45.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❖ اسلامی سازی علوم انسانی و مبانی علم دینی آیت الله مصباح یزدی با حضور حجتالاسلام والمسلمین علی مصباح یزدی
•
•
•
•
#بخش_اول #علوم_انسانی_اسلامی
#تمدن_نوین_اسلامی #زاویه
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
46.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❖ اسلامی سازی علوم انسانی و مبانی علم دینی آیت الله مصباح یزدی با حضور حجتالاسلام والمسلمین علی مصباح یزدی
•
•
•
•
#بخش_دوم #علوم_انسانی_اسلامی
#تمدن_نوین_اسلامی #زاویه
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
50.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❖ اسلامی سازی علوم انسانی و مبانی علم دینی آیت الله مصباح یزدی با حضور حجتالاسلام والمسلمین علی مصباح یزدی
•
•
•
•
#بخش_سوم #علوم_انسانی_اسلامی
#تمدن_نوین_اسلامی #زاویه
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
#تحول_در_حوزه_علمیه | #بازیابی_هویت
• حوزه متناسب با تغییر شرایط پیرامونی خود، تحول پیدا نکرده است. یعنی حوزه در ادبیات، ابزارها و رویکردها نتوانسته است خودش را به سطح تحول مطلوبی که مناسب با اقتضائات زمان است برساند. امروز جهان اسلام با تغییر در زیرساختهای حکمرانی مواجه است و استعمار نوع اندیشیدن و زیرساخت فکری، حقوقی، اقتصادی و… حکومتها را به دست گرفته است و در این فضا فرقی نمیکند که حاکم مسلمان بر مسند باشد یا غیرمسلمان. چون این نظامها و اندیشههای غربی و غیراسلامی است که در عمل بر #جامعه_اسلامی حکومت میکند.
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند!
🔹#جلسه_هشتم
💢 ظرفیت نظام فکری شهید مطهری در تحول علوم انسانی
⭕️ با ارائه: استاد محمد هاشمی
▫️زمان : شنبه ۲۱ مرداد ماه ساعت ۱۷/۳۰
▫️جلسات به صورت آنلاین برگزار خواهد شد.
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند!
🔹#جلسه_نهم
💢 ظرفیت نظام فکری آیت الله جوادی آملی در تحول علوم انسانی
⭕️ با ارائه: استاد حسین حاج محمدی
▫️زمان : دوشنبه ۲۳ مرداد ماه ساعت ۱۷/۳۰
▫️جلسات به صورت آنلاین برگزار خواهد شد.
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند!
🔹#جلسه_دهم
💢 ظرفیت نظام فکری شهید صدر در تحول علوم انسانی
⭕️ با ارائه: استاد حسین بحرینی یزدی
▫️زمان : چهارشنبه ۲۵ مرداد ماه ساعت ۱۷/۳۰
▫️جلسات به صورت آنلاین برگزار خواهد شد.
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
#تحول_در_حوزه_علمیه | #بازیابی_هویت
• در آینده، این انقلاب نیاز زیادی به #روحانیت دارد به شرط آن که روحانیت وظایف خودش را در آینده انقلاب خوب درک کند.کارش را باید ده برابر کند، تحقیق علمی اش را باید ده برابر کند، تبلیغش را باید ده برابر کند. رابطه اش را با مردم، در جمع مردم آمدن، به میان مردم رفتن، درد مردم را از نزدیک لمس کردن و احساس کردن، این ها را باید چندین برابر کند.
• مجموعه آثار ج ۲۴،ص 266
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
#فلسفه_کانت | #علوم_انسانی_مدرن
• فلسفه و متافیزیک #کانت در علوم انسانی و اجتماعی نقش به سزایی ایفا نموده اند. محورهایی از قبیل این که: تئوری انقلاب کانت چه نقشی در مفهوم تاریخ دارد؟ در منطق چه تأثیری را بر جای گذاشته است؟ در جامعه شناسی چه افق هایی را مهیا نموده است؛ برای مثال، در نوکانتی های #بادن چه زمینه هایی را طرح کرده است یا در مفهوم کرتیک (سنجش) #مارکس و #آدورنو
چه استفاده هایی از #کانت شده است؟
• در روان شناسی، چگونه روانشناسی ترانسندنتال و استعلایی شکل می گیرد که می خواهد وحدت «من» را اثبات نماید؟ از این جهت که متافیزیک پیشین بر اساس مباحث نفس در ارسطو پیش رفته است، لذا دوباره که سوژه شکل می گیرد، چگونه می توان از وحدت نفس سخن به میان آورد. کانت این بحث را با قیاس های خاصی که به آن پارالوژی می گوید، دنبال می کند. بحث مهم
دیگر ، بازشناسی مفهوم تئولوژی است ، #کانت مسیر جدیدی برای تکوین تئولوژی طرح می کند.
•
•
•
•
#استاد_محمد_علی_مرادی
#فلسفه_غرب
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
#تحول_در_حوزه_علمیه | #بازیابی_هویت
• روحانيت ما در اثر آفت #عوام_زدگى نمى تواند چنانكه بايد ، پيشرو باشد و از جلو قافله حركت كند و به معنى صحيح كلمه ، هادى قافله باشد ، مجبور است در عقب قافله حركت كند. خاصيت عوام اينست كه هميشه با گذشته و آنچه به آن خو گرفته پيمان بسته است، حق و باطل را تميز نمى دهد. عوام هر تازه اى را بدعت يا هوا و هوس مى خواند ، ناموس خلقت و مقتضاى فطرت و طبيعت را نمى شناسد، از اين رو با هر نوى مخالفت مى كند و هميشه طرفدار حفظ وضع موجود است.
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
#اسلام_و_اجتماع | #فیلسوف_اجتماعی
• به طور كلى دين نسبت به روشهاى اجتماعى ديگر، موقعيت ممتازى دارد و «#اسلام» نيز در ميان ساير اديان، موقعيت ممتازى را دارا مىباشد. ازاين روى اسلام از هر روش ديگرى به حال #جامعه_بشرى سودمندتر است. اين حقيقت را با يک سنجش بين اسلام و ديگر اديان و نيز با روشهاى اجتماعى ديگر، به خوبى مىتوان دريافت.
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
#اسلام_و_اجتماع | #فیلسوف_اجتماعی • به طور كلى دين نسبت به روشهاى اجتماعى ديگر، موقعيت ممتازى دارد
• به طور كلى دين نسبت به روشهاى اجتماعى ديگر، موقعيت ممتازى دارد و «#اسلام» نيز در ميان ساير اديان، موقعيت ممتازى را دارا مىباشد. ازاين روى اسلام از هر روش ديگرى به حال #جامعه_بشرى سودمندتر است. اين حقيقت را با يک سنجش بين اسلام و ديگر اديان و نيز با روشهاى اجتماعى ديگر، به خوبى مىتوان دريافت.
• در واقع «#اسلام» در ميان همه اديان، تنها دينى است كه صددرصد «#اجتماعى» است. تعلميات اسلام نه مانند كيش كنونى مسيحيان است كه تنها «#سعادت_اخروى» مردم را در نظر گرفته و درباره #سعادت_دنيوى آنان ساكت باشد، و نه مانند آيين فعلى يهود است كه تنها خوشبختى مادى «#ملتى» را وجهه همت قرار دهد. تعليمات #اسلام مانند دستورهاى بى دينان مجوس و بعضى مذاهب ديگر، به چند موضوع محدود از #اخلاق و #اعمال نپرداخته است.
• در #اسلام تعليم و تربيت و سعادت دو جهانى همه مردم، آن هم براى هميشه و در هر زمان و مكان، در نظر گرفته شده است و بديهى است كه غير از اين، راهى براى اصلاح جامعهها و سعادت دو جهانى مردم نيست؛
• زيرا:
اولًا: تنها اصلاح يک جامعه يا يک ملت در ميان همه جوامع بشرى با روابط جهانى كه روز به روز نزديک تر و محكمتر مىشود، كوششى است بيهوده و در حقيقت مانند تصفيه كردن يک قطره آب است در استخرى بزرگ يا نهرى آلوده!
ثاثياً: تنها اصلاح يک جامعه با غفلت از جوامع ديگر، امرى خلاف حقيقت «اصلاح طلبى» مىباشد. در تعليمات اسلام تمام افكارى كه در آفرينش جهان و انسان ممكن است در مغز بشر جلوه كند، و همه اخلاقى كه مىتواند در نفوس مردم جايگزين شود، و همچنين همه اعمال و فعاليتهايى كه مىشود از يک انسان در محيط زندگى بروز نمايد، بررسى شده است.
• اما راجع به افكار در #اسلام آن قسم انديشه هايى كه جنبه واقع بينى دارد و در رأس آنها «#توحيد» خداى متعال جا دارد، انتخاب گرديده و اصل و ريشه قرار داده شده است.
• و در اخلاق اسلام، آنچه در واقع و نزد عقل سليم پسنديده است، انتخاب شده و بر پايه و بر اصل «#توحيد» استوار گرديده است. سپس روى پايه و اصل اخلاق، يک سلسله «مقررات و قوانين عملى»- احكام- كه همه جزييات زندگى انسان را بررسى مىكند، تشريع شده و در نتيجه وظايف #فردى و #اجتماعى هر سياه و سفيد، شهرى و بيابانى، مرد و زن، كوچک و بزرگ خادم و مخدوم، حاكم و محكوم، توانگر و درويش، در حال عادى و استثنايى روشن گرديده است:{«كَلِمَةً طَيِّبَةً كَشَجَرَةٍ طَيِّبَةٍ أَصْلُها ثابِتٌ وَ فَرْعُها فِي السَّماءِ»}.
• هر كسى بر اصول معارف و تعليمات اخلاقى اسلام و فقه اسلام به ديده تحقيق بنگرد، درياى بيكرانى را مشاهده خواهد كرد كه عقل دورانديش از احاطه محيطش و فكر از رسيدن به قعرش ناتوان است با اين همه، هر جز آن با اجزاى ديگر پيوسته و مرتبط و متناسب و روى هم يك واحد متشكل «خداپرستى» و «انسان پرورى» است كه خداى يگانه آن را به پيامبر گرامى خود وحى فرموده است.
• علاوه بر تشريع قوانين كلى و مورد نياز جوامع بشرى، اسلام با باز گذاشتن «#باب_اجتهاد» راه را براى گشودن و حل مشكلات بشرى باز گذاشته است تا دانشمندان بتوانند با جهد و جهاد و اجتهاد، اسلام را براى هر عصرى سازگار ... و براى همه دورانها ماندگار سازند.
• {تعاليم اسلام، ص: 293}
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b