eitaa logo
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
3.5هزار دنبال‌کننده
906 عکس
145 ویدیو
65 فایل
❇️ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه مجموعه ای‌ است که سعی دارد در عرصه ترویج گفتمان تحول علوم انسانی قدم بردارد. ◽️آدرس سایت: http://www.nsayeh.com ◻️مدیر مسئول: @hamedshams ◽️معاونت علمی و آموزشی: @saeed_karimdadashi ◽️ادمین: @Mahdiniksefat
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️ سوال از منشا ، تحول او، هدف از آفرینش، عهد و مسئولیت او، ریشه در‌ اندیشه‌های انسان‌شناختی دارد که از بدو خلقت انسان و در ادیان مختلف مورد بحث است. اسلام نیز به مسایل دقیق انسان‌شناختی توجه دارد. ⭕️ بر اساس نوع روش و ابزار بررسی، گرایش‌های مختلفی پیدا می‌کند؛ که اهمّ آن‌ها عبارت است از: 🔻۱. انسان‌شناسی دینی یا وحیانی؛ این نوع انسان‌شناسی، بر اساس روش نقلی از متون دینی؛ همچون: عهد عتیق و جدید کتاب مقدس، قرآن کریم و روایات معصومین: به بررسی انسان می‌پردازد. 🔻۲. انسان‌شناسی فرهنگی؛ بررسی فرهنگ‌های بشری معاصر (مردم‌نگاری) و الگوهای عام حاکم بر فرهنگ بشری، که شامل باورداشت‌ها، ارزش‌ها، رسم‌ها، رفتارها و هنرهایی که اعضای یک جامعه به کار می‌برند. 🔻۳. انسان‌شناسی فلسفی ؛ وحدت نهایی و بی‌بدیل و مطلق انسان را می‌کاود و در جست‌وجوی مفهوم و ماهیت و تصور انسان به‌عنوان ساختاری بنیادین و غیر تاریخی است که از این طریق، توصیف‌های متنوع انسان از خودش را قابل درک می‌گرداند. به عبارت دیگر؛ انسان‌شناسی فلسفی درصدد است تا کلیت انسان را به روش عقلی مورد مطالعه قرار دهد و با ارائه تصویری عقلانی، ماهیت آدمی را روشن و آشکار سازد. برجستگی این نوع، اولاً: فراگیری و جامعیت آن و ثانیاً: قطعیت و خلل‌ناپذیری آن است. 🔻۴. انسان‌شناسی طبیعی (تجربی) ؛ با استفاده از یافته‌های تجربی، چه در بُعد دیرینه‌شناسی و چه در بُعد زیست‌شناسی مطالعه و تحقیق انجام می‌پذیرد. 🔻۵. انسان‌شناسی عرفانی؛ این رویکرد، با بهره‌گیری از سیر و سلوک عرفانی در پی کشف معارفی راجع به انسان و جایگاه و مقام و منزلت او در نظام هستی است. لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
📌 💢 درباره پیشینه علم دینی ، شخصیت هایی وجود دارند که در ارتباط با علوم غربی ، رویکردهایی مختلفی پیدا کردند. مطالب ذیل تا حدودی می تواند پیشینه این بحث را برای خوانندگان آشکار سازد. ⭕️ در ادامه بخوانید ↙️
💢 ابوسلیمان ، یکی از شخصیت های علمی المعهد است که در توسعه در مالزی نقش موثری داشته است . وی بر این باور است که کم کاری ، بیماری خطرناکی است که ریشه در ضعف انگیزه های درونی دارد و اصلاح آموزشی و تعلیم و تربیت ، یکی از مهم ترین ارکان اصلاح است و نقطه آغاز ، در خودسازی فرد مسلمان نهفته است . پس از آن ، باید آفت های آموزش عالی در جهان اسلام ، یعنی آفات تقلید ، آفت آشفتگی جهان بینی اسلامی و آمیختگی آفات و خرافات زدوده شوند و در مرحله دیگر باید به سراغ اسلامی سازی معرفت به عنوان تجربه ای زنده درآمد سازی آموزش عالی رفت. ⭕️ وقتی مالزی در سال ۱۹۵۶ به استقلال رسید و وزارت آموزش و پرورش مالزی به انور ابراهیم رسید ، او در سال ۱۹۸۸ از ( المعهد العالمی للفکر الاسلامی ) درخواست کرد مسئولیت اداره دانشگاه تازه تاسیس بین‌المللی اسلامی مالزی را با هزار دانشجو به عهده گیرد و المعهد با یکی از شخصیت های متفکر خود تا سال ۱۹۹۹ به مدت ده سال اداره آن را برعهده داشت. ⭕️ نخستین وظیفه اساسی در برنامه کاری مدیریت این دانشگاه ، مبارزه با آشفتگی معرفتی و روش شناختی ای بود که دامنگیر اندیشه امت اسلامی شده بود و مهم ترین حوزه فعالیت علوم انسانی و اسلامی بود_ که با تاسیس دانشکده معارف وحی اسلامی علوم انسانی دنبال شد. ⭕️ این دانشگاه بسیاری از مقررات درسی و مواد علمی آکادمیک مربوط به نیاز های امت اسلام را_ در زمینه های دینی ، فلسفی ، حقوقی ، انسانی اقتصادی و اداری _ تنظیم و ساماندهی کرده است که می توان برای مطالعه بسیاری از این مواد به کتاب راهنمای تحصیلات دانشگاهی و تحصیلات تکمیلی دانشکده ها و گروه های مختلف علمی این دانشگاه و تحصیلات تکمیلی دانشکده ها و گروه های مختلف علمی این دانشگاه مراجعه کرد. ⭕️ این دانشگاه به غرب پژوهی هم پرداخت و اهتمام جدی ای به زبان عربی و انگلیسی و توسعه معرفت و پژوهش علمی ورزید. ⭕️ در جستجوی علوم انسانی اسلامی ج۱ص۲۵ لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
📌 💢 با اینکه در عرصه های مختلف به شکوفایی رسیده است ، هنوز در آغاز راه است و انقلاب ما هنوز دگرگونی همه جانبه ای در عرصه و و اجتماعی و سایر بخش ها صورت نداده است و همان ادبیات و فرمول های علمی و فرهنگی متداول را که عمدتا برآمده از است به رسمیت می شناسد، و با آن، به سامان دهی و اداره جامعه انقلابی پرداخته است. همین امر، تعارض و تناقض میان آرمان ها و ادبیات سیاسی انقلاب اسلامی با علوم و تئوری های نظری و کاربردی غربی را بارز کرده و شکاف نظری عمیقی را در متن جامعه انقلابی پدید آورده است. ⚠️ قسمت های جدید اتاق فکر تحول علوم انسانی لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
📌 چهارم : مبنای دین شناختی 💢در تاریخ همه‏ی جوامعی که تاکنون بوده‏اند، دین عنصری پایدار، مؤثر و نیرومند بوده است و در فرهنگ جوامع نقش محوری به خود اختصاص داده است. به همین دلیل، مطالعه و شناخت دین یک جزء ضروری شناخت جامعه و فرهنگ بشری می‏باشد. اما دین، دارای چنان ابعاد پیچیده‏ای است که هرگز دانش واحدی، به تنهایی، نمی‏تواند همه‏ی ابعاد آن را به طور جامع مورد بحث و بررسی قرار دهد. از این رو باید به کمک علوم مختلفی به مطالعه و بررسی دین پرداخت. به همین خاطر است که ، ، ، ، ، و ، از منظرهای مختلفی به بررسی ابعاد متنوع دین پرداخته و آثار ارزش‏مندی را در عرصه‏ی فلسفه‏ی دین، کلام، تاریخ ادیان و... ارائه کرده‏اند. در جامعه‏ی فکری - دینی ما هم، در چند سال اخیر، مطالعات و پژوهش‏های دینی اهمیت و جایگاه خاصی پیدا کرده است. در این میان، بررسی فلسفی و کلامی این مباحث (در مقایسه با سایر روش‏ها) همواره از اولویت خاصی برخوردار بوده است. ⭕️ ، دانشی است که به شناخت زوایای مختلف دین می پردازد. مباحث کلامی ، فلسفه دین ، جامعه شناسی دین ، روانشناسی دین ، پدیدار شناسی دین و مانند آن جملگی از مباحث دین شناسی به شمار می آیند. انتظارات بشر از دین و پیوند دین و نیاز های اجتماعی ، دسته ای از مباحث دین شناسی تاثیر بر مسایل علوم انسانی هستند. لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
📌 💢 ارائه دهنده ⭕️ ‌از و (علیهم‌السّلام) استفاده می‌شود که ، پدیده‌ای فراگیر است که همه ابعاد ، ، ، ، و بالاخره و انسان را در بر می‌گیرد. شریعت عبارت است از مجموعه‌ای از احکام و که بر اصول اعتقادی تردیدناپذیر و یقینی مبتنی است. لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
📌 هر نظریه دارای اصولی موضوعی هست که برخی از این اصول، اصول هستی‌شناختی‌اند، برخی انسان‌ شناختی‌اند و برخی شناختی. لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
📌 💢 هر نظریه دارای اصولی موضوعی هست که برخی از این اصول، اصول هستی‌شناختی‌اند، برخی انسان‌ شناختی‌اند و برخی شناختی. بعضی‌ تصور می‌کنند که نظریه‌ی علمی، مستقل از همه‌ی حوزه‌های معرفتی است و مستقیماً به حس باز می‌گردد. خود همین فکر یک مبنای معرفت‌شناختی دارد که می‌گوید: «علم آن است که از راه حس به دست می‌آید.». این‌ ، قبل از اینکه توسط نظریه وارد بشود و با انسان و شخصیت وجودی او بازی بکند و بر آن دو تأثیر بگذارد و یا وارد بشود و بر رفتارهای اثر بگذارد، خودِ نظریه است که این روابط را دارد؛ یعنی مربوط به ساختار درونی خود نظریه است و قبل از اینکه عالِم بداند، این روابط وجود دارد و بعد از اینکه عالِم به نظریه علم پیدا می‌کند، باز هم این روابط وجود خواهد داشت. ولو اینکه عالِم آن را نداند، ولو اینکه جامعه متوجه آن نباشد. بر همین مبناست که در هندسه‌ی اقلیدس، ما مسطح داریم و فضای دو بعدی داریم؛ اگر این مبنا زیر سؤال برود، اقلیدس زیر سؤال خواهد رفت. این مبنا پیامدهایی هم دارد؛ وقتی که شما قواعد هندسه‌ی را دانستید، می‌توانید و ‌سازها و پیش‌بینی‌های خودتان را راجع به خطوط و شکل‌ها داشته باشید و این قدرت را در پیش‌بینی مسائل پیدا‌کنید، چون به لحاظ منطقی آن لوازم را دارید. بر این اساس اگر نظریه به لحاظ منطقی یک‌سری مبانی داشته باشد و بخواهد در ی موجود بشود، باید مبانی منطقی آن نظریه از جهان اول و نفس‌الامر به حوزه‌ی فرهنگ وارد شده باشد. اگر مبانی منطقی نظریه در قلمرو نیامده باشد، نظریه متولد نمی‌شود. نظریه‌هایی که در علم وجود دارند، یک‌سری مبانی دارند و برای اینکه این نظریات متولد شوند، باید آن مبانی وارد عرصه‌ی شده باشند و جامعه‌ی علمی آن‌ها را پذیرفته باشد. ⭕️ جهت تفصیل مباحث منابع ذیل معرفی می گردد: 📙 کتاب ” منزلت عقل در معرفت دینی ” نوشته آیت الله جوادی آملی 📙 مقاله “بهره گیری از روش شناسی اجتهادی لازمه تولید علم دینی” نوشته 📗مقاله ” سنت، و علم” نوشته 📃 مقاله ” بازسازی علم مدرن و بازخوانی علم دینی ” نوشته حمید پارسانیا لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
📌 💢 درباره پیشینه علم دینی ، شخصیت هایی وجود دارند که در ارتباط با علوم غربی ، رویکردهایی مختلفی پیدا کردند. مطالب ذیل تا حدودی می تواند پیشینه این بحث را برای خوانندگان آشکار سازد. ⭕️ در ادامه بخوانید ↙️
💢 بحث دانش دینی ، پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و حتی پیش از ایدئولوژی مارکسیستی ، در میدان اندیشمندان مطرح بوده است؛ اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و تعطیلی دانشگاه ها و تشکیل ستاد ، عده ای بحث علم دینی اسلامی کردن دانشگاه را مطرح نمودند که منجر به تشکیل دفتر همکاری حوزه و دانشگاه شد که در حال حاضر به پژوهشگاه حوزه و دانشگاه تبدیل شده است. آیت‌الله مصباح یزدی نیز در این دفتر ، مسئولیت اسلامی سازی علوم انسانی را به عهده داشت؛ ولی به دلایلی از آنجا فاصله گرفت و با انگیزه تعلیم علوم انسانی با رویکرد اسلامی ، به تاسیس (ع) و سپس موسسه پرداخت. ⭕️ یکی از نقد های مخالفان علم دینی ، آن است که اگر علم دینی ، ممکن و مطلوب است، این مراکز با بیش از بیست سال فعالیت چه دستاوردی داشته اند؟ این پرسش جدی به نظر می رسد و باید اعتراف کرد هنوز کار بنیادینی در این زمینه انجام نشده است؛ ولی نباید از داوری عادلانه دست شست و موفقیت های نسبی این مجموعه های آموزشی و پژوهشی را نادیده گرفت. موسسه امام خمینی و پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به صورت نسبی موفق شدند تا حدودی به درک درستی از علوم انسانی دینی برسند و در تولید پاره ای از نظریه های علمی در عرصه اقتصاد و تربیت اسلامی ، به تجربه نسبتا موفقی دست یابند. ⭕️ موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی و دانشگاه امام صادق (ع) در یک مدل اجرایی موفق شدند به دانش پژوهان خود هم علوم انسانی غربی را بیاموزند و هم آنها را با معارف اسلامی آشنا سازند تا با گرایش به رویکرد اسلامی ، بتوانند آسیب های گزاره ای علوم انسانی سکولار را دریابند و به نقد آنها بپردازند. اصل راهبری مهم ، این است که نباید این موسسه ها و مراکز آموزشی و پژوهشی به این مقدار بسنده کنند و باید سیر تحول را ادامه دهند تا به طور کامل علوم انسانی تولید گردد. ⭕️ در جستجوی علوم انسانی اسلامی ج۱ص۲۶ لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
📌 💢 “…در تمام علوم، دو جنبه داریم، یک جنبه متشکل از واقعیات طبیعت یا حقایق است. جنبۀ دیگر دیدگاه انسانی است که این حقایق را طبقه بندی می کند و آنها را در قالب نظریه ها می ریزد و بعضی مفاهیم را تدوین می کند. این دو جنبه را باید از هم تمیز داد. در ادامه بخوانید ↙️