eitaa logo
حکمرانی فرهنگی
4.4هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
205 ویدیو
357 فایل
📚اولین میکرورسانه حکمرانی و سیاستگذاری فرهنگی 🗂مرکز گفتمان سازی و تسهیل گری مسائل فرهنگی 👤روابط عمومی: @admin_activism ۴۴۸۸ گروه اندیشه ورزی حکمرانی فرهنگی👇 https://eitaa.com/joinchat/683213486Ce83398f890
مشاهده در ایتا
دانلود
حکمرانی فرهنگی
◽️تحول نظام فرهنگی با منطق پیشین، بازی در میدان رقیب است 🔰 نوشتاری از دکتر #سیدحسین_فخرزارع مدیر گر
راهبرد کلی در مسیر بازسازی نظام فرهنگی – احصاء مجموعه بینش‌ها، نگرش‌ها، ارزش‌ها و هنجارهای تولیدی تحت یک ایدئولوژی یا جهان‌بینی – تیپ‌بندی و تنسیق نظامات بینشی، نگرشی، ارزشی و هنجاری بر اساس اولویت‌ها – شناخت و تبیین رابطه میان نظام‌های فوق (نسبت آن‌ها با یکدیگر و نیز نسبت آن‌ها با عناصر فرهنگ رقیب) – تبیین و بررسی نوع عقلانیت و اشاعه آن به بدنه ساختار فرهنگ – ترسیم و صورت‌بندی نهادها بر اساس نیازهای واقعی جامعه در چارچوب‌های منسجم و واقعی – میزان تأثیر عناصر و نظامات مختلف بر تکامل نهادها / رابطه میان فرهنگ و نهادها – نقش ساختارها، سازمان‌ها، مؤسسات و نهادها و کنشگران در تحول فرهنگی (تعیین سهم حاکمیت و شهروند) – وجود روش و روش‌شناسی مناسب برای تحول نظم و نظام فرهنگی 🔅کانال حکمرانی فرهنگی🔅 🆔 @Cultural_governance
farhangh.pdf
477.2K
هندسه اضلاع و ارکان فرهنگ جمهوری اسلامی ایران 🔅کانال حکمرانی فرهنگی🔅 🆔 @Cultural_governance
🔺تبیین مفهوم نهاد سازی و ویژگی های آن👇👇👇 📌سلسله مطالب زیر از طریق هم اندیشی با کنشگران مردمی تولید گردیده است 🔅کانال حکمرانی فرهنگی🔅 🆔 @Cultural_governance
🖌 جمع بندی وِیژگی نهادی بودن جبهه و شبکه چند پرسش برای تامل بیشتر: 🔸آیا نهادهای موجود توان برپا داشتن پرچم بیانیه گام دوم انقلاب را دارند؟ 🔹آیا سازمان و گروه سازی های سفارشی ما ، نهاد سازی با همه معیارهای بالاست؟ 🔸آیا مردم ، به عنوان صاحبان اصلی انقلاب همچنان توان نهادسازی خودجوش را دارند؟ 🔹آیا در بحران های اجتماعی مجال دیده شدن نهادهای مردمی را می دهیم؟ 🔸 آیا ذائقه جبهه سازان انقلاب به فراگیری جذب همه و یا عمده اقشار مختلف مردمی است؟ 🔹جبهه انقلاب اسلامی برای شناخت و تربیت زیر زمینی نخبگان توانمند مردمی به منظور ایجاد نهضت های فکری و عملکردی در قالب نهادهای مردمی سازگار با رسالت انقلاب چه برنامه ای دارد؟ 🔸 اگر نهاد را نماد جوشش مردمی بدانیم ، در دهه اخیر کدام نهاد را به معنی واقعی نهاد می دانیم؟ 🔹موانع جدی نهادسازی ، با شرایطی که در بالا آمد ، چیست؟ 🔸با توجه به نکات اشاره شده درباره ننبض حیات نهادها ، کدام نهادهای موجود نیاز به احیا دارند؟ 🔺حال این جملات از مقام معظم رهبری را با دقت مرور کنید: "یک نکته‌ی بسیار مهمّ دیگری دارد و آن، این است که خدمت شما، حرکت شما و کار شما کمک میکند به رونمایی از الگویی که اسلام برای جامعه‌سازی و برای مدیریّت جامعه دارد نشان میدهد؛ این خیلی مهم است." " اسلام الگوی مستقلّ خودش را دارد. الگوی اسلامی برای نظام‌سازی و جامعه‌سازی به طور خلاصه یک الگویی است مرکّب از ایمان و علم و عدل؛ این سه عنصر اصلی است. ایمان به معنای ایمان توحیدیِ خالص که این ایمان توحیدیِ خالص، هم در ساخت شخصیّت انسانها تأثیر میگذارد، هم در ساخت جامعه و قواره‌ی عمومی جامعه اثر میگذارد، و هم در عمل شخصی امتداد دارد، هم در شکل اجتماعی. علم با گستره‌ی بی‌انتهای آن -هم علم الهی، هم علم طبیعی به آن معنا که غربی‌ها هنرشان را در آن نشان دادند، یعنی تسخیر طبیعت و تسلّط بر طبیعت و مانند اینها- جزو چیزهایی است که در اسلام ممدوح است. بعد انسان عروج میکند از این مرحله به مراحل بالاتر؛ علم به هویّت انسان، علم به عالَم ملکوت و علوم الهیِ برتر از این حرفها. این علم شامل همه‌ی این مسائل است. عدل هم به معنای وسیع عدل؛ هم عدالت اقتصادی، هم عدالت قضائی، هم عدالت اجتماعی، یعنی عدالت به معنای واقعی کلمه. این، آن چیزی است که امام به ما یاد داده. ما البتّه در هر سه بخش عقبیم. تحرّک ما تحرّک مناسب و شایسته‌ای نبوده. 🔅کانال حکمرانی فرهنگی🔅 🆔 @Cultural_governance
🔺جمع بندی ویژگی نهادی بودن جبهه و شبکه 🔰نهاد ، نهاده جبهه ساز 🔴در این آثار ارزشمند نشان داده شد که: 🔹 یک: نهاد سازی برای تغییر ریل جریان های فکری یک ضرورت است 🔸دو:ناکارآمدی سازمان های موجود و عدم سرعت کافی در ایجاد تحولات فکری بستر ساز ایجاد نهاد است. 🔹سه:صرفا ایجاد نهاد در کنار حفظ همه قواعد و مقررات بروکراتیک و غیر انقلابی کافی نیست. 🔸چهار:عدم تربیت نیروهای در تراز نهاد انقلاب ، ارزش کاربردی آن را تبدیل به ضد ارزش می کند. 🔹پنج:باید ارزش ها ، هنجارها ، اعتقادات سازمان یافته و افق های تازه در نهاد متصور باشد. 🔸شش:ذات نهاد ، وابستگی ، پیوستگی ، همراهی و هم افقی اجتماعی است . 🔹هفت:با رفع کارکرد نهاد ، فصل حذف تدریجی آن فرا می رسد و تلاش برای برپایی و ماندگاری آن بیهوده است. 🔸هشت: انگاره موقتی بودن نهادهای انقلاب ، با خوانشِ گسترش اهداف انقلاب اسلامی ناسازگار است و باید با بهره گیری از ره آوردهای آن سازملان های بروکراتیک را اصلاح نمود. 🔹 نه:نهاد ، باور ساز است و نمی گذارد مردم در باورهای متروک گذشته بمانند.عقاید ارزشی و هنجار جدید و ارتقا یافته ، سبک زندگی مردم را تغییر می دهد. 🔸ده:نهاد ،فی نفسه برای مردم مشتاق تغییر ، مهارت افزا است. 🔹یازده:ایجاد نهاد برای تثبیت و تمرکز قدرت ، یک فریب بزرک و رایج اجتماعی است. 🔸دوازده:ایجاد تحول و نوسازی و بازسازی در نهادهای انقلاب اسلامی ، یک ضرورت است. 🔹سیزده:نهاد سازی ، کادرسازی مبتنی بر گام های بزرگ انقلاب اسلامی است. 🔸چهارده: نهاد ، یک موجود زنده و پویا است و همواره باید اهداف پلکانی برای آن متصور شد. 🔹پانزده:نهاد سازی ،دولت سازی نیست. 🔸شانزده:هر چه زیر ساخت ایجاد نهاد غیر رسمی و مشارکت جو باشد، مطلوب تر است. 🔅کانال حکمرانی فرهنگی🔅 🆔 @Cultural_governance
🔺 جمع بندی ویژگی نهادی بودن جبهه و شبکه 🔴 نهاد ، نهاده ی جبهه ساز 🔰فلسفه وجودی نهاد 🔹یک: شناخت مقتضیات زمان 🔸دو: شناخت جوهره آرمانی انقلاب اسلامی 🔹 سه: اهتمام ویژه به رسالت انقلاب اسلامی 🔸چهار: قدرت پاسخگویی به نیازهای محیط پیرامون 🔹پنج: انحلال ناپذیری 🔸شش: قدرت نوسازی ، بازسازی و مهندسی مجدد 🔹هفت: ریل گذاری برای رسیدن جامعه به هدف های غایی انقلاب اسلامی 🔸هشت: امکان طراحی سبک زندگی متناسب با ضوابط و اصول انقلاب اسلامی 🔹نه: امکان رشد و تحول فرهنگی و ساختاری جامعه را فراهم می کند. 🔸ده:نهاد باید از مقبولیت عام مردمی _ و نه قشر و گرایشی خاص - برخوردار باشد. 🔹۱۱: نهاد ، قدرت نوزایی ، گسترش ، زایش و تغییر رسالت و شکل دارد. 🔸دوازده: اساس نهادسازی ، اختیار و ضرورت است. بخش نخست به معنی اراده مبتنی بر خواست است و بخش دوم به معنی ایجاد حرکت های بزرگ و جمعی 🔹سیزده: اساس نهاد سازی ، برای عبور از مرحله رفع نیاز و حضور در میدان هدف های آرمانی است. به عبارت دیگر صرفا تامین نیازهای انقلاب کافی نیست ، بلکه بستر سازی اجتماعی برای ارتقای مبانی بینشی مردم مد نظر است. 🔸چهارده: رسالت بزرگ نهاد ، همگونی ارزش ها و مطلوب های غایی ، هنجارها و نشانه های راه است. 🔹پانزده: برند و نمایه نهاد نهضت مردمی است و نه مدیران انتصابی ، همانگونه که در سال های نخست همه مدیران مخلص نهادهای انقلاب ذوب در مردم بودند. 🔸شانزده: ساختاری همه فن حریف ، منعطف و سیال است 🔹هفده: نهاد،حافظ دست آوردهای موجود و زمینه ساز به دست آوردن دست آوردهای بزرگ تر است. 🔅کانال حکمرانی فرهنگی🔅 🆔 @Cultural_governance
🔺 جمع بندی ویژگی نهادی بودن جبهه و شبکه 🔰نهاد، نهاده جبهه ساز 🔴در گام تضارب افکار و تعامل اندیشه ها و پس از مردم نگاری ، به" نهاد "به عنوان حلقه واسطه جریان رایج کشور و حاکمیت در تراز انقلاب اسلامی پرداخت. در میان آثار رسیده ، نهاد دارای ویژگی های زیر است: 🔸 یک: سازمانی نوین و طرح شده توسط معمار انقلاب اسلامی 🔹 دو: سازمانی ارگانیک با تکیه بر سازگاری مهندسی و مدیریت آن با فرهنگ و ارزش های جامعه 🔸 سه: ذات نهاد ، نشانگر تمایل جدی و عزم در ایجاد تغییر است. 🔹 چهار: نهاد،ساختاری پویا برای کنترل اجتماعی مبتنی بر نیازهای تازه است 🔸 پنج: نهاد، با تکیه بر ساخت اجتماعی ، برای مردم نقش های خلاق می آفریند. 🔹 شش: نهاد سازی ،فی نفسه با تکیه بر فرهنگ ممکن است. 🔸 هفت: حرکت و جریان سازی در مقابل نهاد، به دلیل صلابت، استواری و مقبولیت عمومی مشکل خواهد بود. 🔹 هشت: رستنگاه نهاد ، طبیعت جامعه است و نه دستوری 🔸 نه: اساسا در گردنه های تاریخی تغییر ، مردم خویش را در برپایی نهاها می یابند. به عبارت دیگر نهاد ، ظرف حضور پرشکوه ، اختیارمند و هدفمند مردمی است. 🔹 ده: ایجاد نهاد ،به معنی تغییر بنیادین کنش هاش بینشی حاکمیتی است. به عبارت دیگر نهادسازی برای تغییراتی کوچک (مانند تغییر در کنش ها) مطلوب نیست. 🔸 یازده: نهادسازی ، باورداشت کرامت انسانی در پناه حاکمیت خداوند و عبودیت در مقابل او است. با این تعریف،نهاد،معبد است. 🔹 دوازده: نهاد،انفجار اجتماعی بر خلاف مشی های فکری و کارکردی گذشته است. 🔸 سیزده: ایجاد نهاد،موازی سازمان های موجود می تواند و باید اصلاحگر آنان باشد. 🔹 چهارده: نهاد، اگر صرفا بازوی اجرایی حاکمیت باشد و نقش پر رنگ و موثر مردم در ایجاد و تداوم آن نادیده انگاشته شود، تنها یک سازمان است. 🔸 پانزده: ایجاد نهاد، یک تصمیم نخبگانی، جسورانه و اعتمادساز است. 🔹 شانزده: "نهاد ،مشارکت جدی مردم در کنش های حاکمیتی را ایجاد، تثبیت و تداوم می بخشد. 🔅کانال حکمرانی فرهنگی🔅 🆔 @Cultural_governance
🖌 جمع بندی وِیژگی نهادی بودن جبهه و شبکه 🔻 نهاد ، نهاده جبهه ساز - قسمت(آخر) 🖌 در نهایت نبض حیات یک نهاد اینگونه است: 🔸 یک:موثر در بینش و کنش مردم 🔹 دو:جایگاه اسنادی در جامعه و بویژه در بحران های درونی و بیرونی اجتماعی 🔸 سه:ثبات در طول زمان 🔹 چهار: حفظ کارکردها 🔸 پنج:کادرساز 🔹 شش: بینش ساز 🔸 هفت:مهندسی مطلوب زمان برای مدیریت تغییرات با توجه به شتاب انقلاب اسلامی 🔹 هشت:پدیده سازی ، و نه صرفا پدیده نگاری 🔸 نه:امکان ابداع در حکمرانی سیال و غیر قابل پیش بینی ( با توجه به دشمن شناسی و دشمن پژوهی ) 🔹 ده:استوار سازی بینشی مردم با تکیه بر ارزش های دینی ، سنتی و حاکمیتی و ایجاد گروه و یا گروه های شاهد و چه زیبا است این بیان مبارک مقام معظم رهبری که: هیچ کس سپاه را خلق نکرد ،سپاه مثل یک چشمه جوشید. 🔅کانال حکمرانی فرهنگی🔅 🆔 @Cultural_governance
📌کتاب نوشته خانم فاطمه میری اثری‌ست که با توجه به مسائل روز جامعه، سعی در نشان دادن فرهنگ ایرانی اسلامی دارد. 🔸معنویتی که گاه در قالب داستان کوتاه بیان شده، گاه در قالب یادداشت علمی. دراین میانه از ایران عزیز هم سخن به میان می‌آید؛ از داشته‌ها و یافته‌ها و میراث معنوی ایرانی. تمدنی که با ورود اسلام به شکوفایی رسید و سردمدار میدان تمدن اسلامی شد. 🔅کانال حکمرانی فرهنگی🔅 🆔 @Cultural_governance
🔴 آغازگاه پژوهش به گمان بسياری از ارباب تحقيق، گاهی يک سوال، مسئله، مشکل، معضل، بيماری، رابطه بين چند متغير، سفارش يک مؤسسه، فراخوان خاص و حتی گاهی يک الهام يا شهود، می تواند آغاز یک تحقيق باشد و برای انجام تحقيق پيرامون آن، نياز به آشنايی با روش علمی داريم. طبق تعريف کرلينجر، «روش علمی، فرآيندی نظام يافته، کنترل شده، تجربی و انتقادی درباره پديده های طبيعی است که روابط احتمالی بين آنها، به وسيله نظريه و فرضيه، هدايت می شود». 🔺مراحل روش علمی 1️⃣ آغاز در مرحله آغازين، پژوهش گر با ملاحظه يک وضعيت غير قابل انتظار که برای او مبهم و يا ناآشنا جلوه می کند، برانگيخته می شود و با يک موقعيت نامعين، روبه رو می شود. 2️⃣ تمهيدات در اين مرحله، وقتی با فرآيند ورود به تحقيق آشنا شديم، بايد بدانيم كه ايجاد و ساخت يک موضوع، بسيار مهم است. شايد يکی از حساس ترين و مهم ترين بخش های پژوهش، جست وجو و ارائه موضوعات خوب، قابل فهم، قابل تحقيق و قابل تبديل به عناوين مناسب تحقيق باشد. 3️⃣ موضوع يابی پس از تشخيص ضرورت تحقيق، اولين مسئله ای که برای محقق وجود دارد، انتخاب موضوع تحقيق است. موضوع تحقيق، طرح يک مشکل است که محقق در جست وجوی يافتن پاسخ يا راه حل آن است. محقق نبايد به اميد اينکه موضوع خود را در اواسط کار مشخص کند، يک فعاليت پژوهشی را شروع کند. تجربه نشان داده که انتخاب موضوع، گرچه امری ساده به نظر می رسد، ولی برای دانشجويان تازه کار، امری دشوار است. عوامل مؤثر در انتخاب موضوع تحقيق، عبارتند از: ▫️کنجکاوی انسان ▫️نياز و ضرورت ▫️بضاعت علمی ▫️تجربه ▫️محدوديت ها در انتخاب موضوع تحقيق، باید معیارهای زیر را در نظر گرفت: 🔹نو و تازه باشد. 🔹اولويت داشته باشد. 🔹نه خيلی کلی باشد و نه خيلی جزئی. 🔹قابليت اجرا داشته باشد. 🔹محقق، بضاعت علمی آن را داشته باشد. 🔹پيش بينی مشکلات و محدوديت ها انجام شود. 🔹مختصر و گويا باشد. 🔹از بديهيات نباشد. موضوع تحقيق، بايد چنان نوشته شود که در آن، سؤالات زير به روشنی پاسخ داده شوند: 1️⃣ چه کسی؛ يعني پژوهش در مورد چه کسی و يا چه کسانی انجام می شود. 2️⃣ چه متغير و يا متغيرهايی؛ يعني پژوهش در مورد چه متغير يا متغيرهايی است و يا چه عواملی مورد تحقيق قرار می گيرند. 3️⃣ چگونه؛ يعني پژوهش چگونه انجام می گيرد؟ آيا ارتباط بين دو يا چند متغير تعيين می شود؟ 4️⃣ کجا؛ يعني پژوهش در چه محيطی انجام می گيرد؟ 5️⃣ چه وقت؛ يعني پژوهش در چه محدوده زمانی انجام می گيرد. 🔺مراحل تفصيلی تحقيق علمی بعد از انتخاب موضوع و ساخت عنوان مناسب و مطلوب و قابل مطالعه از آن، دوازده مرحله زير را به عنوان مراحل تفصيلی تحقيق يادآور می شوند: 🔸 انتخاب موضوع تحقيق 🔸 بيان مسئله 🔸 پيشينه تحقيق 🔸 بيان گزاره های مسئله (هدف/ فرضيه/ سؤال ها) 🔸 مشخص کردن متغيرها 🔸 تعيين ابزار مطالعه 🔸 مشخص کردن محدوده مطالعه (جامعه) و (نمونه مطالعه) 🔸 انتخاب روش تحقيق 🔸 جمع آوری اطلاعات 🔸 تنظيم و خلاصه کردن اطلاعات و داده ها 🔸 تحليل و نتيجه گيری 🔸 تدوين گزارش و ارائه يافته ها 🔺تمرين 🔹برای موضوعات زير، عناوين مناسب بسازيد: 🔹آگاهی انسان از علم تغذيه و سلامتی. 🔹اطلاعات انسان از پيشينه تاريخی و تحليل وقايع. 🔹ارتباط صنعت و کاهش بيکاری. 🔹ارتباط معنويت و شادزيستی انسان. 🔅کانال حکمرانی فرهنگی🔅 🆔 @Cultural_governance
🔸حرکت هوشمندانه پژوهش در راستای ارتقای همه جانبه کشور 🔹 وضعیت پژوهش در دانشگاه های تهران 👉 yjc.news/00XZ2Z 🔅کانال حکمرانی فرهنگی🔅 🆔 @Cultural_governance
baznamai-iran-va-eslam-dar-haliwod.pdf
4.18M
بازنمایی ایران و اسلام در هالیوود نویسنده: عبدالله بیچرانلو 🔅کانال حکمرانی فرهنگی🔅 🆔 @Cultural_governance
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | حکومت قوی در آندلس چگونه شکست خورد؟ ⁉️ بانی جنگ‌های جهانی، زندان‌های مخوف، بمب اتم، حمله به عراق و افغانستان، دادگاه تفتیش عقاید و... مسلمانان اند یا مسیحیان؟ 🔅کانال حکمرانی فرهنگی🔅 🆔 @Cultural_governance
🔰فیدیبو مسیر خود را به گونه‌ای ترسیم کرده است که در سال‌های آینده حداقل ۶۰ میلیون ایرانی کتابخوان شوند. مردم همیشه برای مطالعه و کتاب خواندن بهانه‌هایی می‌تراشند. لینک خبر👇👇👇 📌yun.ir/2thop2 🔅کانال حکمرانی فرهنگی🔅 🆔 @Cultural_governance
🌀 محرومیت جامعه و دانشگاهی شدن حوزه 📝 نتیجه دوری حوزه از اعطای اجتهاد 🖋 هادی چیت ساز 🔸 تصور کنید، وزارت بهداشت سالانه ده‌ها و بلکه صدها متخصص و فوق متخصص در رشته‌های مختلف پزشکی، فارغ التحصیل داشته باشد. برای ارائه خدمات این افراد، باید مدرکی یا عنوانی برای ایشان تعریف شود تا مردم، متخصصان را از دکترهای عادی و عمومی بشناسند. ❗️فقط یک مشکل وجود دارد؛ اینکه ممکن است برخی از متخصصان، از این عنوان و مدرک سوء استفاده کنند، مثلا از مردم دستمزدهای سنگین بگیرند. هرچند شاید جمعیت سوءاستفاده‌کنندگان نسبت به کل جمعیت متخصصان، یک به ده هم نباشد؛ اما وزارت بهداشت دو گزینه پیش روی خود دارد: 1️⃣ یا به خاطر سوء استفاده‌های احتمالی برخی، کل جامعه را از معرفی متخصصان محروم کرده، مدرک معتبری اعطا نکند و متخصص و غیرمتخصص، همه با عنوان «دکتر» معرفی شوند. طبیعتا خیال وزارتخانه نسبت به ضررهای احتمالی هم راحت خواهد شد و به ظاهر مجالی برای حرف و حدیثی هم نخواهد ماند!! 2️⃣ یا متخصصان را معرفی کند و در عین حال نظارت دقیقی داشته باشد تا کمتر کسی به فکر سوء استفاده باشد. در عوض جامعه از نخبگان پزشکی استفاده می‌کند. 🔺 مثال بالا تشبیهی است برای وضعیت اعطای مدارک حوزه و معرفی فضلای حوزوی به جامعه. طبق قانون فعلی، با شروع سطح عالی، با دریافت مجوز تلبس، عنوان «حجت الاسلام» به طلاب اطلاق می‌شود. اما فرقی ندارد که این طلبه ملبس، پایه هفت حوزه باشد یا استاد درس خارج حوزه. همه با عنوان «حجت الاسلام» به جامعه معرفی می‌شوند و برای رده‌های مختلف علمیت طلبه‌ها و تعریف جایگاه ایشان، چیزی تعریف نشده است؛ جز مدارک بی هویت معادل دانشگاهی؛ که هیچ اصالت حوزوی ندارند. در صورتی که به غیر از مراجع و نظایر ایشان که عالمان درجه یک به حساب می‌آیند، فضلای قابل توجهی هستند که از عموم طلبه‌ها باسوادترند و مجتهد یا قریب الاجتهادند و باید ایشان را عالمان درجه دو دانست، و دیگر طلبه‌ها را درجه پایین‌تر تعریف کرد. 🔹 از سویی، به صرف احتمال سوء استفاده، اعطای مدرک اجتهاد به فضلا مرسوم نیست و تنها راه قانونی آن شرکت در آزمون خبرگان است که، هرچند سال برگزار می‌شود. گویا استفاده از عنوان مجتهد برای زیر ۶۰ سال، کاری غیراخلاقی و نشانه شهرت طلبی و فخرفروشی است. هرچند اصل این دغدغه درست است که نباید از عنوان «عالم دینی» سوء استفاده شود، اما طرف دیگر قضیه، جامعه‌ای است که تنها شاخصش مراجع و غیر مراجع است و در تشخیص عالمان درجه دو و سه دچار تحیر و سردرگمی است. 🔹 این تحلیل، از نگاه مردم و جامعه بود. نگاه از درون خود حوزه نیز نتیجه خوبی ندارد؛ چون روند فعلی سبب شده تا فضلای جوان و عالمان درجه دو حوزه، مشتاق به عنوان «دکتری» باشند تا بلکه میزان علمیت خودشان را با عناوین دانشگاهی به دیگران معرفی کنند. بنابراین رفته رفته هویت حوزوی کم‌رنگ‌تر شده و حوزه در دانشگاه، بیش از پیش هضم خواهد شد. ❓واقعا جای سؤال دارد، چرا با این همه هزینه‌ی حوزه و وقتی که خود طلبه می‌گذارد، فضلای متخصص، با عناوین اصیل به جامعه معرفی نمی‌شوند؟ درحالیکه معرفی فضلای حوزوی با عنوان ریشه‌دار حوزوی، هم افتخار برای حوزه است و هم نتیجه‌اش را مردم لمس می‌کنند. ✅ به نظر می‌رسد، راه حل قضیه، تدبیر، تربیت بهتر و نظارت بیشتر است؛ نه کنار کشیدن و چشم بستن بر واقعیت. حوزه در اعطای اجتهاد باید سختگیری عاقلانه و منطقی داشته باشد؛ نه اینکه از ترس عواقب آن، کلا صورت مسأله را پاک کند و گرفتار عواقب بی‌تدبیری و تبعات آن شود. 🔅کانال حکمرانی فرهنگی🔅 🆔 @Cultural_governance
تعاریف و استانداردهای قالب های محتوایی.pdf
18.24M
✅ تعاریف و استانداردهای قالب های محتوایی 🔰این جزوه جهت تعریف انواع محتوا و قالب هر یک از محتوا ها به صورت استاندارد نوشته شده است. 📝 محتوای متنی و انواع آن 📷محتوای تصویری و انواع آن 🎥محتوای صوت و فیلم و انواع آن 💻محتوای نرم افزاری 🔅کانال حکمرانی فرهنگی🔅 🆔 @Cultural_governance
resaleyi-nashenakhte.pdf
227.5K
🌀 شیوه‌های نفوذ استعمار انگلیس در سرزمین‌های اسلامی 📝 رساله «انگلیس در مستعمرات» 🖋 آیت الله العظمی سید صدرالدین صدر ✅ رساله‌ای که فرا روی خوانندگان گرامی قرار دارد رساله کوچک و کم‌نظیر، بلکه بی‌نظیری از آیت‌الله العظمی سید صدرالدین صدر در شیوه‌های نفوذ استعمار انگلیس در سرزمین‌های اسلامی است. 🔹 این رساله در شهر نجف اشرف نوشته شده و در هفته‌نامه فارسی زبان شمس که به مدیریت سید حسن شمس در اسلامبول منتشر می‌شد، به تاریخ ۶ صفر ۱۳۲۹ ق (۱۶ بهمن ۱۲۸۹ ش) در شماره ۱۰، سال سوم آن نشریه انتشار یافته است. 🔹 ۱۹ ربیع الثانی سالروز رحلت آیت‌الله العظمی ((سیدصدرالدین صدر))، پدر امام موسی صدر است 🔅کانال حکمرانی فرهنگی🔅 🆔 @Cultural_governance
fidibo-annual-report-1399.pdf
3.22M
با توجه به تنوع موضوعی و تمرکز بر تامین جدیدترین، محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین عناوین در سال ۱۳۹۹ آمار بازدید کاربران از سایت و اپلیکیشن‌های فیدیبو نسبت به زمان مشابه سال گذشته رشد ۵.۳ برابری را شاهد بوده است. در کنار این‌ها می‌توان به فراهم آوردن بستر ارائه کتاب‌های صوتی در فیدیبو اشاره کرد که طی دوسال اخیر تبدیل به یکی از محبوب‌ترین محتواهای ارائه شده در این پلتفرم شده است. همچنین در سال ۹۹ امکان استفاده بیشتر کاربران خارج از کشور، با بهره‌مندی از امکان خرید ارزی بیشتر از پیش فراهم شد. در ادامه نگاهی داریم به بخش‌هایی از گزارش سالانه فیدیبو در سال ۱۳۹۹ 🔅کانال حکمرانی فرهنگی🔅 🆔 @Cultural_governance
⭕️ کارنامه عجیب ناجا 🔹 نیروی انتظامی هم مشکلات متنوع و انبوهی دارد: کمبود نیروی انسانی، کسر بودجه و عدم امکانات و هم وظایف انبوه و متنوعی: مرزبانی، مبارزه با مواد مخدر، راهور، گذرنامه، مبارزه با سرقت و قتل و شرارت، پلیس فتا، امنیت اجتماعی، پلیس اماکن، مقابله با قاچاق کالا و ... 🔹اما آمارها و مشاهدات میدانی نشان می‌دهد ناجا در انجام برخی از این وظایف (مثلا تعیین تکلیف پرونده‌های قتل و دستگیری قاتلین) به موفقیت‌های قابل توجهی رسیده و انجام بعضی از وظایفش را عملا رها کرده (مثل مقابله با منکرات و جریان سازمان یافته ترویج بی‌حجابی و بی‌عفتی یا مقابله با روزه‌خواری) 🔹 به نظر می‌رسد ناجا برای انجام برخی از وظایفش (مثلا ایجاد امنیت اجتماعی و مقابله با جریان روزافزون کشف حجاب) نه تمایلی دارد و نه انگیزه‌ای و به همین خاطر مرتب بهانه می‌آورد و از تنهایی در این مسیر می‌نالد و لزوم کار فرهنگی و هماهنگی ۲۶ دستگاه مسئول در این زمینه را یادآوری می‌کند و ... 🔹 اما همین ناجا در مورد انجام برخی از وظایفش هم انگیزه دارد و هم تمایل و تخصص (مثلا دستگیری قاتلین و سارقین مسلح) و هیچگاه عدم همکاری و هماهنگی سایر دستگاه‌ها (قوه قضائیه و ...) را بهانه نکرده تا قاتلین و سارقان را دستگیر نکند و بهانه نیاورده که سرقت و قتل ریشه در ضعف فرهنگی دارد و باید با کار فرهنگی مقدار چنین جرائمی را کاهش داد و ... 🔹 بی‌علاقگی و عدم تمایل ناجا به ایجاد امنیت اجتماعی و اخلاقی در جامعه و مقابله با باندهای سازمان یافته ترویج بی‌حجابی و بی‌عفتی و کشف حجاب و ... در طول سه دهه گذشته بر آگاهان امر مخفی نبوده و نیست و جالب اینجاست که فرماندهی کل نیروهای مسلح، طی بیست سال اخیر، ایجاد امنیت اخلاقی و حفاظت از ارزش‌های دینی و اجتماعی را بالاترین وظیفه نیروی انتظامی دانسته‌اند! ▪️وضع فعلی جامعه و عدم امنیت اجتماعی برای مومنان و افرادی که به دنبال زندگی سالم و بدون فساد برای خود و نسل آینده هستند نکته‌ای نیست که قابل مخفی کردن باشد: در دو دهه اخیر از کوه و جنگل و دریا و بوستان‌های عمومی و مراکز خرید گرفته تا مناطق آزاد و گردشگری و ... به تصرف بی‌حجابان و مروجان بی‌عفتی و سگ‌هایشان درآمده و دیگر جایی برای تفریح و حضور سالم خانواده‌ها و افراد متشرع باقی نمانده و ناجا هم در تمام این مدت منتظر هماهنگی سایر دستگاه‌ها بوده و لزوم کار فرهنگی برای ایجاد امنیت اجتماعی را یادآوری کرده اما برای حرکتی جدی در جهت ایجاد امنیت اخلاقی وارد میدان نشده است! ❇️ بر خلاف تصور ناجا، مهار موج ویرانگر ناامنی‌های اخلاقی و اجتماعی ممکن است و نیازی به بودجه و نیروی فراوان ندارد اما مشکل اینجاست که فرماندهان ناجا در تمام این سال‌ها فرصتی برای شنیدن راهکارهای پیشنهادی نداشته و به صورت رفع تکلیف با این ماموریت بسیار مهم برخورد کرده‌اند. ❇️ ناجا در این مقوله دو راه بیشتر ندارد: یا با مشاوره و همفکری با اساتید و عالمان انقلابی و حساس به این معضل، روش‌های انتظامی مقابله با مفاسد اجتماعی و اخلاقی را بیابد و بکار بندد و یا این که از انجام این ماموریت استعفا کند و از مقامات مافوق بخواهد که ماموریت دفاع از ارزش‌ها را به نهاد یا دستگاه دیگری بسپارند. 🔅کانال حکمرانی فرهنگی🔅 🆔 @Cultural_governance
📝یادداشت: مطالعه ممنوع!! 🔰چرا سیرهای مطالعاتی برخلاف باور رایج، آسیب های بسیاری دارد؟ ✳️ اهالی کتاب و مطالعه همیشه با پدیده ای به نام سیرهای مطالعاتی مواجه بوده‌اند و باور عمومی به فایده و ارزش سیرهای مطالعاتی جویندگان علم را مجبور به انتخاب سیرهای مطالعاتی می کند... ✳️ اما اصولاً سیرهای مطالعاتی آسیب های بسیاری دارد و فقط برای چند هدف خاص تجویز می شود... 💢ادامه مطلب: 🔺فقدان سؤال و مسأله محوری ⬅️ اصولا مطالعه مفید و فعال باید با سؤالات یا مسائل مشخص همراه باشد. حتی در مطالعات درسی و تخصصی هم این قاعده صدق می کند. مطالعه بدون سؤال و مسأله اساساً هدف مطالعه را محقق نمی کند و نه تنها بازدهی را کاهش می دهد بلکه با مرور زمان حجم بسیار کمی از مطالب در حافظه شما باقی می ماند. 🔺اتلاف عمر و نابودی فرصت ⬅️ سیرهای مطالعاتی با ارائه مجموعه ای از مطالب اضافی و اطلاعات فرعی و غیر ضروری، هدف مطالعه و دست یابی به نتیجه را بسیار کُند نموده و در بازه های طولانی فرصت های محدود اهالی مطالعه را برای مطالعات مفید از بین می برد. 🔺انتزاعی شدن ذهن و جدایی از واقعیت ⬅️ به دنبال آسیب های قبلی، سیرهای مطالعاتی با دور کردن فکر فرد از مسائل واقعی و ایجاد یک هدف غیرواقعی برای به پایان رساندن سیر، به تدریج ذهن را انتزاعی می کند. بنابراین در بلند مدت قدرت حل مسأله و هوش کاربردی فرد را به شدت محدود می کند و به تدریج شخص به این نتیجه می رسد که خلاقیت اجتماعی وی کاهش یافته است. 🔺خستگی و دلزدگی از کتاب و مطالعه ⬅️ در نتیجه آسیب های گذشته و همچنین طی مجموعه ای از پژوهش های میدانی که به همراه جمعی از پژوهشگران دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران انجام دادیم، بیش از نیمی از افراد جامعه آماری ما که مطالعه را کنار گذاشته بودند، علت اصلی آن را سیرهای مطالعاتی می دانستند. ⁉️پس چه کنیم؟ ✅ مسلماً ولگردی مطالعاتی!! آسیب های بسیار زیادی دارد اما به جای سیرهای مطالعاتی ثابت و آسیب زا، معتقدم باید : 🔸در کوتاه مدت از تک خوانی هدفمند، 🔹میان مدت از گروه های پویای مطالعاتی، 🔸و بلند مدت از برنامه های مسأله محور و منعطف مطالعاتی استفاده کرد. اتمام: استاد صفایی حائری:هيچ چيز بى‏حاصل‏تر از اين مطالعات دستورى و كتاب خواندن‏هاى پيشنهادى نيست كه پيش از طرح سؤال و جوشش پرسش‏ها، گريبان‏گير تازه راه افتاده‏ها و نو مسلمان‏هاى شعارزده مى‏شود. 📔 🔅کانال حکمرانی فرهنگی🔅 🆔 @Cultural_governance
سیر مطالعاتی آشنایی با اندیشه های آیت الله العظمی خامنه ای 📌فصل های کتاب عبارتند از: فصل اول: معرفی 133 کتاب برتر در موضوع اندیشه ها و اقدامات رهبر معظم انقلاب فصل دوم: سیر مطالعاتی اجمالی فصل سوم: سیر مطالعاتی تفصیلی فصل چهارم: سیر مطالعاتی اجمالی موضوعی فصل پنجم: سیر مطالعاتی تفصیلی موضوعی فصل ششم: معرفی 110 سخنرانی مهم و 22 پیام محوری فصل هفتم: راهنمای برگزاری «طرح سیر مطالعاتی اندیشه های آیت الله خامنه ای» 🖌جهت خرید کتاب لینک زیر را کلیک کنید http://iwo.ir/mqifl 📔 🔅کانال حکمرانی فرهنگی🔅 🆔 @Cultural_governance
info.jpg
4.52M
✅سازو کار ایجاد تحول در حل مسایل کشور 📌شبوه مطالبه گری 🔅کانال حکمرانی فرهنگی🔅 🆔 @Cultural_governance
1_1147001843.pdf
2.36M
🗂بخوانید| گزارشی از تاثیر بلاگرهای زن ایرانی بر فرهنگ و سبک زندگی 🛎برای بررسی مسأله تأثیر خانمهای بلاگر بر فرهنگ و سبک زندگی، صفحات صد نفر از برترین بلاگرهای اینستاگرام شناسایی و محتوای تولیدی ایشان رصد و مورد تحلیل و ارزیابی قرار گرفته است. 🔺 بلاگر هایی که بیشترین تأثیر را در حوزه بلاگری دارند، فعالیتشان محور طنز، زیبایی و را شامل می‌شود. 🔺بلاگرها به دلیل نفوذ زیاد در لایه‌های مختلف اجتماعی جامعه، قدرت ایجاد تغییر در سبک ز‌ندگی، نوع تغذیه، نوع پوشاک، شیوه گفتار و تعامل اجتماعی و ... را دارند. 🔅کانال حکمرانی فرهنگی🔅 🆔 @Cultural_governance @women92
rud8_کتاب_مساله_عمومی.pdf
5.34M
🔺کتاب مسئله عمومی، چیستی و کشف آن ✅با توجه به رویکرد مسئله محوری سازمان بسیج دانشجویی کتاب «مسئله عمومی، چیستی و کشف آن» به همت معاونت پژوهش و فناوری سازمان بسیج دانشجویی در سه بخش شامل چیستی مسئله، مسئله یابی و اولویت بندی مسائل منتشر شد. 🔺در کتاب «مسئله عمومی، چیستی و کشف» به سوالاتی از قبیل مسئله عمومی چیست؟، تفاوت مسئله و مشکل چیست؟، فرآینده مسئله یابی چگونه است؟ و اولویت بندی مسائل چگونه است پاسخ داده شده است. ✅سازمان بسیج دانشجویی ناشر کتاب «مسئله عمومی، چیستی و کشف» است. این کتاب در 10 هزار نسخه منتشر شده است. 🔅کانال حکمرانی فرهنگی🔅 🆔 @Cultural_governance
خبر تلخ: ۵۱ هزار کودک ایرانی پدر، مادر یا هر دو والدین رو در اثر کرونا از دست دادند. در اثر این مرگ و میرهای کرونایی، با چه بحران‌های روحی و عاطفی سنگینی مواجهه‌ایم امیدوارم طرح‌های حمایتی و پشتیبانی، در دستور کار دولت و مجلس قرار داشته باشه 🔅کانال حکمرانی فرهنگی🔅 🆔 @Cultural_governance