درخواست کنیز از یزید ملعون
وقتی اسرای کربلا وارد شام شدند، به دستور یزید، شامیان مجلس بزرگی که در آن بسیاری از اشراف و اعیان و شخصیتهای برجسته شام حضور داشتند ترتیب دادند، آن گاه یزید در این مجلس نشست و همه بزرگان شام را فرا خواند و پیرامون خود نشاند.
سپس دستور داد تا اسرا را وارد کنند.
امام باقر علیه السلام که خود یادگار کربلاست، و همه آن وقایع را دیده است، می فرماید :
لَمّا قَدِموا عَلَیهِ [أی عَلی یَزیدَ] جَمَعَ مَن کانَ بِحَضرَتِهِ مِن أهلِ الشّامِ، ثُمَّ اُدخِلوا عَلَیهِ فَهَنَّؤوهُ بِالفَتحِ
هنگامی که اسرای کربلا را به مجلس یزید آوردند، در آن روز، از اهالی و بزرگان شام افرادی در آنجا حضور داشتند و آن روز را به یزید، که خود را پيروز مىپنداشت، تبريك مىگفتند.
پس در این هنگام؛
قَامَ رَجُلٌ مِنْهُمْ أَحْمَرُ أَزْرَقُ فَنَظَرَ إِلَى فَاطِمَةَ بِنْتِ اَلْحُسَيْنِ وَ كَانَتْ وَضِيئَةً فَقالَ : یا أمیرَالمُؤمِنینَ! هَب لِی هَذِهِ اَلْجَارِيَةَ!
مردى سرخ روی از شاميان، به نام «ارزق» بپا خاست و نگاهى به فاطمه دختر امام حسين که سيمايى درخشان و زيبا داشت، انداخت و رو به يزيد كرد و گفت :اى امير مؤمنان! اين دخترك را به من ببخش!!
فاطمه به عمّه اش زینب کبری پناه برد و عرضه داشت :
يَا عَمَّتَاهْ! أُوتِمْتُ وَ أُسْتَخْدَمُ؟!
ای عمّه ! یتیم شدم و اینک باید خدمتکار هم بشوم؟!
در این هنگام زینب کبری سلام الله علیها فرمود :
لَا! وَاللّه ِولا کَرامَهَ لَکَ وَلا لَهُ إلَّا أن یَخرُجَ مِن دینِ اللهِ
نه، هرگز چنين نخواهد شد!
به خدا سوگند، نه تو چنين حقّى دارى و نه اميرت يزيد؛ مگر اينكه بطور آشكار اعلان كفر كند و از دين و آيين ما بيرون رود!
فَأَعادَهَا الأَزرَقُ ، فَقالَ لَهُ یَزیدُ : کُفَّ!
پس مرد ازرق مجدد درخواست خود را تکرار نمود، تا اینکه یزید به او گفت :
بس کن! کافیست!
در نقلی دیگر آمده است که، در این هنگام، مردی دیگر از حضّار بلند شد و گفت : إِنَّ سَبَایَاهُم لَنَا حَلَالٌ !
اسیران آنها، بر ما حلال هستند.
در این هنگام امام سجاد علیه السلام خطاب به او فرمود :
کَذَبتَ وَ لَؤُمتَ، ما ذَاکَ لَکَ إلّا أَن تَخرُجَ مِن مِلَّتِنا وتَأتِیَ بِغَیرِ دینِنَا
دروغ گفتی و پَستی نمودی!
این حقّ تو نیست، جز آن که از دین ما بیرون بروی و به دین غیر ما در آیی!
فَأَطرَقَ یَزیدُ مَلِیَّاً، ثُمَّ قالَ لِلشّامِیِّ : اِجلِس!
پس یزید، مدّتی به فکر فرو رفت و به آن شامی گفت : بنشین!
در نقلی دیگر آمده است که مرد شامی از یزید پرسید :
مَن هَذِهِ الجَارِیَهُ؟
مگر این کنیزک کیست؟
یزید گفت :
هَذِهِ فاطِمَهُ بِنتُ الحُسَینِ تِلکَ عَمَّتُها زَینَبُ ابنَهُ عَلِیٍّ
او فاطمه دختر حسین و آن نیز عمه اش زینب، دختر علی است.
در این هنگام مرد شامی با تعجب پرسید :
الحُسَینُ بنُ فاطِمَهَ و عَلِیُّ بنُ أبی طالِبٍ؟!!
حسین فرزند فاطمه و علی بن ابی طالب علیهم السلام!!؟
یزید گفت : آری!
مرد شامی خطاب به یزید گفت :
لَعَنَکَ اللهُ یَا یَزیدُ!
أتَقتُلُ عِترَهَ نَبِیِّکَ و تَسبِیَ ذُرِّیَّتَهُ، وَاللّه ِ مَا تَوَهَّمتُ إلّا أنَّهُم سَبیُ الرُّومِ!
ای یزید ! خدا تو را لعنت کند!آیا خاندان پیامبرت را می کُشی و فرزندانش را اسیر می کنی؟!به خدا سوگند ، من جز این خیال نکردم که آنان اسیران رومند.
یزید عصبانی شد و خطاب به مرد شامی گفت :
وَالله ِ لَاُلحِقَنَّکَ بِهِم
به خدا سوگند ، تو را نیز به آنان ملحق می کنم.
ثُمَّ اَمَرَ بِهِ فَضُرِبَت عُنُقُهُ
سپس یزید فرمان داد تا گردن آن مرد شامی را بزنند و این چنین هم شد.
📚سیر اعلام النبلاء ذهبی، ج۳، ص۳۰۹
📚الطبقات الکبری ابن سعد، ج۱، ص۴۸۹
📚بحارالانوار مجلسی، ج۴۵، ص۱۳۷
#امان_از_شام
@BotShenasi
🖊 هو کشیدن از شعائر صوفیه است. در تمامی گزارش های تاریخی آمده است که هو کشیدن را صوفیه باب کردند. اعتراض متشرعان و فقها به این بدعت از ابتدا گزارش شده است! چگونه این عمل به هیئات شیعه رخنه کرده است؟ و امروز برای برخی حکم شعائر را دارد؟ جای سوال است!
#هو_کشیدن #تصوف
@BotShenasi
💡مجموعه نقد های سید احمد نجفی معروف به آقاجان
▪️سید احمد نجفی و جعل حدیث
https://t.me/botshenasi/4320
▪️دروغ بستن به میرزای شیرازی
https://t.me/botshenasi/4323
▪️عقیده به وحدت وجود
https://t.me/botshenasi/4327
▪️میرفندرسکی و ملاصدرا حق گردن اسلام دارند.
https://t.me/botshenasi/4328
▪️ شعر با مضمون وحدت وجود
https://t.me/botshenasi/4329
▪️ترویج دروغگویی در مصائب
https://t.me/botshenasi/4338
▪️ هرکس مانند بایزید توحید را فهمید تکفیر شد
https://t.me/botshenasi/4339
▪️ اقتدا امام جواد علیه السلام بر بایزید (تصویر)
https://t.me/botshenasi/4340
▪️ تبلیغ وحدت وجود
https://t.me/botshenasi/4371
▪️ دیدار با شوقعلیشاه
https://t.me/botshenasi/4452
▪️از ازل ما را حسین الله بود
https://t.me/botshenasi/5501
▪️من حسین الهیم تکفیر کو!
https://t.me/botshenasi/5502
▪️باز اینک زینب الهی شدم!
https://t.me/botshenasi/5503
▪️ لا اله الا انا! سیر توحید
https://t.me/botshenasi/5536
▪️ تحریم عزاداری ۱۵ رجب
https://t.me/botshenasi/4332
▪️ تصویر موسوی مطلق و نجفی
https://t.me/botshenasi/8629
▪️ مطالب شاذ!
https://t.me/botshenasi/10240
▪️روز عاشورا امام حسین کاسه لیس غلامش بود
https://t.me/botshenasi/10552
▪️الله حسن بود
https://t.me/botshenasi/11306
▪️هرکس تو عالم مثل مولوی، بایزید و سعید ابوالخیر (شر) و حافظ توحید را فهمید، تکفیرش کردند! قیاس این اشخاص با انبیاء در ادامه سخنانش!
https://t.me/botshenasi/11424
▪️تمجید از وحدت وجودی ها
https://t.me/botshenasi/11425
▪️اعتقاد به جبر
https://t.me/botshenasi/11427
▪️دین در بت پرستی است
https://t.me/botshenasi/11428
▪️من خدام!
https://t.me/botshenasi/11434
▪️اقتدا امام جواد به بایزید (صوت)
https://t.me/botshenasi/11702
▪️ترحم بر بایزید
https://t.me/botshenasi/11705
▪️قاتل امام حسین خودش بود!
https://t.me/botshenasi/11707
▪️صلح کل و تمجید از بودا!
https://t.me/botshenasi/11711
▪️صراحت در وحدت وجود و تکرار سخن بایزید
https://t.me/botshenasi/11713
▪️امیرالمومنین، زینب الهی بود!
https://t.me/botshenasi/11831
▪️تفسیر عجیب از صحیفه امام سجاد
https://t.me/botshenasi/11837
▪️تمسک به ابن عربی
https://t.me/botshenasi/12175
▪️رسول خدا صوفی بود!
https://t.me/botshenasi/12176
🔍 ذکر گویی در هیئات
❌ ابتدایِ مطلب عرض کنیم که به هیچ وجه کسی مخالف ذکر نام سیدالشهدا علیه السلام و شور و حرارت در مجالس نیست. (لطفاً با دقت مطالعه کنید)
🖊 از اواخر دهه هفتاد سبکی ابداع شد و در این سبک شخصی در کنار مداح قرار می گرفت و نام مقدس امام حسین علیه السلام را تکرار می کرد. در آن اوایل نام امام حسین علیه السلام به صورت کامل ادا می شد. مستمع به خوبی قادر به شنیده نام مقدس امام حسین علیه السلام بود. اما به مرور این لفظ از حالت کامل خود خارج شد، که هم شخص ذاکر و هم نوع تنظیم سیستم صوتی باعث شد این جریان از حالت عادی خارج شود. متاسفانه به مرور اسامی عجیبی هم بر نوع گفتار نام مقدس اباعبدالله علیه السلام گذاشته شد! از سبک نفسی و سکسکه ای تا پینگ پونگی و لیزری! این اواخر هم نامی عجیب و سخیف اگزوزی!
🖊 قطعاً همه دوستان می دانند که هم اکنون در جلسات شخص ذاکر وقتی شروع به حسین حسین گفتن می کند، مستمع حسین نمی شنود! بلکه یک صدا و اسم دیگر به گوش انعکاس پیدا میکند! اینکه نوع تنظیم سیستم صوتی به نحوی باشد که بر اثر حسین حسین گفتن یا طرز گفتار غیر صحیح نام مقدس امام حسین علیه السلام فقط باعث ایجاد ریتم شود جای تاسف و تفکر است که چرا باید ما به این درجه برسیم؟ پس نیاز به تفحص دارد که علت آن را پیدا کنیم تا شیعیان آگاه شوند و مسیر مداحی که از مسیر اصلی خود خارج شده و با مداحی اصیل شیعه فاصله زیادی پیدا کرده است به مسیر خویش برگردد!
🖊 در این امر نظر اشخاص و دل بخواه افراد به هیچ وجه ملاک نیست. نوع عزاداری سیدالشهدا علیه السلام دل بخواه و سلیقه ای نیست. بلکه باید مطابق با کلام نورانی اهل بیت علیهم السلام باشد. آنچه سلیقه ما و دلخواه ما است هم ربطی به دستگاه سیدالشهدا علیه السلام ندارد و باید دیدگاه شخصی را از آن دور کنیم!
در ادامه ان شاء الله به اصل مطلب می پردازیم.
#ذکرگویی #مداحی
@BotShenasi
🔍 ذکر گویی در هیئات (۲)
❌ ابتدایِ مطلب عرض کنیم که به هیچ وجه کسی مخالف ذکر نام سیدالشهدا علیه السلام و شور و حرارت در مجالس نیست. (لطفاً با دقت مطالعه کنید)
🖊 در گذشته به مداحان، نوحه خوان گفته می شد. نوحه خوان شخصی بود که در قالب شعر و آرایه های ادبی همراه با سینه زنی، روضه خوانی می کرد. نوحه خوان به دلیل رجوع به علمایِ صحیح العقیده و همچنین داشتنِ اساتید قوی و مجرب و استفاده از شاعرانِ قوی که در سرودن شعر تبحر داشتند و در فضای هنری_ادبی وقایع کربلا را در قالب شعر به خوبی بیان می کردند. اشعار با توجه به آیات و روایات و مقاتل سروده می شد. شاعر فضایِ روایی و مقتلی را با هنرمندی در آرایه های ادبی جا می داد. نوحه خوان هم با تبحر و هنرمندی به زیبایی آن را اجرا می کرد.
🖊 امروز در فضای مداحی نوحه خوان به تعداد انگشت یک دست شاید داشته باشیم. یکی از دلایل ماندگاریِ سَبک ها و نوحه های قدیمی همین هنرمندی نوحه خوان و شاعر بوده است. اما با مرور زمان و ابداع سبک جدید، شور خوان جایِ نوحه خوان آمد. شور خوان برخلاف نوحه خوان از استاد استفاده نکرده، به علمایِ صحیح العقیده رجوع نکرده و بدون داشتن هنر و سابقه وارد مجالس شد. شور خوان از هنر نوحه خوانی چیزی نمی دانست و رو به تصنیف خوانی اورد. عدم مهارت و هنرمندی شور خوان باعث شد فضایِ نوحه خوانی که یک فضایِ محزون بود به فضایِ عاشقانه تبدیل شود. متاسفانه شاعران بی تجربه و فاقد هنر هم به این شور خوان ها پیوستند. عدم هنر و سلیقه این دو باعث ایجاد نقطه ضعف بزرگی در هیئات شد برای جبران این ضعف ذکر گویی ابداع شود!
🖊 برای جبران ضعف مداح و شاعر ذکرگویی در هیئات ابداع شد. وقتی ذکرگویی ابداع شد چند اتفاق افتاد:
➖ تصنیف فرم موسیقی و آلات موسیقی گرفت!
➖ عدم مهارت مداح در هماهنگی جلسه و عدم فاصله گذاری با فرم دچار وحشی شده و گرفتار شد! ذکر گو این ضعف را می پوشاند.
➖شاعر قدرت ایجاد اثر خارج از قفس هیجان و عاشقانه را نداشت. چون فضا از حزن تهی شده بود رو به استفاده از سبک موسیقی و ایجاد فضای ریتمیک آورد.
➖ وقتی مداح و شاعر قدرت ایجاد اثر تاثیر گذار ندارد. فضا تهی از حالت حزن و مصیبت شد و فضا عاشقانه و هیجانی و ریتمیک شد و مصیبت عظیم این است که باعث شد نام مقدس امام حسین علیه السلام به عنوان یک ضرب آهنگ و ایجاد نیرویِ محرک تنزل پیدا کند!
➖ وقتی نام مقدس امام حسین علیه السلام برای ایجاد زیر صدا و نیرو محرک استفاده شد، فضای مداحی طرب انگیز شد و سینه زن به ریتم جای شعر و نوحه عادت کرد!
➖ایجاد این زیر صدا که برگرفته از موسیقی رَپ است باعث ایجاد هیجان کاذب شد و مستمع تنها با ریتم سینه زن شد! این هیجان کاذب که فضا را از حالت حزن خارج می کند و شور مصیبت خوانی جای خود را به ریتم و هیجان بدهد!
🖊حال سوال پیش می آید در قدیم ذکر گویی وجود نداشت؟
قطعاً وجود داشت و همراه با مداحی سینه زن شروع به حسین حسین گفتن می کرد! الان هم ذکر گویی باید توسط مستمع انجام شود نه یک شخص! گاه آنقدر صدایِ ذکر گو در هیئت زیاد است که اصلا خواندن مداح گم می شود و سینه زن بر اساس عادت بر روی ریتم سینه میزند! فضایِ هیئت نباید فضایِ هیجانی باشد. بلکه باید فضای جزع و حزن باشد. بدون ایجاد زیر صدا هم می شور خوانی ایجاد کرد یا وظیفه ذکر گویی را به مستمع داد تا هم جلسه عاری از حالت هیجانی شود هم سینه زن عادت به ریتم و هیجان پیدا نکند!
#ذکرگویی #مداحی
@BotShenasi
حضرت رقیه سلام الله علیها، حافظ جان امام علیهالسلام و دیگر اسرای کربلا
#امام_صادق صلواتاللهعلیه فرمودند:
«وقتی علی بن الحسین علیهماالسلام و دیگر اسرای کربلا را به نزد یزیدبنمعاویه علیهمالعائنالله بردند، آنان را در خانهی مخروبهای در شام حبس کردند؛ بعضی از اهلبیت گفتند: "ما را در این خرابه حبس کردهاند که دیوارهایش بر سرمان فرود آید!
" سربازانی که نگهبانِ ایشان بودند، به زبان رومی به یکدیگر گفتند: "آنها میترسند که خانه بر سرشان فرود آید؛ نمیدانند که فردا آنها را خارج کرده و خواهند کُشت!"
#امام_سجاد علیه السلام فرمودند: «هیچکس مثل من زبان رومی را بلد نبود (ولی سربازان نمیدانستند که تکلّم آنان را متوجه میشوم).»
📚 بصائر الدرجات (صفارقمی)، ص۳۳۸
بحار الانوار (علامهمجلسی)، ج۴۶، ص۷۰
#حضرت_رقیه سلام الله علیها با خوابی که دیدند و بهانهی پدر گرفتند و سپس شهادت آن بانوی سهساله، باعث ایجاد ولولهای در #شام شد که منجر به ترس #یزید ملعون از آشوب و تغییر تصمیم آن خبیث در قتل اهلبیت و خروج آنان از خرابه و در نتیجه، حفظ جان امام زمانشان و دیگر اسرای خاندان رسالت شد.
#صفر۱۴۴۲ #رقیه_بنت_الحسین
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیت الله وحید خراسانی حفظه الله:
هر کیفیت صوتی که مناسب مجالس لهو باشد، مبادا در هیئتی رسوخ کند! اسباب طرب و رقص و هر نوایی که طرب انگیز باشد، مبادا در هیئتی رسوخ کند! عزاداری ها به روش سلف صالح برگزار شود.
#مداحی
@BotShenasi
روزی امام حسن علیه السّلام روزه بود و روز بسیار گرمی بود و تشنگی بر آن جناب اثر کرده و در وقت افطار بسیار تشنه بود، آن زن شربت شیری از برای آن حضرت آورد و آن زهر را داخل در آن کرده بود و به آن حضرت بیاشامید، چون آن حضرت بیاشامید و احساس سمّ فرمود کلمه استرجاع فرمود و خداوند را حمد کرد که از این جهان فانی به جنان جاودانی تحویل میدهد و جدّ و پدر و مادر و دو عمّ خود جعفر و حمزه را دیدار میفرماید، پس روی به جعده کرد و فرمود: ای دشمن خدا! کشتی مرا، خدا بکشد ترا، به خدا سوگند که خلفی بعد از من نخواهی یافت، آن شخص ترا فریب داده خدا ترا و او را هر دو را به عذاب خود خوار فرماید؛ پس آن حضرت دو روز در درد و الم ماند و بعد از آن به جدّ بزرگوار و پدر عالی مقدار خود ملحق گردید.
📚منتهی الامال، جلد ۱، صفحه ۵۵۵
#امام_حسن
@BotShenasi
از رسول خدا صلی الله علیه و آله روایت شده که فرمود :
حسنیْن علیهماالسّلام دو گوشواره عرش اند و فرمود که بهشت به حق تعالی عرض کرد که مرا مسکن ضُعفاء و مساکین قرار داده، حق تعالی او را ندا فرمود که آیا راضی نیستی که من رکنهای ترا زینت دادهام به حسن و حسین علیهماالسّلام؟ پس بهشت بر خود بالید چنانکه عروس برخود میبالد!
📚منتهی الامال جلد ۱، صفحه ۵۲۸
#امام_حسن
قِیلَ لِلْحَسَنِ بْنِ عَلِیٍّ علیه السلام إِنَّ فِیکَ عَظَمَةً قَالَ بَلْ فِیَّ عِزَّةٌ قَالَ اللَّهُ تَعَالَی وَ لِلَّهِ الْعِزَّةُ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِلْمُؤْمِنِینَ .
وَ قَالَ وَاصِلُ بْنُ عَطَاءٍ: کَانَ الْحَسَنُ بْنُ عَلِیٍّ علیه السلام عَلَیْهِ سِیمَاءُ الْأَنْبِیَاءِ وَ بَهَاءُ الْمُلُوکِ.
به امام حسن علیه السلام گفته شد که تو دارای عظمت و بزرگی مخصوصی هستی! فرمود: بلکه من دارای عزت هستم. همچنان که خدا میفرماید: «وَ لِلَّهِ الْعِزَّةُ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِلْمُؤْمِنِین، »
{عزت برای خدا و رسول و مؤمنین خواهد بود. }
واصل بن عطا میگوید:
امام حسن علیه السلام دارای سیمای پیامبران و هیبت پادشاهان بود.
📚بحارالانوار جلد ۴۳، صفحه ۳۳۸
#امام_حسن
مَا زَالَتْ بَعْدَ أَبِیهَا مُعَصَّبَةَ الرَّأْسِ
نَاحِلَةَ الْجِسْمِ مُنْهَدَّةَ الرُّکْنِ
بَاکِیَةَ الْعَیْنِ مُحْتَرِقَةَ الْقَلْبِ
یُغْشَی عَلَیْهَا سَاعَةً بَعْدَ سَاعَةٍ
📚بحارالانوار جلد ۴۳، صفحه ۱۸۱
أَمَّا حُزْنِی فَسَرْمَدٌ
https://t.me/botshenasi/12561
#فاطمیه
بسم الله الرحمن الرحیم
💡 مورد اول:
به سنت هر ساله که در ایام فاطمیه سلام الله علیها در مناطق تلفیقی(شیعه و سنی) پخش کتاب با عناوین دفاع از ولایت امیرالمومنین علیه السلام را داشته ایم. امسال هم قصد داریم که بصورت رایگان کتب را در این مناطق پخش کنیم تا مثل هر ساله عده کثیری به مذهب تشیع بپیوندند. برای تهیه و پخش کتاب به ۲۰ میلیون تومان نیازمندیم.
💡 مورد دوم:
خانواده سادات که با کارگری امورات خود را می گذرانند و مادر خانواده هم بیمار است با مشکل تهیه مسکن مواجه هستند و در آمد ناچیز آنها پاسخگوی هزینه های درمان و تامین مسکن نیست. لذا برای تهیه مسکن ایشان به ۳۰ میلیون تومان نیازمندیم.
سهم سادات به این خانواده تعلق می گیرد.
عزیزانی که مایل به شرکت در این همیاری هستند می توانند از طریق شماره کارت یا شبا زیر اقدام نمایند؛
6219861924593188
IR600570039880013110372101
امین شریفی-پاسارگاد
گزارش تصویر امور خیر قبلی در کانال زیر می باشد.
https://t.me/Khaierin_alaba
اطلاعات بیشتر و اعلام سهم سادات
@Amiiiiin110