💠 پدیدارشناسی لایک
✍️ ابراهیم شریفی
(https://eitaa.com/resanesharif/684)🌐 شبکه های اجتماعی بلاشک تغییراتی اساسی در #سبک زندگی جامعه ما به دنبال داشته است؛ لایک کردن یکی از رفتارهای متعارف در عمده شبکه هاست که به صورت های مختلف در تایید پیام های دیگران رخ می دهد ولی همین کنش ساده، آثاری فردی و اجتماعی به دنبال دارد که پدیدار شناسی آن را دوچندان مهم می کند.
✳️ به قول دکتر منتظر قائم که از اساتید برتر ارتباطات دانشگاه تهران است؛ آن چیزی که ما از شبکههای اجتماعی حداقل در افکار عمومی ایران شاهدیم، فقط لایک بوده است. خیلی ساده یک آیکون تأیید مطلبی مفهومیترین و مرکزیترین مولفه در تعامل جامعه ما با شبکههای اجتماعی شده است.
🌀حال این #لایک مرتبط با محتوای مطالب صورت میگیرد یا صرفا روابط شخصی اینجاست که علاقه، عاطفیگری و روابط بستهی درون شبکههای پیشین باعث میشود کلام بیش از آنکه معنای مشارکت دستهجمعی را برای کشف حقیقت داشته باشد، فقط یک نفر حرف میزند و دیگران لایک میکنند.
❎ افراسیابی پژوهشگر فضای مجازی درباره لایک چنین می گوید: مردم در شبکه های اجتماعی لایک را گدایی می کنند. به عبارت دیگر افراد در شبکههای اجتماعی دوست دارند خودشان را آن طوری نشان دهند که دیگران دوست دارند یعنی «گدایی لایک».
👍 این شکل افراد از خود واقعی خودشان فاصله میگیرند و به همین دلیل روابط شاید گسترده شود اما بسیار سطحی میگردد و دوستیها تبدیل به دوستیهای لایکی میشود. یعنی پاداشهای زیاد ولی کوچک و این یعنی افراد از نخبه پروری فاصله میگیرند. اگر در این #شبکههای_اجتماعی, فردی بیاید کار علمی را نشان دهد، با بیاستقبالی روبرو میشود و کارها هر چه سطحیتر باشد، با اقبال بیشتری روبرو میشود. در این میان باید توجه کنیم که کشور ما نمیتواند با کارهای عامهپسند، به پیشرفت برسد.
📣 و اما نکته آخر چه زیبا در روایات ما در مورد مواردی متناظر با لایک و تایید کار و رفتار دیگران گوشزد شده است. امام جواد (ع) می فرمایند : منِ اسْتَحْسَنَ قَبیحاً کانَ شَریکاً فیهِ(بحارالانوار، ج75، ص 82)
👌یعنی هر که کار زشتى را تحسین و تأیید کند، در عِقاب آن شریک است. به عبارت دیگر شریک جرم هستی اگر رفتار و فعل منکر مرتکب شده اگر آن را تایید کنید. این بیان یعنی باید خود کنترلی را تقویت کرد یعنی باید مسئولیت اخلاقی در قبال چنین رفتارهایی در شبکه های اجتماعی را تقویت نمود.
#حمکرانی_مجازی
🆔 @Cultural_governance
⭕️اطلاعاتی مفید در خصوص جنگ نرم
➖➖➖➖➖➖➖➖
👈 جنگ نرم حداقل در شش سطح بررسی می شود :
1️⃣ - ویژگی های جنگ نرم :
۱- پیچیده بودن
۲- آرام و بی صدا
۳- غافلگیر کننده
۴- پیشرفته
۵- هنرمندانه
۶- سازماندهی شده
۷- سریع و پرشتاب
۸- دقیق نبودن مرز های خودی و غیر خودی
2️⃣ - روش های اعمال جنگ نرم :
۱- فریب مردم
۲- شایعه پراکنی
۳- شبهه افکنی در جامعه
۴- کارشکنی در برنامه ها
۵- نفوذ ( نفوذ در اشخاص - نفوذ در ارکان - نفوذ در برنامه ها و تصمیمات )
۶- برخی اغتشاشات صنفی
3️⃣ - ابزارهای جنگ نرم :
۱- رسانه ؛ به عنوان مهمترین ابزار جنگ نرم شامل : ماهواره ، اینترنت ، فضای مجازی
۲- سلبریتی ها از هر قشری ( هنرمند ، ورزشکار ، شاعر ، خواننده و ...)
4️⃣ - اهداف جنگ نرم :
۱- تغییر باورها و اعتقادات
۲- تغییر افکار و اندیشه ها
۳- تغییر رفتار
۴- تغییر ساختار ( هدف غایی)
5️⃣ - پیامدهای جنگ نرم :
۱- سست کردن مقاومت ملی
۲- از بین بردن وحدت و انسجام
۳- به هم ریختن آرامش روانی جامعه
۴- ایجاد دوقطبی های کاذب و عمیق کردن برخی شکاف های سطحی و جزئی موجود
۵- تقویت گرایشات به خارج از مرزها
۶- تغییر سبک زندگی از شیوه بومی ، سنتی و اسلامی به لوکس گرایی و مصرف زدگی
۷_ ترویج بی تفاوتی نسبت به محیط اطراف و اطرافیان ؛ چه این اطراف ، همسایه یا شهر دیگری باشد یا کشوری دیگر و ...
6️⃣ - راههای مقابله با جنگ نرم :
۱- تکیه به خداوند و رعایت تقوا و تعبد
۲- بصیرت افزایی
۳- نیکوکاری
۴- تقویت همبستگی
۵- خدمت به مردم
۶- شایسته گزینی
۷- مبارزه با فساد
۸- صداقت با مردم
۹- حضور در مراسم های مذهبی و ملی
۱۰- تقویت روحیه ایثار
۱۱- تقویت امید در جامعه
۱۲- باور به نقش جوانان
۱۳- توجه جدی به پرورش کودکان و دانش آموزان
۱۴- تسهیل ازدواج
۱۵- توجه به معیشت مردم
۱۶-اعتقاد به اصل"ما می توانیم"
۱۷- ساده زیستی و پرهیز از اسراف
۱۸ - مصرف کالاهای داخلی
۱۹ - تلاش در جهت رفع محرومیت
۲۰- کاهش فاصله های غیر ضروری و غیر لازم میان مردم و مسئولین .
🛑 جنگ امروز ، امتداد جنگ هشت ساله دیروز است ، اما به مراتب سخت تر و پیچیده تر .
#حمکرانی_مجازی |#جهاد_تبیین
🆔 @Cultural_governance
✅دشمن به دنبال آنارشیسم فرهنگی
❗️از نگاه امنیتی ببینید
🔸تاریخ نشان میدهد که دشمن با شگردهای فرهنگی چگونه آندلس اسپانیا را از جهان اسلام جدا کرد
امروز دشمن از تعرض به آب و خاک ما و حتی اقتصاد ایران ناامید شده است موشکهای نقطه زن و غنی سازی تا 60 درصد و عضویت ایران در شانگهای و احیای اکو و قرارداد های 25 ساله و 20 ساله با چین و روسیه اوضاع سخت اقتصادی را تغییر خواهد داد و عملا تحریم های اقتصادی غرب و آمریکا را بی اثر خواهد ساخت
🔹حالا دشمن تنها راه چاره را در آنارشیسم فرهنگی می بیند دشمنی که با سند 2030 در صدد بود در عرض فعالیت هایش، کار فرهنگ را در آموزش و پرورش کشور بسازد با سد ولی فقیه مواجه شد و ایشان با هوشمندی و ذکاوت خاصی که دارند جلوی اجرای آن را گرفتند.
حالا نقشه و سناریو این است قبح گناه را بریزند و انواع گناهان را عادی سازی کنند تا نسلی که می تواند میلیون ها سلیمانی بسازد نسلی خمود و بی خاصیت و بی مسولیت شود. و او با خیال راحت مرزهای امنیتی و تمامیت ارضی کشور را هدف قرار دهد.
امروز دشمن فکر می کند سرداران جبهه جنگ نرم و سخت علامه مصباح و شهید سلیمانی حضور ندارند و میدان برای رجزخوانی اش خالی است و شیر که نباشد روبهان از خوشحالی به رقص می آیند.
✍️حالا نقشه چیست؟
🔸در میدان خالی علامه مصباح، امثال نقوی و مهدی نصیری و سیدکمال حیدری و آقامیری نظریه پرداز می شوند و برای گناه فلسفه می بافند!
سید کمال از تاریخمندی احکام اسلام سخن می گوید آن ها را به صدر اسلام اختصاص می دهد صریحا می گوید حکم حجاب و... به صدر اسلام اختصاص داشته است و مهدی نصیری نیز از ضرورت بی خیالی نسبت به حجاب می گوید و خاتمی آن را امری شخصی اعلام می کنند و نقوی بر اساس مبانی دینی شرابخواری دسته جمعی در مراسم دورهم را مورد عنایت خداوند ذکر میکند!! و صادق زیباکلام در همین چند روز پیش بر شرابخواری و دختربازی اش در دوران جوانی افتخار می کند و آن را رسانه ای می کند. چند زن بی حیا و بی حجاب در قم به عمامه ناهی از منکر تعرض می کنند و مهدی نصیری ناهی از منکر را به دلیل اینکه می دانسته اند بی اثر است، مقصر اعلام می کند و خواهان آزادی توهین کننده و دستگیری روحانی ناهی از منکر می شود. دختران جوانی برنامه ریزی شده با لباس های جلف و با آرایش تمام و گاه بی حجاب در سراسر کشور مانور برگزار می کنند و تصویر ها و فیلم های خود را از طریق مجازی پخش می کنند تا فرهنگ سازی شود جمعی هم بدون روسری سوار بر موتور در خیابان ها مانور می دهند تا قبح بی حجابی بریزد
دشمن برای اجرای این نقشه شوم به ابزار فضای مجازی لازم دارد تا در این فضای یله و رها، قله های فرهنگ و سنگرهای اعتقادی و اخلاقی ما را فتح کند رسانههای مکتوب اصلاحات به جوسازی علیه طرح قانون مند کردن فضای مجازی مشغول به کار می شوند طرح صیانت را به مرکز پژوهشهای مجلس که یک اصلاح طلب آن را مدیریت می کند ارجاع داده می شود و آن مرکز به جای کار کارشناسی و غنی سازی آن، بر ضد آن بیانیه می دهد و آن را خلاف قانون اساسی ذکر می کند!!
آیا این وضعيت را نمی توان نقشه اندلسی سازی کشور دانست؟
🔹آیا کلیت نظام نباید روی این مقوله حساس شود و مساله را لااقل از نگاه امنیتی ببیند
✍️راه حل چیست؟
به نظر می رسد تنها راه مقابله با طرح خطرناک آنارشیسم فرهنگی تقویت مبانی دینی و غیرت دینی آحاد جامعه است. به ویژه غیرت دینی روحانیت که هر شک و شبههای را در نطفه نابود میکند.
غیرت زنان و دختران جامعه اجازه نمیدهد که دشمن، عفاف و حجاب آنان را ابزاری برای رسیدن به اهداف شوم خود قرار دهد؛ از این رو فرهنگ ناب دینی و در یک کلمه سبک زندگی علوی و فاطمی جامعه ایرانی مجال تهاجم و تحرک همهجانبه را از جبهه کفر سلب خواهد کرد.
🔸و درست به همین دلیل بود که امام خامنهای روی این نکتهها انگشت نهاد و جامعه را نسبت به آن حساس کردند.
✍️روانبخش
#حمکرانی_مجازی
🆔 @Cultural_governance
🔰 دافعه جنگ سخت؛ جاذبه جنگ نرم!
♦️جنگ سخت (نظامی) عموما نفرت انگیز است و به عنوان #تجاوز محکوم می شود. اما وقتی همین #تجاوزگری به شکل نرم (رسانه ای-فرهنگی) در می آید، نه تنها دافعه ای بر نمی انگیزد، بلکه غالبا از سوی قربانیان استقبال هم می شود.
🔹غرب به مدت دو دهه، سرگرم جنگ نرم و دستکاری پنهان در اوکراین بود. بدون جنگ نرم، امکان نداشت آمریکا موفق به ترتیب دادن کودتای مخملین شود، یا از بازیگر مجموعه کُمدی "خادم ملت"، رئیس دولت بسازد و به قیمت قربانی کردن منافع مردم اوکراین، اقدام به چیدن پایگاه های نظامی و جاسوسی در مرز روسیه کند.
♦️جنگ نرم برای ما و همه ملت های با شعور دنیا موضوعیت دارد و باید درست و دقیق رد یابی شود. رهبر انقلاب، سوم آذر 1395 در این باره فرمودند: «جنگ نرم، خیلی خطرناکتر از جنگ سخت است. در جنگ سخت، جسمها به خاک و خون کشیده میشوند [ولی] روحها پرواز میکنند و می روند به بهشت. در جنگ نرم، اگر خدای ناکرده دشمن غلبه بکند، جسمها پروار میشوند و سالم میمانند، روحها میروند به قعر جهنم؛ لذا این خیلی خطرناکتر است».
🔹ایشان همچنین 28 شهریور 1395 متذکر شدند «یکی از اجزای مهم #قدرت_نرم جمهوری اسلامی، بیاعتمادی مطلق به قدرتهای سلطهگر و در رأس آنها آمریکاست و این بیاعتمادی باید روز به روز گسترش یابد. متأسفانه برخیها حاضر نیستند این بیاعتمادی را قبول کنند و اگرچه به زبان میگویند آمریکا دشمن است اما احساس واقعی بیاعتمادی به آمریکا در آنها وجود ندارد... عقلانیت اقتضاء میکند نسبت به کسانی که دشمنی خود را آشکار کردهاند، بیاعتمادی مطلق داشته باشیم».
♦️مقتدای انقلاب 21 مهر 1394 در دیدار مدیران رسانه ملی هم خاطر نشان کردند: "جنگ نرم برخلاف جنگ سخت، آشکار، قابل فهم و ملموس نیست و حتی در برخی موارد، طرف مقابل، ضربه خود را میزند اما جامعه هدف، دچار خواب آلودگی و عدم احساس حمله است. جنگهای سخت معمولا موجب برانگیخته شدن احساسات مردم و ایجاد وحدت و انسجام ملی میشود در حالیکه جنگ نرم، انگیزههای مقابله را از بین میبرد و زمینهساز ایجاد اختلاف نیز میشود".
🔹فضای رسانه ای و مجازی، یکی از معابر مهم در جنگ نرم و شبیخون دشمن است. بنابراین، همه آنها که نسبت به قلمرو حاکمیت ملی غیرت دارند، باید نسبت به این دست درازی، حساسیت مضاعف نشان دهند. رخوت و کرختی نسبت به عملیات دشمن، علامت شبیخون زدگی و قربانی شدگی است.
✍️محمد ایمانی
#حمکرانی_مجازی
🆔 @Cultural_governance
🔶 بررسی نقش اينترنت در رفتارهای جنسی جوانان
🔹محتویات جنسی در فضای مجازی و اینترنت، با تهییج جنسی نوجوانان قبل از فراهم شدن شرایط و زمینه های ازدواج، موجب افزایش ارتباطات جنسی خارج از ازدواج شده و همچنین سرعت پیشرفت روابط با جنس مخالف را به سمت ارتباطات جنسی افزایش می دهد.
محتویات جنسی در اینترنت و فضای مجازی، فعالیت جنسی را از سطح فرد به سطح اجتماع آورده است و نوعی تحریك جنسی اجتماعی پدید می آورد.
آموزش مسائل جنسی در فضایی غیر مطمئن باعث تغیر نگرش و هنجارهای جنسی نوجوانان می شود که در آینده اتفاقات ناگواری را می تواند رقم بزند.
کلیدواژگان: جوانان، رفتار جنسی، فضای مجازی
امتیاز شورای علمی به پژوهش: (از «5»)
⭐️⭐️⭐️
📚 این مطالعه در موسسه مطالعات و مدیریت جامع و تخصصی جمعیت و توسط فریده خلج آبادی فراهانی انجام شده است.
📃 ادامه مطلب:
🔗 iranthinktanks.com/Research155
📚 به همراه دانلود متن کامل پژوهش
#حمکرانی_مجازی |#اخلاق_جنسی |#اندلس
🆔 @Cultural_governance
نفوذ چینوفیلها در حکمرانی فضای مجازی ایران
جهان سومی شدن اینبار از جانب شرق
📍 بخش اول
🔴روحانیون و متعصبان ظاهربینی هستند که خود را فدایی پیاده شدن اسلام و گفتمان انقلاب میدانند اما آنقدر ابلهند که از اسلام و انقلاب بیشتر از چادر سیاه اجباری روی سر زنان چیزی نمیفهمند. سوال اساسی امروز این است که چگونه پس از چهل سال قیل و قال درباره تبلور بالاترین ارزشهای متعالی کرامت و آزادی و عدالت در تمدن باشکوه اسلامی در مقابل بهرهکشی و استبداد حاکم بر غرب و شرق، به تدریج در چهارمین دهه انقلاب در موضوع مهم حکمرانی فضای مجازی این منحطترین و توتالیترترین گفتمان انسداد ارتباطات و اطلاعات یعنی گفتمان چینی است که در همه اسناد و سیاستها جاری میشود؟ آیا جز این است که یک باند چینوفیل شیفتگان سرمشق حکمرانی چینی در سکوت و خفقان زمام امور را بدست گرفته است؟ در اینجا قصد من توجه به انحراف بزرگی است که با نفوذ این باند، در حال استحاله بیسروصدای نظام جمهوری اسلامی است:
1️⃣رساله خدمت نظام وظیفه من بعنوان پروژه سربازی نخبگان در موضوع «جامعهشناسی فضای مجازی» در یکی از دانشگاههای مهم نظامی بود. من در پژوهشم بر این واقعیت بدیهی تأکید کرده بودم که دوره رسانه جمعی تلویزیون به پایان رسیده و سیاستگذاری فرهنگی در فضای مجازی ساختار و الگوی به کلی متفاوتی از رویکرد مونولوگی، بوروکراتیک، متمرکز و انحصارطلبانه تلویزیونی باید داشته باشد. در جلسه دفاع، امیر سرتیپی که حالا استاد دانشگاه و ایدئولوگ سیاستگذاری فضای مجازی و داور رساله من شده بود از نتیجه کار شدیدا برآشفت به این عنوان که «تحلیل شما از فضای مجازی مربوط به جوامع لیبرال است درحالیکه ما یک جامعه ولایی هستیم و شما باید به جای ارجاع به مانوئل کاستلز و فرامرز رفیعپور لیبرال (که دو منبع اصلی کار من بودند) به مقام معظم رهبری ارجاع میدادید!» واضح بود که محاجه بر سر اینکه کاستلز یک جامعهشناس چپ است و رفیعپور یک جامعهشناس اقتدارگرا در آن مقام معنا نداشت و رنج و مکافاتی که در آن جریان سربازی بر من رفت خود مثنوی هفتاد من. الغرض پرسش اینجاست که یکی پنداشتن جامعه ولایی با جامعه تودهای و مونولوگی تلویزیونی (که فکر میکنم در مقایسه با برخی آزادیهای اقتصادی و آزادی انتقاد از سیاستمداران محلی و شبکههای اجتماعی چندمیلیارد نفری از مدل چینی هم چند مرتبه بستهتر و متمرکزتر و امنیتیتر باشد) از کجا آمده است؟
2️⃣چند روز پیش جلسهای داشتیم با یکی از اساتید دانشکده کامپیوتر دانشگاه شریف که با ایجاد صدها شرکت و ارائه ده ها خدمات فنی در سطوح کلان از قطب های مهم ict کشور و سازندگان اینترنت ملی با برند علمی دانشگاه شریف محسوب میشود. پس از استماع حجم و گستره وسیع قراردادهای چند میلیاردی ایشان با بخشهای مختلف دولتی و خصولتی در شرکتهای که همه با نیروی کار ارزان دانشجویان نخبه شریفی تشکیل شدهاند، از ایشان پرسیدم که «شما با این حجم فعالیت مهندسی درباره جهتگیری رگولاتوری و دسترسی آزاد اطلاعات و حریم خصوصی و ارتباطات باز چه نظری دارید؟ گفت هیچ! ما فقط عملهایم!» و بحث را دوباره به جنبههای صرفا فنی و البته سودهای اقتصادی بازار انحصاری ict در شرایط تحریم بازگرداند. شکی نیست که اینترنت ملی البته سفره بسیار بسیار پرنعمتی برای مهندسان کامپیوتر و بساط فانتزی استارتآپی بوده اما سوال اینجاست که در معماری فضای مجازی کشور که مطلقا و منحصرا در تعاملات میان نهادهای امنیتی-حاکمیتی و شرکتهای خصوصی پشت درهای بسته در حال رخ دادن است، ما مردم کجای کاریم و چه کسی از ما نمایندگی میکند؟ آیا این ضریب بزرگ رویکرد امنیتی در کنار منافع بنگاهی در کنار ضریب صفر دموکراسی دقیقا یک شکل جهانسومی معیوب از همان الگوی نولیبرالیسم مسلح چینی البته اینبار در لوای اسلام نیست که نمونه آنرا در شات داون دوهفتهای اینترنت و ظهور قارچی چندین پیامرسان داخلی خصولتی در رقابت میان چندین سازمان امنیتی شاهد بودیم ؟
#حکمرانی_مجازی
🆔 @Cultural_governance
نفوذ چینوفیلها در حکمرانی فضای مجازی ایران
جهان سومی شدن اینبار از جانب شرق
📍بخش دوم
3️⃣قانون اساسی درباره حکمرانی فضای مجازی چه میگوید؟ مشروعیت قانونی مصوبات شورای عالی فضای مجازی از کجاست و کجا به رأی عامه گذاشته شده است؟ چرا سند شبکه ملی اطلاعات توسط نیروهای امنیتی و با ذهنیت امنیتی منسوخ دوران جنگ سرد نوشته شده و تنها منافع بنگاههای رانتی در آن دیده شده و چرا در نگارش آن با جامعهشناسان و نمایندگان غیرشرکتی افکار عمومی و جامعه مدنی و روحانیونی که هنوز آنقدر خودفروخته نشدهاند که حقوق اولیه انسانی در شرع اسلامی را فراموش کنند، مشورت نشده است؟ بر پایه کدام موازین قانونی و مبانی فلسفه سیاسی ارتباطات عمومی میان شهروندان ذیل سلطه مستقیم سازمان صداوسیما و ساترا قرار گرفته است؟ چرا قانون صیانت از فضای مجازی( موسوم به صیانت از حقوق کاربران !)مثل قانون افزایش قیمت بنزین با این همه پنهانکاری دنبال میشود؟ چرا درباره قرارداد ۲۵ ساله با چین و بویژه بندهای مربوط به مدیریت فضای مجازی در آن هیچ توضیحی به ملت داده نمیشود؟ بر پایه کدام موازین عقلی و شرعی یا اصول قانون اساسی دیوارکشی بیسابقه در مرزهای فرهنگی-مجازی کشور و احاله مرزبانی آن به نیروهای مسلح و امنیتی در حال رخ دادن است؟ آیا با توجه به تضاد صریح این قانون با اصول ۲۲ تا ۲۸ قانون اساسی آیا ما با یک براندازی نرم نظام جمهوری اسلامی در تلاش برای تصویب آن مواجه نیستیم ؟
🔺اصل بیست و دوم: حیثیت، جان، مال، حقوق، مسکن و شغل اشخاص از تعرض مصون است مگر در مواردی که قانون تجویز کند
🔺اصل بیست و سوم: تفتیش عقاید ممنوع است و هیچکس را نمی توان به صرف داشتن عقیدهای مورد تعرض و مؤاخذه قرار داد.
🔺اصل بیست و چهارم: نشریات و مطبوعات در بیان مطالب آزادند مگر آنکه مخل به مبانی اسلام یا حقوق عمومی باشد. تفصیل آن را قانون معین می کند.
🔺اصل بیست و پنجم: بازرسی و نرساندن نامه ها، ضبط و فاش کردن مکالمات تلفنی، افشای مخابرات تلگرافی و تلکس، سانسور، عدم مخابره و نرساندن آنها، استراق سمع و هر گونه تجسس ممنوع است مگر به حکم قانون
🔺اصل بیست و ششم: احزاب، جمعیت ها، انجمن های سیاسی و صنفی و انجمنهای اسلامی یا اقلیتهای دینی شناختهشده آزادند، مشروط به این که اصول استقلال، آزادی، وحدت ملی، موازین اسلامی و اساس جمهور اسلامی را نقض نکنند. هیچکس را نمی توان از شرکت در آنها منع کرد یا به شرکت در یکی از آنها مجبور ساخت.
🔺اصل بیست و هفتم: تشکیل اجتماعات و راه پیمایی ها، بدون حمل سلاح، به شرط آن که مخل به مبانی اسلام نباشد آزاد است.
🔺اصل بیست و هشتم: هر کس حق دارد شغلی را که بدان مایل است و مخالف اسلام و مصالح عمومی و حقوق دیگران نیست برگزیند. دولت موظف است با رعایت نیاز
جامعه به مشاغل گوناگون، برای همه افراد امکان اشتغال به کار و شرایط مساوی را برای احراز مشاغل ایجاد نماید.
#حکمرانی_مجازی
🆔 @Cultural_governance
📢سلسله نشستهای #ایران_آینده
❇️پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی برگزار میکند:
💡#عصر_جدید
(جایگاه پرورش استعدادهای فرهنگی هنری در مسیر تمدن سازی)
⏰سه شنبه ۱۶ فروردین ۱۴۰۱
ساعت ۱۷_۱۹
📌لینک نشست وبیناری
🌐https://www.skyroom.online/ch/pajooh/neshast
🆔 @Cultural_governance
سربرگ.pdf
291.5K
🔰مجموعه جزوات حکمرانی فرهنگی
🔸مقاومت زایی سازمان ها در بازسازی ساختارهای فرهنگی
#جزوه
#حکمرانی_فرهنگی
🆔 @Cultural_governance
ظرفیتها_و_زمینههای_فرهنگی_در_روابط_ایران_و_روسیه_.pdf
412.5K
🔰مجموعه گفت وگوی حکمرانی فرهنگی
📌ظرفیتها و زمینههای فرهنگی در روابط ایران و روسیه
🔸هندسه حضور فرهنگی در سرزمینهای شمالی
🔸یکی از این فرصتهای قابل توجه کشور روسیه است که نمیشود تردید کرد در زمینههای فرهنگی و هنری، سرزمینی بسیار غنی است و در ضمن میتواند بازار خوبی برای بعضی از محصولات فرهنگی ما هم باشد.
#هندسه_حضور
🆔 @Cultural_governance
#یادداشت
🔰ابزارهای حکمرانی تغییر فرهنگی
یکی از مهمترین ابزارهای تغییر فرهنگی، نهاد داستان، داستانپردازی و قصهگویی در گستردهترین معنای آن است. از این رو در این یادداشت میخواهیم نگاهی به این نهاد داشته باشیم...
◀️ برای مطالعه ادامه مطلب به این پیوند مراجعه کنید.
#نواوری_فرهنگی
🆔 @Cultural_governance
🔺نمایش خانگی به ارشاد نزدیک شد/چطور شورای نگهبان، تلاش غیرمتعارف مجلس را ناکام گذاشت؟
✍️مصطفی قاسمیان، روزنامهنگار
◽️احتمالا میدانید یکی از مهمترین ایرادات ساترا (سازمان وابسته به صداوسیما و ناظر بر نمایش خانگی) این است که قانون تاسیس ندارد. کل قانونی که مبنای تشکیل ساترا شده، یک جزء چند خطی از یکی از تبصرههای بودجه سال ۱۴۰۰ است. منتقدان به درستی میگویند با قانون بودجه که بعد از یک سال منقضی میشود، نباید یک سازمان راه انداخت.
◽️ مجلس این کار نامتعارف را پارسال انجام داد و به نتیجه رسید، اما امسال، اتفاقی دیگر افتاد. دو هفته پیش، ۴ صنف سینمایی و نمایش خانگی به احمد جنتی دبیر شورای نگهبان نامه نوشتند و ماجرا را توضیح دادند. نتیجه این که شورای نگهبان با این جزء قانونی مخالفت کرد و مجلس مجبور شد آن را از قانون حذف کند و ناگهان، ساترا فاقد مبنای قانونی شد!
◽️ جالب این که یکی از علل مخالفت شورای نگهبان، تداخل این مسئولیت با «وظایف قانونی سایر دستگاهها» است، یعنی ظاهرا شورای نگهبان، نظارت وزارت فرهنگ را به سریالهای خانگی به رسمیت میشناسد! مجلس بلافاصله پس از این حذف، جمله یادشده را با جمله رهبر انقلاب درباره نظارت صداوسیما بر «صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی» جایگزین کرد؛ جملهای که نیاز به رفع ابهام دارد.
◽️ نتیجه؟ همهچیز برگشت به سال ۹۹. دیگر نظارت ساترا به «همه بر تمام مراحل تولید آثار حرفهای در فضای مجازی» قانونی نیست و اختلاف، بر سر تعریف «صوت و تصویر فراگیر» است. حالا باید شورای عالی فضای مجازی این عبارت را تعریف کند تا ابهام رفع شود و در این صورت، ممکن است نمایش خانگی از یوغ رقیبش خلاص شود.
#سینما|#نمایش_خانگی|#ساترا
🆔 @Cultural_governance