📌 #چیستی_و_ضرورت_علوم_انسانی_اسلامی
💢 #علوم_انسانی_غربی چند ضعف و آسیب عمده دارند که ضرورت ایجاد تحول در آنها و تولید #علوم_انسانی_اسلامی را دوچندان میکنند:
⭕️ نخست آنکه این علوم مبتنی بر جهان بینی مادی و لیبرالیستیاند. تمام مبانی #لیبرالیسم، یعنی الحاد عملی، #اومانیسم، #پلورالیسم، #سکولاریسم، لذت گرایی و سودگرایی، در چنین علومی به عنوان اصل موضوع پذیرفته شدهاند. روشن است که چنین ضعفها و عیوبی را نمیتوان نادیده گرفت و هیچ راهی جز حرکت در چار چوب فکر اسلامی، برای رفع این عیوب وجود ندارد. به همین دلیل، در پاسخ کسانی که مدعیاند تاسیس #علوم_انسانی_اسلامی در صورتی ضرورت دارد که علوم انسانی موجود مبتلا به عیوب و نقائصی باشند که اولاً مطمئن باشیم چنان عیوبی در #علوم_انسانی_اسلامی وجود نخواهد داشت و ثانیاً رفع آن عیوب تنها از #علوم_انسانی_اسلامی ساخته باشد و نه علوم انسانی مسیحی و بودایی و امثال آن، معتقدیم که همینطور است. یعنی عیوب مذکور به هیچ وجه در علوم انسانی اسلامی وجود ندارد و رفع آنها تنها و تنها از عهدهی یک جهان بینی صحیح، معقول و الهی برمیآید و نه جهانبینیهای نامعقول و غیرالهی.
⭕️ مشکل دیگر #علوم_انسانی_غربی تکیه آنها بر روشهای کمّی و تجربی است. این علوم یا اساساً توجهی به روشهای فلسفی و عقلانی ندارد و یا نهایتاً به نوعی از عقلانیت که سرانجام به تجربه بازگشت کند تن میدهند. افزون بر این، نسبت به روش وحی و شهود نیز بیاعتنا هستند.
( کتاب مبانی علوم انسانی اسلامی)
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 #امام_خامنه_ای
💢 اصلاح در #علوم_انسانی و تحول در سینما و تلویزیون بدون اصلاح پایههای معرفتی #علوم_انسانی_غربی امکانپذیر نیست و اصلاح این پایهها نیز در گرو ارتباط موثر با حوزههای علمیه و علمای دین است.
⭕️۱۳۹۱/۱۲/۰۱
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 #چیستی_و_ضرورت_علوم_انسانی_اسلامی
💢 جایگاه برجسته #علوم_انسانی و اجتماعی در مقایسه با سایر دستاوردهای علمی و تکنولوژیک #غرب، در روند تحولات #تمدنی و مدیریت #پیشرفت_اجتماعی بر کسی پوشیده نیست. حتی توفیق آنها در علوم پایه، مهندسی، پزشکی و... و نیز فناوری های وابسته به آن، مرهون مهندسی و مدیریت انسانی می باشد که خود محصول به کارگیری #علوم_انسانی است. همین نقش محوری سبب شده تا غرب نوعی انحصارگرایی علمی در محدوده #علوم_انسانی و اجتماعی ایجاد نماید. درک تعارضات جدی آنها با مبانی اسلامی از یک سو و توجه به ناکارآمدی آنها در کنترل بحران های متعدد جهانی در حوزه های مختلف #اقتصادی، #سیاسی وبویژه #فرهنگی و #اخلاقی غرب، در کنار عدم قدرت پیش بینی، کنترل و هدایت درست مسائل و نیازهای داخلی کشور و کشاندن نظام به سمت چالش های اجتماعی از سوی دیگر، شواهدی است که از اولویت ضرورتی قطعی و غیر قابل اغماض به نام «#تحول علوم انسانی و اجتماعی» در شرایط کنونی حکایت می نماید.
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌فقر فهمِ علمی در لیبرالهای ایرانی؛
امکانوارگیِ علامه مصباح برای علوم انسانیِ اسلامی
#سالگرد_مرحوم_مصباح_یزدی
#فیلسوف_اجتماعی
💢 استاد #مهدی_جمشیدی
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
📌فقر فهمِ علمی در لیبرالهای ایرانی؛ امکانوارگیِ علامه مصباح برای علوم انسانیِ اسلامی #سالگرد_مرحو
💢۱. چندی پس از آنکه گفته شد مناسب است روز رحلت #علامه_مصباح بهعنوان روز «علوم انسانیِ اسلامی» معرفی شود، تعدادی از «لیبرالهای ایرانی» که مردابنشینِ جبهۀ اصلاحات هستند، زبان به طعنه و ملامت گشودند و ادّعا کردند که در انبانِ معارف مصباح، کالایی نیست که بتوان بر اساس آن، وی را سرآمد و قلّۀ رهیافت «علوم انسانیِ اسلامی» شمرد و آنچهکه از #مصباح بر جا مانده است، «#علم» نیست.
⭕️ ۲. البتّه گفتگو با این جماعتِ شکستخورده و حاشیهنشین، حاصلی ندارد، وگرنه باید گفت شما که بندبند وجودتان، برخاسته از «ترجمه» است و نسبت به «لیبرالدموکراسی»، حتّی یک سطر نیز افزوده ندارید و تمام هویّتتان، ریشه در روایت لیبرالی از عالَم تجدّد است، حقّ ندارید از «تولید علم» و «نظریهپردازی» و «اندیشهورزی» سخن بگویید. مغز متفکّرِ شما در حلقۀ کیان، چیزی نداشت جز سلسلهای از «ترجمهگریهای بیارجاع». شما در برابر کرسی او زانو زدید، درحالیکه او هرچه داشت، از #پوپر و #هیک و #هرش و #گادامر و ... بود. تنها هنرش، بومیسازیِ نظریههای عالَم تجدّد و ساختهوپرداختهکردن روایتِ بهظاهر اینجایی از آن نظریات بود.
⭕️ ۳. در حاشیۀ کنگرۀ بزرگداشت #علامه_مصباح، نشستی برگزار شد که در آن، جنبههای معطوف به #فلسفۀ_اجتماع و #فلسفۀ_تاریخ در تفکّر علامه مصباح ارائه شد. من در حاشیه و ذیلِ سخنان یکی از شاگردان گرانقدر ایشان، چه نکتهای را نگاشتم و به ایشان عرضه کردم. ایشان نیز پاسخ گفتند. این چند مسألۀ معرفتی را نقل میکنم تا لیبرالهای ایرانی دریابند که «نکتههای معرفتیِ حواشیِ تفکّرِ #علامه_مصباح»، هم غنی و قوّی است و هم خلّاقانه و بازاندیشانه، تا چه رسد به «متن». و امّا آن نکتهها:
🔻[الف]. «#فلسفۀ_اجتماع» و «#فلسفۀ_تاریخ»، از سنخ «فلسفههای مضاف» هستند. در فلسفههای مضاف نیز باید بر اساس چهارچوب روششناختیِ فلسفه، تنها بر «دلیل عقلی» تکیه کرد و از استناد به «نقل دینی»، بر حذر بود. اگر چنین است، پس این دو قلمرو معرفتی، «تکروشی» هستند، درحالیکه #مصباح در مباحث خویش، به نقل دینی نیز ارجاع داده است. حال یا باید گفت که ایشان وجود اصطلاح «فلسفه» را در فلسفههای مضاف، موجب «تقیّدِ روشی» قلمداد نمیکند، بلکه آن را بر «کلاننگری» حمل میکند، یا باید اینگونه تحلیل کرد که استناد ایشان به نقل دینی، در مقام «تأیید بیرونی و ثانونی» است، نه «دلیل درونی و اوّلی». البتّه از نظر وی، درحالیکه نقل دینی نمیتواند در قلمرو فلسفههای مضاف، از عهدۀ اثبات گزارهها برآید، امّا در قلمرو پسافلسفۀ مضاف که علوم انسانی است، بهقطع، نقش جدّی و تعیینکننده دارد و مولّد نظریه است.
🔻[ب]. #مصباح معتقد به وجودِ «#فرهنگ» بهعنوان یک «ساختار اجتماعیِ» دارای «استقلالِ نسبی» از فرد و مرکّب از ارزشها است. برخی از ارزشهای فرهنگی، هم «منشأ انتزاعِ واقعی» دارند و اعتباریِ محض نیستند، ولی همۀ آنها یک «کلّیّت» را شکل میدهند که قدرتِ اثرگذاری بر فرد را دارد و معناده و افقساز است. این جهتگیری، با «فردگراییِ محض»، تفاوت دارد؛ چنانکه میتوان گفت از نظر ایشان، هر چند فرهنگ، «امر عینی» نیست، امّا «امر خارجی» هست. نباید تصوّر کرد که قضایای خارجی، منحصر در قضایای عینی هستند. بهبیاندیگر، فردباوریِ مصباح تا آنجا پیش نمیرود که به «انکار» فرهنگ بینجامد و یا آن را در برابر فرد، «منفعل» و «عاجز» تصویر کنند. او نوعی «رابطۀ دوسویه» و «نسبت متقابل» میان ساختهای اجتماعی و عاملیّتهای انسانی برقرار میکند و این از موضع بینابینیِ وی در قلمرو «هستیشناسیِ اجتماعی» - و سپس تاریخی - حکایت میکند.
🔻 [ج]. #مصباح بر این باور است که «عقلانیّتِ معطوف به فهم دینی»، در مجموع خویش و به طور کلّی، وضعِ تاریخیِ تکاملی دارد و فهم علمای اسلامی نسبت به دین، رو به پیشرفت داشته است. افزونبراین، ایشان معتقد است که «ابتلائات جامعۀ اسلامی» در یک روند تاریخی، «سیر تشدیدشونده» دارند و در حال «پیچیدهشدن» هستند و ازاینرو، «امکانهای کمالی» نیز در حال فزونتر شدن هستند. این قبیل شدنهای برآمده از متن حرکت تاریخ، نشانگر آن است که ایشان به «سیر تکاملیِ تاریخ»، باور دارد؛ هرچند حقیقتِ این تکامل را به تاریخ نسبت نمیدهد و «اجزا» و «عناصر» را متّصف به حکم میکند. ازاینرو، بهصورت عَرَضی و ثانوی میتوان مجموعۀ این تحرّکاتِ تکاملی و فزاینده را در کنار یکدیگر نشاند و در مقام اعتبار، تاریخ را نیز برخوردار از شدنِ تکاملی قلمداد نمود.
#سالگرد_مرحوم_مصباح_یزدی
#فیلسوف_اجتماعی
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
🆔 @olum_ensani_eslami
📌 مبانی علوم انسانی اسلامی از دیدگاه آیتالله مصباح یزدی (ره)
💢 حضرت آیتالله #علامه_مصباح_یزدی ، یکی از برجستهترین صاحبنظرانی است که در طول سالیان دراز به آسیبشناسی علوم انسانی غربی، تبیین مبانی گوناگون علوم انسانی اسلامی و ارائه الگوی علمی برای تولید این گونه علوم پرداخته است. مجموعه حاضر به منظور ارائه دیدگاههای معظمله در خصوص مبانی اسلامی علوم انسانی تهیه شده است.
⭕️ بخشهای مختلف این مجموعه با استفاده از آثار حضرت آیتالله #مصباح_یزدی ، تنظیم شده است.
⭕️ بخش اول به کلیات و تعریف مفاهیم اصلی (علم، اسلام، علم اسلامی، علوم انسانی، علوم انسانی اسلامی، و مبانی) اختصاص یافته، و بخشهای بعدی به ارائه اصول اساسی مربوط به مبانی هفتگانه معرفتشناختی، هستیشناختی، کلامی، انسانشناختی، ارزششناختی، دینشناختی و روششناختی میپردازند.
⭕️ این اثر با تلاش جمعی از پژوهشگران، حجج اسلام والمسلمین علی مصباح، مجتبی مصباح، محمود فتحعلی، محمدعلی محیطی اردکان و آقای دکتر حسن یوسفیان سامان یافته است.
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 #امام_خامنه_ای
💢 مهندسی فرهنگی و موضوع تحول و نوسازی در نظام آموزشی و علمی کشور اعم از آموزش عالی و آموزش و پرورش و نیز تحول در علوم انسانی که در دورههای گذشته نیز مورد تأکید بوده است، هنوز به سرانجام مطلوب نرسیده است، به تعویق افتادن این امور خسارت بزرگی متوجه #انقلاب_اسلامی خواهد کرد.
⭕️۱۳۹۳/۰۷/۲۶
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
35.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌 #نامه_توحیدی
💢 در اولین روز سال 1989 میلادی ـ 11 دی 1367 ـ نامه معروف و تاریخی امام خمینی خطاب به #میخائیل_گورباچف آخرین رئیس جمهور شوروی در زمینه #مرگ_کمونیسم و ضرورت پرهیز روسیه از اتکا به غرب انتشار یافت.
⭕️ #امام_خمینی در شرایطی از صدای شکسته شدن استخوانهای #مارکسیسم سخن به میان آورد که اتحاد جماهیر شوروی هنوز به عنوان یک مجموعه و یکی از قدرتهای برتر جهان برقرار بود، جنگ سرد خاتمه نیافته بود، دیوار برلین به عنوان نماد جدائی شرق و غرب، فرو نریخته و حاکمیت کمونیسم بر قانون اساسی شوروی و مقدرات مردم در جمهوری های این کشور، هنوز برقرار بود.
⭕️ نامه تاریخی #امام_خمینی (س) توسط هیأت منتخب ایشان مرکب از #آیت_الله_جوادی_آملی، #محمد_جواد_لاریجانی و #خانم_مرضیه_حدیده_چی_دباغ، 13دی 1367در #مسکو به گورباچف تحویل داده شد.
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 امام بنویس خمینی بخوان و امت بخوان و سلیمانی بشنو !!
💢 شاکله اصلی و روح حاکم بر قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تئوری امت و امامت است.
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
📌 امام بنویس خمینی بخوان و امت بخوان و سلیمانی بشنو !! 💢 شاکله اصلی و روح حاکم بر قانون اساسی جمهور
📌 امام بنویس خمینی بخوان و امت بخوان و سلیمانی بشنو !!
💢 شاکله اصلی و روح حاکم بر قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تئوری امت و امامت است.
⭕️ اگر مسأله را از زاویه انسان تازه وارد به عالم ماده نگاه کنیم باید گفت انسان با ورود به دنیا، قوه ای است که قدرت کسب اوج کمالات را دارد. در این میان عده ای به فیض الهی و عنایت حق تعالی سلوک طریق کرده و عده ای بواسطه نقشه راه گروه اول(دین).
⭕️ در نگرش عرفانی اگر انسان بعد از شناخت اسما متصف به شأن ربوبی شود و به جرگه تدبیر امور فرد و جامعه وارد گردد بعد از پذیرش عموم جامعه به #مقام_امامت نائل می آید که اوج قله این مقام را #ائمه_هدی درک کرده و در قوس صعود به مقام امامت رسیده اند و هر آن کس که از طریق شریعت مقدسه در پی ایشان در حال سلوک اسفار اربعه است در پی آنها میرود و اگر در #مقام_تدبیر وارد شود #امام خواهد بود به معنای قرآنی.
⭕️ امت نیز در این میان برای سلوک باید خود را همسوی افق های امام توحیدی خود نماید و بدون همسو شدن با امام در پستو های خانه امکان سلوک حقیقی از دیدگاه قرآن وجود ندارد.
⭕️ لذا #جمهوری_اسلامی امروز ظرف تحقق رابطه قرآنی و عرفانی امام و امت و تجلی این رابطه مفروض در قانون ها ، برنامه ها و تربیت هاست!!
⭕️ تربیت یافتگان این مکتب همچون #شهید_سلیمانی نماد تجلی مدل #دموکراسی یا #دیکتاتوری نبودند بلکه ایشان خالص ترین نماد تجلی حقیقت امامت در آینه امت بودند و چون افق ها را نزدیک امام امت خود یافته بودند سلوک را در ظرف #جمهوری_اسلامی با سرعتی فراتر از عزلت های رهبانی طی نموده و در نهایت به سعادت خود رسیدند و این همان عمق #انقلاب_اسلامی می باشد.
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
🆔 @olum_ensani_eslami
📌نکاتی در باره نگاه به"زن" در ایرانِ امروز
⭕️ «مرد» به عنوان «آدمِ» غالب، در طول تاریخ بیش از هر چیز با احساسِ غلبه بر «زن» ارضا شده و شاید رایجترین صورت سلطهی بر «دیگری» همان باشد که بر «زن» رفتهاست. ردِّ نگاه کهترانگار به زن را در همه آثار متفکران و حکیمان ایرانی-اسلامی میتوان یافت؛ از ابنسینا و ملاصدرا و سبزواری تا خاقانی و سعدی و مولوی.
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
📌نکاتی در باره نگاه به"زن" در ایرانِ امروز ⭕️ «مرد» به عنوان «آدمِ» غالب، در طول تاریخ بیش از هر چی
📌 نکاتی در باره نگاه به"زن" در ایرانِ امروز
💢 «مرد» به عنوان «آدمِ» غالب، در طول تاریخ بیش از هر چیز با احساسِ غلبه بر «زن» ارضا شده و شاید رایجترین صورت سلطهی بر «دیگری» همان باشد که بر «زن» رفتهاست. ردِّ نگاه کهترانگار به زن را در همه آثار متفکران و حکیمان ایرانی-اسلامی میتوان یافت؛ از ابنسینا و ملاصدرا و سبزواری تا خاقانی و سعدی و مولوی.
⭕️ گاه پرده باورهای تاریخی چنان زمخت است که قرنها امکان تردید در باره یک موضوع را از آدمی میگیرد. اما هیچکدام از اینها «آدم» امروزی را ملزم به تداوم آنچه در جریان بوده، نمیکند.
⭕️ در بین همه سنتهای فکری-فرهنگی و اعتقادیِ جاری در ایران تنها در بخشهایی از سنت عرفان اسلامی است که «زن» با چشمانی شستهتر دیدهشده، هر چند در همان آثار اندک به جا مانده، نشانهّهای کوچکانگاری «زن» دیده میشود. عبدالرحمان جامی در کتاب نفحاتالانس بعد از روایت احوال اولیاء، فصلی را به زنان عارفِ واصل اختصاص دادهاست. جامی در ابتدای این فصل اقرار میکند که اگر بنا بود زنان نیز مانند مردان معرفی شوند، زنان بر مردان برتری داشتند. اما در همان اندک صفحاتی که به معرفی زنان عارف پرداخته، نشانههای تحقیر آشکار است؛ چنان که اغلبِ زنانِ معرفیشده نام کاملی ندارند و با عناوینی عام مانند: زنی ناشناس، زنی مصری، زنی اصفهانی، مادر محمد و مادر حِسان از آنان یاد شده است.
⭕️ در مواریث فکری و فرهنگی ما البته برخی از بزرگان، «زن» را فارغتر از هنجارهای جاری دیدهاند. چنان که در اشعار فردوسی از فراست و داد و شجاعت زنان سخن رفتهاست. در بین بقیه مشاهیر جهان اسلام اندک استثنائات درخشان هم هست. محیالدین ابنعربی تنها متفکری است که فراتر از تنگناهای زمان، مقام زن و بلکه برتری او بر مرد را در شهود حق اعلام کرده و در ترجمان الاشواق شرحی ناب از نسبت “آدمِ زن" با حقیقت عرضه داشته.
⭕️ در جهانی که توانِ ساختارشکنی و نظر به ارزشها و باورهای نهادهشده قوت گرفته، باید دیدگان را دائم از آنچه غالب بوده، شست. بی نظرِ به گذشته، آیندهای نیست. اما گذشته را باید با پاک کردن غبارهای دوران دید. برای داوری در باره «زن» امروز، البته باید سراغ مواریث فکر و فرهنگ خویش رفت، اما آنچه نیاز ضروری اکنون است، شکافتن تقریرات و روایات قالبخورده و هنجارشده، و پرسش از اسباب شکلگیری آنهاست.
⭕️ زمان معاصر زمان واسازی و بازسازی است. گذشته هرچه بوده، گذشته است. هیچ ملتی نباید در شرمندگی از گذشتة خود بماند. چنان که در تحقیر و تنزیل زن، ملتهای اروپایی از ملتهای مسلمان پیش بودند و از آن فرارفتند. زمان معاصر زمان درک تمایزات و بهرهمندی از مزایای تمایزات است.
⭕️ در فرآیند بازشناسی «دیگری»، بازسازی نگاه به «زن» اهمیتی ویژه دارد. این بازسازی از دو سوی باید انجام شود. یکی نگاه مردان به «زن» است و دیگری نگاه زنان به «زن». مردان در گذشته با داشتن نسبت فرمانروائی در حوزه عمومی، سلطه بر «زن» را به عنوان امری ذاتی و بلکه الهی تثبیت کردهاند. اما اکنون در فرآیندی از دگرگونی قرار گرفتهایم. باید تعاملی گسترده به کمک همه عناصر فرهنگیِ سنتی و مدرن و معاصر آغاز کرد. آیندهٔ زندگی ایرانیان، از جمله نسبتی با نتیجه این تعامل دارد. باید با بازشناسی گذشته و هضم شرایط کنونی وارد تعاملاتی از جنسی دیگر با «دیگری» شد؛ همان که امروز به صورت دوگانههایی چون «زن» و «مرد» ظاهر شدهاست.
⭕️ باید با درک تمایزات میان «زن» و «مرد» وارد تجارب نوی شویم و به چشماندازهای جدیدی برای این نسبت نائل آئیم. نتیجه این تجارب و تعامل، در همه مقولات از الهیات و اخلاق تا اقتصاد و سیاست ظاهر خواهد شد.
⭕️ زن ناقص است، همانطور که مرد ناقص است. کاستی باعث فروافتادن نمیشود. باید گشوده بود و گذشته را با مَحکِ تجارب اکنون ارزیابی کرد و نه اکنون را به محکمه گذشته برد. شرط اولِ ورود به موضوعاتی چنین خطیر، شستن چشمها و طورهای دیگر دیدن است.
استاد #علی_اصغر_مصلح
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
🆔 @olum_ensani_eslami