eitaa logo
حکمرانی فرهنگی
4.4هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
205 ویدیو
357 فایل
📚اولین میکرورسانه حکمرانی و سیاستگذاری فرهنگی 🗂مرکز گفتمان سازی و تسهیل گری مسائل فرهنگی 👤روابط عمومی: @admin_activism ۴۴۸۸ گروه اندیشه ورزی حکمرانی فرهنگی👇 https://eitaa.com/joinchat/683213486Ce83398f890
مشاهده در ایتا
دانلود
کدهای مهم حکمرانی فرهنگی 📌دکتر کیومرث اشتریان، دکتری سیاست گذاری عمومی و استاد دانشگاه تهران 🔸اساساً مسئله نهادسازی و بازسازی ساختاری، موضوعی است که در دهه‌های پس از انقلاب به آن کمتر پرداخته شد. آنچه در طی سال‌های پس از انقلاب شاهد آن بودیم عمدتاً تشکیل نهادها و سازمان‌هایی پیرامون اشخاص و یا در بهترین شرایط سیاست‌گذاری درون ساختاری بوده است. 🔸شما اگر نیروی امنیتی باشید و یا تئوریسین، پاسدار، ارتشی، و یا حتی کارمند باشید، وقتی در ساختار دولت قرار می‌گیرید، دولت یک بستر اداری جا افتاده تاریخی است که سابقه آن‌هم همین ۴۰ سال بعد از انقلاب نیست؛ سابقه‌ای از دوران مدرنیته دارد. این سازه و ساختار شما را به سوی خودش می‌کشاند و می‌بلعد و شورای عالی انقلاب فرهنگی هم همین بلا سرش آمده است. 🔸نظام جمهوری اسلامی ایران به مثابه یک پدیده فرهنگی، باید تکلیف خود را با برخی اموری که در فرهنگ وجود دارد، روشن کند نه به این معنا که آیین نامه و دستورالعمل دقیقی ارائه دهد، بلکه دستگاه‌های فرهنگی مانند شورای عالی انقلاب فرهنگی و... عناصری را که در فرهنگ عمومی مردم تاثیر گذار است، شناسایی کنند و تکلیف خودشان را روشن کنند که ما راجع به این امور، این ایده‌ها را داریم. 🔸لازم نیست آیین نامه بنویسند شما گفتمان‌های معنوی را نمی‌توانید با آیین‌نامه و قانون ایجاد کنید. گفتمان از جنس منظومه‌های فکری است این منظومه فکری اساسی‌ترین کارکردش متقاعدسازی نخبگان در سطوح مختلف عامه مردم است. این نظریه‌پردازی‌ها باید وارد عرصه عمومی بشود تا عرصه عمومی شکل بگیرد 🔸برخورد جمهوری اسلامی با مقوله عرف و به حاشیه راندن عرف در تعیین هنجار‌های فرهنگی، سیاسی، رفتاری، در تعیین هنجار‌های زندگی اقتصادی، کنار زدن عرف، باعث شد تا تعداد گسترده‌ای از آدم‌ها از این گردونه خارج شوند. جمهوری اسلامی با جامعه خودش دچار یک گسست گفتمانی از حیث عرفی شده است 🔸چه می‌شود کرد که این تصدی گری دولت در همه زمینه‌ها دوباره به مردم بازگردد؟شخصا معتقد به نظریه سازگاری اجتماعی ام. یعنی با همدیگر حرف بزنیم تا از کنار این حرف‌ها نظریه‌های جدی و راه حل‌هایی که مورد اجماع همه است مطرح شود. این حرف‌ها خیلی مهم‌تر از آیین نامه‌های معمول است، ولی شما باید مراقبت کنید تا همان حرف‌ها آرام آرام به درک عمومی تبدیل شود و این خود یک نوع معماری اجتماعی است که باید انجام شود و البته که همه این‌ها مستلزم انحلال شورای عالی انقلاب فرهنگی و دبیرخانه تشخیص مصلحت نظام است. بار‌ها و بار‌ها این‌ها را گفته ام. این نهاد‌ها کارکرد خطرناکی پیدا کرده اند. کارکردی که باعث شده تا جمهوری اسلامی به خود تخریبی برسد. 🆔 @cultural_governance
⭕️ دیدار وزیر فرهنگ با خوانندگان پاپ 🔻اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد با برخی از خوانندگان و تهیه‌کنندگان پاپ دیدار کرد. 🔸این برای نخستین‌بار است که اهالی موسیقی، بی‌واسطه با وزیر فرهنگ جلسه‌ای برگزار می‌کنند. 🔹سالار عقیلی، محمد علیزاده، بابک جهانبخش، اشوان، محسن ابراهیم‌زاده، مهدی دارابی، رضا بهرام، علی رهبری، آرین بهاری، گرشا رضایی، مهدی احمدوند و هادی زینتی خوانندگان حاضر در این جلسه بودند. ▪️محمد حسین توتونچیان، محمد حاتم‌پور، مهدی کرد، مجید عبدی، مجتبی امینی و حامد کولیوند هم تهیه‌کنندگان حاضر در این جلسه بودند. البته هنوز از اینکه در این جلسه چه مباحثی مطرح شده خبری نیست. سایت وزارت ارشاد هم در این باره هیچ مطلبی منتشر نکرده است. 🆔 @cultural_governance
📣📣📣مرکز فرهنگی تبلیغی آینده سازان با همکاری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار می کند: ⏪(نوجوان ایرانی روی موج کره ای)⏩ 🔴اولین نشست تحلیلی، با موضوع ( علل گرایش نوجوان به تولیدات رسانه ای کره ای ) برای مبلغین سراسر کشور، و فعالان عرصه تربیت به صورت حضوری و مجازی برگزار می گردد. ✅زمان برگزاری : 25/دی/1400 ⏰15 الی 17 ✅مکان برگزاری : قم-چهارراه شهدا-دفترتبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم-سالن رضوان. 🌐لینک شرکت در فضای مجازی: آپارات:https://www.aparat.com/ayandesazan.qom/live اسکای روم:https://www.skyroom.online/ch/uias/ayandehsazan-qom برای کسب اطلاعات بیشتر در کانال ایتا عضو شوید: https://eitaa.com/neshasthaa 🆔 @cultural_governance
یکی از فرهنگ های فراگیر در کشور آمریکا "خودیاوری و خود درمانی ازطریق مطالعه کتاب است" 🆔 @cultural_governance
🔻حجت الاسلام و المسلمین قوامی، مدیر بنیاد فقهی مدیریت اسلامی کدهای مهم حکمرانی فرهنگی 🔹فرهنگ سه لایه دارد: ۱) و است که لایه زیرین است؛ ۲) و است و ۳) و آداب و رسوم؛ فرهنگ به معنای عنصر پیشتاز است و در رجوع به لغت «فر» به معنای پیشتاز و «هنگ» نیز به معنای سپاه است که روشن می‌کند فرهنگ، و عنصر یک جامعه و تمدن است و این سه لایه هم مهم هستند. 🔹در بُعد عقاید باید کار کرد و «انقلاب فرهنگی» که قله این انقلاب است هنوز انجام نگرفته است؛ شورای عالی انقلاب فرهنگی که رهبری آنها را نصب می‌کند، گاهی از آنها است و گاهی قهر و گاهی آشتی است. آنها فعلا تولید سند می‌کنند؛ سند علمی و سند تهاجم فرهنگی و اسنادی مثل مدیریت اسلامی و علوم انسانی را تولید می‌کنند؛ اسلامی کردن رشته‌های دانشگاهی و رفتار جامعه، کارهای مهمی بر دوششان است. 🔹نمی‌شود به عملکرد این شورا در طول 40 سال گذشته نمره 20 داد و نمی‌‍شود آنها را یک گروه ممتاز انقلابی دانست البته دائم تغییر می‌کنند و وقت‌های خود را در این شورا می‌گذارند؛ باید به سمت بروند 🔹 به وزرا و نهادها ابلاغ کرده که هر مصوبه و ابلاغیه‌ای احتیاج به دارد، الان پیوست فرهنگی تصمیمات کجاست؟ 🔹مثلا می‌خواهند قیمت را یک شبه تغییر دهند و صبح جمعه خبردار شوند، باید از دولت سابق پرسید پیوست فرهنگی این تصمیم کجا بود؟ چرا جامعه را گرفتار آشوب و بحران کردید و آن وقت شوراهای تأمین استانها و امنیت ملی باید بعد از این تصمیم فکر کنند که چگونه با ماجرا برخورد کنند؟ قبل از این ماجرا باید پیوستش مشخص باشد. 🔹شورای عالی انقلاب فرهنگی از فرهنگ عمومی جامعه کرده است البته کمیسیون‌هایی دارند اما معلوم نیست در کف جامعه چه خبر است؛ 🔹در دهه‌های گذشته در سطح جامعه مثل ایثار، تواضع، اخلاق در زندگی ها، گذشت و مصرف کمتر، حاکم و رایج بود اما جای سؤال است که در حال حاضر ارزش‌ها در چه جایگاهی قرار دارند؟ 🔹شورا باید فکری کند و من با این شورای عالی بدون تعارف مخالفم؛ چرا کسی که وزیر است و نمی‌تواند وزارتخانه‌اش را اداره کند باید در این شورا باشد؟ 🔹برخی از کسانی که در این شورا هستند علی‌رغم تجربه خوب، اهل مطالعه و تفکر و اهل کار نیستند و همین است که شورا قدرت و قابلیت شرایط و پذیرش هویت‌های فرهنگی جامعه را ندارد. 🆔 @cultural_governance
☀️ ترمیدور و داستان شکاف نسلی در ایران 📌هشتادی‌ها موضوع تازه‌ای نیست. در دهه هشتاد همین موضوع تحت عنوان با توجه به مخاطب دهه شصتی مطرح می‌شد. کتاب‌هایی مثل فرهنگ لغات زبان مخفی منتشر شد که می‌گفت ادبیات نسل سوم چنان است که نسل اول و دوم انقلاب متوجه زبانشان هم حتی نمی‌شوند. می‌گفتند این چنان است که دیگر امام را باید به موزه تاریخ سپرد و آرمان‌های انقلاب را نسل سوم از بین می‌برد. 🖌واقعیتش اینکه پشت سر این حرف‌ها نظریه‌ای از آقای برینتون در کتاب کالبدشکافی چهار انقلاب بود. اسم این نظریه بود. ترمیدور ماه یازدهم از انقلاب 1789م فرانسه بود. در سال 1794در این ماه عملا آرمان انقلاب فرانسه با تحولاتی که رخداد از بین رفت. برینتون این را یک قاعده کرد که نسل سوم انقلاب‌ها چون فاصله‌یشان با انقلاب زیاد می‌شود لذا نسبتی با آن آرمان‌ها ندارند و موجب از بین رفتن انقلاب‌ها می‌شوند. 🖌اواخر دهه هفتاد و دهه هشتاد به این روایت گذشت. هرچند برخلاف ادعاهای ترمیدوری و شکاف نسلی، پیمایش‌هایی در همان سال‌ها مثل بررسی گروه‌های مرجع جوانان یا بررسی ایسپا در سال 82 و... نشان می‌داد که خانواده مرکز توجه نسل جوان است و مشورت‌‌ها و امور زندگی در این نهاد صورت می‌گیرد. ✍️اما سال 84 مانند یک بمب عمل کرد و جریانی با اقبال مردم رای آورد که در فعالیت‌های تبلیغاتی‌اش شعارها و نمادهای انقلابی را در دست گرفته بود. آن اقبال و اتفاقات دیگر اجتماعی نشان می‌داد که نظریه ترمیدور برای نسل سوم انقلاب اسلامی ایران ابطال شده است. 🖊موضوع شکاف و امتداد نسلی هم مهم و هم قابل ارزیابی است. مهم است چون همانطور که ذات انسان دنبال زندگی جاوید است و جاودانگیش را در تولد فرزند می‌بیند. جامعه هم به عنوان یک موجود زنده جاودانگیش را در امتداد نسل می‌بیند. در نگاه ترمیدور این اتفاق زمانی می‌افتد که نسل بعدی به آرمان‌ها و اصول نسل قبلی‌اش وفادار باشد. از طرف دیگر رفتارهایی که در جامعه بروز پیدا می‌کند نمادهایی می‌سازد که موجب می‌شود تا هویت اجتماعی نسل که معرف همان امتداد و شکاف نسلی است به نمایش گذاشته ‌شود. حالا هشتادی‌ها را به چه بشناسیم؟ 🖍 اینها که در نسل های قبلی هم بود و حالا نهایتش اسامیش تغییر کرده است. اینها وجه نمادین هویتی نمی سازد. نمادهای اجتماعی که طبیعی در جامعه شکل می گیرد عناصر مهمی برای کشف هویت اجتماعی نسل است. هفتادی ها را به چه شناخته شدند؟ حججی نماد هفتادی ها شد. جریانی که طبیعی جامعه با آن مواجه شد و تشییع بزرگی برایش برگزار کرد. هفتادی های مدافع حرم بزرگترین نمادی بود که در این سال های دفاع از حرم تحت فرماندهی حاج قاسم در جامعه ساخته شد.و نسل چهارم جامعه ما یا هشتادی ها چه هویتی دارند؟ 🔺 اقدام فداکارانه على لندی و شهادتش، پیاده روی اربعینی نوجوانان و... طبیعی ترین نمادهایی است که در این روزها در سطح جامعه دیده می شود. البته این نمادها حتما وجود و اثرات نمادهای دیگری مثل ارتش بی تی اس و طرفداران انیمه و... نفی نمی کند. اما نمادهای پررنگ هویتی در ایران نشان می دهد که در این کارزار فرهنگی بزرگ شکاف نسلی در جامعه ایران فعلا جایی ندارد. کما اینکه خبر بد برای طرفداران نظریه ترمیدور درایران یادآوری داستان روز قبل از شهادت شهید طاها اقدامی کودک دهه نودی و نسل پنجمی در ماجرای تروریستی اهواز بود که چگونه در هیئت، این کودک نسل پنجم انقلاب لبیک یا حسین میگفته است و اینگونه تربیت می شده است. 🆔 @cultural_governance https://pay.eitaa.com/?p=91756624"
🔰 سخنرانی حجت‌الاسلام درخصوص سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت ◽️رویکرد فرهنگی سند الگو باید یکپارچگی مفهومی آن را تضمین کند ▪️ سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت الگویی است فرهنگ‌مدار که بر اساس اصالت فرهنگ در ساخت جامعه مطلوب باید باز طراحی شود. این الگو به رشته پیوند دهنده و انسجام‌بخشی نیاز دارد که وحدت واقعی الگو را تأمین و تضمین کند. این رشته پیوند دهنده چیزی جز بُعد معنایی الگو که در رویکرد فرهنگی آن متبلور است، نیست. ◽️رویکرد فرهنگی یا الگوی مفهومی فرهنگی که در اندیشکده فرهنگ بارها بحث شده است، ظرفیت «تصریف» و «تحویل» در عرصه‌ها و ساحت‌های فرهنگی، اقتصادی، علمی، سیاسی، امنیتی، اجتماعی، تربیتی و … را داراست و همچون نخ تسبیح، ارتباط معنایی و یکپارچگی مفهومی الگو را تضمین می‌کند. ▪️هسته مفهومی رویکرد فرهنگی، الگویی شبکه‌ای، به هم مرتبط، درهم‌تنیده و مرکب از عناصر پنج‌گانه تعقل، ایمان، علم، عمل، اخلاق است. این عناصر، عناصر پنج‌گانه‌ای هستند که پس از مباحثات و بررسی‌های فراوان به مثابه ارزش‌های اساسی فرهنگ مطلوب در سند نقشه مهندسی کشور پذیرفته شده و به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده است و در باز طراحی سند الگو می تواند مورد توجه قرار گیرد و ظرفیت رشد و بالندگی جامعه را در عین ثبات ارزشی تامین کند. 🆔 @cultural_governance
🔸کودکی ما دهه شصتی ها هم از دوران تلویزیون سیاه و سفید در دهه شصت، تا تلویزیون رنگی و ویدئوهای وی اچ اس در دهه هفتاد تا میکرو و سگا و بعد کامپیوترهایی با سیستم عامل ام اس داس امتداد داشته است. اما از ۲۰۱۰ که گوشی های هوشمند به جهان اضافه شدند، سرعت تغییرات بسیار بیشتر شد. 🔹تازه داشتیم به پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی عادت می کردیم که زاکربرگ نسبت به رقبا و همراهان خود پیش دستی کرد و در اوایل آبان ۱۴۰۰، از دورانی جدید و یک ابرپروژه پرده برداری کرد. پروژه ای که از سالها قبل درباره آن فیلم ساخته شده بود، داستان نوشته شده بود و برای طراحی وسایل مورد نیازش، وقت و پول صرف شده بود. سالها قبل درباره زندگی دوم خوانده بودم و اینکه می شود یک هویت مجازی داشت که آن هویت می تواند برتر و بهتر از هویت واقعی افراد باشد. در زندگی دوم بسیاری از محدودیت ها وجود ندارد. می شود شما آنطور که می خواهید خلق شوید. ⭕️در کتاب موج سوم تافلر هم در اوایل دهه ۸۰ و کتاب های نیل پستمن و مک لوهان درباره کلبه الکترونیک و کوچک شدن جهان در بیست سال پیش چیزهایی می خواندیم. اما امروز و در ابتدای دهه سوم قرن بیست و یک، متاورس متولد شد. چقدر آن را می شناسیم؟ چقدر اثرات را می دانیم؟ چقدر متوجه عمق تغییرات پس از آن هستیم؟ 💠جهان جدید از سینما به سریال و بعد گیم رسیده بود و جذابیت به این سمت رشد یافته بود. از سوی دیگر شبکه های اجتماعی مفهوم ارتباط و در ارتباط بودن و برخط بودن را تغییر داده بود و با رونق گرفتن رمزارزها، امکان جدیدی برای مبادله و خلق ثروت شکل گرفت و حالا در متاورس تمام این عناصر در کنار هم قرار گرفته و ترکیب شده است. ♻️تا پیش از این، شما از طريق اپ ها و وب سایت ها از مواهب این جهان نوپدید با گوشی های هوشمند بهره می بردید، اما از این به بعد، شما در جهان این خدمات و سرویس ها و اساسا در جهان دیگری زیست می کنید که همه خدمات به نحو متفاوتی ارائه می شود و بسیاری از مفاهیم بنیادین در زندگی بشر امکان دگرگونی دارد. به عنوان مثال هوایپما سرعت انتقال ما را دگرگون کرد و متاورس ضرورت انتقال با هواپیما را دگرگون خواهد کرد. 🎛هر چند با متاورس ضریب ارتباطی انسان دهها و صدها برابر خواهد شد و مشغولیت ظاهری انسان ها در این جهان جدید بسیار بیشتر خواهد شد، اما در حقیقت هستی، انسان تنهاتر و معنای زندگی بیش از گذشته، به مسئله اول بشریت تبدیل خواهد شد و توسعه تکنولوژی پاسخی برای آن ندارد. ✍️محسن دنیوی 🆔 @cultural_governance
بایسته های تحول شورای عالی انقلاب فرهنگی ✍️محسن لبخند ۱-هر تحولی نیازمند نقاط کانونی و گرانیگاه هایی است که برای ایجاد تحول باید بر آنها متمرکز شد و از توزیع توان فکری و عملی بر سایر نقاط پرهیز کرد. وقتی برای تحول ده ها سرفصل و موضوع و نقطه را هدف قرار دهید، عملا اتفاقی نخواهد افتاد. ۲-شورای عالی انقلاب فرهنگی مشکلات و خلأهای زیادی دارد، اما به زعم بنده که حدود ۱۰ سال با این مجموعه کار کرده ام، ۳ نقطه کلیدی برای تحول در این شورا باید در کانون اندیشه ورزی اتاق فکر طراح تحول قرار گیرد و هر گزاره تحولی پیرامون این ۳ نقطه معنا پیدا کند: الف) نسبت یابی صحیح با بخشهای حاکمیتی ب) نسبت یابی صحیح با بدنه نخبگانی و کنش گران میدانی ج) تفطن و هوشیاری عمیق به نقش فضای مجازی و محیط زیست پلتفرم شده به جای نگرش سنتی به جهان اجتماعی ۳- در مورد نسبت یابی شورای عالی با بخشهای حاکمیتی، چالش اصلی شورا دو چیز است. ✅اول آنکه سطح ورودش به قلمرو علم و فرهنگ تا کنون بسیار ناهمگن بوده. گاه شأن سیاستگذار کلان داشته-که البته سیاستهای کلانش هم در بسیاری اوقات سیاست‌های نپخته ای بوده- و گاه تا سطح جزیی ترین و عملیاتی ترین حوزه‌های برنامه‌ریزی ورود کرده و این مسأله هم در درون شورای عالی چالشزا بوده چراکه اعضایش تلقی صحیحی از نقش خود در نظام حکمرانی فرهنگی کشور پیدا نمی کنند و هم در بیرون شورا چالش زا بوده، چون تداخل عملکرد دستگاه‌های سیاستگذار و برنامه ریز را به همراه داشته است. ✅دوم آنکه مصوبات شورای عالی، چه در سطح سیاست و چه در سطح اهداف برنامه ای، در ساختار حاکمیتی ما ضمانت اجرا ندارد و لذا قاطبه مصوباتش توسط دستگاه‌های فرهنگی مورد بی توجهی قرار می گیرد. ⭕️در مورد اول، شأن درست و اولیه شورای عالی، سیاستگذاری-البته سیاستهای پخته و عالمانه- است و به حیث شأن قرارگاهی اش که در حکم اخیر رهبر انقلاب بر آن تاکید شده-و البته پیش ازین هم به این مسأله اشاره شده بود- در حوزه برنامه‌ریزی، مهمترین شأن شورای عالی تدوین اهداف برنامه ای است، نه ورود به برنامه‌ریزی عملیاتی و جزیی، چه آنکه اساسا بضاعت و دانش کارشناسی برای ورود به برنامه‌ریزی میدانی، عملیاتی و جزیی را ندارد و در مواردی هم که چنین کرده، معمولا موفق نبوده، ضمن اینکه ورود به عرصه برنامه‌ریزی عملیاتی و جزیی، تداخل عملکرد با ده ها دستگاه علمی و فرهنگی را ایجاد می‌کند که فلسفه وجودی آنها برنامه‌ریزی عملیاتی و اجرای برنامه‌ها برای تحقق سیاست‌های کلان و خرد حوزه فرهنگ و علم اند. ⭕️در مورد دوم برای ایجاد ضمانت اجرای مصوبات شورای عالی، دو ایده محوری وجود دارد. 🖌اولین ایده این است که ابزارهای ضمانت آور در ساختار حاکمیت که اکنون در اختیار سایر بخش‌های حاکمیتی است-که مهم‌ترینش بودجه ریزی و جرم انگاری است- از بخشهای حاکمیتی دیگر به شورای عالی منتقل شود. اکنون این ایده در درون شورای عالی دنبال می‌شود و عمده طرحهای تحولی پیشنهادی چنین سویه ای دارد. این رویکرد به زعم بنده عملی نیست و شکست خواهد خورد، چون نه بسترهای قانونی، چنین امکانی را تمهید می‌کند و نه فرهنگ سیاسی بخشهای مختلف حاکمیت چنین امری را بر می تابد. حتی انقلابی ترین دولتها و مجلسها نمی پذیرند عنان اختیارات قانونی خود را به دیگری بسپارند و ابزارهای قدرتی مانند بودجه یا جرم انگاری را از خود سلب کنند. اگر هم چنین چیزی را بپذیرند، در مقام عمل انواع تنش‌ها و تعارضات دامنگیر این امر خواهد شد. دولتها و مجالسی که خود را برآمده از رای مردم و پاسخگو در مقابل افکار عمومی می دانند خود را در میدان عمل نیازمند ابزارهای قانونی ای میدانند که بتواند توازن بین اختیارات و پاسخگویی به افکار عمومی را فراهم کند و طبیعی است که سلب چنین ابزارهایی را برنخواهند تافت. 🖌اما دومین راهکار این است که شورای عالی بتواند در تراز یک نهاد بالادستی راهبر، با تکیه بر حضور فعال و هماهنگ کننده در میان دستگاههای فرهنگی و با تکیه بر قدرت گفتمان سازی در سطح حاکمیت، ابوت و هدایت دستگاه های مختلف را بر عهده گیرد. این امر مستلزم حضور افرادی کاملا مستقر در شورا، فعال، خلاق، دارای توانمندی های اقناعی-ارتباطی، دارای وزن و مرجعیت فکری، مشرف به مسائل و موضوعات و پر تحرک و پیگیر است و البته دبیرخانه شورای عالی نیز درین راستا باید قدرت کارسازی داشته باشد. فی الجمله نه برآیند اعضای شورای عالی چنین ویژگی‌هایی دارند و نه دبیرخانه آن چنین توش و توانی دارد، لذا این فقره هم عملا در شرایط موجود شدنی نیست. 💠با این وجود، به نظر می‌رسد در شرایط فعلی و با حضور آقای رییسی که به شخصه در صدد احیای جایگاه شورای عالی هستند، همراهی رییس جمهور و اعضای دولتی بتواند ایده دوم را فی الجمله و نه به صورت تام و تمام تحقق بخشد. 🆔 @cultural_governance
❓آیا «مردم» برای «قهرمان مردم» بزرگداشت می‌گیرند؟! ✍️ صادق یزدانی 💢 با پایان دوران جنگ و تصدی دولت در همه کارها، کم‌کم مردم انجام همه کارها را وظیفه دولتمردان می‌دانستند و خود را تنها دریافت کننده خدمات تلقی می‌کردند. این تصورِ فراگیر، تنها به حوزه جشن و عزا و سالگرد و... محدود نشد؛ گویا مردم خود را از همه اموری که باید در آن نقش‌آفرینی می‌کردند، عقب کشیدند و دولت‌ها هم اطمینان می‌دادند که همه کارها را به بهترین نحو ممکن اداره کرده و انجام می‌دهند. اصلا ملاک انتخاب دولت‌مردان بر این اساس بود که چقدر نقش همه‌گیرتری بازی کنند و متولی کلیه امور زندگی باشند. به این ترتیب نقش‌آفرینی مردم در بسیاری از برنامه‌ها کم‌رنگ شد حتی در برنامه‌هایی که از ابتدا حضور جدی در آن داشتند. از بزرگداشت دهه فجر و ارتحال حضرت امام(ره) و سیزده آبان گرفته تا همکاری در شوراهای محله و توزیع اقلام و تامین امنیت محلات. 💢 ترور ناجوانمردانه حاج قاسم سلیمانی ایران را عزادار کرد و باشکوه‌ترین تشییع تاریخ را برای یک سرباز وطن رقم زد. حالا این سرمایه اجتماعی عظیم و این عامل پیوند و اتحاد، هر سال می‌تواند نمادی از همراهی و همگامی مردمی باشد که در فراز و نشیب‌های این چهل و اندی سال، با هم حرکت کرده‌اند. مردمی که همچنان برای خادمانشان ارزش و احترام قائلند و پای سربازان وطن ایستاده‌اند. حاج قاسم، قلب تپنده مردم بود که پس از شهادت، بر شدت ضربانش افزوده شد و خونی تازه به رگ‌های آنها جاری کرد. او «قهرمان مردم» بود و مردم برای قهرمانانشان جان می‌دهند. http://hvasl.ir/news/479406 🆔 @cultural_governance
The-second-yearbook-of-the-IranThinktanks.pdf
16.13M
لیست پژوهش های اندیشکده ها معرفی اندیشه ورزان به تفکیک حوزۀ موضوعی نگاهی آماری به پژوهش های اندیشکده ها در سال 1400 معرفی اندیشکده های کشور نگاهی به عملکرد جامعۀ اندیشکده ها در یک سال اخیر 🆔 @cultural_governance
📌هزینه گران سرگرمی برای خانواده‌های ایرانی 🔹 یک خانواده ۴ نفره اگر بخواهد یکبار در طول ماه از شبکه نمایش خانگی و هزینه اینترنت آن استفاه کند، باید ماهانه ۳۰۰ هزار تومان هزینه کند. 🆔 @cultural_governance