15 سال برای خودش یه عمر حساب میشه
بعد از عمری سلام هر روزه به حضرت معصومه و در کنارش به حضرت اسوه صبر و استقامت حضرت زینب کبری سلام الله علیهما
امشب دوباره قسمت شد و به نیابت از خانم جان حضرت زینب، بی بی فاطمه معصومه رو زیارت کردم.
نائب الزیاره تمام سروران بودم.
ان شاء الله دمشق عشق نصیبمان گردد.
▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️
Eitaa.com/Bayyenatt
🔰 سرمشق مسیر علم و عمل
بسم الله الرحمن الرحیم
امام صادق (ع) می فرمایند:
الْعَامِلُ عَلَى غَیْرِ بَصِیرَةٍ کَالسَّائِرِ عَلَى غَیْرِ الطَّرِیقِ لَا یَزِیدُهُ سُرْعَةُ السَّیْرِ إِلَّا بُعْداً.
🔷شیوه صحیح حرکت در راه اهداف
🔸بی شک سریع ترین رهرو کسی است که بیشترین معرفت به هدف را داراست. بهترین شناخت، شناختی است که فرد را به آگاهی کامل نسبت به مسیر برساند و الا شناختی که نه مسیر را مشخص کند و نه ابزار را، نمی تواند شناخت کاملی باشد. پس سرانجام حرکت به سمت چنین هدفی ولو اینکه با سرعت بسیار و اخلاص هم باشد غیر آنچه امام صادق (ع) فرموده اند یعنی دوری از هدف نخواهد بود.
🔸طلاب و دانشجویانی که در پی علوم هستند یا صرفا در پی یادگیری نتایج علم هستند و یا خود را تولیدگر دانش می خواهند یعنی نقطه مطلوب آنها قله علم است. در ادبیات حوزوی به این جایگاه اجتهاد و در ادبیات دانشگاهی آن را دکتری می گویند.* در این نوشتار که با ادبیات حوزوی نوشته شده است، اجتهاد را عادل مرتبه تولید گری علم در دانشگاه بدانید تا برای هر دو بستر علمی مفید باشد.
🔸 مقام معظم رهبری(دام ظله) در باب معنا و اهمیت اجتهاد می فرمایند: «اجتهاد، یک متد و یک شکل و یک طریقه است؛ رفتارى در فهمیدن و کیفیتى در مشى به سمت حقیقت است. آن کیفیت را باید بلد بود. اگر کسى راه را بلد نباشد، معلوم است که به حقیقت نمى رسد». **
🔸 این چنین اجتهادی ملکۀ حاصله از علوم متعددی است و به عنوان غایت اعلی از کسب علوم حوزوی مطرح می گردد. ملکه اجتهاد از جهتی هدف پاره ای از علوم حوزوی است یعنی اصالی است و از جانب دیگر آلی است چرا که برای استنباط احکام الهی به کار می رود. با تامل پیرامون مسئله اجتهاد این سوال دغدغه آفرین به ذهن می رسد، که چرا از هزاران طالب اجتهاد کسانی که حائز این رتبه علمی می شوند اندک اند؟ حال آنکه این هدف گذشته از اهمیت آن، در ظاهر بسیار واضح به نظر می رسد! و اگر نگوییم هدف اغلب محصلین، باید انگیزۀ غالب ورودی های حوزه علمیه را همین مسئله یا درجات قریب به این معنا بدانیم.***
🔷تبیین دقیق مشکل
🔸اما علت چیست؟ علت چیست که طلبه و دانشجوی با شور و نشاطی که ساعت ها به امید نیل به هدف نهایی مشغول تحصیل است، حداقل یک سال از عمر خود را برای کسب رتبه عالی در #کنکور وقف کرده است، پس از چندی به اهداف میان مدت بسنده می کند؟ و چه بسا مطلوب خود را در جای دیگری جستجو کند؟
🔸چنانچه از مقدمات فهمیده می شود اساسی ترین پاسخ مسئله، در درک کامل از خود هدف است. کلی بودن هدف و به تبع آن وجود ابهامات فراوان در مسیر کسب مقامات عالیه علمی را باید علت اصلی سردرگمی محصلین عنوان کرد.
🔸پس برای حل این مسئله ، مهمترین کار تبیین دقیق مسیر مورد نیاز اجتهاد و کارآمدی علمی است. یعنی ابتدا باید مقام اجتهاد و تولید گر علمی را در یک تحلیل دقیق و کارشناسی شده تبیین کنیم، سپس برای رسیدن به این هدف، متناسب با مخاطبین برنامه ریزی کنیم. پس از تبیین دقیق مسئله و یافتن محور ایجاد مشکل، اکنون زمان بیان مهمترین راهبرد در برطرف ساختن این مسئلۀ حساس است.
🔷 راه حل مسئله
🔸راهبرد در این مسئله از مدل حرکتی انسان مشخص می شود. در تحلیل تمام فعالیت های انسان مییابیم که او هیچ کاری انجام نمی دهد مگر مصلحت خود را در آن ببیند و نسبت به آن علم پیدا کند اساسا باید گفت: بشر آن چیزی را می تواند طلب کند که نسبت به آن علم داشته باشد. پس برای ایجاد حرکت در افراد باید فرد را به آنچه مستحق اوست آگاه کنیم و به او بیاموزیم که چه می تواند داشته باشد و برای چه خلق شده است.
آب کم جو تشنگی آور بدست
تا بجوشد آب از بالا و پست
🔸 پس برای رشد میزان تلاش و رسیدن به حرکت جهادی در علم، باید بصیرت دهی نسبت به هدف متعالی علم آموزی را در دستور کار قرار داد. آری همین نکته است که می تواند یک مجموعۀ علمی را به پویایی برساند و باعث شود در عین توانا بودن در پاسخگویی به مسائل متفاوت، اقتضائات و بن مایه های علمی (که ریشه و اساس کار حوزه و دانشگاه است) را از دست ندهد.
🔷نتایج قطعی این مسیر
🔸ما به عینه دیدهایم که اگر جریانی این چنین شکل بگیرد و انسان نسبت به آنچه لایق اوست دانش بیابد، مجاهدانه در پی حصول آن کوشش می کند و ما حصل این جریان، جمعی تلاش گر و نخبه پرور است.
🔸این الگو را ما از عالم مجاهد و احیا کننده دین حق، حضرت امام خمینی(قدس سره) به یادگار داریم. هم ایشان بودند که ابتدا جایگاه و ارزش انسان را به مردم ما نشان دادند و آنگاه برای نیل به این مطلوب فرمودند: «ما مى گوییم تا شرک و کفر هست، مبارزه هست. و تا مبارزه هست، ما هستیم. ما بر سر شهر و مملکت با کسى دعوا نداریم. ما تصمیم داریم پرچم «لا اله الّا اللَّه» را بر قلل رفیع کرامت و بزرگوارى به اهتزاز درآوریم».****
🔸این همان الگویی است که ما در جنگ تحمیلی تجربه کردیم و ثمرهاش شد شکسته شدن ابهت دو ابر قدرت شرق و غرب، بی شک اجرای این الگو در مسیر تولید علم، هم هدف را معین و هم مسیر را کوتاه می کند. این همان چیزی است که حوزه های علمیه و دانشگاه ها و نظام آموزش و پرورش را به هدف تمدن سازی عظیم اسلامی و اهتزاز پرچم لا اله الا الله بر قلل رفیع کرامت می رساند.
🔸 ایشان با شناخت کامل از هدف، هم خود مسیر علم و عمل را طی نمود و هم جامعه ای را با خویش به عرش رسانید و حدیث شریف ((إِنَّ الْعُلَمَاءَ وَرَثَةُ الْأَنْبِیَاء)) را به منصه ظهور رسانید و شد امام این امت.
🔸حضرت امام خمینی(ره) علم را چنان عمیق دریافت و منتقل کرد، که ثمر شاخه ای از آن، درخت تنومندی چون #شهید_مطهری (ره) است. این روشی است که با برهان و تجربه نتایج آن را چشیده و ثمرات آن را دیده ایم.
🔸 لذا باید همآهنگ با این محیی و منجی و با سرمشق قرار دادن روش علمی-تحقیقی و الگوی عملی وی در این مسیر گام بگذاریم.
🔸برای نیل به این مقصود ابتدا باید از مبانی روشی حضرت امام خمینی (ره) استفاده و در برخی موارد مهندسی معکوس آن را در محیط های مختلف علمی تبیین کنیم، اینگونه می توانیم با یک نگاه واقع بینانه برای رسیدن به مقصود امیدوار بود.
* معادل کردن واژه اجتهاد و دکتری، فارغ از مسئله مدرک گرایی و صرفا با عنایت به جایگاه حقیقی این مرتبه است.
** مقام معظم رهبری.۱۳۶۹/۱۱/۰۴
*** هر هدف دیگری را که بیان کنیم، همین مشکل دامن گیرش خواهد بود.
****جلد 21 صحیفه، ص88
📝ناصر قیلاوی زاده
#یادداشت #امام_خمینی #شهید_شهریاری #تولید_علم
▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️
Eitaa.com/Bayyenatt
42.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🇮🇷به همت قسم، به غیرت قسم، به مردانگی قسم
👌والله امام خمینی حق داره که بگه خدایا مرا با بسیجیانم محشور فرما
🎥ببینید تربیت شده مکتب اسلام رو...
#بسیج #تربیت_اسلامی #لبیک_یا_خامنه_ای
▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️
Eitaa.com/Bayyenatt
🔰حجیت خبر واحد
بسم الله الرحمن الرحیم
يَٰأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوٓاۡ إِن جَآءَكُمۡ فَاسِقُۢ بِنَبَإٍ فَتَبَيَّنُوٓاۡ أَن تُصِيبُواْ قَوۡمَاۢ بِجَهَٰلَةٍ فَتُصۡبِحُواْ عَلَیٰ مَا فَعَلۡتُمۡ نَٰدِمِينَ
اى كسانى كه ايمان آورده ايد! اگر شخص فاسقى خبرى براى شما بياورد، دربارۀ آن تحقيق كنيد، مبادا به گروهى از روى نادانى آسيب برسانيد و از كردۀ خود پشيمان شويد!
﴿حجرات-٦﴾
🔷ای کاش امروز از حوزه علمیه یکی از اندیشمندان برمیخواست و ادله متعدد #خبر_واحدی را که در #قرآن و #روایات و #عقلا سال ها مورد نقد و بررسی قرار داده، به کف جامعه می رساند.
🔶کاش از ادله حجیت خبر واحد؛
⬅️از اینکه یک خبر کی معتبر است و کی نامعتبر؟
⬅️در چه حالی می شود به یک خبر اعتماد کرد؟
⬅️به خبر یک #خبرنگار و #رسانه در چه حالی می شود اطمینان داشت!
کاش از اینها برای مردم و برای نخبگان بحث میکرد...
🔷ای کاش از این همه داشته های علمی در مقابله با #امپراطوری_دروغ رسانه های بیگانه استفاده می کرد.
❌ #جهاد_تبیین مسئله پیچیده ای نیست! فقط شجاعت، مجاهدت و زمان شناسی می خواهد...
📝 ناصر قیلاوی زاده
#بصیرت #انقلاب_اسلامی #جمهوری_اسلامی
▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️
Eitaa.com/Bayyenatt
⚜️مجلس شهادت حضرت زهرا (س)⚜️
🎙باسخنرانی حجت الاسلام ناصر قیلاوی زاده
🎙با مداحی حاج مهدی تدینی
🕙زمان روز دوشنبه ۲۱ آذر ساعت۱۹
🏢مکان پردیسان بلوار علمدار مسجد انصار الزهرا (س)
▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️
@QasimbinHassan201
Eitaa.com/Bayyenatt
نکاتي در باب وحدت حوزه و دانشگاه.mp3
6.98M
🔰 گفتاری در باب وحدت حوزه و دانشگاه
🔷 جایگاه بحث وحدت در نظام اندیشه حضرت امام خمینی (ره)
🔶 تاثیر بحث وحدت حوزه و دانشگاه و علت طرح این مساله در ابتدای انقلاب
✅بررسی معنای وحدت حوزه و دانشگاه در زمانه کنونی و دخالت آن در علوم انسانی
#حوزه #دانشگاه #وحدت_حوزه_دانشگاه #علوم_انسانی #امام_خمینی
▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️
Eitaa.com/Bayyenatt
بسم الله الرحمن الرحیم
🔂بازهم شب اول دی ماه رسید، شب اول زمستان.
✅طبیعی است که مهمترین خاطره انسان از طولانی ترین شب سال، شب نشینی شب یلدا و شیرینی های آن باشد. اما هر ساله با فرارسیدن اولین شب زمستان به یاد معلم و عاشق شیدای امام زمان مرحوم #شیخ_رضا_ابوالقاسمی می افتم که حقیقتا حق بزرگی بر عهده بنده و بسیاری دارد.
🙏شانزده سال پیش در چنین شبی و در شب اول ذی الحجه به دیدار معبود شتافت..
👌پس از سالهایی که در مهمترین مرکز حوزه های علمیه شیعی زندگی کرده ام نمی توانم کتمان کنم که عاشقان و شیدایان ظهوری همچو او، در این عالم بسیار نیستند.. او حقیقتا عاشق و دلباخته امام زمان خویش بود.
✳آن زمان هنوز کانال و پیج نبود اما شیخ رضا اهل نوشتن بود، در وبلاگی به نام «جهنم مطلوب». به دنیا، جهنم مطلوب می گفت... هم خوش قلم بود و هم خوش ذوق و هم خوش صدا و هم خوش بیان.
🔽در ادامه آخرین متنی که ایشان در وبلاگشان منتشر کرده اند را با هم می خوانیم.
https://eitaa.com/BAYYENATT/343
📝 ناصر قیلاوی زاده
#اساتید #یادیار #جهنم_مطلوب #شب_یلدا
▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️
Eitaa.com/Bayyenatt
🔰گرگ دهن آلوده و یوسف ندریده
✋میوه دل فاطمه سلام .
🔆گمان کرده ای چون بی تو هفته ام سپری شد زندگی به کامم بوده ؟ نه آقا ، نه !! این هفته هم شوق زندگی نبود !
❎می دانی که نگاه های مهربان دوستانم برایم سرد است تا تو نیایی ، شنیدن صدایشان آرامم نمی کند تا تو نباشی !
❇تو بگو ! کسی که گوش بر در ایستاده تا صدای انا المهدی را بشنود ، با صدای دیگری آرام می گیرد ؟ اصلا صدای دیگری را می شنود ؟ این هفته هم گوشهایم در این همه غوغا و همهمه ، بی نصیب از صدای تو کر ماند !
✅عزیز دلم ، کی به این خنده های تلخ و ساختگی پایان می دهی ؟ تضمینی نیست که سر به بیابان نگذارم ، معلوم نیست بتوانم ، شاید دیگر قدرت نداشته باشم ! تضمینی نیست .
✳راستی دردانه علی ، گاهی که دوستانت مرا می بینند سلامت میرسانند ، گمان می کنند مرا در زیارت تو سر و سرّی است ، فکر می کنند چون از تو دم میزنم پیش تو آبرویی هم دارم ، نمیدانند که محروم تر از همه ام ، نمی دانند ! اما آقا سلام دوستانت بر تو باد .
در کوی تو معروفم و از روی تو محروم
گرگ دهن آلوده و یوسف ندریده
🔷هنوز شراب لب سوز نظّاره گری خویش را به من ننوشانده ای ، لبم سوخته، شهره بازارم کردی ! کاش ذره ای از آنچه دوستانت درباره ام می پنداشتند حقیقت داشت ، کاش این سوختگی لبانم اثر حرارت لبهایی بود که گزیدنش مناجات صبح و شام ملکوتیان است ، کاش شراب جان سوز لقایت هستیم را نیست می کرد تا این همه شرمنده دوستانت نمی شدم . کاش حتی لحظه ای مرا به خیمه سبزت راهی بود ! کاش راهی بود ! کاش راهی بود .
🔶فدای تو شوم ، هر هفته دور هم جمع میشویم و درباره تو سخن می گوییم ، درباره آمدنت ، درباره خنده هایت ، گریه هایت ، واقعا جایتان خالی است ، هر هفته با اشکهایمان محفلتان را آب و جارو می کنیم ، چون می دانیم بالاخره می آیی!
🙏دعای مادرانمان بدرقه راهت ...
📝همیشه چشم به راهت - رضا
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
✅نثار روح پاک تمام سربازان و رهروان حضرت حجت (ع) فاتحه و صلواتی قرائت بفرمایید.
#اساتید #یادیار #جهنم_مطلوب #شب_یلدا
▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️
Eitaa.com/Bayyenatt
1_179670538.mp3
655.1K
روضه کوچه های بنی هاشم از لسان مرحوم حضرت آیت الله حسن زاده رحمه الله علیه
▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️
Eitaa.com/Bayyenatt