هدایت شده از روابط عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
🏴 انا لله و انا الیه راجعون
◾️روح بلند و ملکوتی استاد اخلاق و معرفت، استاد خضوع و تواضع، استاد جهاد و فداکاری، استاد انقلابی و مبارز جناب حجتالاسلام والمسلمین آقای دکتر محمدناصر بیریا رضوان الله علیه در شام میلاد ارباب و مولایش امیرالمومنین علیهالسلام آسمانی شد.
◾️ضمن عرض تسلیت، شادی روحشان فاتحه و صلواتی اهدا میکنیم.
◾️برنامه تشییع و تدفین آن استاد فرزانه متعاقبا اعلام خواهد شد.
عاش سعیدا و مات سعیدا
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
روابطعمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
🖥 @iki_ac_ir
دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام
🏴 انا لله و انا الیه راجعون ◾️روح بلند و ملکوتی استاد اخلاق و معرفت، استاد خضوع و تواضع، استاد جها
ضمن عرض تسلیت ویژه به مناسبت رحلت استاد انقلابی حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر محمدناصر بی ریا از اساتید و دانشجویان و همکاران گرامی درخواست می شود برای شاید روح ایشان فاتحه و صلواتی اهدا کنند.
هیات رئیسه دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام
دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام
💢اداره پژوهش دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام با همکاری انجمن دانش اجتماعی مسلمین برگزار می کند: 🔰 ک
⭕️درحال برگزاری
🔹نشست بصورت برخط در دسترس عزیزان می باشد.
📢 International Webinar on:
Teaching Islamic Rules
آموزش احکام اسلامی
🔸 ویژه دانشجویان و محققان شیعی دانشگاه ها و مراکز علمی فرهنگی نیجریه
🔸از اساتید و دانشجویان نیز جهت شرکت در این کارگاه برخط دعوت به عمل میآید.
🔸 دوره به زبان انگلیسی برگزار میشود.
زمان برگزاری:
1. . شنبه مورخ 1403/10/29 ساعت 13
2. یکشنبه مورخ 1403/10/30 ساعت 13
3. شنبه مورخ 1403/11/06 ساعت 13
4. یکشنبه مورخ 1403/11/07 ساعت 13
5. شنبه مورخ 1403/11/13 ساعت 13
6. یکشنبه مورخ 1403/11/14 ساعت 13
🔗 لینک نشست
🌏 International Affairs of Baqir al-Olum University
امور بینالملل دانشگاه باقرالعلوم(ع)
#حکمت_برای_زندگی
#دانشگاه_باقرالعلوم
#دانشگاه_پیشران_علوم_انسانی
🆔 @BouNews
🔹🔸💠🔸🔹
▪️به مناسبت رحلت جانسوز بی بی دو عالم حضرت زینب کبری(سلام الله علیها) مراسم قرائت پرفیض زیارت عاشورا برگزار می گردد.
👤سخنران: حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمدعلی رنجبر
🔔زمان: پنج شنبه1403/10/27ساعت: 8:10
🔸مکان: نمازخانه
امور فرهنگی دانشگاه باقرالعلوم(ع)
📚https://eitaa.com/boucul
#حکمت_برای_زندگی
#دانشگاه_باقرالعلوم
#دانشگاه_پیشران_علوم_انسانی
🆔 @BouNews
🔹🔸💠🔸🔹
دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام
📌تحلیلهای سفر ونزوئلا
#بخش_اول
🔴(نسبت اسلام و مارکسیسم در آمریکای لاتین)
نوشته: دکتر احمد رهدار، عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع)
🔻اسلام در آمریکای لاتین جریان نوظهور و نوپاست. در عین حال گوشها برای شنیدن پیام اسلام در آنجا نیوشاست. از این جهت، متولیان و مبلغان اسلام در آمریکای لاتین رسالتی سترگ دارند؛ از سویی، از این فرصت تاریخی نباید غفلت نموده، بلکه برای پیشبرد اسلام در آنجا لازم است اهتمام جدی داشت و از سویی، ریلهای نخست اسلام در آنجا باید درست گذاشته شود. این درستی به این معناست که اولاً تنها قرائت از اسلام در آنجا نباید قرائت سلفی وهابی باشد و ثانیاً قرائت مطلوب از اسلام لازم است توسط مبلغان فاضل و مجتهد صورت بگیرد.
🔹جریان شیعی در آمریکای لاتین از دو مسیر جلو میرود: از مسیر لبنانیهای مقیم آنجا و از مسیر مراکز اسلامی وابسته به ایران. هر یک از این دو مسیر با مشکلاتی مواجه هستند. مشکل مسیر ایرانی این است که برای ورود به بسیاری از کشورهای آمریکای لاتین با مشکل ویزا روبهرو میباشد. علاوه بر این، دوری جغرافیایی آمریکای لاتین از ایران باعث شده است که امکانهای حضور ایرانیان در آنجا به دلیل استلزام هزینههای مالی بالا حداقلی باشد. مشکل مسیر لبنانی نیز بهرهمندی حداقلی آنان از ظرفیتهای دینی اجتهادی میباشد. علاوه بر این، مبلغان لبنانی اغلب در کلونی لبنانیها دایره فعالیت خود را تعریف میکنند و تا اندازهای به دلیل روحیه عربی خاص، به صورت آگاهانه از ارتباط با کلونیهای غیرعربی پرهیز میکنند.
🔸بستر تاریخی اجتماعی نسبتاً متناسب با برخی از دغدغهها و جهتگیریهای اسلامی در آمریکای لاتین، بستر جریانهای مارکسیستی کمونیستی میباشد. این بستر به دلیل طرح شعارهای عدالتطلبانه و ضد فاشیستی و نیز تجربه عملی مبارزه علیه استعمار آمریکا و اروپا، نزدیکترین جریان به جریان اسلامی در آمریکای لاتین است. از همین رو، اسلامگرایان آمریکای لاتین در خصوص این جریان دو رویکرد دارند: برخی بر این باور هستند که همراه شدن جریان اسلامی با جریان مارکسیسم در آغاز مسیر، به معنی گره زدن آینده اسلام و مارکسیسم در این منطقه میباشد و این اشتباهی راهبردی خواهد بود. در مقابل، برخی دیگر معتقد هستند همراهی جریان اسلامی با جریان مارکسیسم در آمریکای لاتین ضمن اینکه گستره مخاطبان آن را افزایش میدهد، امکانهای همراهی و در نهایت، تصرف در خود جریان مارکسیسم را نیز برای جریان اسلامی فراهم میآورد.
🔹در حالی که هر دو استدلال قابل تأمل و از جهتی درست میباشد، به نظر میرسد، اتخاذ موضع قاطع و درست ضرورتاً باید مسبوق به تأملات پژوهشی تفصیلی باشد که متأسفانه تاکنون صورت نگرفته است. از این روی، لازم است تیمی تحقیقاتی بر این مسأله متمرکز شده و با رویکردی آیندهپژوهانه سناریوهای مختلف حضور اسلام در آمریکای لاتین را مورد تأمل قرار دهد. البته شخصاً رویکرد همراهی با جریان چپ در آمریکای لاتین را مناسبتر میدانم، هر چند در این مسیر، احتیاطهای عملی مسبوق به پژوهشهای تفصیلی را مورد توصیه میدانم.
ادامه دارد...
#حکمت_برای_زندگی
#دانشگاه_باقرالعلوم
#دانشگاه_پیشران_علوم_انسانی
🆔 @BouNews
🔹🔸💠🔸🔹
📣
💢 انجمن علمی سیاست و حکمرانی با همکاری اداره پژوهش دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام و پژوهشگاه فقه نظام برگزار می کند:
#کرسی_ترویجی : شاخصه های پیشرفت سیاسی در نظام سیاسی اسلام
👤 ارائه دهنده: حجت الاسلام محسن زوّاری؛ دبیر و پژوهشگر فقه نظام
👥 ناقدان:
1. حجت الاسلام دکتر غلامرضا بهروزی لک؛ عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام
2. حجت الاسلام علی صالحی منش؛ مدیر گروه فقه نظام سیاسی پژوهشگاه فقه نظام
👤 دبیر علمی: حجت الاسلام حسن وثوق زاده
📅 تاریخ: شنبه 29 دی ماه 1403
⏰ زمان: ساعت 10/30
🏢 مکان: دانشگاه باقرالعلوم(ع)، ساختمان مرکزی، طبقه سوم، سالن جلسات شهید بهشتی
🔗پیوند پخش برخط:
http://dte.bz/pg
#انجمن_علمی
#سیاست_و_حکمرانی
#معاونت_آموزش_فرهنگی
🔰#حکمت_برای_زندگی
—•—•—•—•—•—•—•—•—•—
🆔 @BouNews
🌐 http://www.bou.ac.ir
دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام
📌تحلیلهای سفر ونزوئلا #بخش_اول 🔴(نسبت اسلام و مارکسیسم در آمریکای لاتین) نوشته: دکتر احمد رهدار، عض
📌تحلیلهای سفر ونزوئلا
#بخش_دوم
🔴(نسبت جریان چپ آمریکای لاتین با جریان مقاومت اسلامی)
نوشته: دکتر احمد رهدار، عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع)
🔻علاوه بر ضرورت نسبتسنجی میان جریان اسلامی و جریان مارکسیسم در آمریکای لاتین، نسبتسنجی میان جریان چپ و گفتمان مقاومت در این منطقه نیز از ضرورت برخوردار میباشد. بهویژه اینکه تاریخ سده اخیر آمریکای لاتین آکنده از انقلابها و شورشهای علیه جریان استعمار اروپایی آمریکایی میباشد، بهگونهای که میتوان مقاومت علیه استعمار را بخشی جداییناپذیر از هویت اجتماعی تاریخی ساکنان این منطقه دانست. از همین روی، شخصیتهای هویتساز سدههای اخیر در این منطقه، از جمله، سیمون، بولیوار، ارنست چگوارا، فیدل کاسترو، هوگو چاوز، نیکلاس مادورو، و... همه از رهبران ضد استعمار میباشند. طرفه اینکه همه این شخصیتها از روابطی حسنه با مسلمانان بهویژه رهبران ضد استعمار آنها برخوردار بودهاند. دلیل مسأله هم این است که کشورهای آمریکای لاتین از تاریخی مشترک با کشورهای مسلمان برخوردار هستند و مهمترین وجه اشتراکشان نیز در استعمارزدگی آنها میباشد. این مسأله باعث شده تا بهصورت پیشینی نوعی همدلی حداکثری میان آن دو برقرار باشد. بهویژه اینکه حتی امروزه با تغییر پروژه استعمار کلاسیک نیز، همچنان اغلب این کشورها با اغلب کشورهای مسلمان همتاریخ میباشند؛ چون هر دو گروه همچنان تحت استعمار آشکار و پنهان کشورهای استعماری قرار دارند. از همین روست که بیشترین همراهی و دفاع از مظلومیت فلسطین در خارج از جهان اسلام، متعلق به کشورهای آمریکای لاتین میباشد. جالب اینکه، در اکثر موارد عملکرد کشورهای استعماری در آمریکای لاتین و کشورهای مسلمان همچنان یکسان میباشد؛ ترکیبی از تحریم، اشغال، مداخله حداکثری، نفوذ و...
🔹به نظر میرسد، مفهوم مشترکی که میتواند کشورهای آمریکای لاتین و کشورهای مسلمان را بهنحو حداکثری در کنار یکدیگر قرار دهد مفهوم مقاومت میباشد، خوشبختانه از آنجا که ادبیات نظری مقاومت در جهان اسلام به مراتب بیشتر و حتی عمیقتر بسط یافته است، ارتباط کشورهای مسلمان با کشورهای آمریکای لاتین در بستر گفتمان مقاومت به نحو آشکاری میتواند به غلبه و تصرف فرهنگ اسلامی در فرهنگ آمریکای لاتین بینجامد. در عین حال، بهدلیل مشکلات خاصی که کشورهای مسلمان بهویژه از جانب حکمرانان وابسته، کمغیرت کمعرضه و... خود دارد، بهتر است پروژه مقاومت در کشورهای آمریکای لاتین در لایه دیپلماسی شهروندی پیش رود. درست به این علت میباشد که جریانهای مارکسیست در کشورهای آمریکای لاتین که اغلب، جریانهایی غیردولتی میباشند، اهمیت مضاعف پیدا میکنند. مشکل کار البته این است که فلش این همکاری و تعامل همواره از جانب مسلمانان به کشورهای آمریکای لاتین کشیده شده است و نه برعکس. به نظر میرسد، بهمنظور بهرهمندی حداکثری از ظرفیت جریانهای چپ در آمریکای لاتین، لازم است امکانهای حضور شخصیتهای مبارز چپ در گروههای مقاومت در عمق جهان اسلام بهنحو حداکثری فراهم آید. به نظر میرسد، بهتر است جمهوری اسلامی ایران در این خصوص پیشگام شود و با فراهم کردن حضور جریان چپ آمریکای لاتین در ایران، ضمن تثبیت محوریت و رهبری ایران برای جریان مقاومت، حتی در خارج از جهان اسلام، قدرت نرم خود را به نمایش بگذارد. بهعبارت دیگر؛ حضور یکطرفه ایرانیان در آمریکای لاتین و ارتباط آنها با جریان چپ، این شائبه را تقویت میکند که حداقل در جغرافیای آمریکای لاتین، جریان اسلام مقاومتی در ذیل جریان چپ کنش میکند. در حالی که دوطرفه شدن فلش تعامل جریان چپ آمریکای لاتین و ایران، بهراحتی میتواند این تحلیل را معکوس نماید و جریان چپ را به ذیل جریان مقاومت اسلامی بکشاند.
🔸تجربه مقاومت جمهوری اسلامی ایران نه تنها برای کشورهای مسلمان، بلکه حتی برای کشورها و جریانهای چپ جهانی نیز الهامبخش میباشد. جریان چپ در برابر کلانبرنامههای استعماری مقاومت میکند. آنها نمونهای تاریخی جلوی چشم خود دارند که در تمام سطوح نزدیک به نیمسده در برابر این برنامهها ایستادگی کرده است. نفس بودن ایران، یعنی امکان مقاومت و شنا کردن در برابر جریان آب جهانی. بهعبارت دیگر جریانهای چپ ایران را بهعنوان مسیری طیشده تلقی میکنند. از نظر آنها آیتالله خامنهای و جمهوری اسلامیای که آن را رهبری میکند، تنها قدرتی هستند که توانستهاند مستقیماً اسرائیل را موشکباران کنند. آخرین باری که یک کشور آمریکای لاتین با رویکرد مقاومتی در بیرون از مرزهای خود برای مقاومت خون داده است، مربوط به حضور کوبا در آنگولا میباشد که سابقه آن به اواخر دهه قرن بیستم یعنی 36 سال قبل برمیگردد.
دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام
📌تحلیلهای سفر ونزوئلا #بخش_دوم 🔴(نسبت جریان چپ آمریکای لاتین با جریان مقاومت اسلامی) نوشته: دکتر
جمهوری اسلامی اما کشوری است که از ابتدای انقلاب اسلامی تا حال حاضر در بیرون از مرزهای خود برای گفتمان مقاومت، در حال جنگ و کشته دادن است.
این نوع از پایداری و حضور مقاومتی برای همه کشورهای آمریکای لاتین، زنده و الهامبخش میباشد. در سطح تحلیل بینالمللی، جریانهای چپ بهطور طبیعی مشکلات داخلی ایران را مبنای ارزیابی آن قرار نمیدهند. واقعیت این است که اینک تنها ایدهای که در وجه ساختار نظام سیاسی توانسته است در برابر جریان استعماری قد علم کند، ایده جمهوری اسلامی ایران است. ایدههای مقاومت چپ، یا در سطح نظام سیاسی نتوانستهاند استقرار بیابند و یا در صورت استقرار در سطح نظام سیاسی از ایده مقاومت دست برداشته یا دوز آن را به شدت کاهش دادهاند.
ادامه دارد....
#بین_الملل
#حکمت_برای_زندگی
#دانشگاه_باقرالعلوم
#دانشگاه_پیشران_علوم_انسانی
🆔 @BouNews
🔹🔸💠🔸🔹
📢 هر روز یک صفحه قرآن بخوانیم
🔹 امروز؛ صفحه دویست و هشتاد و شش قرآن کریم
سوره مبارکه الإسراء
✏️ توصیه مهم حضرت آیتالله خامنهای:
هر روز حتماً قرآن بخوانید حتّی روزی نیم صفحه، روزی یک صفحه بخوانید، امّا ترک نشود. در دنیای اسلام هیچ کس نباید پیدا بشود که یک روز بر او بگذرد و آیاتی از قرآن را تلاوت نکند.
#حکمت_برای_زندگی
#دانشگاه_باقرالعلوم
#دانشگاه_پیشران_علوم_انسانی
🆔 @BouNews
🔹🔸💠🔸🔹
48.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥گزارش تصویری
روز دوم اعتکاف دانشجویان دانشگاه باقرالعلوم(ع)
#اعتکاف۱۴۰۳
امور فرهنگی دانشگاه باقرالعلوم(ع)
📚https://eitaa.com/boucul
#حکمت_برای_زندگی
#دانشگاه_باقرالعلوم
#دانشگاه_پیشران_علوم_انسانی
🆔 @BouNews
🔹🔸💠🔸🔹
دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام
📌تحلیلهای سفر ونزوئلا #بخش_دوم 🔴(نسبت جریان چپ آمریکای لاتین با جریان مقاومت اسلامی) نوشته: دکتر
📌تحلیلهای سفر ونزوئلا
#بخش_سوم
🔴 (امکانسنجی برگزاری فستیوالهای مقاومت در جهان اسلام)
یادداشت: دکتر احمد رهدار، عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع)
🔻در فستیوال ضد فاشیستی ونزوئلا برنامههای اختصاصی مربوط به فلسطین به شکل متمایز و حتی مشبعی وجود داشت. بهعنوان مثال؛ در برنامه فستیوال خیابانی، نه تنها جریانهای چپ فلسطینی مثل جریان تحریر فلسطین (جورج حبش)، بلکه حتی بسیاری از غیرفلسطینیان نیز از چفیه فلسطینی استفاده میکردند. البته در خصوص پرچم، اکثر پرچمهای فلسطینی در دست جریانهای فلسطینی بود و تعداد کمی از آنها در دست غیرفلسطینیان بود. حتی در شعارهایی که از تریبون داده میشد، شعارهای مربوط به فلسطین و غزه بهلحاظ فراوانی بیشترین موارد را به خود اختصاص میداد. آقای مادورو در سخنرانی خود نیز خیلی زود از فلسطین و رؤیای آزادی آن سخنران راند. در برنامه فستیوال سالنی، اهتمام به فلسطین حتی بیشتر از برنامه فستیوال خیابانی بود، تا جایی که دو مستند بلند درباره فلسطین از تلویزیونهای سالن پخش شد. آنچه مایه تعجب و خوشحالی بود، این بود که اکثریت افراد شرکتکننده در فستیوال، مستندهای پخششده را گوش میدادند. البته در تابلوهایی که تصویر قهرمانان ضد استعماری را بهصورت چرخشی به نمایش میگذاشت، تنها قهرمانان آمریکای لاتین مثل کاسترو، چگوارا، چاوز، مادورو و... را نمایش میداد.
🔹پررنگ بودن مسأله فلسطین در این فستیوالی که مدیریت و محوریت آن با مسیحیان و کمونیستها بود، هرچند جای خوشحالی داشت با این همه، وقتی آن را با کنش سیاسی بسیاری از دولتمردان مسلمان و حتی برخی از جریانهای تودهای مسلمان مقایسه میکنیم، غمی سنگین را در سینه انسان به جای میگذارد. واضح است فستیوالی که با محوریت مسیحیان و کمونیستها بر پا میگردد بهصورت پررنگی از نمادها و مؤلفههای فرهنگی آنها که در مواردی با نظام ارزشهای اسلامی در تضاد میباشند، متأثر میباشد و اساساً نباید اینگونه فستیوالها را بر پایه نظام ارزشی مطلق اسلامی ارزیابی نمود، اما میتوان فستیوالی اسلامی در خصوص مسأله فلسطین را تصور و تمنا کرد. اینکه چرا در کشورهای اسلامی چنین فستیوالهایی برگزار نمیشود ضرورتاً به ناسازگاریهای شکلی و محتوایی فستیوال و نظام ارزش اسلامی برنمیگردد. چه اینکه، برخی دیگر از الگوهای اجتماعی ناهمگون با نظام ارزش اسلامی به دلایلی در جهان اسلام محقق و گاه رایج شده است. احتمالاً مشکل اساسی در این خصوص به دولتهای اسلامی برمیگردد. فستیوالهای بزرگ که مستلزم حضور افراد زیادی از کشورهای دیگر در درون یک کشور میباشد، جز با همراهی و هماهنگی دولت میزبان مقدور نیست و متأسفانه دولتهای اسلامی در این خصوص با دو مشکل عمده روبهرو هستند: مشکل نخست اینکه رابطه میان برگزاری فستیوال و تحقق بسیاری از اهداف کشورهای اسلامی به ادراک دولتمردان مسلمان نرسیده است و از آنجایی که هزینههای فستیوالهای بینالمللی بسیار بالا میباشد، دولتهای اسلامی بهویژه در فقدان ادراک مذکور ریسک چنین هزینههایی را نمیپذیرند؛ و مشکل دوم اینکه اگر موضوع فستیوال، مقاومت یا فلسطین یا وحدت امت اسلامی و مفاهیم مشابه اینها باشد، بسیاری از دولتهای اسلامی تحت لابیگری و مدیریت پنهان و آشکار اربابان غربیشان به این نتیجه نخواهند رسید. بهعبارت دیگر؛ حتی اگر مشکل ادراکی پیشگفته وجود نداشته باشد و دولتهای اسلامی ریسک هزینههای مالی فستیوالهای بینالمللی را بهمنظور نیل برخی از اهداف خودشان بپذیرند، ریسک دلالتها، نتایج و پیامدهای این نوع فستیوالها را که مستلزم بیداری امت اسلامی یا حداقل مستلزم کنشگریهای اجتماعی خارج از نظارت فائقه آنها میشود را نمیپذیرند.