ستاد مردمی صلح سید ابراهیم رئیسی با مدیریت خانم دکتر پاد وکیل پایه یک دادگستری در ارتباط با حوزه زنان و خانواده و حقوق بشر و صلح جهانی اعلام موجودیت کرد.
https://www.tasnimnews.com/fa/news/1400/02/26/2503855/
📌زنان و دغدغه های جهانی
این روزها که خبر «مقاومت فلسطین» در برابر غاصبان اسرائیلی دوباره اوج گرفته و صحبت از نقش پر رنگ «بانوان فلسطینی» در این مبارزه نقل محافل خبری است تا حدی که پویش جهانی "مقلوبه" با هدف همدلی و اتحاد بین زنان امت اسلامی به تاسی از افطاری زنان فلسطینی با غذای مقلوبه؛ چشم در چشم سربازان اسرائیلی همراه با شعارهای آزادی خواهی و سربازان صهیونیستی که سعی می کنند، رفتاری عادی داشته باشند اما بی قرار و هراسان شده اند، نَقل محافل رسانه ای گشته است، حیفم آمد از دیگر زنان آزادی خواهی که در این جهان بار مسئولیت خود را تشخیص دادند و پای در میدان گذاشتند یادی نشود.
🍃يکشنبه ۱۶ مارس ۲۰۰۳ راشل کوري ۲۴ساله طرفدار صلح و از اهالي المپياي ايالت واشنگتن امريکا به همراه ۸ تن از دوستان خود در جنبش همبستگي با ملت فلسطيني "ISM" ـ ۵ تن امريکايي و ۳ تن انگليسي ـ در محله السلام واقع در جنوب شهر رفح در نوار غزه سعي مي کنند که از اقدام يک دستگاه بولدوز نظامي رژيم صهيونيستي در ويران کردن يکي از خانه هاي فلسطيني در مجاور نوار مرزي فلسطين با مصر واقع در جنوب شهر رفح جلوگيري کنند.
کوري در برابر بولدوز ايستاد و از سرنشين بولدوزر خواست که وسيله اش را متوقف سازد. وي يک پيراهن پرتقالي رنگ را پوشيده بود که از دور قابل تشخيص بود. اين صلح طلب با بلندگوي خود با راننده بولدوز صحبت مي کند و بقيه دوستانش نيز در فاصله 20 تا 15 متري کوري با فرياد از راننده بولدوزر مي خواهند، توقف کند. در حالي که بولدوزر همچنان به سوي وي حرکت مي کرد بر روي يک تپه خاکي رفت وقتي که خواست از بولدوزر دور شود بر زمين افتاد و تيغه بولدوزر او را در خاک دفن کرد.
در همين زمان دوستان کوري فرياد مي کشيدند و به راننده بولدوزر اشاره مي کردند که توقف کند. که در اين حال بولدوزر چند متر جلوتر ايستاد و تيغه را بالابرد سپس آنرا پايين آورد و به عقب حرکت کرد. پس از ارتکاب اين جنايت نظاميان اشغالگر هيچ گونه کمکي را به کوري نکردند و پس از چند دقيقه يک آمبولانس فلسطيني به مکان حادثه رسيد و کوري را به بيمارستان شهيد محمد يوسف نجار در رفح منتقل کرد که در همان جا اعلام شد که وي فوت کرده است. جالب اينجاست که جورج بوش رييس جمهور وقت آمريکا قتل فجيع اين شهروند آمريکايي را محکوم نکرد. چرا که راشل استکبار ستیز بود و حقوق بشری شاملش نمی شد !
🌱چه خوشمان بیاید و یا چه تعجب کنیم، باید بگوییم زنانی همچون شهیده "راشل کوری" در افق اندیشه ای "انقلاب اسلامی" نقش بازی کردند. راشل نماینده انسان هایی است که صرفا تعریف فردی از "مسئولیت"ندارند، زنانی که دغدغه جهانی استکبار ستیزی دارند.
❗و چه غم انگیز است که زن باشی، ایرانی باشی، شیعه باشی و دغدغه ظلم ستیزی از این عالم را نداشته باشی!
✍🏻زهرا عباسپور(پژوهشگر و فعال زن و خانواده)
#بانو_نگار_رسانه_گفتمان_انقلاب_اسلامی
#زن_تراز_انقلاب_اسلامی_دغدغه_جهانی_دارد
#راشل_کوری
#افق_اندیشه_ای_انقلاب_اسلامی
@Banounegar
📍زنان و انتخابات
اگرچه در بحث مهمی همچون انتخابات یک کشور چند ده میلیونی، علیالقاعده، نبایستی تفاوتی میان شهروندان آن از حیث جنسیتی، وجود داشته باشد، لیکن بنا به دلایلی، نگاه زنانه و یا مردانه به این عرصهی مهم، گریزناپذیر میشود.
🍃انقلاب اسلامی ایران، گفتمان تازهای در مسیر نگرش به زنان، تکالیف و حقوق ایشان باب کرد که امروز و در چهارمین دهه از انقلاب اسلامی، از آن با عنوان *الگوی سوم زن* یاد میشود.
نگاهی که از سویی، واپسماندگیهای ناشی از سنتهای غلط و عرفِ عقبمانده و اوهامزدهی سالهای سال پیش از این نسبت به زن یعنی الگوی *ضعیفه*، *دختربس*، *خونبس* و مملوک بیچون و چرا بودنِ زنان را با حضور پررنگ، دوشادوش و حرکتآفرینِ بانوان در دوران آغازین انقلاب شکوهمند اسلامی و روزهای زندگیبخشِ هشتسالِ دفاع مقدس را معاوضه نمود و از دیگر سو با *عروسک فرنگی*، *کالای مصرفی* و *ابژهگیِ زنان* در فرهنگِ برهنگی و لذتجویی، مبارزه نمود و آن را با حضوری موثر، پویا و هدفمند زنان در عرصههای علم، فرهنگ، آموزش، هنر و ادب و البته سیاست، معاوضه نمود.
📌نکتهی والا و ارزشمندِ این فرآیند، اجرایی شدنِ این حرکتها در عین ارزشگذاری به *مقام مادریِ* زنان در عرصهی خانواده و در بستر خلق و تربیت بوده است.
دو رسالت بیبدیل و بدونِ جایگزین برای زنان در عرصهی خلقتِ انسانیِ انسانها که اگر به درستی بها داده نشود، به مثابه ضرباتی مهلک و خطرناک، عمل کرده و حقیقتا جایگاه انسان(چه زن و چه مرد)، در عالم هستی را به مخاطره میافکند.
نکتهی مهم و البته جای خالی در اینگونه مباحث، علاوه بر عدمِ باورِ عمومی به اهمیتِ آن از سوی صاحبانِ رای و اندیشه و منصب، عدم اهتمام به چیدمان صحیح و تبیینِ فرآیندهای دستیابی به آن است.
که البته دومی، اثرِ تابعیِ اولی است!
📍در واقع از آنجا که اغلبِ نگرشهای زمامداران اعم از زنان و مردان، به زنان، همان باورهای نادرست پیشین است، در نتیجه نه تنها اهتمام جدی برای اصلاح امور مربوط به حوزهی زنان و ساحت خانواده وجود ندارد بلکه اساسا ضرورتی نسبت به تبیین و اصلاح نگرش و بازتعریف نگاه اصیل الهی و اسلامی به زنان و نقشهای اجتماعی آنها در ایران اسلامی وجود ندارد!
🔍اینمیان چندی است بنا به ضرورتهای عرفی و مطالبات متعدد حضرت آقا نسبت به مسائل کلان جمعیتی، استیفای حقوق عامه و گسترش فرهنگ عدالت در عرصههای مختلف اجتماعی، به ویژه پس از گسترش نگاه عمیق ایشان در بحث الگوی سوم، در نگرش به مقام بانوان در جامعهای اسلامی، ضرورتِ پرداخت به اموری اینچنین، اهمیتی بیش از پیش یافته است.
🔍واقعیت آن است تا زمانی که باور عمومیِ نخبگانی در منظومهی جهانبینی اسلامی نسبت به مقام والای انسان در عالم هستی شکل نگیرد، نقشها و رسالتهای انسانی بازتعریف نشده و در نتیجه شغلها و اشتغالاتِ زنانه و مردانه به حقیقتِ الهی خویش نزدیک نمیگردد.
این حقیقتی است که اگر بدان باور نداشته باشیم، تمامی حرکتهای ما ابتر خواهند ماند.
📌اینروزها که تنور انتخابات در حال گرمتر شدن است، بازار استفاده که نه، سوءاستفاده از مباحث حقوق زنان در میان کاندیداها گرمتر از پیش است.
یکی آزادی حجاب را به مثابه حقِّ اعلا و از دسترفتهی زنان میداند و دیگری، دست دخترش را نمایشی بالا میبرد تا تصویری از مشارکت دختران در این عرصه باشد!
🔍وقتی سخن از استفاده ابزاری از زنان در عرصهی انتخابات به میان میآید، اینها تنها مصداقهای بروزیافته نیست، بلکه دغدغهی اصلی در عدمِ نگرشِ صحیح دولتمردان به مسائل زنان است.
نگاهی که در موضعگیریهای پیشین افراد نسبت به حقوق، جایگاه، توانمندی و مشارکتِ زنان در حوزهی مسولیتهای پیشین هریک از ایشان، قابل بررسی است.
🍃معمول است برای سنجشِ نیت و تفکر اشخاص، به اعمال ایشان نظر بیندازیم.
لذا این روزها، نگاهی از دریچهی مسائل و حقوق زنان به عملکرد چندین و چندسالهی کاندیدهای عزیز، عجیب، ضروری و مهم به نظر میرسد.
نگاهی به زندگی شخصی هریک از ایشان و نوع روابط آنها با بانوان بیتِ خویش، نگاهی به دستگاههای ذیربط هریک و نوع تعاملشان با جایگاهِ حقیقی و حقوقیِ بانوان حاضر در آن مشاغل و از همه مهمتر سنجشِ دستاوردهای واقعی هریک در زمانهی زمامداریهای گذشتهی آنان نسبت به حقوق و جایگاه واقعی زنان از منظر اسلام و امامین انقلاب، متبلور کنندهی نگرش، بینش و روش هریک از کاندیدها نسبت به *جایگاه زن* در نگاه آنان، است.
✍الهام غفاری دانشجوی دکتری مطالعات زنان
#بانو_نگار_رسانه_گفتمان_انقلاب_اسلامی
#حقوق_زنان
#زنان_و_انتخابات
#منش_کاندیداها
#مطالبات_زنان
@Banounegar
https://t.me/Banounegar
🌐 #تسنیم
اسناد حقوق بشری دوگانه غرب حقوق کودکان فلسطین و افغانستان را تأمین نمیکند
جهان اسلام امروز داغدار است، داغدار دختران رنجکشیده افغانستان که رؤیایشان با انفجار بمبی در مدرسه سیدالشهدا منطقه دشت برچی کابل به رنگ خون درآمد و داغدار کودکان هراسناکی که روزشان در غزه به تیرگی شبهای خاموش آن است.
✍🏻 سکینه السادات پاد، معاون حقوقی موسسه حقوق بشری و بین المللی صلح زیبا و وکیل پایه یک دادگستری🔻
🔹"نظم ادعایی نوین جهانی با اهرم فریب استثماری حقوق بشر با وجود حق وتو در دستان یاغیگرانی چون آمریکا، تضمینی برای نابودی کودکان مسلمان شده است و این را میتوان در حوادث و فجایع تلخ و خونین توسط گروههای خشن نیابتی مستکبران در جای جای افغانستان، میان کتابها و کفشهای خونین دخترکان افغان، خون کف مدرسه، کودکان محبوس در بازداشتگاههای رژیم صهیونیستی و نیز آوارگی و قتل عام آنها و نسلکشی در یمن به عینه دید."
🔹قتل عام کودکان بیدفاع در راستای سیاستهای شیطانی نسلکشی رژیم جعلی صهیونیستی از سالهای متمادی از بدو اشغال غیرقانونی سرزمین فلسطین درسال 1948 شروع شده و حتی ایجاد کنوانسیون حقوق کودک 1989 باعث توقف آن نشده و این وضعیت، کودکان فلسطین را از دنیای کودکانه خارج کرده است.
🔹فلسطین و زندان بزرگ غزه که زندانیان آن از کودکان معصوم تا زنان و پیرمردان و پیرزنان و غیرنظامیان همه به حبس بدون دلیل محکوم شدهاند، به آزمونی برای صحتسنجی کارآمدی سازمانهای بیخاصیت حقوق بشری و نیز بیداریسنجی انسانیت و عدالت و شرافت تبدیل شده است.
🔹از سال 1967 تا سال 2020 بیش از 50 هزار کودک و نوجوان فلسطینی زیر 18 سال بازداشت شدهاند و هماکنون نیز بیش از 300 نفر در بازداشگاههای مخوف رژیم صهیونیستی هستند و حکم بعضی از آنها حبس ابد است. این خداحافظی غمانگیزی با دوران کودکی و شروع زندگی در بازداشگاههای غیرقانونی رژیم کودککش صهیونستی است. این وضعیت سؤالاتی را در اذهان ایجاد میکند. از جمله اینکه؛ آیا ماده یک کنوانسیون حقوق کودک در این استاندارد دوگانه حقی و سهمی برای کودکان فلسطینی قائل است؟ یا سن کودکی در سرزمینهای اشغالی از چند سالگی تفسیر میشود؟ آیا دنیا میداند فلسطین کودک دارد؟ بمباران بدون رعایت قواعد کنوانسیونهای چهارگانه ژنو، تخریب خانهها بر سر غیرنظامیان و عدم تفکیک اهداف نظامی از غیرنظامی با کدام اصول و قواعد حقوق بینالملل قابل توجیه است؟!
🔹از سال 1948 تاکنون بیش از یکصد بیانیه و قطعنامه در محکومیت اقدامات این رژیم علیه مردم فلسطین به مناسبتهای مختلف و به صورت میانگین هر دو سال سه قطعنامه صادر شده است. فلسطینیان در 16 کنوانسیون بینالمللی که شخص دبیرکل سازمان ملل مقام امین آن کنوانسیونها محسوب میشود عضویت دارند اما کماکان نه عضویت در کنوانسیونها و نه محکومیت با بیانیه و قطعنامه، نتوانسته است جرم کودککشی، تخریب منازل و شهرکسازی غیرقانونی را متوقف کند.
🔹کنوانسیون چهارم ژنو 1949 تأیید و تصدیق و مستند قانونی برای حقوق به رسمیت شناخته شده در عرف بینالملل است. در شهرکسازیها و تخریب بیرحمانه منازل و محاصره غیرانسانی، بدیهیترین حقوق انسانی غیرنظامیان به ویژه کودکان که تحت حمایت و قیمومیت مصلحتگرایانه کنوانسیون حقوقی کودک هستند، در حالی نقض میشود که درکی از جنگ و فلسفه شیطانی اشغال سرزمینهایشان توسط رژیم مجرم صهیونیستی ندارند.
🔹در حالی جامعه جهانی نسبت به کودکان فلسطین بیتفاوت است که آسیبهای ناشی از محاصره غزه، تحریم و رنج ناشی از اشغالگری تاکنون حق حیات، حق برخورداری از حداقلهای رفاه اجتماعی، حق زندگی سالم و حق برخورداری از سلامت و حق برخورداری از آموزش، حق برخورداری از صلح و آرامش را مطابق کنوانسیون حقوق کودک و نیز اعلامیه جهانی حقوق بشر نقض کرده است.
اسناد حقوق بشری و بینالمللی هرگز حقوق کودکان مظلوم فلسطین و دختران مظلوم افغانستان را تأمین نکرده است، چون اصل عدم تبعیض مدتهاست دچار تعارض و استاندارد دوگانه شده است.
#بانو_نگار_رسانه_گفتمان_انقلاب_اسلامی
https://tn.ai/2504032
https://t.me/Banounegar
@Banounegar
پیامبر اکرم(ص):
«مَنْ أَصْبَحَ لا یَهْتَمُّ بِأُمورِ الْمُسْلمینَ فَلَیْسَ بِمُسْلِمٍ»
آنکه صبح کند و دغدغه مسلمانان را نداشته باشد، مسلمان نیست.
❇️ بر آن شدیم از فرصت پیش آمده در رابطه با ادای دین به زنان سرپرست خانواده در حاشیه شهر مشهد استفاده نماییم. زنانی که نتیجه سیاست های غلط توسعه اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و تربیتی در جامعه و رها شدن توسط ساختارهای شعاری امور زنان و خانواده در کشور می باشند.
گروه مردمی«مهربانو» در نظر دارد با رویکرد توانمند سازی زنان سرپرست خانواده حاشیه شهر مشهد، از ظرفیت های بانوان توانمند در عرصه های؛
1️⃣ تربیتی:
- مربیان توانمند در عرصه تربیت دینی دختران نوجوان و جوان
- مربیان و طلاب دینی توانمند در عرصه عقاید و اصول اسلامی با روابط عمومی بالا
2️⃣ آموزشی:
_ مدرسین توانمند در عرصه آموزشِ مهارت های زندگی؛ قدرت حل مسئله، قدرت تصمیم گیری، مدیریت اقتصاد خانواده و ...
- آموزش اشتغال خانگی و پایدار
3️⃣ حقوقی
- وکلا و مشاورین حقوقی و...
4️⃣ روانشناسی
-مشاورین دینی
روانشناسان خانواده
از همه بانوان علاقه مند به فعالیت در حیطه های فوق در خواست می گردد با ارائه؛ مشخصات خود، حیطه تخصصی فعالیت و زمان مد نظر جهت فعالیت را به آیدی @Abaspoor98 ارسال و یا با شماره 09159053091 تماس حاصل فرمایید.
گروه مردمی "مهربانو"
توانمندسازی زنان سرپرست خانواده حاشیه شهر مشهد
#بانو_نگار_رسانه_گفتمان_انقلاب_اسلامی
@Banounegar
🔸الهام غفاری، دانشجوی دکتری مطالعات زنان و خانواده در یادداشت نخبگانی امشب بیتوجهی به مادران در جامعه و بنیانهای شهری و را نقد کرده است.
#دیدگاه_نخبگانی
#یادداشت_100کلمهای
در اینستاگرام هم با ما همراه باشید👇
instagram.com/_u/akhbarmashad
دیروز و در لابهلای اخبار انتخاباتی خبری منتشر شد که به گمان من اهمیت و ارزشش بهمراتب بیش از انتخابات آتی است:
خبر تغییر مدیر "جامعه الزهرا" (بزرگترین سازمان حوزوی زنان) و انتصاب یک زن (سیده زهرا برقعی👆) به عنوان مدیر جدید.
مدیریت حوزه به شکل سنتی همواره و منحصرا مردانه بوده و این نخستینبار است که زنان در سطوح مدیریتی ردهبالای حوزه حضور پیدا میکنند.
این رخداد که افزایش آمار طلاب زن و تاثیر تغییرات فرهنگی اجتماعی از زمینههای احتمالی آن است، میتواند سرآغاز تغییراتی مهم در نهاد حوزه باشد. "فضلای حوزوی زن" و "زنان مجتهد" پدیدهای است که استعداد ایجاد تحول در آینده حوزه و مقولات مرتبط با آن مانند فقه را دارد.
در کتاب "ساکن خیابان ایران" پیشبینی کردهام که نسل زنان مذهبی تحصیلکرده (حوزوی و دانشگاهی) به خصوص دختران مذهبی پرچمدار تحولات مهمی در فرهنگ دینی و الگوهای متعارف دینداری جامعه خواهند بود. ورود زنان به عرصه مدیریتی سازمان رسمی دین، خواهناخواه، زمینه را برای کنشگری و نقشآفرینی نسل مذکور مهیا خواهد کرد.
✍ محسن حسام مظاهری
#بانو_نگار_رسانه_گفتمان_انقلاب_اسلامی
@mohsenhesammazaheri
https://t.me/Banounegar
@Banounegar
#تسنیم
به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران پویا؛
همواره مسئله «زنان» در عرصه «مدیریت شهری» یکی از چالشهایی است که صرفاً از جنبه شعاری بدان توجه میشود، به همین جهت شاهد حضور زنان در لیستهایِ رنگارنگِ جناحهایِ مختلف سیاسی هستیم اما دریغ از حل مسائل زنان در عرصه طراحی شهری!
✍️زهرا عباسپور؛ پژوهشگر و فعال حوزه زن و خانواده
تجربه نشان داده است، اغلب زنان راه یافته به لیستهای انتخاباتی به صرف جنسیت و وابستگی جریانی وارد عرصه انتخابات میشوند و کمتر دغدغه مسائل و مشکلات زنان در این عرصه را دارند؛ بنابراین تغییر چندانی در عرصه مدیریت شهری در حوزه مسائل و نیازمندیهای زنان ایجاد نمیشود؛ برونداد این گونه لیست بستنها و انتخاب کردنها، شهری است که درکی از نیازمندیهای دخترانه، زنانه و مادرانه بر اساس خصوصیات جسمی، روحی و روانی آنان در احداث مبلمان و فضای بصری شهری ندارد.
شهری که دخترانش محیطی امن و سالم جهت گذران اوقات فراغت، ورزش و دورهمی دوستانه همراه با احساس عزت، کرامت و امنیت را به قدر نیاز، در اختیار ندارند، شهری که نیازمندیهای مادران در عرصه طراحی مبلمان شهری، حمل نقل، اوقات فراغت خود و فرزندان را نادیده میگیرد.
شهری که فضای عمومی آن فاقد اتاقهای «مادر و کودکی» است تا مادران بتوانند در آن به نوزاد خود به راحتی و با احساس امنیت شیر بدهند یا پوشک کودکشان را تعویض کنند؛ شهری که مادران در آن نمیتوانند کالسکه کودک خود را به راحتی سوار اتوبوس شهری کند چرا که اساساً کسی به آن فکر نکرده است.
شهری که نورپردازیهای پیادهروهای آن مناسب نیست و نمیتواند احساس امنیت زنان را تامین کند؛ شهری که پلهای عابر پیادهاش آنچنان از تبلیغات رنگانگ، احاطه شده است که گویی قرار نیست هیچ زنی از آن استفاده کند و امنیتش حفظ شود و...
مدیران شهری فراموش میکنند که زنان برای پاسخ به نیازمندیهایی که آنان فهم نکردند، معطل نمیمانند و به دنبال پاسخهای فردی به این نیازمندیها هستند؛ شاید موج دوچرخهسواری دختران در فضای عمومی جامعه، کم رنگ شدن ارزش مادری و فرزندآوری و محیطهای مختلط تفریحی نمونهای از پاسخ به این نیازمندیهای احصاء نشده باشد!
شهر برای آنکه نیازمندیها و نقشهای زنان را به رسمیت بشناسد، نیازمند داشتن دغدغه واقعی کاندیداها و منتخبین عرصه مدیریت شهری در این موضوع است، فارغ از اینکه زن باشی یا مرد! و بیش از آن که نیازمند «سهم زنانه و یا مردانه در عرصه مدیریت شهری» باشد، نیازمندِ «پیوست خانواده» در همه طرحها و برنامههای خود است.
#بانو_نگار_رسانه_گفتمان_انقلاب_اسلامی
#سهم_زنان_در_مدیریت_شهری
#مادرانگی
#انتخابات
#شورای_شهر
https://tn.ai/2512635
@Banounegar
📌زنان، انتخابات و ارتقای دغدغهها
یادداشت ۱
📍میان هیاهوهای انتخاباتی برای جلب اعتماد آحاد جوان و پرشور جامعه، به ویژه دختران ایران زمین، نیازهای واقعی و حقیقی زنان است که نادیده گرفته می شود و بازندگان اصلی این میدان همچنان بانوان خواهند بود. همان نیمه ی فعال و هوشیار و سازنده و همیشه همراه جامعه که قرار است زمینه ساز تمدن نوین اسلامی باشد.
البته پیشبینی میشد برخی عزیزان کاندیدا به جای ارائه برنامه و متد کاری منطبق بر رسالت حقیقی خویش در میدان کار و عمل، به شعارهای پوپولیستی و عوام فریبانه روی بیاورند تا نظرها را از حقایق به وقایع جلب نموده تا بجای حضور در کف میدان، بر روی کف احساسات شناور شوند و با آدرسدهی غلط، نه تنها راه بر تحقق خواسته ی بهحق ببندند که برای سالهای بعد نیز خوراک تبلیغاتی از بهانه و دلیل برای بیکاری و کمکاری خودشان فراهم سازند.
🔍اما بهنظر میرسد مشکل بیش از آنکه از سوی فعالان عرصه انتخاباتی باشد نشأت گرفته از نگاه کوتاه من به عنوان یک زن در اجتماع باشد. وقتی تمام درگیری های من با مسئولین اجرایی، فرهنگی و مدیریتی در حوزه شهری و کشوریام، در چند درخواست با سطح عمق کم و با میزان ظهور و بروز کمتر همچون دوچرخهسواری در مرئی و منظر، یا موتورسواری در خیابان، یا حضور در ورزشگاه، یا اجازهی خروج از کشور، یا روسری نداشتن در ماشین و یا سگگردانی در پارک و بوستان، ختم و خلاصه میشود، بدیهی است به بازیگران عرصهی سیاست این اجازه را میدهم که از حضور و ظاهر من، عروسکی برای شوی انتخاباتی و از مطالبات من، پلکانی برای بالا رفتن بسازند؛ چراکه سطح بالا رفتن آنها هم همین قدر حقیر است: به دست آوردن سکان قدرت به هر قیمتی!
📌اما آیا واقعا نیازها و مطالبات زنان سرزمین من اینهاست؟
مطالبات زنان برگرفته از مسائل حقیقی زنان است. در کشوری که به اعتقاد رهبر و ولیِّ آن، در مسائل فعلی زنانش "دو مسئله از همه مهمتر یا فوریتر و لازمالاهتمامتر از بقیه مسائل است: اول، مسئله اهمیت و اعتبار خانه و خانواده است... و دوم جلوگیری از ضعف و ستمزدگی زن در سطوح مختلف" آیا صحبت از حقوق دست دوم، آن هم از سوی کاندیدای بالاترین مقام اجراییِ کشور، محلی از اعراب دارد؟
📍به زعم نگارنده، مطالبات جدی زنان از نامزدهای انتخاباتی در دو مقوله دسته بندی می شود:
1- حقوق انسانی زنان در دو حوزهی فارغ از جنسیت (همچون حقوق اجتماعی و شهروندی) و منبعث از نقش های جنسیتی (همچون حقوق مادری و همسری) شامل: بیمه زنان خانه دار، مرخصی مادران دارای کودک خردسال، مرخصی بانوان باردار، بیمه زنان سرپرست خانوار، امنیت شغلی زنان باردار، محیطهای امن فیزیکی، فرهنگی و فراغت ویژهی مادران خانه دار، حقوق مالی زنان در ازدواج، حقِّ طلاق زنان، حق حضانت و ولایت مادران بر فرزندان در خانوادههای تک سرپرست، حمل و نقل عمومی مناسبسازی شده و بهینه برای بانوان و مادران و ...
2- حقوق الهی در حیطه ی اخلاق، تکامل انسانی و رشد حقیقی انسان خداباور خداجو همچون فضای مجازی سالم و ایمن، محیط عمومی پاک، صدا و سیمای رشدآور، ارزش گذاری نهادینه شده نسبت به خانواده و زنان و...
🔍
ادامه دارد...
✍️ الهام غفاری دانشجوی دکتری مطالعات زنان
#زنان_و_انتخابات
#حقوق_زنان
#مطالبات_زنان
#رئیس_جمهور
https://t.me/Banounegar
@Banounegar