🔰 تفاوت قوم خمینی(ره) با قوم موسی اینه که قوم بنی اسرائیل در فتنه گوساله سامری رفوزه شدند، اما قوم خمینی یعنی مردم انقلابی شهیدپرور #جمهوری_اسلامی از #فتنه_سلبریتی_ها که گوساله های سامری (آمریکا) در این دوران هستند، سربلند بیرون اومدند.
🔹 به کوری چشم دشمنان خارجی و منافقین داخلی.
✍️ احسان خراشادی
#سلبریتی
🆔 @Cultural_governance
گزارش تحلیلی سلبریتیزم نهایی.pdf
1.62M
🔖(گزارش تحلیلی)
📌تحلیلی بر مواجهه سیاستی جریان انقلاب، با موضوع سلبریتیسم(پس از حوادث مهر 1401)
🔰کارگروه سیاستگذاری فرهنگی پژوهشکده باقرالعلوم(علیه السلام)
#سلبریتی
🆔 @Cultural_governance
🚫 #اغتشاشات تموم شد!! ولی یه چیزی هنوز تموم نشده..👇
تو ذهن نوجوونای #دهه_هشتادی چی میگذره؟
خیلی مجموعه ها و افراد هستن که دنبال #کار_فرهنگی جدید تو حوزه نوجوون ها هستن، اما دقیقا نمیدونن از کجا شروع کنن؟! و چطور ؟!
حالا دیگه وقتشه...⏰👇
✍️ پیشنهاد ما به شما یه دوره مهارتی متفاوت، با شرایط فوق العاده و کلی سرفصل جذابه؛ 📌رویداد #راهی_نو 💯
🗓 آبانماه ۱۴۰۱
/حسینیه ارشاد_ مرکز خلافیت و نوآوری/
ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر؛👇
@rahino1
@Andisheheamin
#نسل_زد
🆔 @Cultural_governance
IMG_20221023_002813.jpg
216.6K
⚜️ دفتر تعلیم و تربیت واحد فرهنگی بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (علیه السلام) برگزار میکند:
🔰 نوجوانان ما، در اعتراضات و پس از آن
❗️ گفت و گویی از واقعیت کف میدان
(به همراه پرسش و پاسخ)
📌 باحضور
🔹سینا کلهر
معاون فرهنگی وزیر ورزش و جوانان
🔹محمد آزین
مدیر بنیاد تعلیم و تربیت برهان
🔹سرکار خانم حاجی عبدالباقی
استاد حوزه و دانشگاه
🔹سرکار خانم همیز
استاد حوزه و دانشگاه
🗓 تاریخ: دوشنبه ۲ آبان ماه ۱۴۰۱
🕘 زمان:
ساعت ۱۹
🏢 مکان:
تالار آیت الله مهدوی کنی (ره)
دانشگاه امام صادق علیه السلام
📝 علاقهمندان برای حضور و طرح سوالات خود در جلسه میتوانند به آیدی @sard1998 پیام ارسال کنند.
#نسل_زد
🆔 @Cultural_governance
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 حکایت ۴ نفر از نوجوانان فریب خورده در اغتشاشات
🔹حکایت از این قرار است که یکی از آنها که از همه بزرگتر است دفعه اول در نارمک در تجمعات شرکت میکند که در همانجا یک آقایی به این جوان ۱۹ ساله پیشنهاد هنگفتی میدهد؛ از این قرار که اگر بتوانی یک جمع تشکیل دهی و چند نفر از دوستانت را نیز برای اعتراضات بیاوری نفری ۳۰ میلیون تومان به حسابتان واریز میکنم.
🔹پسر سه نفر از دوستانش را با خود در میدان صادقیه سر قرار میبرد. آنجا دوباره عدهای جمع شده بودند، شعار میدادند، سنگ میانداختند، سطل زباله آتش میزدند، این چهار نفر همانجا پرسه میزنند اما خبری از آن مرد نیست با خودشان میگویند حتماً میآید. پس از چند دقیقه ایستادن آنها هم وارد جمع میشوند.
🔹حال این چهار پسر در مقر پلیس تهران از جریان آن روز و وعده ۳۰ میلیون تومانی و آرزوهای بر باد رفتهشان میگویند.
#نسل_زد
🆔 @Cultural_governance
🎥ویژهبرنامه «رفتارشناسی نسل z»؛
🔖شناخت نسلها و الگوهای رفتاری در عصر ارتباطات و موج سوم
👤ارائهدهنده:
دکتر سید علی موسوی
👤نقد و نظر:
حجت الاسلام سید محمد انجوی نژاد
🌐https://b2n.ir/f59085
#نسل_زد
🆔 @Cultural_governance
✔️ ارتباط حوادث اخیر با مشکلات آموزش و پرورش چیست؟ 👇
🔻مرور برخی از اتفاقات 7، 8 سال اخیر آموزش و پرورش
🔹یکی از تفاوت های آشوبهای اخیر، حضور فعالانه برخی نوجوانان دبیرستانی است. یعنی همان متوسطه دوم. البته از متوسطه اول هم دانش آموزانی بودند که در این تجمعات شرکت کردند. سایر اقشار یعنی جوانان و افراد مسن هم در کف خیابان ها بودند ولی حضور نوجوانان دبیرستانی ملموس بوده. بررسی چرایی این مسئله نیاز به تحلیل و تدبر دارد.
🔸من حداقل 10 سالی هست که در مدارس دولتی ذیل آموزش و پرورش تدریس می کنم. واقعاً بدون تعارف عرض می کنم که فضای مدارس ما بعد از سال های 92 و 93 تغییراتی یافته که باید این تغییرات ولو جزئی گفته شود و برای جبران اقداماتی انجام داد.
1️⃣ بعد از روی کار آمدن دولت روحانی، فضای کرختی و بی انگیزگی بر جامعه #معلمان افزایش پیدا کرد. البته بی انگیزگی در بین قشر معلمان خیلی قبل تر شروع شد. اما از این سالها ملموس تر شده بود. دلیل اصلی هم مسئله معیشت جامعه معلمان بود که هیچ دولتی تا این لحظه(مهرماه 1401) جهت رفع مشکلات این قشر کاری اساسی نکردند و در دولت رئیسی هم فقط شعار داده شد و یک طرح ضعیف به نام رتبه بندی تصویب شده که قطعاً با مطالبات #فرهنگیان بسیار فاصله دارد.
2️⃣ تقریباً از سالهای 92، 93 به این طرف، موج استخدام های خارج از سیکلِ تربیت معلم و دانشگاه فرهنگیان و تعهد دبیری، به شدت افزایش پیدا کرد و با احترام به عموم همکاران معلمم،👈 این جذب های غیرکارشناسی بدون گزینش، به جنبه آموزش و جنبه پرورش این سازمان ضربه زد.
3️⃣ در این مقطع، معاونت #پرورشی در مدارس به شدت تضعیف شد. در برخی مدارس حذف و در عموم مدارس از یک نقش فعالِ محورگونه، به یک نقش ضعیفِ حاشیه تبدیل شد. معاونت پرورشی که محور تربیت #مدرسه بود و برنامه های فرهنگی و مذهبی و بصیرتی و مسئولیت برگزاری تئاترها، گروه های سرود، مسابقات قرآن، نهج البلاغه و احکام، اردوها، صف صبحگاهی، مراسمات دینی و مذهبی و ... بر عهده این معاونت بود به شدت کمرنگ شد.
🔹در این سالها، معدود مدارسی در کشور پیدا می شدند که معاونت پرورشی فعالی داشته باشند. بودجه این معاونت به حداقل رسید. گاهی همکارانی که اهل کار و تدریس نبودند برای فرار از تدریس این معاونت را می گرفتند و هیچ کاری انجام نمی دادند و معدود معلمان دلسوزی در مدارس پای کار معاونت پرورشی ایستادند و خدمت کردند ولی این جایگاه تضعیف شد. قطعاً این سیاست عامدانه بوده.
4️⃣ حذف مشاور از مدارس یکی دیگر از اتفاقاتی بود که در این سالها رقم خورد. از طرفی جذب مشاور برای مدارس هم به شدت کند شد.
5️⃣ اکثر #اردو های علمی، تفریخی، تاریخی و مذهبی تعطیل شد. چه اردوهای درون شهری؛ چه درون استانی و برون استانی. اینکه می گوئیم تعطیل شد یعنی به حداقل ترین سطح رسید.
6️⃣ رشد مدارس #غیرانتفاعی به شدت هرچه تمام تر، افزایش یافت. بطور مثال در این سالها، 90 درصد مدارس ذیل ناحیه یک اهواز، غیرانتفاعی شد و توسعه و بازسازی مدارس دولتی روند کاهشی پیدا کرد.
🔹جالب است بدانید در اغلب مدارس غیرانتفاعی، خبری از معاونت پرورشی و وظایف پرورشی نیست!
🔸جالب تر است بدانید اغلب مدارس غیرانتفاعی در یک ساختمان کوچک چندکلاسه براه افتاد. ساختمان هایی که محیطی برای ورزش و فوتبال و والیبال و ... نداشتند و ندارند و لذا زنگ ورزش در خیلی از این مدارس به حالت تعطیل و نیمه تعطیل درآمد!
7️⃣ از طرفی کرونا در یکی دوسال اخیر به این فضا هم دامن زد و نوجوانان فضای مجازی را محلی برای تفریح و بازی و سرگرمی خود یافتند. نظام فرهنگی و آموزش و پرورش کشور هم هیچ برنامه ی ایجابی برای تفریح و #سرگرمی این قشر ایجاد نکرد پس به سمت بازی ها و سرگرمی هایی رفتند که آن طرف آبی ها برای نوجوانان ما تدارک دیدند.
🔹هنر دستگاه ها و مسئولین هم فقط برخورد سلبی بود که این نرم افزار را نصب نکنید؛ آن یکی فیلتر شود؛ آن یکی چه شود ...! ولی اقدامی ایجابی جهت پر کردن اوقات فراغت نوجوان مملکت نداشتند از وزارت فرهنگ و ارشاد و آموزش و پرورش گرفته تا سازمان تبلیغات اسلامی، تا صداوسیما و ...!
🔸این ها بخشی از تغییرات مدارس در دولت سابق بود که کماکان هم ادامه دارد. هر نظامی برای استمرار و دوام خود به «جامعه پذیری سیاسی» محتاج است. جامعه پذیری سیاسی یعنی انتقال ارزش ها به نسل های بعد. از طریق آموزش و پرورش، رسانه ملی و سایر نهادهای فرهنگی. وزارت آموزش و پرورش جمهوری اسلامی باید به ریل اصلی خود بازگردد.
#نسل_زد
🆔 @Cultural_governance
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببینید | با نسل زِد یا دهه هشتادیها چگونه رفتار کنیم
✍️سجادستوده
#نسل_زد
🆔 @Cultural_governance
نوجوانِ امروزی چند روز بدون اینترنت دوام میآورد؟
♨️/پژوهش/
تلفن همراه، وقتی فراگیر شد و همه را معتاد کرد، حدوداً زندگیِ همۀ انسانهای کرۀ خاکی را به قبل و بعد خودش تقسیم کرد، البته بهجز زندگی کودکان و نوجوانانی که اصلاً دوران ماقبل تلفنهای هوشمند را تجربه نکردهاند و نمیدانند زندگی بدون اینترنت چه معنایی میتواند داشته باشد. یک تحقیق از هفت نوجوانِ سیزده تا هجدهساله خواست، برای هر مدتی که میتوانند، گوشیهایشان را کنار بگذارند و بگویند چه اتفاقی برایشان میافتد.
مگر چه ضرری دارد؟ دو سوم از نوجوانان دوازده تا پانزدهساله در بریتانیای امروز گوشی هوشمند دارند. این رقم برای نوجوانان بالای پانزده سال ۹۰% است. زیر شانزدهسالهها بهطور متوسط سه ساعت از روزشان را آنلاین سپری میکنند، رقمی که امسال برای اولینبار از زمان تلویزیون تماشاکردن جلو زد. این نوجوانان ویدیوهای یوتیوب را تماشا میکنند، در اینستاگرام (با ۴۰۰ میلیون کاربر در جهان) میچرخند، روی فیسبوک (۱.۵ میلیارد کاربر) مطلب به اشتراک میگذارند و در اسنپچت (۱۰۰ میلیون کاربر) میپلکند. تجربۀ نوجوانیِ این افراد به نحوی شکل میگیرد که تفاوتی چشمگیر با تجربیات والدینشان دارد، والدینی که تأثیر اینهمه مدت زلزدن به صفحۀ گوشی برایشان جای سؤال است.
✴️بومی های دیجیتال و نسل پساهزاره ای
در سال ۲۰۰۱، مارک پرنسکی، نویسندۀ آمریکایی، واژۀ «بومیِ دیجیتال»۱ را ابداع کرد تا نسل پساهزارهای۲ را توصیف نماید که در دنیای آنلاین بزرگ میشوند. او مینویسد: «محصّلان ما امروزه همگی ’متکلمان بومیِ‘ زبان دیجیتال کامپیوتر، بازیهای ویدیویی، و اینترنتاند». این تعبیر فوراً به کلمهای اختصاری برای توصیف تجربۀ کودکان و نوجوانان تبدیل شد، اما مورد تفسیر نادرست نیز قرار گرفت.
✴️نسلی با انگشتان فرز
این نسل از نوجوانان شاید انگشتانِ شستِ فرزی داشته باشند، اما اکثرشان هیچ خاطرهای از زندگی قبل از دوران دسترسی راحت به اینترنت ندارند. سپریکردن دو تا سه ساعت در روز در شبکههای اجتماعی به هنجاری جدید تبدیل شده است؛ اما زندگی بدون آن چگونه خواهد بود؟ ما از گروهی از داوطلبان نوجوان خواستیم تا هر مدت که بتوانند سراغ رسانههای اجتماعی نروند.
✅نتایج این پژوهش خواندنی را در لینک زیر بخوانید:👇
http://asrehooshmandi.ir/%db%8c%da%a9-%d9%86%d9%88%d8%ac%d9%88%d8%a7%d9%86%d9%90-%d8%a7%d9%85%d8%b1%d9%88%d8%b2%db%8c-%da%86%d9%86%d8%af-%d8%b1%d9%88%d8%b2-%d8%a8%d8%af%d9%88%d9%86-%d8%a7%db%8c%d9%86%d8%aa%d8%b1%d9%86%d8%aa/
#نسل_زد
🆔 @Cultural_governance
4_5935850540595417127.mp3
29.71M
🎵 #سخنرانی استاد #علیرضا_پورمسعود
💢با موضوع: نسل زد (z)
🗓 23 مهر ماه 1401
#نسل_زد
🆔 @Cultural_governance
🔰 بررسی «مطالبات دهه هشتادیها» در میزگرد «ایران» با حضور مقصود فراستخواه و علی انتظاری
💠 صدای نسل پرسشگر
🔸در جریان اعتراضات و مطالبهگریهای اخیر، حضور جوانان و نوجوانان و به اصطلاح دهه هشتادیها پررنگ بود. در این راستا آیتالله رئیسی در دیدار اخیری که با مدیران وزارت آموزش و پرورش داشت، پرسشگری دهه هشتادیها را نه تهدید که فرصتی برای خودشان، جامعه و آینده دانست و تأکید کرد که دهه هشتادیها فرزندان و آیندهسازان کشور هستند.
🔹در میزگردی با حضور دکتر مقصود فراستخواه، جامعهشناس و عضو هیأت علمی مؤسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی و دکتر علی انتظاری، جامعهشناس و رئیس دانشکده علوماجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی «فرهنگ جوانی و روحیه مطالبهگری جوانان» به بحث گذاشته شد. از آنان از «مصرف فرهنگی» دهه هشتادیها پرسیدیم؟ اینکه این نسل چه ویژگیها و مطالباتی دارد؟ چقدر مسئولان و عالمان علوم اجتماعی ما، این نسل و خواستهها و نیازهایشان را میشناسند؟ و سازکار مواجهه با مطالباتشان چیست؟ آنچه در ادامه میخوانید پاسخ استادان به این پرسشها است.
ادامه در روزنامه ایران👇
🌐https://b2n.ir/y65384
#نسل_زد
🆔 @Cultural_governance
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ
💥 سلبریتی، راهزن توجه نوجوانان
💢 دکتر احسان شاه قاسمی، عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت: ما در دبیرستانها چه داریم به دانشآموزان درس میدهیم؟ سواد رسانهای و سواد شهرت را به دانشآموزان هرگز درس نمیدهیم.
💢 وی گفت: سن نوجوانی، سن پرآشوب است و سن تجربه نیست. باید به زبان خودشان با نوجوانان صحبت کنیم. باید به آنها بگوییم که توجه آنها یک کالای گرانقیمت است و سلبریتیها آن توجه را میدزدند و از آنها اطاعت بیقید و شرط میخواهند.
=
#سلبریتی | #نوجوانی | #نسل_زد
🆔 @Cultural_governance
«نسل زِد» چه کسانی هستند و چه ویژگیهایی دارند؟
#نسل_زد
🆔 @Cultural_governance
حکمرانی فرهنگی
🚨 دهه هفتادی ها چگونه اند؟ 🖋میلاد دخانچی 🔺🔺هفتادیها همانگونه اند که دهه هفتاد بود. دهه هفتاد دهه
#ارسالی_مخاطبین
این صحبت های آقای دخانچی روکاملانقض میکنم
مطالب ایشان تضییع حرف های حضرت آقاست.
اینکه وانمودکنیم نسل هفتادی هشتادی ازانقلاب بریدندخدمت به انقلاب نیست!
حضرت آقامخالف اینطورضدروایت هاهستند!
ضمن اینکه این صحبت های آقای دخانچی ونشان دادن تصویرنادرست ازاین دهه که داردیک عده راسوق میدهدبه سمت این مسائل نادرست وحتی غیراخلاقی که هویت یک جوان انقلابی نسل دهه هفتادی وهشتادی راتضعیف میکند؛بازی درزمین دشمن است!
صحبت های ایشون مشخص هست چقدرمشکل داردوداردشکاف نسلی وناامیدی راالقامیکند!
#نسل_زد
🆔@Cultural_governance
📌و حالا دهه هشتادی ها
چند روز پیش با یک قرار مجازی، ده ها و صدها نفر از دانش آموزان دختر و پسر دبیرستانی، مقابل مجتمع کوروش در غرب تهران جمع شدند که اخبار و تصاویر آن در سایت های مختلف منتشر شده است.
ما از هر زاویه ای که به این قرار و مدار مجازی و آن دانش آموزان نگاه کنیم (خوب یا بد) شکی نیست که امروز جامعه ما با اینچنین مسائلی مواجه است. یعنی با تغییرات اجتماعی، تغییر در سبک زندگی، تغییر در نوع و شیوه تفریح و گردش و سرگرمی و تغییر در مدل های روابط دختران و پسران و...
این مساله را هم نمی شود به شهر و منطقه و قشر خاصی محدود کرد و هیچ کس نمی تواند ادعا کند که این نوجوانان و جوانان از خانواده های آنچنانی و بالاشهری و احیانا آزاد و رهای از دین و عرف و سنت ها هستند! نخیر، حالا ما با طیف گسترده ای از همه طبقات اجتماعی و خانواده هایی با فرهنگ ها و سنت های مختلف مواجهیم که اتفاقا آنها هم گاهی در برابر تغییرات اجتماعی نسل های جدید سرگردانند.
فاصله و شکاف ایجاد شده بین نسل ها هم آنقدر عمیق است که انگار هیچ راه و چاره ای برای پر کردن آن وجود ندارد، جالب اینکه اصلا دغدغه ای هم برای آن وجود ندارد. مدیران و مسوولان مختلف حکومتی و دولتی و امامان جمعه و روحانیون هم اگر لطف کنند، معمولا فقط اظهار تاسفی می کنند و گله ای و شکایتی و شماتتی!
در چنین شرایطی آیا واقعا فکر می کنیم که این دو نسل از هم گسیخته و از هم گریخته حرف همدیگر را می فهمند؟! مثلا آیا واقعا آقای علم الهدی (و همه افرادی همچون ایشان) زبان و ادبیات و دغدغه ها و توقعات و انتظارات نسل جدید را می فهمند و درک می کنند و برعکس؟!
صحبت بر سر تایید همه این رفتارها و این تغییر و تحولات جدید نیست و نیز ادعا نمیکنم که همه مردم و جوانان کشور، چنین گرایشاتی دارند، اما آیا می شود چشمها را بست و منکر وجود این وضعیت شد؟ صحبت اینست که آن افراد مسوولی که شبانه روز در هر مراسم و سخنرانی خود، در حال انتقاد از مردم و جوانان و وضعیت فرهنگی جامعه هستند، تا چه حد با این تغییرات جدید آشنا هستند و نیازها و انتظارات جدید جوانان را می شناسند؟ اصلا آیا نیازی به این فهم و درک هست یا نه؟!
✍️امید حسینی
🔗پ.ن: دوست عزیزی از من خواست همچنان بنویسم، گفتم حرف جدیدی ندارم. همه حرفها همانهایی هستند که سالهای سال گفته، نوشته و تکرار شدهاند.
این مطلب را شش سال پیش درباره دههی هشتادیها نوشته بودم. انگار درباره امروز. از آن روز تا حالا، چیزی عوض شده؟ دردی درمان شده؟ اشکال و ایرادی فهمیده شده؟! پس واقعا حرف جدیدی نیست.
#نسل_زد
🆔@Cultural_governance
💢«مرگهای دیجیتالی» ارمغان برخی بازیهای آنلاین
❌ترویج رفتار مجرمانه، بیاحترامی به قانون و استثمار جنسی در برخی بازیهای آنلاین
⭕️در بازیهای آنلاین که اکثر آنان دارای محتوای منفی هستند، میتوان موضوعاتی نظیر کشتن افراد یا حیوانات، استفاده و سوءاستفاده از مواد مخدر و الکل، رفتار مجرمانه و بیاحترامی به قدرت و قانون، استثمار جنسی و خشونت در برابر زنان، کلیشههای نژادی، جنسی و جنسیتی، زبان ناپاک و حرکات زشت و ناپسند، تشویق به خودآزاری یا دیگرآزاری و درخواست برای خودکشی در انتهای بازی را مشاهده کرد که هریک از موضوعات اشاره شده میتواند فرد را دچار اختلالات و مشکلات روانی حادی کند تا جائیکه در برابر فرمانهای بازی تسلیم شده و در نهایت خودکشی کند.
⭕️بسیاری از تحقیقات تجربی نشان داده که بسیاری از بازیهای رایانهای و اینترنتی القاکننده تخیلات پرخاشگرانه، رفتارهای توأم با خشونت، پرخاشگری، عادی شدن پرخاشگری در ذهن کودک و نوجوان، الگوگیری از بازیگران خشن بازیهای رایانهای، انتخاب ستیزهجویی به عنوان راه حل امور، افزایش جرم و بزهکاری و سرانجام، تربیت شخصیتهای خشن و کینهجوست که باید خانوادهها با مدنظر داشتن این مسائل برای فرزندانشان بازیهای مناسب و غیرخشونتآمیز تهیه کنند.
⭕️ بر اساس مطالعات متعدد همچنین نظریه آموزش اجتماعی، کودکان ممکن است اعمال تهاجمی و پرخاشگرانه را همانگونه که در رسانههای الکترونیکی مشاهده میکنند، تقلید کنند و در آینده رفتار متجاوزانهتری از خود نشان دهند.
⭕️آسیبهای بازیهای آنلاین، آسیبهای جسمانی شامل سندرم عصبی دست، خشکی چشم، درد پشت، سردردهای میگرنی، بینظمی در غذا خوردن، بیتوجّهی یا کمتوجّهی به بهداشت شخصی، تغییر در الگوی خواب و در نتیجه اختلال شدید در پروسه رشد و تکامل مغز و اختلال در تصمیمگیری بر مبنای انگارههای عقلی از جمله این آسیبها هستند.
⭕️مسئولان امر باید با سالمسازی فضای مجازی و اینکه این فضا با انگارههای اسلامی ایرانی و قوانین کشورما قابل مدیریت باشد از چنین تهدیداتی جلوگیری کنند تا مردم و نوجوانان نیز با خیال آسوده بتوانند از فواید بیشمار فضای مجازی بهرهمند شوند.
✍️ سید علیرضا آلداود
#نسل_زد
🆔@Cultural_governance
🔸 اصالت مبنا و منطق ذائقه
🔻 مواجهه انقلاب اسلامی با پروبلماتیک شدن تمنا
📝 شیما فرزادمنش، دانشجوی دکترای جامعهشناسی فرهنگی
🔹 آنچه در جمهوری اسلامیِ دهه اخیر، در حوزه جهتدهی به میل و سلیقه و ذائقه ملاحظه میکنیم، شباهتی با نوع مواجهه انقلاب اسلامی در دهه شصت نداشته و ندارد.
🔹 بخشی از این تفاوت، قطعاً متأثر از فرایندهای جهانی و نسبتی است که معنا با مصرف، در گفتمان نئولیبرالی برقرار کرده است.
🔹 اما همین تولید نیازهای کاذب و دادنِ توهم انتخاب به افراد که از مشخصههای گفتارهای نئولیبرالی است، زمانی که در تقاطعِ با یک اقتصاد غیرشفاف و سیاستی مبتنی بر رانت قرار گیرد، به شکلی مضاعف موجب تشدید نابرابری و به حاشیه رفتن فرودستان میشود.
📌 ادرس دانلود👇
(https://up.20script.ir/do.php?filename=7904-02.pdf)
#نسل_زد
🆔@Cultural_governance
📋یادداشت ترجمه مجله ترجمان
🔹ديگر حرفزدن دربارۀ «اختلاف نسلها» بس است
🖇مفهوم نسل، بهمثابۀ واحد فرهنگی، بیشتر گیجکننده است تا روشنگر
🌐tarjomaan.com/barresi_ketab/10532
#نسل_زد
🆔@Cultural_governance
💢 ۵۰ سال تاریخچه بازی و درآمد نجومی این صنعت
#نسل_زد
🆔@Cultural_governance
📌عناصر بیرونی ساخت شاکله
🔹عناصر مختلفی در شکلگیری و ساخت شاکلهی انسان دخیلند که برخی درونی و برخی بیرونی اند و برخی علت حقیقی و برخی علت معدّه و زمینهسازند.
🔸 از جمله علل معدّه و زمینه ساز در ساخت شاکلهی انسان موارد زیر است:
۱. طبیعت جسم، تواناییها و محدودیتهای جسمانی
🔹براساس حرکت جوهری و نظریه(جسمانیة الحدوث و روحانیة البقا) زندگی، رشد و حرکت هر انسانی در این جهان منوط به جسم و قوای جسمانی است و بدون جسم امکان زندگی و حرکت در این کره خاکی وجود ندارد. البته هر جسمی از ظرفیتها ، تواناییها و محدودیتهایی برخوردار است که اقتضائات و امکاناتی را برای انسان ایجاد میکند و البته برخی از امکانات و اقتضائات را سلب میکند. از جمله بحثهای مهم در باب نقش جسم در نوع کنش و حرکت انسان، بحث طبایع چهارگانه دماغی در طب سنتی است چرا که هر طبعی اقتضای خاصی در فهم، گرایش، کنش، حرکت انسان دارد برخی از طبایع اقتضای سرعت و نشاط دارد برخی اقتضای سکون و آرامش. برخی میا به فکر و اندیشه دارد و برخی به حرکت و عمل.
🔸البته در پزشکی جدید هم به تنوع استعدادها و تمایز تواناییها اذعان شده است و هر دستگاه بدنی را به طور طبیعی، مناسب برای برخی از کنشها و اقدامات میدانند. مگر آنکه با تغییرات فیزیکی و افزایش نیرو و توان جسمی مستعد کارها و اقدامات دیگری شد.
🔹خلاصه هر دستگاه جسمی و با تواناییها و محدودیتهایی که دارد نوع خاصی از تاثیر را در ساخت شاکله انسانی دارد. به طور مثال اقتضای اولیه انسان لاغر اندام ضعیف، غلبهی خوف و ترس است و انسان درشت هیکل ورزیده غلبه شجاعت است.
🔸البته همواره امکان تغییر این حالات طبیعی بواسطه فعلیت و افزایش قدرت ارادهی انسان وجود دارد و میتوان خلاف طبیعت اولیه شاکلهی متفاوتی را به وجود آورد.
۲. جغرافیا و محیط زیست پیرامونی
🔹از دیگر عوامل تأثيرگذار در ساخت و کیفیت شاکلهی انسان، جغرافیا و محیط زیست است که انسان در آن متولد و پرورش مییابد. آب و هوا، نوع محصولات کشاورزی و غذایی، از جمله عوامل موثر در ساخت جسم و امور جسمانی انسان است و علاوه بر آن بر روحیات و خلقیات افراد تاثیر میگذارد.
🔸فرزند کوهستان اقتضای روحیات و خلقیات خاصی دارد و فرزند کویر یا مناطق مرطوب جنگلی اقتضائات دیگری در امور خُلقی و روحی دارد. چرا که هر کدام در بستر تاریخ با مسائل و مشکلات خاصی همراه بوده اند که در منطقه دیگری نبوده است. فرزند کویر همواره با بحران آب و محصولات کشاورزی روبرو بوده است لذا قدر آب را میداند و به ذخیره درست و مصرف تدریجی و بهینه از آن عادت کرده است، علاوه بر آن او همواره افقهای دور دست نگریسته و کمتر پایانی برای فرض کرده است چرا که هیچگاه کوهها نگاه او را سد نکرده است. به همین جهات، اقتضای اولیهی انسان کویر، پر حوصلهگی و اهل مدرا است. اما فرزند کوهستان همواره در دامنهی کوه بوده و به افق کوه مینگرد و برای زندگی باید برای رویارویی با سختیهای کوهستان و حمله حیوانات وحشی در فصل زمستان آماده باشد او رقیب خود را حیوانات وحشی و کوهستان محکم و استوار میداند و با آن شاکلهی خود را تنظیم میکند.
🔹در جغرافیا روستا، اقتضای نوع خاصی از فکر و دانش و افقی از اندیشه و گرایشات وجود دارد در جغرافیای شهر اقتضای دیگری، روستا و شهر کوچک و کوهستانی اقتضایی و کویری و جنگی اقتضای دیگر. البته این به معنای نفی اشتراکات نیست بلکه علاوه بر اشتراکات برآمده از اقتضائات فطری و انسانی، میبایست به تمایزات و افتراقات هم توجه شود.
🔸در فرهنگ اسلامی ابنسینا در کتاب قانون و ابن خلدون در کتاب مقدمهی تاریخ خود به این مهم پرداختهاند و در فرهنگ غربی، منتسکیو در روح القوانین توجه زیادی به این مقوله دارد و حتی آنرا موتور محرک تاریخ قلمداد کرده است.
۳. فرهنگ و معانی مستقر در زیست بوم انسانی
🔹 از دیگر عوامل موثر در فرایند ساخت شخصیت و شاکلهی انسان، فرهنگ عمومی و معانی مستقر در زیست بوم انسانی است. هر فردی در محدودهی زندگی خود با مجموعهای از ساختارهای فرهنگی مواجه است که در قالب مذهب، زبان، علم، هنر، صنعت و آداب و رسوم به زندگی او سامان بخشیده است. هر انسانی از بدو تولد در درون این ساختارها تکون مییابد و در نسبت با آنها شاکلهی خود را میسازد. مجموع این ساختارها حاوی شبکهای از معانی و پیامهاست که نوع نگرش و گرایشهای انسان را به عالم و آدم میسازد.
🔸هر جامعه و نژادی به لحاظ کوچکی و بزرگی و به لحاظ تاریخی و فرهنگی، دارای یک سلسله معانی، استعدادها هستند که نوع خاصی از آرمانها و سبک زندگی را اقتضا دارد با ورود هر فردی به درون یک فرهنگ و تحمیل یا پذیرش آگاهانه و یا غیراگاهانهی هنجارها و ساختارهای آن در واقع به ساخت شخصیت و شاکلهی خود میپردازد و تحت سلطهی نرم فرهنگ، جهت و نوع شاکلهی خود را تعیّن بخشیده است.
🆔@Cultural_governance
نشست نسل زد.mp3
41.31M
📢صوت نشست
#نسل_زد
🖊(بررسی ظهور شکاف نسلی در اغتشاشات اخیر)
🔸حجت الاسلام اسدپور
🔹استاد افراز
#نسل_زد
🆔@Cultural_governance
نمایش بزرگ میدانی «جهان بانو»
🎭 فصل اول نمایش بزرگ میدانی «جهان بانو» به تهیهکنندگی علی اسماعیلی و کارگردانی حسن بزرا از روز یکشنبه ۱ آبان در بوستان ولایت اجرای خود را آغاز میکند.
🔰«جهان بانو» نمایشی است با موضوع زنان تاریخساز که به مدت ۲۵ شب، هر شب ساعت ۱۸ میزبان مخاطبان میشود.
🌸همچنین روزهای زوجِ این نمایش ویژه بانوان است.
🔸علاقهمندان میتوانند برای تهیه و رزرو بلیط خود، به سامانه namaticket.ir مراجعه کنند.
🔸«جهان بانو» تازهترین اثر سازمان هنری رسانه ای اوج است که به همت موسسه سیمای ققنوس روی صحنه خواهد رفت.
🆔@Cultural_governance
🔻امراض ساختاری در مدرسه(۱):
نسبت نظام آموزشی با سبک زندگی
🖋 مهدی جمشیدی
۱. نخستین اشکال ساختاری این است که مدرسه به یک «معبر بیارزش» تبدیل شده است. دانشآموز، مدرسه را آشیانۀ خود نمیداند و به آن دلبسته نیست، بلکه آن را همچون یک «دالان تنگ» و «راهرو بیخاصیّت» تصوّر میکند که باید بهناچار، از آن بگذرد. مدرسه، «بیشأن» و «تهیمایه» شده است و دیگر موضوعیّتِ مستقل ندارد و مهم نیست. مدرسه از هر جهت، به خدمت دانشگاه درآمده است و هیچ فلسفه و غایتی در درون خود و برای خود ندارد. چنین نهادی، همچون مسافرخانهای است که اصالت ندارد و محل قرار نیست. مدرسه باید همچون خانۀ دوّم باشد که در آن دانشآموز، احساس «استقرار» و «ثبات» کند و آن را از خویش بداند، نه اینکه از آن «گریزان» و به آن «بیوفا» و «بیتعلّق» باشد. دانشگاه و کنکور، همۀ ذهن دانشآموز را تصرّف کرده و مدرسه را از هویّتِ خویشبنیاد، تهی کرده است و ازاینرو، مدرسه در چشم دانشآموز، جلوه و شوکت و حرمتی ندارد.
۲. آفت دیگر، «زوال پرورش» در نظام آموزشی است. وقتی مدرسه به «خادم دانشگاه» فروکاهیده شد، و دانشگاه نیز به بستر کارسازِ معطوف به «ثروت» و «منزلت» تبدیل شد، «تربیت» و «اخلاق» و «هویّت» ، جملگی بیمعنا و موهوم میشوند و نظام آموزشی، همچون کارخانۀ تولیدِ «کارگزارانِ نظریۀ توسعه»، عمل خواهد کرد. در جهان سنّت، نهاد علم و تعلیم بهمثابه دریچهای برای کشف «حقیقت» تلقّی میشد که باید به لحاظ جوهری، با «تزکیه» و «تربیت» نیز متّصل میشد، امّا در رویکرد تجدّدی، «پرورش» به حاشیه رفته و شاید منهدم شده است. مدرسه، «سکولار» و «بیطرف» و «بیتفاوت» شده و دیگر به «هدایت اخلاقی» و «سعادت معنوی» و «کمال ایمانی» نمیاندیشد. مدرسه، تنهاوتنها، محملی است برای آموزشدادن مجموعهای از معلومات، که البتّه اغلب، مفید و کاربردی نیز نیستند و هیچ گرهی را نمیگشایند. پس نهفقط «پرورش» در کنار «آموزش» ننشسته و همعرض و همرتبۀ آن نیست، بلکه حتّی آموزش نیز، بیخاصیّت و غیرنافع شده است و دانشآموز میان این حجم انبوه از معلومات و زندگیِ واقعیِ خویش، ارتباط و پیوندی را احساس نمیکند.
۳. از طرف دیگر، مدرسه از «ساختارهای فرهنگی و هویّتیِ بومی» بریده و خویشبسنده شده است؛ چنانکه با «مسجد» و «حوزه» و «هیأت» و «بسیج»، بیگانه است. مدرسه، مناسبات بیرونی ندارد و نمیکوشد از طریق «مددهای فرهنگیِ برونساختاری»، ضعفهای خود را جبران کند و خود را به معیارهای فرهنگیِ انقلاب، نزیک سازد. حتّی اگر مدرسه در وضعیّت مطلوب نیز باشد، باز محتاج هماهنگی و همگرایی با ساختارهای فرهنگیِ دینی است و باید نسبت «همافزایانه» و «تکمیلی» با آنها برقرار نماید، امّا با وجود اینکه دچار «افول کارکردی» و «سکولاریسم» شده است، باز هم به بیرون از خود نظر نمیکند و کمک و مساعدت نمیطلبد. این بریدگی و انقطاع، دوسویه است؛ چنانکه نه مدرسه به مسجد اعتنا دارد و نه مسجد به مدرسه. دو نهاد مستقل و بیگانه، در یک محله هستند و هر یک برای خویش، وظیفه و مخاطب و غایتی در نظر گرفته است. ائمۀ جماعات در مساجد، کمترین اهتمامی به مدرسههای محلۀ خویش ندارند و در این باره، احساس مسئولیّت نمیکنند. آنها تلاش نمیکنند که به تجمع دانشآموزان در مدرسه، به چشم یک «ظرفیّت عینی و بارورشده» بنگرند و مدرسه را به مسجد پیوند بزنند. مدرسه و مسجد میتوانند بهگونهای صورتبندی بشوند که در مسیر «کارکردهای متقابل» قرار بگیرند و همافزایی کنند.
۴. بسیاری از معلّمان، بیجهت و خنثی هستند و موضع اسلامی و انقلابی ندارند، یا برای خود در زمینۀ هدایت ارزشی دانشآموزان، رسالتی نمیشناسند. آنان بر این گمان هستند که تنها باید دروس رسمی را آموزش بدهند و دربارۀ دین و انقلاب، سکوت کنند، درحالیکه معلّم مسلمان و انقلابی، میتواند در حاشیۀ همین آموزشهای غیرایدئولوژیک، بهگونهای رفتار کند و سخن بگوید که حس هویّت اسلامی و انقلابی را در دانشآموز، برانگیخته و تثبیت نماید. معلّمانِ بیطرف، خودآگاهیِ تاریخی ندارند و به معلّمی، همچون یک حرفه مینگرند، نه یک مسئولیّت انسانی و هویّتی. روشن است که چون همۀ سرفصلهای آموزشی در اختیار این عدّه است و تنها یکی دو درس بهطور مستقیم، معطوف به دغدغههای اسلامی و انقلابی است، نباید انتظار داشت که مدرسه به هویّت، کمکی نماید و گرهی را بگشاید. مسألۀ معلّمانِ بیطرف، معلوماتِ سکولار و انباشت حافظه از گزارههای خنثی و است نه سبک زندگیِ اسلامی و انقلابی. در این انگاره، تعلیم چیزی فراتر از علم سکولار نیست؛ علمی که حتّی در بیرون از خود و در حاشیۀ خویش نیز جهت و دلالت ارزشی ندارد.
#نسل_زد
🆔@Cultural_governance
🔰 فشار اقتصادی، نارضایتی سیاسی و شکاف نسلی؛ مثلث شکلدهنده اعتراضات
✍️ سید احمد موثقی، عضو هیئت دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
🔸 اگر مشروعیت نظام سیاسی بالا باشد، شکاف بین دولت و مردم نباشد و رضایت مردم در سطح نسبتا مطلوبی باشد، این ثبات و استحکام داخلی مانع از یارگیری عامل خارجی و پذیرش دعوت آنها میشود و اساسا امکان فعال شدن عامل خارجی در داخل منتفی میشود. اینجاست که اهمیت مسئله ارتباط میان توسعه و امنیت مشخص میشود. اگر دولتها در جمهوری اسلامی توسعهخواه بودند، کارکرد توسعهای داشتند، با نگاه توسعهای حل ریشهای مشکل فقر و بیکاری را دنبال میکردند، فساد و بیعدالتی را کاهش میدادند و شایستگان از طریق رقابت در مدیریت کشور روی کار میآمدند، اقتدار ملی شکل میگرفت.
🔹 موثقی با اشاره به تفاوت اقتدار و قدرت گفت: قدرت جنبه سخت و فیزیکی کنترل جامعه است که اگر با رضایت مردم فراهم شود اقتدار تولید میشود و لذا این توسعه است که امنیت ملی ایجاد میکند و اینگونه نیست که امنیت آن هم به معنای محدود کلمه و سخت آن، توسعه را ایجاد کند، از قضا این چنین امنیتی به دلیل عدم ایجاد توسعه، منشأ ناامنی میشود و امکان و احتمال سرمایهگذاری را در کشور کاهش میدهد.
ادامه مطلب👇
🌐https://b2n.ir/w56002
#نسل_زد
🆔@Cultural_governance
🚦اعتراضات اخیرکشور از منظر جامعهشناسی
دکتر عبدالکریم خیامی:
در حوادث اخیر دست کم پنج گسل یا پنج جنبش بالقوه اجتماعی به طور همزمان فعال شدند، شما بحث گسل بین نسلی یا گسل جنبش جوانان و نوجوانان را دارید که مستحضر هستید که سن اعتراض و اغتشاش پایین آمده و متوسط سنی آن ها ۲۲ تا ۲۳ سال است و آنچه گفته میشود که آن چند هزار دانش آموزی که گرفتند بالا۱۰ هزار تا ۱۵ هزار نفرند که اکثرا همان لحظه آزاد شدند ولی به هر حال موجی از نوجوانان ورود کردند، دوم؛ بحث زنان است که محوریت در این قصه داشت. سوم؛ با تیزهوشی در برنامه ریزی ایشان شهریور را به مهر متصل کردند و جنبش دانشجویی که همیشه یک واگرایی در آن است فعال شد و چون بحث کردستان بود که اینها به نحوی سعی کردند سیستان بلوچستان را هم فعال کنند، ۲ شکاف قومی و مذهبی را هم تلاش کردند به اینها اضافه کنند.
❇️ برای مطالعه بخشهای مهم این نشست روی لینک زیر کلیک کنید:
🌐http://ascenter.ir/?p=7920
#نسل_زد
🆔@Cultural_governance