📌 #سوال_مهم_کانت_چه_بود؟!
💢 اهل فلسفه، چه با نتایج به دست آمده در فلسفه كانت موافق باشند و چه مخالف، یک نکته را نمی توانند منکر شوند و آن تأثیر مهم و گسترده ای است که این فیلسوف آلمانی بر فلسفه بر جا نهاده است.
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 #سوال_مهم_کانت_چه_بود؟!
💢 اهل فلسفه، چه با نتایج به دست آمده در فلسفه كانت موافق باشند و چه مخالف، یک نکته را نمی توانند منکر شوند و آن تأثیر مهم و گسترده ای است که این فیلسوف آلمانی بر فلسفه بر جا نهاده است. تا قبل از کانت، پیش فرض بسیاری از فیلسوفان این بود که «آدمی را قوه ای است در اکه که منقش گردد در وی صور اشیاء ؛ چنانچه در آیینه». بنای رئالیسم بر این پایه استوار بود که مدرکاتی که در ذهن نقش می بندد، حقایق و واقعیات عالم خارج را منعکس می سازد. فیلسوفان بیشتر بر سر آنچه در آیینه ذهن منقوش می شود بحث می کردند و کمتر به سراغ خود ذهن می رفتند تا معلوم شود آیا ذهن حقیقتا یک «آیینه» است و اگر هست، چگونه آیینه ای است و چگونه می توان از «واقع نمایی» آن اطمینان حاصل کرد.
⭕️ كانت ذهن را، به جای آیینه، به «ترازو » تشبیه کرد و از فیلسوفان دعوت کرد قبل از آنکه به توزین اقدام کنند ترازو را بشناسند و بیازمایند و ساز و کار آن را بررسی کنند و معلوم کنند تا چه حد قابل اطمینان است و قدرت و قابلیت توزین چه چیزهایی را دارد و چه چیزهایی را ندارد. او، با عطف توجه به سوی ذهن، فیلسوفان را به التفات به ساز و کار ذهن در فرایند «معرفت» و، به تعبیر دیگر، «سهم» ذهن در معرفت فراخواند. چنین رویکردی سبب شد تا در فلسفه، به طور کلی، نوعی حساسیت و توجه به ذهن و فکر و فهم و عقل پدید آید و نوعی «خودآگاهی» و «دغدغه» و «وسواس» و «وسوسه» به جان فیلسوفان بیفتد تا ذهن شناسی را بر معرفت عالم خارج مـقـدم بـدارنـد و قبل از اطمینان از صحت عمل ترازو اقدام به توزین نکنند. هیچکس، چنان که گفتیم، نمی تواند منکر این تأثیر و این خدمت كـانـت بـه فلسفه شـود. در واقع، مراد او از «نقد» و «نقادی»، که روح فلسفه او به شمار می رود و به فارسی به آن «سنجش» نیز گفته اند، همین بود که توجه همگان را، قبل از توزین، به «ترازوشناسی» جلب کند. کانت، به صورتی جدی، پیش فرض اعلام شده و اعلام نشده فیلسوفان «رئالیست» را به چالش طلبید.
⭕️ مقالات کانتی
صفحه ۲
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
🆔 @olum_ensani_eslami
📌 #فهم_نظام_فکری
💢 منظور از #نظام_فکری منسجم، شالودهای است که به وسیله آن میتوان با مسائل مختلف رویارو شد و راهکارهای کلان مسائل و مشکلات را پیشبینی کرد. ما در نظام فکری اولاً به دنبال توانایی فهم درست از مسائل هستیم و پس از آن، درصدد یافتن راهحلهای مناسبی برای آن مسائلیم. این مسائل میتواند شامل انواع مختلفی از معضلات و مشکلات فردی، خانوادگی و اجتماعی باشد.
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
نظام فکری علامه طباطبایی.mp3
11.91M
📌 #نظام_فکری علامه طباطبایی
💢 #استاد_اسدپور
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
🆔 @olum_ensani_eslami
نظام فکری آیتالله مصباح یزدی .mp3
13.56M
📌 #نظام_فکری آیت الله مصباح یزدی
💢 #استاد_مصباح_یزدی
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
🆔 @olum_ensani_eslami
نظام فکری آیتالله جوادی آملی (2).mp3
15.33M
📌 #نظام_فکری آیت الله جوادی آملی
💢 #استاد_خانجانی
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
🆔 @olum_ensani_eslami
📌 #رهبر_معظم_انقلاب
💢 «هرکس از دستش کاری برای نصرت اسلام و نظام بر می آید #حرام است که سکوت کند و کاری نکند»
⭕️ نقل از استاد #شب_زنده_دار
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 #اهمیت_علوم_انسانی
#علوم_انسانی روح سایر علوم است. جهتگیریهای سایر علوم و نقشه راه آنها در #٫علوم_انسانی ترسیم میشود و هر گونه انحرافی در این علوم موجب کج روی در همه زمینه ها خواهد شد. بیتوجهی محققان #علوم_انسانی به مبانی منابع آموزه ها و اصول اسلامی موجب بیتوجهی به اسلام در سایر حوزه های زندگی و حیات فردی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و علمی خواهد شد. نتیجه این میشود که همه تحرکات جامعه به سمت یک گرایش انحرافی پیش میرود.
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b