eitaa logo
بینات || ناصر قیلاوی زاده
288 دنبال‌کننده
191 عکس
53 ویدیو
73 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم یادداشت ها، تاملات و جلسات ناصر قیلاوی زاده، طلبه حوزه علمیه قم + مطالب برگزیده از امامین انقلاب، شهید مطهری و علامه طباطبایی ناصر قیلاوی زاده @GHILAVI @P_BAYYENATT کانال پشتیبان
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 نگاه صحبح به اجتماع مقدس اسلامی و نقد رفتار اکثریت جامعه 🔷 شيعه همچنان كه نسبت به اعمال اكثريت، در روز رحلت نبى اكرم (ص) به نظر انتقاد مى‏نگريسته، نسبت به همه فِتَن و حوادث و وقايعى كه از نسل همان حادثه، قرن به قرن به وجود آمده، به نظر انتقاد نگاه مى‏كرده و مى‏كند. 🔶 از اين رو يك نفر مسلمان كه مارك مذهب تشيّع دارد، هرگز حاضر نيست كه هيچ يك از اين حوادث اسف‏آور بيرون از شمار و آثار و نتايج سوءِ آنها را، از روز رحلت پيغمبر اسلام تا امروز كه چهارده قرن مى‏باشد، به هيچ وجه به پاى كه نمونه آن، اجتماع ده ساله اوّل بعد از هجرت، با سرپرستى پيغمبر اكرم بود، محسوب دارد. 🔷 و هرگز نمى‏تواند اعمالى را كه از صادر شده، به حسن نيّت حمل كرده و معذورشان دانسته و زبان به انتقاد نگشايد؛ كه خاندان رسالت را ريشه‏كن كرده و اموالشان را غارت مى‏كردند و زنانشان را اسير مى‏نمودند و مردانشان را كشته، اسب روى اجسادشان مى‏تاختند، سرهاى‏شان را از شهرى به شهرى به عنوان ارمغان مى‏بردند، و جوانان آنها را به جاى سنگ و آجر در ديوار ساختمان‏ها به كار مى‏بردند. 📝 علامه طباطبایی کتاب شیعه، مصاحبات علامه طباطبائى با هانرى كربن، ص ▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️ Eitaa.com/Bayyenatt28
هدایت شده از بینش مطهر || مطهَرین
🔰جلسه نفاق شناسی از دیدگاه شهید مطهری 🔹با حضور استاد محترم حجت الاسلام و المسلمین قیلاوی زاده ⬅️جلسه به صورت در کانال ایتا برگزار خواهد شد. ⏳چهارشنبه ۱۳ مهر ماه ساعت ۱۸:۱۵ ⭕️برای مشاهده ی لایو ایتای خود را به روزرسانی کنید. ------------------•[]💠[]•--------------- https://eitaa.com/joinchat/2767650840Cd17f406221 کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
هدایت شده از بینش مطهر || مطهَرین
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰جلسه نفاق شناسی از دیدگاه شهید مطهری با تاکید بر کتاب مساله نفاق 🎙استاد قیلاوی زاده @shmottahari دبیرخانه بینش مطهر استان قم
هدایت شده از بینش مطهر || مطهَرین
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰صوت جلسه ی نفاق شناسی از دیدگاه شهید مطهری ➕ بررسی حواشی مسئله حجاب در ایران و نقش نفاق در پدید آمدن آنها 🎙استاد قیلاوی زاده ------------------•[]💠[]•--------------- https://eitaa.com/joinchat/2767650840Cd17f406221 کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
هدایت شده از المرسلات
💠 دروس اساتید المرسلات ⭕️ فهرست دروسی که در مقدمات و سطح عالی توسط اساتید المرسلات تدریس می شود 🔵 صوت این تدریس ها در این کانال بارگذاری می شود: https://eitaa.com/joinchat/1721434112C7e17979da1 @almorsalaat
بَأۡسُهُم بَيۡنَهُمۡ شَدِيد ٞ تَحۡسَبُهُمۡ جَمِيعٗا وَقُلُوبُهُمۡ شَتَّى ٰ ذَٰلِكَ بِأَنَّهُمۡ قَوۡمٞ لَّا يَعۡقِلُونَ (١٤) زورمندی ايشان در ميان خودشان سخت است [اما در مقابل شما ضعيفند] آنها را متحد مى پندارى ولى دل هايشان پراكنده است اين بدان سبب است كه آنان مردمى هستند كه تعقل نمی کنند. حشر. 14
🔴⚡️ چشمان تو دید هرچه این شهر ندید شاگرد حسین، دانش آموز شهید ای شهد لب تو از عسل شیرینتر برخیز و ببین که قاسم از راه رسید! 📌 اثر هنرمند: بهنام شیرمحمدی نوشتار: مهدی فیض اللهی مرکز تعالی مدیران انقلاب اسلامی
استاد علی فرحانی: هر جا لبیک به ولی فقیه گفته شد؛ باب شهادت باز می شود. شهادت در لبیک به فرمان ولی حاصل می شود... شهادت، شهادت دادن بر الهیت اله است، و از مسیری جز مسیر ولایت نمی توان رسید به شهود ِولایت الله، نمی توان از سبیلی جز سبیل ولی فقیه رفت و انتظار داشت که شاهد بر عهد یوم الست بود... ▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️ Eitaa.com/Bayyenatt
بسم الله الرحمن الرحیم 🔰قمار مستانه یا انتخاب آگاهانه 🔷در نظام هستی همه اشیاء حد و بهره مشخصی دارند و میزان رشدشان محدود به ماهیتشان است. مثلا یک درخت، بیش از درخت بودن نمی تواند باشد همچنین کمتر از آن هم؛ کمال یک درختِ میوه دار به ثمر دهی اوست. دلفین معروف به حیوانِ با ضریب هوشی بالاست، اگر این باهوش حیوانات را آموزش دهند در نهایت می تواند چند حرکات جدید، اضافه بر افعال غریزی یاد بگیرد. در این میان تنها انسان است که حد وجودیش را خودش تعیین می کند و خود انتخاب می کند که چه باشد و تا چه حدی رشد کند. انسان می تواند رشد کند تا «ثُمَّ دَنا فَتَدَلَّى، فَکانَ قابَ قَوْسَیْنِ أَوْ أَدْنى‏»؛ و اما همین انسان هم می تواند «کَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَل‏» بشود. 🔶بشر در ابتدای خلقتش در یک حد استوا آفریده می شود «لَقَدْ خَلَقْنَا الْانْسانَ فى احْسَنِ تَقْویمٍ» این انسان که در بهترین حالت آفریده شده، می تواند خود را به بدترین درجات وجودی و پست­ترین نقاط هستی برساند «ثُمَّ رَدَدْناهُ اسْفَلَ سافِلینَ» و هم می توان خود را به قرب و رضوان الهی برساند و لکن رساندن مشروط است «الَّا الَّذینَ امَنوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ»آدمی با انتخاب هایش سرانجام خود را تعیین می کند، که به سمت قرب الهی حرکت کند و یا به سوی اسفل سافلین! اما آنچه که باعث و دلیل هرکدام از این منزل هاست انتخاب است، انتخابی که از علم سرچشمه می گیرد. «الذین آمنوا» کسانی که ایمان آوردند و «عملوا الصالحات» و مطابق این ایمان صحیح عمل صالح داشتند و هیچ کدام از ایمان و عمل بدون خواست بشر رخ نمی دهد. این انسان است که اینگونه خویشتن خویش را می سازد؛ با انتخاب... 🔷اتفاقات زندگی(به معنای رخداد نه تصادف) انسان همراه با توابع است. یعنی ما شروع را انتخاب می کنیم و قدم های بعدی لازمه ی قطعی آن گام اول است. اگر در همین انتخاب ها دقت نکنیم برای خود اتفاقات بعدی را رقم زده ایم و دیگر نمی شود گفت قمار است و بازی، بلکه با قاعده و جدی است. در این مسیر انتخابی هیچ گامی نیست مگر در آن بلیات (از ابتلاء یعنی امتحان) است. این بلیات برخی در لباس خیر است و برخی در جامه ی شر، برخی با روی خوش دنیا همراه است و برخی با چهره عبوس و خشن دنیا اما چه فرقی میکند وقتی که همه ابتلاء هستند و می دانیم تا در این دنیا هستیم و حق انتخاب داریم، در حال آزموده شدن هستیم، آزمونی که یک سوی آن لَأَزِیدَنَّکُم‏ است و سوی دیگر آتشگیره ی نار شدن، ناری که وَقودُهَا النّاس‏ وَ الْحِجارَة است. 🔶بعد از بیان این مطالب و قبل از به منصه ظهور رسانیدن فعل، باید دانست آنچه در پهنه ی هستی می گذرد یک شاه بیت دارد: «ما شاءَ اللَّهُ و لاحَوْلَ وَ لا قُوَّةَ الّا بِاللَّهِ» پس اگر چه قرار است مسیری طی شود، اما فقط یک راه دارد، آنهم ایمان به رب الارباب عالم و در طریق اراده او قرار گرفتن که «إِنَّما أَمْرُهُ إِذا أَرادَ شَیْئاً أَنْ یَقُولَ لَهُ کُنْ فَیَکُون‏». 🙏پس الهی آنچه را که محبوب تو می یابیم انتخاب می کنیم و شروع، باقی همه با تو... بارها گفته‌ام و بار دگر می‌گویم که منِ دلشده این ره نه به خود می‌پویم در پسِ آینه طوطی صفتم داشته‌اند آن چه استاد ازل گفت بگو می‌گویم من اگر خارم و گر گل چمن آرایی هست که از آن دست که او می‌کشدم می‌رویم 📝ناصر قیلاوی زاده ▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️ Eitaa.com/Bayyenatt
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
15 سال برای خودش یه عمر حساب میشه بعد از عمری سلام هر روزه به حضرت معصومه و در کنارش به حضرت اسوه صبر و استقامت حضرت زینب کبری سلام الله علیهما امشب دوباره قسمت شد و به نیابت از خانم جان حضرت زینب، بی بی فاطمه معصومه رو زیارت کردم. نائب الزیاره تمام سروران بودم. ان شاء الله دمشق عشق نصیبمان گردد. ▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️ Eitaa.com/Bayyenatt
🔰 سرمشق مسیر علم و عمل بسم الله الرحمن الرحیم امام صادق (ع) می فرمایند: الْعَامِلُ عَلَى غَیْرِ بَصِیرَةٍ کَالسَّائِرِ عَلَى غَیْرِ الطَّرِیقِ لَا یَزِیدُهُ سُرْعَةُ السَّیْرِ إِلَّا بُعْداً. 🔷شیوه صحیح حرکت در راه اهداف 🔸بی شک سریع ترین رهرو کسی است که بیشترین معرفت به هدف را داراست. بهترین شناخت، شناختی است که فرد را به آگاهی کامل نسبت به مسیر برساند و الا شناختی که نه مسیر را مشخص کند و نه ابزار را، نمی تواند شناخت کاملی باشد. پس سرانجام حرکت به سمت چنین هدفی ولو اینکه با سرعت بسیار و اخلاص هم باشد غیر آنچه امام صادق (ع) فرموده اند یعنی دوری از هدف نخواهد بود. 🔸طلاب و دانشجویانی که در پی علوم هستند یا صرفا در پی یادگیری نتایج علم هستند و یا خود را تولیدگر دانش می خواهند یعنی نقطه مطلوب آنها قله علم است. در ادبیات حوزوی به این جایگاه اجتهاد و در ادبیات دانشگاهی آن را دکتری می گویند.* در این نوشتار که با ادبیات حوزوی نوشته شده است، اجتهاد را عادل مرتبه تولید گری علم در دانشگاه بدانید تا برای هر دو بستر علمی مفید باشد. 🔸 مقام معظم رهبری(دام ظله) در باب معنا و اهمیت اجتهاد می فرمایند: «اجتهاد، یک متد و یک شکل و یک طریقه است؛ رفتارى در فهمیدن و کیفیتى در مشى به سمت حقیقت است. آن کیفیت را باید بلد بود. اگر کسى راه را بلد نباشد، معلوم است که به حقیقت نمى‏ رسد». ** 🔸 این چنین اجتهادی ملکۀ حاصله از علوم متعددی است و به عنوان غایت اعلی از کسب علوم حوزوی مطرح می گردد. ملکه اجتهاد از جهتی هدف پاره ای از علوم حوزوی است یعنی اصالی است و از جانب دیگر آلی است چرا که برای استنباط احکام الهی به کار می رود. با تامل پیرامون مسئله اجتهاد این سوال دغدغه آفرین به ذهن می رسد، که چرا از هزاران طالب اجتهاد کسانی که حائز این رتبه علمی می شوند اندک اند؟ حال آنکه این هدف گذشته از اهمیت آن، در ظاهر بسیار واضح به نظر می رسد! و اگر نگوییم هدف اغلب محصلین، باید انگیزۀ غالب ورودی های حوزه علمیه را همین مسئله یا درجات قریب به این معنا بدانیم.*** 🔷تبیین دقیق مشکل 🔸اما علت چیست؟ علت چیست که طلبه­ و دانشجوی با شور و نشاطی که ساعت ها به امید نیل به هدف نهایی مشغول تحصیل است، حداقل یک سال از عمر خود را برای کسب رتبه عالی در وقف کرده است، پس از چندی به اهداف میان مدت بسنده می کند؟ و چه بسا مطلوب خود را در جای دیگری جستجو کند؟ 🔸چنانچه از مقدمات فهمیده می شود اساسی ترین پاسخ مسئله، در درک کامل از خود هدف است. کلی بودن هدف و به تبع آن وجود ابهامات فراوان در مسیر کسب مقامات عالیه علمی را باید علت اصلی سردرگمی محصلین عنوان کرد. 🔸پس برای حل این مسئله ، مهم­ترین کار تبیین دقیق مسیر مورد نیاز اجتهاد و کارآمدی علمی است. یعنی ابتدا باید مقام اجتهاد و تولید گر علمی را در یک تحلیل دقیق و کارشناسی شده تبیین کنیم، سپس برای رسیدن به این هدف، متناسب با مخاطبین برنامه ریزی کنیم. پس از تبیین دقیق مسئله و یافتن محور ایجاد مشکل، اکنون زمان بیان مهمترین راهبرد در برطرف ساختن این مسئلۀ حساس است. 🔷 راه حل مسئله 🔸راهبرد در این مسئله از مدل حرکتی انسان مشخص می شود. در تحلیل تمام فعالیت های انسان می­یابیم که او هیچ کاری انجام نمی دهد مگر مصلحت خود را در آن ببیند و نسبت به آن علم پیدا کند اساسا باید گفت: بشر آن چیزی را می تواند طلب کند که نسبت به آن علم داشته باشد. پس برای ایجاد حرکت در افراد باید فرد را به آنچه مستحق اوست آگاه کنیم و به او بیاموزیم که چه می تواند داشته باشد و برای چه خلق شده است. آب کم جو تشنگی آور بدست تا بجوشد آب از بالا و پست 🔸 پس برای رشد میزان تلاش و رسیدن به حرکت جهادی در علم، باید بصیرت دهی نسبت به هدف متعالی علم آموزی را در دستور کار قرار داد. آری همین نکته است که می تواند یک مجموعۀ علمی را به پویایی برساند و باعث ­شود در عین توانا بودن در پاسخگویی به مسائل متفاوت، اقتضائات و بن مایه های علمی (که ریشه و اساس کار حوزه و دانشگاه است) را از دست ندهد. 🔷نتایج قطعی این مسیر 🔸ما به عینه دیده­ایم که اگر جریانی این چنین شکل بگیرد و انسان نسبت به آنچه لایق اوست دانش بیابد، مجاهدانه در پی حصول آن کوشش می کند و ما حصل این جریان، جمعی تلاش گر و نخبه پرور است. 🔸این الگو را ما از عالم مجاهد و احیا کننده دین حق، حضرت امام خمینی(قدس سره) به یادگار داریم. هم ایشان بودند که ابتدا جایگاه و ارزش انسان را به مردم ما نشان دادند و آنگاه برای نیل به این مطلوب فرمودند: «ما مى ‏گوییم تا شرک و کفر هست، مبارزه هست. و تا مبارزه هست، ما هستیم. ما بر سر شهر و مملکت با کسى دعوا نداریم. ما تصمیم داریم پرچم «لا اله الّا اللَّه» را بر قلل رفیع کرامت و بزرگوارى به اهتزاز درآوریم‏».****
🔸این همان الگویی است که ما در جنگ تحمیلی تجربه کردیم و ثمره­اش شد شکسته شدن ابهت دو ابر قدرت شرق و غرب، بی شک اجرای این الگو در مسیر تولید علم، هم هدف را معین و هم مسیر را کوتاه می کند. این همان چیزی است که حوزه های علمیه و دانشگاه ها و نظام آموزش و پرورش را به هدف تمدن سازی عظیم اسلامی و اهتزاز پرچم لا اله الا الله بر قلل رفیع کرامت می رساند. 🔸 ایشان با شناخت کامل از هدف، هم خود مسیر علم و عمل را طی نمود و هم جامعه ای را با خویش به عرش رسانید و حدیث شریف ((إِنَّ الْعُلَمَاءَ وَرَثَةُ الْأَنْبِیَاء)) را به منصه ظهور رسانید و شد امام این امت. 🔸حضرت امام خمینی(ره) علم را چنان عمیق دریافت و منتقل کرد، که ثمر شاخه ای از آن، درخت تنومندی چون (ره) است. این روشی است که با برهان و تجربه نتایج آن را چشیده و ثمرات آن را دیده ایم. 🔸 لذا باید هم­آهنگ با این محیی و منجی و با سرمشق قرار دادن روش علمی-تحقیقی و الگوی عملی وی در این مسیر گام بگذاریم. 🔸برای نیل به این مقصود ابتدا باید از مبانی روشی حضرت امام خمینی (ره) استفاده و در برخی موارد مهندسی معکوس آن را در محیط های مختلف علمی تبیین کنیم، اینگونه می توانیم با یک نگاه واقع بینانه برای رسیدن به مقصود امیدوار بود. * معادل کردن واژه اجتهاد و دکتری، فارغ از مسئله مدرک گرایی و صرفا با عنایت به جایگاه حقیقی این مرتبه است. ** مقام معظم رهبری.۱۳۶۹/۱۱/۰۴ *** هر هدف دیگری را که بیان کنیم، همین مشکل دامن گیرش خواهد بود. ****جلد 21 صحیفه، ص88 📝ناصر قیلاوی زاده ▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️ Eitaa.com/Bayyenatt
42.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🇮🇷به همت قسم، به غیرت قسم، به مردانگی قسم 👌والله امام خمینی حق داره که بگه خدایا مرا با بسیجیانم محشور فرما 🎥ببینید تربیت شده مکتب اسلام رو... ▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️ Eitaa.com/Bayyenatt
🔰حجیت خبر واحد بسم الله الرحمن الرحیم يَٰأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوٓاۡ إِن جَآءَكُمۡ فَاسِقُۢ بِنَبَإٍ فَتَبَيَّنُوٓاۡ أَن تُصِيبُواْ قَوۡمَاۢ بِجَهَٰلَةٍ فَتُصۡبِحُواْ عَلَیٰ مَا فَعَلۡتُمۡ نَٰدِمِينَ اى كسانى كه ايمان آورده ايد! اگر شخص فاسقى خبرى براى شما بياورد، دربارۀ آن تحقيق كنيد، مبادا به گروهى از روى نادانى آسيب برسانيد و از كردۀ خود پشيمان شويد! ﴿حجرات-٦﴾ 🔷ای کاش امروز از حوزه علمیه یکی از اندیشمندان برمیخواست و ادله متعدد را که در و و سال ها مورد نقد و بررسی قرار داده، به کف جامعه می رساند. 🔶کاش از ادله حجیت خبر واحد؛ ⬅️از اینکه یک خبر کی معتبر است و کی نامعتبر؟ ⬅️در چه حالی می شود به یک خبر اعتماد کرد؟ ⬅️به خبر یک و در چه حالی می شود اطمینان داشت! کاش از اینها برای مردم و برای نخبگان بحث میکرد... 🔷ای کاش از این همه داشته های علمی در مقابله با رسانه های بیگانه استفاده می کرد. ❌ مسئله پیچیده ای نیست! فقط شجاعت، مجاهدت و زمان شناسی می خواهد... 📝 ناصر قیلاوی زاده ▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️ Eitaa.com/Bayyenatt
⚜️مجلس شهادت حضرت زهرا (س)⚜️ 🎙باسخنرانی حجت الاسلام ناصر قیلاوی زاده 🎙با مداحی حاج مهدی تدینی 🕙زمان روز دوشنبه ۲۱ آذر ساعت۱۹ 🏢مکان پردیسان بلوار علمدار مسجد انصار الزهرا (س) ▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️ @QasimbinHassan201 Eitaa.com/Bayyenatt
نکاتي در باب وحدت حوزه و دانشگاه.mp3
6.98M
🔰 گفتاری در باب وحدت حوزه و دانشگاه 🔷 جایگاه بحث وحدت در نظام اندیشه حضرت امام خمینی (ره) 🔶 تاثیر بحث وحدت حوزه و دانشگاه و علت طرح این مساله در ابتدای انقلاب ✅بررسی معنای وحدت حوزه و دانشگاه در زمانه کنونی و دخالت آن در علوم انسانی ▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️ Eitaa.com/Bayyenatt
بسم الله الرحمن الرحیم 🔂بازهم شب اول دی ماه رسید، شب اول زمستان. ✅طبیعی است که مهمترین خاطره انسان از طولانی ترین شب سال، شب نشینی شب یلدا و شیرینی های آن باشد. اما هر ساله با فرارسیدن اولین شب زمستان به یاد معلم و عاشق شیدای امام زمان مرحوم می افتم که حقیقتا حق بزرگی بر عهده بنده و بسیاری دارد. 🙏شانزده سال پیش در چنین شبی و در شب اول ذی الحجه به دیدار معبود شتافت.. 👌پس از سالهایی که در مهمترین مرکز حوزه های علمیه شیعی زندگی کرده ام نمی توانم کتمان کنم که عاشقان و شیدایان ظهوری همچو او، در این عالم بسیار نیستند.. او حقیقتا عاشق و دلباخته امام زمان خویش بود. ✳آن زمان هنوز کانال و پیج نبود اما شیخ رضا اهل نوشتن بود، در وبلاگی به نام «جهنم مطلوب». به دنیا، جهنم مطلوب می گفت... هم خوش قلم بود و هم خوش ذوق و هم خوش صدا و هم خوش بیان. 🔽در ادامه آخرین متنی که ایشان در وبلاگشان منتشر کرده اند را با هم می خوانیم. https://eitaa.com/BAYYENATT/343 📝 ناصر قیلاوی زاده ▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️ Eitaa.com/Bayyenatt
🔰گرگ دهن آلوده و یوسف ندریده ✋میوه دل فاطمه سلام . 🔆گمان کرده ای چون بی تو هفته ام سپری شد زندگی به کامم بوده ؟ نه آقا ، نه !! این هفته هم شوق زندگی نبود ! ❎می دانی که نگاه های مهربان دوستانم برایم سرد است تا تو نیایی ، شنیدن صدایشان آرامم نمی کند تا تو نباشی ! ❇تو بگو ! کسی که گوش بر در ایستاده تا صدای انا المهدی را بشنود ، با صدای دیگری آرام می گیرد ؟ اصلا صدای دیگری را می شنود ؟ این هفته هم گوشهایم در این همه غوغا و همهمه ، بی نصیب از صدای تو کر ماند ! ✅عزیز دلم ، کی به این خنده های تلخ و ساختگی پایان می دهی ؟ تضمینی نیست که سر به بیابان نگذارم ، معلوم نیست بتوانم ، شاید دیگر قدرت نداشته باشم ! تضمینی نیست . ✳راستی دردانه علی ، گاهی که دوستانت مرا می بینند سلامت میرسانند ، گمان می کنند مرا در زیارت تو سر و سرّی است ، فکر می کنند چون از تو دم میزنم پیش تو آبرویی هم دارم ، نمیدانند که محروم تر از همه ام ، نمی دانند ! اما آقا سلام دوستانت بر تو باد . در کوی تو معروفم و از روی تو محروم گرگ دهن آلوده و یوسف ندریده 🔷هنوز شراب لب سوز نظّاره گری خویش را به من ننوشانده ای ، لبم سوخته، شهره بازارم کردی ! کاش ذره ای از آنچه دوستانت درباره ام می پنداشتند حقیقت داشت ، کاش این سوختگی لبانم اثر حرارت لبهایی بود که گزیدنش مناجات صبح و شام ملکوتیان است ، کاش شراب جان سوز لقایت هستیم را نیست می کرد تا این همه شرمنده دوستانت نمی شدم . کاش حتی لحظه ای مرا به خیمه سبزت راهی بود ! کاش راهی بود ! کاش راهی بود . 🔶فدای تو شوم ، هر هفته دور هم جمع میشویم و درباره تو سخن می گوییم ، درباره آمدنت ، درباره خنده هایت ، گریه هایت ، واقعا جایتان خالی است ، هر هفته با اشکهایمان محفلتان را آب و جارو می کنیم ، چون می دانیم بالاخره می آیی! 🙏دعای مادرانمان بدرقه راهت ... 📝همیشه چشم به راهت - رضا ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ✅نثار روح پاک تمام سربازان و رهروان حضرت حجت (ع) فاتحه و صلواتی قرائت بفرمایید. ▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️ Eitaa.com/Bayyenatt
1_179670538.mp3
655.1K
روضه کوچه های بنی هاشم از لسان مرحوم حضرت آیت الله حسن زاده رحمه الله علیه ▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️ Eitaa.com/Bayyenatt
🔰جلوگیری از وساوس ذهنی و فکری 🔶یکی از روش های مهم تربیتی، روش شبهه زدایی و جلوگیری از وسوسه های فکری است که برای یک متربی پیش می آید. این روش در تربیت های وابسته به محیط اجتماعی، خصوصا محیط هایی که شبهۀ آلودگی آنها وجود دارد، با اهمیت تر است. 🔷 برخی از نمونه های این روش تربیتی را در قرآن جستجو کردیم و مبتنی بر تفسیر شریف المیزان به آنها اشاره می کنیم و از آیات شریف قرآن بهره مند می شویم. فراموش نکنیم که بزرگترین منبع دین و رفع شبهات اجتماعی مسلمین، قرآن کریم است. 1️⃣ ایجاد فرصت و محفل پرسش و پاسخ 📝«وَ إِنْ أَحَدٌ مِنَ الْمُشْرِكينَ اسْتَجارَكَ فَأَجِرْهُ حَتَّى يَسْمَعَ كَلامَ اللَّهِ ثُمَّ أَبْلِغْهُ مَأْمَنَهُ ذلِكَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لا يَعْلَمُونَ» و اگر يكى از مشركين از تو پناه خواست پس او را پناه ده تا كلام خدا را بشنود آن گاه او را به مامن‏خويش برسان و اين به خاطر آنست كه ايشان مردمى نادانند. 🔷در سوره برائت، خدای متعال به مشرکین مهلت تحقیق در مورد دین حق را داده است و با تعبیر «حتی یسمع کلام الله» از آن نام بره است. علامه طباطبایی می فرمایند این عبارت اعم از توضیح معارف، اصول دین و است. یعنی یکی از روش ها در مسیر هدایت و تربیت کفار را شبهه زدایی از افکار آنها عنوان نموده است و پیامبر خود را به این امر دعوت نموده است تا در پناه او فرصتی برای تحقیق و تفکر پیدا کنند. 2️⃣ سخنی که شبهه زا باشد نگوییم! 📝يبَشِّرُهُمْ رَبُّهُمْ بِرَحْمَةٍ مِنْهُ وَ رِضْوانٍ وَ جَنَّاتٍ لَهُمْ فيها نَعيمٌ مُقيمٌ (21)خالِدينَ فيها أَبَداً إِنَّ اللَّهَ عِنْدَهُ أَجْرٌ عَظيمٌ (22 . پروردگارشان به رحمتى از خود و رضوان و بهشتهايى بشارت مى ‏دهد كه در آنست نعمتهايى ‏دائم(21). و وضع ايشان چنين است كه دائما در آن بهشتها جاودانند،(آرى)نزد خدا پاداشى است بزرگ(ووصف ناپذير)(22) 🔷در ضمن آیه 22 سوره توبه وقتی میزان بشارت هایی که خدای متعال به مومنین می دهد را انسان مطالعه می کند متعجب می شود، چرا که خدای متعال «مؤمنين را به رحمتى از خود كه از بزرگى قابل اندازه ‏گيرى نيست و رضوانى مانند آن و بهشتهايى كه در آنها نعمتهاى پايدار هست، و به هيچ وجه از بين نمى ‏رود، و خود اينان هم بدون اجل و تعيين مدت جاودانه در آنها خواهند بود بشارت مى‏ دهد.» این چنین نعمت هایی که هیچ نمونه دنیایی ندارد برای ذهن هر خواننده ای سوال ایجاد می کند. ✳️خدای متعال در ادامه آیه برای رفع این استبعاد و وسوسه فکری می فرماید: ." إِنَّ اللَّهَ عِنْدَهُ أَجْرٌ عَظِيمٌ". ◀️لما كان المقام مقام التعجب و الاستبعاد لكونها بشارة بأمر عظيم لم يعهد في ما نشاهده من أنواع النعيم الذي في الدنيا، رفع الاستبعاد بقوله: «إِنَّ اللَّهَ عِنْدَهُ أَجْرٌ عَظِيمٌ‏». 3️⃣ اما شاید مهمترین آیه ای که به این روش تربیتی اشاره دارد مربوط به سوره نساء است. در صدر اسلام-مثل امروز- شایعات مختلفی علیه اسلام و پیامبر اسلام و دین الهی منتشر می شده است. علامه طباطبایی مبتنی بر آیه 83 سوره نساء پیرامون این شبهات و وظیفه مومنین در این عصر مطالب ذی قیمتی رو فرموده اند که برخی از آنها را با هم مرور می کنیم. 📝و إِذا جاءَهُمْ أَمْرٌ مِنَ الْأَمْنِ أَوِ الْخَوْفِ أَذاعُوا بِهِ وَ لَوْ رَدُّوهُ إِلَى الرَّسُولِ وَ إِلى‏ أُولِي الْأَمْرِ مِنْهُمْ لَعَلِمَهُ الَّذينَ يَسْتَنْبِطُونَهُ مِنْهُمْ وَ لَوْ لا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَ رَحْمَتُهُ لاَتَّبَعْتُمُ الشَّيْطانَ إِلاَّ قَليلاً (83) و چون از ناحيه كفار خبرى از امن و يا خوف به اين سست ايمانها برسد آن را منتشر سازند، در حالى‏ كه اگر قبل از انتشار، آن را به اطلاع رسول و كارداران خويش رسانده، درستى و نادرستى آن را از آنان بخواهند، ايشان كه قدرت استنباط دارند، حقيقت مطلب را فهميده، به ايشان مى ‏گويند و اگر فضل و رحمت‏ خدا بر شما نبود جز مواردى انگشت شمار هر لحظه شيطان را پيروى مى‏كرديد(83). 🔰توصیف صحنه ➖مسئله حملات دشمن به طریق شبهه پراکنی از صدر اسلام ثابت می شود و متقابلا تکلیف مومنین در این زمینه ثابت می شود ➖مذمت و سرزنش کسانی که این شبهات و اخبار را بدون علم منتشر می کنند. ➖خطر بسیار زیادی که مواجهه با این اخبار برای جامعه دارد که از جمله « وَ لَوْ لا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَ رَحْمَتُهُ لاَتَّبَعْتُمُ الشَّيْطانَ» فهمیده می شود ➖جنس این اخبار اراجیفی است که مشرکین خارجی و منافقین داخلی برای شقاق و سستی مسلمین منتشر می کنند ➖هدف شیطان و مشرکین جلوگیری از حرکت مجاهدانه مومنان در یاری دین خداست
🔰وظیفه مومنان ➖از جو سازان نترسند و فقط به خدا ایمان داشته باشند. ➖سوالات و شایعات و شبهات خویش را از پیامبر و صاحبان ولایت بپرسند ➖جنس شبهات سیاسی و اجتماعی است و مراد از اولی الامر هر دانشمند و فقیهی نیست بلکه آن کسی که مصداق اولی الامر است. ➖مراجعه به علمای غیر متخصص می توانند به اجتماع اسلامی خساراتی وارد کند که هیچ چیز بزرگتر از این خسارت نیست ➖ وظیفه مومنان عالم با قدرت استنباط پاسخ به سوالات و شبهات جامعه اسلامی است. 🔶بنابراین در روش تربیتی شبهه زدایی بخاطر اهمیت مسئله ، بر کسانی که قدرت استنباط دارند واجب است که به سراغ شبهات رفته و جلوی وسوسه های ذهنی را بگیرند تا از این طریق شیطان در بین مومنین رخنه نکند. 📝ناصر قیلاوی زاده ▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️ Eitaa.com/Bayyenatt