.:
آیا بیت رهبری نیاز به سخنگوی رسمی ندارد❓
صفحه ۱ از ۲
✅مقدمه:
رهبر انقلاب تنها مقام عالیرتبه ای است که اقلا سالی چند نوبت خود را در معرض پرسش جوانان دانشجو وطلبه و اساتید قرار می دهد.
این سخن ایشان را باید بر تارک جمهوری اسلامی نوشت که:
✔️"نباید از آزادی ترسید واز مناظره گریخت ونقد وانتقاد را به کالای قاچاق و امر تشریفاتی تبدیل کرد"(۱٦بهمن۸۱).
اما واضح است نقد وانتقاد درست مبتنی بر اخبار راست و شفاف است. بسیاری از پرسشهای متعرض به حوزه رهبری مبتنی بر اتفاقاتی است که ابعاد آن حتی برای نخبگان هم روشن نیست. پس هم آن نقدها در فضای ابهام می زاید و هم دفاع از سوی مدافعان "مِن٘ عندی" می شود!
از اینرو بنظر میرسد بیش وپیش از مطالبه پاسخگویی نهاد رهبری -که هراز چند گاهی از سوی برخی طرح می شود- باید از لزوم شفاف شدن وقایع مربوط به ایشان سخن بگوییم. به تقریب بسیاری از سؤالات و ابهامات و انتقادات با این روشنگری و شفافیت از اساس حل میشود. یک سخنگوی رسمی برای بیت رهبری میتواند جای ده ها مرکز پاسخگویی به شبهات پیرامون ولی فقیه را بگیرد.
✅ برخی از دلایل این نیاز:
1️⃣ در امور مهمه و فضاهای فتنه گون اخبار مربوط به تدابیر ایشان می تواند زودتر جامعه را آرام کند.
پس از قریب ۱۰سال تازه اخباری از برخوردهای آزادمنشانه و بزرگوارانه ایشان با موثرین فتنه٨٨ دارد خاطره گوئی می شود؛ در حالیکه انعکاس این اخبار در آن روزهای پرالتهاب، قطعا لازم تر و موثرتر در آرامش جامعه بود.
نمونه ها بسیارند فقط از باب مثال:
🔅دیدار آقای موسوی در۲۴خرداد با رهبری و دستور رهبری بر رفع فیلتر سایتهای مربوط به ایشان جهت راهبری معترضان به روشهای قانونی(که البته ایشان جور دیگر استفاده می کند)! https://www.farsnews.com/13971022000117
🔅آیا اگر مداخله سریع و فوری ایشان درباره منع بازداشت معترضان ۱٨تیر٨٨ در زندان کهریزک -که توسط دبیر شورای امنیتی وقت به دادستان وقت ابلاغ میشود- همان روزها(نه مرداد ماه وپس از فاش شدن کهریزک وفوت برخی بازداشت شدگان)به اطلاع عموم میرسید؛ آن اتهامات برای نظام پدید می آمد؟! آیا موج فتنه ازادعای تقلب، به کهریزک وحواشی اش منتقل می شد؟!
دیدیم با کار رسانه ای دشمن انگشت اتهام سوی رهبری معظم آمد وایشان در اذهان برخی خطاکار جلوه داده شد.
🔆 امیرالمومنین(ع)به مالک اشتر زمانش در منشور حکومت داری اش به همه مالک اشترها می نویسد:"هرگاه مردم [یا بخشی از آنها]گمان ستمکاری تو برَند، آشکارا عذر خویش رابرآنان عرضه کن وبا بیان عذر خویش، بدگمانی آنان را از خود برگردان"(نامه ۵۳).
بسیاری از جلسات و پیامهای آن روزها عذرهای موجه بلکه حجت های رهبری بر فتنه خواهان بود که حالا دارد کم کم خاطره گوئی می شود!
2️⃣اینکه برخی اعضاء بیت نظرات و مداخلاتی دارند که پای رهبری نوشته میشود، سالیانی است در مجلس و برخی شوراهای عالی و...شنیده می شود. برخی معتمدین رهبری حتی آنها را نظر رهبری نمی دانند!
برای نمونه:
🔅آیت الله اراکی -منصوب رهبری در سازمان تقریب- می گوید:"ممکن است افرادی در دفتر مقام معظم رهبری وجود داشته باشند که به ذوق وسلیقه خودشان عمل کنند(!)گاهی خیال می کنند ذوق وسلیقه ای که دارند همان است که آقا گفته، یعنی اشتباه در تطبیق می کنند. آقا آنچنان که آنها خیال می کنند، نفرموده اند. گاهی هم با اینکه می دانند که آقا برخلاف آنها گفته اند، اما مصلحت آقا را در چیزی می دانند که خود آقا نفرموده(!)" http://fna.ir/da636v
🔅آقای ضرغامی هم از یکی از معاونان بیت برای مداخله در نصب دبیر شورای انقلاب فرهنگی گله کرد https://www.mashreghnews.ir/news/925332
🔅یکی از رؤسای سابق صدا وسیما از درخواست بیت برای تعطیلی برنامه ۹۰گفت! http://www.jahannews.com/video/699556
🔅نامه نگاری های اخیر برخی فعالین جبهه فرهنگی انقلاب، مبتنی بر این ادعاست که معاونی از بیت و جمعی خاص، متصدی نصب رئیس صداوسیما وبالتبع سیاستهای آنند! ودر مقابل مدافعین بعلت عدم وضوح مساله مورد ادعا، خوبی آدمها و اعتماد ۳۰ساله رهبری را به پاسخ می برند!
⬅️نمی خواهم ادعا کنم اینها ومثل اینها درست یا خطا گفته اند، اماشاید اینها نمونه های خوبی برای لزوم سخنگویی رسمی وبیان شفاف نظر بیت وحضرت آقا باشد.
توجه داشته باشیم راه حل چیدن آدمهای یک دست در بیت نیست؛ غیر جناحی بودن بیت وحضور دیدگاههای مختلف در آن یک حُسن هم هست؛ مشروط به اینکه هرنظری از آنها پای رهبری نظام نرود؛واین با یک سخنگویی رسمی شدنی است.
⏬ادامه متن در بخش دوم
#نقد_سازمان_فرهنگی
🌐کانال حکمرانی فرهنگی
🆔@Cultural_governance
آیا بیت رهبری نیاز به سخنگوی رسمی ندارد❓
صفحه ۲ از ۲
3️⃣ غیر از مهملبافی های مضحک برخی رسانه ها درباره نزدیکان رهبری، هراز چندگاهی خبرهاو شایعاتی درباره بیت روی زبانها می افتد که مبهم ماندنش، بسیار مضرّ به اعتقاد عمومی جامعه نسبت به رکن اصلی نظام می باشد.
🔅سالیانی سهمی از فروش هرخودرو یا سهمی از شهریه هر دانشجوی دانشگاه آزاد برای رهبری ادعا میشد! که نزد بیت ارزش تکذیب نداشت یا تکذیب تاریخ٘ گذشته می گرفت!
این سالها در فضای بالارفتن ارزهای خارجی خبرهایی از گرفتن مبالغ بالای ارز دولتی توسط بیت توسط اتاق بازرگانی تهران، رسانه ای می شود! http://tccim.ir/economic/FullDoc.aspx?nid=439&itm=2
کسی که در کف خیابان با عامه ارتباط دارد واز طرح دستی های رسانه های معاند واثرش بر عامه خبر دارد، می داند عدم توضیح وشفافیت در این امور یا تکذیبهای تاریخ گذشته، با باورهای عمومی نسبت به اسلامی ترین چیز نظام چه می کند!
4️⃣ شایعات وشبهاتی درباره قول وفعل شخصی افراد اصلی وکلیدی بیت در جامعه نیز گاه ابهاماتی می آفریند که بی نیاز از توضیح نیست. نهادهای قانونی دیگر(مثل شورای نگهبان وسپاه و...)هم در این قبیل امور از طریق سخنگو آن قول یا فعل را تکذیب یا به حساب گوینده می گذارند ونهاد قانونی را از آن مبرا می کنند(که مجال ذکر نمونه ها نیست)
🔅 حرف وحدیثها بر سر سمتهای آقازاده یکی از ارکان بیت -که توسط خودی ها ومعتمدین طرح میشود-هنوز محتاج توضیح شفاف است http://yon.ir/FOxGF
🔅 سخنان موهن مأمور ویژه رهبری درباره معاون اول حتی اگر منطقا به حساب شخصیت حقوقی بیت و حضرت آقا نرود، متأسفانه در عرف عام به حساب آن می رود! https://www.khabarfoori.com/detail/206826
❓آیا نمونه اول واقعیت دارد؟ واقعا رانتی بوده است یا جنگ رسانه ای است؟
❓در نمونه دوم آیا اینگونه ادبیات مورد تأیید رهبری است؟ آیا مبرا نکردن رهبر عزیز انقلاب وبیت از این ادبیات(نه الزاما از آن فرد)، فرهنگ قالتاق پروری را باب نمی کند؟ جوانان انقلابی مطالبه گر را از فرهنگ اسلامی مورد تاکید رهبری دور نمی کند؟!
⬅️واضح است شأن این مثالها، آن نیست که رهبری خود در بیانات تذکری دهد یا حتی بیت بیانیه دهد؛ اما درصورت بودن سخنگو و جلسات مکرر با اصحاب رسانه در فرآیندی طبیعی وعادی مورد پرسش واقع میشود و جواب درخور میگیرد.
5️⃣ حواشی برخی احکام وحوادث که غیر مستقیم به رهبری وبیت ربط پیدا می کند. مثلا:
🔅 مسئول نهاد رهبری در دانشگاهها -که خود منصوب ایشان است- از تحت فشار قرار گرفتن یکی از اساتیدی که در نشست رمضانی با رهبری سخن انتقادی گفته، سخن می گوید http://kayhan.ir/fa/news/165284
🔅 دادگاهی متهم را ملزم به مطالعه اجباری و رونویسی برخی آثار رهبری می کند! https://www.farsnews.com/13971220000482
ظاهرا در هیچ یک از نمونه ها بیت مستقیما دخالتی نداشته است؛ در نمونه دوم وقتی دفتر نشر آثار حضرت آقا درباره حکم دادگاه موضع گرفته وآنرا بدسلیقگی می خواند واعلام می دارد:" انتشار آثار مرتبط با رهبر معظم انقلاب برای آشنایی با رأی واندیشه ونیز زندگی وسیره اخلاقی واجتماعی معظم له است وبکار گیری آن بعنوان مجازات یک مجرم بدسلیقگی و مغایر بااثربخشی وروح کار فرهنگی است"؛ چنین موضعی موجب سربلندی مدافعان ولایت میشود.
بعکس نمونه اول-بفرض صحت- حتی اگر بی ارتباط با بیت باشد موجب سرافکندگی سینه چاکان ولایت میشود چراکه این حسینیه باید مأمن پناهجویان ومنتقدان باشد وآزادی پس از بیانشان نیز تأمین باشد.
چنین حرکاتی مسلّماً با اخلاق نقدپرور و مخالف پذیر رهبری ناسازگار است اما آیا در مرتبه اول، محکوم کردن(مثل نمونه دوم)و در مرتبه بعد، پیگیری وحل کردن وخاطر جامعه را آسوده کردن وظیفه بیت نیست؟ وآیا انجام این وظایف وخبررسانی اش، یک سخنگوی رسمی والبته زبده نمی خواهد؟
آیا ارزش چنین کاری از مثل نشریه حزب الله-که باز بخشی از بیت است ونه الزاما مُرّ فرمایش آقا- کمتر است؟ از سایر مداخلات ریز ودرشت ادعائی کم فایده تر است؟!
🔆 در حجاب شدن ولیّ امر فقط به دیده نشدن وحرف نزدنش با جامعه نیست؛ به مبهم وپنهان شدن جوانب وحواشی امورش هم هست لذا امیرالمومنین(ع) به مالک های خود نوشت:"هرگز خود را برای مدتی طولانی از مردم پوشیده مدار، که در پرده ماندن، گونه ای از تنگی وسبب بی خبری از امور است"(نامه۵۳)
📝محسن قنبریان
#نقد_سازمان_فرهنگی
🌐کانال حکمرانی فرهنگی
🆔@Cultural_governance
🔸عملکرد فرهنگی نهادهای مربوطه در ماه مبارک رمضان چگونه است و چه فضایی برای جامعه رقم میزند؟
🔸جای خالی نشاط معنوی در رمضانهای ایران
🔸هرچند امسال و سال گذشته رمضانهایی بودند که شیوع ویروس کرونا نگذاشت با حال و هوای قبل برگزار شوند، اما باز هم روحیه شادی در اغلب کشورهای مسلمان اطرافمان حاکم بود و به اندازه نهادهای فرهنگی ما منفعل عمل نکردند.
ادامه مطلب👇
🌐yun.ir/ye0nx6
#نقد_سازمان_فرهنگی
🆔 @Cultural_governance
🔸چند نکته درباره ظرفیت عظیم اما مغفولمانده فرهنگی با توجه به بازار بزرگ سریالهای رمضانی در مناطق اسلامی
🔸درسهایی از بازار شام و قصرهای مصر علیا
🔸کافی است نگاهی به ظرفیت نمایشی ماه رمضان در تلویزیونهای عربی بیندازیم تا بهطور کامل درک کنیم که در شبکههای عمومی و مجانی، با استفاده از ظرفیت همین ماه مبارک رمضان، میتوان به چه سوددهی مالی عظیمی رسید.
🌐yun.ir/5ako58
#سینما
#ماه_رمضان
🆔 @Cultural_governance
🔰افزایش دو برابری مسافرت های نوروزی در 11 سال اخیر
🔸اهداف مسافرت
🔸مجموع مسافرت ها
🔸نوع اقامتگاه
🔸نوع وسیله حمل و نقل
#تفریح| #عید| #سال_نو
🆔 @Cultural_governance
#گزارش_جامع_پژوهشی
🔰نقش شبکه های اجتماعی در مساله حجاب با تاکید بر اینستاگرام
حجاب یکی از مناقشه برانگیزترین مسائل فرهنگی در تاریخ معاصر ایران بوده است. از زمانی که رضاشاه فرمان کشف حجاب را صادر کرد تا امروز که مردم ایران زندگی در یک حکومت اسلامی را تجربه می کنند زنان ایرانی فراز و فرودهای مختلفی را در نسبت با کمیت و کیفیت حجاب تجربه کرده اند. حجاب مساله ای بوده که نگرش به آن متاثر از متغیرهای مختلف اجتماعی قبض و بسط پیدا کرده است. سیاست های مختلف فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و رسانه ای در کنار قوانین رسمی و رفتارهای سیاسی سیاستمداران در تغییر وضعیت حجاب در تاریخ معاصر ایران نقش داشته اند...
◀️ برای مطالعه ادامه مطلب به این پیوند مراجعه کنید
✒️نویسنده #هادی_غیاثی
#حجاب| #حمکرانی_مجازی
🆔 @Cultural_governance
#گفتگوی_اختصاصی
🔻کارتلهای فرهنگی، اقتصادی و سیاسی میخواهند ما در یک هرج و مرج قانونی و فرهنگی در رابطه با فضای مجازی به سر ببریم
✅حجت الاسلام والمسلمین نعیمیان، مدیر موسسه امام رضا(ع) و استاد حوزه و دانشگاه
🔹اصل قانونگذاری امری طبیعی است و در همه موارد نیاز جدی است. مسأله بسیار مهم، فضای انفعالی و همسو با رویکردهای سرمایهسالارانه جهانی بوده که مانع از قانونگذاری فعال، جامع و ارزشی شده است. به ویژه اینکه بسیاری از سرمایهداران در مدیریت مستقیم و غیرمستقیم عرصه مجازی به دنبال تامین منافع و بهرهمندیهای اقتصادی و سیاسی خود بودهاند.
🔹دولت قبل یک دولت متوهم بود که به دنبال بهره سیاسی از فضای مجازی بود. چنانکه بسیاری از منفعتجویان میخواستند با ناکارآمدسازی قوانین و تکیه بر قوانین حداقلی و جلوگیری از شکلگیری قوانین جامع و شفاف، زمینه کافی برای سوء استفادههای اقتصادی و سیاسی خود داشته باشند.
🔹در فضای معاصر جهان هم کارتلهای فرهنگی و اقتصادی و سیاسی به این امر کمک کرده که ما در یک هرج و مرج قانونی و فرهنگی به سر ببریم. بنابراین تلاشهای نهادهای قانونگذار و مجلس از این حیث قابل تقدیر است. به این شرط که فضای مناسبی بدون فشار و جوسازی فراهم شود تا به صورت معقول به ابعاد مختلف طرح پرداخته شود.
🔹اصل اینکه چنین طرحی در دولت گذشته توسط برخی طراحی شده و به دولت جدید رسیده، خوب است اما این طرح میتواند ارتقاء پیدا کند چرا که برخی محذورات و محدودیتهای دولت قبل دست طراحان را بسته بود. ولی در همین حد هم بسیاری از منویات رهبر معظم انقلاب را میتواند تحت پوشش قرار دهد، اما منعی نیست که با برجسته دیدن منویات رهبری، تلاشهایی برای ارتقاء طرح انجام شود.
🔹مهم آن است که مدیریت فضای رسانه را به گونهای داشته باشیم که در حملهها و هجمههای ضد فرهنگی و سیاسی، طراحان طرح بتوانند در فرآیند مطلوب طرح را تصویب کنند و طبیعتاً باید یکایک نمایندگان مجلس دغدغههای مقام معظم رهبری را مد نظر قرار داده باشند. آنجا که اطلاعات اندک از مبانی حضرت آقا وجود دارد طبیعتاً به تضعیف چنین قوانینی میانجامد.
🔹یک راهکار این است که دغدغههای رهبری به عنوان یک پیش زمینه در اختیار تصمیمگیران و تصمیمسازان قرار بگیرد و آن نقاط برجسته به کمک تصریحات فرمایشات حضرت آقا، شفاف و زمینهسازی شود و الّا بدون زمینهسازی؛ با برجستهسازی یکی دو نقطه جلوی تصویب طرح گرفته خواهد شد.
#حمکرانی_مجازی
🆔 @Cultural_governance
#گفتگوی_اختصاصی
🔰در بسیاری از کشورها فضای مجازی با ستاد مشترک کنترل میشود
🎙حجتالاسلام والمسلمین حسن غفاریفر، عضو هیئت علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه باقرالعلوم(ع) و مدیر گروه تبلیغ موسسه امام رضا(ع)
🔹در فضای مجازی با یک جهان واقعی روبرو هستیم که در این عرصه، دولت داریم، صنعت و سینما و فرهنگ را نیز در این عرصه شاهد هستیم. اما من در این طرح حمایت از کاربران فضای مجازی، نقش حوزه و حتی وزارت علوم و وزارت بهداشت را ندیدم.
🔹در بسیاری از کشورها فضای مجازی با ستاد مشترک کنترل میشود؛ ستادی که هیچ منافع حزبی ندارد. مجلس و دولت و نهادهای دیگر بالاخره به صورت ناخودآگاه منافع حزبی پیدا میکنند. حتی بدنه قوه قضاییه نیز از لحاظ سازمانی متعهد به عدم اشتراک در احزاب نیست. ولی ارتش و نیروهای نظامی متعهدند و با گرایش حزبیِ بدنه خود برخورد میکنند.
🔹ارتش و سپاه بر نص قانون اساسی باید از اندیشههای رهبری دفاع کنند و حزبی نیستند بلکه فرا قوا هستند. ما در عرصه سیاسی و مجلس در برههای دچار مشکلات اساسی شدیم اما در نهادهای فرا قوا هیچگاه این وضعیت پیش نیامد.
🔹در این طرح جای ستاد مشترک خالی است و باید سهم اساسی داشته باشد نه فقط در حد رای دادن حضور داشته باشد. وقتی این اتفاق بیفتد عدالت نیز اتفاق خواهد افتاد؛ در حالی که در این طرح تمام وزن را به دولت دادهاند؛ دولتی که برآمده از احزاب است.
🔹مثلا فعالترین نهادها در عرصه سیل و زلزله، سپاه، ارتش و حوزه بودند. این نهادها تنها لجستیک و نیروی انسانی خود که ملی و فرا قوه ای نگاه میکنند را به کار بردند. پس اگر قرار باشد عدالت اجرا شود، دو نهاد باید سهمشان زیاد شود؛ یکی قوه قضاییه که هویت آن فراحزبی است و دیگری ستاد مشترک که فراتر از سه قوه است.
🔹سهم حوزه علمیه هم که اصلا دیده نشده است، باید دیده شود. اگر این اتفاق بیفتد امیدواری به عدالت در عرصه سیاسی، اجتماعی و امنیتی خواهد بود؛ وگرنه هیچ امیدی نیست چون اکثریت آراء متعلق به وزرای حزبی است که دولت را تشکیل دادهاند.
🔹حوزه علمیه در بحرانهایی مانند کرونا نشان داده که در کنار ارتش و سپاه، نهاد فرا قوهای است که تمام قد آماده خدمترسانی به مردم و کشور است. پس باید حوزه هم به عنوان یک نهاد فراقوهای در این طرح سهیم باشد.
#حمکرانی_مجازی
🆔 @Cultural_governance
🔰#گزارش
نشست «چالشهای حکمرانی فرهنگی در عصر فضای مجازی» از سلسله نشستهای پنل حکمرانی فضای مجازی، روز پنجشنبه ۳۰ دی ۱۴۰۰ در دبیرخانه انجمنهای علمی حوزه علمیه برگزار شد.
🔸 در این نشست دکتر محمدعلی روزبهانی، رئیس حوزه هنری استان قم و عضو پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی و دکتر امیررضا باقرپور شیرازی، مدیر گروه مطالعات فرهنگی و اجتماعی پژوهشگاه فضای مجازی به عنوان سخنرانان این نشست به تشریح موضوع پرداختند.
👈ادامه مطلب را اینجا (https://fekrat.net/?p=7439) مطالعه کنید.
⏰زمان مطالعه:5دقیقه
#حمکرانی_مجازی
🆔 @Cultural_governance
📓 کتاب «عملیات تاثیر»
✅ اثر حاضر با تکیه بر مفاهیم مطرح در علوم شناختی، ابعاد عملیات تاثیر و فرایندهای شناختی دخیل در آن را بررسی کرده است همچنین با استناد در پژوهشهای متعدد موجود در این زمینه برخی نمونههای مطرح از عملیات تأثیر از جمله عملیات منتسب به روسیه در جریان انتخابات آمریکا را بازبینی نموده است. دست آخر با بررسی شواهد موجود به این پرسش پرداخته شده که آیا عملیات تاثیر در حوزه فضای مجازی ایران صورت می پذیرد و گستره آن چقدر است؟
📌 تهیه شده در گروه مطالعات بنیادین پژوهشگاه فضای مجازی
💡 دریافت کتاب:yun.ir/1by6j
#حمکرانی_مجازی
🆔 @Cultural_governance
💠 پدیدارشناسی لایک
✍️ ابراهیم شریفی
(https://eitaa.com/resanesharif/684)🌐 شبکه های اجتماعی بلاشک تغییراتی اساسی در #سبک زندگی جامعه ما به دنبال داشته است؛ لایک کردن یکی از رفتارهای متعارف در عمده شبکه هاست که به صورت های مختلف در تایید پیام های دیگران رخ می دهد ولی همین کنش ساده، آثاری فردی و اجتماعی به دنبال دارد که پدیدار شناسی آن را دوچندان مهم می کند.
✳️ به قول دکتر منتظر قائم که از اساتید برتر ارتباطات دانشگاه تهران است؛ آن چیزی که ما از شبکههای اجتماعی حداقل در افکار عمومی ایران شاهدیم، فقط لایک بوده است. خیلی ساده یک آیکون تأیید مطلبی مفهومیترین و مرکزیترین مولفه در تعامل جامعه ما با شبکههای اجتماعی شده است.
🌀حال این #لایک مرتبط با محتوای مطالب صورت میگیرد یا صرفا روابط شخصی اینجاست که علاقه، عاطفیگری و روابط بستهی درون شبکههای پیشین باعث میشود کلام بیش از آنکه معنای مشارکت دستهجمعی را برای کشف حقیقت داشته باشد، فقط یک نفر حرف میزند و دیگران لایک میکنند.
❎ افراسیابی پژوهشگر فضای مجازی درباره لایک چنین می گوید: مردم در شبکه های اجتماعی لایک را گدایی می کنند. به عبارت دیگر افراد در شبکههای اجتماعی دوست دارند خودشان را آن طوری نشان دهند که دیگران دوست دارند یعنی «گدایی لایک».
👍 این شکل افراد از خود واقعی خودشان فاصله میگیرند و به همین دلیل روابط شاید گسترده شود اما بسیار سطحی میگردد و دوستیها تبدیل به دوستیهای لایکی میشود. یعنی پاداشهای زیاد ولی کوچک و این یعنی افراد از نخبه پروری فاصله میگیرند. اگر در این #شبکههای_اجتماعی, فردی بیاید کار علمی را نشان دهد، با بیاستقبالی روبرو میشود و کارها هر چه سطحیتر باشد، با اقبال بیشتری روبرو میشود. در این میان باید توجه کنیم که کشور ما نمیتواند با کارهای عامهپسند، به پیشرفت برسد.
📣 و اما نکته آخر چه زیبا در روایات ما در مورد مواردی متناظر با لایک و تایید کار و رفتار دیگران گوشزد شده است. امام جواد (ع) می فرمایند : منِ اسْتَحْسَنَ قَبیحاً کانَ شَریکاً فیهِ(بحارالانوار، ج75، ص 82)
👌یعنی هر که کار زشتى را تحسین و تأیید کند، در عِقاب آن شریک است. به عبارت دیگر شریک جرم هستی اگر رفتار و فعل منکر مرتکب شده اگر آن را تایید کنید. این بیان یعنی باید خود کنترلی را تقویت کرد یعنی باید مسئولیت اخلاقی در قبال چنین رفتارهایی در شبکه های اجتماعی را تقویت نمود.
#حمکرانی_مجازی
🆔 @Cultural_governance
⭕️اطلاعاتی مفید در خصوص جنگ نرم
➖➖➖➖➖➖➖➖
👈 جنگ نرم حداقل در شش سطح بررسی می شود :
1️⃣ - ویژگی های جنگ نرم :
۱- پیچیده بودن
۲- آرام و بی صدا
۳- غافلگیر کننده
۴- پیشرفته
۵- هنرمندانه
۶- سازماندهی شده
۷- سریع و پرشتاب
۸- دقیق نبودن مرز های خودی و غیر خودی
2️⃣ - روش های اعمال جنگ نرم :
۱- فریب مردم
۲- شایعه پراکنی
۳- شبهه افکنی در جامعه
۴- کارشکنی در برنامه ها
۵- نفوذ ( نفوذ در اشخاص - نفوذ در ارکان - نفوذ در برنامه ها و تصمیمات )
۶- برخی اغتشاشات صنفی
3️⃣ - ابزارهای جنگ نرم :
۱- رسانه ؛ به عنوان مهمترین ابزار جنگ نرم شامل : ماهواره ، اینترنت ، فضای مجازی
۲- سلبریتی ها از هر قشری ( هنرمند ، ورزشکار ، شاعر ، خواننده و ...)
4️⃣ - اهداف جنگ نرم :
۱- تغییر باورها و اعتقادات
۲- تغییر افکار و اندیشه ها
۳- تغییر رفتار
۴- تغییر ساختار ( هدف غایی)
5️⃣ - پیامدهای جنگ نرم :
۱- سست کردن مقاومت ملی
۲- از بین بردن وحدت و انسجام
۳- به هم ریختن آرامش روانی جامعه
۴- ایجاد دوقطبی های کاذب و عمیق کردن برخی شکاف های سطحی و جزئی موجود
۵- تقویت گرایشات به خارج از مرزها
۶- تغییر سبک زندگی از شیوه بومی ، سنتی و اسلامی به لوکس گرایی و مصرف زدگی
۷_ ترویج بی تفاوتی نسبت به محیط اطراف و اطرافیان ؛ چه این اطراف ، همسایه یا شهر دیگری باشد یا کشوری دیگر و ...
6️⃣ - راههای مقابله با جنگ نرم :
۱- تکیه به خداوند و رعایت تقوا و تعبد
۲- بصیرت افزایی
۳- نیکوکاری
۴- تقویت همبستگی
۵- خدمت به مردم
۶- شایسته گزینی
۷- مبارزه با فساد
۸- صداقت با مردم
۹- حضور در مراسم های مذهبی و ملی
۱۰- تقویت روحیه ایثار
۱۱- تقویت امید در جامعه
۱۲- باور به نقش جوانان
۱۳- توجه جدی به پرورش کودکان و دانش آموزان
۱۴- تسهیل ازدواج
۱۵- توجه به معیشت مردم
۱۶-اعتقاد به اصل"ما می توانیم"
۱۷- ساده زیستی و پرهیز از اسراف
۱۸ - مصرف کالاهای داخلی
۱۹ - تلاش در جهت رفع محرومیت
۲۰- کاهش فاصله های غیر ضروری و غیر لازم میان مردم و مسئولین .
🛑 جنگ امروز ، امتداد جنگ هشت ساله دیروز است ، اما به مراتب سخت تر و پیچیده تر .
#حمکرانی_مجازی |#جهاد_تبیین
🆔 @Cultural_governance
✅دشمن به دنبال آنارشیسم فرهنگی
❗️از نگاه امنیتی ببینید
🔸تاریخ نشان میدهد که دشمن با شگردهای فرهنگی چگونه آندلس اسپانیا را از جهان اسلام جدا کرد
امروز دشمن از تعرض به آب و خاک ما و حتی اقتصاد ایران ناامید شده است موشکهای نقطه زن و غنی سازی تا 60 درصد و عضویت ایران در شانگهای و احیای اکو و قرارداد های 25 ساله و 20 ساله با چین و روسیه اوضاع سخت اقتصادی را تغییر خواهد داد و عملا تحریم های اقتصادی غرب و آمریکا را بی اثر خواهد ساخت
🔹حالا دشمن تنها راه چاره را در آنارشیسم فرهنگی می بیند دشمنی که با سند 2030 در صدد بود در عرض فعالیت هایش، کار فرهنگ را در آموزش و پرورش کشور بسازد با سد ولی فقیه مواجه شد و ایشان با هوشمندی و ذکاوت خاصی که دارند جلوی اجرای آن را گرفتند.
حالا نقشه و سناریو این است قبح گناه را بریزند و انواع گناهان را عادی سازی کنند تا نسلی که می تواند میلیون ها سلیمانی بسازد نسلی خمود و بی خاصیت و بی مسولیت شود. و او با خیال راحت مرزهای امنیتی و تمامیت ارضی کشور را هدف قرار دهد.
امروز دشمن فکر می کند سرداران جبهه جنگ نرم و سخت علامه مصباح و شهید سلیمانی حضور ندارند و میدان برای رجزخوانی اش خالی است و شیر که نباشد روبهان از خوشحالی به رقص می آیند.
✍️حالا نقشه چیست؟
🔸در میدان خالی علامه مصباح، امثال نقوی و مهدی نصیری و سیدکمال حیدری و آقامیری نظریه پرداز می شوند و برای گناه فلسفه می بافند!
سید کمال از تاریخمندی احکام اسلام سخن می گوید آن ها را به صدر اسلام اختصاص می دهد صریحا می گوید حکم حجاب و... به صدر اسلام اختصاص داشته است و مهدی نصیری نیز از ضرورت بی خیالی نسبت به حجاب می گوید و خاتمی آن را امری شخصی اعلام می کنند و نقوی بر اساس مبانی دینی شرابخواری دسته جمعی در مراسم دورهم را مورد عنایت خداوند ذکر میکند!! و صادق زیباکلام در همین چند روز پیش بر شرابخواری و دختربازی اش در دوران جوانی افتخار می کند و آن را رسانه ای می کند. چند زن بی حیا و بی حجاب در قم به عمامه ناهی از منکر تعرض می کنند و مهدی نصیری ناهی از منکر را به دلیل اینکه می دانسته اند بی اثر است، مقصر اعلام می کند و خواهان آزادی توهین کننده و دستگیری روحانی ناهی از منکر می شود. دختران جوانی برنامه ریزی شده با لباس های جلف و با آرایش تمام و گاه بی حجاب در سراسر کشور مانور برگزار می کنند و تصویر ها و فیلم های خود را از طریق مجازی پخش می کنند تا فرهنگ سازی شود جمعی هم بدون روسری سوار بر موتور در خیابان ها مانور می دهند تا قبح بی حجابی بریزد
دشمن برای اجرای این نقشه شوم به ابزار فضای مجازی لازم دارد تا در این فضای یله و رها، قله های فرهنگ و سنگرهای اعتقادی و اخلاقی ما را فتح کند رسانههای مکتوب اصلاحات به جوسازی علیه طرح قانون مند کردن فضای مجازی مشغول به کار می شوند طرح صیانت را به مرکز پژوهشهای مجلس که یک اصلاح طلب آن را مدیریت می کند ارجاع داده می شود و آن مرکز به جای کار کارشناسی و غنی سازی آن، بر ضد آن بیانیه می دهد و آن را خلاف قانون اساسی ذکر می کند!!
آیا این وضعيت را نمی توان نقشه اندلسی سازی کشور دانست؟
🔹آیا کلیت نظام نباید روی این مقوله حساس شود و مساله را لااقل از نگاه امنیتی ببیند
✍️راه حل چیست؟
به نظر می رسد تنها راه مقابله با طرح خطرناک آنارشیسم فرهنگی تقویت مبانی دینی و غیرت دینی آحاد جامعه است. به ویژه غیرت دینی روحانیت که هر شک و شبههای را در نطفه نابود میکند.
غیرت زنان و دختران جامعه اجازه نمیدهد که دشمن، عفاف و حجاب آنان را ابزاری برای رسیدن به اهداف شوم خود قرار دهد؛ از این رو فرهنگ ناب دینی و در یک کلمه سبک زندگی علوی و فاطمی جامعه ایرانی مجال تهاجم و تحرک همهجانبه را از جبهه کفر سلب خواهد کرد.
🔸و درست به همین دلیل بود که امام خامنهای روی این نکتهها انگشت نهاد و جامعه را نسبت به آن حساس کردند.
✍️روانبخش
#حمکرانی_مجازی
🆔 @Cultural_governance
🔰 دافعه جنگ سخت؛ جاذبه جنگ نرم!
♦️جنگ سخت (نظامی) عموما نفرت انگیز است و به عنوان #تجاوز محکوم می شود. اما وقتی همین #تجاوزگری به شکل نرم (رسانه ای-فرهنگی) در می آید، نه تنها دافعه ای بر نمی انگیزد، بلکه غالبا از سوی قربانیان استقبال هم می شود.
🔹غرب به مدت دو دهه، سرگرم جنگ نرم و دستکاری پنهان در اوکراین بود. بدون جنگ نرم، امکان نداشت آمریکا موفق به ترتیب دادن کودتای مخملین شود، یا از بازیگر مجموعه کُمدی "خادم ملت"، رئیس دولت بسازد و به قیمت قربانی کردن منافع مردم اوکراین، اقدام به چیدن پایگاه های نظامی و جاسوسی در مرز روسیه کند.
♦️جنگ نرم برای ما و همه ملت های با شعور دنیا موضوعیت دارد و باید درست و دقیق رد یابی شود. رهبر انقلاب، سوم آذر 1395 در این باره فرمودند: «جنگ نرم، خیلی خطرناکتر از جنگ سخت است. در جنگ سخت، جسمها به خاک و خون کشیده میشوند [ولی] روحها پرواز میکنند و می روند به بهشت. در جنگ نرم، اگر خدای ناکرده دشمن غلبه بکند، جسمها پروار میشوند و سالم میمانند، روحها میروند به قعر جهنم؛ لذا این خیلی خطرناکتر است».
🔹ایشان همچنین 28 شهریور 1395 متذکر شدند «یکی از اجزای مهم #قدرت_نرم جمهوری اسلامی، بیاعتمادی مطلق به قدرتهای سلطهگر و در رأس آنها آمریکاست و این بیاعتمادی باید روز به روز گسترش یابد. متأسفانه برخیها حاضر نیستند این بیاعتمادی را قبول کنند و اگرچه به زبان میگویند آمریکا دشمن است اما احساس واقعی بیاعتمادی به آمریکا در آنها وجود ندارد... عقلانیت اقتضاء میکند نسبت به کسانی که دشمنی خود را آشکار کردهاند، بیاعتمادی مطلق داشته باشیم».
♦️مقتدای انقلاب 21 مهر 1394 در دیدار مدیران رسانه ملی هم خاطر نشان کردند: "جنگ نرم برخلاف جنگ سخت، آشکار، قابل فهم و ملموس نیست و حتی در برخی موارد، طرف مقابل، ضربه خود را میزند اما جامعه هدف، دچار خواب آلودگی و عدم احساس حمله است. جنگهای سخت معمولا موجب برانگیخته شدن احساسات مردم و ایجاد وحدت و انسجام ملی میشود در حالیکه جنگ نرم، انگیزههای مقابله را از بین میبرد و زمینهساز ایجاد اختلاف نیز میشود".
🔹فضای رسانه ای و مجازی، یکی از معابر مهم در جنگ نرم و شبیخون دشمن است. بنابراین، همه آنها که نسبت به قلمرو حاکمیت ملی غیرت دارند، باید نسبت به این دست درازی، حساسیت مضاعف نشان دهند. رخوت و کرختی نسبت به عملیات دشمن، علامت شبیخون زدگی و قربانی شدگی است.
✍️محمد ایمانی
#حمکرانی_مجازی
🆔 @Cultural_governance
🔶 بررسی نقش اينترنت در رفتارهای جنسی جوانان
🔹محتویات جنسی در فضای مجازی و اینترنت، با تهییج جنسی نوجوانان قبل از فراهم شدن شرایط و زمینه های ازدواج، موجب افزایش ارتباطات جنسی خارج از ازدواج شده و همچنین سرعت پیشرفت روابط با جنس مخالف را به سمت ارتباطات جنسی افزایش می دهد.
محتویات جنسی در اینترنت و فضای مجازی، فعالیت جنسی را از سطح فرد به سطح اجتماع آورده است و نوعی تحریك جنسی اجتماعی پدید می آورد.
آموزش مسائل جنسی در فضایی غیر مطمئن باعث تغیر نگرش و هنجارهای جنسی نوجوانان می شود که در آینده اتفاقات ناگواری را می تواند رقم بزند.
کلیدواژگان: جوانان، رفتار جنسی، فضای مجازی
امتیاز شورای علمی به پژوهش: (از «5»)
⭐️⭐️⭐️
📚 این مطالعه در موسسه مطالعات و مدیریت جامع و تخصصی جمعیت و توسط فریده خلج آبادی فراهانی انجام شده است.
📃 ادامه مطلب:
🔗 iranthinktanks.com/Research155
📚 به همراه دانلود متن کامل پژوهش
#حمکرانی_مجازی |#اخلاق_جنسی |#اندلس
🆔 @Cultural_governance
نفوذ چینوفیلها در حکمرانی فضای مجازی ایران
جهان سومی شدن اینبار از جانب شرق
📍 بخش اول
🔴روحانیون و متعصبان ظاهربینی هستند که خود را فدایی پیاده شدن اسلام و گفتمان انقلاب میدانند اما آنقدر ابلهند که از اسلام و انقلاب بیشتر از چادر سیاه اجباری روی سر زنان چیزی نمیفهمند. سوال اساسی امروز این است که چگونه پس از چهل سال قیل و قال درباره تبلور بالاترین ارزشهای متعالی کرامت و آزادی و عدالت در تمدن باشکوه اسلامی در مقابل بهرهکشی و استبداد حاکم بر غرب و شرق، به تدریج در چهارمین دهه انقلاب در موضوع مهم حکمرانی فضای مجازی این منحطترین و توتالیترترین گفتمان انسداد ارتباطات و اطلاعات یعنی گفتمان چینی است که در همه اسناد و سیاستها جاری میشود؟ آیا جز این است که یک باند چینوفیل شیفتگان سرمشق حکمرانی چینی در سکوت و خفقان زمام امور را بدست گرفته است؟ در اینجا قصد من توجه به انحراف بزرگی است که با نفوذ این باند، در حال استحاله بیسروصدای نظام جمهوری اسلامی است:
1️⃣رساله خدمت نظام وظیفه من بعنوان پروژه سربازی نخبگان در موضوع «جامعهشناسی فضای مجازی» در یکی از دانشگاههای مهم نظامی بود. من در پژوهشم بر این واقعیت بدیهی تأکید کرده بودم که دوره رسانه جمعی تلویزیون به پایان رسیده و سیاستگذاری فرهنگی در فضای مجازی ساختار و الگوی به کلی متفاوتی از رویکرد مونولوگی، بوروکراتیک، متمرکز و انحصارطلبانه تلویزیونی باید داشته باشد. در جلسه دفاع، امیر سرتیپی که حالا استاد دانشگاه و ایدئولوگ سیاستگذاری فضای مجازی و داور رساله من شده بود از نتیجه کار شدیدا برآشفت به این عنوان که «تحلیل شما از فضای مجازی مربوط به جوامع لیبرال است درحالیکه ما یک جامعه ولایی هستیم و شما باید به جای ارجاع به مانوئل کاستلز و فرامرز رفیعپور لیبرال (که دو منبع اصلی کار من بودند) به مقام معظم رهبری ارجاع میدادید!» واضح بود که محاجه بر سر اینکه کاستلز یک جامعهشناس چپ است و رفیعپور یک جامعهشناس اقتدارگرا در آن مقام معنا نداشت و رنج و مکافاتی که در آن جریان سربازی بر من رفت خود مثنوی هفتاد من. الغرض پرسش اینجاست که یکی پنداشتن جامعه ولایی با جامعه تودهای و مونولوگی تلویزیونی (که فکر میکنم در مقایسه با برخی آزادیهای اقتصادی و آزادی انتقاد از سیاستمداران محلی و شبکههای اجتماعی چندمیلیارد نفری از مدل چینی هم چند مرتبه بستهتر و متمرکزتر و امنیتیتر باشد) از کجا آمده است؟
2️⃣چند روز پیش جلسهای داشتیم با یکی از اساتید دانشکده کامپیوتر دانشگاه شریف که با ایجاد صدها شرکت و ارائه ده ها خدمات فنی در سطوح کلان از قطب های مهم ict کشور و سازندگان اینترنت ملی با برند علمی دانشگاه شریف محسوب میشود. پس از استماع حجم و گستره وسیع قراردادهای چند میلیاردی ایشان با بخشهای مختلف دولتی و خصولتی در شرکتهای که همه با نیروی کار ارزان دانشجویان نخبه شریفی تشکیل شدهاند، از ایشان پرسیدم که «شما با این حجم فعالیت مهندسی درباره جهتگیری رگولاتوری و دسترسی آزاد اطلاعات و حریم خصوصی و ارتباطات باز چه نظری دارید؟ گفت هیچ! ما فقط عملهایم!» و بحث را دوباره به جنبههای صرفا فنی و البته سودهای اقتصادی بازار انحصاری ict در شرایط تحریم بازگرداند. شکی نیست که اینترنت ملی البته سفره بسیار بسیار پرنعمتی برای مهندسان کامپیوتر و بساط فانتزی استارتآپی بوده اما سوال اینجاست که در معماری فضای مجازی کشور که مطلقا و منحصرا در تعاملات میان نهادهای امنیتی-حاکمیتی و شرکتهای خصوصی پشت درهای بسته در حال رخ دادن است، ما مردم کجای کاریم و چه کسی از ما نمایندگی میکند؟ آیا این ضریب بزرگ رویکرد امنیتی در کنار منافع بنگاهی در کنار ضریب صفر دموکراسی دقیقا یک شکل جهانسومی معیوب از همان الگوی نولیبرالیسم مسلح چینی البته اینبار در لوای اسلام نیست که نمونه آنرا در شات داون دوهفتهای اینترنت و ظهور قارچی چندین پیامرسان داخلی خصولتی در رقابت میان چندین سازمان امنیتی شاهد بودیم ؟
#حکمرانی_مجازی
🆔 @Cultural_governance
نفوذ چینوفیلها در حکمرانی فضای مجازی ایران
جهان سومی شدن اینبار از جانب شرق
📍بخش دوم
3️⃣قانون اساسی درباره حکمرانی فضای مجازی چه میگوید؟ مشروعیت قانونی مصوبات شورای عالی فضای مجازی از کجاست و کجا به رأی عامه گذاشته شده است؟ چرا سند شبکه ملی اطلاعات توسط نیروهای امنیتی و با ذهنیت امنیتی منسوخ دوران جنگ سرد نوشته شده و تنها منافع بنگاههای رانتی در آن دیده شده و چرا در نگارش آن با جامعهشناسان و نمایندگان غیرشرکتی افکار عمومی و جامعه مدنی و روحانیونی که هنوز آنقدر خودفروخته نشدهاند که حقوق اولیه انسانی در شرع اسلامی را فراموش کنند، مشورت نشده است؟ بر پایه کدام موازین قانونی و مبانی فلسفه سیاسی ارتباطات عمومی میان شهروندان ذیل سلطه مستقیم سازمان صداوسیما و ساترا قرار گرفته است؟ چرا قانون صیانت از فضای مجازی( موسوم به صیانت از حقوق کاربران !)مثل قانون افزایش قیمت بنزین با این همه پنهانکاری دنبال میشود؟ چرا درباره قرارداد ۲۵ ساله با چین و بویژه بندهای مربوط به مدیریت فضای مجازی در آن هیچ توضیحی به ملت داده نمیشود؟ بر پایه کدام موازین عقلی و شرعی یا اصول قانون اساسی دیوارکشی بیسابقه در مرزهای فرهنگی-مجازی کشور و احاله مرزبانی آن به نیروهای مسلح و امنیتی در حال رخ دادن است؟ آیا با توجه به تضاد صریح این قانون با اصول ۲۲ تا ۲۸ قانون اساسی آیا ما با یک براندازی نرم نظام جمهوری اسلامی در تلاش برای تصویب آن مواجه نیستیم ؟
🔺اصل بیست و دوم: حیثیت، جان، مال، حقوق، مسکن و شغل اشخاص از تعرض مصون است مگر در مواردی که قانون تجویز کند
🔺اصل بیست و سوم: تفتیش عقاید ممنوع است و هیچکس را نمی توان به صرف داشتن عقیدهای مورد تعرض و مؤاخذه قرار داد.
🔺اصل بیست و چهارم: نشریات و مطبوعات در بیان مطالب آزادند مگر آنکه مخل به مبانی اسلام یا حقوق عمومی باشد. تفصیل آن را قانون معین می کند.
🔺اصل بیست و پنجم: بازرسی و نرساندن نامه ها، ضبط و فاش کردن مکالمات تلفنی، افشای مخابرات تلگرافی و تلکس، سانسور، عدم مخابره و نرساندن آنها، استراق سمع و هر گونه تجسس ممنوع است مگر به حکم قانون
🔺اصل بیست و ششم: احزاب، جمعیت ها، انجمن های سیاسی و صنفی و انجمنهای اسلامی یا اقلیتهای دینی شناختهشده آزادند، مشروط به این که اصول استقلال، آزادی، وحدت ملی، موازین اسلامی و اساس جمهور اسلامی را نقض نکنند. هیچکس را نمی توان از شرکت در آنها منع کرد یا به شرکت در یکی از آنها مجبور ساخت.
🔺اصل بیست و هفتم: تشکیل اجتماعات و راه پیمایی ها، بدون حمل سلاح، به شرط آن که مخل به مبانی اسلام نباشد آزاد است.
🔺اصل بیست و هشتم: هر کس حق دارد شغلی را که بدان مایل است و مخالف اسلام و مصالح عمومی و حقوق دیگران نیست برگزیند. دولت موظف است با رعایت نیاز
جامعه به مشاغل گوناگون، برای همه افراد امکان اشتغال به کار و شرایط مساوی را برای احراز مشاغل ایجاد نماید.
#حکمرانی_مجازی
🆔 @Cultural_governance
📢سلسله نشستهای #ایران_آینده
❇️پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی برگزار میکند:
💡#عصر_جدید
(جایگاه پرورش استعدادهای فرهنگی هنری در مسیر تمدن سازی)
⏰سه شنبه ۱۶ فروردین ۱۴۰۱
ساعت ۱۷_۱۹
📌لینک نشست وبیناری
🌐https://www.skyroom.online/ch/pajooh/neshast
🆔 @Cultural_governance
سربرگ.pdf
291.5K
🔰مجموعه جزوات حکمرانی فرهنگی
🔸مقاومت زایی سازمان ها در بازسازی ساختارهای فرهنگی
#جزوه
#حکمرانی_فرهنگی
🆔 @Cultural_governance
ظرفیتها_و_زمینههای_فرهنگی_در_روابط_ایران_و_روسیه_.pdf
412.5K
🔰مجموعه گفت وگوی حکمرانی فرهنگی
📌ظرفیتها و زمینههای فرهنگی در روابط ایران و روسیه
🔸هندسه حضور فرهنگی در سرزمینهای شمالی
🔸یکی از این فرصتهای قابل توجه کشور روسیه است که نمیشود تردید کرد در زمینههای فرهنگی و هنری، سرزمینی بسیار غنی است و در ضمن میتواند بازار خوبی برای بعضی از محصولات فرهنگی ما هم باشد.
#هندسه_حضور
🆔 @Cultural_governance
#یادداشت
🔰ابزارهای حکمرانی تغییر فرهنگی
یکی از مهمترین ابزارهای تغییر فرهنگی، نهاد داستان، داستانپردازی و قصهگویی در گستردهترین معنای آن است. از این رو در این یادداشت میخواهیم نگاهی به این نهاد داشته باشیم...
◀️ برای مطالعه ادامه مطلب به این پیوند مراجعه کنید.
#نواوری_فرهنگی
🆔 @Cultural_governance
🔺نمایش خانگی به ارشاد نزدیک شد/چطور شورای نگهبان، تلاش غیرمتعارف مجلس را ناکام گذاشت؟
✍️مصطفی قاسمیان، روزنامهنگار
◽️احتمالا میدانید یکی از مهمترین ایرادات ساترا (سازمان وابسته به صداوسیما و ناظر بر نمایش خانگی) این است که قانون تاسیس ندارد. کل قانونی که مبنای تشکیل ساترا شده، یک جزء چند خطی از یکی از تبصرههای بودجه سال ۱۴۰۰ است. منتقدان به درستی میگویند با قانون بودجه که بعد از یک سال منقضی میشود، نباید یک سازمان راه انداخت.
◽️ مجلس این کار نامتعارف را پارسال انجام داد و به نتیجه رسید، اما امسال، اتفاقی دیگر افتاد. دو هفته پیش، ۴ صنف سینمایی و نمایش خانگی به احمد جنتی دبیر شورای نگهبان نامه نوشتند و ماجرا را توضیح دادند. نتیجه این که شورای نگهبان با این جزء قانونی مخالفت کرد و مجلس مجبور شد آن را از قانون حذف کند و ناگهان، ساترا فاقد مبنای قانونی شد!
◽️ جالب این که یکی از علل مخالفت شورای نگهبان، تداخل این مسئولیت با «وظایف قانونی سایر دستگاهها» است، یعنی ظاهرا شورای نگهبان، نظارت وزارت فرهنگ را به سریالهای خانگی به رسمیت میشناسد! مجلس بلافاصله پس از این حذف، جمله یادشده را با جمله رهبر انقلاب درباره نظارت صداوسیما بر «صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی» جایگزین کرد؛ جملهای که نیاز به رفع ابهام دارد.
◽️ نتیجه؟ همهچیز برگشت به سال ۹۹. دیگر نظارت ساترا به «همه بر تمام مراحل تولید آثار حرفهای در فضای مجازی» قانونی نیست و اختلاف، بر سر تعریف «صوت و تصویر فراگیر» است. حالا باید شورای عالی فضای مجازی این عبارت را تعریف کند تا ابهام رفع شود و در این صورت، ممکن است نمایش خانگی از یوغ رقیبش خلاص شود.
#سینما|#نمایش_خانگی|#ساترا
🆔 @Cultural_governance
حکمرانی فرهنگی
❌🎥 گسترش فساد شبکه نمایش خانگی با کوتاهی صداوسیما و ارشاد
🔺ماجرای محتوای #سریالهای شبکه #نمایش_خانگی و نظارتی که بر آن وجود ندارد پایانی ندارد و هربار که سریال تازهای منتشر میشود، باید منتظر موج جدیدی از اعتراضات باشیم. اعتراضات درستی که از سوی مخاطبان این آثار است.
🔺موضوعات مورد اعتراض عموما شامل: روابط آزاد محرم و نامحرم، رقص، خيانت خانوادگي، مواد مخدر، كلمات نامناسب، تجمل گرايي و فرهنگ اسراف مي باشد.
🔺حالا که بناست صفر تا صد کار تولید و پخش برنامهها در شبکه نمایش خانگی بر عهده #ساترا باشد، از این به بعد باید دید که آیا زمان ترویج و اشاعه فساد به شکلهای گوناگون به پایان رسیده یا ساترا مغلوب پلتفرمها میشود و آنها همچنان فضای شبکه نمایش خانگی را به نفع خود جلو میبرند؟
🔺نکته قابل توجهی که در این باره مورد توجه قرار نمیگیرد، موضوع #رده_بندی_سنی است. چیزی که در کشورهای غربی هم مورد استفاده قرار میگیرد و مدتی است که در ایران نیز باب شده ولی هیچ سنخیتی با جامعه دینی و فرهنگ ما ندارد؛ چراكه وقتي محتوايي مورد تاييد نباشد، بزرگ و كوچك ندارد و درجه بندي آن بيمعناست.
🔺در ايام فراغت و فرصت هاي بيكاري مواظب ذهن و فكر فرزندان معصوم و نوجوانان آيندهساز كشورمان باشيم.
#به_كجا_ميرويم|#نمایش_خانگی|#ساترا
🆔 @Cultural_governance
منوچهر هادی: من فیلمساز صنعتی هستم/ اشتباههای رحمان ۱۴۰۰ را میپذیرم/در تلویزیون، نصف شبکه نمایش خانگی پول میگیرم/ساترا و ارشاد برایم فرقی ندارد
🔺منوچهر هادی، کارگردان سینما :
من یک فیلمساز صنعتی هستم. وقتی نیسان آبی را میسازم به صنعت سینما و پلتفرم فکر میکنم و اینکه مخاطب راضی باشد. شوخی جنسی آنچنانی هم نمیکنم.
نیسان آبی را میتوان در تلویزیون پخش کرد ولی تلویزیون این کار را نمیکند. من در این حد هم نمیتوانم شوخی کنم و حتی پیشنهاد هم به من شده؛ شبکه به من پیشنهاد داد که کمدی بسازم و گفتم کمدی نمیسازم. دو، سه کار را مذاکره کردم. پولی که در نمایش خانگی میگیرم در تلویزیون از نصف کمتر میگیرم. همان انرژی هم میگذارم و حتی کار برای من سختتر میشود.
آقای آذرپندار با من تماس گرفت که تلویزیون کار کنم. برای آقای فروغی فیلم ساختم و رفتار خوبی داشته است. یک سریال برای شبکه سه ساختم و جلسات خوبی با آقای فروغی درباره کار خودم داشتم. اینکه دیدگاه ایشان چیست و به چه چیزی اعتقاد دارد و از کجا آمده به من ربطی ندارد. بهعنوان مدیر شبکه میگویم؛ یک سریال ساختم و تعاملات خوبی داشتیم.
رحمان 1400 شوخی جنسی داشت. نقدها را خواندم، کامنت داشتم که با زن و بچه فیلم را دیدیم و وسط فیلم از سالن بیرون آمدیم. قبول دارم یک صحنههایی اشتباه بود. اشتباه این بود که ارشاد باید محدودیت سنی تعیین میکرد.
روزی که رحمان توقیف شد پشت در اتاق آقای انتظامی رفتیم، از ساعت 10-9 صبح تا 4 بعد از ظهر منتظر بودیم و اصلا ما را ندید. در صورتی که شما باید پیگیری کنید و تماس بگیرید و از من بهعنوان فیلمساز و تهیهکننده عذرخواهی کنید چرا فیلمی که به شما مجوز دادیم به هر دلیلی توقیف شده است. ما را در اتاق خود راه ندادند. اینها بد است. من نمیگویم فیلم من بیغلط بوده و چرا توقیف شده است، توقیف شده، حتما دلایلی داشته است، حالا یا من قانع میشوم یا نمیشوم. پایبند مقررات هستم، پایبند قانون جمهوری اسلامی هستم، پایبند ارشاد هستم ولی ارشاد هم اگر مجوزی به من میدهد باید از من حمایت کند حتی اگر مقصر باشم. باید پای فیلمساز خود بایستد.
برای من خیلی فرقی نمیکند که مثلا پروانه نمایش نیسان آبی را ارشاد یا ساترا بدهد. از نظر من همه یکی هستند و دیدگاههایشان مشابه است. چهبسا سر گیسو و عاشقانه 1 برای مجوز هر قسمت خیلی بیشتر سختی کشیدم.
🔺گفتوگو از #سیدمهدی_موسوی_تبار؛ متن کامل این گفتوگوی تفصیلی را بخوانید
🌐http://fdn.ir/63599
|#نمایش_خانگی|#ساترا|#سینما
🆔 @Cultural_governance