eitaa logo
حکمرانی فرهنگی
9.6هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
291 ویدیو
436 فایل
📲اولین میکرورسانه حکمرانی وسیاست گذاری فرهنگی 📚زیر نظر اندیشکده حکمرانی فرهنگی ♻️معرفی اندیشکده: https://zil.ink/cultuarlgovernace 👤روابط عمومی: @admin_activism ✔️گروه حکمرانی فرهنگی: https://eitaa.com/joinchat/683213486Ce83398f890
مشاهده در ایتا
دانلود
‌🔶 بررسی نقش اينترنت در رفتارهای جنسی جوانان 🔹محتویات جنسی در فضای مجازی و اینترنت، با تهییج جنسی نوجوانان قبل از فراهم شدن شرایط و زمینه های ازدواج، موجب افزایش ارتباطات جنسی خارج از ازدواج شده و همچنین سرعت پیشرفت روابط با جنس مخالف را به سمت ارتباطات جنسی افزایش می دهد. محتویات جنسی در اینترنت و فضای مجازی، فعالیت جنسی را از سطح فرد به سطح اجتماع آورده است و نوعی تحریك جنسی اجتماعی پدید می آورد. آموزش مسائل جنسی در فضایی غیر مطمئن باعث تغیر نگرش و هنجارهای جنسی نوجوانان می شود که در آینده اتفاقات ناگواری را می تواند رقم بزند. کلیدواژگان: جوانان، رفتار جنسی، فضای مجازی امتیاز شورای علمی به پژوهش: (از «5») ⭐️⭐️⭐️ 📚 این مطالعه در موسسه مطالعات و مدیریت جامع و تخصصی جمعیت و توسط فریده خلج آبادی فراهانی انجام شده ‌است. 📃 ادامه مطلب: 🔗 iranthinktanks.com/Research155 📚 به همراه دانلود متن کامل پژوهش | | 🆔 @Cultural_governance
نفوذ چینوفیل‌ها در حکمرانی فضای مجازی ایران جهان سومی شدن اینبار از جانب شرق 📍 بخش اول 🔴روحانیون و متعصبان ظاهربینی هستند که خود را فدایی پیاده شدن اسلام و گفتمان انقلاب می‌دانند اما آنقدر ابلهند که از اسلام و انقلاب بیشتر از چادر سیاه اجباری روی سر زنان چیزی نمی‌فهمند. سوال اساسی امروز این است که چگونه پس از چهل سال قیل ‌و قال درباره تبلور بالاترین ارزش‌های متعالی کرامت و آزادی و عدالت در تمدن باشکوه اسلامی در مقابل بهره‌‌کشی و استبداد حاکم بر غرب و شرق، به تدریج در چهارمین دهه انقلاب در موضوع مهم حکمرانی فضای مجازی این منحط‌ترین و توتالیترترین گفتمان انسداد ارتباطات و اطلاعات یعنی گفتمان چینی است که در همه اسناد و سیاستها جاری می‌شود؟ آیا جز این است که یک باند چینوفیل شیفتگان سرمشق حکمرانی چینی در سکوت و خفقان زمام امور را بدست گرفته است؟ در اینجا قصد من توجه به انحراف بزرگی است که با نفوذ این باند، در حال استحاله بی‌سروصدای نظام جمهوری اسلامی است: 1️⃣رساله خدمت نظام وظیفه من بعنوان پروژه سربازی نخبگان در موضوع «جامعه‌شناسی فضای مجازی» در یکی از دانشگاه‌های مهم نظامی بود. من در پژوهشم بر این واقعیت بدیهی تأکید کرده بودم که دوره رسانه جمعی تلویزیون به پایان رسیده و سیاستگذاری فرهنگی در فضای مجازی ساختار و الگوی به کلی متفاوتی از رویکرد مونولوگی، بوروکراتیک، متمرکز و انحصارطلبانه تلویزیونی باید داشته باشد. در جلسه دفاع، امیر سرتیپی که حالا استاد دانشگاه و ایدئولوگ سیاستگذاری فضای مجازی و داور رساله من شده بود از نتیجه کار شدیدا برآشفت به این عنوان که «تحلیل شما از فضای مجازی مربوط به جوامع لیبرال است درحالیکه ما یک جامعه ولایی هستیم و شما باید به جای ارجاع به مانوئل کاستلز و فرامرز رفیع‌پور لیبرال (که دو منبع اصلی کار من بودند) به مقام معظم رهبری ارجاع می‌دادید!» واضح بود که محاجه بر سر اینکه کاستلز یک جامعه‌شناس چپ است و رفیع‌پور یک جامعه‌شناس اقتدارگرا در آن مقام معنا نداشت و رنج و مکافاتی که در آن جریان سربازی بر من رفت خود مثنوی هفتاد من. الغرض پرسش اینجاست که یکی پنداشتن جامعه ولایی با جامعه توده‌ای و مونولوگی تلویزیونی (که فکر می‌کنم در مقایسه با برخی آزادی‌های اقتصادی و آزادی‌ انتقاد از سیاستمداران محلی و شبکه‌های اجتماعی چندمیلیارد نفری از مدل چینی هم چند مرتبه بسته‌تر و متمرکزتر و امنیتی‌تر باشد) از کجا آمده است؟ 2️⃣چند روز پیش جلسه‌ای داشتیم با یکی از اساتید دانشکده کامپیوتر دانشگاه شریف که با ایجاد صدها شرکت و ارائه ده ها خدمات فنی در سطوح کلان از قطب های مهم ict کشور و سازندگان اینترنت ملی با برند علمی دانشگاه شریف محسوب می‌شود. پس از استماع حجم و گستره وسیع قراردادهای چند میلیاردی ایشان با بخش‌های مختلف دولتی و خصولتی در شرکت‌های که همه با نیروی کار ارزان دانشجویان نخبه شریفی تشکیل شده‌اند، از ایشان پرسیدم که «شما با این حجم فعالیت مهندسی درباره جهتگیری رگولاتوری و دسترسی آزاد اطلاعات و حریم خصوصی و ارتباطات باز چه نظری دارید؟ گفت هیچ! ما فقط عمله‌ایم!» و بحث را دوباره به جنبه‌های صرفا فنی و البته سودهای اقتصادی بازار انحصاری ict در شرایط تحریم بازگرداند. شکی نیست که اینترنت ملی البته سفره بسیار بسیار پرنعمتی برای مهندسان کامپیوتر و بساط فانتزی استارت‌آپی بوده اما سوال اینجاست که در معماری فضای مجازی کشور که مطلقا و منحصرا در تعاملات میان نهادهای امنیتی-حاکمیتی و شرکت‌های خصوصی پشت درهای بسته در حال رخ دادن است، ما مردم کجای کاریم و چه کسی از ما نمایندگی می‌کند؟ آیا این ضریب بزرگ رویکرد امنیتی در کنار منافع بنگاهی در کنار ضریب صفر دموکراسی دقیقا یک شکل جهان‌سومی معیوب از همان الگوی نولیبرالیسم مسلح چینی البته اینبار در لوای اسلام نیست که نمونه آنرا در شات داون دوهفته‌ای اینترنت و ظهور قارچی چندین پیام‌رسان داخلی خصولتی در رقابت میان چندین سازمان امنیتی شاهد بودیم ؟ 🆔 @Cultural_governance
نفوذ چینوفیل‌ها در حکمرانی فضای مجازی ایران جهان سومی شدن اینبار از جانب شرق 📍بخش دوم 3️⃣قانون اساسی درباره حکمرانی فضای مجازی چه می‌گوید؟ مشروعیت قانونی مصوبات شورای عالی فضای مجازی از کجاست و کجا به رأی عامه گذاشته شده است؟ چرا سند شبکه ملی اطلاعات توسط نیروهای امنیتی و با ذهنیت امنیتی منسوخ دوران جنگ سرد نوشته شده و تنها منافع بنگاه‌های رانتی در آن دیده شده و چرا در نگارش آن با جامعه‌شناسان و نمایندگان غیرشرکتی افکار عمومی و جامعه مدنی و روحانیونی که هنوز آنقدر خودفروخته نشده‌اند که حقوق اولیه انسانی در شرع اسلامی را فراموش کنند، مشورت نشده است؟ بر پایه کدام موازین قانونی و مبانی فلسفه سیاسی ارتباطات عمومی میان شهروندان ذیل سلطه مستقیم سازمان صداوسیما و ساترا قرار گرفته است؟ چرا قانون صیانت از فضای مجازی( موسوم به صیانت از حقوق کاربران !)مثل قانون افزایش قیمت بنزین با این همه پنهان‌کاری دنبال می‌شود؟ چرا درباره قرارداد ۲۵ ساله با چین و بویژه بندهای مربوط به مدیریت فضای مجازی در آن هیچ توضیحی به ملت داده نمی‌شود؟ بر پایه کدام موازین عقلی و شرعی یا اصول قانون اساسی دیوارکشی بی‌سابقه در مرزهای فرهنگی-مجازی کشور و احاله مرزبانی آن به نیروهای مسلح و امنیتی در حال رخ دادن است؟ آیا با توجه به تضاد صریح این قانون با اصول ۲۲ تا ۲۸ قانون اساسی آیا ما با یک براندازی نرم نظام جمهوری اسلامی در تلاش برای تصویب آن مواجه نیستیم ؟ 🔺اصل‏ بیست و دوم: حیثیت‏، جان‏، مال‏، حقوق‏، مسکن‏ و شغل‏ اشخاص‏ از تعرض‏ مصون‏ است‏ مگر در مواردی‏ که‏ قانون تجویز کند 🔺اصل‏ بیست و سوم: تفتیش‏ عقاید ممنوع‏ است‏ و هیچکس‏ را نمی توان‏ به‏ صرف‏ داشتن‏ عقیده‏‌‌ای‏ مورد تعرض‏ و مؤاخذه قرار داد. 🔺اصل‏ بیست و چهارم: نشریات‏ و مطبوعات‏ در بیان‏ مطالب‏ آزادند مگر آنکه‏ مخل‏ به‏ مبانی‏ اسلام‏ یا حقوق‏ عمومی‏ باشد. تفصیل‏ آن‏ را قانون‏ معین‏ می‏ کند. 🔺اصل بیست و پنجم: بازرسی‏ و نرساندن‏ نامه‏ ها، ضبط و فاش‏ کردن‏ مکالمات‏ تلفنی‏، افشای‏ مخابرات‏ تلگرافی‏ و تلکس‏، سانسور، عدم‏ مخابره‏ و نرساندن‏ آنها، استراق‏ سمع و هر گونه‏ تجسس‏ ممنوع‏ است‏ مگر به‏ حکم‏ قانون‏ 🔺اصل‏ بیست و ششم: احزاب‏، جمعیت‏ ها، انجمن‏ های‏ سیاسی‏ و صنفی‏ و انجمنهای‏ اسلامی‏ یا اقلیتهای‏ دینی‏ شناخته‏‌شده‏ آزادند، مشروط به‏ این‏ که‏ اصول‏ استقلال‏، آزادی‏، وحدت‏ ملی‏، موازین‏ اسلامی‏ و اساس‏ جمهور اسلامی‏ را نقض‏ نکنند. هیچکس‏ را نمی‏ توان‏ از شرکت‏ در آنها منع کرد یا به‏ شرکت‏ در یکی‏ از آنها مجبور ساخت‏. 🔺اصل‏ بیست و هفتم: تشکیل‏ اجتماعات‏ و راه‏ پیمایی‏ ها، بدون‏ حمل‏ سلاح‏، به‏ شرط آن‏ که‏ مخل‏ به‏ مبانی‏ اسلام‏ نباشد آزاد است‏. 🔺اصل‏ بیست و هشتم: هر کس‏ حق‏ دارد شغلی‏ را که‏ بدان‏ مایل‏ است‏ و مخالف‏ اسلام‏ و مصالح‏ عمومی‏ و حقوق‏ دیگران‏ نیست‏ برگزیند. دولت‏ موظف‏ است‏ با رعایت‏ نیاز جامعه‏ به‏ مشاغل‏ گوناگون‏، برای‏ همه‏ افراد امکان‏ اشتغال‏ به‏ کار و شرایط مساوی‏ را برای‏ احراز مشاغل‏ ایجاد نماید. 🆔 @Cultural_governance
📢سلسله نشستهای ❇️پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی برگزار میکند: 💡 (جایگاه پرورش استعدادهای فرهنگی هنری در مسیر تمدن سازی) ⏰سه شنبه ۱۶ فروردین ۱۴۰۱ ساعت ۱۷_۱۹ 📌لینک نشست وبیناری 🌐https://www.skyroom.online/ch/pajooh/neshast 🆔 @Cultural_governance
سربرگ.pdf
حجم: 291.5K
🔰مجموعه جزوات حکمرانی فرهنگی 🔸مقاومت زایی سازمان ها در بازسازی ساختارهای فرهنگی 🆔 @Cultural_governance
ظرفیت‌ها_و_زمینه‌های_فرهنگی_در_روابط_ایران_و_روسیه_.pdf
حجم: 412.5K
🔰مجموعه گفت وگوی حکمرانی فرهنگی 📌ظرفیت‌ها و زمینه‌های فرهنگی در روابط ایران و روسیه 🔸هندسه حضور فرهنگی در سرزمین‌های شمالی 🔸یکی از این فرصت‌های قابل توجه کشور روسیه است که نمی‌شود تردید کرد در زمینه‌های فرهنگی و هنری، سرزمینی بسیار غنی است و در ضمن می‌تواند بازار خوبی برای بعضی از محصولات فرهنگی ما هم باشد. 🆔 @Cultural_governance
🔰ابزارهای حکمرانی تغییر فرهنگی یکی از مهم‎ترین ابزارهای تغییر فرهنگی، نهاد داستان، داستان‌پردازی و قصه‌گویی در گسترده‌ترین معنای آن است. از این رو در این یادداشت می‌خواهیم نگاهی به این نهاد داشته باشیم... ◀️ برای مطالعه ادامه مطلب به این پیوند مراجعه کنید. 🆔 @Cultural_governance
🔺نمایش خانگی به ارشاد نزدیک شد/چطور شورای نگهبان، تلاش غیرمتعارف مجلس را ناکام گذاشت؟ ✍️مصطفی قاسمیان، روزنامه‌نگار ◽️احتمالا می‌دانید یکی از مهمترین ایرادات ساترا (سازمان وابسته به صداوسیما و ناظر بر نمایش خانگی) این است که قانون تاسیس ندارد. کل قانونی که مبنای تشکیل ساترا شده، یک جزء چند خطی از یکی از تبصره‌های بودجه سال ۱۴۰۰ است. منتقدان به درستی می‌گویند با قانون بودجه که بعد از یک سال منقضی می‌شود، نباید یک سازمان راه انداخت. ◽️ مجلس این کار نامتعارف را پارسال انجام داد و به نتیجه رسید، اما امسال، اتفاقی دیگر افتاد. دو هفته پیش، ۴ صنف سینمایی و نمایش خانگی به احمد جنتی دبیر شورای نگهبان نامه نوشتند و ماجرا را توضیح دادند. نتیجه این که شورای نگهبان با این جزء قانونی مخالفت کرد و مجلس مجبور شد آن را از قانون حذف کند و ناگهان، ساترا فاقد مبنای قانونی شد! ◽️ جالب این که یکی از علل مخالفت شورای نگهبان، تداخل این مسئولیت با «وظایف قانونی سایر دستگاه‌ها» است، یعنی ظاهرا شورای نگهبان، نظارت وزارت فرهنگ را به سریال‌های خانگی به رسمیت می‌شناسد! مجلس بلافاصله پس از این حذف، جمله یادشده را با جمله رهبر انقلاب درباره نظارت صداوسیما بر «صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی» جایگزین کرد؛ جمله‌ای که نیاز به رفع ابهام دارد. ◽️ نتیجه؟ همه‌چیز برگشت به سال ۹۹. دیگر نظارت ساترا به «همه بر تمام مراحل تولید آثار حرفه‌ای در فضای مجازی» قانونی نیست و اختلاف، بر سر تعریف «صوت و تصویر فراگیر» است. حالا باید شورای عالی فضای مجازی این عبارت را تعریف کند تا ابهام رفع شود و در این صورت، ممکن است نمایش خانگی از یوغ رقیبش خلاص شود. || 🆔 @Cultural_governance
حکمرانی فرهنگی
❌🎥 گسترش فساد شبکه نمایش خانگی با کوتاهی صداوسیما و ارشاد 🔺ماجرای محتوای شبکه و نظارتی که بر آن وجود ندارد پایانی ندارد و هربار که سریال تازه‌ای منتشر می‌شود، باید منتظر موج جدیدی از اعتراضات باشیم. اعتراضات درستی که از سوی مخاطبان این آثار است. 🔺موضوعات مورد اعتراض عموما شامل: روابط آزاد محرم و نامحرم، رقص، خيانت خانوادگي، مواد مخدر، كلمات نامناسب، تجمل گرايي و فرهنگ اسراف مي باشد. 🔺حالا که بناست صفر تا صد کار تولید و پخش برنامه‌ها در شبکه نمایش خانگی بر عهده باشد، از این به بعد باید دید که آیا زمان ترویج و اشاعه فساد به شکل‌های گوناگون به پایان رسیده یا ساترا مغلوب پلتفرم‌ها می‌شود و آنها همچنان فضای شبکه نمایش خانگی را به نفع خود جلو می‌برند؟ 🔺نکته قابل توجهی که در این باره مورد توجه قرار نمی‌گیرد، موضوع است. چیزی که در کشورهای غربی هم مورد استفاده قرار می‌گیرد و مدتی است که در ایران نیز باب شده ولی هیچ سنخیتی با جامعه دینی و فرهنگ ما ندارد؛ چراكه وقتي محتوايي مورد تاييد نباشد، بزرگ و كوچك ندارد و درجه بندي آن بي‌معناست. 🔺در ايام فراغت و فرصت هاي بيكاري مواظب ذهن و فكر فرزندان معصوم و نوجوانان آينده‌ساز كشورمان باشيم. || 🆔 @Cultural_governance
منوچهر هادی: من فیلمساز صنعتی هستم/ اشتباه‌‌های رحمان ۱۴۰۰ را می‌پذیرم/در تلویزیون، نصف شبکه نمایش خانگی پول می‌گیرم/ساترا و ارشاد برایم فرقی ندارد 🔺منوچهر هادی، کارگردان سینما : من یک فیلمساز صنعتی هستم. وقتی نیسان آبی را می‌سازم به صنعت سینما و پلتفرم فکر می‌کنم و اینکه مخاطب راضی باشد. شوخی جنسی آنچنانی هم نمی‌کنم. نیسان آبی را می‌توان در تلویزیون پخش کرد ولی تلویزیون این کار را نمی‌کند. من در این حد هم نمی‌توانم شوخی کنم و حتی پیشنهاد هم به من شده؛ شبکه به من پیشنهاد داد که کمدی بسازم و گفتم کمدی نمی‌سازم. دو، سه کار را مذاکره کردم. پولی که در نمایش خانگی می‌گیرم در تلویزیون از نصف کمتر می‌گیرم. همان انرژی هم می‌گذارم و حتی کار برای من سخت‌تر می‌شود. آقای آذرپندار با من تماس گرفت که تلویزیون کار کنم. برای آقای فروغی فیلم ساختم و رفتار خوبی داشته است. یک سریال برای شبکه سه ساختم و جلسات خوبی با آقای فروغی درباره کار خودم داشتم. اینکه دیدگاه ایشان چیست و به چه چیزی اعتقاد دارد و از کجا آمده به من ربطی ندارد. به‌عنوان مدیر شبکه می‌گویم؛ یک سریال ساختم و تعاملات خوبی داشتیم. رحمان 1400 شوخی جنسی داشت. نقدها را خواندم، کامنت داشتم که با زن و بچه فیلم را دیدیم و وسط فیلم از سالن بیرون آمدیم. قبول دارم یک صحنه‌هایی اشتباه بود. اشتباه این بود که ارشاد باید محدودیت سنی تعیین می‌کرد. روزی که رحمان توقیف شد پشت در اتاق آقای انتظامی رفتیم، از ساعت 10-9 صبح تا 4 بعد از ظهر منتظر بودیم و اصلا ما را ندید. در صورتی که شما باید پیگیری کنید و تماس بگیرید و از من به‌عنوان فیلمساز و تهیه‌کننده عذرخواهی کنید چرا فیلمی که به شما مجوز دادیم به هر دلیلی توقیف شده است. ما را در اتاق خود راه ندادند. اینها بد است. من نمی‌گویم فیلم من بی‌غلط بوده و چرا توقیف شده است، توقیف شده، حتما دلایلی داشته است، حالا یا من قانع می‌شوم یا نمی‌شوم. پایبند مقررات هستم، پایبند قانون جمهوری اسلامی هستم، پایبند ارشاد هستم ولی ارشاد هم اگر مجوزی به من می‌دهد باید از من حمایت کند حتی اگر مقصر باشم. باید پای فیلمساز خود بایستد. برای من خیلی فرقی نمی‌کند که مثلا پروانه نمایش نیسان آبی را ارشاد یا ساترا بدهد. از نظر من همه یکی هستند و دیدگاه‌هایشان مشابه است. چه‌بسا سر گیسو و عاشقانه 1 برای مجوز هر قسمت خیلی بیشتر سختی کشیدم. 🔺گفت‌وگو از ؛ متن کامل این گفت‌وگوی تفصیلی را بخوانید 🌐http://fdn.ir/63599 ||| 🆔 @Cultural_governance
🔸اعداد و ارقام نظرسنجی‌های ملی چه تصویر کلانی از ذائقه فرهنگی و رسانه‌ای ایرانی‌ها ارائه می‌کنند 📌نه توئیتر، نه بیست‌وسی 🔸آمارها نشان می‌دهد مردم به‌طور میانگین روزانه سه‌ساعت تلویزیون ملی را تماشا می‌کنند. در نتایج آماری مربوط به هنر، 70 درصد مردم اعلام کردند به موسیقی گوش می‌دهند، 22 درصد فیلم‌های ایرانی می‌بینند، 19.8 درصد مخاطب سریال‌های نمایش خانگی هستند، که البته این آمار درمورد تلویزیون‌های اینترنتی 50 درصد است. ادامه مطلب👇 🌐yun.ir/e3e9d9 || 🆔 @Cultural_governance