❖ منزلت عقل در هندسه معرفت دینی
• علم تجربی موجود معیوب است، زیرا در سیری افقی به راه خود ادامه می دهد، نه برای علم و طبیعت مبدئی می بیند و نه غایت و فرجامی برای آن در نظر می گیرد و نه دانشی که خود دارد عطای خدا و موهبت الهی می یابد. این نگاهی که واقعیت هستی را مثله می کند و طبیعت را به عنوان خلقت نمی بیند.
• احیای این مردار و بر طرف کردن نقص این دانش معیوب که ازاین احیا به اسلامی کردن علوم و دانشگاه ها تعبیر می شود به آن نیست که مظاهر و برنامه های اسلامی و دینی را در محیط و فضای دانشگاه ها و مراکز علمی وارد نماییم، مثلاً در محیط های علمی و دانشگاهی نمازخانه و مسجد بسازیم و یا کتاب های درسی دانشگاه ها را با بسم الله و آرم جمهوری اسلامی چاپ نماییم و ... .اسلامی کردن علوم در گرو تغییر اساسی در نگاه به علم و طبیعت و تدوین متون درسی سرآمد و بازگشت طبیعیات به دامن الهیات است.
• این کتاب علی رغم عنوان پیچیده و ثقیلی که دارد به تبیین ارتباط علم و دین و به خصوص ارتباط علوم دانشگاهی و مفاهیم دینی می پردازد و پاسخی مناسب به این سوال می دهد که آیا اصولاً علم غیر اسلامی داریم یا نه؟
• در ادامه، استاد جوادی (دام ظله) با توجه به مسائل فوق، به مسأله مهم و ارزشمند "اسلامی شدن دانشگاه ها" پرداخته و راه کارهایی برای این موضوع ارائه داده اند.
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
• یکی از موانع دانشگاهی و حوزوی گفتمان سازی #علوم_انسانی_اسلامی ، ناکارآمدی و بسندگی به محتوای دینی ناقص در نظام آموزشی فعلی می باشد که هیچ نسبتی بین آن و مسئله های امروز ما وجود دارند!
•
•
•
•
#گفتمان_سازی
#ناکارآمدی_آموزش_دینی
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
❖ امروز گفتمان انقلاب برای مصون ماندن از آفت بیقراری و تحریف ، بیش از هر زمان دیگری نیازمند باز تولید اندیشه های متفکرین ایستاده بر پایگاه اصیل مبانی خود است.
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
❖ آیتالله محمد تقی مصباح یزدی و علوم انسانی اسلامی
• علامه محمد تقی مصباح یزدی، فقیه، فیلسوف، مفسر قرآن و از اساتید اخلاق در دوران معاصر و همچنین از اصلی ترین نظریه پردازان حوزه علوم انسانی اسلامی در دوران 45 ساله انقلاب اسلامی به شمار می روند.
• در اندیشه علامه مصباح یزدی، دین مجموعه ای از دستورات و احکام است که تمام ابعاد زندگی و سعادت انسان در دنیا و آخرت را در برمی گیرد. در نظر ایشان دین جهت گیری و ارزش یابی پدیده ها را مشخص می کند و چگونگی و کیفیت پیدایش پدیده ها با علم است.
• ایشان همچنین در رد اندیشه های شرک آلود دوران معاصر مانند #اومانیسم، #سکولاریسم، #لیبرالیسم، #مارکسیست و نیز #هرمنوتیک و #پلورالیسم_دینی نقش بسزایی ایفا کرد و در نکته مقابل این مکاتب به نظریه های ایجابی دین مبین پرداخت!
• شاید بتوان گفت کارویژه علامه مصباح یزدی در اقدامات عملی ایشان بود که تا حدودی باعث گفتمان سازی علوم انسانی اسلامی گردید. ایشان با حضور در دفتر همکاری حوزه و دانشگاه در سال 1361 طرح بازسازی علوم انسانی را آغاز کرد. در ادامه با تاسیس بنیاد فرهنگی باقرالعلوم و موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی در جهت نخبه پروری و تدوین کتب علوم انسانی اسلامی اقدام و نیز با برگزاری طرح ولایت از دهه 70 باعث گفتمان سازی علوم انسانی اسلامی و آگاهی نسل آینده با این مفاهیم گردید.
• آثار مکتوب و سخنرانی های ایشان منبعی بسیار غنی برای دانش پژوهان و فعالین این حوزه می باشد. از این رو می توان ایشان را به عنوان یکی از احیاء کنندگان علوم انسانی اسلامی دانست که یک مکتب جامع و فراگیر را ارائه داده اند.
• در مدرسه علوم انسانی اسلامی «آیه» در یازدهمین سرفصل از دوره «ظرفیت سنجی نظام های فکری معاصر در تحول علوم انسانی» به مرور ظرفیت های اندیشه ای آیت الله محمد تقی مصباح یزدی خواهیم پرداخت.
▫️ هئیت تحریریه «آیه»
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
❖نظریه حقوقی اسلام
• این کتاب حاوی سلسله سخنرانی های "آیت الله مصباح یزدی" است که قبل از خطبه های نماز جمعه تهران ایراد شده است. موضوع سخنرانی ها از این قرار است: "حق و مفاهیم مختلف آن"، "خاستگاه و منشا حقوق"، "تقسیمات حقوق"، "دیدگاه اسلام درباره منشا حقوق"، "خداوند و اعتبار حقوق"، "خدا منشا حقوق"، "تکلیف، قدرت، مصلحت"، "انسان، آزاد از بندگی خدا"، "رابطه فاعلیت و ثبوت حق"، "انسان و طلب کاری حقوق از خدا"، "تفاوت عبودیت و بردگی"، "رحمت الهی در قالب اوامر و نواهی"، "تعیین مصلحت در قوانین حقوقی"، "ملاحظاتی در تدوین نظام حقوقی"، "حق کرامت انسان"، "حق آزادی" و "دیدگاه اسلام درباره حق حاکمیت انسان بر انسان".
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
🔻#تبلیغ_نیوز مرجع رسمی اطلاع رسانی و اخبار دفتر تبلیغات اسلامی:
📣 اطلاعیه های جذب، ساماندهی و #اعزام مبلغان و معرفی کتب جدید و محتواهای #تبلیغی (ره توشه و ...)
⁉ پاسخ به سوالات و #شبهات دینی
💻 #پذیرش_دانشگاه باقرالعلوم(ع) و موسسات آموزش عالی حوزوی
📗 معرفی دستاوردهای پژوهشی در عرصه علوم و فرهنگ اسلامی، مجلات علمی، پژوهشی و نحوه #چاپ_مقالات شما
💳 اخبار #تسهیلات قرض الحسنه
🔰 اینجا را لمس کنید👇
🆔 @tablighnews
• مدیریت علم در فقدان تحلیل جامعه شناختی و نظریه حکمرانی علم امکان ندارد و با فقه طهارت تا دیات و تکفیر و ارتداد نمی توان علم را مدیریت کرد بلکه باید از مدیریت علم توسط فقه اخص عبور کرد و این عرصه را به فقه اعم _علوم انسانی اسلامی _ سپرد.
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
#نماواج | #مدرسه_علوم_انسانی_سلامی_آیه
❖ «گستره عقل در فقه تمدنی»
❖ با ارائهی استاد رضا غلامی
▫️تک آموزه های مدرسه علوم انسانی اسلامی «آیه»
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
عقل در گستره فقه تمدنی.mp3
34.21M
❖ «گستره عقل در فقه تمدنی»
❖ با ارائهی استاد رضا غلامی
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند!
🔹#جلسه_ششم
💢 ظرفیت نظام فکری امام سید روح الله خمینی در تحول علوم انسانی
⭕️ با ارائه: استاد امین اسدپور
▫️زمان : سه شنبه ۱۷ مرداد ماه ساعت ۱۷
▫️جلسات به صورت آنلاین برگزار خواهد شد.
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند!
🔹#جلسه_هفتم
💢 ظرفیت نظام فکری علامه سید محمد حسین طباطبایی در تحول علوم انسانی
⭕️ با ارائه: استاد امین اسدپور
▫️زمان : چهارشنبه ۱۸ مرداد ماه ساعت ۱۷
▫️جلسات به صورت آنلاین برگزار خواهد شد.
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❖ نقش #علوم_انسانی برای رسیدن به #وضعیت_مطلوب
• اهمیت #علوم_انسانی به اندازهای است که بدون وجود دانش آموختگان این رشته شاید فضای کشور ها در حوزههای مختلف #اقتصادی، #فرهنگی، #سیاسی و ... دچار کساد شود که همین عامل منجر به بروز معضلهای جدی می شود.
• #علوم_انسانی در کشورهای توسعه یافته به اندازهای اهمیت دارد که نخبهترین افراد جذب این رشته میشوند، گفتنی می باشد که بیشتر دانشجویان مقطع دکتری در کشور #آمریکا در رشته #علوم_انسانی تحصیل میکنند و در مقابل سهم بیشتری به دانشجویان مهاجر برای تحصیل در رشتههای فنی و پزشکی میدهند.
•
•
•
•
#فیلسوف_اجتماعی #فکرت
#علوم_انسانی_اسلامی
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
#تحول_در_حوزه_علمیه | #بازیابی_هویت
• حوزههای علمیه ما اگر از محدودیتهای مصنوعی که خود برای خود به وجود آوردهاند خارج گردند و با استفاده از پیشرفت #علوم_انسانی_جدید به احیای فرهنگ کهن خود و آراستن و پیراستن آن بپردازند و آن را تکمیل نمایند و به پیش سوق دهند (که آمادگی تکامل و پیشروی دارد) میتوانند از این انزوای حقارت آمیز علمی خارج شوند. و کالاهای فرهنگی خود را در زمینههای مختلف معنوی، فلسفی، اخلاقی، حقوقی، روانی، اجتماعی، تاریخی با کمال افتخار و سربلندی به جهان دانش عرضه نمایند.
• آینده انقلاب اسلامی، ص۲۰۳
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
45.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❖ اسلامی سازی علوم انسانی و مبانی علم دینی آیت الله مصباح یزدی با حضور حجتالاسلام والمسلمین علی مصباح یزدی
•
•
•
•
#بخش_اول #علوم_انسانی_اسلامی
#تمدن_نوین_اسلامی #زاویه
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
46.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❖ اسلامی سازی علوم انسانی و مبانی علم دینی آیت الله مصباح یزدی با حضور حجتالاسلام والمسلمین علی مصباح یزدی
•
•
•
•
#بخش_دوم #علوم_انسانی_اسلامی
#تمدن_نوین_اسلامی #زاویه
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
50.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❖ اسلامی سازی علوم انسانی و مبانی علم دینی آیت الله مصباح یزدی با حضور حجتالاسلام والمسلمین علی مصباح یزدی
•
•
•
•
#بخش_سوم #علوم_انسانی_اسلامی
#تمدن_نوین_اسلامی #زاویه
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
#تحول_در_حوزه_علمیه | #بازیابی_هویت
• حوزه متناسب با تغییر شرایط پیرامونی خود، تحول پیدا نکرده است. یعنی حوزه در ادبیات، ابزارها و رویکردها نتوانسته است خودش را به سطح تحول مطلوبی که مناسب با اقتضائات زمان است برساند. امروز جهان اسلام با تغییر در زیرساختهای حکمرانی مواجه است و استعمار نوع اندیشیدن و زیرساخت فکری، حقوقی، اقتصادی و… حکومتها را به دست گرفته است و در این فضا فرقی نمیکند که حاکم مسلمان بر مسند باشد یا غیرمسلمان. چون این نظامها و اندیشههای غربی و غیراسلامی است که در عمل بر #جامعه_اسلامی حکومت میکند.
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند!
🔹#جلسه_هشتم
💢 ظرفیت نظام فکری شهید مطهری در تحول علوم انسانی
⭕️ با ارائه: استاد محمد هاشمی
▫️زمان : شنبه ۲۱ مرداد ماه ساعت ۱۷/۳۰
▫️جلسات به صورت آنلاین برگزار خواهد شد.
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند!
🔹#جلسه_نهم
💢 ظرفیت نظام فکری آیت الله جوادی آملی در تحول علوم انسانی
⭕️ با ارائه: استاد حسین حاج محمدی
▫️زمان : دوشنبه ۲۳ مرداد ماه ساعت ۱۷/۳۰
▫️جلسات به صورت آنلاین برگزار خواهد شد.
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند!
🔹#جلسه_دهم
💢 ظرفیت نظام فکری شهید صدر در تحول علوم انسانی
⭕️ با ارائه: استاد حسین بحرینی یزدی
▫️زمان : چهارشنبه ۲۵ مرداد ماه ساعت ۱۷/۳۰
▫️جلسات به صورت آنلاین برگزار خواهد شد.
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
#تحول_در_حوزه_علمیه | #بازیابی_هویت
• در آینده، این انقلاب نیاز زیادی به #روحانیت دارد به شرط آن که روحانیت وظایف خودش را در آینده انقلاب خوب درک کند.کارش را باید ده برابر کند، تحقیق علمی اش را باید ده برابر کند، تبلیغش را باید ده برابر کند. رابطه اش را با مردم، در جمع مردم آمدن، به میان مردم رفتن، درد مردم را از نزدیک لمس کردن و احساس کردن، این ها را باید چندین برابر کند.
• مجموعه آثار ج ۲۴،ص 266
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
#فلسفه_کانت | #علوم_انسانی_مدرن
• فلسفه و متافیزیک #کانت در علوم انسانی و اجتماعی نقش به سزایی ایفا نموده اند. محورهایی از قبیل این که: تئوری انقلاب کانت چه نقشی در مفهوم تاریخ دارد؟ در منطق چه تأثیری را بر جای گذاشته است؟ در جامعه شناسی چه افق هایی را مهیا نموده است؛ برای مثال، در نوکانتی های #بادن چه زمینه هایی را طرح کرده است یا در مفهوم کرتیک (سنجش) #مارکس و #آدورنو
چه استفاده هایی از #کانت شده است؟
• در روان شناسی، چگونه روانشناسی ترانسندنتال و استعلایی شکل می گیرد که می خواهد وحدت «من» را اثبات نماید؟ از این جهت که متافیزیک پیشین بر اساس مباحث نفس در ارسطو پیش رفته است، لذا دوباره که سوژه شکل می گیرد، چگونه می توان از وحدت نفس سخن به میان آورد. کانت این بحث را با قیاس های خاصی که به آن پارالوژی می گوید، دنبال می کند. بحث مهم
دیگر ، بازشناسی مفهوم تئولوژی است ، #کانت مسیر جدیدی برای تکوین تئولوژی طرح می کند.
•
•
•
•
#استاد_محمد_علی_مرادی
#فلسفه_غرب
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
#تحول_در_حوزه_علمیه | #بازیابی_هویت
• روحانيت ما در اثر آفت #عوام_زدگى نمى تواند چنانكه بايد ، پيشرو باشد و از جلو قافله حركت كند و به معنى صحيح كلمه ، هادى قافله باشد ، مجبور است در عقب قافله حركت كند. خاصيت عوام اينست كه هميشه با گذشته و آنچه به آن خو گرفته پيمان بسته است، حق و باطل را تميز نمى دهد. عوام هر تازه اى را بدعت يا هوا و هوس مى خواند ، ناموس خلقت و مقتضاى فطرت و طبيعت را نمى شناسد، از اين رو با هر نوى مخالفت مى كند و هميشه طرفدار حفظ وضع موجود است.
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
#اسلام_و_اجتماع | #فیلسوف_اجتماعی
• به طور كلى دين نسبت به روشهاى اجتماعى ديگر، موقعيت ممتازى دارد و «#اسلام» نيز در ميان ساير اديان، موقعيت ممتازى را دارا مىباشد. ازاين روى اسلام از هر روش ديگرى به حال #جامعه_بشرى سودمندتر است. اين حقيقت را با يک سنجش بين اسلام و ديگر اديان و نيز با روشهاى اجتماعى ديگر، به خوبى مىتوان دريافت.
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
• به طور كلى دين نسبت به روشهاى اجتماعى ديگر، موقعيت ممتازى دارد و «#اسلام» نيز در ميان ساير اديان، موقعيت ممتازى را دارا مىباشد. ازاين روى اسلام از هر روش ديگرى به حال #جامعه_بشرى سودمندتر است. اين حقيقت را با يک سنجش بين اسلام و ديگر اديان و نيز با روشهاى اجتماعى ديگر، به خوبى مىتوان دريافت.
• در واقع «#اسلام» در ميان همه اديان، تنها دينى است كه صددرصد «#اجتماعى» است. تعلميات اسلام نه مانند كيش كنونى مسيحيان است كه تنها «#سعادت_اخروى» مردم را در نظر گرفته و درباره #سعادت_دنيوى آنان ساكت باشد، و نه مانند آيين فعلى يهود است كه تنها خوشبختى مادى «#ملتى» را وجهه همت قرار دهد. تعليمات #اسلام مانند دستورهاى بى دينان مجوس و بعضى مذاهب ديگر، به چند موضوع محدود از #اخلاق و #اعمال نپرداخته است.
• در #اسلام تعليم و تربيت و سعادت دو جهانى همه مردم، آن هم براى هميشه و در هر زمان و مكان، در نظر گرفته شده است و بديهى است كه غير از اين، راهى براى اصلاح جامعهها و سعادت دو جهانى مردم نيست؛
• زيرا:
اولًا: تنها اصلاح يک جامعه يا يک ملت در ميان همه جوامع بشرى با روابط جهانى كه روز به روز نزديک تر و محكمتر مىشود، كوششى است بيهوده و در حقيقت مانند تصفيه كردن يک قطره آب است در استخرى بزرگ يا نهرى آلوده!
ثاثياً: تنها اصلاح يک جامعه با غفلت از جوامع ديگر، امرى خلاف حقيقت «اصلاح طلبى» مىباشد. در تعليمات اسلام تمام افكارى كه در آفرينش جهان و انسان ممكن است در مغز بشر جلوه كند، و همه اخلاقى كه مىتواند در نفوس مردم جايگزين شود، و همچنين همه اعمال و فعاليتهايى كه مىشود از يک انسان در محيط زندگى بروز نمايد، بررسى شده است.
• اما راجع به افكار در #اسلام آن قسم انديشه هايى كه جنبه واقع بينى دارد و در رأس آنها «#توحيد» خداى متعال جا دارد، انتخاب گرديده و اصل و ريشه قرار داده شده است.
• و در اخلاق اسلام، آنچه در واقع و نزد عقل سليم پسنديده است، انتخاب شده و بر پايه و بر اصل «#توحيد» استوار گرديده است. سپس روى پايه و اصل اخلاق، يک سلسله «مقررات و قوانين عملى»- احكام- كه همه جزييات زندگى انسان را بررسى مىكند، تشريع شده و در نتيجه وظايف #فردى و #اجتماعى هر سياه و سفيد، شهرى و بيابانى، مرد و زن، كوچک و بزرگ خادم و مخدوم، حاكم و محكوم، توانگر و درويش، در حال عادى و استثنايى روشن گرديده است:{«كَلِمَةً طَيِّبَةً كَشَجَرَةٍ طَيِّبَةٍ أَصْلُها ثابِتٌ وَ فَرْعُها فِي السَّماءِ»}.
• هر كسى بر اصول معارف و تعليمات اخلاقى اسلام و فقه اسلام به ديده تحقيق بنگرد، درياى بيكرانى را مشاهده خواهد كرد كه عقل دورانديش از احاطه محيطش و فكر از رسيدن به قعرش ناتوان است با اين همه، هر جز آن با اجزاى ديگر پيوسته و مرتبط و متناسب و روى هم يك واحد متشكل «خداپرستى» و «انسان پرورى» است كه خداى يگانه آن را به پيامبر گرامى خود وحى فرموده است.
• علاوه بر تشريع قوانين كلى و مورد نياز جوامع بشرى، اسلام با باز گذاشتن «#باب_اجتهاد» راه را براى گشودن و حل مشكلات بشرى باز گذاشته است تا دانشمندان بتوانند با جهد و جهاد و اجتهاد، اسلام را براى هر عصرى سازگار ... و براى همه دورانها ماندگار سازند.
• {تعاليم اسلام، ص: 293}
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b