eitaa logo
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
3.5هزار دنبال‌کننده
906 عکس
145 ویدیو
65 فایل
❇️ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه مجموعه ای‌ است که سعی دارد در عرصه ترویج گفتمان تحول علوم انسانی قدم بردارد. ◽️آدرس سایت: http://www.nsayeh.com ◻️مدیر مسئول: @hamedshams ◽️معاونت علمی و آموزشی: @saeed_karimdadashi ◽️ادمین: @Mahdiniksefat
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 وجه تمایز با 💢 که گام اول حرکت به سوی است در واقع به مفهوم پردازی اختصاص دارد؛ به گونه ای که با زنجیره سازی مفاهیم متناظر و همگن، راه رسیدن به مفاهیم پایه هموار می شود؛ اما سطح کار در بسیار فراتر از است؛ چراکه در این مرحله پژوهشگر و عالم دین به حوزه نظریه پردازی وارد می شود. به عبارت دیگر تفاوت این دو مرحله آن است که از مجموعه ای جزء نگر به ساختاری کلان و منسجم و از اجمال به تفصيل و همچنین از سطح به عمق معارف و علوم می رسیم. ⭕️ در آمدی بر اجتهاد تمدن ساز صفحه ۱۴۵ و ۱۴۶ لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 💢 ورود به کشورهای اسلامی به خصوص آثار جنبش ، بازمانده فرهنگ و... است که آموزه‏های را در مواردی کم رنگ نموده است لذا دختران کشورهای اسلامی باید به فکر احیای در مقابل جریان های خانواده برانداز باشند. لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 💢 رویکرد نظام وار و کلان به علوم و معارف اسلامی سبب آشکاری ظرفیت ها، استعدادها و توانمندی نظام اسلامی در همه عرصه ها می شود. لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 💢 رویکرد و کلان به علوم و معارف اسلامی سبب آشکاری ظرفیت ها، استعدادها و توانمندی در همه عرصه ها می شود. برای درک عمیق اهمیت و نقش حیاتی نظام سازی برای پیاده سازی منظومه معارف اسلامی و رسیدن به فضای عطرآگین جامعه اسلامی، تذکر و اهتمام شهید آیت الله محمدباقر صدر به این مسئله بسی مایه تأمل است: «حقیقت آن است که امروزه تحديد تئوری ها و نظام های دینی امری ضروری است. رسول خدا آن را در خلال تطبيق در جوقرآنی جامعه اسلامی بیان می کرد و مسلمانان در این فضا این نظریه ها را هرچند به اجمال -درک می کردند؛ زیرا فضایی که پیامبر خدا ایجاد کرد، قادر به تبیین این تئوری ها بود... فردی که در داخل یک فرهنگ و زبان زندگی می کند، بدون آگاهی تفصیلی از نظریه های مربوط به آن فرهنگ و زبان، معانی را در می یابد و به درستی معانی را تشخیص می دهد؛ اما انسان خارج از آن فرهنگ و زبان باید با تئوری های آن فرهنگ و زبان آشنا شود.» ⭕️ با آینده نگری و نگاه کلان به این نکته می رسیم که برای تمدن سازی نیاز به نظام سازی است و هر برای تحقق و عینیت تمدن ، گریزی از طراحی و اجرای نظام ها در ابعاد مختلف زندگی ندارد. ⭕️ با توجه به نارسایی و ناکارامدی برخی رویکردها و ساختارها، اهميت پرداختن به نظام سازی هر روز بیشتر از قبل خود را نشان می دهد. در واقع نظام سازی، طراحی و ایجاد مجموعه ای از سازوکارها، فرایندها، زیرساخت ها ، ساختارها و نهادهاست که برای حرکت و اجرای هدفمند دین در جامعه عرضه می شود . ⭕️ مقام معظم رهبری در رابطه با اهمیت کار نظام سازی می فرماید: « کار بزرگ و اصلی شماست. این کاری پیچیده و دشوار است. نگذارید الگوهای لائیک یا لیبرالیسم غربی، یا ناسیونالیسم افراطی با گرایش های چپ مارکسیستی، خود را بر شما تحمیل کند.» در ذیل به برخی از فواید نظام سازی اشاره می شود. ⭕️ در آمدی بر اجتهاد تمدن ساز صفحه ۱۴۶ و ۱۴۷ لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 💢 هم در پیشرفت سهم دارد و هم در توسعه آنها. دلیلش این است که در یک زمینه فرهنگی مناسب رشد می‌کند. در دوران تمدن درخشان اسلامی، درخشنده‌ترین ایام شکوفایی دانش، زمانی بود که زمینه فرهنگی مناسب بود، مثل دوره‌های سامانیان و دیالمه. ⭕️ غربیان را فهمیده‌اند و به همین دلیل اکنون در دیار غرب، علوم انسانی از شأن والایی برخوردار است. یک شاهد بر این مطلب، تعداد مجلات معتبری است که در این حوزه منتشر می‌شود. هم‌اکنون در و درصد بالایی از کل مقالات، در زمینه است. لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 ؟! 💢 اهل فلسفه، چه با نتایج به دست آمده در فلسفه كانت موافق باشند و چه مخالف، یک نکته را نمی توانند منکر شوند و آن تأثیر مهم و گسترده ای است که این فیلسوف آلمانی بر فلسفه بر جا نهاده است. لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 ؟! 💢 اهل فلسفه، چه با نتایج به دست آمده در فلسفه كانت موافق باشند و چه مخالف، یک نکته را نمی توانند منکر شوند و آن تأثیر مهم و گسترده ای است که این فیلسوف آلمانی بر فلسفه بر جا نهاده است. تا قبل از کانت، پیش فرض بسیاری از فیلسوفان این بود که «آدمی را قوه ای است در اکه که منقش گردد در وی صور اشیاء ؛ چنانچه در آیینه». بنای رئالیسم بر این پایه استوار بود که مدرکاتی که در ذهن نقش می بندد، حقایق و واقعیات عالم خارج را منعکس می سازد. فیلسوفان بیشتر بر سر آنچه در آیینه ذهن منقوش می شود بحث می کردند و کمتر به سراغ خود ذهن می رفتند تا معلوم شود آیا ذهن حقیقتا یک «آیینه» است و اگر هست، چگونه آیینه ای است و چگونه می توان از «واقع نمایی» آن اطمینان حاصل کرد. ⭕️ كانت ذهن را، به جای آیینه، به «ترازو » تشبیه کرد و از فیلسوفان دعوت کرد قبل از آنکه به توزین اقدام کنند ترازو را بشناسند و بیازمایند و ساز و کار آن را بررسی کنند و معلوم کنند تا چه حد قابل اطمینان است و قدرت و قابلیت توزین چه چیزهایی را دارد و چه چیزهایی را ندارد. او، با عطف توجه به سوی ذهن، فیلسوفان را به التفات به ساز و کار ذهن در فرایند «معرفت» و، به تعبیر دیگر، «سهم» ذهن در معرفت فراخواند. چنین رویکردی سبب شد تا در فلسفه، به طور کلی، نوعی حساسیت و توجه به ذهن و فکر و فهم و عقل پدید آید و نوعی «خودآگاهی» و «دغدغه» و «وسواس» و «وسوسه» به جان فیلسوفان بیفتد تا ذهن شناسی را بر معرفت عالم خارج مـقـدم بـدارنـد و قبل از اطمینان از صحت عمل ترازو اقدام به توزین نکنند. هیچکس، چنان که گفتیم، نمی تواند منکر این تأثیر و این خدمت كـانـت بـه فلسفه شـود. در واقع، مراد او از «نقد» و «نقادی»، که روح فلسفه او به شمار می رود و به فارسی به آن «سنجش» نیز گفته اند، همین بود که توجه همگان را، قبل از توزین، به «ترازوشناسی» جلب کند. کانت، به صورتی جدی، پیش فرض اعلام شده و اعلام نشده فیلسوفان «رئالیست» را به چالش طلبید. ⭕️ مقالات کانتی صفحه ۲ لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
📌 💢 منظور از منسجم، شالوده‌ای است که به وسیله آن می‌توان با مسائل مختلف رویارو شد و راهکارهای کلان مسائل و مشکلات را پیش‌بینی کرد. ما در نظام فکری اولاً به دنبال توانایی فهم درست از مسائل هستیم و پس از آن، درصدد یافتن راه‌حل‌های مناسبی برای آن مسائلیم. این مسائل می‌تواند شامل انواع مختلفی از معضلات و مشکلات فردی، خانوادگی و اجتماعی باشد. لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 💢 «هرکس از دستش کاری برای نصرت اسلام و نظام بر می آید است که سکوت کند و کاری نکند» ⭕️ نقل از استاد لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 روح سایر علوم است. جهت‌گیری‌های سایر علوم و نقشه راه آنها در #٫علوم_انسانی ترسیم می‌شود و هر گونه انحرافی در این علوم موجب کج روی در همه زمینه ها خواهد شد. بی‌توجهی محققان به مبانی منابع آموزه ها و اصول اسلامی موجب بی‌توجهی به اسلام در سایر حوزه های زندگی و حیات فردی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و علمی خواهد شد. نتیجه این می‌شود که همه تحرکات جامعه به سمت یک گرایش انحرافی پیش می‌رود. لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 ضرورت تلاش برای در چارچوب 💢 یکی از مشکلات فلسفی در کشور ما، به ویژه در حوزه ، این است که ما با تکیه بر سنت رئالیستی مان تلاش کرده ایم تا هگل را بفهمیم. به همین دلیل همواره و دیگر فیلسوفان آلمانی از تا و پس از وی، را از دریچه تنگ و بسته خودمان دیده ایم و خوانده ایم و به همین دلیل حقیقتاً آن را نفهمیده ایم. به بیان دیگـر بـایـد اعتراف کرد که ما کل اندیشه غربی را در دو قرن اخیر نفهمیده ایم. این گستره عـدم فـهـم، انتقادات و تـا نوشته های و را در بر می گیرد. ⭕️ لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
🔻مگريز و صحنه آوردگاه را ترك مكن اى فرزند يثربى 🔻بمان تا با تو به خاطر دين على عليه السلام بجنگم 🔻به خانه خدا سوگند كه ما از شما به پيامبر صلى الله عليه و آله نزديكتر و سزاوارتريم . ____________________ ⭕️ دین علی (ع) بیشتر از رویکرد حُکمی خاص به رویکرد حِکمی عمار در این زمانه نیاز دارد ، اگر چه دین داران و متولیان دین بر تو عرصه را تنگ و سخت کنند پس مهم برای تو وظیفه باشد نه عنوان های اعتبار شده موانع توحید . لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 سالروز رحلت مرحوم 💢 شعر (کیش مهر) چه فرهادها مرده در کوه ها چه حلاج ها رفته بر دارها 🔻 شاعر () _____________________ ⭕️ استاد دینانی در خاطره‌ای از استاد چنین می‌فرماید: علامه به شاگردانش به لحاظ عاطفی توجه خاصی داشت. روزی فهمید که من شعر می‌گویم آمد و از من پرسید که تو شعر می‌گویی و من جواب دادم بله. پاسخ داد خوب است که شعر می‌گویی اما الان نگو. دلیلش را پرسیدم و ایشان گفت که تو فلسفه می‌خوانی، خوف این دارم که ذهنت تخیلی تربیت شود. لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 💢 نقد علوم انسانی و بررسی اعتبار قضایای آن از موضوعاتی اساسی است که به رغم قدمت آن هنوز محل بحث و مناقشه است. علامه طباطبایی از جمله اندیشمندانی است که با طرح اعتباریات به نقد زیرساخت های این علوم مبادرت کرد. علامه با تقسیم اعتباریات به ثابت و متغیر و اعتباریات پیش از اجتماع و پس از اجتماع ساختار دانش را بر حقیقت گرایی و ملاحظه علم ورای فرهنگ را بنا نهاد. این مداقه علمی با تفحصات علمی شاگردان ایشان نظیر شهید مطهری با طرح بحث اعتباریات و فطرت ادامه یافت. لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 💢 همان گونه که در تعریف اشاره شد، به مطالعه رفتارهای ارادی انسان و روابط و نهادهای اجتماعی می پردازند. حال با تحلیل دقیق سنخ هر یک از این موضوعات و واقعیات می توان به ماهیت مفاهیم و گزاره هایی که از آنها حکایت می کنند، پی برد و در نتیجه می توان نشان داد که سهم هر دسته از این مفاهیم و گزاره ها در نظریه های به چه میزانی خواهد بود. ⭕️ در میان مکاتب مختلف در مورد موضوع و واقعیتی که محققان بدان می پردازند، اختلاف وجود دارد که آیا واقعیتی عینی است یا ذهنی؟ «پارادایم اثباتی» این واقعیت را مانند واقعیت های طبیعی که در علوم طبیعی به آنها پرداخته می شود، کاملا عینی و خارجی می داند که محقق همانند محققان علوم طبیعی می بایست با همان روش و رویکرد علوم طبیعی به تحقیق در مورد آنها بپردازد؛ اما «پارادایم تفسیری» به ذهنی بودن واقعیت مورد پژوهش در ، بر خلاف واقعیتی که در علوم طبیعی بدان پرداخته می شود، تأکید دارد . واقعیت های عینی وابستگی به فرهنگی خاص ندارند و از ارزش ها خالی اند؛ بر خلاف واقعیت های اعتباری و ذهنی که آغشته به ارزش ها بوده و وابسته به فرهنگ خاص مستقر در هر جامعه می باشند . البته به باور علامه به دلیل وجود اقتضائات و اميال فطری دایمی و ثابت در خلقت انسان، اعتباراتی که منشاشان این امور فطری می باشند نیز دایمی و ثابت خواهند بود؛ ازاین رو نسبیت در این گونه اعتباریات جاری و ساری نیست. ⭕️ اما از بیانات علامه چنین بر می آید که موضوعات و مسائل مورد تحقیق در در برخی موارد عینی و خارجی هستند و در برخی موارد دیگر ذهنی و اعتباری. با بررسی موضوعاتی که در به آنها پرداختـه مـی شـود، مشخص می شود که از منظر علامـه سـهـم عـمـده از آن موضوعات اعتباری است؛ موضوعاتی که خود اساساً از سنخ مفاهیم و ایـده هـا بوده که در بستر کنش فردی و اجتماعی خلق می شوند. لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
📌 💢 فلسفه و متافیزیک در علوم انسانی و اجتماعی نقش به سزایی ایفا نموده اند. محورهایی از قبیل این که: تئوری انقلاب کانت چه نقشی در مفهوم تاریخ دارد؟ در منطق چه تأثیری را بر جای گذاشته است؟ در جامعه شناسی چه افق هایی را مهیا نموده است؛ برای مثال، در نوکانتی های چه زمینه هایی را طرح کرده است یا در مفهوم کرتیک (سنجش) و چه استفاده هایی از شده است؟ در روان شناسی، چگونه روانشناسی ترانسندنتال و استعلایی شکل می گیرد که می خواهد وحدت «من» را اثبات نماید؟ از این جهت که متافیزیک پیشین بر اساس مباحث نفس در ارسطو پیش رفته است، لذا دوباره که سوژه شکل می گیرد، چگونه می توان از وحدت نفس سخن به میان آورد. کانت این بحث را با قیاس های خاصی که به آن پارالوژی می گوید، دنبال می کند. بحث مهم دیگر ، بازشناسی مفهوم تئولوژی است ، مسیر جدیدی برای تکوین تئولوژی طرح می کند. لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b