eitaa logo
حکمرانی فرهنگی
4.4هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
205 ویدیو
357 فایل
📚اولین میکرورسانه حکمرانی و سیاستگذاری فرهنگی 🗂مرکز گفتمان سازی و تسهیل گری مسائل فرهنگی 👤روابط عمومی: @admin_activism ۴۴۸۸ گروه اندیشه ورزی حکمرانی فرهنگی👇 https://eitaa.com/joinchat/683213486Ce83398f890
مشاهده در ایتا
دانلود
حکمرانی فرهنگی
🔴⚡️مناظره و 🔺هم اکنون شبکه چهارم سیما ۸ بهمن ساعت ۲۲ و ۳۰ دقیقه 🔺شیوه، برنامه ای گفت‌وگو محور است که به موضوعات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و مفاهیم بنیادین آن ها و مسائل روز جامعه می‌پردازد. تماشای این برنامه را از دست ندهید... 🆔@cultural_governance
❇️ میز بانوان مرکز نوآوری‌های اجتماعی مبتدا برگزار می‌کند: پنجمین دورهمی چندشنبه‌های نوآوری با موضوع «سبک زندگی ایرانی‌اسلامی» 🔶 من مانا گزارش تجربه‌ی فعالان، ایده‌پردازان و نوآوران عرصهٔ «سبک زندگی ایرانی‌اسلامی» خانم‌ها: ۱.طهورا حاجیوند با ایده‌ٔ «فروشگاه ربیع» ۲.زهرا شجاعی با ایده‌ٔ «تردینک» ۳.سولماز زینلی با ایده‌ٔ «تولید پوشاک اسلامی هدی» ۴.فرزانه آخودداد با ایده‌ٔ «آموزش و تربیت بازی‌محور» ۵.عارفه خوش‌روزگار با ایده‌ٔ «خانه‌ٔ تمدن‌ساز» 🔶 عصرانه نوآورانه گرم‌نوش گفت‌وگو، شیرینی لبخند و قابی برای فردا 🔶 شرایط نگهداری کودکان عزیز شما فراهم است. زمان: یک‌شنبه، ۹ بهمن‌، ساعت ۱۵ تا ۱۷ مکان: ۲۰متری گلستان ، نبش کوچه ۴، مرکز نوآوری‌های اجتماعی مبتدا، خانه مصلحان مسلمان
✅ انتشار مجموعه مقالات همایش ملی سیاست‌گذاری عمومی و حکمرانی اسلامی 🔹 همایش ملی سیاست‌گذاری عمومی و حکمرانی اسلامی به همت مجمع عالی علوم انسانی اسلامی و با همکاری برخی از مراکز علمی ـ تحقیقاتی کشور، از ۲۹ آذر تا ۱۴ دی ۱۴۰۰ در تهران برگزار شد. مجموعه مقالات این همایش در ۷ جلد توسط انتشارات آفتاب توسعه منتشر و در اختیار علاقمندان به این حوزه قرار گرفته است. 🌐 عناوین مقالات: 🆔http://ihkn.ir/?p=31521 🆔@cultural_governance
✅ مفهوم شناسی «تحول انقلابی» ساختار فرهنگی در گفت‌وگو با حجت الاسلام علیرضا پیروزمند 💢 منتهی در گام دوم که درباره بازسازی فرهنگی انقلاب اسلامی صحبت می‌کنیم، یکی از نقاطی که باید روی آن دست بگذاریم، این موضوع است که نحوه ارتقای مشارکت مردم در فعالیت‌های فرهنگی چگونه است؛ حتی در عرصه تربیت این سهل رخ داده است که مردم تصورشان آن شد که تربیت کودکان آنها برعهده مهدکودک، مدرسه و رسانه است؛لذا سهم خانواده‌ها در مسئولیت‌ تربیت کاهش یافت و به همان میزان آسیب‌پذیر شدیم. 💢 یکی از عواملی که باعث شده، شورا عالی انقلاب فرهنگی نفوذ کافی نداشته باشد، غیر از عوامل داخلی خودش این است که در ساختار فرهنگی کشور، دستگاه‌ها به صورت قانونی موظف به پاسخگویی به این شورای نیستند، بلکه موظف به پاسخگویی به دفتر مقام معظم رهبری یا رئیس‌جمهور هستند. 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=31377 🆔 @cultural_governance
تربیت رهبران مدرسه کندی هاروارد مجموعه یادداشت های «تربیت رهبران» به تبیین الگوی پرورش و تربیت رهبران و حکمرانان جهانی می‌پردازد. مسئله‌ای که طی یک سده اخیر مورد توجه آمریکا و کشورهای غربی قرار گرفته است؛ چرا که اداره جهان و گسترش ارزش های لیبرال دموکراسی مبتنی بر فرآیندهایی است که رهبران کشورها زمینه ساز آن خواهند بود. بر این اساس با اهمیت یافتن ساماندهی افکار عمومی، مؤسسات گوناگونی با خلق رویکردهای نوین در پی تربیت عناصری بوده‌اند که آنان را در پیشبرد این اهداف یاری نمایند. در این یادداشت که یکی از موردکاوی های این حوزه می باشد، تلاش شده است تا مهم ترین مجموعه‌ها و الگوهای موجود در زمینه تربیت رهبران و پرورش مدیران مورد بررسی قرار گیرند. از آنجا که یکی از مهم ترین لوازم حرکت تمدنی انقلاب اسلامی نیز تربیت نیروی انسانی طراز می باشد، بررسی مدل ها و الگوهایی از این دست، تجارب ارزنده ای را پیش روی ما قرار می دهد تا بتوانیم ضمن بازتعریف اقدامات گذشته به طراحی الگویی مناسب برای تربیت حکمرانان جوان دست یابیم. در یادداشت پیش رو به معرفی «مدرسه کندی هاروارد» پرداخته شده و مسائلی نظیر اهداف، ساختار، مأموریت‌ها، برنامه‌ها و خروجی‌های این مجموعه به صورت اجمالی مورد مطالعه قرار گرفته است. این مؤسسه که بالغ بر ده مرکز تخصصی را در ذیل خود تعریف کرده است، نمود یک سازمان و تشکیلات تخصصی می‌باشد که توانسته در طول سالیان متمادی رهبران بزرگی را در سراسر جهان تربیت نماید. این امر باعث شده است تا از مدرسه کندی به عنوان یکی از مهم‌ترین نهادهای پرورش رهبران جهانی یاد کرد. 🆔 @cultural_governance
شما می‌توانید متن کامل یادداشت "تربیت رهبران؛ مدرسه کندی هاروارد" را در سایت عصر‌پیشرفت به نشانی زیر مطالعه نمایید https://asr-e-pishraft.ir/?p=7191 🆔@cultural_governance
💢 در حوزه‌های علوم انسانی، پیچیده‌تر از موضوع فرهنگ وجود ندارد 🔰 آیت الله علی اکبر رشاد مطرح کرد؛ 📝 در حوزه‌های علوم انسانی، پیچیده‌تر از موضوع فرهنگ وجود ندارد. اساس انقلاب و نظام ما در گرو حل موضوع فرهنگ است. 📝 برخی این هنر را نداریم که مطالب را به صورت اساسی و با زبان زمان و روان و همه فهم نگارش کنیم، هنری که استاد شهید مطهری و آیت‌الله مصباح یزدی از آن برخوردار بودند. 📝 اصولا فرهنگ از یک طیف تشکیل می‌شود و لزوما انباشته است و اگر یک قومی در گوشه‌ای از کشور برخی عادت و رسوم، برخی تصورات،‌ علائق و سلایق و گرایش‌ها و کنش‌های متفاوت دارند، صحیح نیست که بگوییم یک فرهنگ است، بلکه آن شبهه فرهنگ و جزئی از فرهنگ است. ولی در کلان یک انباشت باید رخ دهد. 📝 دست‌کم ۳۶ عنصر داریم که یکی از آن‌ها فرهنگ است. برخی فرهنگ‌پیوندند، برخی بن‌فرهنگ‌اند، برخی پایه‌فرهنگ‌اند، برخی فرهنگ‌سازند ولی خوب جزو فرهنگ نیستند. برخی فرهنگ‌گر هستند که افراد مرجع هستند و جزو فرهنگ نیستند. 📚 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=30677 🆔 @cultural_governance
❇️منطق حکمرانیِ آیت‌الله خامنه‌ای: همه‌چیز در اختیار «همه» است همچنان که پیش‌بینی می‌شد، مهدی نصیری در روند تشدیدشونده‌ای قرار گرفته و شتاب پس رفتن‌هایش دوچندان شده است. او در یادداشت جدیدی که نگاشته، ادّعا کرده است که قدرت در شخص آیت‌الله خامنه‌ای، منحصر شده و تمام‌ بخش‌های حاکمیّت و جامعه، بی‌اختیار و نظاره‌گر مانده‌اند و تنها اوست که برای همه تصمیم می‌گیرد. در این باره، حاشیه‌های انتقادیِ مهمی وجود دارند. 🔰۱.مهم‌ترین کاری که قانون اساسی بر عهدۀ رهبری نهاده، «تعیین سیاست‌های کلّیِ نظام» است و این سیاست‌ها نیز به‌طور طبیعی، دایره و دامنه‌ای را برای حرکت دیگران تعریف می‌کنند، امّا: اوّلاً، این امر، در خود «قانون اساسی» آمده است و کنشی «فراقانونی» نیست که بتوان بر شخص آیت‌الله خامنه‌ای خُرده گرفت. اگر ایشان این‌گونه عمل نکند باید به ایشان انتقاد کرد که چرا به قانون عمل نمی‌کند، نه این‌که التزام ایشان به قانون را به معنی انحصارگرایی و خودمرکزبینی در قدرت تفسیر کنیم. ثانیاً، روشن است که همۀ نظام‌های سیاسی، «چهارچوب‌های بنیادی» و «ارزش‌های غایی» دارند و این‌گونه نیست که اجازه دهند «تلاطم‌های ساختارشکن» و «نوسان‌های زیگزاگی» به آنها راه یابند. فقدان مدار برای حرکت یعنی حرکت‌های چرخه‌ای و غیرتکاملی و بی‌سرانجام. ثالثاً، چهارچوب‌هایی که آیت‌الله خامنه‌ای در سایۀ سیاست‌های کلّیِ نظام طرّاحی کرده است، آن اندازه «کلّی» و «وسیع» هستند که «تنوّع» و «تکثّر» در درون‌شان معنا داشته باشد و این‌طور نیست که نیروهای سیاسی نتوانند «رویکردهای خاصِ» خویش را دنبال کنند. در عمل نیز مشاهده کردیم که واقعیّت‌های نظام جمهوری اسلامی، سرشار از «تعدّدها» و «گوناگونی‌ها» است و سلایق و جهت‌گیری‌های مختلف در آن راه دارند. به این معنی، هیچ‌گاه یکنواختی و یکدستی در نظام راه نداشته است. رابعاً، سیاست‌های کلّیِ نظام، «سلیقه‌ای» و «شخصی» نیستند، بلکه از مجرای «مشورت‌های کارشناسانه» می‌گذرند و هر یک «اثبات‌پذیر» هستند؛ یعنی این‌گونه نیست که سلایقِ شخصیِ آیت‌الله خامنه‌ای در قالب سیاست‌های کلّی حاکم شوند، بی‌آن‌که اعتبار معرفتی و وزانت علمی داشته باشند. در عمل نیز مشاهده می‌کنیم که نیروها و اجتماع‌های علمیِ متعدّدی با این سیاست‌ها موافقند و اگر هم انتقادی دارند، نسبت به اجرایی‌نشدن برخی از آنها است، نه نامعقولیّت‌شان. پس این سیاست‌ها، بین‌الاذهانی و موجّه هستند. 🔰۲.اگر هم غرض، «احکام حکومتی» است که باید گفت تعداد این احکام در مدّت سی سال رهبری ایشان به ده حکم نمی‌رسد و این نشان می‌دهد که بنا و قاعدۀ ایشان، تدبیر امور بر اساس همین رویّه‌های قانونیِ جاری و عادی است. 🔰۳. «مردم‌سالاری دینی» نیز به‌عنوان یک سازوکار واقعی و عینی، همواره در جریان بوده است و دولت‌ها و مجلس‌ها از متن آن برخاسته‌اند؛ چنان‌که نوسان‌ها و گوناگونی‌های آنها نشان می‌دهد که دستی در پشت صحنه نبوده و این خودِ جامعه بوده که این بخش‌های عمده از حاکمیّت را تعیین می‌کرده است. در این زمینه، آیت‌الله خامنه‌ای کمترین دخالتی نداشته و هیچ‌گاه نخواسته است که روند «طبیعی» و «جامعه‌بنیادِ» انتخابات را دست‌کاری کند. این امر به‌خصوص دربارۀ دولت، بسیار مهم است؛ چراکه دولت، حجم انبوه‌ِ ظرفیّت‌های حاکمیّت را در اختیار دارد. 🔰۴.از این گذشته، آیت‌الله خامنه‌ای حتّی فارغ از عرصۀ رسمی و حکومتی، «عرصۀ غیررسمی و اجتماعی» را به «خویش‌بنیادی» و «تحلیل‌مندیِ مستقل» فراخوانده است و نخواسته اجتماع‌هایی بیافریند که وابسته و طوطی‌صفت هستند و همواره معطّل و در تعلیقند تا موضع ایشان آشکار بشود. این‌همه اصرار و حسّاسیّت ایشان نسبت به فهمِ عمیق به این دلیل است که باید عرصۀ عمومی، «رشد فکری» و «قوّت تحلیلی» را تجربه کند و بتواند «تصمیم محقّقانه» بگیرد، نه این‌که مقّلد و دنباله‌رو باشد. 🔰۵. این تحلیل، نمونه‌های فراوانی دارد، از جمله: ایشان با دلایلی به هاشمی‌رفسنجانی اثبات کرد که رابطه با آمریکا مضر است و او نیز پاسخی نداشت؛ یا این‌که حجاب در عرصۀ عمومی، حکم شرعی است، نه سلیقۀ شخصی ایشان؛ یا این‌که ایشان با وجود آن‌که به برجام، خوش‌بین نبود، امّا اجازه داد که هشت‌ سال در امتداد آن حرکت شود؛ یا دربارۀ افزایش قیمت بنزین، ایشان تصمیم نهایی را به سران قوا واگذار کرد؛ یا در همین اغتشاشات، کسانی در خیابان یا دانشگاه، با رکیک‌ترین الفاظ به ایشان دشنام دادند امّا هم‌اکنون رها هستند؛ و حتّی در یک مورد بسیار جزئی همانند درج‌کردن گزارش‌های لانۀ جاسوسی در کتاب‌های درسی، ایشان چندی پیش گفت که با وجود تأکیدش همچنان عمل نشده است. آنچه که در منطق حمکرانی ایشان مشاهده می‌کنیم، «قدرت توزیع‌شده» و «ساختار غیرشخصی» است. ✍مهدی جمشیدی 🆔 @cultural_governance
عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: 💢بودجه فرهنگی کشور کمتر از ۲ درصد بودجه سالیانه است 🔹سید احسان قاضی‌زاده هاشمی، عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مؤثرترین راه‌حل شرایط موجود این است که در نظام بودجه‌ریزی و هزینه‎کرد کشور تجدیدنظر جدی صورت بگیرد، گفت: برای نجات کشور، باید از سنت‌های قدیمی موجود در نظام نیروی انسانی عبور کنیم تا بر اساس توانمندی‌های افراد، تولید ثروت شود و اینجاست که اتخاذ تصمیم‎های شجاعانه ضرورت پیدا می‎کند. http://www.msrt.ir/fa/news/75699 🆔@cultural_governance
💢نامه سرگشاده فعال جبهه انقلاب، برادر ثابتی خطاب به آقای ضرغامی ♦باسمه تعالی جناب آقای مهندس ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی 🔹🔸چند روز پس از آنکه رهبر معظم انقلاب تاکید کردند: «دستگاهها و عناصر فرهنگی-تبلیغی باید کاملاً مراقب باشند که حرف خدا در هیچ شرایطی زمین نماند و در این زمینه نباید از جنجال و هوچی گری و اتهامات ترسید» در حاشیه یکی از سفرهایتان اتفاقی رخ داد که منجر به انتقادات درستی از شما شد ولی در پاسخ به انتقادات گفتید: «دیگر نمی‌شود، آنقدر سختگیری کرد و من به آن آقایی که اشکال می‌گیرد و رفتارها و برخوردهای تند می‌کند می‌گویم که اگر تحریک می‌شود، نگاه نکند.» ♦چندی قبل هم درباره مساله امر به معروف و نهی از منکر که یک فریضه دینی است سخنانی گفته بودید که جنجال به پا کرد و پیام آن برای قشر خاکستری جامعه مشخص بود. ♦اگر نیت شما از طرح این مباحث جنجالی این است تا مثلا با حفظ مرز گذاری با گفتمان حاکمیت و دولت سیزدهم، بعدا در انتخابات شرکت کنید و رای قشر به اصطلاح خاکستری را جمع کنید، دلسوزانه عرض می کنم که چنین اتفاقی نخواهد افتاد، چرا که این قشر از جامعه به جای شما و امثال شما به کسانی اعتماد می کنند که در "همه عرصه ها" گفتمان آنها را نمایندگی کنند و تا وقتی گزینه های اصلی باشند، به گزینه های فیک رای نخواهند داد. لذا این مدل حرفهای شما فقط بستر را برای کسانی فراهم می کند که وقتی در قدرت باشند همین یک وزارتخانه را هم به شما نمیدهند. ♦اگر هم واقعا نیت انتخاباتی ندارید و هدف تان از طرح این مباحث خیر است، توجه داشته باشید که خیر دنیا و آخرت نه در جمع کردن لایک و آفرین گفتن های بخشی از جامعه به قیمت زمین ماندن دستورات دینی بلکه تلاش برای اقامه احکام شرع است. ♦این چند خط را بر حسب احساس دغدغه نوشتم؛ چون شما را فردی متشرع و با نیت خیر شناخته ام. و البته دایره امر به معروف و نهی از منکر نیز فقط حجاب و پوشش نیست؛ امر و نهی مسئولان بخش مهمی از این فریضه دینی است. ✍یک نفر از هشتاد و پنج میلیون نفر؛ امیرحسین ثابتی 🆔 @cultural_governance
📊جوانان را دریابید 🔻بهبود وضعیت اقتصادی و معیشتی، اقدامات فرهنگی و ارائه مشوق‌های جدی‌تر و کمک‌کننده‌تر شاید بتواند کمی به بهبود وضعیت فعلی کمک کند. 🆔@cultural_governance
⭕️نماینده مردم تهران در مجلس: بودجه حوزه زنان در لایحه 1402 چالش‌های قابل توجهی دارد 🔻فاطمه قاسمپور با اندک خواندن بودجه حوزه زنان در لایحه بودجه ۱۴۰۲، گفت: یکی از مسائل مهم بودجه امسال در حوزه زنان این است که به برخی موضوعات مهمی که لازم است بودجه مجزایی برای آن اختصاص یابد توجه نشده و بودجه‌ سال‌های گذشته نیز حذف شده است. 🔻وی با بیان اینکه چالش مهم دیگر این تبصره نقش سازمان برنامه و بودجه است، تشریح کرد: معاونت امور زنان و خانواده به عنوان نهادی ستادی و راهبر در حوزه زنان تعریف شده که بایستی ریل‌گذاری و هماهنگی خط‌ مشی‌ها را رقم زند. در این مسیر هم باید مدیریت اعتبارات در دست این نهاد باشد. در حالی‌که در این تبصره در کنار این معاونت، نقشی نیز به سازمان برنامه و بودجه داده شده که عملا موجب تضعیف مدیریت ستادی حوزه زنان خواهد شد. /ایسنا 🆔@cultural_governance
🔴⚡️تصویب رشته مطالعات حکمرانی اسلامی در شش گرایش! 🔺حجت الاسلام والمسلمین لک زایی، مدیر گروه حکمرانی اسلامی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی از تصویب رشته مطالعات حکمرانی اسلامی در شش گرایش در مقطع کارشناسی ارشد شامل حکمرانی خانواده، حکمرانی تعلیم و تربیت، حکمرانی بهداشت، حکمرانی سیاسی، حکمرانی اقتصادی و حکمرانی فضای مجازی خبر داد. 🔺اطلاعات بیشتر 🆔@cultural_governance
💢 آئین‌نامه ضوابط پوشش بازیگران به‌زودی ابلاغ می‌شود 🔹🔸دبیر شورای فرهنگ عمومی و رئیس ساماندهی کارگروه مدولباس کشور : ♦️ آئین‌نامه ضوابط پوشش بازیگری در محصولات و تولیدات نمایشی توسط کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور تصویب و به‌زودی طی روزهای آینده به صداوسیما ابلاغ خواهد شد. ♦️این ابلاغ به ساترا، معاونت سیما، سیما فیلم و به سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است. 🆔 @cultural_governance
🔰 دهمین رویداد پیشگام میزبان دانش‌آموزان تهرانی 🔷 در قالب دو رویداد مجزا برای پسران و دختران 🔶️ ویژه دانش‌آموزان پایه هشتم تا دوازدهم 💡 اینجا تمرین می‌کنی چطور مشکلات اطرافت رو حل کنی مهلت ثبت نام رویداد پسران: 🔸️ ۲۰ بهمن‌ماه بازه برگزاری رویداد پسران: 🔸️ از ۲۸ بهمن تا ۱۲ اسفند مهلت ثبت‌نام و بازه برگزاری رویداد دختران: 🔹️ خرداد ۱۴۰۲ 🌐 ثبت نام در سایت ایوند: https://b2n.ir/j76125 @activism_ideas
💠 پیش رویداد جهان بانو 📅 پنج‌شنبه ۱۳ بهمن ⏰ ساعت ۹ الی ۱۷ 🔰مکان برگزاری 🔹 تهران 🔸 بزرگراه جناح 🔹ضلع شمالی برج آزادی 🔸کافه گالری مجموعه فرهنگی هنری برج آزادی 📍موقعیت https://nshn.ir/sbvhfXyxMLbT 🆔@activism_ideas
تکثر و موازی بودن دستگاه های فرهنگی سبب عدم پاسخگویی این نهاد ها شده است. وقتی مسجد بیش از ۲۰ متولی دارد کدامیک پاسخگو هستند؟ وجود ۱۲۰ سازمان دارای معاونت فرهنگی ۵۶ سازمان فرهنگی و ۱۰۰ شورای عالی در کشور ایا تمرکز اراده ها و ارزیابی را میتواند رقم بزند؟ https://virasty.com/Mogtaba_farhang
میلاد با سعادت اقا امیرالمؤمنین مبارک🌷
📍 از جشنواره فجر چه خبر؟ (1) استاد درافتادن با مقدسات روشنفکری 🔻چندماه پیش که جنبش «می‌تو»ی ایرانی به‌راه افتاد، باید منتظر ساخته شدن فیلم‌هایی در این‌باره می‌بودیم. این جریان اتفاقا از سینما شروع شد و در ادامه دامن بعضی از مشاهیر دیگر در حوزه‌هایی مثل موسیقی و نقاشی را هم گرفت. از شروع این جنبش زیاد نگذشته بود که کم‌کم تردیدهایی درباره‌اش بروز پیدا کرد. 🔻 اینکه آیا تمام این زن‌ها درباره قربانی شدن‌شان راست می‌گویند یا نه، اینکه حدومرز تعارض کجاست؛ چه اینکه پیشنهاد عاطفی را نمی‌توان به پای تعرض گذاشت، حتی اگر نامتعارف باشد، حتی اگر اختلاف سنی و موقعیت برتر مردی که چنین پیشنهادی می‌دهد، شکل کار را ناپسند به‌نظر برساند و خیانت مرد به همسر خودش باشد. از آن‌سو این هم مطرح شد که آیا بعضی از زن‌ها به‌خاطر ترقی در موقعیت‌های شغلی و مالی، از اغواگری‌شان استفاده نکرده‌اند؟ 🔻 بعضی از روایت‌ها دروغ محض به‌نظر می‌رسید و بعضی دیگر به‌نظر حقیقت داشت اما نمی‌شد درموردشان با عنوان «تعرض» قضاوت کرد. از طرف دیگر چطور می‌شد این را به‌کل انکار کرد که رفتارهایی از این دست را مردان بسیاری در پشت‌صحنه عالم هنر انجام داده‌اند. خشونت مردانی که موقعیت اجتماعی بالایی به سبب شهرت کسب کرده‌اند، حتی دامنگیر مردان زیردست‌شان می‌شد و هیچ بعید نبود که از چنین شخصیت‌هایی، رفتارهای نامناسبی با خانم‌ها سر بزند. 🔻همه این پرسش‌ها در ذهن کسانی که صحنه‌های فیلم را می‌دیدند دور می‌زد و در فیلمنامه «استاد» هم وجود دارند. دختری که دانشجوی معماری است، می‌خواهد از استادش برای مهاجرت به وین معرفی‌نامه بگیرد. استاد که شاهد قطع رابطه دختر با همکلاسی سابقش بوده، به او دل می‌بندد و روزی دخترک را با بهانه امضای معرفی‌نامه به خانه‌ای قدیمی دعوت می‌کند و حرف دلش را همانجا می‌زند. 🔻حالا این جناب استاد کیست؟ کسی که بعدا می‌فهمیم در حراجی‌ها و اکسپوهای تجسمی، کلی زدوبند و قاچاق و پولشویی کرده، کسی که زیرآب یک معمار برجسته به نام دکتر جعفری را زده و باعث اخراجش شده و درنهایت کسی که به‌شکل زننده‌ای مغرور و متکبر است. 🔻پیشنهاد استاد به شاگردش از این جهت هم غیراخلاقی است که او زندگی نرمالی با همسرش دارد و این رفتار نمی‌تواند چیزی به‌جز هوس باشد. اما دخترک چه می‌کند؟ به استادش نمی‌گوید که بعد از آن قطع رابطه، وارد رابطه جدیدی شده، اجازه می‌دهد که جذابیت‌های زنانه‌اش چشم استاد را بگیرد و لابد تصور می‌کند که از این طریق می‌تواند معرفی‌نامه‌اش را بگیرد. 🔻از اینجا به‌بعد هم یکی‌یکی تمام سوال‌ها مطرح می‌شوند که هنگام مطرح شدن جنبش می‌توی ایرانی از فروردین ۱۴۰۱ به بعد در ذهن مردم می‌چرخید. آیا این زن خودش هم مقصر نیست و برای به‌دست آوردن چیزی که پی آن بوده، از اغواگری زنانه‌اش استفاده نکرده؟ با اینکه ادریس متاهل است و نباید به گلنوش پیشنهاد می‌داد، آیا درست است که او را به خطایی بسیار فراتر از آنچه واقعا انجام‌داده متهم کنند؟ برخورد علیرضا چگونه باید باشد؟ جرات این فیلمساز جوان برای تسلیم نشدن دربرابر کلیشه‌های فمینیستی و مطرح کردن چنین پرسش‌هایی، جالب و ستودنی است، اما او از پس پاسخ به هیچ کدام‌شان برنمی‌آید. 🔻ایده مرکزی فیلم در باتلاق این پرسش‌ها به دست‌وپا زدن می‌افتد و نمی‌تواند روی گل‌ها شناور بماند. همین‌طور که ماجرا پیش می‌رود، برای حفظ ریتم، مرتب به گره‌ها اضافه می‌شود و این روند حتی در مقطعی از زمان روایت که به وضوح نوبت گره‌گشایی است، همچنان ادامه پیدا می‌کند. وقتی گره‌ها به‌قدری روی هم تلنبار شده که حس می‌کنیم برای گشودن‌شان به ساخت سری دوم و سوم همین فیلم نیاز است، فیلمساز همان کاری را می‌کند که در این سال‌ها زیاد مُد شده است؛ داستان را رها می‌کند و تیتراژ بالا می‌آید. 🆔@cultural_governance
🔻از اثر "اسدالله" استاد روح‌الامین رونمایی شد 🔸به مناسبت ولادت امیرالمومنین(علیه السلام) از تابلوی رنگ روغن استاد روح‌الامین با عنوان "اسدالله" رونمایی شد. 🆔@cultural_governance
🔴اهداء سرود ملی اسرائیل 🔰امام جمعه اردبیل خطاب به آن دسته از سران کشورهای عربی که با اسرائیل عادی سازی کرده‌اند بخشی از ترجمه سرود ملی اسرائیل را اهدا کرد 🔸آیت الله سید حسن عاملی امام جمعه اردبیل با ابراز تاسف از اینکه در یکی از کشورهای اسلامی هنگام استقبال از رئیس جمهور اسرائیل صدای اذان بلند شد و آنها برای اینکه رئیس اسرائیل ناراحت نشود سرود ملی اسرائیل را پخش کردند گفت: 🔹من اینجا ترجمه بخشی از سرود ملی اسرائیل را می آورم شاید برای بعضی از دولت های اسلامی تاثیر داشته باشد! “باید زانوهای دشمنان ما بلرزد باید زانوهای کل اهالی مصر و کنعان بلرزد باید اهالی و ساکنان بابل بلرزند باید بر آسمان آنها وحشت و رعب و ترس از ما خیمه بزند تا اینکه نیزه های ما بر سینه های آنها کاشته شود و ما ببینیم که چگونه خون آنها ریخته و سرها بریده می شود در چنین زمانی ما ملت انتخاب شده خداوند خواهیم بود ” در اسرائیل این سرود موسوم به هاتیکفاه است. 🆔@cultural_governance
✅ حجاب را ابزار مذهبی جلوه ندهیم انسان فطرتاً به حجاب نیاز وگرایش دارد 📌 صوفی، یکی از بانوان مسلمانان هند در وبینار «بررسی پرونده مبارزه با حجاب و ظلم به دختران در هند» که توسط شبکه فراگیر حجاب و عفاف دوشنبه، ۹ اسفند برگزار شد، گفت: بعد از آزادی هند تا هنگام حکومت گاندی، هند یک کشور سکولار بود یک گروه افراطی به نام «آر.اس.اس» که یک گروه سیاسی ایجاد کردند که الان حکومت هند را به دست گرفتند و یک روش مانند اسرائیل داشته و عقیده دارند هند برای هندوهاست و پادشاهان مسلمان با زور و سلطنت، مردم هند را مسلمان کردند و مسلمانان باید از هند خارج شوند. 📌 خواهران و دختران ما در هند به زحمت حجاب خود را حفظ می‌کنند اگر یک راهپیمایی یا کمپین با شعار حفظ حجاب در کشورهای مختلف ایجاد شود و با خواهران مسلمان در هند همدردی کنند موجب امید خواهد شد. 🌐hvasl.ir/news/508143 | 🆔 @Cultural_governance
🌱ملت‌های عینکی ✍️مرحوم رضا بابایی 🔸سال‌ها پیش یکی از دانشجویان كارشناسی ارشد، در بخشی از پایان‌نامه‌اش ثابت کرده بود که علاقۀ ایرانیان به ادبیات، بیش از علاقۀ آنان به فلسفه و ریاضیات است؛ بر عکس بسیاری از ملل دنیا، مانند آلمانی‌ها. به او پیشنهاد کردم که در فصلی از پایان‌نامه‌اش، این رابطۀ معکوس را تحلیل کند و توضیح دهد که چرا میل به شعر و شاعری، معمولا بی‌رغبتی به علوم پایه را در پی دارد، و بر عکس. به او گفتم: اقتضای ریاضیات، دقت و باريك‌بينی است؛ اما ادبیات، تعهدی به دقت‌های ریاضی‌وار ندارد. 🔸بنابراین به طور معمول، آدم ادبیاتی از عهدۀ تفکر ریاضی برنمی‌آید و آدم ریاضیاتی، نازک‌خیالی‌های ادبیات را ندارد. این تفاوت، ریاضیات را برتر يا فروتر از ادبیات نمی‌نشاند؛ اگرچه گرایش به هر یک، در سرنوشت ملت‌‌ها بی‌تأثیر نیست. 🔸نمی‌دانم آن دوست، این فصل را افزود یا نه؛ ولی چندی ‌‌پیش بیتی را در مثنوی دیدم که تا به حال، از این منظر به آن نگاه نکرده بودم. میگوید: معنی اندر شعر جز با خبط نیست چون فلاسنگ است، آن را ضبط نیست (ضبط، از اصطلاحات حدیثی، و به معنای ثبت دقیق است) 🔸یعنی شعر مانند فلاخن است: هدف‌های دور را نشانه می‌گیرد؛ اما در هدف‌گیری، دقیق و ریاضی‌وار نیست. هدف، هر چه دورتر و ریزتر باشد، نشانه‌گیری آن دشوارتر است. بنابراین خبط و خطای شعر را باید به دورنگری و بلندپروازی آن بخشید. گام‌های سنجیده و منضبط، اگرچه کمتر می‌لغزند، سرعت هم نمیگیرند؛ بر خلاف شعر که در آن، دقت فدای سرعت و جرئت می‌شود، و درختان، فدای جنگل. 🔸بنابراین ملتی که خوی ادبیاتی دارد، نزدیک را خوب نمی‌بیند و باید از عینک نزدیک‌بین عقلانیت استفاده کند، و مردمی که خوی ریاضی دارند، برای دیدن دوردست‌ها باید دوربین ادبیات به دست گیرند. چه اشکالی دارد که ملت‌ها هم مثل آدم‌ها گاهی عینک بزنند؟ عینک ملی، همان است که در قدیم به آن «عقل‌ منفصل» میگفتند و امروز، «گروه‌های مرجع» میگویند؛ یعنی دانشگاهیان، نخبگان، روشنفکران، دانش‌آموختگان در رشته‌های مختلف و احزاب مردم‌نهاد. 🆔@cultural_governene
🔰 کتابی برای آشنایی با عصر طلایی تمدن اسلامی "1001 اختراع میراث مسلمانان در جهان ما" 💥 چه عنصر مشترکی میان دانه های ، چاقوی ، ، طاق ها و رصدخانه ها وجود دارد؟ ایده ی از کجا به ذهن لئوناردو داوینچی راه یافت؟ چه کسی روکش کپسول خوراکی را اختراع کرد و فیبوناتچی در کجا آموخت که هنگام محاسبات ریاضی، انگشتانش را خم کند؟ اولین های زیبا و حرفه ای کجا بود؟ بهترین و بیشترین کتابخانه های قدیمی مربوط به چه دورانی است؟ ⚜️ کتاب «1001 اختراع، میراث مسلمانان در جهان ما» نوشته ی پروفسور سلیم الحسنی به همه ی این پرسش ها پاسخ می دهد. این کتاب که به شیوه ای آسان یاب نوشته شده، از عصر طلایی تمدن اسلام، یعنی قرن اول تا دهم هجری حدود 600 تا 1600 میلادی، پرده برمی دارد. در این دوران، مسلمانان در زمینه های گوناگونی چون پزشکی، مکانیک، نقشه کشی، شیمی، تعلیم و تربیت، مهندسی، معماری و نجوم پیش گام و پیش تاز بوده اند. ♨️ در حقیقت هیچ حوزه ای آن چنان پیچیده و ناشناخته نبوده است که امکان بررسی دقیق و تحقیق و جست وجوی مبتنی بر آزمایش و تجربه ی علمی در آن وجود نداشته باشد. بنابراین با این کتاب راهنما راحت باشید و سفر تحقیقی خود را در طول هزار سال تاریخ علم و فن آوری در زندگی پیشروان علم در سده های میانه آغاز کنید؛ کسانی که با نوآوری های خلاقانه ی خود دنیای امروز ما را آفریده اند. 🌀 کتاب هشت بخش دارد؛ «خانه»، «مدرسه»، «بازار»، «بیمارستان»، «شهر»، «دنیای پیرامون»، «جهان» و «مرجع» عنوان بخش های مختلف این کتاب هستند. 💠 با مراجعه به بخش «خانه» از کتاب می توانید با منشا مواد مصرفی روزمره آشنا شوید؛ بدانید چه کسی در هزار سال پیش برای نخستین بار از عطر استفاده کرد؛ ساعت هایی با ارتفاع سه متر، سرگرمی ها و تفریحات خانگی در سده های میانه، خاستگاه غذای سه وعده ای و موسیقی را بشناسید. 💠 «مدرسه» اساس و بنیان دانشگاه ها را معرفی می کند. کانون حکمت و اندیشه بغداد را می شناسید و با درک این نکته که چگونه افرادی با مذاب و ملیت های گوناگون در کنار هم کار می کرده اند و نوع بشر را از حاصل این همکاری بهره مند می ساخته اند، شگفت زده می شوید. 💠 با مطالعه ی بخش «بازار»، رد پای تجارت بین المللی پررونق را در منابع تجدید شونده ی انرژی و روش های پیشرفته ی کشاورزی و باغ داری مسلمانان در سده های میانه دنبال کنید. 💠 هزار سال پیش، عمل های جراحی پیش رفته با استفاده از ابزارهای جراحی برنده و دقیق انجام می گرفته است. «بیمارستان» خاستگاه این اعمال جراحی، مایه کوبی آبله، بخیه زدن اعضای درونی و بیمارستان های آموزشی را به مخاطب معرفی می کند. 💠 «شهر» به مخاطبان نوجوان کمک می کند خیابان های روشن و سنگ فرش شده ی هزار ساله ی مسلمانان را در ذهنشان تجسم کنند و عقاید معماران بزرگ دنیای مدرن را درباره معماری اسلامی بیان می کند. 💠 «دنیای پیرامون» به مخاطب توضیح می دهد که چه کسانی برای نخستین بار جزر و مد را توضیح داده اند. درباره ی مواد معدنی، اقیانوس ها و کوه ها به مطالعه پرداخته و با تکیه بر پیشرفته ترین نقشه ها و ابزارهای نقشه کشی به نواحی دوردست سفر کرده اند؛ در حالی که می کوشیده اند کروی بودن زمین را اثبات کنند. 💠 «جهان» به نوجوانان کمک می کند لذت پرواز موفق انسان را در 1200 سال پیش احساس کنند. درباره ی آسمان و کهکشان ها بخوانند و ببینند که چگونه مسلمانان در هزار سال پیش با استفاده از ابزارهای دقیق و پیچیده ستاره شناسی در پیشرفته ترین رصدخانه ها، کهکشان ها را مشاهده و از آن ها نقشه تهیه می کرده اند. 💠 «مرجع» نیز منابع کتابی برای مطالعه ی بیشتر درباره ی موضوعات طرح شد در کتاب را به مخاطب معرفی می کند. انتشارات طلایی در این بخش منابعی را معرفی کرده که برای مخاطب فارسی زبان قابل استفاده است. 💠 پروفسور سلیم الحسنی، نویسنده کتاب «1001 اختراع، میراث مسلمانان در جهان ما» استاد بازنشسته ی مندسی مکانیک و استاد افتخاری گروه زبان شناسی و تمدن در دانشکده ی علوم انسانی منچستر انگلستان است. 💠 این استاد دانشگاه در 20 سال گذشته به شناخت و ترویج ریشه های فرهنگی علوم برای اتحاد جامعه ی انسانی و معرفی فرهنگ و تمدن اسلامی در عرصه ی جهانی مشغول بوده است. در سال 2001 موفق شد به خاطر تالیف کتاب «1001 اختراع، میراث مسلمانان در جهان ما»، برترین جایزه ی فضل الرحمان خان را در رشته ی دانش و فن آوری دریافت کند. | | 🔅کانال حکمرانی فرهنگی🔅 🆔 @Cultural_governance
(قسمت اول) 💢صفحه # انقلاب_ زنانه با بیش ازk ۵۶ فالوئر متعلق به خانم شیرین شمس مسئول سازمان است. ⛳️او انقلاب بعدی ایران را انقلابی زنانه میداند و برای برابری جنسی و آزادی اقلیتهای جنسی تلاش می کند. 🔸مقالات شمس در زمینه تجربیات رنج زنان ایرانی در دوران پریودی باعنوان و جنجالهایی را برانگیخت. 🔸 اوپس از مهاجرت از ایران کانال انقلاب زنانهwomen revolution را راه انداخت. 🔸 پیچ او سیر هدفمند دفاع از، ، درایران و تداوم آن به و شکل دهی اعتراضات مدنی برای تضعیف نظام و سرنگونی جمهوری اسلامی را نشان میدهد. 🔸شمس بخوبی واقف است که مقابله علنی با جمهوری اسلامی نیاز به فراهم کردن پیش زمینه هایی دارد که یکی از آنها و زیر سوال بردن آنها بخصوص در است . ادامه دارد... ✍️زاهره سادات میرجعفری | 🆔@Cultural_governanc