eitaa logo
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
3.9هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
154 ویدیو
76 فایل
❖ مدرسه علوم انسانی اسلامی [ آیه ] مجموعه ای‌ است که سعی دارد در عرصه ترویج گفتمان تحول علوم انسانی قدم بردارد. ❃ آدرس سایت: http://www.nsayeh.com ❃ مدیر مسئول: @hamedshams ❃ معاونت علمی و آموزشی: @saeed_karimdadashi ❃ ادمین: @Mahdiniksefat
مشاهده در ایتا
دانلود
33.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌 ⭕️ اگر حوزه ناکارآمد باشد، در قتل عام فرهنگی شریک است. ⭕️ اگر می خواهد رهبری شیعه را داشته باشد باید ۱۰۰ برابر امروز عمل کند. ⭕️ اگر دچار جمود و درجازدن بشود، طبیعتا کل جهان شیعه گرفتار این بیماری خواهد شد. ⭕️ ده‌ها هزار و استاد جمع شدند و عمرشان را وقف کردند، اگر این‌ها درست مدیریت نشوند به تدریج ممکن است مرجعیت صوری و اسمی در باشد و مرجعیت واقعی در جاهای دیگری باشد. ⭕️ حوزه ضعیف، حوزه یک‌بعدی، نمی‌تواند به وظیفه شرعی خودش عمل کند و در برابر خداوند و ولی‌عصر مسئول است. ⭕️ چرا در برابر فرمان الهی تحول و اصلاح درست نظام آموزشی و پژوهشی حوزه اقدامی صورت نمی‌گیرد؟! لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 💢 دین اسلام از ابتدای ظهور خود دغدغه تاسیس تمدن و جامعه دینی را داشته است _ این مدعا مدلل به فلسفه نبوت می باشد _ و از سوی برای رسیدن به این جامعه و تمدن باید توصیفات و دستورات تمدن ساز را ارائه ی می نمود. ⭕️ و این دین در ادامه روند خود مواجه می شود با تمدن غرب و به تبع با آثار توصیفی و هنجاری (علوم انسانی) آن ، این در حالی است که غرب ، چتر خود را بر همه ابعاد و اجزاء زندگی بشر گسترانده و این رایج، بر پایه تعاریف و نگرش مادی و زمینی از رابطه انسان و جهان مباحث خود را فرمول‌بندی می کند که با رویکرد توحید محور در زمینه رابطه انسان، جهان و خداوند متعال ناهم‌‌ آهنگ و ناسازگار می باشد لذا رقیبی برای دین محسوب می شود. ⭕️ و با زیست بوم ایران نیز نسبتی ندارد ، از این سه جهت مطرح شده مشخص می شود که تحول در علوم انسانی امری ضروری می باشد. لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 💢 با ابزار فقه و مرجعیت و ارتباط با فرهنگ عامه توانست انقلاب کند. حرکت به نوعی واکنش در برابر رقیب جدیدی بود که عرصه های و را در اختیار گرفته و آگاهی و معرفتی جدیدی را ایجاد کرده بود. رژیم شاه می کوشید کانونی را رقیب در نظام آموزشی سازد و مجموعه را در جایی به نام دانشکده معقول و منقول محدود کند. این کار در زمان رضاشاه تا حدودی انجام شد با تأسیس دانشگاه ها رژیم کوشید بر نظام تعلیم و تعلم فشار جدی آورد و مدیریت علمی را از اختیار روحانیت و مرجعیت خارج کند طرح ایجاد از طرف شاه نمونه ای از آن اقدامات بود در آن زمان مدیریت علمی رسمی کشور که در ارتباط با قدرت سیاست و اقتصاد عمل می کرد در چارچوب مناسبات نظام سلطه غرب معنا می یافت، در حالی که مدیریت علمی دیگری خارج از این مدیریت رسمی وجود داشت که در اختیار مرجعیت شیعه بود که عامل حیات آن تنها ارتباط با فرهنگ عمومی و از طریق فقه خمس و زکات بود. ⭕️ با توجه به منابع معرفتی و فرهنگی خود باید رسمی را در دست می گرفت و از حاشیه به متن می آمد بنابراین باید عرصه هایی از علوم فلسفی و کلامی که در اختیار خواص بود و بعد از مشروطه راه افول را در پیش گرفته بود توسعه می یافت و به متن عرصه علمی می آمد و در حوزه هایی از معرفت علمی که از حوزه تاریخ و فرهنگ اسلامی گسسته بود و از مبانی فکری بهره می برد نیز باید بازسازی اساسی صورت می گرفت. لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
📌 ، واقعیت یا پندار؟ ⭕️بیژن عبدالکریمی ⭕️قاسم پورحسن لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مناظره.mp3
17.09M
📌 ، واقعیت یا پندار؟ ⭕️بیژن عبدالکریمی ⭕️قاسم پورحسن لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 در یک مفهوم و ایده کلی و مبهم است هر کسی میتواند به دلخواه آن را تفسیر کند در عین حال، پیش فرض مساله تحول پذیرش نوعی ناکارآمدی عقب ماندگی و بی فایدگی رایج است کمترین معنای تحول این است که دانش و اطلاعات خود را در حوزه های مختلف علوم انسانی به روز کنیم از اندیشه های موجود و معاصر در حوزه های مختلف غافل نباشیم؛ اگر خط شکن و مرزدار نیستیم ، دست کم در مرزهای آن حرکت کنیم چنین نباشد که سالها از مرزهای دانش عقب باشیم و خود را سرگرم نظریات و دیدگاه های فرسوده و تاریخ مصرف گذشته کنیم. ⭕️ البته تحول در اصطلاحی است که میتواند به معنای علوم انسانی نیز باشد و حتی میتواند مساله علوم انسانی را نیز شامل شود. لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 💢 اهمیت دارد کنونی در کشور بومی نیست متعلق به ما نیست ناظر به نیازهای ما نیست متکی به فلسفه ما نیست متکی به معارف ما نیست، اصلاً ناظر به مسائل دیگری است مسائل ما را حل نمی کند .دیگرانی طرح مسأله ،کردند برای خودشان حل کردند ـ به درست و غلطش هم کار نداریم - اصلاً از ما بیگانه است. لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 💢 مفهوم و ایده دیگری که در دو دهه اخیر در کشور ما رایج بوده است و حتی همایش ها و مقالات و نشست های علمی متعددی درباره آن برگزار شده است مساله است. ⭕️ علوم انسانی مبتنی بر پذیرش این حقیقت است که علوم انسانی بر خلاف علوم طبیعی و تجربی به تناسب فرهنگ ها و شرایط اجتماعی و اقلیمی مختلف می توانند دچار تغییر و تحول شوند علوم انسانی تولید شده در کشورهای غربی لزوماً نیازهای مردم ما و جامعه ما را تأمین نمی کنند زیرا درست است که این علوم با کنش های فردی و اجتماعی آدمیان سر و کار دارند اما کنش های آدمی به شدت از فرهنگ و شرایط محیطی تربیتی ارزشی و امثال آن تأثیر می پذیرند در نتیجه نمی توان با ساز و کاری که برای تحلیل کنش های یک انسان یا تولید شده است کنش های یک انسان یا جامعه دین دار را تحلیل کرد نمی توان با ساز و کاری که برای یک جامعه نوپدید مثل ایالات متحده آمریکا تولید شده است کنش های یک جامعه ریشه دار و دارای تاریخ بلندی مثل جامعه ایران را تفسیر نمود و از مولفه های بسیار مهم برای تحلیل کنش های اجتماعی ایرانیان است اما مردم آمریکا دغدغه ای به نام هویت ملی و وطن پرستی و امثال آن ندارند. یک جامعه بی ریشه ،نوپدید چند ملیتی و چند فرهنگی است کنش های این دو جامعه را نمی توان با یک سازوکار تحلیل و پیش بینی کرد ما نیاز به داریم؛ علومی که با توجه به نیازها و اقتضائات بومی و ملی خود ما تولید شده باشند. ⭕️ پیش فرض بومی سازی علوم انسانی این است که مفاهیم علوم انسانی لزوماً مفاهیمی جهانی و ناظر به انسان به ما هو انسان نیستند بلکه دست کم بخش عمده ای از آنها بومی و منطقه ای اند ، نکته دیگری که این اصطلاح با خود دارد این است که علوم انسانی موجود هر چند برای جامعه ما ناکارآمد و ناقص اند اما ممکن است برای خاستگاه های خود کارآمد و کارگشا بوده و باشند به تعبیر دیگر بومی سازی علوم انسانی نقدی بر علوم انسانی رایج ندارد؛ بلکه اعتراض آن این است که چرا چیزی را که به ما مربوط نیست در بین ما رواج میدهید چرا با هزینه های سنگینی از جیب خود باید علومی را تحصیل کنیم که نه افزون می کنند تنها دردی از دردهای ما را دوا نمی کنند که حتی دردهای ما را نیز افزون می کنند! ⭕️ یکی دیگر از ابعاد بومی سازی علوم انسانی این است که محققان و پژوهشگران این حوزه مسائل و موضوعات خود را از مسائل و موضوعات مبتلابه جامعه خود انتخاب کنند. ⭕️ دردهای اجتماعی و روانی و اقتصادی و فرهنگی جامعۀ خود را دوا نمایند نسخه هایی متناسب با شرایط محیطی و فرهنگی و اقلیمی خود تجویز کنند از تقلید در مسأله گزینی و موضوع گزینی بپرهیزند این حق طبیعی یک جامعه بر محققان و پژوهشگران خود است که توجه به مسائل آنان داشته باشند. ⭕️ مگر میشود یک پژوهشگر در جامعه ای زندگی کند و از امکانات آن بهره مند گردد اما نسبت به نیازهای علمی و عملی آن بی دغدغه و بی تفاوت باشد؟ اولویت گزینی یک وظیفه اخلاقی در عرصه پژوهش است و چه اولویتی بالاتر از مسائل و موضوعات بومی و نیازمندی های محلی و قومی و ملی لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami