eitaa logo
انجمن علمی مطالعات تاریخی «آیه»
103 دنبال‌کننده
55 عکس
8 ویدیو
1 فایل
#گروه_تاریخ #دانشگاه_باقرالعلوم_علیه_السلام راهبر علمی؛ جناب آقای دکتر الویری دبیر انجمن؛ @Rsl_chegini110 کمیته علمی پژوهشی @AZohori کمیته مطالعات نظری @Sfayyaz کمیته بین الملل @Zaefi_57 کمیته نشریات @salehi6 کمیته رسانه و ارتباطات @sm_hoseini60
مشاهده در ایتا
دانلود
دکتر روستایی.mp3
7.9M
🔉فایل صوتی نشست علمی ❇️ روش اعتبار سنجي گزاره‌هاي تاريخي معطوف به مصائب فاطمي از ديدگاه اهل سنت و وهابيت 🎙ارائه: حجه الاسلام دکتر اکبر روستایی مدیر کارگروه فرق و ادیان دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🌱 «آیـــه»؛ انجمن علمی مطالعات تاریخی 📜 https://eitaa.com/BOU_AYEH ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
📍گزیده نشست علمی: ❇️ روش اعتبار سنجي گزاره‌هاي تاريخي معطوف به مصائب فاطمي از ديدگاه اهل سنت و وهابيت 🎙ارائه: حجه الاسلام دکتر اکبر روستایی مدیر کارگروه فرق و ادیان دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام از جمله اموري كه در تاريخ پژوهي حائز اهميت است، اعتبار سنجي گزاره‌هاست زيرا بدون اين امر، پذيرش آنها با چالش مواجه است. براي اعتبار سنجي نقل‌ها روش‌هاي مختلفي وجود دارد كه صرفنظر از دين و مذهب بر تمامي گزاره‌هاي تاريخي قابل انطباق است كه نمونه بارز آن، وجود شواهد و قرائن فراوان براي نقل مذكور است. در اين بين اما برخي از گرايش‌ها بر اساس مباني دروني خود، براي قوت بخشي به گزارش روش‌هاي ديگري نيز دارا هستند. يكي از اين گرايش‌ها، اهل سنت و وهابيت بوده كه در اين نشست علمي روش‌هاي آنان براي اعتبار سنجي به شرح زير مورد بحث واقع شده است. 1- در گزاره تاريخي نياز به تصريح به صحت سند نيست زيرا: دانش تاريخ مانند علم فقه و علم كلام حجيت محور نيست از اين رو تنها زماني صحت سند به معناي فقهي آن نياز است كه هدف استنباط حكمي فقهي يا مساله‌اي كلامي باشد؛ روش بسياري از مورخان إسنادي نيست، بنا بر اين در موارد فراواني اساسا امكان بررسي راويان نيست؛ اعتبار گزاره تاريخي بر پايه شواهد قرائن صورت مي‌پذيرد و بود و نبود سند نقش چنداني ندارد؛ وجود مورخان درباري و جعال در طول تاريخ مانع از اعتماد صد درصدي به گزاره‌ها مي‌گردد. 2- ذكر در كتابهاي معتبر حديثي: از منظر وهابيت و اهل سنت وجود روايت تاريخي در كتابهاي حديثي معتبر و مورد وفاق آنان مانند كتاب صحيح بخاري و مسلم، موجب پذيرش نقل مذكور است. گزاره‌هاي مانند درخواست مستمر فدك توسط صديقه طاهره سلام الله عليها و غضب ايشان بر سران حزب حاكم از اين دست نقل‌ها است. 3- تصريح عالمان به اعتبار گزاره: اگر در موردي عالمان حديث شناس اعتبار نقلي را بيان كنند، مورد پذيرش خواهد بود مانند: روايت مربوط به هجوم به بيت وحي كه توسط سيوطي شافعي و پرفسور الدَّهيش وهابي معتبر خوانده شده. 4- بهره گيري از دانش هاي ديگر مانند دانش رجال، درايه و دانش اصول فقه در قبول يا رد گزاره: استفاده از رجال: مثل ارزيابي يكايك راويان در روايت جوهري مبني بر شكستن شمشير شمشير اميرمؤمنان عليه السلام و زبير در هجوم توسط مهاجمان. استفاده از درايه: همچون بهره بردن از مساله تعدد طرق براي قبول گزارش تهديد حضرت زهرا سلام الله عليها به آتش زدن خانه ايشان. استفاده از اصول فقه در پذيرش گزارش؛ مانند: استفاده از قاعده حجيت مرسل تابعي براي پذيرش مرسل زهري درباره سقيفه بني ساعده و يا استفاده از اين دانش در حل تعارض ميان گزاره‌ها مانند بيعت بلافاصله اميرمؤمنان عليه السلام پس از هجوم يا بعد از شش ماه. 5- ذكر گزارش در پهنه تاريخ به عنوان نقل مُسلَّم بدون نقد آن: مانند پذيرش مساله تهديد حضرت زهرا به سوزاندن خانه توسط عبدالعزيز دهلوي و صادر نمودن حكم قتل آن حضرت. 6- وجود گزارش در اشعار شاعران (از باب شهرت): مانند اشعار حافظ ابراهيم مبني بر هجوم به بيت وحي و تهديد اهل خانه توسط عمر بن خطاب. ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🌱 «آیـــه»؛ انجمن علمی مطالعات تاریخی 📜 https://eitaa.com/BOU_AYEH ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
«نُــــهــــا»؛ انجمن علمی مطالعات تاریخی هویت تمدنی زن مسلمان برگزار می‌کند ⬅️ فمینیسم و نظریه جنسیت در تاریخ نگاری 🎤 با ارائه: سرکارخانم دکتر زهره باقریان عضو هيأت علمی پژوهشكده زن و خانواده ✍️ دبیر: جناب آقای سیدمهدی حسینی 🗓 شنبه، ۲۴ آذر، ساعت ۱۳:۳۰ 🏢 دانشگاه باقرالعلوم، ساختمان آموزشی علامه طباطبایی، سالن نشست‌ها دسترسی حضور مجازی https://bbb03.dte.ir/rooms/rpj-j4d-nob-eld/join ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🍃 «نُــــهــــا»؛ انجمن علمی مطالعات تاریخی هویت تمدنی زن مسلمان 🍃 https://eitaa.com/BOU_NOHA ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
نشست تاریخ سیاسی مذهبی قطب شاهیان.mp3
60.96M
. 🎙صوت نشست علمی: تاریخ سیاسی مذهبی قطب‌شاهیان هند ارائه دهنده: جناب آقای ابوالفضل ظهوری (دانشجوی دکتری تاریخ اسلام) زمان: سه شنبه ۱۳ آذر ماه ۱۴۰۳ آیه ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🌱 «آیـــه»؛ انجمن علمی مطالعات تاریخی 📜 https://eitaa.com/BOU_AYEH ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
انجمن علمی مطالعات تاریخی «آیه»
. 🎙صوت نشست علمی: تاریخ سیاسی مذهبی قطب‌شاهیان هند ارائه دهنده: جناب آقای ابوالفضل ظهوری (دانشجوی
. 🔺 جناب آقای ظهوری، دانشجوی دکتری تاریخ اسلام در نشست روز سه شنبه ۱۳ آذر ماه ۱۴۰۳ بیان کردند: یکی از تمدن های شیعه_ایرانی در طول تاریخ، دولت قطب شاهیان در منطقه دکن شبه قاره هند است. این دولت برخاسته از اقوام ایرانی مهاجر است که توانستند تمدن با شکوهی در هند ایجاد کنند. بعد از پرداختن به موقعیت جغرافیایی و جایگاه حکومت قطب شاهیان در دکن به اهمیت و ضرورت پژوهش در تاریخ قطب شاهیان پرداخته شد. این حکومت با حکومت صفویه در ایران هم دوره بودند اما هویت و گفتمان شیعی_ایرانی مستقلی در دکن ایجاد کردند که فرهنگ و روش های متفاوتی نسبت به صفویه و باقی حکومت های شیعه در تاریخ دارند. 🔻قطب شاهیان با توجه به اینکه از جایگاه اقلیت بر اکثریت هندو و مسلمان اهل سنت حکومت می کردند روش تعامل را پیش گرفتند اما در عین حال با استفاده از ابزارهای هنر، ادبیات، معماری و مراکز عام المنفعه و علمی به ترویج هویت شیعی_ایرانی پرداختند. استفاده از تجربیات تاریخی این حکومت ارزش بسیاری برای امروز جامعه ما دارد. 🔺بعد از بیان ضرورت پژوهش، اجداد آن ها در ایران و تاریخ سیاسی مذهبی قطب شاهیان طی سه دوره 1.اعلام استقلال و گسترش قلمرو 2. دوران طلایی تثبیت 3. افول بیان شد؛ سپس تأثیرات فرهنگ ایرانی در منطقه دکن بیان شد که تا امروز تنها در شهر حیدرآباد سیصد تا چهارصد هزار شیعه زندگی می کنند و دریایی از فرهنگ و هنر ایرانی در دکن خاک می خورد. در آخر جلسه به صورت اجمالی منابع و مصادر حکومت قطب شاهیان بیان شد. ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🌱 «آیـــه»؛ انجمن علمی مطالعات تاریخی 📜 https://eitaa.com/BOU_AYEH ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
📡 📣 دوره‎ای برای کسانی که می‎خواهند برنامه‎ علمی و پژوهشی و چشم‎اندازه آینده خود را تعیین کنند. 💢 تجربیات علمی و پژوهشی اساتید برجسته ایران زمین 💠 مزایای شرکت در دوره: ✅ شرکت به صورت آنلاین و آفلاین؛ ✅ امکان پرسش و پاسخ از اساتید؛ ✅ پشتیبانی علمی و محتوایی؛ ✅ صدور گواهی معتبر. 🗓 ثبت نام تا ۲۸ اسفند و آغاز دوره از ۱۵ فروردین ✍🏻 ثبت نام با پیام به آیدی ایتا: @Imam111 یا تماس با: ۰۲۵۳۷۷۳۹۶۴۸ (به صورت ۲۴ ساعته) 👈اطلاعات بیشتر در لینک زیر:🔻🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3181904050C32a22f4cab
صَلَی اللهُ عَلَیکِ یا فاطِمة الزَهراء ┄┅┅┅┅🌸🟢🌸┅┅┅┅┄ 🌷در آستانه سالروز ولادت حضرت زهرا سلام الله علیها و بزرگداشت مقام زن🌷 انجمن علمی مطالعات تاریخی آیه، با همکاری بنیاد شیخ انصاری(ره)، انجمن علمی «نُها» مطالعات تاریخی هویت تمدنی زن مسلمان و اداره پژوهش دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام برگزار می‌کند: 📖 میزگرد تخصصی گفتاری در نقش اجتماعی زنان در تاریخ اسلام با حضور اساتید ارجمند 🔹سرکار خانم دکتر ناهید طیبی «مدیر گروه تاریخ پژوهشگاه مطالعات اسلامی و مدیر دانشنامه زن مسلمان» 🔰 منزلت اجتماعی زن در عصر نبوی، پسانبوی و علوی 🔹سرکار خانم دکتر معصومه ریعان «عضو هیات علمی دانشگاه بوعلی همدان» 🔰 مروری بر انگاره برابری زن مسلمان در قرن اول 🔹سرکار خانم دکتر راحله ضائفی (استادیار دانشگاه فرهنگیان تهران) 🔰 بررسی نقش ارتباطی زن در سنت و سیره اهل بیت علیهم السلام 🔹سرکار خانم نجمه صالحی «پژوهشگر و مدرس» 🔰نقش زنان در عرصه عمومی دوره نبوی و پسانبوی 🔹 سرکار خانم سعیده رحیمی «پژوهشگر و مدرس» 🔰 تعامل امامان شیعه با حضور اجتماعی زن 🔸دبیر نشست: سرکار خانم فاطمه میری‌ طایفه‌فرد (پژوهشگر و دانشجوی دکتری تاریخ اسلام» ⌛️زمان: شنبه یکم دیماه ۱۴۰۳ 🕒 ساعت: ۱۰ الی ۱۲ 📍مکان: دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام. سالن شهید بهشتی 🌐 لینک مجازی: http://dte.bz/ayeh @BOU_NOHA ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🌱 «آیـــه»؛ انجمن علمی مطالعات تاریخی 📜 https://eitaa.com/BOU_AYEH ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
صَلَی اللهُ عَلَیکِ یا فاطِمة الزَهراء ┄┅┅┅┅🌸🟢🌸┅┅┅┅┄ 🌷در آستانه سالروز ولادت حضرت زهرا سلام الله علیها و بزرگداشت مقام زن🌷 انجمن علمی مطالعات تاریخی آیه، با همکاری بنیاد شیخ انصاری(ره)، انجمن علمی «نُها» مطالعات تاریخی هویت تمدنی زن مسلمان و اداره پژوهش دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام برگزار می‌کند: 📖 میزگرد تخصصی گفتاری در نقش اجتماعی زنان در تاریخ اسلام با حضور اساتید ارجمند ⌛️زمان: شنبه یکم دیماه ۱۴۰۳ 🕒 ساعت: ۱۰ الی ۱۲ 📍مکان: دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام. سالن شهید بهشتی 🌐 لینک مجازی: http://dte.bz/ayeh @BOU_NOHA ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🌱 «آیـــه»؛ انجمن علمی مطالعات تاریخی 📜 https://eitaa.com/BOU_AYEH ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هسته پژوهشی تاریخگذاری قرآن و حدیث دانشگاه اصفهان برگزار می‌کند: موضوع نشست اعتبارسنجی و تاریخ‌گذاری روایت "المرأة عورة" در منابع روایی 🎙سخنران: دکتر معصومه ریعان عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی همدان 📆 زمان: سه‌شنبه ۴ دی‌ماه ساعت ۱۴:۳۰ 📍دربستر گوگل‌میت لینک ورود: https://meet.google.com/guc-rjci-fpc @tarikhgozari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. حضرت فاطمه زهرا (سلام‌الله‌علیها)، نمونه‌ای بی‌بدیل از ایمان، تقوا و فداکاری است. او که در دامان پاکش، امامان معصوم (علیهم‌السلام) را پرورش داد و الگویی جاودان برای همه زنان و مردان عالم شد. روز میلاد بانوی عالمین سلام‌الله‌علیها یادآور مقام والای زن و مادر در فرهنگ اسلامی و انسانی است. این روز فرخنده، فرصتی است تا به یاد آوریم که حضرت فاطمه زهرا (سلام‌الله‌علیها) نه تنها مادر امامان معصوم (علیهم‌السلام) بلکه مادر همه مؤمنان و عاشقان اهل بیت (علیهم‌السلام) است. او که در زندگی کوتاه اما پربرکت خود، درس‌های بزرگی از صبر، ایثار و ساده‌زیستی داد. 🌸فرارسیدن سال‌روز میلاد خجسته بانوی دو عالم، حضرت فاطمه زهرا (سلام‌الله‌علیها) و روز بزرگداشت مقام تهنیت.🌸 ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🌱 «آیـــه»؛ انجمن علمی مطالعات تاریخی 📜 https://eitaa.com/BOU_AYEH ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
دکتر ناهید طیبی.mp3
36.67M
تخصصی گفتاری در نقش اجتماعی زنان در تاریخ اسلام 🎙سخنرانی سرکار خانم دکتر ناهید طیبی «مدیر گروه تاریخ پژوهشگاه مطالعات اسلامی و مدیر دانشنامه زن مسلمان» ⌛️زمان: شنبه یکم دیماه ۱۴۰۳ 🕒 ساعت: ۱۰ الی ۱۲ ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🌱 «آیـــه»؛ انجمن علمی مطالعات تاریخی 📜 https://eitaa.com/BOU_AYEH ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
دکتر معصومه ریعان.mp3
32.46M
میزگرد تخصصی گفتاری در نقش اجتماعی زنان در تاریخ اسلام 🎙سرکار خانم دکتر معصومه ریعان «عضو هیات علمی دانشگاه بوعلی همدان» 🔰 مروری بر انگاره برابری زن مسلمان در قرن اول ⌛️زمان: شنبه یکم دیماه ۱۴۰۳ 🕒 ساعت: ۱۰ الی ۱۲ ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🌱 «آیـــه»؛ انجمن علمی مطالعات تاریخی 📜 https://eitaa.com/BOU_AYEH ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
استاد نجمه صالحی.mp3
22.8M
گفتاری در نقش اجتماعی زنان در تاریخ اسلام 🔹سرکار خانم نجمه صالحی «پژوهشگر و مدرس حوزه و دانشگاه» 🔰نقش زنان در عرصه عمومی دوره نبوی و پسانبوی ⌛️زمان: شنبه یکم دیماه ۱۴۰۳ 🕒 ساعت: ۱۰ الی ۱۲ ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🌱 «آیـــه»؛ انجمن علمی مطالعات تاریخی 📜 https://eitaa.com/BOU_AYEH ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
دکتر راحله ضائفی.mp3
30.16M
. تخصصی گفتاری در نقش اجتماعی زنان در تاریخ اسلام 🔹سرکار خانم دکتر راحله ضائفی (استادیار دانشگاه فرهنگیان تهران) 🔰 بررسی نقش ارتباطی زن در سنت و سیره اهل بیت علیهم السلام ⌛️زمان: شنبه یکم دیماه ۱۴۰۳ 🕒 ساعت: ۱۰ الی ۱۲ ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🌱 «آیـــه»؛ انجمن علمی مطالعات تاریخی 📜 https://eitaa.com/BOU_AYEH ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
استاد سعیده رحیمی.mp3
21.4M
تخصصی گفتاری در نقش اجتماعی زنان در تاریخ اسلام 🎙 سرکار خانم سعیده رحیمی «پژوهشگر و مدرس» 🔰 تعامل امامان شیعه با حضور اجتماعی زن ⌛️زمان: شنبه یکم دیماه ۱۴۰۳ 🕒 ساعت: ۱۰ الی ۱۲ ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🌱 «آیـــه»؛ انجمن علمی مطالعات تاریخی 📜 https://eitaa.com/BOU_AYEH ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
انجمن علمی مطالعات تاریخی «آیه»
#میزگرد تخصصی گفتاری در نقش اجتماعی زنان در تاریخ اسلام 🎙سخنرانی سرکار خانم دکتر ناهید طیبی «مدیر گ
. میزگرد تخصصی گفتاری در نقش اجتماعی زنان در تاریخ اسلام به همت انجمن علمی مطالعات تاریخی آیه برگزار شد: سرکار خانم دکتر ناهید طیبی در ابتدای نشست به تعریف منزلت اجتماعی منظر جامعه شناختی اشاره کردند، منزلت قضاوتی است که به موجبش، جامعه، حیثیت و محبوبیت بیشتری به فلان موقعیت یا به فلان پایگاه اجتماعی میدهد و به طورکلی آن ها را به هر دلیلی بر موقعیتها و پایگاههای اجتماعی دیگر ترجیح می‌دهد وپسانبوی همان دوره خلفای سه‌گانه است. ایشان در ادامه گفتند:عصر جاهلی تصویر تحقیرآمیزی از زنان در تاریخ بر جای نهاده که در محرومیت آنان از ارث، زنده به گور کردن دختران در برخی قبایل، محصور کردن زنان در امور غیر اجتماعی و شئ انگاری زنان نمایان است. پس از ظهور اسلام اگرچه مبارزه با تمام آموزه ها، احکام و آیین‌های جاهلی در مورد زنان بسیار دشوار می نمود، اما در مواردی مانند ارث، محدودیت در چند همسری ، زمینه سازی حضور سیاسی مانند بیعت عقبه دوم در مکه در سال 13 بعثت که نُسیبه و اسماء بنت عمرو شرکت داشتند، و بیعت رضوان (واقدی، ج2، ص574) که ام سلمه، ام منیع و ام عامر اشهلیه شرکت داشتند و بیعت نساء پس از فتح مکه در 8 هجری (کلینی، الکافی، ج5، ص527) و حضور در مجالس علم زمینه ارتقای جایگاه زن ایجاد شد. بیعت نساء در سال۸ پس از فتح مکه و با مفاد عدم شرک، عدم سرقت، عدم زنا و کشتن فرزندان و عدم نسبت فرزندان دیگران به همسر خود و این که در هیچ کار ناشایستی نافرمانی پیامبر را نکنند و ضمایر مفاد این بیعت به زنان برمی گردد. بیعت به معنای پذیرش حاکمیت و یا اعلام وفاداری و فرمانبرداری از حاکم است و رفتاری کاملاً سیاسی و اجتماعی است. ایشان افزودند:23 سال زمان قابل توجهی برای تغییر عمده در نگرش ها و رفتارها نبود. به نظر می رسد در صورت استمرار خط نبوی پس از رحلت پیامبر(ص) و تثبیت ولایت و خلافت بلافصل علی(ع)، و پس از وی ائمه(ع) این امر به وقوع می پیوست و جایگاه مطلوب زنان در شریعت ترسیم می شد، اما با تغییر مسیر خلافت و تبدیل سیاست های خلفای سه گانه از تثبیت آموزه های انسانی- الهی شریعت به فتوحات و کشورگشایی در دوران خلافت خلفای قبل از امام علی(ع) با اتفاق قابل توجهی در حوزه مسائل زنان مواجه نمی شویم. در منابعی مانند الطبقات الکبری در فصلی با عنوان «النساء المسلمات المبایعات» اسامی 462 نفر از زنان بیعت کننده با پیامبر(ص) ذکر شده است ) الطبقات الکبری، ج8، ص222(اما گزارشی مبنی بر بیعت زنان با خلفای سه گانه دیده نمی شود. افزون بر بیعه عقبه دوم و بیعه فتح مکه با پیامبر(ص) گزارش هایی مبنی بر بیعت زنان با امام علی(ع) در واقعه غدیر وجود دارد. )ر.ک؛ مجلسی، ج21، ص388؛ امینی، الغدیر(بنا به نقل علامه از کتاب حدیث الولایه ابن عقده شش تن از اولین راویان حدیث غدیر، زنان صحابی و دو بانوی دیگر، غیر صحابی بودند.) امینی، ( دوران خلافت علی(ع) نوعی بازگشت به سیره نبوی در نوع تعامل با زنان و ارتقاء جایگاه آنان صورت می گیرد. گفته شده در عصر نبوی، پیامبر(ص) زنان را در جنگ ها در بخش خدمات و درمان و انتقال مجروحان سهیم می کرد ولی علی(ع) در نبردهای داخلی خویش زنان را تا مدیریت فرهنگی ، هدایت سیاسی ، تحلیل حوادث ، تبیین اهداف احزاب دشمن و شناخت چهره ها و دولتمردان به مردم پیش برده اند. )آیینه‌وند، ص23 (امام علی(ع) در توصیف کیفیت هجوم و بیعت مردم با وی با تعبیر« و حسرت الیها الکعاب؛ و دختران جوان، بی نقاب به صحنه آمدند» تصریح به حضور زنان برای بیعت می کند.) نهج البلاغه، خطبه 229 (در تاریخ خلافت امام علی(ع) زنانی مانند جَرداء بنت سمیر الکوفی کم نیستند که باور عمیق آنان به ولایت و حقانیت علی(ع) اثبات شده است)وقعه صفین، 140 و 141.و در این مسأله گوی سبقت از مردانشان ربوده اند. در عصر خلافت امویان با وجود گسترش فتوحات و ارتباط با ملل و اقوام دیگر جایگاه زن وابسته به قبیله وی بود و تنها زنانی که از قبایل برجسته اعراب بودند از جایگاه سیاسی بالایی برای اظهار نقد و نظر برخوردار بودند مانند أروی دختر حارث بن عبدالمطلب که به سبب جایگاه قبیله قریش در برابر معاویه با صراحت و شجاعت، نظر خویش در مورد علی(ع) و معاویه را بیان می کند. ابن ابی طیفور، ص 37؛ ضبی، ص46 ایشان در آخر اشاره کردند: البته با دقت در منابع و به ویژه تراجم زنان می توان دریافت بانوانی با گرایش شیعی و حتی زنان خوارج به سبب نگرش معترضانه خود به دستگاه امویان و جسارت در بیان نظر خویش حضور پررنگ تری به نسبت زنان موافق با حکومت داشتند وشاید به همین دلیل معاویه آنان را فراخواند تا با تطمیع، تهدید و ارائه تصویری جدید از خود حکومت را از تیغ زبان آنان حفظ کند. ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🌱 «آیـــه»؛ انجمن علمی مطالعات تاریخی 📜 https://eitaa.com/BOU_AYEH ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
انجمن علمی مطالعات تاریخی «آیه»
میزگرد تخصصی گفتاری در نقش اجتماعی زنان در تاریخ اسلام 🎙سرکار خانم دکتر معصومه ریعان «عضو هیات علمی
. انجمن علمی مطالعات تاریخی آیه برگزار کرد. میزگرد تخصصی گفتاری در نقش اجتماعی زنان در تاریخ اسلام با موضوع مروری بر انگاره برابری زن در قرن اول هجری با ارائه خانم دکتر معصومه ریعان ایشان در ابتدا به تعریف مفاهیم پرداختند و اشاره کردند: واژه "انگاره"به مفهوم یا تصویری ذهنی اشاره دارد که در مورد یک موضوع یا شیء خاص ایجاد می‌شود. این کلمه می‌تواند به معنای تصویر ذهنی، الگو، یا برداشت باشد که بر اساس تجربه‌ها، اطلاعات و دانش قبلی شکل گرفته است. در علوم مختلف مانند روان‌شناسی، انگاره‌ها می‌توانند به عنوان بازنمایی‌های ذهنی از جهان بیرونی، افراد، موقعیت‌ها، یا اشیاء مورد بررسی قرار گیرند. انگاره یا تصویر ذهنی، یکی از مفاهیم مهم در علوم شناختی، روان‌شناسی و فلسفه است. انگاره‎ها می‌توانند از تجربیات فردی، دانش پیشین، یا حتی تخیلات ناشی شوند و بخش مهمی از فرآیندهای شناختی و خلاقیت انسانند. آن‌ها به ما کمک می‌کنند تا اطلاعات را سازماندهی کنیم، تجربیاتمان را به یاد بیاوریم، و به جهان پیرامون خود واکنش نشان دهیم. واژه «برابری» به معنای برخورداری همه افراد از حقوق، فرصت‌ها و منابع به طور یکسان است. مفهوم برابری بر این فرض استوار است که همه انسان‌ها بدون در نظر گرفتن نژاد، جنسیت، قومیت، مذهب، وضعیت اقتصادی یا دیگر ویژگی‌ها، باید از همان حقوق و فرصت‌ها برخوردار باشند. برخی از زمینه‌های برابری شامل برابری جنسیتی، برابری اقتصادی، برابری نژادی است. در حقیقت برابری، نظریه‌ای بر پایه اعتقاد به همانند بودن انسان‌ها از جنبه وجودی و در نتیجه، لزوم رفتار یکسان با آن‌ها می‌باشد. ایشان در ادامه بیان کردند: موقعیت زنان در صد سال اول هجری به سه دوره تقسیم می‏شود: 1. دوران پیشا اسلامی؛ 2. دوران وحی و آغاز حرکت رسول الله (ص)؛ 3. دوران پسا پیامبر که به دو دوره اول و دوم تقسیم می‏گردد: دوره اول آن اندکی بیش از نیمه قرن اول تا مرگ امهات المومنین و بنات رسول الله (ص) است که ادامه دوران حاکمیت منطق وحی و سنت رسول خداست. نیمه دوم قرن اول که بعد از مرگ اکثر صحابیه بوده و آغاز افول یکباره موقعیت سیاسی، فرهنگی و اجتماعی زنان با عنوان دین است. در دوره اول (پیشااسلامی) مشکلاتی که زنان از آن رنج می بردند و بعد از اسلام این رنج کاهش یافت: نقض حقوق انسانی؛ محدودیت‌های اجتماعی؛ محدودیهای اقتصادی، و... دوره دوم با نزول وحی و توانمندسازی زنان توسط رسول خدا اوج برابری رقم خورده و با منطق قرآن کریم و سنت پیامبر خدا(ص) به اوج خود رسید. زنان تحت وحی آیات 1 نساء؛ 35 احزاب؛ 71 توبه؛ 30 و 31 نور و آیات بسیار دیگری در سازگاری با رویکرد حمایتی رسول خدا (ص) شاهد شکوفایی وضعیت خود در صدر اسلام گردیدند و انگاره برابری شکل گرفت. تأکید بر حقوق زنان، تشویق به مشارکت اجتماعی انان، تعلیم و تربیت، حفاظت از حقوق آنان در خانواده، دفاع از زنان ستمدیده در برابر ظلم و تبعیض و .. یادمانهای سنت پیامبر (ص) در این زمان است. دوره سوم (پسانبوی) نیز تا دهه 60 هجری کم و بیش این جایگاه محفوظ ماند و اندکی پس از آن دوران افول برابری زنان آغاز گردید. روایات اسلامی در منع تدریجی زنان از ورود به اجتماعات، گزاره های تاریخی ماندگاری هستند که ابتدا با گونه همدلانه و در آخر قرن اول به شکل غیرهمدلانه، هرگونه خروج زنان را منع کرده و نابرابری آنان را تا مسدود نمودن حقوق انسانی شان ارتقاء بخشیدند. ورود روایاتی با عنوان «لیس علی النساء...» که ابتدا سوگیری شرعی محض داشت، به تدریج تا منع هرگونه تحرکات اجتماعی انجامید: برای نمونه (روایات همدلانه/خنثی) -لاتمنعوا النّساء أن يأتين المساجد. - لاتمنعوا النّساء المساجد. - لاتمنعوا إماءالله أن يصلين في المسجد. - لاتمنعوا نسائكم المساجد و بیوتهنّ خير لهنّ. لاتمنعوا النّساء حظوظهن من المساجد. - لاتمنعوا النّساء حظوظهن من المساجد اذا استأذنكم. . - اذا استأذنت احدهم امرأته الي المسجد فلايمنعها. برای نمونه (روایات غیر همدلانه) - قال ابن‏عمر قال رسول الله(ص): " ائذنوا النّساء باللّیل الی المساجد فقال ابنه و الله لانأذن لهنّ فیتّخذن ذلک دغلاً. " - اذا شهدت احداکنّ العشاء فلا تمسن طیباً. نمونه های اندک فوق که در کتب روایی بسیار گسترده‎اند، زیرساز روایات قرن دومی کثیری گردید که از تا قرن پنجم به گونه شگفت آوری رشد متنی کرده و هرگونه هویت برابری خواهانه حتی در جنبه های انسانی را از زنان سلب نمود. 🌱 «آیـــه»؛ انجمن علمی مطالعات تاریخی 📜 https://eitaa.com/BOU_AYEH ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
انجمن علمی مطالعات تاریخی «آیه»
میزگرد تخصصی گفتاری در نقش اجتماعی زنان در تاریخ اسلام 🎙سرکار خانم دکتر معصومه ریعان «عضو هیات علمی
. خانم دکتر ریعان در ادامه بیانات خود افزودند: یکی از گونه های روایات قرن اولی که فصل الخطاب تمامی روایات گفتمان مذمت حضور اجتماعی زنان است. روایتی از بخاری است که می‎گوید: "حدثنا عثمان بن الهیثم، عن الحسن عن ابی‌بکرة قال: لقد نفعنی الله بکلمة سمعتها من رسول الله(ص) ایّام جمل بعد ما کدتُ انّ الحق باصحاب الجمل فاقاتلَ معهم قال لمّا بلغ رسول الله(ص) انّ أهل الفارس قد ملکوا علیهم بنت کسری قال: "لن یفلح قوم ولّوا أمرهم إمرأة". این حدیث با نقل صحیح بخاری شهرت یافته است ولی به ترتیب زمانی در این کتب با سند مستقل وارد گردیده است: 1- مسند ابوداود طیاسی (م:204) 2- مسند احمدبن حنبل (م:241) 3- صحیح بخاری (م: 256) 4- سنن ترمذی (م: 279) 5- سنن و سنن الکبری نسائی (م: 303) 6- سنن احمدبن حسین بیهقی (م: 358) 7- المستدرک حاکم نیشابوری (م: 405) 8- معالم التنزیل بغوی فرّاء (م: 516) 9- البدایة و النهایة ابن کثیر (م: 774). بعدها این روایت در منابع شیعی نیز وارد گردید و مستند فقهی بسیاری از عالمان تشیع گردید. این حدیث در کتب اهل ‏سنّت ابتدا در زمینه تاریخی بر تخت نشستن دختر کسرای ایران و در زمینه تفسیری (ذیل سوره نمل) وارد گردیده و سپس از آن استنباط فقهی شده است. درحالی‏که در کتب شیعه بدون این دو زمینه طرح گردیده و مؤلّفان شیعه آن را تحت عنوان عایشه و حادثه جمل آورده‌اند. به‏نظر میرسد طرح گسترده ‏این حدیث در کتب شیعه، در جایی که در نقد عایشه بوده، مقبولیّت یافته و در جمع با حدیث "هلکت الرّجال حین اطاعت النّساء" مورد استشهاد قرار گرفته است؛ و بدین روی در کتب فقهی نیز مورد استناد و استشهاد مؤلّفین قرار گرفته و در بسیاری از کتب بدون سند وارد شده است. گرچه برخی از فقیهان معاصر شیعه نیز، آن را کافی برای عدم دخالت زنان در امر حکومت و ولایت ندانسته¬ و شهرت روایت را دلیل ندانسته‎اند، اما هنوز مستمسک عملکرد فقیهان است و تاکنون زنان نتوانسته‎اند جایگاه امارت و تصدی مقام سیاسی اجتماعی را در اکثر جوامع اسلامی به دست آورند. خانم دکتر ریعان در پایان افزودند: بنابراین انگاره برابری زنان، که تصوری از برخورداری فرامکانی و فرازمانی حقوقی آنان را در قرن اول ترسیم می‎نمود، در انتهای قرن اول افول نمود و با ورود به عصر جهانی شدن، اکنون آنان را در دوگانه اسلام و مدرنیته به طور جدی وانهاده است. 🍃پایان ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🌱 «آیـــه»؛ انجمن علمی مطالعات تاریخی 📜 https://eitaa.com/BOU_AYEH ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
انجمن علمی مطالعات تاریخی «آیه»
#میزگرد_تخصصی گفتاری در نقش اجتماعی زنان در تاریخ اسلام 🔹سرکار خانم نجمه صالحی «پژوهشگر و مدرس حوزه
. . میزگرد روز اول دی ماه با موضوع: نقش زنان در عرصه عمومی دوران نبوی و پسانبوی سرکار خانم نجمه صالحی در ابتدای ارائه مساله اصلی را تشریح کردند و اشاره نمودند: در عصر جاهلیت، نگرش جامعه عرب به زنان و مردان به طور کلی متفاوت بود و زنان به طور عمده از فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی کنار گذاشته می‌شدند. با ظهور اسلام و بعثت پیامبر اکرم (ص)، تحولات فکری و اجتماعی در جامعه آغاز شد که به تغییر نگرش نسبت به زنان منجر گردید. پیامبر با تأکید بر حقوق زنان و مشارکت آن‌ها در امور مختلف، جایگاه اجتماعی و فرهنگی آن‌ها را ارتقا داد و به آن‌ها نقش فعالی در جامعه بخشید. ایشان افزودند: با گذشت زمان و پس از وفات پیامبر، این آموزه‌ها به تدریج دستخوش تغییرات منفی شد و زنان به حاشیه رانده شدند. در قرون بعدی، این کناره‌گیری به بخشی از فرهنگ جوامع اسلامی تبدیل شد و به نظر می‌رسد ظهور جریان‌های مدرن مانند فمنیسم اسلامی، واکنشی به این پیشینه فکری باشد. در این راستا، کشورهای اسلامی در تلاشند تا با بازخوانی مفاهیم و حقوق زنان، به روزرسانی‌های لازم را در دین و فرهنگ خود انجام دهند. خانم صالحی افزودند: تحقیقات نشان می‌دهد که در دوران پیامبر، زنان در عرصه‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی فعال بودند و به عنوان مشاوران و کنشگران سیاسی شناخته می‌شدند. اما در دوره‌های بعدی، با ترویج نظریات منفی درباره زنان و تأکید بر نقصان عقل آن‌ها، نقش و جایگاه زنان به شدت کاهش یافت. این تغییرات به تدریج به حاشیه‌نشینی زنان در جامعه منجر شد و به نظر می‌رسد که این روند ناشی از تفکرات حاکمان آن زمان بوده است. به منظور مقايسه دوره بيست و سه ساله نبوي و سه خليفه نخست اهل تسنن درباره زنان پژوهشی انجام شد. يكي از گزاره‌هاي حائز اهميت، روايات ناظر به عقل زنان بوده كه در تراث روايي نخستين اهل تسنن نقل شده است. بر پايه پژوهش انجام گرفته در منابع اوليه حديثي اهل تسنن، دو نوع تعبير ناظر به اين مطلب وجود دارد؛ نخست: از زنان با تعبير «نَاقِصَاتِ عَقْلٍ وَدِينٍ» ياد شده بدين معنا كه بهره آنان از عقل و دين ناقص است و افزون بر آن، پر شمارترين افراد اهل جهنم بانوان هستند. دوم: پذيرش نظر بانوان درست نيست و اطاعت از آنها موجب ندامت است. قابل ذكر است كه سند اين روايات ضعيف است، چنان‌كه گزارش «ربيع انصاري» با سند نقل نشده بنا بر اين مرسل بوده و در شمار روايات ضعيف قرار گرفته و از نظر اكثر قريب به اتفاق عالمان حديث و نقد كنندگان در اين زمينه قابل احتجاج نيست(ابن صلاح، مقدمة ابن الصلاح في مصطلح الحديث ص 54). نقل «عايشه» نيز به تعبير «ابن عدي»(ابن عدي، الكامل في ضعفاء الرجال، ج3، ص 262) و «مَقدسي»(المقدسي، ذخيرة الحفاظ، ج3، ص 1557)، ضعيف و بنا بر نظر «عُقيلي» باطل و بدون اساس است(العقيلي، الضعفاء الكبير، ج4، ص 74). روايت «زيد بن ثابت» به خاطر وجود «عنبسه» در سند آن، ضعيف و غير قابل استناد است(ابن الجوي، الموضوعات، ج2، ص 177). خبر «انس بن مالك» نيز به خاطر وجود «عيسي بن ابراهيم» در سلسله راويان آن و به دليل انقطاعي كه در سند، به شدت ضعيف است(السخاوي، المقاصد الحسنة، ص400). بنا بر مطالب پيش گفته مستند نمودن روايات مذكور به رسول خدا مخدوش است. در تحليل گزاره‌هاي فوق چند نكته شايان ذكر است: نخست: پذيرفتن اخبار ياد شده، با داده‌هاي دانش كلام درباره قدرت خداوند ناسازگار است، زيرا خلق موجود ناقص كه نيمي از جمعيت انسان‌ها را تشكيل مي‌دهد و در جنبه‌هاي مختلف داراي كنش‌گري است، به معناي اين است كه خداوند قدرت بر ايجاد موجود كامل ندارد و يا از اساس بنا دارد ميان دو موجود كه به تصريح قرآن از نظر ماهيت مساوي هستند و از نفسي واحد خلق شده و روح الهي در هر دو دميده شده، تبعيض قائل شود كه صورت دوم نيز با حكمت الهي سازگار نيست؛ دوم: قبول روايات مذكور با آيات الهي مبني بر مشاركت برابر بانوان در امر مشورت با مردان سازگاري ندارد و بديهي است كه ميان گفتار نبوي و وحي الهي تناقض نيست؛ سوم: اين روايات با سيره نبوي ناهمگون است زيرا پذيرش پندار «نقصان عقل بانوان» و «پشيماني در صورت قبول نظر آن‌ها»، با سيره آن حضرت در مشورت با زنان همساز نيست، چرا كه مشورت با بانوان مختلف و پذيرش نظر آنان چنان‌كه گذشت، نشان از اتكاي كامل رسول خدا به عقل آن‌ها است چون در صورت نبود چنين اعتمادي، مشورت و پذيرش نظر آنان بي‌معنا است؛ ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🌱 «آیـــه»؛ انجمن علمی مطالعات تاریخی 📜 https://eitaa.com/BOU_AYEH ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
انجمن علمی مطالعات تاریخی «آیه»
#میزگرد_تخصصی گفتاری در نقش اجتماعی زنان در تاریخ اسلام 🔹سرکار خانم نجمه صالحی «پژوهشگر و مدرس حوزه
. خانم صالحی در ادامه مورد چهارم تحلیل روایت مذکور را بیان کردند: چهارم: بر پايه برخي گزارش‌ها تشويق به مخالفت با بانوان روش برخي از صحابه پيامبر بوده چنان‌كه به تصريح عالمان اهل تسنن روايت منسوب به حضرت محمد مبني بر مشورت با بانوان و بركت در مخالفت با آنان، درست نبوده و اصل آن سخن عمر بن خطاب است(السخاوي، المقاصد الحسنة، ص400 ؛ المناوي، فيض القدير، ج4، ص 263 ) و برخي عالمان وهابي(الباني، سلسلة الأحاديث الضعيفة والموضوعة وأثرها السيئ في الأمة، ج1، ص619) نيز افزون بر تصريح بر اين‌ مطلب، اين روايت را نپذيرفته‌اند زيرا با عمل رسول خدا مبني بر قبول سخن ام المؤمنين ام سلمه در ماجراي صلح حديبيه در تضاد است. افزون بر اين در نقل ديگري عمر بن خطاب سفارش مي‌كرد كه از زنان نيكو بر حذر باشيد(الجاحظ، المحاسن والأضداد، ص 146؛ المقدسي، الآداب الشرعية، ج3، ص 291؛ الأبشيهي، المستطرف في كل فن مستظرف، ج2، ص 494). مدرس حوزه و دانشگاه اضافه کردند: افزون بر اين، عدم اعتماد به نظر زنان و نپذيرفتن سخن آنان در مسائل سياسي نيز در عصر نبوي نبوده و در دوره خلافت ابوبكر رخ داده است كه نمود آن در مخالفت با نظر حضرت زهرا، ام ايمن، ام المؤمنين ام سلمه نمايان گشت. بنا بر اين به نظر مي‌رسد بر اساس گفتار و كردار زن ستيزانه‌اي كه از خليفه اول و دوم گزارش شد، ظرف زماني ساخت و انتشار اين دست از روايات به نام پيامبر در عصر خليفه اول يا دوم صورت گرفته است. گزاره ديگر زنان را با شيطان برابر دانسته است، درك واقع بينانه در اين زمينه مستلزم كاوش روايات در اين باره است كه بايسته بررسي است... خانم صالحی در آخر مباحث اشاره کردند، یافته‌های تحقیق حاکی از آن است که: 1. بر اساس آموزه‌هاي اسلام زنان در ماهيت، تكامل معنوي، انتخاب حق و باطل، استقلال اجتماعي، مالكيت اقتصادي و حقوق خانوادگي، داراي تساوي هستند؛ 2. زنان در عصر پيامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله در امور مختلف سياسي، اجتماعي، فرهنگي و اقتصادي نقش فعال داشتند، چنان‌كه مسئله بيعت آنان، نقش آفريني در جنگ، ادامه فعاليت اقتصادي بانواني نظير حضرت خديجه و عطر فروشی بانوی صحابی و ... شاهدي بر اين امر است؛ 3. در نگاه قرآن و آموزه‌هاي نبي اكرم صلی‌الله‌علیه‌وآله نه تنها بهره زنان از عقل مانند مردان كامل بوده بلكه در عرض مردان مورد مشورت قرار مي‌گرفتند و آن حضرت به نظر آنان عمل مي‌كرد؛ 4. در دوره خلیفه اول زناني همچون حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها و ام سلمه، ام ایمن و ... در عرصه سياسي وارد شده و حكومت را با چالش مواجه ساختند اما به حاشيه رانده شدند و حق آنان ناديده انگاشته شد؛ 5. در دوره خلیفه دوم و سوم در راستاي كنار زدن بانوان گزاره‌هايي مانند «نقصان عقل»، «ابليس انگاري» و ... به نام پيامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله در جامعه رواج يافت كه بر اساس آيات قرآن، سيره نبوی و مباني دانش رجال، انتساب آن‌ها به رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله نادرست است، بنا بر اين اين دست از روايات جعلي است و به نظر مي‌رسد نقل‌هاي زن ستيزانه ياد شده محصول تفكر سردمداران حكومت‌هاي سه‌گانه پس از رسول اكرم صلی‌الله‌علیه‌وآله است چنان‌كه یکی از خلفا نيز اعتراف نمود با اينكه خداوند براي زنان حقوقي قرار داد اما مانند دوران جاهلي آنان را در هيچ امري وارد نساختيم؛ 6. به نظر مي‌رسد اقدامات مذكور در راستاي كاستن نقش بانوان در امور سياسي و جلوگيري از اثربخشي اين عنصر اثر گذار بود. 🍃پایان ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🌱 «آیـــه»؛ انجمن علمی مطالعات تاریخی 📜 https://eitaa.com/BOU_AYEH ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. 🔰انجمن علمی مطالعات تاریخی «آیه» با همکاری معاونت پژوهش دانشگاه باقرالعلوم علیه‌السلام برگزار می‌کند: جایگاه فلسفه علم تاریخ در مطالعات تاریخ تحلیلی 📚ارائه کننده: جناب آقای دکتر مجید کافی عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه 🖋ناقد: جناب آقای دکتر نعمت الله صفری فروشانی پژوهشگر تاریخ اهل بیت علیهم السلام 🖌دبیر علمی: جناب آقای سلمان فیاض دانشجوی دکتری فلسفه تاریخ ⏳زمان: چهارشنبه 12 دی ماه 1403 🕰ساعت: 15 تا 17 🏫مکان: دانشگاه باقرالعلوم علیه‌السلام ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🌱 «آیـــه»؛ انجمن علمی مطالعات تاریخی 📜 https://eitaa.com/BOU_AYEH ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
دکتر قرائتی.mp3
9.92M
🔉فایل صوتی نشست علمی ❇️ موضوع: بررسی بسترهای اجتماعی تحولات بعد از پیامبر صلی الله علیه وآله و سلم 🎙ارائه کننده: حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر قرائتی عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🌱 «آیـــه»؛ انجمن علمی مطالعات تاریخی 📜 https://eitaa.com/BOU_AYEH ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
📍 🔰با موضوع: بررسی بسترهای اجتماعی تحولات بعد از پیامبر صلی الله علیه وآله و سلم 🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر قرائتی دکتر قرائتی به بررسی بسترهای اجتماعی مخالفت با حدیث غدیر پس از رحلت پیامبر (ص) پرداختند. ایشان اظهار داشتند که شواهد گوناگون تاریخی نشان می‌دهد که باورها و سنت‌های رایج جامعه اسلامی در آن دوره، نقش مهمی در عدم پذیرش حدیث غدیر داشتند. باورهای مانع از نقش آفرینی حدیث غدیر: 1. دنیوی دانستن خلافت: بسیاری از افراد عصر نبوی خلافت را امری دنیوی می‌دانستند که نیازی به استعلام نظر پیامبر (ص) نداشت. 2. تفکیک فرامین پیامبر (ص): برخی باور داشتند که فرامین پیامبر (ص) به دو دسته وحیانی و انسانی تقسیم می‌شوند و لازم‌الاتباع نیستند. 3. اعتماد به صحابه: مردم به صحابه اعتماد داشتند و گمان می‌کردند که آن‌ها به روایات و سننی دسترسی دارند که حدیث غدیر را کنار می‌زند. 4. توجیه تحولات جدید: باور داشتند که ممکن است شرایط جدید، مصالح جدیدی را اقتضا کند که نیازی به پیروی از فرامین نبوی نباشد. 5. توصیه پنداشتن فرامین نبوی: برخی مردم فکر می‌کردند که اعلام خلافت علی بن ابی طالب (ع) در غدیر خم تنها یک توصیه بوده است. 6. پایان عصر نبوت: بعد از رحلت پیامبر (ص)، برخی صحابه بیعتشان را پایان‌یافته می‌دانستند و نیازی به تبعیت از فرامین او نمی‌دیدند. 7. هراس از فتنه: برخی از مهاجران با ترس از فتنه و اختلاف، فرامین نبوی در موضوع خلافت را نادیده گرفتند. 8. مقبولیت عرب از قریش: باور داشتند که قریش و نزدیکان پیامبر (ص) اولی به خلافت هستند. سنت‌های مانع از نقش آفرینی حدیث غدیر: 1. تعهد به نظام شورایی: مشارکت افراد در نظام شورایی و تصمیم‌گیری‌های قبیله‌ای مانع از پذیرش حدیث غدیر شد. 2. مشارکت قبایل در منافع و هزینه‌ها: سنت مشارکت قبایل در منافع و هزینه‌ها تأثیر مستقیمی بر بی‌توجهی به حدیث غدیر داشت. 3. ناپسند دانستن محدود شدن قدرت در یک خاندان: باور داشتند که قدرت نباید در یک خاندان محدود شود و این باور بر پذیرش حدیث غدیر تأثیر گذاشت. 4. نسخ ناپذیری بیعت: تعهد افراد به بیعت خود، حتی اگر بر اشتباهشان آگاه شوند، مانع از پذیرش حدیث غدیر شد. جریان‌ها و مناسبات مانع از نقش آفرینی حدیث غدیر: 1. تشتت جامعه اسلامی: رقابت‌های حزبی و تشتت جامعه اسلامی مانع از نقش آفرینی حدیث غدیر شد. 2. ترس انصار از مهاجرین: انصار به دلیل ترس از انتقام‌گیری مهاجرین، به اقدامات مخاطره‌آمیزی چون زیر پا نهادن حدیث غدیر مبادرت ورزیدند. 3. تلاش انصار برای اخراج مهاجرین: برخی از انصار در صدد اخراج مهاجرین از مدینه بودند تا خود حاکمیت را در دست گیرند. 4. دشمنی مهاجرین نسبت به امام علی (ع): مهاجرین به دلیل دشمنی با امام علی (ع) و نقش او در جنگ‌های بدر و احد، تمایلی به خلافت ایشان نداشتند. ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🌱 «آیـــه»؛ انجمن علمی مطالعات تاریخی 📜 https://eitaa.com/BOU_AYEH ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جایگاه "فلسفه علم تاریخ" در مطالعات تاریخ تحلیلی 📚ارائه کننده: جناب آقای دکتر مجید کافی عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه 🖋ناقد: جناب آقای دکتر نعمت الله صفری فروشانی پژوهشگر تاریخ اهل بیت علیهم السلام 🎙جناب آقای دکتر کافی شما را به شرکت در این نشست علمی دعوت می‌کنند. 👈بزودی .... ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🌱 «آیـــه»؛ انجمن علمی مطالعات تاریخی 📜 https://eitaa.com/BOU_AYEH ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جایگاه "فلسفه علم تاریخ" در مطالعات تاریخ تحلیلی 📚ارائه کننده: جناب آقای دکتر مجید کافی عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه 🖋ناقد: جناب آقای دکتر نعمت الله صفری فروشانی پژوهشگر تاریخ اهل بیت علیهم السلام 🎙جناب آقای دکتر صفری فروشانی شما را به شرکت در این نشست علمی دعوت می‌کنند. 👈بزودی .... ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🌱 «آیـــه»؛ انجمن علمی مطالعات تاریخی 📜 https://eitaa.com/BOU_AYEH ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄