eitaa logo
مسجد ۱۴ معصوم روستای صرم
205 دنبال‌کننده
6.8هزار عکس
4.5هزار ویدیو
95 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
تمثیل ها مثل نافه ي آهو! بدن آهو يك قسمتي دارد به اسم نافه. خون وقتي وارد نافه ي آهو مي‌شود، تبديل به مشك مي‌شود كه عطر بسيار خوشبويي است، و چقدر قيمت پيدا مي‌كند و مردم آن را به سر و صورت و جامه خود مي‌كشند. دستگاه الهي هم درست مثل نافه ي آهو است! يعني هر كس هر قدر هم كه آلوده باشد وقتي به آنجا مي‌رود پاك و معطر مي‌شود، گذشته ي او اصلاح مي‌شود و تمام بدي هايش به خوبي بدل مي‌شود. آنجا جايي است كه بدي‌ها و گناهان به حسنه و زيبايي و خوبي بدل خواهد شد. درست مثل آب گل آلودي كه به دريا برسد؛ آب آلوده، همين كه به دريا رسيد پاك و زلال خواهد شد. «آب بد را چيست درمان؟ باز در جيحون شدن خوي بد را چيست درمان؟ باز ديدن، روي يار»
🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 🌙شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَى وَالْفُرْقَانِ🌙 🌹حلول ماه مبارک رمضان، ماه ضیافت الهی مبارک🌹 🔆 محفل جزءخوانی قران کریم ماه مبارک رمضان زمان👈 هر روز ساعت۱۸ رسمی مکان👈 در جوار امام زادگان روستای صرم ✅به همراه برنامه های متنوع👇👇 🌱غرفه کودک 🌱پاسخگویی به مسائل شرعی 🌱مسابقه و جایزه ✅ مسابقه در فضای مجازی 💠 برای اطلاع از اخبار فرهنگی روستا با ما همراه شوید. لینک کانال در ایتا👇👇 @sarm_frhngi لینک کانال درتلگرام👇👇 https://t.me/sarm_frhngi لینک پیج اینستاگرام👇👇👇 https://instagram.com/sarm_frhngi
❇️ دعای روز پنجم ماه مبارک رمضان 🔹اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي فِيهِ مِنَ الْمُسْتَغْفِرِينَ وَ اجْعَلْنِي فِيهِ مِنْ عِبَادِكَ الصَّالِحِينَ الْقَانِتِينَ 🔸خدايا مرا در اين روز از توبه و استغفاركنندگان قرار ده و از بندگان صالح مطيع خود مقرر فرما 🔹و اجْعَلْنِي فِيهِ مِنْ أَوْلِيَائِكَ الْمُقَرَّبِينَ بِرَأْفَتِكَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ 🔸و در اين روز مرا از دوستان مقرب درگاه خود قرار ده به حق لطف و رأفتت اى مهربانترين مهربانان عالم.
💠 حدیث روز 💠 💎 این افراد به مقام نبوت نزدیک‌اند 🔻پيامبر اكرم صلي‌الله‌عليه‌وآله: أقرَبُ النّاسِ مِن دَرجَةِ النُّبوَّةِ أهلُ الجِهادِ و أهلُ العِلمِ 💡 نزديك‌ترين مردم به مقام نبوّت، اهل جهاد و دانش‌اند. 📚 كنزالعمّال، ح 10647 ‌ ‌
احکام رمضانیه (5).mp3
5.14M
رمضانیه5 🔻حجت‌الاسلام‌والمسلمین وحیدپور 🎙 به چه دکترهایی برای روزه‌خواری می توان اعتماد کرد؟
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸سالروز تولد حضرت آیت الله العظمی الامام خامنه ای(حفظه الله) بر عموم امت اسلام تبریک و تهنیت باد🌹 امروز ۲۹ فروردین ماه، مصادف با سالروز تولد حضرت آیت الله خامنه‌ای، رهبر انقلاب است. البته تاریخ تولد رهبر انقلاب در شناسنامه روز ۲۴ تیر ثبت شده، اما ایشان در یکی از دیدارهایشان فرمودند که تاریخ تولد صحیح‌‎شان روز ۲۹ فروردین است. حضرت آیت الله خامنه‌ای در تاریخ ۲۹ فروردین سال ۱۳۱۸ در مشهد به دنیا آمدند.
احکام روزه 5 حکم روزۀ بیهوش چیست؟ الف. کل روز بیهوش است: [۱] اگر فرد بیهوش [۲] شود و عارضۀ مذکور موجب اخلال به نیت معتبر در روزه گردد، روزه بر او واجب نیست. به عنوان مثال، فردی که قبل از اذان صبح نیت روزه نداشته است، سپس بیهوش شده است و بعد از اذان مغرب به هوش آمده است، روزۀ آن روز بر وی واجب نبوده و بعداً نیز لازم نیست قضای آن را انجام دهد؛ چه قبل از بیهوش شدن نیت روزه گرفتن داشته باشد و چه نداشته باشد (حضرت امام و مقام معظم رهبری و آیات عظام خویی، گلپایگانی، فاضل و سیستانی). ب. قسمتی از روز بیهوش است: [۳] ۱. پیش از اذان صبح نیت روزه نکرده و بیهوش شده: روزه اش صحیح نیست و قضا هم ندارد (حضرت امام و آیات عظام خویی، فاضل و سیستانی). اگر قبل از ظهر به هوش بیاید، بنا بر احتیاط واجب، روزۀ آن روز را تمام کند و اگر تمام نکرد، قضای آن را به جا آورد (آیت الله گلپایگانی). ۲. پیش از اذان صبح نیت روزه داشته و بعد از آن بیهوش شده: بنا بر احتیاط واجب، روزۀ آن روز را تمام کند و اگر تمام نکرد، قضای آن را به جا آورد (حضرت امام و آیات عظام سیستانی، خویی، زنجانی، گلپایگانی، صافی، نوری و تبریزی). روزۀ آن روز باطل است (آیت الله اراکی). احتیاط واجب، آن روز را تمام کند و سپس قضا نماید (آیات عظام وحید، مکارم، بهجت: به شرطی که قبل از ظهر به هوش آید).
نکته اخلاقی هر وقت خواستی پارچه‌ای بخری، آن‌را در دست مچاله كن و بعد رهايش كن؛ اگر چروک بر نداشت، جنس خوبی دارد. آدم‌ها نیز همينطورند!!! آدم‌هايی كه بر اثر فشارها ومشكلات، اخلاق و رفتارشان عوض می‌شود، و «چروک» بر میدارند، اينها «جنس خوبی» ندارند! و برای «رفاقت»، «معاشرت»، «مشارکت»، «ازدواج» و «اعطای مسئولیت به ایشان» به هیچ وجه گزینه‌ی مناسبی نخواهند بود.
تمثیل ها مثل لباس تميز! خانم‌ها لباس‌هاي تميز را كنار لباس‌هاي تميز و لباس‌هاي كثيف را كنار لباس‌هاي كثيف مي‌گذارند. هندسه ي عالم هم همين است. آن‌هايي كه پاك اند كنار پاكي‌ها و پاكان قرار مي‌گيرند و آن‌هايي كه ناپاك اند كنار ناپاكي‌ها و ناپاكان قرار مي‌گيرند. و اين خود حقيقتي است كه قرآن كريم از آن ياد مي‌كند: پس پاك بشويم تا دوستاني پاك پيدا كنيم. پاك بشويم تا كتاب‌هاي پاك و خوبي در اختيارمان قرار بگيرد. پاك بشويم تا شغل‌هاي پاك و مناسبي سر راهمان سبز شود. پاك بشويم تا افكاري پاك و زيبا نصيبمان شود.
حکمت روزه گرفتن 5 صفای دل و پاکی روزه، چراغ معرفت و آگاهی را در درون برمی افروزد: اندرون از طعام خالی دار تا در آن نور معرفت بینی [۱] روزه، و بویژه روزه یک ماهه رمضان موجب می‌شود که حکومت شهوات و امیال شیطانی جای خود را به حکومت تقوی و پیروی از دستورات الهی بدهد، و تیرگی هوسها و شهوات در جان آدمی به نورانیّت و روشنی باطن تبدیل شود. در سایه همین صفا و پاکی حاصل از روزه است که روزه دار با خودآگاهی نه تنها دهان و شکم را از خوردن و آشامیدن; که دست و پا و چشم و گوش و زبان و همه اعضای خویش را از آنچه خدا حرام فرموده نگاه می‌دارد، و می‌تواند به آن درجه از تقوی نائل آید که حتی از اندیشه و فکر گناه نیز دوری گزیند، و این اوج نورانیّت روزه است. در حدیث آمده که امیرالمؤمنان علی (علیه السلام) نیز به همین مرتبه اشاره می فرماید: «صِیامُ الْقَلْبِ عَنِ الْفِکْرِ فِی الأثامِ افْضَلُ مِنْ صِیامِ الْبَطْنِ عَنِ الطَّعامِ» [۱]: روزه دل از اندیشه گناهان، برتر از روزه شکم از خوردن و آشامیدن است. ---------- [۱]: (۱) - گلستان سعدی. [۱]: (۱) - غررالحکم، چاپ نجف چاپخانه لقمان، ص ۲۰۳.
✍آثار نماز 📢📣 باشند👌 ⭕️گاهی اوقات انسان می شود میگوید با اینکه من نماز می خوانم ولی باز هم می کنم😔 👍 باید توجه داشته باشیم اینگونه نیست که شما فکر می کنید بلکه قطعا و خصوصا دور شدن از را در تجربه کرده اید😊 🙏 نماز دارد که در زندگی فرد بود هیچ کس نمی تواند آثار در #خدا ایستادن را انکار کند😐 🌷کافی است ای بین انسانهای_نمازخوان که گاها گناه هم می کنند و بین و فاسد که هرگز برای خدا رکوع و سجده نمی کنند داشته باشید. ❌ آمار نشان می دهد بیش از ۰/۹۰ زندانی ها مجرمین اهل نماز نیستند. ❎ اگر فرض کنیم تعداد گناهان ۱۰۰عدداست اهل نماز به خاطر نماز آثارش به سراغ بیش از ۰/۹۰ آنها نمی روند واگر هم مرتکب گناهی شوند معمولا از روی نیست بلا فاصله هم ناراحت و می شوند.😔 ⛔️منتها چون 👿 ما را به بدی می کند و در پی آن است که بزرگ نماز را از جلوی خود بردارد تا بتواند خیلی راحت در ما نفوذ کند به هر ای ما را وسوسه کند که ما نماز را ترک کنیم مثلا می گوید: خجالت نمی کشی با این گناهان در بایستی و با او حرف بزنی؟😡 ✅ در حالی که این طور مواقع ما باید باشد و خدا نیز با آغوش باز ما را می پذیرد.🙏 ☝️نکته دیگ اینکه و کامل است که آثار را به همراه دارد اما بی فایده و بی اثر نیست. 👎پس تحت هیچ نماز را نکنید چون نماز بالاخره اثر خودش را هرجا که باشد می گذارد ان شاءالله چه جاهایی که از از کارمان بازشده یا رحمتی چیزی به ما رسیده اما نمی دانیم از کجاست درحالی که همه چیز از همین نماز شکسته و بسته ماست.
مسابقه بزرگ امام رمضان3 « آیات المهدی ٣ »         ✍️ امروز نیز به یکی دیگر از «آیات المهدی» می‌پردازیم که همانطور که قبلاً عرض شد، این آیات را مفسرین، با بهره‌گیری از روایات تفسیری و تبیینی اهل‌بیت (ع)، ناظر به موضوع مهدویت و مسائل و معارف پیرامون آن می‌دانند؛ 💠 «وَ لَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْ‏ءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِنَ الْأَمْوالِ وَ الْأَنْفُسِ وَ الثَّمَراتِ وَ بَشِّرِ الصَّابِرينَ🔹الَّذينَ إِذا أَصابَتْهُمْ مُصيبَةٌ قالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُونَ🔹أُولئِک عَلَیهِمْ صَلَواتٌ مِنْ رَبِّهِمْ وَ رَحْمَةٌ وَ أُولئِک هُمُ الْمُهْتَدُون»: «و قطعاً شما را به چيزى از [قبيلِ‏] ترس و گرسنگى، و كاهش در اموال و جان‌ها و محصولات مى‏آزماييم و مژده ده به شكيبايان و استقامت کنندگان!🔹کسانی که هرگاه مصیبتی به ایشان می‌رسد، می‌گویند: «ما از آنِ خداییم و به‌سوی او باز می‌گردیم!» این‌ها، همان‌ها هستند که الطاف و رحمت خدا شامل حالشان شده و از هدایت‌یافتگانند!» (بقره/ ١۵۵ تا ١۵٧) در بیان اجمالی این آیات، ابتدا باید به دو نکته مهم دقت نمود: 1️⃣ در بین سنت‌ها و قوانين الهی، قانونی به نام «ابتلاء و آزمایش» وجود دارد و تمامی انسان‌ها، طبق این سنت الهی، می‌بایست در این آزمون بزرگ شرکت نموده و غربالگری شوند! 2️⃣ خداوند در مقاطع مختلف تاریخی، به گونه های مختلفی، بشر را آزموده و گاهی این آزمایش الهی، فردی و گاهی اجتماعی (لَنَبْلُوَنَّكُمْ) است که طبق روایات اسلامی، ابتلاعات و آزمایش‌های دوره آخرالزمان زمان بیشتر جنبه اجتماعی و عمومی دارد و از سخت‌ترین آزمون‌ها در طول تاریخ است! چراکه حجم سنگینی از بلایا و ابتلاعات در این دوره به وجود می‌آید، لذا مفسرین آیات فوق‌الذکر را، مصداق دوره آخرالزمان دانسته‌اند و در ذیل این آیات، روایاتی از اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع) ذکر کرده‌اند که دلالت بر این موضوع دارد، چنانچه امام صادق(ع) در تبیین این آیات می‌فرمایند: «همانا در پیش روی قائم ما، برای مؤمنین، از سوی خداوند نشانه‌هایی خواهد بود...چنانچه خداوند فرموده: 👈«وَ لَنَبْلُوَنَّکمْ»: یعنی پیش از قیام حضرت قائم، شما مؤمنین را (به موارد زیر) خواهم آزمود! 👈«بِشَی‌ءٍ مِنَ الْخَوْفِ»: آنان را به ترس از سوی حاکمان (و طاغوت های فاسد زمان)؛ 👈 «وَ الْجُوعِ»: و ابتلای به گرسنگی، با بالا رفتن قیمت‌ها (گرانی و تورم)؛ 👈«وَ نَقْصٍ مِنَ الْأَمْوالِ»: و (مشکلات مالی) و کساد شدن تجارت و کمی سود؛ 👈«وَ نَقْصٍ مِنَ...الْأَنْفُسِ»: و از دست دادن جان‌ها یعنی مرگی سریع و فراگیر (به‌گونه‌ای که طبق برخی روایات، مردم از دفنشان عاجز می‌مانند)؛ 👈«وَ نَقْصٍ مِنَ...الثَّمَراتِ»: و نقصی در میوه‌ها یعنی کاهش برداشت محصول و برکات زمین؛ 👈«وَ بَشِّرِ الصَّابِرِینَ» در این هنگام صبر کنندگان را به تعجیل قیام حضرت قائم بشارت دهید!» (الغيبة للنعمانی، ج۱، ص۲۵۰) ✍️ از آنچه گذشت، نتیجه می‌گیریم که: 1️⃣ گویا دوران غیبت، دورانِ نیروسازی برای برنامهٔ جهانی اصلاح عالَم است، لذا انسان‌ها در کورهٔ حوادث و آزمون‌های سخت قرار می‌گیرند تا غربالگری شده و مشخص شود چه کسانی همچنان راست‌قامت و ثابت‌قدم بر حق، و راضی به رضای خدای حکیمند، تا قابلیت همراهی حضرت مهدی (عج) را پیدا کنند! 2️⃣ بر اساس این آیات، مشخص می‌شود که انسان‌های مؤمنی که در برابر آزمایش‌های سخت دوره آخرالزمان، مقاومت و پایداری نمایند، مورد بشارت الهی قرار گرفته: «وَ بَشِّرِ الصَّابِرینَ»، و الطاف و رحمت خداوند شامل حالشان شده و هدایت‌ می‌شوند: «عَلَیهِمْ صَلَواتٌ مِنْ رَبِّهِمْ وَ رَحْمَةٌ وَ أُولئِک هُمُ الْمُهْتَدُون» و بالاخره شایستگی یاری و همراهی امام خود را به‌دست آورده و خداوند نیز ظهور و حکومت عدل مهدوی را به آنها عطاء می‌نماید!
✍برخی پدر و مادرهای امروز👇 👈آموزش : 🚩 از ۵ سالگی 🚩 زبان از ۶ سالگی 🚩نقاشی ۵ سالگی 🚩 ۱۳ سالگی 🚩 پهباد ۷ سالگی 🚩 ۶ سالگی آموزش همه چیز قبل از موعد 👈حالا همین پدر و مادر ها:👇 🚩 : هنوز بچه است زوده 🚩 : هوا گرمه اذیت میشه 🚩 : حالا چند سال دیرتر چیزی نمیشه 🚩 و عفت: هنوز بچه است چیزی نیست که! 🚩کلا پای که وسط میاد یعنی همون چیزی که انسان رو تبدیل به یک آدم قوی و قدرتمند و با اراده می کنه هنوز بچه است 📖 پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) به برخی از کودکان نگاه کردند و فرمودند: وای بر اولاد از دست پدرانشان! سؤال شد یا رسول الله: آیا از پدران مشرکِ آنان؟ 👈 فرمودند:خیر، از دست آنها، چون واجبات دین را به فرزندانشان نمی آموزند و اگر اولاد آنها بخواهند، بیاموزند، آنان را می کنند. و تنها به این قانع هستند که فرزندانشان از مال چیزی را به دست آورند. من از آنها بیزارم و آنها هم از من بیزارند. 📚[1)بحارالانوار، ج ۲۳، ص ۱۱۴. 📚[2] مجلسى، محمدباقر، بحارالانوار، ج ۷۴، ص ۶، روایت ۱. 📚[3] طبرسى، فضل بن حسن، مکارم الاخلاق.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 دعای روز ششم ماه مبارک رمضان 💠 🔹اللَّهُمَّ لاَ تَخْذُلْنِي فِيهِ لِتَعَرُّضِ مَعْصِيَتِكَ وَ لاَتَضْرِبْنِي بِسِيَاطِ نَقِمَتِكَ 🔸 اى خدا مرا در اين روز بواسطه ارتكاب عصيانت خوار مساز و به ضرب تازيانه قهرت كيفر مكن 🔹و زَحْزِحْنِي فِيهِ مِنْ مُوجِبَاتِ سَخَطِكَ بِمَنِّكَ وَ أَيَادِيكَ يَا مُنْتَهَى رَغْبَةِ الرَّاغِبِينَ 🔸و از موجبات خشم و غضبت دور گردان به حق احسان و نعمتهاى تو به خلق اى منتهاى آرزوى مشتاقان.
احکام رمضانیه (6).mp3
3.52M
رمضانیه6 🔻حجت‌الاسلام‌والمسلمین وحیدپور 🎙 حکم اهداء خون، آندوسکوپی و استفاده از شیاف در ماه مبارک رمضان چیست؟
💠 حدیث روز 💠 ⭕️ بدبخت واقعی در ماه مبارک رمضان 🔻پيامبر اکرم صلي‌الله‌عليه‌وآله: إنَّ الشَّقِيَّ حَقَّ الشَّقِيِ مَن خَرَجَ مِنهُ هذَا الشَّهرُ و لَم يُغفَر ذُنوبُهُ ❇️ بدبخت واقعى كسى است كه اين ماه (رمضان)را پشت سر گذارد و گناهانش آمرزيده نشود. 📚 ميزان الحكمه، ح 7458 ‌ ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حکمت روزه گرفتن 6 روزه و صبر «صبر» از خصایلی است که در اخلاق اسلام بر آن بسیار تأکید شده است; انسان مسلمان در زندگی فردی و اجتماعی خویش در راه هدفهایی مبارزه می‌کند و با مشکلاتی نیز روبرو است، بدون خصلت صبر، پیروزی بر مشکلات و رسیدن به هدفها آسان نیست. صبر و تحمل بر نیروی مقاومت و پایداری آدمی می‌افزاید و اراده را توانا می‌سازد، هیچ جامعه ایی اگر تحمل ناگواریها را نداشته باشد بر مشکلات خویش و بر دشمنان خود نمی تواند پیروز گردد، با صبر و مقاومت است که می‌توان به پیکار ستمگران رفت، و دست استعمارگران را کوتاه نمود; و روزه - بویژه در روزهای گرم و طولانی تابستان که فشار تشنگی طاقت فرسا می‌شود - به طور چشمگیری به انسان صبر و مقاومت می‌بخشد، و تحمل رنج و سختی را بر آدمی آسان می‌سازد. در حدیث از حضرت امام باقر (علیه السلام) است که در آخرین جمعه از ماه شعبان پیامبر گرامی (صلی الله علیه وآله وسلم) در ضمن خطبه مبارکه اش ماه رمضان را ماه صبر نامیده اند: «شَهْرُالصَّبْرَ وَاِنَّ الصَّبْرَ ثَوابُهُ الْجَنَّةُ» (ماه رمضان، ماه صبر است و همانا که پاداش صبر بهشت است). [۱] ---------- [۱]: (۱) - کافی ج ۴، ص ۶۶.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
احکام روزه 6 حکم ضرر داشتن روزه1 الف_ کسی که می‌داند روزه برای او ضرر دارد یا خوف ضرر داشته باشد باید روزه را ترک کند و اگر روزه بگیرد صحیح نیست بلکه حرام است، خواه این یقین و خوف از تجربه‌ی شخصی حاصل شده باشد یا از گفته‌ی پزشک امین یا از منشأ عقلایی دیگر. ب_ ملاک تأثیر روزه در ایجاد بیماری یا تشدید آن و عدم قدرت بر روزه گرفتن، تشخیص خود روزه‌دار نسبت به خودش است، بنابراین اگر پزشک بگوید روزه ضرر دارد، اما او با تجربه دریافته است که ضرر ندارد باید روزه بگیرد، همچنین اگر پزشک بگوید روزه ضرر ندارد ولی او بداند روزه برایش ضرر دارد یا خوف ضرر داشته باشد نباید روزه بگیرد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مسابقه بزرگ امام رمضان 4 « آیات المهدی ۴» امروز نیز به یکی دیگر از «آیات المهدی» در قرآن کریم می‌پردازیم: «يُؤتِي الْحِكْمَةَ مَن يَشَاءُ وَمَن يُؤْتَ الْحِكْمَةَ فَقَدْ أُوتِيَ خَيْراً كَثِيراً وَمَا يَذَّكَّرُ إِلاَّ أُوْلُواْ الأَلْبَابِ»: «(خداوند) حكمت و بينش را به هر كس بخواهد (وشايسته ببيند) مى دهد و به هركس حكمت داده شود، همانا خيرى فراوان به او داده شده است و جز خردمندان (از اين نكته را) متذكّر نمى گردند». [بقره/٢۶٩] ✅ برای بررسی این آیه، ابتدا باید «حکمت» را معنا کنیم؛ «حكمت» در زبان عرب، نشان از استواری و اتقان دارد و به علوم محكم و متقن اطلاق می‌شود، آن چنانكه هيچ رخنه و يا سستى در آن علوم نباشد و در این آیه، مفسرین، «حکمت» را به معنى معرفت و شناختِ اسرار و آگاهى از حقايق و رسيدن به حقّ دانسته‌اند، كه خداوند به بعضى از افراد به خاطر پاكى و تقوى و تلاش و ایجاد ظرفیت، آن را عطاء مى كند، تا آنان، وسوسه هاى شيطانى را از الهامات الهى باز شناخته و چاه را از راه و شعار را از شعور تشخيص دهند و به خير كثير دست یابند! ✍️ اهل بیت عصمت و طهارت در روايات متعدد، معنی حکمت در این آیه را بیان نموده‌اند، ازجمله: 1️⃣ امام صادق(ع) فرمودند: (مراد از حکمت)، اطاعت خداوند و شناخت امام (زمان) است!»: «هی طاعةالله و معرفةالإمام». (المحاسن، ج١، ص١۴٨) 2️⃣ همچنین حضرت در روایت دیگری فرمودند: «(مراد از حکمت) شناخت امام (زمان) و دوری از گناهان بزرگ است»: «معرفة الإمام و اجتناب الكبائر...». (تفسير العياشی، ج١، ص١۵١) 3️⃣ و در برخی روایات نیز «حكمت» را، به معنای، معرفت و تفقّه در دين دانسته‌اند. [تفسير نورالثقلين، ج ١، ص ٢٨٧] ✅ نکته بعدی، درباره تعبیر «مَنْ یشاءُ» است که به معنی «خدا به هر كس بخواهد، حکمت می‌دهد!» آمده؛ که باید بدانیم مشیت الهی هم حکیمانه است، و در اینجا خواست خداوند، بدین معناست که خدا حکمت را به کسی که قابلیت، ظرفیت و شایستگی لازم را در خود ایجاد کند، عطاء می‌نماید! همانطور که هیچ انسان عاقلی، «شیر» پرمنفعت و گوارا را در ظرف کثیف و شکسته نمی‌ریزد! پس فیض الهی برای همه انسان‌ها، جاری و ساری است، اما افراد باتوجه به میزان تلاش و ایجاد ظرفیت، از فیوضات الهی بهره‌مند می‌شوند! لذا معرفت امام زمان، که حکمت و عطيه بزرگ الهی است فقط شامل کسانی می‌شود که ظرفیت لازم برای دریافت آن را فراهم نمایند! ✅ نکته دیگر در این آیه «أُوْلُواْ الأَلْبَابِ» است‌؛ «ألباب» جمع «لُبّ» به معناى مغز است، لذا صاحبان عقل و خرد ناب را «اولوا الالباب» می‌گویند که با تفکر و سعی و تلاش به دنبال حکمت رفته و آن را دریافته و به سعادت واقعى دست می‌یابند! ✅ نکته مهم دیگر در این آیه، تعبیر «خَيْراً كَثِيراً» است که از «حکمت» به‌عنوان خیر کثیر و به تعبیر دیگر، «کوثر»، سخن به میان آورده و این بدین معناست که همه‌ى دنيا متاع قليل است، (قُلْ مَتَاعُ الدُّنْيَا قَلِيلٌ) [نساء، ٧٧]، ولى «حكمت»، خير كثير است! لذا اگر همه امكانات مادّى، فداى دست يابى به حكمت و معرفت به امام زمان (عج) گردد، ارزش دارد! چراکه حكمت، مادر و شاه کلید همه‌ى خيرات است! ✍️ از آنچه گذشت، نتیجه می‌گیریم که مهم‌ترین مصداق‌ حکمت، مسئلهٔ شناخت امام زمان (عج) است و اگر کسی به این نعمت بزرگ دست‌ یابد، به خیر کثیر و کوثر، دست‌یافته و برکت و سعادت دو جهان را از آن خود کرده است و اگر کسی از این نعمت بزرگ محروم شد، حیات و مرگ او مانند حیات و مرگ مردم در زمان جاهلیت است که هیچ بهره‌ای از حقیقت و حکمت نداشتند.