📌 #معرفی_کتاب
💢 نظریه پردازی در علوم انسانی اسلامی
⭕️ در این نوشتار توضیحاتی درباره چیستی نظریهپردازی، اهمیت و ضرورت آن بحث می شود و با نیمنگاهی به تعاریف بسیار فراوانی که برای «#نظریه» مطرح شده است، سعی کردهاند مراد خود را از نظریه و نظریهپردازی مشخص کنند.
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 #اساتید_دوره
⭕️ حجت الاسلام و المسلمین
سید مهدی موسوی
🔻 استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم و دانشگاه
⭕️ کتاب های مرتبط ایشان با #علوم_انسانی_اسلامی
🔻الگوهای کلان تولید علوم انسانی اسلامی در بستر انقلاب اسلامی
🔻کتاب درآمدی بر نظام اندیشه اسلامی بر اساس آراء امام و رهبری
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌الگوهای کلان تولید علوم انسانی اسلامی در بستر انقلاب اسلامی
💢کتاب «الگوهای کلان تولید علوم انسانی اسلامی در بستر انقلاب اسلامی» سه بخش و ۱۴ فصل دارد و کوشش می کند تا علاوه بر بیان تطورات تاریخی علوم انسانی در برخی از مقاطع تمدن اسلامی و تمدن غربی، گزارشی از آراء و الگوی سیزده نفر از اندیشمندان و متفکران مسلمان ایران و جهان اسلام ارائه دهد که به نوعی با گفتمان انقلاب اسلامی قرابت دارند.
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 علوم انسانی، سنگ بنای تمدن
💢 از جمله مهمترین مسائلی که در اتخاذ این رویکرد باید بدان توجه کرد، این است که یکی از ارکان اصلی تمدن معاصر غربی ، #علوم_انسانی است. شاید بسیاری دچار این تصور غلط شده باشند که تمدن معاصر غربی یک تمدن تکنولوژیک محض است که مبنا و آبشخور آن، علوم تجربی و طبیعی است؛ اما واقعیت این است که همان گونه که علوم تجربی و طبیعی و برآیند تکنولوژیک آنها در پیریزی و ایجاد تمدن معاصر غربی مؤثر بوده است، به همان درجه و شاید بیشتر، #علوم_انسانی ایفای نقش کرده است. در واقع تمدن معاصر غربی دو رکن رکین و اساسی دارد: یکی رشد و شکوفایی علوم تجربی و طبیعی، و دیگری رشد علوم انسانی و تولید انسانِ جدیدِ متناسب با این تمدن و آرمانهای آن.
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 #اساتید_دوره
⭕️ حجت الاسلام و المسلمین
امین اسدپور
🔻مدیر گروه علمی فرهنگی ضحی
🔻استاد سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم
⭕️ صوت های مرتبط ایشان با #علوم_انسانی_اسلامی
🔻 جریان شناسی آسیب شناسی و تبیین هویت علم دینی
🔻 درس خارج فقه فرهنگ
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 #معرفی_درسگفتار
💢 جریان شناسی آسیب شناسی و تبیین هویت علم دینی
⭕️ در ابتدای جلسات به تبیین و نقد نظریات اندیشمندان در حوزه #علم_دینی می پردازند و در انتهای نقد و تبیین نظریه ها ، سعی می کنند دیدگاه مختار خود را مبتنی بر فقه پویا ارائه دهند.
⭕️ ارائه دهنده #استاد_امین_اسدپور
⚠️ برای دستیابی به درسگفتار👇
#جریان_شناسی_آسیب_شناسی_و_تبیین_هویت_علم_دینی
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 #آیت_الله_محی_الدین_حائری_شیرازی
💢 کرسی #علوم_انسانی دانشگاه ها تنگه احد نظام است؛ اگر اسلام این کرسی را فتح کرد، عقب ماندگی هایش خطری ندارد و همه جبران می شود، اما اگر اسلام از فتح این کرسی عاجز ماند، تمام پیروزی ها روی هواست.
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 #اساتید_دوره
⭕️ حجت الاسلام و المسلمین
سید محمد هاشمی
🔻استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم و دانشگاه
⭕️ صوت های مرتبط ایشان با #علوم_انسانی_اسلامی
🔻 ظرفیت شناسی علوم اسلامی در تحول علوم انسانی
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 ظرفیت شناسی علوم اسلامی در تحول علوم انسانی
💢 در این جلسات به ظرفیت علوم مختلف اسلامی در تحول علوم انسانی و الگوی مطلوب تولید علم دینی پرداخته شده است.
⭕️ ارائه دهنده #استاد_سید_محمد_هاشمی
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 امام خمینی با سوادترین رهبر تاریخ از زمان هخامنشیان تا کنون بوده است.
وصل رُخساره خورشید ز خُفّاش مپرس
که درین آینه صاحب نظران حیرانند
💢 جناب سروش در سخنرانی که مربوط به سال 2019 است درباره امام خمینی می گوید: او با سوادترین رهبر ایران از دوره هخامنشیان تاکنون بوده است. سپس تسلط امام خمینی در فلسفه و علوم دیگر را شمرده و بعد مقایسه ای با رهبران کشورهای اروپایی انجام می دهد.
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 مدرنیسم، عطش نو کردن همهچیز
💢 برای بررسی فنیتر #تمدن_مدرن_غرب، باید سه کلانمفهوم مهم را متذکر شد. ما با سه مفهوم مواجه هستیم: یکی مفهوم #مدرنیسم یا نوگرایی؛ دوم، مفهوم #مدرنیته یا نواندیشی و سوم، مفهوم #مدرنیزاسیون یا نوسازی. این سه مفهوم میتواند به ما کمک کند تا تحلیل جامعی از #تمدن_معاصر_غربی داشته باشیم.
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
📌 مدرنیسم، عطش نو کردن همهچیز 💢 برای بررسی فنیتر #تمدن_مدرن_غرب، باید سه کلانمفهوم مهم را متذکر
⭕️ #مدرنیسم، عطشی سیریناپذیر به نو کردن امور بود که از قرن پانزدهم بر غرب مستولی شد و در ساحتهای مختلف ظهور و بروز پیدا کرد. به عنوان مثال عطشِ نو کردن امور در حوزه دین، منتهی شد به اصلاحات دینی و نوعی تقابل با سنت را به ارمغان آورد. پیامد این عطش سیریناپذیر به نو کردن امور، #مدرنیته بود. درواقع مدرنیته یعنی نواندیشی و ظهور اندیشههای تازه. به نو کردن امور در حوزههای مختلف که فراوردههای جدیدی را به همراه آورد نیز «مدرنیته» میگوییم.
⭕️ در حوزه علم و دانش، دانشهای نو، آوردههای جدید علمی در شاخههای مختلف علوم طبیعی بودند. این عطش نو کردن، در حوزه اقتصاد، سیاست، حقوق، اخلاق و ساحتهای مختلف حیات جمعی هم بروز داشت؛ یعنی آنچه از آن به نواندیشی یا مدرنیته تعبیر میکنیم، فقط در ساحت علوم تجربی اتفاق نیفتاد، بلکه در عرصههای مختلفی ظهور پیدا کرد که بسیاری از این عرصهها مقولات انسانی بود. حیات اخلاقی، حقوقی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی انسان همه و همه مقولاتی است که مربوط به حیات آدمی است.
⭕️ مفهوم سوم، یعنی #مدرنیزاسیون یا نوسازی به معنای آن است که #مدرنیته باید به صورت عینی تبلور پیدا میکرد که این عینیت یافتگی در قالب تکنولوژی ظاهر شد. تکنولوژی، صورتبندی عینی و کاربست آن نظریههای علمی و به خدمت درآوردن آن تئوریها و نظریهها در قالب حیات انسانی و تسخیر طبیعت است.
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
🆔 @olum_ensani_eslami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌تلاش برای نفهمیدن ایران!
💢 #روشنفکران_ایرانی داعیه تجدد دارند، و در این حین همواره تلاشی توأم با خشونت برای نفهمیدن وضع «#ایران» داشتهاند.
⭕️ سید مهدی ناظمی در ضمن روایتی از معاشرت خود با روشنفکران، میگوید این تلاش برای نفهمیدن، بینسبت با سیاست هیولایی مدرن و تلاش غرب برای به انزوا کشیدن #ایران نیست؛ لذا رعایت سکوتی از سر تامل برای فهمیدن وضعمان آن چیزی است که به آن نیاز داریم.
⭕️ #سید_مهدی_ناظمی
🔻فیلم کامل گفتوگو را اینجا ببینید:
aparat.com/v/JB2rw
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 دیکتاتوری روشنفکری عامل انسداد باب علم
💢 این کلیپ چند روز پیش بعد از انتصاب آقای #خسروپناه توی فضای مجازی وایرال شد، ایشون توی این کلیپ به منتقدین اسلامی سازی #علوم_انسانی نقد میکنن که شما حتی حاضر نیستین نظریات مارو بررسی کنید تا چه برسه ادعای رد و اثبات نسبت به این مسئله داشته باشید
⚠️ متن زیر که قرار میدم بازخورد یکی از این کانال های به اصطلاح روشنفکری در عرصه #علوم_انسانی نسبت به این کلیپ هستش!!
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
🔺خسروپناه در فیلمی میگوید «مدعیان فهم علوم مدرن حاضر نیستند از دهها مجلد منتشر شده در باب علوم انسانی اسلامی حتی یک مقاله مطالعه بکنند»! بعد هم افسوس میخورد که امان از جهالت علمی!
🔺 دهها که سهل است اگر صدها مجله را هم سیاه بکنید ارزش ندارد، چون تماما مجلات و انتشارات خودتان است، نمیشود که ده مجله در موسسه فلان با بودجه فلان و مشابه آن بسازید و اسم آنها را هم علمی - پژوهشی بگذارید و بعد مدعیات خود را در آنجا منتشر بکنید و تکرار بکنید و بعد به همانها استناد بکنید!
🔺ببخشید بیکار نیستیم که مطالب نامعتبر بخوانیم!
🔺 مثل این است که من ده کانال بسازم و حرفم را در آن ده کانال بازنشر کنم و سپس بگویم حرف من را در ده کانال تلگرامی بخوانید!
❗️خود گویی و خود خندی، عجب مرد هنرمندی!
🔺اما راهحل چیست؟ علوم انسانی و فلسفه در جهان مجلات معتبر دارد:
🔺راست میگویید یک مقاله غیر فارسی در موضوع علوم انسانی اسلامی یا اقتصاد اسلامی یا ... در مجلات معتبر بینالمللی منتشر بکنید، آن وقت است که ارزش پژوهشی و تحقیقی ترکیب مجعول و مجهول علوم انسانی اسلامی مشخص میشود، بسمالله این گوی و این میدان!
🔺 البته احتمالا اینها معتقدند که این مجلات بینالمللی ارزش ندارد که اگر این را بگویند آبروریزی مضاعف است. مثل این است که خودرویی بسازیم ولی بگوییم ما استانداردهای خودروسازی را باور نداریم، استاندارد علمی چیزی نیست که شما بخواهید قبول کنید یا نکنید.
🔺 اما اگر بر بیاعتباری مجلات معتبر علوم انسانی و فلسفه اصرار میورزید بسیار خوب! یک مقاله در نقد همین سیستم پژوهشی و علمی بنویسید و در مجلات روش تحقیق معتبر ( نه خودتان) منتشر بکنید. برای بار دوم: بسمالله این گوی و این میدان!
⭕️ کانال نطقیات
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
🆔 @olum_ensani_eslami
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
🔺خسروپناه در فیلمی میگوید «مدعیان فهم علوم مدرن حاضر نیستند از دهها مجلد منتشر شده در باب علوم انس
📌 ساحت علم والاتر از ساحت ژورنالیستی است!!
💢 جریان های ضد #علوم_انسانی_اسلامی همیشه با اعتماد به نفس کاذبی که در مقابل فرهنگ خود شان دارند سعی می کنند که خود را تحقیر نمایند و محتوا های تولیدی غیر غرب را نامعتبر تلقی کنند چرا که قوام این جریان ها به ترجمه غرب می باشد.
⭕️ وقتی پژوهش های #علوم_انسانی_غرب مبتنی بر پارادایم ها و معیار های ارزیابی هستند که نکته مقابل رویکرد معرفت شناسی اسلام است چگونه می توان به #زبان_مشترک ذیل یک ملاک علی الخصوص تجربه رسید؟!
⭕️ در خود فضای علمی غرب هم ، چنین فضای وجود ندارد که ارزیابی را به معیار ثابت بدانند؟! قطعا فلسفه علم را خوانید و می دانید پوزیتیویسم در مراحل تطور خود معیار ارزیابی را باز بینی کرده است و از #اثبات_پذیری به #ابطال_پذیری و از آن به #تائید_پذیری رسیده اند و از سوی جناب کوهن ادبیات جدیدی در ارزیابی تصویر می کند و #هرمنوتیک_فلسفی هم نوع نگاه دیگری به ملاک ثابت تقلیدی شما دارد!!
⭕️ آری مدعیان #علوم_انسانی_اسلامی نقدی که دارد به همین ساختار تولید علم مدرن است، همان جایی که شما آن را تنها ملاک صحت می دانید و بر محور آن پژوهش ها را در انحصار روشی به بوته وارسی می گذارید.
⭕️ این متن آنقدر سطح نازلی دارد که بیش از این نمی توان سخنی راند بلکه حکایت از عدم فهم غرب هم از سوی روشنفکران دارد!!
⚠️ نقدی بر یک ژورنالیست!!
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
🆔 @olum_ensani_eslami
29.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌اهمیت پژوهش های بنیادی در علوم انسانی اسلامی(۱)
💢 سخنرانی آیت الله #مصباح_یزدی ره
دیدار مسئولان فرهنگستان علوم اسلامی قم، ۱۳۹۰
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
30.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌 اهمیت پژوهش های بنیادی در علوم انسانی اسلامی(۲)
💢 سخنرانی آیت الله #مصباح_یزدی ره
دیدار مسئولان فرهنگستان علوم اسلامی قم، ۱۳۹۰
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 چیستی علوم انسانی
💢 نخستین مرحله برای تبیین #علوم_انسانی_اسلامی ، مشخص ساختن معنای #علوم_انسانی می باشد و این علم نیز از آن جهتی که مرکب از دو عنوان معنادار می باشد باید در تعریف خود به اجزاء ریز تر خود ترکیب گردد تا منظور از این علم مشخص شود.
⭕️ چند نکته در باب تعریف علوم انسانی:
🔻از آنجایی که علم و انسان در سیر تطور خود معنا های متفاوتی پیدا کرده است نمی توان تعریفی واحد از علوم انسانی در بین پدیدآورندگان یافت.
🔻تعریف علوم انسانی پسینی می باشد لذا انتظارات تعریف حقیقی پیشینی از علوم انسانی معقول نیست.
🔻در فرهنگ غرب اکثرا تعریف به روش رایج بوده است علی الخصوص در علوم انسانی بخاطر همین تعریف علوم انسانی با به کارگیری روش جدید تغییر می کند.
🔻سنخ علوم انسانی نیز از سنخ علوم اعتباری می باشد لذا کلا بحث تعریف حقیقی از این امور منتفی می باشد.
⭕️ جمع بندی این نکات حکایت از این دارد که تعریف علوم انسانی دارای پیچیدگی های خاص خود می باشد که باید در منطق اعتباریات پیگیر ملاکات آن باشیم.
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌#مُکافات_تولید_علم
⭕️ استاد #محمد_حسین_فرجنژاد
⚠️ تولید و ابتکار علمی که بتواند حل مسئله بکند در مملکت ما مظلوم است علی الخصوص در حوزه علمیه و اکثر حامیان هم موانع اصلی حرکت این جریان علمی هستند!
#بنیاد_نخبگان
#علم_بی_مسئولیت
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 چیستی علوم انسانی
💢 علوم انسانی می تواند به معنای عامی به کار رود و همچون
دایره المعارف هاستینگ بر هر نوع انسان شناسی اطلاق گردد. علوم انسانی بدین معنا در صدد تبیین جایگاه انسان در میان سایر
موجودات است.
⭕️ همچنین علوم انسانی میتواند بر علوم انسانی متعارف دانشگاهی اطلاق شود و همانند دایره المعارف راتلج، همه علوم به اصطلاح دیسیپلین (Discipline) به جز علوم پایه علوم مهندسی و پزشکی را شامل شود گستره این تعریف از علوم انسانی در بردارنده علوم عقلی مانند فلسفه علوم نقلی مانند ادبیات فارسی و زبانهای خارجی و تاریخ و ادیان و بخشی از الهیات، علوم شهودی مانند عرفان و علوم رفتاری و اجتماعی مانند جامعه شناسی و روان شناسی و اقتصاد و مانند آن می شود.
⭕️ در جستجوی علوم انسانی اسلامی ج ۱ ص ۱۲
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 #امام_خمینی
💢 اجانب ، خصوصاً آمریکا ، در نیم قرن اخیر کوشش داشتند و دارند فرهنگ و برنامه های فرهنگی و علمی ما از محتوای اسلامی _انسانی_ ملی خود خالی و به جای آن فرهنگ استعماری استبدادی بنشانند. فرهنگ زمان طاغوت مارا تا لب پرتگاه کشاند؛ خداوند به داد این کشور اسلامی رسید، ولی بدون تغییرات صحیح بنیادی و تحول فرهنگی و علمی امکان تحول فکری و روحی نیست.
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 چیستی علوم انسانی
💢 ژولین فروند در تعریف علوم انسانی:
⭕️ علوم انسانی به معارفی اطلاق می شود که موضوع تحقیق آنها فعالیت های مختلف بشر است ؛ یعنی فعالیت هایی که متضمن روابط افراد بشر با یکدیگر و روابط این افراد با اشیاء و نیز آثار و نهاد ها و مناسبات ناشی از اینهاست.
⭕️ نظریه های مربوط به علوم انسانی ص۳
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 برای مشخص شدن چیستی علوم انسانی باید در ابتدا معنای علم مشخص شود!
⭕️ یکبار از معنای علم در #مقام_ثبوت سخن میگوییم که در این مقام سعی داریم تا مشخص کنیم معنای حقیقی علم چیست و اساساً از چیستی حقیقت علم بحث میکنیم اما از سوی دیگر، در مقام اثبات، کوشش میکنیم تا ببینیم علم جدای از معنای حقیقیاش، در نزد یک جامعه، فرهنگ و تاریخ، چه مفهومی داشته است یعنی از #هویت_فرهنگیِ_علم در نزدِ عالِم و یا در نزد فرهنگِ موردنظر سخن میگوییم.
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
💢 برای مشخص شدن چیستی علوم انسانی باید در ابتدا معنای علم مشخص شود! ⭕️ یکبار از معنای علم در #مقام_
⭕️ معنای کنونی و مسلط از علم در نزد جهانیان و همچنین در جامعه خودمان، معنای پوزیتیویستی از علم است که متعلق به قرن بیستم اروپاست و اساساً علم را در #مفهومِ_تجربیِ آن درک میکند. همین معنای که از آن به science تعبیر میشود در فضای آموزشی کشور ما نیز مدتهاست که پذیرفته شده است.
🔻 مبتنی بر این معنای پوزیتیویستی و تجربی از علم، بسیاری از معارفِ شهودی، نقلی و مفهومیِ تجریدی نظیر علم فقه، مابعدالطبیعه و… از دایره علم بودن کنار گذاشته شده و صرفاً مجموعهای از معارف(knowledge) و یا انسانیات در نظر گرفته میشود و اساساً همین معنای از علم است که تقسیمات و تمایزات دانشکدهها و رشتههای آموزشی را رقم میزند.
⭕️بر خلاف تعریف #علم در #تمدن_غرب تعریف علم در جهان اسلام، جایگاهی برای تجربه ، معرفت عقلانی و شهود و وحی نیز در جایگاه خاص خودشان قرار داشته و هیچیک نفی نمیشود. لذا در این نگاه هم عقل تجربی، هم عقل تجریدی و هم نقلی که از طریق وحی آمده است تولید علم و معرفت میکنند.اساساً رابطه عقل و نقل در علوم جهان اسلام و هر جامعه و فرهنگی که دین در آن حضور داشته باشد یک رابطه جدی است که گفتگوها حول آن شکل میگیرد. در جهان اسلام که توحید و خداوند حضور دارد و مناسک دینی نقش فعال داشته و مسیر زندگی و فرهنگ را تقرب به خداوند میدانند، علم معنایی دارد که با این ارزشها و امور تناسب دارد.
⭕️ فرهنگ و #تمدن_اسلامی با معنایی که علم در جهان اسلام داشته است هنگامی که با معنای پوزیتیویستیِ قرن نوزدهمی علم در جهان جدید مواجه شد، طبعاً دچار تعارض گشت و این تعارض در بسط خودش به بحران منجر شده و این بحران و چالش یا منجر به تغییر فرهنگِ پذیرنده میشود و یا اینکه معنای از علم را دستخوش تغییر و تعدیل مینماید. آن شکل میگیرد.
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
🆔 @olum_ensani_eslami