🔰 #معرفی_مقاله علمی-پژوهشی با عنوان "درآمدی تاریخی بر تأسیس دانش پشتیبان مدیریت تحول علوم انسانی"
▪️ نوشته دکتر حمید ابدی
پژوهشگر فرهنگستان علوم اسلامی قم در حوزه مطالعات پیشرفت
🔻چکیده مقاله
▪️در این پژوهش ماجرای تاریخی #تحول_علوم_انسانی پس از #انقلاب اسلامی روایت شده و مواجهه منتقدانه و تحول خواهانه با علوم انسانی مدرن، در قالب سه دوره تاریخی بررسی شده است.
▫️از اعلام «#انقلاب_فرهنگی» تا اعلام «#نهضت_نرم_افزاری» (1379-1359) دوره نخست در نظر گرفته شده است که با ظهور و نشاط ایده های تحول خواهانه دینی در سال های آغازین انقلاب شروع شد، ولی بنا به دلایلی، درنهایت، به سیطره نگرش های پوزیتیویستی بر دانشگاه ها ختم شد.
▫️در دوره دوم (1388-1379)، به تأثیرات و بازتاب های طرح #گفتمان نهضت نرم افزاری ازسوی #رهبر_معظم_انقلاب بر فضای علمی دانشگاه های کشور و نضج یافتن مجدد جریان تحول علوم انسانی در کشور اشاره شده است. در بررسی این دوره، هم به تلاش های سلبی در «نقد فلسفه و معرفت شناسی علوم انسانی غربی» و هم به تلاش های ایجابی برای تبیین «مبانی و مبادی علوم انسانی اسلامی» پرداخته شده است.
▫️ در بررسی دوره سوم (1398-1388)، با اشاره به ریشه های تئوریک و فکری فتنه 88، توضیح داده شده است که چگونه این واقعه سیاسی موجب شد «علوم انسانی غربی» به مثابه یک «#چالش_استراتژیک» در اداره کشور موضوعیت یابد و وجه انضمامی، عملی و تجویزی علوم انسانی به صورت برجسته تری موردتوجه واقع شود. پس از طرح و بررسی تجربه نهادسازی و سندنگاری مدیریت علم جمهوری اسلامی در دوره سوم، به دلالت های برآمده از تجربه تاریخی این ادوار سه گانه پرداخته شده است.
▫️در نتیجه گیری از این دلالت ها، بر ضرورت تأسیس حوزه مطالعاتی میان رشته ای و دانش جدیدی که متکفل مطالعه و پژوهش در زمینه «#مدیریت_تحول_علوم_انسانی» باشد، تأکید شده و به برخی از مأموریت ها و الزام های تأسیس این دانش جدید اشاره شده است.
چاپ شده در فصلنامه علمی-پژوهشی تحقیقات بنیادین علوم انسانی
🔗فایل مقاله
فرهنگستان علوم اسلامی قم
ایتا | سایت | اندیشه منیر | انتشارات
#نشست_علمی
🔰بایسته های فقه مقاومت
#جلسه_پنجم
▫️ ارائه دهنده:
حجت الاسلام والمسلمین دکتر علیرضا پیروزمند
عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم و دانشگاه عالی دفاع ملی
🗓 سه شنبه ۷ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۳
🔗 حضور مجازی
پژوهشکده امنیت ملی/گروه مقاومت و عمق بخشی خارجی
فرهنگستان علوم اسلامی قم
ایتا|سایت|اندیشه منیر|انتشارات
🏴 هفتم آذرماه؛ سالروز شهادت دانشمند شهید #محسن_فخری_زاده به دست مزدوران رژیم صهیونیستی
▫️ بخشی از پیام مقام معظم رهبری به مناسبت شهادت ایشان: #دانشمند_برجسته و ممتاز هستهای و دفاعی کشور جناب آقای محسن فخریزاده به دست مزدوران جنایتکار و شقاوتپیشه به شهادت رسید. این #عنصر_علمی_کمنظیر جان عزیز و گرانبها را به خاطر تلاشهای علمی بزرگ و ماندگار خود، در راه خدا مبذول داشت و مقام والای #شهادت، پاداش الهی اوست.
#ما_ملت_امام_حسینیم(ع)
#ما_ملت_شهادتیم
#مرد_میدان_علم
فرهنگستان علوم اسلامی قم
ایتا|سایت|اندیشه منیر|انتشارات
هدایت شده از امتداد حکمت و فلسفه
❇️میتوان آموخت، اما مجال ضدیت نیست.
🔹اخیراً مصاحبهای از خبرگزاری ایکنا منتشر شده است که، در گفتگو با استاد محمدحسین حشمت پور (دام عزه) به مناسبت روز جهانی فلسفه، پرسشهایی طرح کرده اند. استاد در برخی از پاسخها، عبور خود از فلسفه اسلامی و اشتغال به دروس قرآن و حدیث را تصریح میکند:
https://iqna.ir/fa/news/4183268/
🔹حال، در این میان، بهره هایی از این مصاحبه و گفتگو میتوان گرفت:
1⃣اول: بارها ابراز پشیمانی اهالی فلسفه اسلامی را خوانده و شنیده ایم. از اینکه، عمرشان را به فلسفه گذرانیده و از معارف قرآن و حدیث بدور، پشیمان و نادم بودند و در آخر عمر خود به سراغ این معارف رفته اند. این پشیمانی ها، برای هر «مؤمن کیّسی» درس آموز است و عبرت انگیز.
و البته، این پشیمانی از نقاط امتیاز فلسفه اسلامی با سایر فلسفههاست. پرواضح است که، آن عقلی که راهبر فلسفه اسلامی بوده، عقل متعبّدی بوده که خواهان بندگی بود نه انانیت و سرکشی و طغیان، و از همین روی است که در نهایت ابراز پشیمانی میکند.
2⃣دوم: از این مصاحبه و نظایر آن، بیش از مطالب علمی، میتوان آموخت، اما نمیتوان این مصاحبه را اسباب «ضدیت با فلسفه اسلامی» قرار داد. اساساً، ضدیت با فلسفه اسلامی بی معناست. فلسفه پرورشیافته در درون فرهنگ اسلامی که هرچقدر که جلوتر آمده، صبغه و صیاغت اسلامیتری به خود گرفته است، مجال ضدیت ندارد، بلکه، مواجهه با فلسفه اسلامی باید «انتقادی» باشد تا این تراث بهتر و بیشتر بتواند اثر عقلانی خود را بر فرهنگ عمومی بگذارد.
3⃣سوم: اگر، مصاحبه با استاد حشمت پور، بستر ضدیّت با فلسفه اسلامی قرار بگیرد، اولین آسیب آن، تضعیف «عقلانیت» در درون جامعه ایرانی اسلامی خواهد بود. تا برساختن یک نظام عقلانیِ عمیق و عریق، نمیتوان از این تراثی که تمام تلاش خود را بر پیرایش عقلانیتِ برهانی از شوائب شرک و الحاد داشت، رفع ید کرد. فلذا، یادآور باشیم که، از این مصاحبه بیاموزیم و به آن به دیده «عبرت» بنگریم، اما آن را بهانه «تضادّ» قرار ندهیم.
◀️در عین حال، این نکته نیز باید گفته شود؛ همانطور که، تقویت عقلانیت منوط به مواجهه انتقادیِ همدلانه با فلسفه اسلامی است، و متوقف بر این است که، پرسشهایی نوین از فلسفه اسلامی طرح نمود، قد و اندازه پاسخهای آن را دریافت و برای نقاط خلأ آن چاره اندیشید، همچنان نیز باید از «تعصبِ کور» نسبت به این دانش بشری نیز احتراز کرد. به عبارتی؛ هم ضدیت با فلسفه اسلامی، هم تعصبِ کور نسبت به آن، در نهایت به تضعیف عقلانیتِ اسلامی منجر خواهد شد. و باید از این دو عبور کرد؛ ضدیت، تعصب.
https://eitaa.com/monir_ol_din
فرهنگستان علوم اسلامی
🔰 #نشست_علمی با عنوان چالشهای فیزیک با فلسفه اسلامی ▪️با ارائه دکتر حامد یزدانی، پژوهشگر فرهنگستا
#گزارش
🔰 نشست علمی با عنوان چالشهای فیزیک با فلسفه اسلامی
پنجشنبه، ۲ آذر
▫️در این نشست که به همت «موسسه نفحات» برگزار گردید، دکتر حامد یزدانی، پژوهشگر فرهنگستان علوم اسلامی قم در حوزه مطالعات تاریخ و فلسفه فیزیک، به بررسی روند #پیدایش_فیزیک جدید پرداخت.
ایشان ابتدا گزارشی از روند تحولات اواخر هزاره اول و اوایل هزاره دوم بیان کردند که منجر به تغییر نگرش انسان به دین و سپس انسان شد. در این تحولات انتظار بشر اروپایی از ظهور منجی برآورده نشد که همین مسئله شروعی بر بازنگری در اندیشه مذهبی بود.
ایشان در ادامه بیان کردند که رشد اندیشه ارسطویی در قرون 12 تا 14 در خلال جنگهای صلیبی و بحثهای کلامی پیرامون قدرت خداوند، جنبش نومینالیسم را در پی داشت که به نفی اندیشه ارسطویی به خصوص مفهوم محوری دستگاه وی یعنی کلیات انجامید. نفی کلیات نفی منطق صورت را در پی داشت که منجر به رواج اندیشه های جایگزین از جمله پدیدارگرایی و تجربه گرایی شد. همچنین در کنار این تحولات گرایشی و بینشی توجهی به رشد ابزارهای مکانیکی در خلال مرگ و میرهای ناشی از بیماری صورت گرفت که زمینه اندیشه مکانیستی به عالم شد.
▪️ همچنین توجه به جوانب الهیاتی تحول اندیشه غربی و به تبع آن تحول فلسفی از نتایج این نشست بود.
▪️در پایان نشست نیز بحث پیرامون پرسشهایی درباره الهیات طبیعت در جهان اسلام در گذشته و حال و همچنین پرسش درباره لوازم تحول در فیزیک مبتنی بر گرایشات و بینش اسلامی به بحث گذاشته شد.
فرهنگستان علوم اسلامی قم
ایتا | سایت | اندیشه منیر | انتشارات
#گزارش
🔰 #نشست_علمی با موضوع تحلیل و بررسی مقالۀ "تحلیلی بر نقش و کارکرد الهیات تکاملی در توسعه هندسه معرفتی دین" در فرهنگستان علوم اسلامی قم برگزار شد.
07/09/1402
▪️در این نشست ابتدا حجت الاسلام والمسلمین #محمدرضاخاکی_قراملکی مؤلف محترم، پس از اشاره به پیشینه تاریخی این مقاله و نحوه نگارش آن، گزارش مختصر و کوتاهی از محتوای آن ارائه نمودند.
▪️از نگاه مولف صورت مسئله ما این است که #دین می خواهد #تمدن_سازی کند، واسطه بین دین و تمدن سازی، #عقلانیتی بوده که همان #الهیات است. توصیف الهیاتی از دین باید پایگاهی شود برای فیلسوف اجتماعی و عالم علوم کاربردی. الهیات، اصول موضوعه علوم کاربردی است. در واقع واسطه بین دین و دین داری است. ضرورت الهیات در فرهنگ و کلام غرب تمام شده و حال آنکه ما تاملی بر آن نداشته ایم. الهیات باید محور تمام علوم باشد.
▪️در پایان اساتید محترم مدعو، نظرات و نقدهای خود را مطرح نمودند.
🔗 گزارش نشست
فرهنگستان علوم اسلامی قم
ایتا | سایت | اندیشه منیر | انتشارات
فرهنگستان علوم اسلامی
🔰 برنامه نشست «کمیسیون ارتباطات و جامعه شناسی اسلامی» هفتمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی ✅
🔰 #گزارش ارائه مقاله توسط دکتر #محمدرضا_قائمی_نیک با عنوان "جامعهشناسی معرفت از منظر ماکس وبر و #سیدمنیرالدین_حسینی" در کمیسیون ارتباطات و جامعهشناسیِ هفتمین کنگره بینالمللی علوم انسانی اسلامی
🔻 #گزارش_ارائه
🔰 #گزارش ارائه مقاله توسط دکتر #محمدرضا_قائمی_نیک با عنوان "جامعهشناسی معرفت از منظر ماکس وبر و #سیدمنیرالدین_حسینی" در کمیسیون ارتباطات و جامعهشناسیِ هفتمین کنگره بینالمللی علوم انسانی اسلامی
▪️ محمدرضا قائمی نیک عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی به این موضوع اشاره کردند که؛ #ماکس_وبر در مقالۀ علم به مثابه حرفه، با اشاره به نیچه، صورتهای معرفت انسانی را پدیدههای منحصربهفرد تاریخی میداند که تحت تاثیر جریان زندگی شکل میگیرند. به همین جهت، وبر برخلاف دیدگاه پوزیتیویستی که علم اجتماعی را همچون علوم طبیعی، قابل تبیین میداند، معتقد است که قلمرو علوم اجتماعی، قلمرو تفهم است. با اینحال وبر برای گریز از نسبیگرایی ناشی از تاریخیت، با طرح ایدههایی نظیر قرابت گزینشی، علیت تاریخی و معنای خاصی از عینیت، از ابزار روشیِ ایدهآلتایپ برای فهم پدیدههای اجتماعی بهره میگیرد.
▫️ وی افزود: در این مقاله پس از توضیح مبسوط دیدگاه وبر دربارۀ جامعهشناسی معرفت، اشاره خواهیم کرد که راهکار وبر برای عبور از نسبیگرایی معرفت، گرفتار بحران خواهد شد. در پاسخ به این بحران، به طرح دیدگاه استاد #سیدمنیرالدین_حسینی در حوزۀ جامعهشناسی معرفت خواهیم پرداخت.
▫️در نظر مرحوم حسینی، اگر چه معرفت، امری اجتماعی است و هستی جامعه هم ذیل هستی تاریخی تعین مییابد، اما هیچگاه معرفت تبدیل به امری نسبی و غیرثابت نمیگردد، چرا که از منظر ایشان، قواعدی ربوبی وجود دارد که حاکم بر ساحات تاریخی و اجتماعی و فردی انسان است و امکان برونرفت از قاهریت آن قواعد هم وجود ندارد.
▫️قائمینیک در ادامه سخنانش تصریح کرد: با این حال موضوع این مقاله بررسی جامعهشناسی معرفت ماکس وبر نیست، بلکه به دنبال انجام پژوهشی تطبیقی هستیم تا در ذیل آن، نظریۀ جامعهشناسی معرفت ماکس وبر را با دیدگاه سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی مقایسه کنیم. سیدمنیرالدین حسینی یکی از متفکرین معاصری است که با نوآوری در سنتِ علمی اسلامی، سعی کرده است تا نوعی نظریۀ جامعهشناسی علم و معرفت ارائه کند.
▫️عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی تأکید کرد: به تعبیر دیگر اگر در جامعهشناسی علم و معرفت، چنان که در ادامه به تشریح خواهد آمد، به تأثیر زمینههای اجتماعی – تاریخی بر معرفت تأکید میشود، منیرالدین حسینی کوشیده است تا با تحفظ بر نگاه اسلامی به علم و معرفت، تأثیر این زمینههای تاریخی – اجتماعی بر علم و معرفت را در یک نظریۀ منسجم صورتبندی کند. تلاش وبر برای خروج از نسبیگرایی نیچهای، چندان کامیاب نیست و بینشهای استادمنیرالدین حسینی میتواند بر اساس دیدگاهی اسلامی، راهکارهایی برای آن ارائه کند.
فرهنگستان علوم اسلامی قم
ایتا | سایت | اندیشه منیر | انتشارات
🔰 فرهنگستان علوم اسلامی قم به مناسبت بزرگداشت شهید #محسن_فخری_زاده برگزار می کند:
🔻 تحولات در ریاضیات لازمه کارآمدسازی علوم انسانی - اسلامی
حجت الاسلام والمسلمین #سیدمرتضی_حسینی_الهاشمی
عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم
🔻 تحول علوم پایه در اندیشه استاد حسینی (ره)
حجت الاسلام والمسلمین #جعفر_حسینیان
عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم
🔻تحول گفتمان منجر به انقلاب علمی در قرن 17
حجت الاسلام و المسلمین #محمدرضاخاکی_قراملکی
عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم
🔻 دبیر علمی
دکتر #حامد_یزدانی
پژوهشگر فرهنگستان علوم اسلامی قم
☑️ همراه با گزارشی از ارتباطات و مراودات علمی فرهنگستان علوم اسلامی با شهید فخری زاده
🔻زمان و مکان:
#یکشنبه 12 آذر 1402 ساعت 10
قم، بلوار الغدیر، کوچه 10، ساختمان مفید، سالن جلسات طبقه دوم
🔗حضور مجازی
فرهنگستان علوم اسلامی قم
ایتا|سایت|اندیشه منیر|انتشارات
🔰 نشست #سوم بررسی کتاب حکمت تاریخ استاد میرباقری
◾️با حضور حجتالاسلام علی محمدی
پژوهشگر فرهنگستان علوم اسلامی قم
🗓 یکشنبه 12 آذر ساعت 13
🔻علاقهمندان جهت شرکت در این نشست، مشخصات خود را به آیدی @IslamicTheology ارسال نمایند.
▫️گروه الهیات تاریخ و مهدویت موسسه پژوهش و نشر مسجد مقدس جمکران
فرهنگستان علوم اسلامی قم
ایتا | سایت | اندیشه منیر | انتشارات
هدایت شده از مدرسهتـ؋ــکرونوآوری نگاه
🎙ویژهبرنامهی صوتی «آن ســهماه»
جــدال صابــرین؛ روایتی متفاوت از نقش حضـرت زهــرا(س) در سه ماه بعد از رحلت پیــامبر(ص) 🔻۱۱ جلسه گفتگـوی مدرسه نگـاه با حجتالاسلام حسین مهدیـزاده @social_theory 🔻لینک صوت جلسات: جلسه اول جلسه دوم جلسه سوم جلسه چهارم ادامه دارد... #فاطمیه #جدال_صابرین ✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨ مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ 🆔 @sch_negah
May 11
📷 #گزارش_تصویری|#نشست
🔰به مناسبت ایام شهادت دانشمند شهید #محسن_فخریزاده، نشست علمی با موضوع "تحول در علوم پایه" در فرهنگستان علوم اسلامی قم برگزار گردید.
🗓یکشنبه 12 آذر 1402
فرهنگستان علوم اسلامی قم
ایتا | وبگاه | اندیشه منیر | انتشارات