🔰 عبدالله عباسی:
نگاه تصنعی به مشارکت مردم مشکلات فرهنگی را حل نمیکند
عبدالله عباسی از اساتید استان سمنان در گفتگویی گفت: به نظر میرسد که ساختار رسانه و متولیان فرهنگ ما، در انتقال ارزشهای فرهنگی چندان باورپذیر عمل نمیکند و این به این دلیل است که خودش ارزشها و فضائل فرهنگی را باور ندارد و اساساً این ساختار خیلی تحت تأثیر فضای رسانهای غربی است و گاهی از روشها و منشهای آنها استفاده میکند.
🔸 برای خواندن مشروح این خبر کلیک نمایید
#حکمرانی_فرهنگی
📢 ایتا | تلگرام | بله
🆔@cultural_governance
🔴 آیا مردمیکردن حکمرانی به نفع مردم است؟
🔴 اگر مردم، دین را نخواستند و نگذاشتند کارها به آنها سپرده بشود، چه؟
🔻 نبرد فرهنگی ما در آخرالزمان این است که زندگی جمعی مسئولانه را برای اصلاح امور انتخاب کنیم و آن را بخش مهمی از معنویت بدانیم
🔻 آیا مردم مصلحت خود را درست تشخیص میدهند؟ اگر اطلاعات درست به مردم داده شود و اغواگری نشود، مردم نوعاً و غالباً راه درست را انتخاب میکنند
🔻 اگر برجامیان اطلاعات درست به مردم میدادند، مردم از اول همراهی نمیکردند
_
🔘 طبق برخی روایات، جاانداختن امر بهمعروف و نهی ازمنکر، قبل از ظهور خیلی سخت است. چرا؟ تحلیل بنده این است که چون در زندگی فردی-که محصول تمدن غرب است- دخالت ندادن مردم در امور، خیلی تقویت شده و اصلاً بعضیها به دخالت نکردن در سیاست و نپرداختن به امور اجتماعی پُز میهند و افتخار میکنند.
🔘 در آخرالزمان و قبل از ظهور، نبرد فرهنگی و فکری ما این است که این زندگی جمعی مسئولانۀ فعالانه را برای اصلاح امور، انتخاب کنیم و این را بخش جدّی از معنویت و سیر و سلوک خودمان بدانیم.
🔘 امر به معروف و نهی از منکر، ساختاری است که مشارکت مردم را در ادارۀ امور خودشان، حداکثری میکند و به مردم اعتبار و قدرت میدهد و قدرتمند شدن نابجا و زیادیِ بسیاری از افراد و باندها را از بین میبرد. ولی اگر مردم، دین را نخواستند، چه؟
🔘 خداوند با توصیۀ محکمی که برای امر به معروف و نهی از منکر دارد، در واقع به جامعۀ بشری این اعتماد بزرگ را میدهد که «وقتی مردم حضور و مشارکت داشته باشند، راهی غیر از راه خدا را انتخاب نخواهند کرد.
🔘 الآن ممکن است در دنیا و کشور خودمان، مردم راههای غلط را انتخاب کنند، یا در رأیگیریها اشخاص غیرشایسته را انتخاب کنند، بهدلیل اینکه قدرتمندان، از طریق رسانههای رذل، با وارونه جلوهدادن حقایق و دروغپراکنی، مردم را مأیوس میکنند تا مردم استضعاف را بپذیرند.
🔘 ولی اگر مردم تحت تأثیر اغواگری نباشند، نوعاً و غالباً بهدرستی انتخاب و عمل خواهند کرد، مخصوصاً در آخرالزمان که مردم با تجربۀ بشری، نتیجۀ راههای غلط را دیدهاند.
🔘 پس اینکه بگوییم «اگر مردم نخواستند کار به آنها سپرده بشود، چه میشود؟» فرض محالی است. همین الان در جامعۀ خودمان، اگر کار به مردم سپرده بشود و اطلاعات درست به مردم داده بشود، مردم بهترین انتخاب را میکنند تا منافعشان تأمین بشود.
🔘 در دولت قبلی، در ماجرای برجام و ارتباط با آمریکا، برجامیان اطلاعات غلط به مردم دادند. مردم ما هم صلحجو هستند و از سرِ عافیتطلبی و تنبلی رأی ندادند، بلکه گفتند اگر یک راه معقولی وجود دارد، چرا به خودمان سخت بگیریم؟
🔘 اگر اطلاعات درست به مردم داده میشد، همین احساسی که مردم در سالهای آخر دورۀ برجامیان داشتند، همان اول هم پیدا میکردند و با آنها همراهی نمیکردند.
🔘 آیا مردمیکردن حکمرانی به نفع مردم است؟ بله. آیا مردم مصلحت خویش را درست تشخیص میدهند؟ غالباً بله؛ البته ممکن است موارد نادر هم پدید بیاید ولی اگر مردم اطلاعات دقیق داشته باشند معمولاً درست اقدام میکنند.
🔘 رسولخدا(ص) میفرماید: اگر امر به معروف و نهی نکردید، سلطه اشرار واقع خواهد شد «لَيُسَلِّطَنَّ اللَّهُ شِرَارَكُم» رهبر انقلاب دربارۀ این روایت فرمود: امر بهمعروف و نهی از منکر، جهتش، ضدّ سلطه اشرار است، یعنی این امر و نهی، باید در مقابل سلطه اشرار باشد.
🔘 ایشان میفرماید: اولویت امر و نهی را آنجاهایی قرار بدهید که باعث تسلّط اشرار است؛ مثلاً اگر یک جوانی، یک زنی، حجابش خوب نبود ولی گناهش موجب تسلّط اشرار نمیشد، او در اولویت نیست...
🔘 برای اینکه تشخیص بدهیم اولویت در امر به معروف و نهی از منکر چیست، بینش سیاسی لازم است. مثلاً آیا مرگ بر آمریکا و مرگ بر بیحجاب، هر دو یک وزن دارد؟! ما نمیگوییم مسئلۀ بیحجابی مهم نیست؛ بلکه میگوییم باید دید کدامیک مهمتر است؟
🔘 رهبر انقلاب میفرماید: بعضی تصوّر میکنند امر به معروف و نهی از منکر، منحصر میشود به اینکه انسان به فلان زن یا فلان مردی که یک فرع دینی را رعایت نمیکند تذکّر بدهد... مهمترین قلم امر به معروف و نهی از منکر عبارت است از امر به بزرگترین معروفها که در درجه اوّل عبارت است از ایجاد نظام اسلامی و حفظ نظام اسلامی؛ حفظ عزّت و آبروی ملّت ایران... اعتلای فرهنگ...رونق دادن به اقتصاد و تولید...
🔘 کسی که وضعیت معیشت و نان و آب مردم را درست کرده است اگر به آنها بگوید «حجاب داشته باشید» مردم از او قبول میکنند.
👤علیرضا پناهیان۱۴۰۱/۱/۲۶
🚩 شبکه افق
#حکمرانی_مردمی
🆔 @Cultural_governance
ذائقه_سینمایی_ایرانیان_خلاصه_یافتهها.pdf
5.02M
🔴 گزارشی از یافتههای
پیمایش ملی ذائقۀ سینمایی ایرانیان منتشر شد
🔸به استناد این پیمایش، نیمی از پاسخگویان (50.3 درصد) روزی یک یا چند فیلم یا سریال تماشا میکنند.
🔸تماشای فیلم و سریال از طریق تلویزیون ایران، بیشترین فراوانی را نسبت به دیگر روشها دارد؛ بعد از آن به ترتیب؛ دانلود از اینترنت و تماشای فیلم و سریال از طریق ماهواره شیوههای رایج پاسخگویان برای تماشای فیلم و سریال است.
🔸ترجیح بیش از نیمی از پاسخگویان (58.1 درصد) بر تماشای فیلمهای سینمایی ایرانی است.
🔸به استناد این پیمایش، فیلمهای آمریکایی طرفداران بیشتری دارد.
🔸فیلمهای «متری شیش و نیم»، «اخراجیها»، «آینه بغل» و «مارمولک» جزء بهترین فیلمهای مخاطبان بوده است.
🔸اکثر پاسخگویان (73.9 درصد) اظهار داشتهاند که سریالهای ایرانی را بیشتر تماشا میکنند.
🔸در میان افرادی که «سریالهای خارجی» را تماشا میکنند سریالهای آمریکایی و ترکیهای در ردۀ اول و دوم قرار گرفتهاند.
🔸«پایتخت»، «دودکش» و «یوسف پیامبر» بهترین سریال پاسخگویان است.
#صدا_و_سیما
#سینما
📢 ایتا | تلگرام | بله
🆔@cultural_governance
🔊 نقد شیوه جذب ورودی های حوزه های علمیه و آسیب شناسی انصرافی ها
🔺چند سالی هست که میزان ورودی های #حوزه_های_علمیه کمتر از قبل شده و از ورودی ها هم هر سال تعدادی انصراف داده از تحصیل حوزه کنار می کشند.
▫️اینجا دو سوال مهم مطرح می شود که لازم است در جای خود مورد بررسی و نقد عالمانه قرار بگیرند:
1️⃣ سوال اول اینکه اساسا چرا استقبال از تحصیل در حوزه های علمیه نسبت به قبل کمتر شده است؟
2️⃣ سوال دوم پیرامون دلیل انصرافی ها و میزان دقت در مصاحبه های ورودی و تست های شخصیت و … می باشد که به هر حال نباید اینگونه باشد که دانش آموز و یا دانشجویی بعد از ورود به حوزه به راحتی انصراف بدهد.
🔻 حجت الاسلام شریفی:
🛎 مدارس حق خودشان میدانستند، طلبه ای که خودشان میخواهند مسائل تحصیلی آنها را پیگیری نمایند، خودشان #مصاحبه اش را انجام بدهند.
🛎 ستاد #مرکز_مدیریت، نیروی لازم برای این مساله را در حد وسیع در اختیار نداشته و یا اینکه نمیتوانست از تمامی سلیقه ها در این زمینه برخوردار باشد، در حالی که با روش فعلی، از تمامی سلیقه ها و ظرفیت های مرکز استفاده می شود.
متن کامل مصاحبه و پاسخ های بیشتر به این سوالات در سایت #صدای_حوزه:
v-o-h.ir/?p=30250
#نقد_سازمان_فرهنگی | #نقد_درون_گفتمانی
🆔 @Cultural_governance
🔻 مروری بر فعالیت های اندیشکده حکمرانی در سالی که گذشت
🔗 علاقه مندان میتوانند برای مطالعه این سالنامه بر روی لینک زیر کلیک نمایند:
https://b2n.ir/n03209
#اندیشکده
📢 ایتا | تلگرام | بله
🆔@cultural_governance
🔺تاثیر جنگ جهانی بر افزایش فحشا در جامعه اروپایی
📚 در کتاب «جنگ جهانی اول» نوشته «دیوید اونز» به نقش جنگ جهانی اول در فاصله گرفتن زنان از نقشهای اصلی خود در زندگی و گسترش زنازادگی که در نتیجهی دوری دختران از خانواده بود، اشاره میکند!
⏪ در فصل۱۲ و صفحه۱۶۷ این کتاب میخوانیم:
🔻«اشتغال زنان در چنان ابعاد وسیعی مشکلاتی اجتماعی به بار آورد و موجب بروز نگرانیهایی درباره سلامت اخلاقی آنان شد.
🔻سازمانهایی نظیر «گشت زنان» و «انجمن شرافت زنان» توفیقی در مهار رشد سی درصدی آمار تولد کودکان نامشروع (حرامزاده) در خلال سالهای جنگ حاصل نکردند. دوری دختران از خانه و خانواده، آزادی بیشتری نصیبشان کرد که به تبع آن نگرش و رفتارشان نیز دستخوش تغییراتی گشت.
🔻آرایش و مصرف سیگار همهگیر شد، همچنان که شرب الکل به میخانهها کشید و از حیث وضعیت پوشش نیز دامن کوتاه و سینه بند، جای دامن بلند و زیر پوش زنانه را گرفت. برخی از زنان جوان به زبانی سخن میگفتند که والدین و پدربزرگ و مادربزرگشان را متحیّر میساخت.
🔻برآوردها نشان میدهد در واپسین سال جنگ، بیش از یک میلیون و سیصد هزار زن به کار اشتغال داشتند و نیمی از آنان عهدهدار شغلهایی بودند که سابقاً در اختیار مردان بود.»
🗓 نوزدهم ژوئن، #روز_جهانی مقابله با خشونت جنسی علیه زنان در جنگ
📄 #کتاب_شناسی :
کتاب «جنگ جهانی اول»
نویسنده: «دیوید اونز»
مترجم: «بابک محقق»
انتشارات: «فرهنگ جاوید
#زیست_جنسی | #اخلاق_جنسی
📢 ایتا | تلگرام | بله
🆔@cultural_governance
🔸گزارش علمی
🔺نقشه مسائل اجتماعی-فرهنگی شیعیان ایران
بنابر دیدگاه 60 نفر از پژوهشگران دانشگاهی و فعالان اجتماعی-فرهنگی منتشر شد.
(برای مطالعه خلاصه نتایج این پژوهش به گزارش راهبردی مراجعه بفرمایید)
#امایش_فرهنگی
📢 ایتا | تلگرام | بله
🆔@cultural_governance
🔰 شبکه سبک زندگی جنان در راستای حل مسائل دغدغهها و مشکلات خود در لایههای مختلف، اقدام به برگزاری رویدادی با نام دستبهدست میکند.
دستبهدست
🔸🔹اولین رویداد بررسی مسائل شبکه سبک زندگی جنان
❇️ از دانشجویان و طلاب و دغدغهمندان حوزه سبک زندگی دعوت میشود، جهت همفکری دربارهی مسائل تحقیقی پژوهشی، لجستیک و پشتیبانی، تولید محتوا و فضای مجازی و... در این رویداد حضور بههم رسانند.
🕌 مکان: تهران، خیابان انقلاب، بین ابوریحان و فلسطین، بنبست مهارت
⏰ زمان: اوایل بهمن ماه(زمان دقیق در اطلاعیهی بعدی اعلام میگردد)
🔰 جهت تکمیل فرم پیش ثبتنام، از طریق لینک زیر اقدام نمایید:
🌐 https://formafzar.com/form/cb1k2
توضیحات بیشتر:
https://zil.ink/dast_bedast
#رویداد
📢 ایتا | تلگرام | بله
🆔@cultural_governance
🖇معرفی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
💠این پژوهشگاه قصد دارد تا از پژوهشگاهی که صرفاً به مطالعات دانشگاهی، بنیادین و نظری میپردازد، تبدیل به پژوهشگاهی شود که مسایل وزارتخانه و حوزه کلان فرهنگ و هنر را بررسی و حل نماید.
سامانه های راه اندازی شده این پژوهشگاه به شرح زیر می باشد:
🔺سامانه ارایه پژوهش ها
🌐https://www.ricac.ac.ir/
🔺سامانه ارایه جلسات نخبگانی
🌐https://www.aparat.com/ricac
🔺سامانه رصد فرهنگی
🌐https://ircud.ir/
🔅 منادی 🔅
مرکز رصد پلتفرم های مجازی
🆔 @Monady_ir
🔰 دوازدهمین نشست علمی با عنوان «نقش عدالت در ساختار فرهنگی نظام اسلامی» در راستای همایش «بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور» به صورت حضوری و مجازی برگزار شد.
🔰آقای دکتر سیدباقری خاطرنشان کرد وقتی از بازسازی فرهنگی آن صحبت میکنیم نخستین دغدغهای که ایجاد میشود مربوط به عادلانه بودن آن است. عدالت فرهنگی ارزش بنیادینی است که با فراگیرشدن آن تمام شهروندان به طور بایسته و شایسته میتوانند به امتیازات فرهنگی دسترسی پیدا کنند.
🔰در این نشست مطرح شد که کاستن نقش دولت و حضور فعال مردم در عرصه فرهنگ و فرهنگسازی میتواند از طریق اعطای حقوق اندیشمندان، متفکرین و منتقدین و معترضین ایفا شود و به ایجاد یا بازسازی ساختار فرهنگی کمک کند.
🔸 برای خواندن مشروح این خبر کلیک کنید
#حکمرانی_فرهنگی
📢 ایتا | تلگرام | بله
🆔@cultural_governance
🔴⚡️همایش ملی حکمرانی اسلامی برگزار می شود!
🔺با حضور نخبگان و صاحبنظران حوزه و دانشگاه و مشارکت دستگاه های علمی و اجرایی کشور برگزار می شود
🔺همایش ملی حکمرانی اسلامی توسط پژوهشکده نظام های اسلامی پژوهشگاه و با مشارکت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه قم و خبرگزاری رسا با حضور نخبگان و صاحبنظران این حوزه با سخنرانی آیت الله عباس کعبی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و حجت الاسلام و المسلمین استاد عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در قم برگزار می گردد.
#حکمرانی_فرهنگی
📢 ایتا | تلگرام | بله
🆔@cultural_governance
🔖گزارش عملکرد حجت الاسلام خسروپناه در موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
#شورای_عالی_انقلاب_فرهنگی
📢 ایتا | تلگرام | بله
🆔@cultural_governance
🎬 مجموعه مستند و فیلم
💡#رَهبَر؛ مجموعه آثار با موضوع ابعاد شخصیتی و سیره فرهنگی سیاسی امام سید علی خامنهای را در عماریار ببینید 🔻
▫️ مستند امتحان
▪️ مستند خامنئی
▫️ مستند امین فارسی
▪️ مستند غیررسمی
▫️ مستند در لباس سربازی
▪️ مستند روایت رهبری
▫️ مستند لشکر زینبی
▪️ مستند وقتی آمد
▫️ مستند آقاسید
▪️ مستند یک روز بخصوص
▫️ موشن گرافیک خوش قدم
▪️ موشن گرافیک نعمت الهی
🎥 برای دانلود و تماشای آثار بالا کلیک نمایید
📢 ایتا | تلگرام | بله
🆔@cultural_governance
بلای حکمرانی در ایران
https://virasty.com/Mogtaba_farhang/1674455590780802171
فراخوان دومین جایزه کتاب روایت پیشرفت
در ۲ بخش حکمرانی و حرکتهای مردمی و جهادی
تارنما
ravayatepishraft.ir
شماره تماس
۰۲۱-۲۸۴۲۵۷۱۳
کانال جایزه در پیامرسان بله
@ravayatepishraftaward
📢 ایتا | تلگرام | بله
🆔@cultural_governance
اندیشکده حکمروایی فرهنگ و صنایع خلاق و مجله علمی سیاستنامه علم و فناوری برگزار میکنند:
🔴فراخوان ویژه نامه «توسعه صنایع فرهنگی و خلاق»
(داوری باز و شفاف تا پس از انتشار)
سردبیر علمی: : دکتر علی ملکی
🔻محورهای آثار:
# نقش و اثر فناوریهای نوین بر صنایع فرهنگی و خلاق
# راهکارهای گسترش تبادلات بین المللی در صنایع فرهنگی و خلاق
# وضعیت نوآوری در صنایع فرهنگی و خلاق
# راهکارهای تحولی صنایع فرهنگی و خلاق در ایران
# مدل مطلوب حکمرانی صنایع فرهنگی و خلاق/
# تامین مالی و زیرساخت صنایع فرهنگی و خلاق
# راهکارهای پایدارسازِ اقتصاد صنایع فرهنگی و خلاق
🔻 تاریخهای مهم:
☑️ دریافت چکیده 300 - 500 کلمهای تا ۳۰ بهمن ۱۴۰۱
☑️ اعلام چکیدههای پذیرفتهشده تا ۸ اسفند ۱۴۰۱
☑️ مهلت ارسال مقاله کامل: ۳۱ فروردین ۱۴۰۲ (سه تا 10 هزار کلمه)
☑️ اعلام نتيجه داوری: ۳۱ خرداد ۱۴۰۲
🔗جزییات بیشتر و متن فراخوان را از وبسایت سیاستنامهی علم و فناوری بخوانید:
http://stpl.ristip.sharif.ir/page_16.html
🔸آدرس وبسایت نشریه جهت ارسال چکیده: http://stpl.ristip.sharif.ir
#صنایع_فرهنگی | #نواوری_فرهنگی
📢 ایتا | تلگرام | بله
🆔@cultural_governance
گزارش طرح پژوهشی(پروژه)
✔️ موضوع طرح
"گزارش وضعيت هزينهكرد فرهنگي خانوار"
👤تهیه کننده گزارش:
اندیشکده حکمروایی فرهنگ و صنایع خلاق پژوهشکده سیاست گذاری دانشگاه شریف
• کارفرما:
گروه سیاستپژوهی و تحلیل داده نمافر
📆 سال آغاز و پایان: ۱۴۰۱-۱۴۰۱
📍 لینک دریافت گزارش:
https://spri.sharif.ir/projects/گزارش-وضعيت-هزينه-كرد-فرهنگي-خانوار
#خانواده | #جمعیت
📢 ایتا | تلگرام | بله
🆔@cultural_governance
✅ ۵ درصد اعتبارات پژوهشی صرف مطالعات مرتبط با خانواده و رشد جمعیت میشود
🔻 دکتر محمدعلی زلفیگل در دومین جلسه ستاد جوانی جمعیت:
🔹 مطابق با ماده 34 قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، وزارتخانههای علوم، تحقیقات و فناوری و آموزش و پرورش مکلف به ایجاد، گسترش و تقویت رشتههای تحصیلی در همه دانشگاههای کشور متناسب با جایگاه و نقش خانواده و زن بر اساس فرهنگی اسلامی – ایرانی از قبیل مدیریت خانه و خانواده هستند.
🔹 وزارت علوم مکلف است 5 درصد از اعتبارات پژوهشی خود را به مطالعات و پژوهشهای مرتبط با خانواده و رشد جمعیت در راستای اولویتهای پژوهشی که هر ساله از سوی ستاد ملی جمعیت تعیین میشود، اختصاص دهد. لذا این بودجه در اختیار موسسه تحقیقات جمعیت کشور قرار میگیرد تا در راستای اولویتهای تحقیقاتی ستاد هزینه کند.
🔹 بخشی از اعتبارات برای حمایت از پایاننامههای کارشناسی ارشد و دکترا و بخشی نیز در جهت حمایت از پژوهشگران پسادکترا در نظر گرفته میشود. اولویتهای تحقیقاتی مرتبط با خانواده و رشد جمعیت می توانند در سامانه «نان» نیز ثبت شود.
📚 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=29380
#خانواده | #جمعیت
#بودجه_فرهنگی
📢 ایتا | تلگرام | بله
🆔@cultural_governance
از اینکه سهم بودجه نهادهای مهم فرهنگی کشور مثل صداسیما، ستاد امربه معروف،
نهاد رهبری در دانشگاه، شورای عالی حوزه علمیه، دفتر تبلیغات اسلامی و..
در اوج جنگ جهانی شناختی ترکیبی
حتی به ۰/۰۰۵ بودجه کشور نرسد
خیلی ناراحتم..
این رقم معادل هزینه چند فیلم سینمایی هالیوودی بیشتر نیست!
این رقم شاید صرفا گردش مالی چند روزنامه و سایت اقتصادی جریان لیبرال کشور که روزانه صدها خبر دروغ علیه معیشت مردم تولید میکنند هم نباشد!
رقمی کمتر از بودجه فقط یکی از شبکه های ماهواره ای مهاجم علیه روح و روان مردم کشور..
و من از این مظلومیت جبهه فرهنگی کشور ناراحتم..
✍️سیدامیرحسین حسینی
#بودجه_فرهنگی
📢 ایتا | تلگرام | بله
🆔@cultural_governance
🌀 تأملی در بودجه دولتی حوزههای علمیه
📝 مغالطات دردناک
🖋 علی مهدوی
🔻 بخش نخست
🔸 گاه از زبان برخی نمایندگان معمم مجلس شورای اسلامی و گاه برخی خواص -در بیان لزوم تخصیص بودجه به حوزهها و همچنین دفاع از ضرورت افزایش بودجهی حوزههای علمیه- میشنویم:
❗️«طلاب از ضعیفترین اقشار جامعه هستند؛ برای همین لازم است بودجهی حوزههای علمیه عدد قابل توجهی باشد!»
♨️ در حالی که اهم بودجهی نهادهای حوزوی خرج حقوق و مزایای کارمندان و هزینههای جاری نهادهای عریض و طویل ایجادشده در حوزههای علمیه میشود.
✅ بد نیست نسبت تقریبی مخارج این نهادها از محل بودجه را بدانیم:
➖ حقوق و دستمزد کارکنان حوزه: ۶۰ درصد
➖ هزینههای جاری نهادهای حوزوی: ۱۳ درصد
➖ حق التدریس: ۱۲ درصد
➖ بودجه برنامهای: ۱۵ درصد (آنچه برای اجرای برنامههای حوزه باقی میماند)
🔺 یعنی همهی آن چیزی که قرار است خرج برنامههای حوزوی مربوط به طلاب (نه معیشت طلاب) شود حتی ۲۰ درصد کل بودجه هم نیست!
🔢 شورای عالی حوزههای علمیه (برادران)، شورای سیاستگذاری حوزههای علمیه خواهران + جامعة الزهرا، جامعة المصطفی، شورای حوزههای علمیه خراسان و دفتر تبلیغات، شش نهاد رسمی ادارهی حوزههای علمیه هستند که هرساله بودجه قابل توجه دولتی (چند هزار میلیارد تومان) دریافت میکنند.
❇️ بنابراین این بودجه هیچ ربطی اصلا به #معیشت_طلاب و اینکه طلاب از قشر ضعیف یا قوی جامعه باشند ندارد.
کما اینکه دانشگاههای دولتی نیز بودجههای کلان چندهزار میلیاردی دارند.
📌 ادامه دارد...
#فصل_بودجه
#بودجه_فرهنگی
📢 ایتا | تلگرام | بله
🆔@cultural_governance
🌀 تأملی در بودجه دولتی حوزههای علمیه
📝 بخش دوم: حوزه و دیوانسالاری اداری
🖋 علی مهدوی
❓البته یک سؤال باقی میماند، ساختارهای متعدد حوزوی طی سه دههی گذشته تا چه حد حوزههای علمیه را به اهداف مطلوب رسانده است و آیا مسیر طیشده، مسیری صددرصد صحیح بوده است؟
❓یا احیانا فربهشدن ساختارها در برخی موارد، بجای تسهیل امور، تازه به کندشدن تحول حوزههای علمیه انجامیده است؟
❇️ روشن است آنچه توسط مسؤولین محترم نهادهای حوزوی به عنوان ساختار و برنامه حوزههای علمیه شکل گرفته است، از سر دغدغه و دلسوزی بوده است و صد البته نقاط قوت و برکات آنها را نباید نادیده گرفت؛
🔻 اما از طرف دیگر، آسیبشناسی و تصحیح اشتباهات و رخدادهای غلط هم از لوازم قطعی برای پویایی نهادهای حوزوی است.
♨️ عدم تحقق مطالبات رهبری و مراجع از حوزههای علمیه که شواهد آن در «کاهش جذب حوزههای علمیه، افزایش ریزشها، دانشگاهیشدن حوزه، فراموشی سنتهای ساختاری حوزه و شیوههای تعلیم و تعلم، ضعف در فقه حکومتی، کمتوجهی به رشد همه علوم اسلامی، کندتر شدن روند تحصیلی در حوزه، عدم شناسایی استعدادهای مختلف و متنوع طلاب، عدم استحصال حداکثری از ظرفیتهای موجود در بدنهی اساتید و طلاب حوزههای علمیه، کملطفی در حق #نخبگان_تبلیغی، موازیکاری نهادهای حوزوی و عدم نوآوری در روشهای ناقص و معیوب مثل #امتحان_شفاهی، امتحان استادی، پایاننامه و ...» عیان است، از ابهاماتی است که به دنبال پاسخ به این پرسش هستند که با وجود این همه ساختارهای حوزوی و ایجاد ستاد و صف و ... پس چرا همچنان این مشکلات به قوت خود باقی است؟
📌 ادامه دارد...
#فصل_بودجه
#بودجه_فرهنگی
📢 ایتا | تلگرام | بله
🆔@cultural_governance
🌀 تأملی در بودجه دولتی حوزههای علمیه
📝 بخش سوم: مبهمبودن آثار قبض و بسط بودجه
🖋 علی مهدوی
🔸 دولت اول احمدینژاد، دورهی گشایش بودجه برای نهادهای حوزوی -علی الخصوص شورای عالی و مرکز مدیریت حوزههای علمیه- بود.
تنها در یکی از سالها رقمی بالغ بر ده برابر آنچه توقع برخی بزرگان به عنوان بودجه حوزه بود، تخصیص یافت که به نسبت آن سال رقم قابل توجهی بود.
🔹 رفته رفته در پایان دولت دوم احمدینژاد و دو دولت حسن روحانی، بودجههای حوزه به شدت محدود شد و حتی طبق اذعان برخی مسؤولین، رقمی کمتر از آنچه تخصیص مییافت به حساب نهادهای حوزوی واریز میشد.
میتوان گفت در دولت کنونی مجدد آثار گشایش بودجه -چه در سال گذشته و چه سال جاری- به خوبی هویداست.
✅ اینکه مسؤولین حوزه در شرایط محدودیت بودجه توانستند به رتق و فتق امور بپردازند، از توانمندی و نقاط قوت ایشان است؛
🔻 اما سؤالاتی برای بدنه حوزههای علمیه وجود دارد:
❓اساسا حوزههای علمیه در این دورههای قبض و بسط بودجه، چه تغییر و تحولاتی داشته است؟
❓خروجی تحولی و آثار مثبت گشایش بودجه را در چه مواردی میتوان دید؟
❓برنامههایی که در دوران گشایش بودجه اجرا شدند و خروجیهای ملموس علمی، تبلیغی و اجتماعی داشتند چیست؟
❓برنامهها و نمود اجتماعی حوزههای علمیه در مسألهی فرهنگ و همچنین رشد شاخص دینداری مردم چیست؟
♨️ طبعا وقتی این موارد حتی برای طلاب و اساتید روشن نباشند، برای جامعه هم نمیتوان لزوم رقمهای چندصد و چندهزار میلیاردی را تبیین کرد.
❇️ امیدواریم مسؤولین محترم نهادهای مختلف حوزوی این موضوع را جدی بگیرند و هرسال گزارشی از دستاوردها و اقدامات علمی، فرهنگی، تبلیغی و اجتماعی حوزههای علمیه ارائه کنند.
#فصل_بودجه
#بودجه_فرهنگی
📢 ایتا | تلگرام | بله
🆔@cultural_governance
📝 چرا شبکههای برونمرزی صداوسیما تعطیل میشوند؟!
✍️ #علیرضا_نظری عضو هیئت علمی #گروه_فرهنگی_و_اجتماعی
🔻شبکههای رادیویی و تلویزیونی معاونت برون مرزی صداوسیما با 30 زبان زنده با مردم دنیا ارتباط دارند و طبق پیوست قانون بودجه سال 1398، تعداد 66 شبکه رادیویی و تلویزیونی را شامل میشود. ارتباطی که علاوه بر انتقال رویکرد اسلامی نظام، به تعامل فرهنگی و سیاسی نیز میبایست کمک کند.
🔻معاون برون مرزی سازمان صداوسیما پس از اعلام تعطیلی سه شبکه رادیویی و تلویزیونی از مجموعه تحت مدیریت خود، بهتازگی گفته «پرستیوی، العالم، آی فیلم انگلیسی و عربی نیز از روی ماهواره حذف خواهند شد» که دلیل این مسئله را دریافت نکردن «حتی یک دلار از سهمیه ارزی» دانسته است.
🔻اگر همین امروز تمامی رادیوها و تلویزیونهای برون مرزی خاموش شوند و سیگنالدهی آنها قطع شود، چه لطمهای به پوشش اخبار ایران در بیرون از مرزها وارد میشود؟ آیا زبان نظام قاصر است از اینکه در شبکههای اجتماعی و سایتها و خبرگزاریها نگاه خود را مطرح کند یا اینکه صرفا این شبکهها ویترینی هستند برای اعلام حضور در بین شبکههای ماهوارهای و لزوم روشن ماندن آنها نه از روی تاثیرگذاری و جذب مخاطب که از روی تکرارپذیری و الزام تداوم این روند، ادامه مییابد؟
🔻گزارشهای سالانه و دورهای مبنی بر تعداد و رضایت مخاطبان شبکههای برون مرزی (آنطور که مرتبط با شبکههای رادیو و تلویزیونی سراسری و استانی منتشر میشود) وجود ندارد یا در دسترس نیست. به عبارت دیگر نمیتوان تخمین زد که شبکههای برون مرزی برای چه کسی پخش میشوند و آیا مخاطبانشان آنها را میبینند؟
🔻بخشی از وظایف صداوسیما به عنوان یک رسانه حاکمیتی، تبلیغ و ترویج خدمات و رویکرد نظام در حوزههای مختلف برای ملتهاست. از این جهت میتوان وجود معاونت برونمرزی را توجیه کرد، اما صرفا وجود آن اهمیت ندارد. آنچه که مهم است، عملکرد این رسانههاست. ارائهی گزارشهای دقیق به دولت و نهادهای نظارتی و انتشار گزارشهای ارزیابی عملکرد، مخاطبپژوهی و برنامهریزی جهتمند برای این رسانهها اهمیت بسزایی دارد.
📝متن کامل یادداشت را در #خبرگزاری_الف بخوانید:
🌐 https://www.alef.ir/news/3990329023.html
💠 پژوهشکده حکمت
#صدا_و_سیما
#نقد_سازمان_فرهنگی
📢 ایتا | تلگرام | بله
🆔@cultural_governance
🔹 سینماگران از بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور می گویند؛
🔸 از ضرورت نظارت عالیه بر عرصه های فرهنگی و هنری کشور تا لزوم توجه به نفوذ فرهنگی و هدر رفت بودجهها
♦️ سینماپرس: تعدادی از سینماگران و کارشناسان فرهنگی در خصوص بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور متذکر شدند: مطالبات و دغدغه های رهبری در حوزه های فرهنگی اجرایی نشده؛ در همین راستا است که ضرورت نظارت عالیه شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح می شود تا با هدایت ساختارهای فرهنگی در مسیر اهداف انقلاب اسلامی، ضمن شناسایی جریانات نفوذ فرهنگی در جهت خنثی سازی، زمینه اثربخشی هر چه بهتر بودجه های فرهنگی را فراهم سازد.
🎬 https://www.cinemapress.ir/news/143023/
#حکمرانی_فرهنگی
📢 ایتا | تلگرام | بله
🆔@cultural_governance
🔴⚡️مجموعه استوری #روایت_دیدار
🔺سرخط نکات رهبر معظم انقلاب در دیدار با جمعی از مدیران سازمان تبلیغات اسلامی
#سازمان_تبلیغات
#نقد_سازمان_فرهنگی
📢 ایتا | تلگرام | بله
🆔@cultural_governance