6.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌 جایگاه شناسی #عاشورای_حسینی در فقه شیعه 4⃣
💢 #محقق_کرکی هم این بحث را در همان کتاب الجهاد مطرح کرده ولی نظرش با #علامه_حلّی متفاوت است. کرکی هم تحلیلی ارائه می دهد که هر چند امام از عاقبت جنگ آگاه هست، ولی او بنا به مصالحی باید مقاومت کند، مثلاً حضرت می داند که یزید به قرار داد مصالحه پای بند نیست، و یا صلح با او به پایه های اعتقادی مردم آسیب می زند، و شاید اصلاً در آن شرایط امکان صلح وجود نداشته است. به هر حال نظریه #محقق_کرکی هم هر چند با شایدها و احتمالات همراه است، ولی طرح این احتمالات به خاطر آن است که قیام حضرت، بر طبق ضوابط فقهی تبیین شود.
#طلبه_عصر_انقلاب
#تحول_در_حوزه
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
🆔 @olum_ensani_eslami
6.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌 جایگاه شناسی #عاشورای_حسینی در فقه شیعه 5⃣
💢 در میان فقها کسانی بوده اند که قیام حضرت را خارج از #قلمرو_فقه می دانند مثلا از دوره قاجار و به طور خاص از #صاحب_جواهر ، در فقه ما وارد شده است. و پس از ایشان، توسط #شیخ_جعفر_شوشتری، در جامعه شیعه گسترش و نفوذ پیدا کرده و به دلیل نفوذ شیخ جعفر، در قرن اخیر، این دیدگاه، تقریباً غالب بوده است. مرحوم شوشتری همان کلام صاحب جواهر را در کتاب های مختلفش مثل #خصائص_الحسینیه و فوائد المشاهد تکرار کرده است و خلاصه آن این است که امام حسین(ع) تکلیف خاصی داشتند که با تکلیف عموم مسلمانان متفاوت است. حتی مرحوم شیخ محمدحسین کاشف الغطاء که از نظر اجتماعی و سیاسی، فقیه روشن و آگاهی است، وقتی با این سوال مواجه می شود که چرا شب عاشورا، امام(ع) اصحاب خود را آزاد گذاشت و اجازه داد که کربلا را ترک کنند، پاسخ می دهد که جریان کربلا، فراتر از قواعد شرعی و الزامات مدنی است و یک جریان کاملاً استثنائی است.
#عصر_رنسانس
#محی_الدین
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
🆔 @olum_ensani_eslami
6.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌 جایگاه شناسی #عاشورای_حسینی در فقه شیعه 6⃣
💢پیشتر نیز در شرح کلمات فقهای دیگر، به این مبنای حضرت امام (س) اشاره کردیم که برخی مصالح اسلامی در درجه ای از اهمیت قراردارند که عناوینی چون #عسر و #حرج و ضرر نمی تواند در #تعارض یا #تزاحم با آنها قرارگیرد. برخی مصادیق معروف و منکر از این گونه اند. دفع منکر بزرگی چون حکومت فاسد یزید و تلاش برای تشکیل #حکومت_اسلامی از بارزترین نمونه هاست. امام (س) مبنای خویش را این گونه توضیح می دهد:
"تمام انبیاء برای #اصلاح_جامعه آمده اند، تمام. و همه آنها این مساله را داشتند که فرد باید فدای جامعه بشود. فرد هرچه بزرگ باشد، بالاترین فرد که ارزشش بیشتر از هرچیز است در دنیا، وقتی که با #مصالح_جامعه ، معارضه کرد این فرد باید فدا شود. #سید_الشهدا روی همین میزان آمد رفت و خودش و اصحاب و انصار خود را فداکرد، که فرد باید فدای جامعه شود، جامعه باید اصلاح بشود. لیقوم الناس بالقسط. باید عدالت در بین مردم و در بین جامعه تحقق پیدا بکند. "
#مدینه_محمدیه
#حوزه_علمیه
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
🆔 @olum_ensani_eslami
6.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌 جایگاه شناسی #عاشورای_حسینی در فقه شیعه 7⃣
💢 امام حقیقت را در دوران مبارزه چنین مرقوم می فرماید:
"#محرم، ماه نهضت بزرگ سید شهیدان و سرور اولیای خداست که با قیام خود در مقابل #طاغوت، تعلیم #سازندگی و #کوبندگی به بشر داد و راه فنای ظالم و شکستن ستمکار را به فدائی دادن و فدائی شدن دانست و این خود سرلوحه #تعلیمات_اسلام است برای ملت ما تا آخر دهر. "
امام (س) در فتاوای خویش از جمله #تحریر_الوسیله در فصل دفاع و امر به معروف و نهی از منکر به گونه ای روشن مبنای فقهی مذکور را پذیرفته و فتاوای خود را براساس آن صادر کرده است. نمونه ای از آن را پیشتر آوردیم.
#انقلاب_اسلامی
#شیخ_فضل_الله_نوری
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
🆔 @olum_ensani_eslami
6.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌 جایگاه شناسی #عاشورای_حسینی در فقه شیعه 8⃣
💢امام(س) نه تنها فلسفهٔ #قیام و شهادت سیدالشهدا(ع) را قابل درک و منطبق بر موازین جاری در فقه می داند بلکه به عنوان یک حجت بالغهٔ شرعی می شمارد که باید ملاک عمل اجتماعی مسلمانان قرار گیرد. و از همین روست که تبلیغ و هدایت جامعه به این حجت شرعی را وظیفهٔ متولیان ارشاد و هدایت جامعه می شمارد:
«آنچه که #سید_الشهداء عمل کرد و آن ایده ای که او داشت و آن راهی که او رفت و آن پیروزی که بعد از شهادت برای او حاصل شد و برای اسلام حاصل شد، (روحانیون) به مردم روشن کنند و بفهمانند به همه که مسأله مجاهده در راه اسلام آن است که او کرد. می دانست که با یک عده قلیل کمتر از صد نفر نمی شود مقابله با یک همچو ظالمی دارای همه چیز کرد.»
#تکامل_معرفت
#دین_شناسی
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
🆔 @olum_ensani_eslami
6.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌 جایگاه شناسی #عاشورای_حسینی در فقه شیعه 9⃣
💢 چنانکه باز در سخنرانی خویش تأکید می ورزد:
«دستور است این، دستور عمل امام حسین(ع) دستور است برای همه؛ «#کلّ_یومٍ_عاشورا و #کلّ_ارضٍ_کربلا» دستور است به اینکه هر روز و در هر جا باید همان نهضت را ادامه بدهید، همان برنامه را، امام حسین(ع) با عدهٔ کم، همه چیزش را فدای اسلام کرد، مقابل یک امپراتوری بزرگ ایستاد و گفت هر روز باید در هر جا این محفوظ بماند.»
#علم_فرهنگ
#نظریه_فرهنگی
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
🆔 @olum_ensani_eslami
19.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌 تمامیت خواهی جریان غرب گرا
💢دکتر شفیعی کدکنی:
🔹 تمام عقب ماندگی های ما در علوم انسانی این است که ما حوزه های علوم انسانی را نیاموخته ایم.
🔹 اینجا علوم انسانی شوخی است. حالا طلبه ها که درس خودشان را بلد نیستند مدعی علوم انسانی شده اند.
🔹 مملکت ما مملکت انشاء نویسی است.
مردم ما از دانستن می ترسند.
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
🆔 @olum_ensani_eslami
4_5958685936815442547.mp3
23.23M
📌 استاد احمدحسین شریفی
💢 پاسخی به سخنان استاد شفیعی کدکنی
⭕️ چند سال پیش استاد شفیعی کدکنی درباره #علوم_انسانی_اسلامی و ورود حوزههای علمیه به این بحث سخنانی را بیان کردند، جناب استاد شریفی در اواخر سال ۱۳۹۹ در این زمینه توضیحاتی را بیان کردند.
اما مجدداً در روزهای اخیر سخنان استاد شفیعی بازنشر گستردهای در فضای مجازی داشته است. به همین مناسبت و طبق درخواست جمع کثیری از مخاطبان پاسخ استاد شریفی را باز نشر میکنیم.
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
🆔 @olum_ensani_eslami
📌 حمله سخت #بناپارت به #مصر
💢 کم کم باقی مانده #تمدن_اسلامی رو به افول بود!!
ناپلئون به عنوان فرمانده #جمهوری تازه متولد #فرانسه آماده لشکر کشی به وادی جغرافیایی تمدن دیگر می شد ، تمدنی که از حیث مبانی هیچ نسبتی با تمدن و اتمسفر فرهنگی ناپلئون نداشت!!
لشکریان جمهوری اگر چه بیشتر به فکر استعمار مصر بودند ولی فرهنگ تازه متولد خود را نیز با لشکر خود وارد مصر نمودند لذا ناپلئون خواستار گنجاندن #اصول_دموکراسی در فرهنگ مصر بود و همزمان با این تحولات گروه جدیدی متولد گشت که غرب را جایگزین #اسلام می کرد اگرچه این گروه ها در ابتدا بیشتر مغلوب ابزارآلات جنگی بودند ولی این رویه ادامه داشت تا به #بحران_هویتی تبدیل شد در میان مسلمین .
که ظاهر این استعمار حمله و مستعمره ساختن کشور ها بود ولی باطن آن به تصرف در آوردن اذهان و مدیریت آنها توسط #علوم_انسانی در بدوی ترین شکل خود بود.
⚠️ دوستان عزیز طلبه و دانشجو اگر امروز به فکر احیای #هویت_ایرانی_اسلامی نباشیم شاید فردا نخبگانمان نیز افیون این تمدن وحشی باشند اگر چه حالا اندک کسانی هستند که خود را از برده بودن #تمدن_غرب نجات داده اند.
#علم_فرهنگ
#طلبه_عصر_انقلاب
لینک #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
🆔 @olum_ensani_eslami
📌 حمله سخت #روسیه به نفع #حمله_نرم فرانسه
💢 عاقبت ایران بی شباهت به عاقبت #مصر نیست ولی در این دوره باید #روسیه به نفع #انگلیس به ایران حمله می کرد و جامعه فرهنگی ایران را به تضاد #فتوا و #صنعت می کشاند!!
و ایران بعد از #بحران_هویت خود به کاخ #ناپلئون پناهنده می شد که در نتیجه هم با ساخت و تاخت های پشت صحنه باز ایران بازنده می شد.
در این دوره حوزه علمیه هیچ عکس العملی مگر به صورت جزئی( مرحوم زنوزی اندکی به اندیشه دکارت پرداخته) نه ساختاری با قضیه ندارد!!
حتی بعدا هم انگار در کنار ملاصدرا خوانی و اصول فقه کسی دغدغه وارسی اندیشه های وارده توسط اندیشمندان #دار_الفنون علی الخصوص در حوزه علوم انسانی نداشته است!!
و این خلا باعث ظهور جریان غرب گرایی شد که مشروطه را با قرائت ناقص غربی اش مطرح نمود و سرانجام به نفع #بریتانیای#صغیر رقم خورد!!
⚠️ دوستان عزیزم حال ما در اتمسفر غرب زندگی می کنیم اگر بیدار نشویم از اسلام چیزی جز قاب تو خالی نخواهد ماند .
#فلسفه_اسلامی
#علوم_انسانی_اسلامی
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
🆔 @olum_ensani_eslami
📌 #مدرنیته در حال بلعیدن !!
💢 اگر از امور سطحی و عوامانه سیاسی بگذریم خواهیم دید که خشک شدن #دریاچه_اورمیه حاصل تصمیمات مقطعی، منطقه خاصی نیست!!
زمانیکه جناب #دکارت اندیشه را از من آغاز کرد سپس جناب #کانت پای بشر را از ماورا خود قطع نمود ، این انسان افسارگسیخته دیگر ملاکی برای تشخیص خوب و بد در #اخلاق نداشت به جز نفسانیت لذا انسان نفسانی باید برای مدیریت امور خود استخدام می کرد و از سوی هم تمام این استخدامات باید برایش نفعی هم سوی نفس منزل مُلک می داشت .
نفع #طبیعت هم این بود که آنچه در چنته داشت رو کند لذا برای این بشر به اصطلاح #مدرن دریاچه اورمیه یا #رود_راین آلمان فرقی ندارد او حاضر است برای نفع خود زمین را نابود کند و به #مریخ برود ولی از سود و #زندگی_اقتصادی دست نکشد!!
⚠️ اما راهکار چیست؟!
#طلبه_عصر_انقلاب
#ژورنالیسم
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
🆔 @olum_ensani_eslami
21.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌 #الهیات_زیست_محیطی
💢 طبیعت یکی از معضلات و مسئله های #جهان های_اجتماعی می باشد که از دیر هنگام مورد توجه اندیشمندان قرار گرفته است و در این نوشته سعی می کنیم که به روابط جهان های اجتماعی و طبیعت بپردازیم.
⚠️ ارائه دیدگاه ها و راهکار های کلی برای عبور از بحران
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
🆔 @olum_ensani_eslami