eitaa logo
حکمرانی فرهنگی
4.3هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
205 ویدیو
357 فایل
📚اولین میکرورسانه حکمرانی و سیاستگذاری فرهنگی 🗂مرکز گفتمان سازی و تسهیل گری مسائل فرهنگی 👤روابط عمومی: @admin_activism ۴۴۸۸ گروه اندیشه ورزی حکمرانی فرهنگی👇 https://eitaa.com/joinchat/683213486Ce83398f890
مشاهده در ایتا
دانلود
وظایف_سیاستگذاری_و_اجرایی_وزارت_فرهنگ_و_ارشاد_اسلامی.pdf
3.5M
🔴متن کامل کتاب «وظایف سیاست‌گذاری و اجرایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی» | 🆔@cultural_governance
📌 بودجه دولتی حوزه؛ آمار و ارقام 🔹 اظهارنظرهای پراکنده و گسترده‌ای درباره مقدار ، به‌ویژه نهادهای دینی وجود دارد و عده‌ای این مسئله را مقدمه‌ای برای بیان موضوع و یا نهادهای فرهنگی-دینی از جمله حوزه‌های علمیه قرار می‌دهند. 🔹در این یادداشت برآنیم آمار دقیق بودجه نهادهای فرهنگی و مقایسه آن با سایر بخش‌ها، مقایسه سهم نهادهای حوزوی با سایر بخش‌ها، و مقایسه با دانشگاه‌های مطرح کشور بپردازیم تا تصور دقیق‌تری از بودجه‌ای که به حوزه تخصیص می‌یابد شکل گیرد. 🔸از سال ۱۳۶۰ تا ۱۳۹۹ بودجه یا اعتبارات فرهنگی از روندی روبه برخوردار بوده اما نسبت بودجه فرهنگی از سطحی مشخص فراتر نرفته و همواره میان ۱ تا ۴ درصد در نوسان بوده، به‌گونه‌ای که کمترین آن ۱.۲۶ درصد در سال ۱۳۶۰ و بیشترین آن ۳.۶ درصد در سال ۱۳۹۱ بوده است. 🔸 در سال ۱۴۰۱ بودجه نهادهای فرهنگی تنها به ۹ دستگاه به‌عنوان دستگاه‌های اصلی متولی فرهنگ کشور پرداخت می‌گردد. در واقع به‌نوعی در دریافت بودجه در ۹ نهاد فرهنگی ادغام شده‌اند. 🔹 سه وزارتخانه ، ، و ، همچنین ، ، ، ، و نیز به‌عنوان دستگاه‌های اصلی شناسایی شدند. 🔸مقایسه بودجه فرهنگی با سایر کشورها آمارها نشان می‌دهد رقم بودجه فرهنگی کشور در سال ۲۰۱۹ با لحاظ شاخص برابری ، ایران در مقایسه با ، ، ، ، ، ، و کمترین میزان هزینه‌کرد در موضوعات فرهنگی را دارد. 🔹 سازمان تبلیغات اسلامی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، عیال‌وارترین نهادهای فرهنگی در سال ۱۴۰۱ هستند؛ به‌بیان دیگر، مجموع بودجه تعریف شده برای این دو نهاد در سال آینده میان ۳۷ نهاد تقسیم خواهد شد. این بدان معنا است که رقم ۱۵۳۴ میلیارد تومان اعتباری که برای سازمان تبلیغات اسلامی منظور شده، باید میان ۲۰ نهاد مختلف توزیع شود که یکی از آنها سازمان تبلیغات اسلامی است و این سازمان در هزینه‌کرد این میزان بودجه، ۱۹ شریک دیگر هم دارد. 🔺 حداقل سرانه آموزشی در ۱۴ میلیون تومان است، در حالی که آن دانشگاه دارای پراکندگی واحد در کشور نیز نیست و طبیعتاً هزینه سربار پراکندگی نیز ندارد، اما این سرانه در بودجه حوزه بر اساس مثلاً پیشنهاد در لایحه بودجه، نزدیک ۶ میلیون تومان است که در صورت بررسی بر اساس تخصیص دریافتی، کمتر از ۴ میلیون تومان می‌شود. 🔻نگاهی به بودجه و اصلی کشور نشان می‌دهد که ارقام بودجه نهادهای دینی چندان هم نجومی و زیاد به نظر نمی‌رسد. امسال با بودجه ۶۸۸‌میلیاردی بالاترین میزان بودجه را به خود اختصاص داده است. ▫️ مثلاً بودجه حوزه‌های علمیه خواهران با تمام مدارس علمیه فعال در سراسر کشور، یک‌سوم است. ▫️ یا بودجه با بیش از ۵۰ هزار دانش‌پژوه غیرایرانی و نتایج آن در آشنایی بیش از ۳۰۰ هزار غیرایرانی با ، تنها یک‌بیستم بودجه دانشگاه تهران با ۴۰ هزار دانشجو است. 🔺 برخی بودجه‌ «» را با بودجه «اورژانس» مقایسه می‌کنند، یا بودجه با مقایسه می‌شود که حساسیت کافی برانگیخته شود. معنای ضمنی این مقایسه این است که مردم عزیز ایران! اگر سال بعد دیر به بیمار شما رسید، به مرکز خدمات حوزه‌های علمیه مراجعه و روحانیان را مؤاخذه کنید! ✅ راهکارهایی برای کاهش حساسیت‌ها درباره دریافت بودجه حوزه‌های علمیه 1️⃣ ضرورت در مقدار تخصیص بودجه و هزینه‌ها و اعلام آن در رسانه‌ها 2️⃣ اعلام حوزه‌های علمیه در طول سال و مقایسه آن با گذشته 3️⃣ اعلام برنامه‌های آینده با هدف مشخص کردن محل‌های مصارف بودجه ✔️ متن کامل یادداشت را در لینک زیر بخوانید: https://m-ph.ir/bodje-dolate-howzah-amar-argham// 🖋حسین قاسمی فرد، دانش‌آموخته حوزه علمیه قم و کارشناس ارشد فقه سیاسی 🆔@cultural_governance
✍️فراخوان ارسال یادداشت کوتاه 🗂 🚀 استارتاپ های فرهنگی و اجتماعی 🔹در كشورهای توسعه یافته در حوزه فناوری، صنایع فرهنگی مورد توجه قرار گرفته و در كشور ما نیز چنین نگاهی وجود داشت كه بحث صنایع و برنامه های فرهنگی در نگاهی هزینه كردی كه همواره سر بار كشور و دولت و بودجه تلقی می شود، به این سمت حركت كند كه این حوزه ها می تواند درآمدزا و اقتصادی باشد و برای كشور فرصت ایجاد كند. 🔸به نظر شما آیا استارتاپ های فرهنگی در کشور ما موفق بوده اند؟ 🔸نقاط قوت و ضعف شتاب دهنده های فرهنگی چیست؟ 🔸آیا نواوری اجتماعی دانش بومی آن در لایه نظری و کاربردی در کشور تولید شده است؟ 🔸تجربیات شما از فرایند شتاب دهی در مراکز های نواوری چگونه بوده است؟ 🔸نقش مردم و حاکمیت در فضای بیزینس فرهنگی و اجتماعی چیست؟ | 🆔@cultural_governance
📌نقد شتاب دهنده ها 🖍مقدمه استارت‌آپ نیز مانند بسیاری از پدیده‌های دیگر، دارای دو روی مثبت و منفی است. در کنار ویژگی‌های مثبتی که برای استارت‌آپ‌ها می‌توان برشمرد، با کمی مداقه و بررسی دقیق‌تر و عمیق‌تر، می‌توان اسیب ها و تهدید هایی را نیز در این حوزه مشاهده کرد که در برخی سطوح می‌توان آن‌ها را مشاهده کرد و در سطوحی دیگر، هنوز فراگیر نشده‌اند؛ اگرچه می‌توان ردّپای آن‌ها را دید. به طور کلّی این تهدیدها و آسیب ها را می‌توانیم در حوزه‌های «امنیتی» «فرهنگی» «ریل گذاری جهت گیری تخصصی غلط» «عدم توجه به زیرساخت های پیش نیاز» «نداشتن مغز افزاری و برنامه دقیق» تقسیم‌بندی کرد. 🖊آن‌طور که جسته و گریخته بیان می‌شود در سال‌های اخیر با اوج گرفتن رشد استارت‌آپ‌ها در کشور، برخی از افراد و نهادها تحت عناوینی چون سرمایه‌گذاری و آموزش در حوزه استارت‌آپ‌ها وارد کشور شده‌اند که بعضاً دارای سوابق امنیّتی منفی هستند. علاوه بر این، در سال‌های گذشته شماری از این افراد و نهادها توانسته‌اند حسن شهرتی نیز بین فعّالان این حوزه کسب کنند. سرمایه‌گذاران و مربیّان خارجی نیز افزون بر آن‌ها به بازار استارت‌آپی ایران وارد شده‌اند. بر این اساس، می‌توان ادّعا کرد که در این فضای کسب‌وکاری، زمینه‌ای ایجاد شده که ممکن است محملی برای برخی تهدیدهای امنیّتی علیه کشور باشد. 🖌سوءاستفاده اطّلاعاتی، قلب این تهدیدها است (کلان داده‌های تولید شده که در اختیار دشمنان شاید قرار بگیرد و یا دسترسی داشته باشند). زیرا این افراد در پوشش فعّالان استارت‌آپی، اوّلاً اطّلاعاتی فراوان درباره شرایط کسب‌وکار و بازار ایران به دست می‌آورند؛ و ثانیاً بسیاری از استارت‌آپ‌ها مجموعه داده‌های عظیمی از رفتارها و اعمال شهروندان به دست آورده‌اند که دسترسی خارجی‌ها به این اطّلاعات می‌تواند باعث بروز مشکلات فراوانی برای کشور شود. 🔺 برای مثال، استارت‌آپی که ارائه‌کننده خدمات مجازی کرایه خودرو است، در پایگاه داده خود مشخّصات مشتریان، سوابق استفاده از سرویس، محل سکونت و مکان‌هایی که افراد به آن‌جا رفته‌اند را در اختیار دارد که مجموعه‌ای ارزشمند برای هر دستگاه اطّلاعاتی به حساب می‌آید. بنابراین، فقدان نظارت لازم و عدم تدوین سازوکارهای مناسب در این عرصه می‌تواند این تهدید را به آسیب تبدیل کند. برای مواجهه با این تهدید بایستی سازوکارها و قواعد مورد بازنگری قرار گیرند و حتّی‌المقدور، مقابله با آن از سنخ پیش‌گیری باشد. 🖍در شرایط کنونی، برخی از نهادهای حاکمیّتی چشم خود را بر چنین تهدیدی بسته‌اند و آن را انکار می‌کنند. این برخورد نیز عرصه را برای عملی‌شدن چنین تهدیداتی مهیّا کرده است. در حالی که با هوشیاری این نهادها و نقش‌آفرینی مؤثّر آن‌ها در شفاف‌کردن هر‌چه بیش‌تر این حوزه، می‌توان بخش قابل توجّهی از تهدید را پیش از نیاز به برخوردهای سلبی نهادهای امنیّتی، خنثی کرد. | 🆔@cultural_governance
📌نقد شتاب دهنده ها 🖍به جرأت می‌توان ادّعا کرد که مهم‌ترین تهدیدی که گسترش فضای استارت‌آپی می‌تواند به همراه داشته باشد، تهدید از ناحیه فرهنگ و پروژه تغییر نرم است. این مسأله آن‌قدر جدّی است که حتّی برخی مقامات ارشد آمریکایی در پیام خود به جوانان ایرانی توصیه می‌کنند که به سمت راه‌اندازی استارت‌آپ‌ها بروند! نکته‌ای که در این‌جا وجود دارد آن است که در موج ترویج استارت‌آپ‌ها و معرّفی این عرصه به جوانان (عمدتاً فرهیختگان) که در چند سال اخیر بسیار شدّت گرفته، بیش‌تر از آن‌که شاهد نگاهی کارآفرینانه و مبتنی بر اقتضائات بومی باشیم، شاهد ترویج الگوهای غربی این حوزه هستیم و ریشه اصلی این الگوها، سیستم بازار آمریکا و اکوسیستم دره سیلیکون بوده است. ⭕️کوشش برای ایجاد حس انزوا از آرمان‌های انقلاب و در نتیجه تغییر فرهنگی صورت‌بندی مسأله به این صورت است که نمایشی از وضعیّت اقتصاد دنیا نشان داده می‌شود که در آن، شاهد اقتصادی به اصطلاح جهانی هستیم،کشورها در این سیستم اقتصادی، هم‌افزایی مسالمت‌آمیز دارند و همه از مزایای این هم‌زیستی بهره‌مند می‌شوند.در همین راستا، هنگامی که ما با قوی‌ترین عضو این سیستم (آمریکا) درگیر شویم، از این سیستم کنار گذاشته‌شده و منزوی می‌شویم.این انزوا به عقب‌ماندگی کشور می‌انجامد!!!!. 🔺پس، برای پیشرفت باید از درگیری بی‌مورد خودداری نمود و وارد این سیستم شد؛ همانطور که برخی کشورهای دیگر، مانند کره‌جنوبی، هند، مالزی و چین که تا چند دهه قبل کشورهایی توسعه‌نیافته محسوب می‌شدند، به دلیل عدم درگیری با ابرقدرت‌ها توانستند در سیستم اقتصاد جهانی حضور پیدا کرده و با اجرای سیاست‌های متناسب با آن، پیشرفت کنند. این حس انزوا وقتی ایجاد می‌شود که سرمایه‌داران بزرگ غربی در انواع اکوسیستم‌های کشورهای در حال توسعه سرمایه‌گذاری کرده و حمایت‌های زیادی را انجام می‌دهند؛عموماً شرایط در مورد ایران متفاوت است و این‌گونه نیست. همین امر باعث می‌شود افرادی پرشور که میل شدیدی به رشد و پیشرفت دارند، به آرمان‌هایی که آنان را از پیشرفت و بهره‌مندی از چنین امکاناتی دور می‌سازند، بدبین شوند.جوّ موجود در فضای استارت‌آپی کشور تحریک‌کننده این نوع نگرش است و بر اسطوره‌سازی مستمر از شرکت‌ها و کسب‌و‌کارهایی مبتنی است که ترویج‌گر این نگاه اقتصادی‌اند؛ نگاهی که در آن برای پیشرفت ناگزیریم به این سیستم بپیوندیم و راه مستقلی وجود ندارد! ⭕️ترویج سبک زندگی از دیگر اقدامات استارت آپ‌ها است، نوع لباس‌ها و کتاب‌هایی که در دیجی کالا به فروش می‌رسد و...در واقع، الگوهای ترویجی در فضای استارت‌آپی کشور، الگوهای منبعث از نگاه سرمایه‌داری هستند و طبیعتاً ارزش‌های حاکم بر آن‌ها نیز متأثّر از همین نگاه است.ولی از آن‌جا که قلمرو استارت‌آپ‌ها از سطح نظریه فراتر رفته و در عمل نیز امتداد می‌یابد، و از سویی ارتباط استارت‌آپ‌‌ها با جامعه و وسعت تأثیر و تأثّرات آن‌ها بیش‌تر است، دامنه و شدّت اثرات آن نیز بیش‌تر خواهد بود. این اثرپذیری نگرشی، تأثیرات بلندمدّت و خزنده‌ای بر چارچوب‌های فرهنگی و ارزشی جامعه ما می‌گذارد. 🖍مساله دیگر در تهدید های فرهنگی شتاب دهنده ها این می باشد که این ساختار ها دارای ادبیات خاص و مفاهیم مختص به خود مباشند مانند:منتور و کوچ(مشاور)، انجل(فرشته ایده) و ... که یک گفتمان ادبیاتی را در فضای دانشگاهی دارد ایجاد می کند در حالی که رهبر معظم انقلاب اسلامی از زبان فارسی به عنوان یکی از ارکان هویت ملی مردم ایران نام بردند و فرمودند: ((اکنون زبان فارسی بهترین حامل و رسانه برای معارف، افکار، نوآوری و تمدن عمیق اسلامی محسوب می‌شود و بر این اساس وظیفه ما در قبال زبان فارسی بسیار سنگین است.)) دیدار اعضای دومین مجمع بین‌‌المللی زبان فارسی با رهبر انقلاب 🖍بر اساس آنچه بیان شد، شرایط موجود در فضای استارت‌آپی کشور در حال حرکت به سمت و سویی است که به ابزاری مهم در جهت تغییر نرم در جامعه ایران بدل گشته و دشمنان نیز بر این نوع تغییر، حساب ویژه‌ای باز کرده‌اند. از آن‌جا که این فرآیند تغییر، روندی بسیار خزنده دارد و تأثیراتش بیش‌تر تدریجی و مخفی است تا دفعی و آشکار، شناسایی دقیق و برخورد مناسب و به موقع با آن بسیار ضروری است که هوشیاری کامل نهادهای مسئول را می‌طلبد. | 🆔@cultural_governance
🔰بررسی جریان خلاقیت فرهنگی و اجتماعی در کشور ✍️خروجی ها، زیرساخت ها، اهم اقدامات 🆔@cultural_governance
حکمرانی فرهنگی
🔰بررسی جریان خلاقیت فرهنگی و اجتماعی در کشور ✍️خروجی ها، زیرساخت ها، اهم اقدامات #استارتاپ_فرهنگی
🔰نکات نمودار جریان خلاقیت فرهنگی و اجتماعی در کشور 🔸خروجی های اقدامات فرهنگی و اجتماعی بایستی براساس یک زیرساخت صحیح و متناسب طراحی شود برای مثال: ایا واقعا «نواوری اجتماعی و حل مسایل مردمی» در بستر و زیرساخت «شتاب دهنده ها» رخ می دهد یا باید به فکر زیرساخت دقیق تری برای آن باشیم؟ 🔸تحول و رسیدن به نقطه مطلوب در حوزه مسایل فرهنگی و اجتماعی فقط در گرو زیرساخت های مذکور نیست بلکه باید به تناسب بوم کشور باید به زیرساخت های برخاسته از «زیست بوم کشور» فکر کنیم و در لایه طراحی آنها بر آییم. 🔸امروزه شاهد این هستیم که جریان نواوری فرهنگی و اجتماعی در کشور دارای گفتمان هایی همچون: «نواوری اجتماعی»، «کسب و کار فرهنگی»، «پیشرفت منطقه ای» «مساله شناسی» را یدک میکشد. ایا اساسا تضارب این دانش ها با یکدیگر امری صحیح است؟ 🔸غالب فعالیت های فرهنگی و اجتماعی کسب و کار پذیر نیست و بالاجبار با طراحی پلن های درآمدی توسط مراکز مذکور باعث طراحی خروجی های نامطلوب می شوند که در ادبیات ان ها مشتریانی حاضر نیستند برای آن اسکناسی خرج کنند. در حالی اگر آن نواوری اگر به صورت غیر بیزینسی اجرا می گشت تاثیرات به سزای بیشتری می داشت. | 🆔@cultural_governance
لیست استارتاپ­­های حوزه کتاب 🌱استارتاپ فیدیبو 🌐fidibo.com 🌱استارتاپ طاقچه 🌐taaghche.ir 🌱استارتاپ بانک کتاب پایتخت 🌐www.paytakhteketab.com 🌱استارتاپ فراکتاب 🌐www.faraketab.ir 🌱استارتاپ جیک و بوک 🌐jeekobook.com 🌱استارتاپ واوک 🌐vaavak.com 🌱استارتاپ خوانی 🌐khanabooks.com 🌱استارتاپ یونی کتاب 🌐www.uniketab.com 🌱استارتاپ بوکت 🌐booket.ir 🌱استارتاپ شباویز 🌐shabaviz.org 🌱استارتاپ بوکاپو 🌐bookapo.com 🌱استارتاپ کتاب اذر 🌐ketabads.ir 🌱استارتاپ کتابلت 🌐www.ketablet.com 🌱استارتاپ دانش لند 🌐daneshland.com 🌱استارتاپ عشق کتاب 🌐ketab.love 🌱استارتاپ تکتاب 🌐okmode.net توضیحات و معرفی استارتاپ های حوزه کتاب👇👇👇 yun.ir/cjxb8a yun.ir/y5n5m5 | 🆔 @Cultural_governance
نقشه اکوسیستم شتابدهنده فردوسی.pdf
44.83M
🔰نقشه اکوسیستم استارتاپ های ایران بررسی شرکت های فرهنگی،هنری،.. 🆔@Cultural_governance
آمار_تعداد_گیمیرها_و_گیم‌ها_تا_سال۹۸.pdf
1.72M
🔰عنوان: بازی‌نگاشت همه‌سنجی الگوی بازی در پلتفرم‌های مختلف 🔺چه کسانی بازی می‌کنند؟ 🔺چه بازی‌هایی می‌کنند؟ 🔺چقدر هزینه می‌کنند؟ 📌آمار فوق، مربوط به آخرین آمارگیری در سال۹۸ می‌باشد. | 🌐کانال حکمرانی فرهنگی 🆔 @Cultural_governance
حکمرانی فرهنگی
#بخوانیم 🔰عنوان: بازی‌نگاشت همه‌سنجی الگوی بازی در پلتفرم‌های مختلف 🔺چه کسانی بازی می‌کنند؟ 🔺چه با
🌀 آمار گیمرها در جهان 🏎ما در جهان حدود ۲میلیارد و ۹۰۰ میلیون گیمر داریم. 🚓 بنابر پیشبینی کارشناسان این تعداد در سال ۲۰۲۳ به بین ۳ تا ۷ میلیارد نیز خواهد رسید. 🚀جالب است بدانید بزرگترین شبکه ارتباطی گیمرها توئیچ است. | 🆔@cultural_governance