eitaa logo
کانون اندیشه جوان
309 دنبال‌کننده
926 عکس
540 ویدیو
1 فایل
کانون اندیشه جوان پنجره‌ای به دنیای اندیشه www.canoon.org صفحه اینستاگرام: Http://Instagram.com/canoon_org ارتباط با ما: @canoonandishehjavan
مشاهده در ایتا
دانلود
کانون اندیشه جوان
🔰نشست حضوری_مجازی نقد کتاب رهیافت حکمی به انقلاب اسلامی 📖کتاب «رهیافت حکمی به انقلاب اسلامی»، هفت گفتار درباره رابطه و نسبت انقلاب اسلامی و مکتب فلسفی حکمت متعالیه است. در این مباحث تلاش شده است به این پرسش پاسخ داده شود که حکمت متعالیه چه جایگاهی در پیدایش انقلاب اسلامی برعهده داشته است و چگونه می‌تواند به‌عنوان پشتوانۀ فکری _ فلسفی برای تحلیل انقلاب اسلامی موردتوجه قرار گیرد و بر اساس آن، به‌عنوان یک رهیافت فلسفی ایرانی و اسلامی، با عنوان درآمدی بر نظریۀ حکمی انقلاب اسلامی، در کنار نظریه‌های تحلیل‌گران غربی، انقلاب اسلامی مورد تحلیل و ارزیابی قرار گیرد. بر این مبنا و البته به‌طور ضمنی، روشن می‌شود که در استمرار و تداوم انقلاب اسلامی در قالب جمهوری اسلامی، این حکمت چه جایگاهی باید برعهده داشته باشد و خلأها و کاستی‌ها چیست و چگونه باید به اولویت‌ها و شعارهای اصیل انقلاب اسلامی بازگشت. 🔶نویسندگان این اثر به سبب تأملاتی که سال‌ها دربارۀ ظرفیت‌های مدنی حکمت متعالیه داشته‌اند کوشیده‌اند ضمن طرح پرسشی متفاوت صورت‌بندی تحلیلی متفاوتی از انقلاب اسلامی با ابتنا به ظرفیت‌های فلسفه صدرایی ارائه کنند. این کوشش، سرآغازی است برای دستیابی به یک «نظریه انقلاب» با رویکرد صدرایی. 🗓در همین راستا و با همیاری انتشارات سروش قصد داریم تا در روز چهار‌شنبه 7 تیرماه ساعت 10 صبح با حضور مولفین کتاب، دکتر شریف لک زایی و دکتر نجمه کیخا و ناقدین محترم دکتر محسن مهاجرنیا و دکتر مهدی امیدی نشستی حضوری تحت عنوان « نقد کتاب رهیافت حکمی به انقلاب اسلامی» در محل پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی قم به آدرس بلوار ۱۵ خرداد، کوی شهید میثمی برگزار نماییم . 💢همچنین این گفتگو به صورت برخط در اسکای روم کانون اندیشه جوان به نشانی b2n.ir/d05397 برقرار است. 📌@canoon_org
🔶غرب زده های شبه مدرن آن دسته کشورها و ملت هایی هستند که به هر دلیل نتوانسته اند به تقلید و بازتولید موفق آثار و مظاهر و صفات مدرنیته بپردازند یعنی غرب زده مدرن گردند و چون از هویت پیشین بومی و تاریخی فرهنگی خود نیز بریده اند دچار وضعیتی آشفته و برزخی گردیده و توسط کشورهای غرب امپریالیست و نیز غرب زده های مدرن مورد چپاول و غارت و بهره کشی قرار میگیرند. 🔷اما اتفاق تاریخی ای که در ایران رخ داد این بود که تمدن کلاسیک رو به انحطاط گذاشته ی ایران با هجوم ویرانگر استعمار سرمایه سالاری غرب مدرن و شاکله شرک آلود تفکر اومانیستی آن روبرو گردید و متأسفانه به سرعت تحت سیطره صورت تقلیدی و سطحی و ممسوخی از غرب زدگی یعنی غرب زدگی شبه مدرن یا تجددگرایی سطحی و به تعبیری تجدد مآبی درآمد. 💢دوران غلبه فرماسیون تاریخی فرهنگی شبه مدرن را میتوان ظالم ترین و هولناکترین وسیاه ترین دوره تاریخ ایران و به عبارتی شب یلدای ظلمانی و تونل وحشت تاریخ ایران دانست. 📖کتاب به کوشش 📌@canoon_org
🔶بی شک اگر حد و مرز مصلحت مشخص نباشد به آفتی بدل می شود که به جان ما می افتد. برخی افراد با تأکید بر ضرورت تعیین حد مصلحت اندیشی در ایــن خـصـوص معتقدند: برای جلوگیری از این مسئله باید اجازه دهیم که فضای نقادی انبساط بیشتری یابد. این افراد بر این باورند که اگر قرار است توجه به مصلحت شود، باید ایــن امــر تعريف وعند الاقتضاء پیش بینی و رصد شود و تلاش کرد حتی الامکان آن بالا نگهش داشت. 🔷 فقه شیعی به مصالح به عنوان منبع برای استنباط حکم نگاه نمیکند جز در حالتی که با نصوص یا حکم عقل انطباق داشته با اینکه احکام مذکور از نوع حکومتی باشند. 💢به عقیده فقهای سنی مذهب، محدوده احکامی که از طریق مصالح مرسله استنباط میشوند فراتر از اینهاست و شمولیت آن در هر سه نوع احکام اولیه، ثانویه و حکومتی متصور است این در حالی است که دیدگاه شیعه در این زمینه محدودتر بوده و صرفاً این احکام حکومتی اند که متأثر از مصلحت اندیشی میشوند و همواره با تغییر مصالح در معرض تغییر قرار میگیرند. 📌@canoon_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸عید قربان، عید فداکاری، ایثار، اخلاص، عشق و بندگی مبارک باد🌸 📌@canoon_org
🔶اقتصاد تعاونی، سیستمی کارآمد و کم هزینه برای حمایت از تولیدات داخلی است. با نگاه به تعاونی تلفیقی این امر روشن میشود. فعالیت اقتصادی تعاونی تلفیقی در مرحله اول از تشکیل تعاونیهای توزیع و مصرف آغاز میشود. 🔷وقتی تعاونی ها گسترش کافی پیدا کردند، وارد مرحله دوم یعنی تولید کالاهایی میشوند که اعضای تعاونی به آنها نیاز دارند. وقتی شرکتهای تعاونی تولیدی بخواهند کالاهای مورد نیاز تعاونیهای مصرف را تولید کنند، مناسب ترین شرایط برای آنها این است که نزدیکترین مواد اولیه با کمترین قیمت را تهیه کنند. غالباً این مواد اولیه در داخل کشور تولید شده است. 💢در مرحلۀ سوم، شرکتهای تعاونی تلفیقی مواد اولیه کالاها را نیز تولید میکنند. وقتی کالاهای مصرفی اعضای تعاونیها و مواد اولیه آنها را بنگاه های تولیدی وابسته به تعاونیهای تلفیقی تولید کنند، بیشترین استفاده از سرمایه و نیروی کار داخلی صورت خواهد گرفت و در نتیجه تولید ملی متناسب با نیازهای مصرفی جامعه رشد خواهد کرد. 📖کتاب به کوشش احمد علی یوسفی 📌@canoon_org
🔶عده ای معتقدند روش روان شناسی، روشی علمی تجربی است و علم نمی تواند حاوی ارزش باشد؛ بنابراین نمیتوان از روانشناسی اسلامی یا هر نوع روان شناسی آمیخته با ارزشهای دینی یا غیر دینی سخن گفت. روش شناسی پژوهش در روان شناسی در سه دهه اخیر با تغییر و تحولات بازهم بیشتری رو به رو بوده و نوآوری در این موضوع همچنان ادامه دارد این تحولات به خصوص در گسترش و تعمیق انواع طرحهای پژوهش کیفی چون مطالعه موردی طرح های روایتی تئوری زمینهای روش ،تاریخی قوم شناسی، پدیدارشناسی، تحقیق در عمل و تحلیل گفتمان بیشتر دیده میشود ما شاهد هستیم که محققان کنونی از انواع گوناگونی از روشهای کمی و کیفی پژوهشی بهره میگیرند. 📖کتاب به کوشش در سه نشست با عناوین: نشست اول: زمینه های شکل گیری روانشناسی اسلامی نشست دوم:روش شناسی تجربی و روانشناسی اسلامی نشست سوم: روش تحقیق کیفی و روانشناسی اسلامی 💢 با قلمی جذاب و‌ روان به موضوع روش شناسی روانشناسی اسلامی پرداخته و ذهن مخاطب جوان را بهتر و بیشتر با این مقوله آشنا ساخته است. 📌@canoon_org
🔰نشست مجازی هوش مصنوعی و علوم انسانی 🔶در سال‌های اخیر در پرتوی پیشرفت‌های فناورانه و تکنولوژیک، شاهد بروز و ظهور عالم جدیدی در برابر چشمان بشر هستیم که هنوز از جهت نظری و فلسفی به خوبی تبیین و تشریح نشده است: جهان سایبر. یکی از مشخصات اساسی جهان سایبر که در به طور عینی قابل لمس بوده، مسئله هوش مصنوعی است. در این عرصه، محوریت تعامل آدمی با جهان اطراف بر مبنای اطلاعات است؛به طوری که پردازش اطلاعات به‌جای معرفت می‌نشیند و این اطلاعات به مثابه معرفت محسوب می‌گردد؛ به گونه‌ای که انسان به جای پردازش عقلی و رسیدن به معرفت، به اطلاعات مجازی و سایبری به مثابه معرفت می‌نگرد. 🔷بحث ما در این نشست در باب ماهیت فلسفی و معرفتی جهان سایبر و هوش مصنوعی نیست؛ بلکه تمرکز ما بر نحوه تعامل علوم انسانی کنونی با این جهان نوین به ویژه نسبت معرفت انسانی با هوش مصنوعی است: این که علوم انسانی چه تحولاتی را در بلندمدت از هوش مصنوعی خواهد پذیرفت؟ از سوی دیگر علوم انسانی چه تغییرات و تحولاتی را باید در خود ایجاد نماید که خود را متناسب با شرایط جدید سایبری تطبیق دهد؟ شاخه‌های مختلف علوم انسانی چگونه می‌توانند به تبیین ماهیت هوش مصنوعی و فضای سایبر بپردازند؟ 🗓در همین راستا قصد داریم تا در روز یکشنبه 11 تیرماه ساعت 9 صبح با حضور دکتر علیرضا قائمی نیا نشستی مجازی تحت عنوان « هوش مصنوعی و علوم انسانی» به صورت برخط در اسکای روم کانون اندیشه جوان به نشانی b2n.ir/d05397 برگزار کنیم. 📌@canoon_org
🔶اعضای مكتب فرانکفورت را گروهی از نویسندگان و پژوهشگران علوم اجتماعی تشکیل میدادند که علی رغم تنوع دیدگاه ها و برخی اختلافات در چند محور اصلی با هم اشتراک نظر یا همسویی تقریبی داشتند. نام آورترین شخصیتهای مکتب فرانکفورت ماکس هورکهایمر» (م ۱۹۷۳)، «تئودور آدورنو (م ۱۹۶۹)، «والتر بنيامين (م (۱۹۴۱) و «هربرت مارکوزه» (م ۱۹۷۹) میباشند. 🔷آرای مشترک مکتب فرانکفورتيها عمدتاً حول نحوی تفسیر همگی از مارکسیسم و ارائه انتقاداتی پست مدرنیستی نسبت به تکنولوژی و نظام تکنوکراسی، ساختار وهم آلود علوم مدرن سیطره تحمیق آور رسانه ها در جوامع غربی و ماهیت توتالیتاریستی رژیم های لیبرال سرمایه داری و سوسیالیسمهای بوروکراتیک قرار گرفته است. 📖کتاب یادداشت تئوریک به قلم شهریار زرشناس 📌@canoon_org
19.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰علم آموزی در مسیر زندگی 🔶انسان در بزنگاه مسیر زندگی، آن هنگام که بر سر چند راهی قرار گرفته، از چه طریقی میتواند مسیر نجات بخش خود را پیدا کند؟ جایگاه علم در تشخیص سره از ناسره چیست؟ قرآن‌ و سیره ائمه در این رابطه چه می فرمایند؟ 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به قسمت پنجاه و هشت برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. 📌@canoon_org
🔶تفسیر دیدگاه های مختلف درباره‌ آزادی قتصادی، ناشی از چگونگی نگرش آنها به بحث اصالت فرد یا اجتماع است. مکتب های لیبرالیستی به لحاظ توجه به منافع افراد حداکثر آزادی را برای فرد در نظر می گیرند؛ دیدگاه های مارکسیستی نیز با توجه به اصیل دانستن منافع اجتماع، آزادی افراد را بسیار محدود میدانند. 🔷اسلام در عین اینکه دینی اجتماعی است و به جامعه میاندیشد و فرد را مسئول جامعه می شمارد حقوق و آزادی فرد را نادیده نمی گیرد و فرد را غیر اصیل نمی شمارد. فرد از نظر اسلام، چه از نظر سیاسی و چه از نظر اقتصادی و چه از نظر قضایی و چه از نظر اجتماعی، حقوقی دارد. 💢از نظر سیاسی، حق مشورت و حق انتخاب و از نظر اقتصادی حق مالکیت بر محصول کار خود، حق معاوضه، مبادله، صدقه، وقـف، اجاره، مزارعـه مضاربه و غیره در مایملک شرعی خود دارد و از نظر قضایی حق اقامه و احقاق حق و حق شهادت و از نظر اجتماعی حق انتخاب شغل و دعوی و مسکن و انتخاب رشته تحصیلی و غیره و از نظر خانوادگی حق انتخاب همسر دارد. 📖کتاب به کوشش سعید فراهانی فرد 📌@canoon_org
5.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰امام هادی (علیه السلام) : 🔶حسد، کار های خوب را از بین می برد و دروغ، دشمنی می آورد. 📜 بحارالانوار، ج. ۶۹، ص۲۰۰. 🌺ولادت امام هادی (علیه السلام) مبارک باد🌺 📌@canoon_org