eitaa logo
بانو نگار
514 دنبال‌کننده
316 عکس
99 ویدیو
6 فایل
رسانه بانوان انقلاب اسلامی ارتباط با ما👇 @Abaspoor98 @elhamghafari انتشار مطالب با ذکر نام کانال مجاز است.
مشاهده در ایتا
دانلود
کنش چهارم: سرزنش و تحریم ملاقات کنندگان ✍زهرا عباس پور این مرحله از کنشگری مبارزاتی دختر پیامبر(ص) شکل دیگری داشت. هجوم به در خانه دختر پیامبر خدا(ص) مجروح ساختن حضرتش دیگر توانی برای ایشان نگذاشت که به در خانه های مردم مدینه برای تبیین حق جانشینی ادامه دهد. در وضعیت مجروحیت و ملاقات برخی زنان مدینه فرمودند:«به خدای سوگند! دنیای شما را دوست نمی‌دارم، و از مردان شما بیزارم. آنها را آزمودم، و از آنچه کردند رضایت ندارم...وای بر آنها. چرانگذاشتند حق در مرکز خود قرار گیرد، و خلافت بر پایه‌ی نبوت استوار مانَد. یعنی همان جا که محل فرود جبرئیل امین بود.» و چه حرفها و درس ها در این جملات نهفته است. روز به روز حال دختر پیامبر خدا (ص) رو به وخامت می رفت لذا غصب کنندگان ولایت به جهت ترس از ملامت مردم به تکاپوی ملاقات با دختر پیامبر(ص) افتادند که با مخالفت حضرت، متوسل به امیرالمونین(ع) شدند فلذا با تبعیت بانو از همسرشان حاکمان به خانه‌ی دختر پیامبر(ص) راه یافتند. وقتی نزد دختر پیامبر(ص) نشستند، سلام گفتند، به اتفاق ناقلان تاریخ دختر پیامبر(ص) سلام را جواب نگفت، و حتی روی خویش را از آنان به سوی دیگری گردانید.پس از چندین بار آمدن و جواب سلام نشندیدن آنگاه رو به علی علیه‌السلام کرد و فرمود: من با آنها حتی یک کلمه هم سخن نخواهم گفت، تا اینکه از آنها چیزی را بپرسم که آن دو از رسول خدا (ص) شنیده‌اند. اگر در این مورد راست گفتند ، آن وقت تصمیم خواهم گرفت. آنگاه آنها را قسم داد و فرمود: شما را به خدا سوگند، آیا از رسول خدا(ص) این سخن را نشنیده‌اید که : «رضای فاطمه از رضای من است و خشم و غضب فاطمه از خشم و غضب من. هرکه او را دوست داشته باشد، مرا قطعادوست داشته و هر که فاطمه را راضی کند، مرا راضی کرده و هرکه فاطمه را به غضب آورد، مرا به غضب آورده است. پاسخ دادند: چرا، ما این سخن را از رسول خدا شنیده‌ایم.دختر پیامبر(ص) فرمود: من، خدا و ملائکه‌ی اورا شاهد می‌گیرم که شما دو تن مرا به غضب درآوردید! کنش پنجم: گریه دختر پیامبر(ص) بعد از مرگ پدر، در عزای ایشان بسیار گریه می نمودند. شنیدن صدای این گریه برای مردم جفا کار مدینه عذاب آور است چرا که یاد آور حقی بود که توسط ایشان ندیده گرفته شد لذا حضرت در پاسخ به شکایت مردم مدینه از صدای گریه ها فرموند: «یا ابا‌الحسن، زندگی من زیاد به طول نخواهد انجامید، و به زودی از میان این مردم خواهم رفت. لذا سوگند به خدا، نه شب آرام خواهم گرفت و نه روز؛ تا این‌که به پدرم، رسول خدا(ص)، ملحق گردم» آخرین کنش مبارزاتی وصیت و وفات در تاریخ می خوانیم هنگامی که خبر مرگ دختر پیامبر(ص) انتشار یافت، و شهر از آن خبردار شد، و یک‌باره فریاد برآورد. صدای ناله و فریاد مردم، شهر را به لرزه انداخت. زنان بنی‌هاشم در خانه‌ی امیر‌المؤمنین علی علیه‌السلام جمع شدند. انبوه مردم از گوشه و کنار شهر به آن سوی آمدند.امیر‌المؤمنین علی علیه‌السلام در خانه نشسته بود، و حسن حسین علیهما‌السلام در برابر او گریه می‌کردند. خانه‌ی امام به عزاخانه تبدیل شده بود و همگان گریه و زاری داشتند، و ضجّه می‌زدند. مردم در بیرون خانه منتظر بودند که چه وقت جنازه‌ی دختر پیامبر(ص) برای نماز آماده خواهد شد تا در آن شرکت کرده و سپس به تشییع بپردازند. شاید شب نزدیک شده بود، ابوذر از خانه بیرون آمد، و گفت: همه بروید، کار دختر پیامبر(ص) به تأخیر افتاده است. مردم تردید نکردند، و به امید فردا برخاسته، و رفتند. غافل از اینکه دختر پیامبر خدا(ص) در وصیت خود نیز مبارزه سیاسی اجتماعی خود را فراموش نکرده بود و اجازه ندادند، غاصبان حکومت و همراهانشان در مراسم تدفین حاضر شوند. در واقع بخش اصلی وصیت عبارت بود از پنهان داشتن غسل، کفن، نماز، دفن و محل آن. این آخرین بخش از مبارزات دختر پیامبر(ص) با وضعیت موجود و دولت خلفاء بود. کنشگری هوشمندانه، دارایت محور دختر پیامبر(ص) باعث گردید تا آخرین لحظه حیات با برکتشان در دفاع از ولایت امیرالمومنین(ع) مبتنی بر شایسته سالاری دینی و الهی ثابت قدم بمانند و جامعه پیرامون خود را از خطرات تبار سالاری و خون سالاری متاثر از نظام سیادت جاهلی آگاه نمایند. @Banou_negar
یاداشتِ یکم فاطمیه : فاطمه سلام الله علیها سیاسی ترین زن تاریخ اسلام است . پس از رحلت پدر گرامیش که حاکمِ عادلِ جهان اسلام بود، در مقام یک ناظرِ و دیدبان میدان وگنشگرِ در متن ، تمام جسم و روح خود را سپر قرار داد تا حاکمیت از مسیری که در غدیر بر آن وفاق بود، منحرف نگردد. همه امت درآن روز گرم وسوزان بااجتماع حول پدرش بیعت کرده بودند که برای حکمرانی شایسته، با ولایت علی متحد باشند تا جلوی انحراف گرفته شود. بزرگترین مظهر اجتماع آینده پژوهانه در جغرافیای جهان اسلام شکل گرفت و پیامبر خدا رسالتش را تمام و کمال انجام داد. حالا وبعد از پیامبر، این سرمایه عظیم در مقابل چشمان حضرت زهرا، توسط الیگارشی قدرت وثروت در حال فروپاشی و دوقطبی شدن بود . روح آزاده این آقازاده ،نجیب زاده ،بانوی سیاسیِ لطیف وریحانه، از انحراف از معیارهای حکومت اسلامی آزرده بود. حضرت برای مصون ماندن اصل شایسته سالاری و برای بیداری و توجه دادن بررگان ونخبگان جامعه، به درب منازل آنها مراجعه می کرد و آنها را از مخاطرات مطلع می کرد . حضور پر صدا و پر تاثیر فاطمه سلام الله علیها در اجتماع به منظور مقابله با کژی، خواب آرام را از ناشایستگان گرفت به گونه ای که دیگر تحمل شنیدن صدای حق فاطمه را نداشتند . در مسیر پر خطر کنشگری اجتماعی و سیاسی، کودکان خود را نیز همراه خود می برد ولی این حضور، بهانه فراموشی نقش مادری فاطمه هم نشد و کودکانش درس حق طلبی وحق خواهی وحق گویی را در کارگاه عملی مادر آموختند. رفتارهای خشونت آمیز علیه مادر و مجروح شدن تن نازنین مادر را می دیدند و این فاطمه بود که به کودکانش آموخت برای حق طلبی وشایسته سالاری جان، بهایی هم تراز است. این گونه وبه قیمت همه دارایی خود یعنی جان خویش ، حضور خود را در برشی از تاریخ برای اجرای عدالت و حکومت صالحان وشایستگان تصویر کرد. ندبه های فاطمه، کنار قبر پیامبر نه فقط از دلتنگی دخترانه، بلکه برای میراث فرهنگی بزرگ ِپدر ی مهربان وسخاوتمند بود که آن را برای همه بشریت به ودیعه گذاشته بود و فاطمه نگران همه بشریت در قرن‌های آتی بود. کسانی که در سایه یک کژروی خودخواهانه در بخشی از تاریخ، از چشیدن طعم دلپذیر حکومت علوی محروم می شدند و احتمالا ناخواسته وپیوسته در مقابل ناشایست سالاری منفعل می شدند. فاطمه تنهاهمکارعلی نبود که در فرهنگ سازی سیاسی، مشارکت ونقش مستقیم داشت. او خود به تمامه یک محمد وعلی بود که در جنسیت فاطمه بود وخدا می خواست با حضور سیاسی واجتماعی فاطمه، روش صحیح و مترقی نقشها را نهادینه کند. فرزندش امام مهدی می گوید الگوی من مادرم فاطمه است...زنی که الگوی مردان و الگوی امام معصوم است. آری هرجا بانویی پا به میدان سیاست می گذارد عدالت جوانه می زند و نازیبایی های سیاست اموی تراشیده می‌شود شاعر طنازانه گفته:_ گاهی جای مردان سیاست، درخت باید کاشت _ آیا درخت همان زن است که روح وریحان جامعه است... فاطمه تناورترین درخت سیاست است . تدبیر این بود علی آنقدر خرما بکارد که فدکها در تاریخ بروید وفاطمه بگوید وخطابه سیاسی بخواند چون تاریخ در میان باغ فدک صدای فاطمه را بهتر می شنود. قوی سیاسی قوام دهنده بانوی سرنوشت ساز. نام تمام دختران سرزمین من است... به نجوا گفت لیلا فقط بخواند... وکیل خیابانی تمام شهرهای ایران و دهاتی که کوچه دارد... @sara_sadat_pad @Banou_negar
یادداشت دومِ فاطمیه: تدبیر این بود علی آنقدر خرما بکارد که فدکها در تاریخ بروید وفاطمه بگوید وخطابه سیاسی بخواند چون تاریخ در میان باغ فدک صدای فاطمه را بهتر می شنود. فدک اقتصادی علی علیه السلام وخطابه های سیاسی فاطمه سلام الله علیها تمدن ساز شد. واما جامعه باکژ کارکردی در طبقه متنفذین، قدرت تحلیل و اثر گذاری را از دست داده بود . پیامبر با تشکیل حکومت اسلامی، اجتماعی بودن اسلام را ترسیم کرده بودند و با نفی سکولاریسم، دین را از امر فردی به متن مناسبات اجتماعی وسیاسی وارد کرده بودند. حکومت اسلامی،حکومتِ قانون وعدالت وبرابری بود و برای ظهور این عناصر گفتمانی# اعمال اصل شایسته سالاری، دارای موضوعیت واصالت وضرورت بود. لذا در تحلیل بانوی سیاسی جهان اسلام، اتفاقا ت پس از رحلت پیامبر، انحراف ازمسیر اصلی و خالی شدن حکومت اسلامی از محتوا و ذات وفلسفه وجودی آن بود. بنابراین تمامی بودِ خود را در کوچه های مدینه نِمود کرد. ظرفیت های وجودی خود را به عنوان تنها آقازاده رسول خدا، در کف میدان گسترانید تا هم در سمت وجهت حق قرار گرفته و یاریگر راه درست باشدو هم همراهی وهمدلی اجتماعی را برای# حرکت هوشمندانه خودداشته باشد. حرکتی از جنس برای امت پدر... حضرت با تحلیل های دقیق درحضور زنان اهل مدینه که بربستر وی حاضر میشدند، مسببین واقعی تفرقه جامعه اسلامی و ظالمین رامعرفی میکردند که نشان ازدرک دقیق بانوی سیاسی در بیداری افکار عمومی ونقش آنهابرای تحولات مهم داشت . بی شک زنان دارای بالاترین شاخص ِاثرگذاری رسانه‌ ای در بیداری افکارهستند وحضرت با درایت خود، مؤلفه های مهم وماندگار در کنشگری مؤثر و حق طلبانه را برای همه مصلحان در تاریخ ثبت کردند . هوشمندی بانوی سیاسی جهان اسلام نسبت به اثرگذاری گروه‌های پر نفوذ ومرجع ، باعث شد علی علیه‌السلام در قطب و پازل دفاع از اسلام و مراقبت از عدم فروپاشی جامعه، خطاب به یگانه ودردانه رسول خدا بفرمایند اگر ترس از آسیب ندیدن دین پدرت نبود همه آنها را با این شمشیر از بین می بردم . حلم بی نظیر علی در کوران حوادث، در حکمرانی و کنشگری اجتماعی، همان تدبیر وحکمت است. امابااین حال وعلیرغم سکوت توام باحکمت علی ، بانوی سیاسی وحق طلب وعدالت خواه تلاش خود را متوقف نکرد وبا تبیین حقایق وتحلیل دقیق، توانست جلوی استحاله فرهنگی ومحتوایی نظام نوپای اسلامی را بگیرد . حرکت اصلاحی وحق طلبانه حضرت زهرا سلام الله علیها در تاریخ تشیع بی پایان ماند و علیرغم حذف این آقازاده واقعی، همچنان به عنوان الگو برای تمام زنان ومردان آزاده باقی ماند. علی علیه‌السلام بیش از ۲۰سال دور از حکومت بود لیکن درهمین دوره نیز دارای استراتژی و مؤثر در بلوغ سیاسی وفرهنگی جامعه آن روز بود . در اوج استغنا وبا تولید و غنی کردن بعد اقتصادی جامعه و کمک به داد وستدهای اقتصادی، هر گونه شائبه جذابیت داشتن حکمرانی را در ذهن وفکر حتی نافهم ترین افراد جامعه، منتفی کرد ... ... علی علیه السلام مسیر آمده را بی فاطمه محقق نمی دانست. شهیده زنانه ی مؤمنانه مؤثر بر تغییرات سیاسی اجتماعی نفی سکولاریسم حکمرانی زنانه نام تمام دختران سرزمین من است . در چاه می گفت لیلا فقط بخواند ... _سادات _پاد وکیل خیابانی تمام شهرهای ایران و دهاتی که کوچه دارد.... @sara_sadat_pad @Banou_negar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1204_ziarat -hazrate_fateme -3.mp3
9.22M
📝زیارت نامه حضرت فاطمه زهرا سلام الله 🎤حاج مهدی ◾️ویژه شهادت https://eitaa.com/joinchat/1903165495C56be1717e3 ◽️◾️◽️◾️◽️◾️ @Banou_negar
یادداشت سوم فاطمیه حضرت فاطمه سلام الله علیها بزرگ بانوی سیاسی واجتماعی اسلام تربیت شده در مکتب وحی، سرانجام پس از تبیین عناصر گفتمانی جامع حکومت اسلامی که بارزترین آن نفی زن ستیزی وپستو نشینی بود به دست جریان غیر اسلامی داخل حکومت و نفوذ ی در لایه های مهم به شهادت رسید . بررسی سطح کنشگری و مواجهه جدی حضرت با سران و اثرگذاران جامعه، موجبات بروز دو گفتمان جدی و مرزبندی بین دو قرائت از شیوه حکومت داری و مناسبات اجتماعی،سیاسی وفرهنگی شد. کنشگری موثر و البته به موقع مهربانوی جهان اسلام سبب شد گفتمان های با نام و سبغه اسلام که قائل به فرودستی زن و عدم حضور سیاسی واجتماعی او هستند، در اثبات ادعایشان دچار لکنت وفقدان دلیل شوند. قول وفعل وسیره معصوم و دختر حاکم جهان اسلام دراین زمینه، حجت مبرهن وگفتمان مجسم و متبلور اسلام در خصوص زیست سیاسی واجتماعی زن است. جان گرامی حضرت مادر امت که جان رسول خدا بود، وثیقه ای برای اثبات مدعای اسلام مبنی براینکه سعادت بشر درحکمرانی صالحان وشایستگان است، شد. خطبه ۲۰۲ نهج‌البلاغه که درد دلِ پر از عاشقانه های دلتنگی حضرت حیدر در فراق یارِ جانی است، گواهیست که فاطمه سپر بلای سلامت و ماندگاری اسلام ناب محمدی شدو ندبه های بی قراری علی علیه السلام است که همراه وهم قدم و هم مسلک و حامیش را با ستم از او گرفتند. فاطمه سلام الله علیها، چراهای بسیاری در ذهن امت کاشت . تلاش‌های تا پای جان دختر سیاسی پیامبر، وجدان جامعه را درگیر کرده بود و تفسیرِ دور از آموزه های اسلام، که زن را فاقد شعور در تصمیمات سیاسی وحکمرانی می دانست، در هم شکست. لذازنِ فاطمی در همه جای تاریخ ودر نقطه های عطف حضور مؤمنانه وموثر داشته است. حضور فاطمی، حضوری مقتدر که توجهات را از مؤلفه های ویژه زنانه وصرفا جنسیتی او خارج و بر شعورِ فاخر او متمرکز کردچراکه اگر اینگونه نباشد، تمدن اسلامی هرگز محقق نمی شود. زنِ حاضر در همه تحولات و منشاء اثر در آن است که می تواند مردانِ واقعی سیاست تربیت کند. در غیر این صورت، مردانی که مادرانشان در هرم تحولات نباشند، اسیر آموزه های ماکیاولی برای بر قدرت نشستن می شوند . متاسفانه تاکنون چهره فاطمی مادران ائمه از حیث حضور مؤمنانه اجتماعی و سیاسی، مورد بررسی دقیق قرار نگرفته وبالتبع به بشریت نیز معرفی نشده اند. کسانی که جای پای ماندگار حماسه سیاسی اجتماعی حضرت زهرا سلام الله علیها هستند و تایید عملکرد شان توسط معصوم زمان خودشان، میتواند همانند سیره معصوم حجت باشد. در ادامه این مسیر، زنان بسیاری در سطوح مختلف، به منظور ایفای نقش انسانی خود با رسمیت داشتن جنسیت، فرهنگ فاطمی را به عنوان الگوی حضور مؤثر انتخاب کردند . زنانی که در سخت ترین برهه های تاریخی، علم آموزی کردند وهم دوش وبرابر با مردان وچه بسا فراتر، حضور موفق وپر رونق و نقش آفرینی دراجتماع داشتندتااینکه بانهضت امام خمینی ، حضور زن به طور رسمی وارد ادبیات دستوری وقانون اساسی جمهوری اسلامی ایران شدوامام دقیقا در مواردی که متحجرین تقسیمات زنانه ومردانه می کردند، رأساً اقدامات بی سابقه انجام دادند. یک زن از جمله امین ترین محافظان ایشان در فرانسه بود . همان زن، فرمانده نظامی آن هم در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که نهادی انقلابی است، شد. حضور مستقیم در جنگ داشت . همان زن برای رساندن پیام توحیدی خمینی کبیر به گورباچف، به همراه مردانی به غایت فیلسوف وحکیم روانه شد. این عملکرد بدین معناست که امام همچون مادر بزرگوارشان ،به درستی نقش زن را در اثر گذاری عمیق در عرصه های سیاسی وفرهنگی البته با اثر مضاعف رسانه ای، تشخیص دادند و برای همه این حضور ها اصالت قائل بودند .... در این خصوص در یادداشت های بعدی مینویسم....که گفتمان مقابل گفتمان فاطمه سلام الله علیهاهنوز پر قدرت هست تا زن را در پستو زندانی کند ....انتهای این یادداشت بسته نیست..... سیاسی فاطمه خمینی مادر تحولات نام تمام دختران سرزمین من است.... در گوش لیلی زمزمه کرد لیلی فقط بخواند و خنده لیلای علی ..... _سادات پاد وکیل خیابانی تمام شهرهای ایران و دهاتی که کوچه دارد... @sara_sadat_pad @Banou_negar
این عکس رو قاب کنید و در اتاق همه مسئولان بگذارید تا هرروز به آن نگاه کنند تا انرژی و غیرت پیدا کنند برای خدمت به‌این مردم غیور.... چه جمعیتی، چه صفی، چه قطاری از جمعیت آمده اند تا تابوت یک شهید گمنام را بدرقه کنند این عکس یعنی "ما ملت شهادتیم" مردم این کشور همچنان پای انقلابند اگر مسئولین کوتاهی نکنند... روستای پردنجان، از توابع فارسان چهارمحال و بختیاری @Banou_negar
به آدم‌ خوبِ بی‌عرضه یا بدِ اختلاسی مسئولیت ندهید آیت‌الله جوادی آملی در دیدار با رئیس مجلس: 🔹دو چیز مملکت را نگه می‌دارد؛ یکی سواد فعلی و دیگری امید آینده که مسئولان باید تلاش کنند این دو امر از دستشان در نرود. 🔹نباید مسئولیت اجرایی را به آدمهای خوبِ بی عرضه و یا بدِ اختلاسی داد، حضرت امیر علیه السلام، کمیل را مسئول منطقه‌ای کرد، سربازان اموی به این منطقه حمله بردند و آنجا را غارت کردند، حضرت نامه‌ای به کمیل نوشته که در نهج البلاغه آمده، مضمون آن این است که برخی تنها به درد دعای کمیل می‌خورند ولی توان اداره یک منطقه را ندارند! 🔹داشتن رهبر خوب، یک طرف قضیه است، ما بالاتر از امیرالمومنین(ع) که نداریم، اگر مدیران و کارگزاران با عُرضه وجود نداشته باشد و مردم در صحنه نباشند، شکست قطعی است! 🔹اگر ضعف در مدیریت داشته باشیم خداوند نظر خود را از ما بر می گرداند، امیرالمومنین علیه السلام می فرماید «من وجد ماء و تراباً فافتقر فابعده الله» کشوری که آب دارد، خاک دارد، نتواند خود را اداره کند و نیازمند به دیگران باشد خدا او را از رحمت دور کند! جهت مطالعه بیشتر 👇 tn.ai/2828161 @TasnimNews @Banou_negar
هوالناطر 🔹آسیب شناسی مساله زن در کشور یادداشت ۱ ✍ زهرا عباس پور آنچه این روزها به عنوان یک کنشگر حوزه زن و خانواده بسیار می بینم و می شنوم شکل گیری جلسات و محافلی است که ناظر به اتفاقات چهار ماه گذشته و اضطرار اجتماعی، سعی دارند ورودی در حوزه مسائل مربوط به زنان داشته باشند هر چند شکل و محتوای این گونه جلسات نشان می دهد آنچه در گام اول باید دقیق فهم گردد فقدان آسیب شناسی مسئله زن در چهار دهه از انقلاب اسلامی می باشد این سلسله یادداشت ها سعی دارد با واکاوی مسئله زن در جمهوری اسلامی به بخشی از اشکالات در ساحت سیاستگذاری قانون گذاری برنامه ریزی بپردازد. ۱- خلاء نظری در ساحت برنامه ریزی های توسعه در موضوع جنسیت تا قبل از دهه ۷۰ میلادی در حوزه برنامه ریزی های توسعه کشور ها شاهد نوعی «کور جنسی» در برنامه های توسعه در جهان هستیم با شکل گیری جریانات فمینیسمی و تاکید آنها بر برابری نقش زنان دربرنامه های توسعه در دهه ۹۰ شاهد رشد نظریات پیرامون نقش برابر زنان در توسعه هستیم. این نظریات سعی می نمودند مبتنی بر پارادایم حاکم بر جوامع غرب نقش جنسیت و زنان را در حوزه توسعه وشاخص توسعه انسانی(HDI) و شاخص توسعه جنسیتی(GDI)شاخص توانمندسازی جنسیتی ( GEM ) تعریف نمایند. بر این اساس در اسناد توسعه ملی و بین المللی راهبردهای متعددی در موضوع جنسیت و علی الخصوص زنان تدوین و به صورت یک نسخه جهانی به سایر کشورهای درحال توسعه نیز تجویز گردید. 🔹در کشور ما پس از انقلاب اسلامی به جز برنامه اول و دوم توسعه که "کور جنس" بودند مابقی برنامه های توسعه سعی نمودند جنسیت را در مفهوم توجه به زنان لحاظ نمایند اما به دلیل فقد "نظریه بومی جنسیت در توسعه" این برنامه ها عمدتا وامدار نظریات عرصه بین المللی می باشند. 🔹 به طور مثال برنامه سوم توسعه وامدار نظریه زن در توسعه(اثر پیشگام استربوسراپ۱۹۷۰) برنامۀ چهارم مبتنی بر نظریه جنسیت و توسعه می باشد آنچه در این زمینه مهم میباشد؛ خلاء نظریه بومی جنسیت در برنامه ریز های توسعه؛ مبتنی بر فهم نظریات رایج جهانی و لحاظ ویژگی های ایرانی و گفتمان انقلاب اسلامی نسبت به زن و عرضه و تولید نظریه بومی باشد. 🔹 این خلا نظری باعث گردیده برنامه های توسعه در کشور دچار اعوجاج نظری شوند از آن سو در عرصه بین المللی در شاخص توسعه جنسیتی کشور ما در رتبه های پایین جهان قرار گیرد. همچنین نبود نظریه بومی باعث گردیده در داخل کشور دچار تعارض برنامه ای شویم به طور مثال ورودی دختران در دانشگاه در سالهای اخیر در نزدیک به شصت درصد می باشد اما اشتغال پایدار زنان کمتر از ۱۹ درصد نمونه ای از این پارادوکس های کارکردی و برنامه ای است! ⁉️حال سوال اینجاست؛ مراکز، پژوهشکده ها و اندیشکده ها مرتبط در کشور با وجود بودجه های هنگفت و میزهای سیاست گذار تا چه اندازه در این خلاء نظری نقش داشتند؟! @Banou_negar
یادداشت چهارم فاطمیه فاطمه سلام الله علیها دختری که مهربانی توام باعقلانیت و تدبیرش، ایشان راملقب به ام ابیها کرد. مادر پدر امت بود ،صرفا یک عنوان و استعاره عاطفی نیست بلکه مفهومی برای رساندن یک عنصر از گفتمان حکومت نبوي در مقابل گفتمان ضد انسانی وزن ستیزی است که به قصد بهره برداری از زن، به او نقش می دهد. مادرانگی که بخشی ازتعریف آن، داشتن تدبیر برای تربیت انسان است، را به زن می دهد تا جنس حکمرانی اسلامی دارای شمولیت برای همه باشد و مانع اعمال سلیقه های متحجرانه شود چرا که در این منظومه کامل، در مراتب کمال؛ مانعی برای زن نیست و او می تواند تماما حکمت وتدبیر و عقل شود. بنابراین حضرت در مقابل مسائل و موضوعات گوناگون با تکیه بر تدبیر و عقل و دانایی وهوشمندی، در کوچه ها وخیابانهای مدینه ومسجد_ به عنوان تنها جایگاهی که مهمترین تحولات و تعاملات اجتماعی در آن رخ می داد_حاضر میشد و برای ارتقای بینش و تشخیص صحیح امت، روشنگری میکرد . دختری که در دوران جاهلیت، غیر مفید و کم عقل وکم دانش نامیده می شد ، اکنون با مشارکت در مهمترین معادلات سیاسی وبا استدلال های قوی، همه انگاره های جاهلی را به چالش می کشد. به نظر می رسد هدف غایی وعالی فدک مرزش ارتقای فهم جاهلی مردانه از حکمرانی است که زن در مرکز و نقطه عطف آن قرار دارد نمی توان خوانش دیگری از کلام امام مهدی داشت که مادرش را الگوی خود می داند زنی که الگوی مردان هم هست نمی تواند صرفا درگیر نقش های ذاتی وناظر به جنسیت باشد . واما در انقلاب امام خمینی نیز با الگو برداری از حضرت زهرا سلام الله علیها خوانشی متفاوت از حضور زن مسلمان در اجتماع را معرفی کرد. در این خوانش با حفظ اصول، زن دوشادوش مردان وگاهی جلوتر از مردان در همه معرکه ها حاضر است. منطق توأم با عقلانیت و عاطفه مادرانگی زن در مکتب فاطمه، باید در سیاستگذاری کلان حضور داشته باشد و گرنه حکمرانی معیوب خواهد بود . در مکتب فاطمی، زن در مراکز مهم تصمیم گیری وسیاست گذاری حضوردارد و این یک اصل بنیادین ومهم، برای باقی ماندن هویت واقعی و تمدنی زن فاطمی میباشد. مقدمه قانون اساسی بی محاباو با پیروی از این مکتب، با جریان تحجر و غرب گرایی مرزبندی می کند. ودر اصول پایه نیز عدالت رابه عنوان شرط مشترک جمهوریت واسلامیت و فصل همدلی همه ایران، اساسی سازی کرده است. در قوانین عادی نیز برابر با مردان حق انتخاب شدن وانتخاب کردن را برای زن به رسمیت شناخت و دربزنگاه انتخابات، همه نحله ها با آگاهی از این حق، برای پر شدن سبد رای خود حضور اورا موضوعیت بخش کردند . لیکن علی رغم رویش های جوانانه فکری با خوانش اصیل ودر عین حال مدرن از انقلاب اسلامی، در حکمرانی از تمام این ظرفیت، استفاده متناسب نشد و شاید این ریشه ای ترین دلیل حل نشدن مسأله ها و تولید مسأله های جدید باشد. دلیل این کاستی نیز شاید تفکر متحجری باشد که خوانش متفاوت خود از منظومه فکری رهبران انقلاب را متقلبانه تحمیل کرده ولذا ظرفیت گفتمانی اصیل انقلاب دردرون قالب های ساختاری وحاکمیتی از حمایت کافی برخوردار نگردیده و بعضی ظرفیت های قانونی و تمدنی جمهوری اسلامی ایران تا کنون بکر مانده است. فروریختن دیوار ترس بهره مندی از زنان متخصص وکارآمد_که به دلیل فقدان پشتوانه های سیاسی به حاشیه رفته اند_ چهره عقلانی گفتمان انقلاب اسلامی را به ظهور می رساند . حضور واقعی وتصمیم گیر زنان در شواری عالی انقلاب فرهنگی، وزارت آموزش و پرورش، بهداشت ودرمان، وزارت علوم، وزارت ارشاد می تواند خوانشی جدی ،واقعی ومنطبق بر الگوی حکمرانی فاطمی باشد. اعتماد به زنان متخصص کارآمد واقعی نظام تحول در مراکز کلان سیاست گذاری فاطمی سوم نام تمام دختران سرزمین من است.... به شعر گفت اگر با من نبودش هیچ میلی چرا ظرف مرا بشکست لیلی مدینه# حکمرانی شایسته = شکسته وکیل خیابانی تمام شهرهای ایران و دهاتی که کوچه دارد... @sara_sadat_pad @Banou_negar
💠پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی برگزار می کند: 🔻مسأله شهر؛ گفتگوهای انتقادی مدیریت شهری و علوم انسانی در باب شهر ♦️نشست پانزدهم: شهر و زن؛ کلان‌شهر چگونه حیات ذهنی زنان را تغییر می‌دهد؟ 🎙با حضور: - دکتر عاطفه صادقی، دکتری علوم اجتماعی و پژوهشگر مطالعات زنان و انقلاب اسلامی - دکتر شهرزاد بخشی، دکتری شهرسازی و معاونت مشارکت‌های مردمی ستاد پایش و راهبری طرح های توسعه شهری شهرداری تهران -دکتر مریم اردبیلی، مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران دبیر نشست: سیدفاضل سجادی، پژوهشگر معماری و شهر 🗓دوشنبه ۱۲ دی ساعت ۱۵تا۱۷ *حضور برای عموم آزاد است 📍خیابان سمیه، حوزه هنری، سالن سلمان هراتی 📱پخش زندۀ نشست از: www.aparat.com/rcica.ir 🌍 rcica.ir ♨️ @rcica @Banou_negar
دیروز در حین رفتن به تالار محققان آستان قدس چشمم به این حدیث زیبا افتاد. حیفم آمد آن را با شما به اشتراک نگذارم، هر چند این حدیث زیبنده تر بود بر سر درب شوراهای سیاسی و ائتلاف، ریاست جمهوري، وزرا و تمامی مدیریت های خرد و کلان به عنوان یک راهبرد حکمرانی انقلاب اسلامی نصب گردد. انتصابات "لپ لپی" مبتنی بر رانت مصیبتی با خودش می آورد که تمامی ایادی استکبار نمی توانند بر سر این ملت بیاورند! تکمیل کنم این حدیث زیبا را با این بیان رسول خدا صلی الله علیه و آله که فرمودند «مَنْ تَقَدَّمَ عَلی قَومٍ مِنَ الْمُسْلِمینَ وَ هُوَ یَری أَنَّ فیهِمْ مَن هو افضلُ منه فقد خانَ اللَّه‏ و رسولَه و المُسلمیِن» یعنی هرکه جلودار ( مسئول) عده‏‌ای از مسلمانان شود، در حالی که می‌‏داند در بین مسلمین ‏فردی بهتر از او وجود دارد، پس خائن به خدا، رسولش و مسلمانان خواهد بود.» ✍ زهرا عباس پور @Banou_negar