eitaa logo
حکمرانی فرهنگی
9.5هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
298 ویدیو
438 فایل
📲اولین میکرورسانه حکمرانی وسیاست گذاری فرهنگی 📚زیر نظر اندیشکده حکمرانی فرهنگی ♻️معرفی اندیشکده: https://zil.ink/cultuarlgovernace 👤روابط عمومی: @admin_activism ✔️گروه حکمرانی فرهنگی: https://eitaa.com/joinchat/683213486Ce83398f890
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴گزارش مرکز رصد فرهنگی کشور درباره نشاط اجتماعی در ایران 🔸این گزارش، پیمایش‌های انجام‌شده در حوزه نشاط در سه دهه اخیر را رصد کرده و تلاش می‌کند هر دو گروه از پژوهش‌هایی که شادی را به‌صورت مستقیم (میانگین شادی) و غیرمستقیم (میانگین میزان رضایت از زندگی در ابعاد مختلف) ارزیابی کرده‌اند، مدنظر قرار دهد تا به‌واسطه مقایسه نتایج آن‌ها، نمایی جامع از وضعیت شادی و نشاط در ایران ارائه کند. 🔸به همین منظور، ابتدا، گزارش‌های جهانی را که به‌صورت مقایسه‌ای به وضعیت شادی در کشورهای مختلف پرداخته‌اند، مرور می‌کند که در این مقیاس، تعداد ۹ پیمایش در سنجش وضعیت شادکامی کشورها از سال ۲۰۱۲ تا سال ۲۰۲۱ مورد بررسی قرار گرفته است. ♦️دریافت متن کامل گزارش👇 https://ircud.ir/fa/content/283690 | 📢 ایتا | تلگرام | بله 🆔@cultural_governance
عملیات حساس سرگرمی نگاهی به کارنامه شبکه نسیم از بدو تاسیسش نشان می‌دهد که در کنار نقاط قوت و برنامه‌های جذاب و پربیننده‌اش حتما ضعف‌ها و کاستی‌هایی داشته که در دوره مدیریتی تازه، حتما برای رفع آنها اقدامات و برنامه‌های لازم را شاهد خواهیم بود. شبکه نسیم در‌صورت اختصاص یک بودجه مناسب و بالاتر از آن مدیریت صحیح و غیرسیاسی و داشتن روحیه همراهی با هنرمندان بدون امتیازدادن‌های بی‌مورد می‌تواند نقطه قوت شبکه‌های تلویزیونی باشد. «فرهیختگان» به بهانه تغییر مدیر شبکه نسیم، پیشنهاداتی برای تلویزیون دارد: 🔻سرگرمیش یادت نره هرچند در متن انتصاب سرپرست تازه شبکه نسیم هیچ نشانی از «سرگرمی» دیده نمی‌شود و به همان «نشاط» اکتفا شده است، اما اینکه رسانه بدون‌سرگرمی عملا روح و جان ندارد، آنقدر بدیهی است که نیازی به تکرار ندارد. 🔻پرهیز از سلبریتی‌محوری انگار قانون نانوشته‌ای در تلویزیون وجود دارد که حتما برای دیده‌شدن یک برنامه نیاز به یک سلبریتی است و برای تامین میزان دستمزدشان هم حتما اسپانسری وجود دارد و اساسا مشکلی هم وجود ندارد. یک نگاه دقیق به حاشیه‌های برخی از این برنامه‌ها نشان می‌دهد که فرمان این رابطه در دست سلبریتی‌هاست و نه تلویزیون. آنها هستند که هر وقت بخواهند برنامه می‌سازند و هر وقت نخواهند نمی‌سازند و رقم‌هایشان را هم برای هر قرارداد بالاتر می‌برند. فاجعه جایی رخ می‌دهد که اتکای کامل رسانه ملی برای جذب تماشاگرانش به چند چهره محدود می‌شود و آن چهره‌ها هم یا خواسته یا ناخواسته نمی‌توانند برنامه بسازند و دست این رسانه به‌شدت خالی می‌ماند. 🔻تعادل بین خلاقیت و بومی‌سازی اینکه از برنامه‌های موفق خارجی، نمونه‌های ایرانیزه ساخته شود ایده خوبی است، اما این دلیل نمی‌شود که راه‌های خلاقیت و نوآوری در برنامه‌سازی بسته و تنها به این روش بسنده شود. از آن‌سو هم نباید کنداکتور به بهانه نبودن و نساختن برنامه‌های کاملا ایرانی، بومی و خلاقانه خالی بماند. 🔻از «دورهمی» به مسابقه پیش از مهران مدیری، مهراب قاسم‌خانی کارگردانی این برنامه تلویزیونی را برعهده داشت، اما به‌‌دلیل ممنوع‌‌الکار شدنش از قسمت 13 به بعد مدیری کارگردانی را برعهده گرفت. حاشیه از همان ابتدا اطراف این برنامه بود. 🔻برای کودکان و بزرگسالان در «کودک شو» یک مجری از ابتدا تا انتها، مسابقه و برنامه را هدایت می‌کند. یکی از ویژگی‌هایی که این برنامه دارد این است که از کودک تا بزرگسال می‌توانند آن را تماشا کنند و با ژانر خانوادگی تولید شده است. هدف از تولید این برنامه کنار هم قرار دادن فرزندان با والدین‌شان در یک محیط سرگرم کننده، هیجانی و در‌عین‌حال رقابتی است. درواقع در «کودک شو» می‌خواهند والدین هم در کنار فرزندان‌شان کودکی کنند. 🔻قدیمی و همچنان محبوب؟ «خندوانه» یکی از پرمخاطب‌ترین برنامه‌های تلویزیونی ایران محسوب می‌شود. این برنامه از سال 93 روی آنتن رفته و تاکنون ادامه دارد. «خندوانه» یکی از برنامه‌هایی است که به‌دلیل ژانر خانوادگی‌ای که دارد، مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته است. 🔻معادل فارسی برای کلمات بیگانه «کتاب ‌باز» برنامه‌ای با هدف ترویج و گسترش فرهنگ کتاب‌‌خوانی از شبکه نسیم و از سال 95 پخش می‌شود. در قسمتی از این مجموعه که در زمان کرونا هم بود در هر بخش، یک بسته فرهنگی شامل فیلم، کتاب و موسیقی به مخاطبان پیشنهاد می‌شد تا مخاطب ایده بگیرد. یکی از ویژگی‌هایی که این برنامه دارد این است که جایگزینی از معادل فارسی کلمه‌های بیگانه در حین صحبت‌های مجری و میهمانان استفاده می‌شود و سعی می‌کنند تا با معرفی کلمات فارسی، استفاده از واژه‌های بیگانه را کاهش دهند. 🔻یادش بخیر «چهل تیکه» مجموعه که در پخش اینترنتی، حدود 300هزار بازدید داشته از سال 98 روی آنتن شبکه نسیم رفته است. «چهل تیکه» به مرور خاطرات و نوستالژی‌ها با هنرمندان و افراد مشهور می‌پردازد. درواقع مجری و میهمانان در این برنامه با یکدیگر خاطره‌بازی می‌کنند. | 📢 ایتا | تلگرام | بله 🆔@cultural_governance
🔰 عبدالله عباسی: نگاه تصنعی به مشارکت مردم مشکلات فرهنگی را حل نمی‌کند عبدالله عباسی از اساتید استان سمنان در گفتگویی گفت: به نظر می‌رسد که ساختار رسانه و متولیان فرهنگ ما، در انتقال ارزش‌های فرهنگی چندان باورپذیر عمل نمی‌کند و این به این دلیل است که خودش ارزش‌ها و فضائل فرهنگی را باور ندارد و اساساً این ساختار خیلی تحت تأثیر فضای رسانه‌ای غربی است و گاهی از روش‌ها و منش‌های آن‌ها استفاده می‌کند. 🔸 برای خواندن مشروح این خبر کلیک نمایید 📢 ایتا | تلگرام | بله 🆔@cultural_governance
🔴 آیا مردمی‌کردن حکمرانی به نفع مردم است؟ 🔴 اگر مردم، دین را نخواستند و نگذاشتند کارها به آنها سپرده بشود، چه؟ 🔻 نبرد فرهنگی ما در آخرالزمان این است که زندگی جمعی مسئولانه را برای اصلاح امور انتخاب کنیم و آن را بخش مهمی از معنویت بدانیم 🔻 آیا مردم مصلحت خود را درست تشخیص می‌دهند؟ اگر اطلاعات درست به مردم داده شود و اغواگری نشود، مردم نوعاً و غالباً راه درست را انتخاب می‌کنند 🔻 اگر برجامیان اطلاعات درست به مردم می‌‌دادند، مردم از اول همراهی نمی‌‌کردند _ 🔘 طبق برخی روایات، جاانداختن امر به‌معروف و نهی ازمنکر، قبل از ظهور خیلی سخت است. چرا؟ تحلیل بنده این است که چون در زندگی فردی-که محصول تمدن غرب است- دخالت ندادن مردم در امور، خیلی تقویت شده و اصلاً بعضی‌ها به دخالت نکردن در سیاست و نپرداختن به امور اجتماعی پُز می‌هند و افتخار می‌کنند. 🔘 در آخرالزمان و قبل از ظهور، نبرد فرهنگی و فکری ما این است که این زندگی جمعی مسئولانۀ فعالانه را برای اصلاح امور، انتخاب کنیم و این را بخش جدّی از معنویت و سیر و سلوک خودمان بدانیم. 🔘 امر به معروف و نهی از منکر، ساختاری است که مشارکت مردم را در ادارۀ امور خودشان، حداکثری می‌کند و به مردم اعتبار و قدرت می‌دهد و قدرتمند شدن نابجا و زیادیِ بسیاری از افراد و باندها را از بین می‌برد. ولی اگر مردم، دین را نخواستند، چه؟ 🔘 خداوند با توصیۀ محکمی که برای امر به معروف و نهی از منکر دارد، در واقع به جامعۀ بشری این اعتماد بزرگ را می‌دهد که «وقتی مردم حضور و مشارکت داشته باشند، راهی غیر از راه خدا را انتخاب نخواهند کرد. 🔘 الآن ممکن است در دنیا و کشور خودمان، مردم راه‌های غلط را انتخاب کنند، یا در رأی‌گیری‌ها اشخاص غیرشایسته را انتخاب کنند، به‌دلیل اینکه قدرتمندان، از طریق رسانه‌های رذل، با وارونه جلوه‌دادن حقایق و دروغ‌پراکنی، مردم را مأیوس می‌کنند تا مردم استضعاف را بپذیرند. 🔘 ولی اگر مردم تحت تأثیر اغواگری نباشند، نوعاً و غالباً به‌درستی انتخاب و عمل خواهند کرد، مخصوصاً در آخرالزمان که مردم با تجربۀ بشری، نتیجۀ راه‌های غلط را دیده‌اند. 🔘 پس اینکه بگوییم «اگر مردم نخواستند کار به آنها سپرده بشود، چه می‌شود؟» فرض محالی است. همین الان در جامعۀ خودمان، اگر کار به مردم سپرده بشود و اطلاعات درست به مردم داده بشود، مردم بهترین انتخاب را می‌کنند تا منافع‌شان تأمین بشود. 🔘 در دولت قبلی، در ماجرای برجام و ارتباط با آمریکا، برجامیان اطلاعات غلط به مردم دادند. مردم ما هم صلح‌جو هستند و از سرِ عافیت‌طلبی و تنبلی رأی ندادند، بلکه گفتند اگر یک راه معقولی وجود دارد، چرا به خودمان سخت بگیریم؟ 🔘 اگر اطلاعات درست به مردم داده می‌شد، همین احساسی که مردم در سال‌های آخر دورۀ برجامیان داشتند، همان اول هم پیدا می‌کردند و با آنها همراهی نمی‌کردند. 🔘 آیا مردمی‌کردن حکمرانی به نفع مردم است؟ بله. آیا مردم مصلحت خویش را درست تشخیص می‌دهند؟ غالباً بله؛ البته ممکن است موارد نادر هم پدید بیاید ولی اگر مردم اطلاعات دقیق داشته باشند معمولاً درست اقدام می‌کنند. 🔘 رسول‌خدا(ص) می‌فرماید: اگر امر به معروف و نهی نکردید، سلطه‌ اشرار واقع خواهد شد «لَيُسَلِّطَنَّ اللَّهُ شِرَارَكُم» رهبر انقلاب دربارۀ این روایت فرمود: امر به‌معروف و نهی از منکر، جهتش، ضدّ سلطه‌ اشرار است، یعنی این امر و نهی، باید در مقابل سلطه‌ اشرار باشد. 🔘 ایشان می‌فرماید: اولویت‌ امر و نهی را آنجاهایی قرار بدهید که باعث تسلّط اشرار است؛ مثلاً اگر یک جوانی، یک زنی، حجابش خوب نبود ولی گناهش موجب تسلّط اشرار نمی‌شد، او در اولویت نیست... 🔘 برای اینکه تشخیص بدهیم اولویت در امر به معروف و نهی از منکر چیست، بینش سیاسی لازم است. مثلاً آیا مرگ بر آمریکا و مرگ بر بی‌حجاب، هر دو یک وزن دارد؟! ما نمی‌گوییم مسئلۀ بی‌حجابی مهم نیست؛ بلکه می‌گوییم باید دید کدام‌یک مهم‌تر است؟ 🔘 رهبر انقلاب می‌فرماید: بعضی تصوّر می‌کنند امر به معروف و نهی از منکر، منحصر می‌شود به اینکه انسان به فلان زن یا فلان مردی که یک فرع دینی را رعایت نمی‌کند تذکّر بدهد... مهم‌ترین قلم امر به معروف و نهی از منکر عبارت است از امر به بزرگ‌ترین معروف‌ها که در درجه‌ اوّل عبارت است از ایجاد نظام اسلامی و حفظ نظام اسلامی؛ حفظ عزّت و آبروی ملّت ایران... اعتلای فرهنگ...رونق دادن به اقتصاد و تولید... 🔘 کسی که وضعیت معیشت و نان و آب‌ مردم را درست کرده است اگر به آنها بگوید «حجاب داشته باشید» مردم از او قبول می‌کنند. 👤علیرضا پناهیان۱۴۰۱/۱/۲۶ 🚩 شبکه افق 🆔 @Cultural_governance
ذائقه_سینمایی_ایرانیان_خلاصه_یافته‌ها.pdf
حجم: 5.02M
🔴 گزارشی از یافته­‌های پیمایش ملی ذائقۀ سینمایی ایرانیان منتشر شد 🔸به استناد این پیمایش، نیمی از پاسخگویان (50.3 درصد) روزی یک یا چند فیلم یا سریال تماشا می‌کنند. 🔸تماشای فیلم و سریال از طریق تلویزیون ایران، بیشترین فراوانی را نسبت به دیگر روش­ها دارد؛ بعد از آن به ترتیب؛ دانلود از اینترنت و تماشای فیلم و سریال از طریق ماهواره شیوه­های رایج پاسخگویان برای تماشای فیلم و سریال است. 🔸ترجیح بیش از نیمی از پاسخگویان (58.1 درصد) بر تماشای فیلم­های سینمایی ایرانی است. 🔸به استناد این پیمایش، فیلم‌های آمریکایی طرفداران بیشتری دارد. 🔸فیلم‌های «متری شیش و نیم»، «اخراجی­ها»، «آینه بغل» و «مارمولک» جزء بهترین فیلم‌های مخاطبان بوده است. 🔸اکثر پاسخگویان (73.9 درصد) اظهار داشته­اند که سریال­های ایرانی را بیشتر تماشا می­کنند. 🔸در میان افرادی که «سریال­های خارجی» را تماشا می­کنند سریال­های آمریکایی و ترکیه­ای در ردۀ اول و دوم قرار گرفته­اند. 🔸«پایتخت»، «دودکش» و «یوسف پیامبر» بهترین سریال پاسخگویان است. 📢 ایتا | تلگرام | بله 🆔@cultural_governance
🔊 نقد شیوه جذب ورودی های حوزه های علمیه و آسیب شناسی انصرافی ها 🔺چند سالی هست که میزان ورودی های کمتر از قبل شده و از ورودی ها هم هر سال تعدادی انصراف داده از تحصیل حوزه کنار می کشند. ▫️اینجا دو سوال مهم مطرح می شود که لازم است در جای خود مورد بررسی و نقد عالمانه قرار بگیرند: 1️⃣ سوال اول اینکه اساسا چرا استقبال از تحصیل در حوزه های علمیه نسبت به قبل کمتر شده است؟ 2️⃣ سوال دوم پیرامون دلیل انصرافی ها و میزان دقت در مصاحبه های ورودی و تست های شخصیت و … می باشد که به هر حال نباید اینگونه باشد که دانش آموز و یا دانشجویی بعد از ورود به حوزه به راحتی انصراف بدهد. 🔻 حجت الاسلام شریفی: 🛎 مدارس حق خودشان میدانستند، طلبه ای که خودشان میخواهند مسائل تحصیلی آنها را پیگیری نمایند، خودشان اش را انجام بدهند. 🛎 ستاد ، نیروی لازم برای این مساله را در حد وسیع در اختیار نداشته و یا اینکه نمیتوانست از تمامی سلیقه ها در این زمینه برخوردار باشد، در حالی که با روش فعلی، از تمامی سلیقه ها و ظرفیت های مرکز استفاده می شود. متن کامل مصاحبه و پاسخ های بیشتر به این سوالات در سایت : v-o-h.ir/?p=30250 | 🆔 @Cultural_governance
🔻 مروری بر فعالیت های اندیشکده حکمرانی در سالی که گذشت 🔗 علاقه مندان میتوانند برای مطالعه این سالنامه بر روی لینک زیر کلیک نمایند: https://b2n.ir/n03209 📢 ایتا | تلگرام | بله 🆔@cultural_governance
🔺تاثیر جنگ جهانی بر افزایش فحشا در جامعه اروپایی 📚 در کتاب «جنگ جهانی اول» نوشته «دیوید اونز» به نقش جنگ جهانی اول د‌ر فاصله گرفتن زنان از نقش‌های اصلی خود در زندگی و گسترش زنازادگی که در نتیجه‌ی دوری دختران از خانواده بود، اشاره می‌کند! ⏪ در فصل۱۲ و صفحه۱۶۷ این کتاب می‌خوانیم: 🔻«اشتغال زنان در چنان ابعاد وسیعی مشکلاتی اجتماعی به بار آورد و موجب بروز نگرانی‌هایی درباره سلامت اخلاقی آنان شد. 🔻سازمان‌هایی نظیر «گشت زنان» و «انجمن شرافت زنان» توفیقی در مهار رشد سی درصدی آمار تولد کودکان نامشروع (حرام‌زاده) در خلال سال‌های جنگ حاصل نکردند. دوری دختران از خانه و خانواده، آزادی بیشتری نصیب‌شان کرد که به تبع آن نگرش و رفتارشان نیز دست‌خوش تغییراتی گشت. 🔻آرایش و مصرف سیگار همه‌گیر شد، هم‌چنان که شرب الکل به میخانه‌ها کشید و از حیث وضعیت پوشش نیز دامن کوتاه و سینه بند، جای دامن بلند و زیر پوش زنانه را گرفت. برخی از زنان جوان به زبانی سخن می‌گفتند که والدین و پدربزرگ و مادربزرگ‌شان را متحیّر می‌ساخت. 🔻برآوردها نشان می‌دهد در واپسین سال جنگ، بیش از یک میلیون و سیصد هزار زن به کار اشتغال داشتند و نیمی از آنان عهده‌دار شغل‌هایی بودند که سابقاً در اختیار مردان بود.» 🗓 نوزدهم ژوئن، مقابله با خشونت جنسی علیه زنان در جنگ 📄 : کتاب «جنگ جهانی اول» نویسنده: «دیوید اونز» مترجم: «بابک محقق» انتشارات: «فرهنگ جاوید | 📢 ایتا | تلگرام | بله 🆔@cultural_governance
🔸گزارش علمی 🔺نقشه مسائل اجتماعی-فرهنگی شیعیان ایران بنابر دیدگاه 60 نفر از پژوهشگران دانشگاهی و فعالان اجتماعی-فرهنگی منتشر شد. (برای مطالعه خلاصه نتایج این پژوهش به گزارش راهبردی مراجعه بفرمایید) 📢 ایتا | تلگرام | بله 🆔@cultural_governance
🔰 شبکه سبک زندگی جنان در راستای حل مسائل دغدغه‌ها و مشکلات خود در لایه‌های مختلف، اقدام به برگزاری رویدادی با نام دست‌به‌دست می‌کند. دست‌به‌دست 🔸🔹اولین رویداد بررسی مسائل شبکه سبک زندگی جنان ❇️ از دانشجویان و طلاب و دغدغه‌مندان حوزه سبک زندگی دعوت می‌شود، جهت همفکری درباره‌ی مسائل تحقیقی پژوهشی، لجستیک و پشتیبانی، تولید محتوا و فضای مجازی و... در این رویداد حضور به‌هم رسانند. 🕌 مکان: تهران، خیابان انقلاب، بین ابوریحان و فلسطین، بن‌بست مهارت ⏰ زمان: اوایل بهمن ماه(زمان دقیق در اطلاعیه‌ی بعدی اعلام می‌گردد) 🔰 جهت تکمیل فرم پیش ثبت‌نام، از طریق لینک زیر اقدام نمایید: 🌐 https://formafzar.com/form/cb1k2 توضیحات بیشتر: https://zil.ink/dast_bedast 📢 ایتا | تلگرام | بله 🆔@cultural_governance
🖇معرفی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات 💠این پژوهشگاه قصد دارد تا از پژوهشگاهی که صرفاً به مطالعات دانشگاهی، بنیادین و نظری می‌پردازد، تبدیل به پژوهشگاهی شود که مسایل وزارتخانه و حوزه کلان فرهنگ و هنر را بررسی و حل نماید. سامانه های راه اندازی شده این پژوهشگاه به شرح زیر می باشد: 🔺سامانه ارایه پژوهش ها 🌐https://www.ricac.ac.ir/ 🔺سامانه ارایه جلسات نخبگانی 🌐https://www.aparat.com/ricac 🔺سامانه رصد فرهنگی 🌐https://ircud.ir/ 🔅 منادی 🔅 مرکز رصد پلتفرم های مجازی 🆔 @Monady_ir
🔰 دوازدهمین نشست علمی با عنوان «نقش عدالت در ساختار فرهنگی نظام اسلامی» در راستای همایش «بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور» به صورت حضوری و مجازی برگزار شد. 🔰آقای دکتر سیدباقری خاطرنشان کرد وقتی از بازسازی فرهنگی آن صحبت‌ می‌کنیم نخستین دغدغه‌ای که ایجاد می‌شود مربوط به عادلانه بودن آن است. عدالت فرهنگی ارزش بنیادینی است که با فراگیرشدن آن تمام شهروندان به طور بایسته و شایسته می‌توانند به امتیازات فرهنگی دسترسی پیدا کنند. 🔰در این نشست مطرح شد که کاستن نقش دولت و حضور فعال مردم در عرصه فرهنگ و فرهنگ‌سازی می‌تواند از طریق اعطای حقوق اندیشمندان،‌ متفکرین و منتقدین و معترضین ایفا شود و به ایجاد یا بازسازی ساختار فرهنگی کمک کند. 🔸 برای خواندن مشروح این خبر کلیک کنید 📢 ایتا | تلگرام | بله 🆔@cultural_governance