توانمندسازی114.docx
29.9K
دوشنبه 6/1/1403-13رمضان 1445-25مارس 2024-درس 114 فقه توانمندسازی – توان های ممنوعه
مساله : توان های ممنوعه غیر مجاز کدامند ؟
شرح مساله:معلوم شد که بکارگیری توان به گونه جهادی وقربی از سوی کارکنان باید از سوی کار فرما به روند توان افزایی تبدیل گردد . طبق قواعد فقه الاداره خداوند کار فرمای اصلی است آنجا که فرمان «اعملوا» را به «آل داوود"[ المؤمنون : 51 يا أَيُّهَا الرُّسُلُ كُلُوا مِنَ الطَّيِّباتِ وَ اعْمَلُوا صالِحاً إِنِّي بِما تَعْمَلُونَ عَليمٌ
سبأ : 11 أَنِ اعْمَلْ سابِغاتٍ وَ قَدِّرْ فِي السَّرْدِ وَ اعْمَلُوا صالِحاً إِنِّي بِما تَعْمَلُونَ بَصيرٌ
سبأ : 13 يَعْمَلُونَ لَهُ ما يَشاءُ مِنْ مَحاريبَ وَ تَماثيلَ وَ جِفانٍ كَالْجَوابِ وَ قُدُورٍ راسِياتٍ اعْمَلُوا آلَ داوُدَ شُكْراً وَ قَليلٌ مِنْ عِبادِيَ الشَّكُورُ
اعراب القرآن الكريم و بيانه ج8 75
(اعْمَلُوا آلَ داوُدَ شُكْراً وَ قَلِيلٌ مِنْ عِبادِيَ الشَّكُورُ) كلام مستأنف مسوق للمنة على آل داود و اعملوا فعل أمر و فاعل و آل
توانمندسازی 115.docx
19.4K
سه شنبه 7/1/1403-15رمضان 1445- 26مارس 2024 – درس 115 فقه توانمندسازی از فقه الاداره از فقه معاصر– توان تدبیر سازمان – فصل اول در «توان» – ملاک توان مشروع و مطلوب .
مساله : توان واجد منفعت محلله مقصوده توانی مطلوب برای سیستم توانمندسازی سازمان است . تشخیص مصداق چنین توانی به مقتضای شرائط هر سازمان توسط عرف خاص تعیین میشود .
شرح مساله :معلوم شد که اصل اولی، مشروعیت اعداد هر نوع قوه بازدارنده است. بازدارنده فساد توسط دشمنان خدا ومومنان دشمنان ظاهری و پنهان . دشمن خدا و مومنان، مفسد در زمین است دوستان خدا هیچ وقت حامی فساد نیستند لذا برای بازدارندگی دشمنان دین هر نوع اعداد قوا مشروع است اعم از نظامی ،امنیتی ،فرهنگی ،شناختی و..یا ترکیبی از همه اینها . اینها همه را از آیه 60 سوره انفال متفقه شدیم . مساله این است که آیا قوای فاقد بازدارندگی دشمن آیا از تحت قاعده و اصل مشروعیت قوا خارجند یا نه؟ و اگر خارجند مصادیق آنها کدامند ؟ آیا قوای ممنوعه و محرمه در شرع مقدس مفهوما و مصداقا کدامند؟ در پاسخ این سوال به علم نافع و غیر نافع دست یافتیم شارع مقدس به آن پرداخته است . با این ملاک که علم و قدرت با هم در آمیخته اند علم سلطان و سلاح است قدرت بدون علم حاصل نمیشود . لذا علم غیر........
توامندسازی116.docx
13.8K
4شنبه ۸فروردین 1403 -16رمضان 1445- 27مارس 2024- درس 116 فقه توانمندسازی – توان تدبیر سازمان – توان نافع مبتنی بر علم نافع .
مساله : درجه توانایی تابع درجه دانایی است و دانایی نافع توانایی نافع و دانای انفع توانایی انفع را به دنبال دارد .و بر مسئولان توانا سازی تکلیف است که برای تولید توان در کارکنان آنان را به دانش بیش تر و نافع تر مجهز کنند.
شرح مساله : معلوم شد که توان مطلوب توان واجد منفعت محلله مقصوده ناشی از علم نافع است . قدرت و مکنت بدون دانش و دانایی نافع در حقیقت قدرت نیست توانایی نیست قدرت خدا عین علم اوست . در عرف هم دانایی است که توانایی می آورد . قدرتی که منفعت محلله مقصوده دارد مثل قدرت اداری یا قدرت تفهیم قدرت بیان نوعا مبتنی بر دانش است ممکن است که فردی گویش خوبی داشته باشد ولی .........
تفسیر29.docx
19.4K
شنبه 9/1/1403-17رمضان 1445-28مارس 2024-درس 29تفسیر ترتیبی مدیریتی قرآن کریم – شرائط تعالی سازمانی
[سوره المائدة (5): آيات 65 تا 66]
وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْكِتابِ آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَكَفَّرْنا عَنْهُمْ سَيِّئاتِهِمْ وَ لَأَدْخَلْناهُمْ جَنَّاتِ النَّعِيمِ (65) وَ لَوْ أَنَّهُمْ أَقامُوا التَّوْراةَ وَ الْإِنْجِيلَ وَ ما أُنْزِلَ إِلَيْهِمْ مِنْ رَبِّهِمْ لَأَكَلُوا مِنْ فَوْقِهِمْ وَ مِنْ تَحْتِ أَرْجُلِهِمْ مِنْهُمْ أُمَّةٌ مُقْتَصِدَةٌ وَ كَثِيرٌ مِنْهُمْ ساءَ ما يَعْمَلُونَ66
مدیران ورهبران سازمانی در هر عصر و مصر باید باید به قوانین الهی و مدیریت اسلامی و قرآنی رویکرد اعتقادی و عملیاتی داشته باشند و با تقوی باشند و تابع احکام وضعی و تکلیفی دینی باشند و این احکام را اقامه کنند یعنی به شکل کامل و جامع پیاده کنند و تار و پود سازمان و دولت متبوع خود را از این احکام حیات بخش و سعادت مندانه تشکیل دهند به معنای واقعی کلمه دین و قانون دینی را اقامه کنند . در دنیا و آخرت موفق میشوند و به اهداف مادی و معنوی به طور کامل دست می یابد و الا جز سفال و انحطاط را شاهد نخواهند بود .
#تفسیر
تفسیر 29.MP3
25.44M
✍️شنبه 9/1/1403-17رمضان 1445-28مارس 2024-درس 29تفسیر ترتیبی مدیریتی قرآن کریم – شرائط تعالی سازمانی
[سوره المائدة (5): آيات 65 تا 66]
وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْكِتابِ آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَكَفَّرْنا عَنْهُمْ سَيِّئاتِهِمْ وَ لَأَدْخَلْناهُمْ جَنَّاتِ النَّعِيمِ (65) وَ لَوْ أَنَّهُمْ أَقامُوا التَّوْراةَ وَ الْإِنْجِيلَ وَ ما أُنْزِلَ إِلَيْهِمْ مِنْ رَبِّهِمْ لَأَكَلُوا مِنْ فَوْقِهِمْ وَ مِنْ تَحْتِ أَرْجُلِهِمْ مِنْهُمْ أُمَّةٌ مُقْتَصِدَةٌ وَ كَثِيرٌ مِنْهُمْ ساءَ ما يَعْمَلُونَ66
مدیران ورهبران سازمانی در هر عصر و مصر باید باید به قوانین الهی و مدیریت اسلامی و قرآنی رویکرد اعتقادی و عملیاتی داشته باشند و با تقوی باشند و تابع احکام وضعی و تکلیفی دینی باشند و این احکام را اقامه کنند یعنی به شکل کامل و جامع پیاده کنند و تار و پود سازمان و دولت متبوع خود را از این احکام حیات بخش و سعادت مندانه تشکیل دهند به معنای واقعی کلمه دین و قانون دینی را اقامه کنند . در دنیا و آخرت موفق میشوند و به اهداف مادی و معنوی به طور کامل دست می یابد و الا جز سفال و انحطاط را شاهد نخواهند بود .
#تفسیر
@qavami