eitaa logo
یادداشت‌های اعتقادی _ فاریاب
4هزار دنبال‌کننده
184 عکس
38 ویدیو
6 فایل
قدمی کوتاه برداشتیم بلکه نظری افتد. محمدحسین فاریاب دکترای کلام اسلامی، دانشیار موسسه امام خمینی (ره) کپی مطالب بدون ذکر لینک، هیچ مانعی ندارد. سردار سلیمانی: باید به این بلوغ برسیم که نباید دیده شویم. آنکس که باید ببیند، می‌بیند. @faryab110 @Mh_faryab
مشاهده در ایتا
دانلود
یادداشت‌های اعتقادی _ فاریاب
9⃣3⃣📌آیا حکم به جواز تزویج دختر خردسال با مرد بالغ با عقل سازگار است؟ ✍پاسخ (۳) قسمت سوم: پاسخ به
با سلام خدمت سروران و همراهان گرامی نسبت به این مطلب، نکتۀ جدیدی افزوده شده است که توجه به آن خالی از لطف نیست.
یادداشت‌های اعتقادی _ فاریاب
📌هر شب یک پرسش 👈امام سجاد علیه السلام در دعای هشتم صحیفه سجادیه می‌فرماید: خدایا! به تو پناه می‌آ
2⃣4⃣📌آیا پناه بردن امام علیه السلام به خدا از پیروی هوای نفس و اصرار بر شهوت با اعتقاد به عصمت ایشان سازگار است؟ ✍ پاسخ 1⃣امام سجاد علیه السلام در دعای هشتم از صحیفه سجادیه برای در امان ماندن از پیروی هوای نفس و اصرار بر شهوت و ورود در رذایل اخلاقی به خدا پناه می برد. این حقیقت چگونه با عصمت ایشان از گناه سازگار است؟ 2⃣عصمت از گناه یک امر موهبتی است که خداوند متعال به بندگان شایستۀ خود ارزانی می دارد و آنها با بهره مندی از آن، از روی اختیار از گناه محفوظ و مصون می مانند. 3⃣ اگر تصور کنیم که خداوند متعال، عصمت را یک بار ـ مثلا همان ابتدای عمر یا ابتدای امامت ـ به امام داده باشد و از آن پس، امام با داشتن آن، گناه نمی کند، نمی توان چنین امری را با کلماتی که از امام سجاد علیه السلام نقل شد، سازگار دانست. 4⃣ تصور صحیح از موهبتی بودن عصمت آن است که بگوییم، خداوند متعال لحظه به لحظه امر عصمت را به امام موهبت می کند و ارزانی می دارد و امام لحظه به لحظه به لطف و عنایت خداوند متعال نیازمند است؛ ازاین رو است که امام در سخنان خود، از اینکه بخواهد به ورطۀ گناه بیفتد، به خدا پناه می برد. 5⃣اثبات ین نظریه: 👈الف. قرآن کریم دربارۀ حضرت یوسف علیه السلام می فرماید: «آن زن قصد او كرد و او نيز- اگر برهان پروردگار را نمی‏ديد- قصد وى می‏نمود! اينچنين كرديم تا بدى و فحشا را از او دور سازيم چرا كه او از بندگان مخلص ما بود». (یوسف، 24) مطابق با این آیه، اگر لطف و عنایت خدا در آن لحظه نبود، یوسف علیه السلام نیز قصد زلیخا می کرد. یوسف علیه السلام خود نیز فرمود: «وَ ما أُبَرِّئُ نَفْسي‏ إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ إِلاَّ ما رَحِمَ رَبِّي إِنَّ رَبِّي غَفُورٌ رَحيمٌ؛ من هرگز خودم را تبرئه نمیكنم، كه نفس (سركش) بسيار به بديها امر می‏كند مگر آنچه را پروردگارم رحم كند! پروردگارم آمرزنده و مهربان است.» (یوسف: 53) 👈ب. امام علی علیه السلام نیز فرمود: «فَإِنِّي لَسْتُ‏ فی نفسی بفوقٍ أَنْ أُخْطِئَ وَ لَا آمَنُ ذَلِكَ مِنْ فِعْلِي إِلَّا أَنْ يَكْفِيَ اللَّهُ مِنْ نَفْسِي مَا هُوَ أَمْلَكُ بِهِ مِنِّي؛ خود را برتر از آن كه خطا كنم‏ و از آن ايمن باشم نمی‏دانم، مگر آن كه خداوند مرا حفظ فرمايد. ...» (نهج البلاغة، ص 335) 👈ج. امام سجاد علیه السلام در دعای چهل و هشتم عبارت صریح تری را بیان می فرماید: «از تو خواهم كه مرا از گناه مصون دارى، پس بر محمد و خاندانش درود بفرست و مرا از گناه مصون دار، كه اگر مشيّت تو باشد، هرگز به كارى كه تو آن را نپسندى باز نگردم.» بنابراین، چنین نیست که خداوند عصمت را به پیامبر و امام داده باشد و آنها در ترک گناهان بی نیاز از خداوند متعال باشند؛ بلکه آنها دمادم به موهبت عصمت از جانب خداوند متعال نیازمندند. سخنان امام سجاد در دعای هشتم از صحیفه سجادیه نیز در همین قالب قابل فهم است. https://eitaa.com/Faryab110
📌هر شب یک پرسش بر اساس آیه ۶۷ سوره مائده، ترک اعلام جانشینی حضرت علی علیه السلام به منزله آن است که پیامبر اساسا رسالتش را انجام نداده است. این در حالی است که پیامبر خدا قبل از روز غدیر هم بارها جانشینی او را اعلام کرده بود. دلیل تعبیر به کار رفته در آیه ۶۷ سوره مائده (... فما بلغت رسالته) چیست؟ تا فرداشب دعا برای مردم غزه فراموش نشود
یادداشت‌های اعتقادی _ فاریاب
📌هر شب یک پرسش بر اساس آیه ۶۷ سوره مائده، ترک اعلام جانشینی حضرت علی علیه السلام به منزله آن است که
3⃣4⃣📌با وجود آنکه، قبل از روز غدیر پیامبر، در مواضع متعدد، حضرت علی علیه السلام را به جانشینی معرفی کرده بود، چرا بر پایه آیه ۶۷ سوره مائده، عدم معرفی ایشان در روز غدیر، مستلزم عدم انجام رسالت پیامبر اسلام به شمار می‌رفت؟ ✍ پاسخ 1⃣ بر پایۀ آیات قرآن کریم و روایات ذیل آن، آنچه موجب اکمال دین و ناامیدی مشرکان از دین اسلام می شود، وجود امام پس از وفات رسول گرامی اسلام است(مائده،۳) چراکه اگر امام معرفی نشود، از آنجا که دین حقیقی بدون نگهبان و حافظ خواهد ماند و کسی نیست که آن دین حقیقی را بیان و تفسیر کند، دین اسلام در معرض نابودی قرار خواهد گرفت و تمام زحمات پیامبر گرامی اسلام بر باد خواهد رفت و گویی که اصلا رسالتی از سوی ایشان انجام نشده است. 2⃣ معرفی امام باید به گونه ای باشد که همگان از آن آگاه شوند و گرنه آگاهی برخی و عدم آگاهی دیگران، خود موجب اختلاف و فتنۀ بزرگتری خواهد بود. 3⃣ هرچند قبل از روز غدیر نیز، پیامبر اکرم (ص) در موارد متعددی به معرفی امام علی علیه السلام به عنوان جانشین پرداخته بود، ولی آن معرفی ها در جمع های بسیار محدودی صورت گرفته بود که شاید بزرگترین آنها همان حدیث یوم الانذار بوده است که در جمع حدود 40 نفری بیان شده است. ازاین رو، می توان گفت که عدۀ فراوانی از مسلمانان هنوز با موضوع جانشینی امام علی علیه السلام آشنا نبودند. روشن است که این وضعیت، نه تنها موجب ناامیدی مشرکان از اسلام نمی شود، که موجب امیدواری آنها به وقوع فتنه و جنگ داخلی میان خود مسلمانان می شود. حال آنکه، آنگاه هدف از معرفی امام محقق می شود که همگان یا بخش عظیمی از مردم از موضوع جانشینی امام خبردار شوند و ثانیا بر امامت آن امام، بیعت گرفته شود. معرفی امام علی علیه السلام به عنوان جانشین در روز غدیر این خاصیت را داشت که یک ابلاغ همگانی در جمعی چندهزار نفره بود، ثانیاً بر امامت امام علی علیه‌السلام بیعت گرفته شد و ثالثا پیامبر تأکید داشت که حاضران این واقعه را به غایبان خبر دهند. 👌بلی، اینگونه معرفی بود که موجب ضمانت بقای دین حقیقی می شود و ترک آن به منزلۀ از بین رفتن دین است، گویی که اصلا پیامبر رسالتش را انجام نداده است. https://eitaa.com/Faryab110
سلام خدمت سروران گرامی وقتتون بخیر برای اینکه دوستان فرصت مطالعه مطالب پایانی را داشته باشند، طرح پرسش را به فرداشب موکول می‌کنم. التماس دعا
📌هرشب یک پرسش آیا آمدن منجی برای رهایی بشر از ظلم در یک مقطع خاص، با عدالت خدا در تضاد نیست؟ توضیح آنکه، قرن‌ها مردم جهان در بی‌عدالتی زندگی کردند، آمدن منجی در یک مقطع خاص زمانی با عدالت خداوند ناسازگار است. چرا خدا باید فردی را بیاورد که عدالت را فقط در حق یک عده از مردم برقرار کند؟
این عکس از دیروز روحم رو زخمی کرده هر بار که این عکس رو دیدم... ولی حتماً اون پدر حاضر بوده خودش بارها بمیره و زنده بشه ، اما پسرش آسیب نبینه حتماً اون پدر لحظه شهادتش فقط به فکر پسرش بوده ، مطمئنم 💔
هدایت شده از یا ارحم الراحمین
🔹‌‌السلام علیکَ حین تُصَلّی و تَقْنُت... 🔹‌‌سلام بر تو آن هنگام که از محراب نماز به معراج می روی و در خلوت با خدا و در قنوت عاشقانه ات، برای دعاگویانت دعا می کنی
یادداشت‌های اعتقادی _ فاریاب
📌هرشب یک پرسش آیا آمدن منجی برای رهایی بشر از ظلم در یک مقطع خاص، با عدالت خدا در تضاد نیست؟ توضی
4⃣4⃣📌آمدن منجی موعود در یک مقطع خاص برای اجرای عدالت، آیا با عدالت سازگار است؟ ✍ پاسخ 1⃣عدالت آرزوی تمام انسان هایی است که هنوز بر فطرت پاک خود باقی مانده اند. 2⃣خداوند متعال کار خود را در دنیا از طریق اسبابی که تعیین کرده انجام می دهد و نادیده گرفتن این اسباب منجر به بی نظمی در این دنیا می شود. برای مثال شمشیر تیز باید ببرد، آتش باید بسوزاند و آب باید خیس کند، اگر خداوند متعال مانع از بریدن شمشیر، سوزاندن آتش و خیس کردن آب شود، سنگ روی سنگ بند نمی شود. آری، در موارد بسیار نادر و خاصی به دلیل مصالح بسیار خاصی که وجود دارد، خداوند متعال اسباب مادی را از کار می اندازد؛ چنانکه آتش به اذن خداوند ابراهیم علیه السلام را نسوزاند. 3⃣قانون خداوند متعال دربارۀ مسئلۀ عدالت نیز آن است که مظلومان و مستضعفان عالم به پا خیزند و با ظالمان مقابله کنند و ظلم را از بین ببرند. در این صورت است که امداد الهی نیز به یاری آنها می آید و اینگونه مظلوم بر ظالم چیره می شود. 4⃣ فرستادن امام زمان علیه السلام، همان امداد خاص الهی است که خداوند متعال او را با نصرت خود برای نجات بشر از ظالمان به سوی آنها می فرستد. 5⃣ بنابراین، مادامی که مظلومان و مستضعفان عالم خود ارادۀ مقابله با ظالمان را نداشته باشند و به پا نخیزند، از امداد الهی خبری نیست و جای اعتراضی نیز باقی نمی ماند. 6⃣ممکن است گفته شود، امروز بخش عظیمی از مردم طالب مقابله با ظلم هستند، چرا منجی موعود نمی آید؟ در پاسخ باید گفت که اینکه چه زمانی این شرط محقق شد، از حیطۀ علم ما خارج است و خداوند آن را می داند. 7⃣ بنابراین، تحقق عدالت مهدوی دارای شرایطی است که امروز محقق نشده است و هرگاه محقق شد، عدالت مهدوی نیز حکمفرما خواهد شد. حاصل آنکه، عدالت یعنی آنکه هرچیزی سر جای صحیح خود قرار گیرد. اگر عدالت مهدوی، در شرایطی که هنوز زمینه برای آن فراهم نشده، بخواهد پیاده شود، چنین چیزی خود خلاف عدالت است و عدالت آن است که این امر مهم در شرایطی محقق شود که زمینه های آن نیز محقق شده باشند. https://eitaa.com/Faryab110
📌هر شب یک سوال. معجزه بودن قرآن کریم برای مردم عادی و حتی بسیاری از دانشمندان دینی و غیردینی قابل فهم نیست، چگونه میتوان برای نامسلمانان، معجزه بودن قرآن را ثابت کرد؟ تا فرداشب... دعا برای مردم غزه فراموش نشود. 🌹🌹🌹
5⃣4⃣📌زینب؛ مرد میدان 1️⃣تفاوت کوفیان جامانده از کربلا با عاشوراییان حاضر در کربلا آن بود که کوفیان، فقط عزادار حسین علیه‌السلام بودند و عاشوراییان وسط میدان بودند. 2️⃣ مهمترین میدان، میدان حفظ دین است. 3️⃣ زینب سلام الله علیها در جریان عاشورا که برای حفظ دین اتفاق افتاد مرد میدان بود، اما چگونه؟ 4️⃣ پس از عاشورا، زینب سلام الله علیها مرد میدان بود، ولی میدان؟ میدان تبیین و روشنگری. 5️⃣ شام پنجاه سال تربیت اموی ضد علوی را به خود دیده بود، ازاین‌رو بود که دردناکترین اتفاقات برای اسرای اهلبیت علیهم‌السلام در شام اتفاق افتاد. 6️⃣ حاصل تبیین و روشنگری زینب سلام الله علیها این شد که مردم شام، در شام برای شهادت امام حسین علیه‌السلام عزاداری کردند. 7️⃣ امروز میدان اصلی در فلسطین است و چنانکه ولی امر مسلمین فرمودند، در مسأله فلسطین، تقابل اسلام و کفر است. 8️⃣ مرد میدان بودن، در این روزها حمایت همه جانبه از غزه است، چه با مال و چه با حضور در تجمعات و راهپیمایی ها و چه حضور فیزیکی اگر حکم جهاد صادر شود. باشد که چون زینب سلام الله علیها مرد میدان باشیم. https://eitaa.com/Faryab110
یادداشت‌های اعتقادی _ فاریاب
📌هر شب یک سوال. معجزه بودن قرآن کریم برای مردم عادی و حتی بسیاری از دانشمندان دینی و غیردینی قابل ف
6⃣4⃣📌اعجاز قرآن چگونه برای مردم عادی قابل فهم و اثبات است؟ ✍ پاسخ(۱) توضیح سوال: بسیاری از مردم عادی و حتی دانشمندان دینی توان فهم اعجاز قرآن را ندارند. پس چگونه می‌توان برای یک نامسلمان اعجاز قرآن را اثبات کرد؟ یک. قرآن کریم، یک کتاب است که در خود ادعای الهی بودن را مطرح و مخالفان را به مبارزه فراخوانده است. گاهی گفته مثل کل قرآن را بیاورید و گاهی گفته ده سوره و گاهی نیز گفته یک سوره بیاورید. دو. دقت کنید که صاحب این کتاب، چقدر باید از ادعای خود مطمئن باشد که با قاطعیت انسان‌ها و جنیان را در طول تاریخ به مبارزه فراطلبیده و درخواست کرده که اگر میتوانید یک سوره مثل قرآن بیاورید. روشن است که چنین مبارزه طلبی از یک انسان قابل تصور نیست، مگر آنکه پشتوانه الهی داشته باشد. انسانها اگر چیزی را کشف کنند، هرگز ادعا نمی‌کنند که بهتر از آن در آینده قابل آوردن نیست. سه. برای اثبات اعجاز آن، باید وجه اعجاز را دانست. یعنی آن ویژگی خاص قرآن کریم که انسانها نمی‌توانند در آن ویژگی حتی یک سوره مانند قرآن را بیاورند. آن ویژگی یا ویژگی‌های خاص کدامند؟ تأکید میکنم این ویژگی باید چنان باشد که بشر نتواند حتی یک سوره مانند قرآن را در آن ویژگی بیاورد. چهار. یک متن اساساً در چه اموری می‌تواند خاص باشد؟ به نظر می‌رسد که یا باید در محتوا خاص باشد یا در نوع بیان(یعنی همان فصاحت و بلاغت). پنج. قرآن کریم به لحاظ محتوا چنان خاص نیست که نتوان یک سوره مثل آن آورد؛ برای نمونه، محتوای سوره توحید (فارغ از نوع بیان)، از سوی بشر کاملاً قابل آوردن است و معارف این سوره پیش از آنکه قرآن نازل شود، از سوی بشر قابل اثبات و بیان است. شش. بنابراین وجه اعجاز آن، دست کم همان وجه ادبی یا همان نوع بیان و فصاحت و بلاغت است. هفت. بررسی تاریخی نیز تأییدکننده همین وجه اعجاز است. چراکه قرآن کریم که ابتدا باید بتواند مخاطبان اولیه خود را نسبت به اعجاز خود قانع کند، در زمان و محیطی نازل شد که فصاحت و بلاغت ویژگی شاخص آنها به شمار می‌رفت. هشت. در طول تاریخ نیز کسانی که کوشیدند مثل قرآن را بیاورند، همین وجه اعجاز مدنظرشان بود، ازاین‌رو در صدد آوردن مثل قرآن از نظر فصاحت و بلاغت بودند. نه. ولی سوال اینجاست که این وجه اعجاز برای مخاطب عوام چگونه قابل اثبات است؟ ادامه در قسمت دوم ... https://eitaa.com/Faryab110
7⃣4⃣📌 اعجاز قرآن چگونه برای مردم عادی قابل فهم است؟ ✍ پاسخ (۲) 1⃣درست است که مردم عادی و بسیاری از دانشمندان دینی با مراجعه به قرآن کریم، متوجه اعجاز آن در امر فصاحت و بلاغت نمی‌شوند، ولی اساساً معجزه بودن یک معجزه مشروط به فهم همگانی از آن نیست، بلکه گاه تنها به درک متخصص و اهل فن، در می آید تا آنجا که گفته می‌شود، تشخیص اعجاز از سحر در داستان موسی و ساحران هم به وسیله ساحران که اهل فن بودند، صورت گرفت. 2⃣ تصور کنید که مدعی پیامبری کار خارق‌العاده ای ارایه و ادعای اعجاز و پیامبری می‌کند، ولی تنها نخبگان قادر به تشخیص غیربشری بودن آن می‌شوند. وظیفه‌ی انسان‌های عادی در این موقعیت چیست؟ آیا می‌توانند بگویند چون به درک ما در نمی‌آید، پس وظیفه ای نداریم؟ روشن است که موظفند به نخبگان و متخصصان مورد اعتماد مراجعه کنند، به ویژه آنکه در این مورد پای سعادت و رستگاری حقیقی و ابدی انسان در میان است. 3⃣اینک قرآن کریم آشکارا مخالفان را به مبارزه فراطلبیده، روشن است که مخالفان باید بکوشند ادعای قرآن را پاسخ دهند ولی نتوانسته اند. کسانی نیز که کوشیدند مانند قرآن را بیاورند آنچه آوردند، هرگز نتوانست ادعای قرآن را نقض کند، که اگر نقض می‌کرد، مخالفان روی آن سرمایه‌گذاری فراوان می‌کردند و جنگ رسانه‌ای بزرگی راه می‌انداختند. 4⃣ این همه، نشان می‌دهد که مخالفان توان هماوردی با قرآن را نداشته‌اند که اگر داشتند به قرآن سوزی رو نمی‌آوردند. 5⃣از سوی دیگر، قرآن ادعا می‌کند که از سوی خداوند متعال است و می‌گوید اگر بشر می‌تواند یک سوره مانند آن بیاورد. به نظر شما اگر قرآن از سوی بشر بود، آیا آن بشر می‌توانست با قاطعیت اینگونه مبارزه‌طلبی کند؟ این ادعا پس از ۱۴۰۰ سال نقض نشده و اگر حقیقتا یک ادعای دروغین بود، حکمت الهی اقتضا می‌کرد که خود به نوعی این ادعا را باطل سازد. بنابراین سکوت او نشان دهنده‌ی تأیید ادعای قرآن کریم است. 6⃣ همچنین در تأیید موارد پیش‌گفته، می‌توان به آموزه‌های علمی قرآن اشاره کرد که یکی پس از دیگری، حقانیت آنها از سوی علم روز تأیید می‌شود. اخبار غیبی آن، محقق می‌گردد. فصاحت و بلاغت فوق‌العاده ی آن موجب شگفتی نامسلمانان می‌شود تا آن‌جا که دانشمندانی مانند موریس بوکای فرانسوی، جان دیون پورت انگلیسی و ... به دین اسلام روی آوردند (در مورد اخیر، ر.ک: مقاله اعجاز قرآن و مستشرقان) 7⃣ به موارد فوق، این نکته را نیز اضافه کنید که این کتاب از سوی یک فرد درس نخوانده آورده شده. آیا می‌توان تصور کرد که کتابی با این عظمت از سوی چنین فردی باشد؟؟ در متن آینده به مواردی از آموزه‌های علمی قرآنی اشاره می‌کنیم که مورد تایید دانشمندان علوم تجربی قرار گرفته است. ادامه دارد ... https://eitaa.com/Faryab110
8⃣4⃣📌اعجاز قرآن چگونه برای مردم عادی قابل اثبات است؟ ✍ پاسخ (۳) قسمت سوم و پایانی 👈در دو قسمت قبل، دربارۀ اثبات اعجاز قرآن کریم سخن گفتیم. اینک در تأیید اعجاز قرآن، به یک نمونه از اعجاز علمی قرآن کریم اشاره می کنیم. مقصود از اعجاز علمی، بیان آموزه های علمی است که بدون استفاده از ابزار عادی و شناخته شده، در دوره ای که امکاناتی نیز برای تحقیق دربارۀ آن وجود نداشته، بیان شود. 👈دیدگاه قرآن کریم دربارۀ کوهها 1⃣«وَ الْجِبالَ أَوْتاداً» (نبأ، 7) بر اساس این آیه، کوهها میخهای زمین هستند. 2⃣« ... وَ أَلْقى‏ فِي الْأَرْضِ رَواسِيَ أَنْ تَميدَ بِكُمْ؛ و در زمين كوه‏هايى افكند تا شما را نلرزاند» (لقمان، 10) بر این اساس، وجود کوه در کاهش زلزله موثر است. 3⃣برخی منتقدان مانند دکتر سها می گویند: «اولاً کوهها مثل میخ نیستند که ریشه ای فروکوفته در پوستۀ زمین داشته باشند؛ برعکس کوهها قشر زمینند که برآمده شده اند؛ یعنی درست عکس میخ. ثانیاً فرورفتگی ها و کوهها نتیجۀ حرکات زمین هستند و نقشی در تثبیت ندارند و بر عکس، هرجا کوه است خطر زلزله بیشتر است ... بنابراین کوه نماد بی ثباتی زمین است نه تثبیت کنندۀ زمین». 4⃣نقد و بررسی علمی. روشن است که داوری میان سخن قرآن کریم و منتقدان آن، به عهدۀ دانشمندان رشتۀ زمین شناسی و زلزله شناسی است. 5⃣ بر اساس تحقیقات زمین شناسان، آنچه از کوهها روی زمین مشاهده میکنیم، قسمت اندکی از آن است و ریشه های به مراتب بیشتری از آن زیر زمین است و به معنای واقعی کلمه، کوهها همچون میخ عمل کرده اند. بدین معنا که پوسته زمین بر روی یک لایه مایع بنام استنوسفر شناور است و کوهها که بر روی پوسته قرار دارند، لایۀ سطحی آن را ضخامت بخشیده و مانند میخ، پوسته و لایۀ زیرین استنوسفر را به هم میدوزند. 6⃣تأثیر کوهها در کاهش زلزله در وبلاگ “باشگاه فیزیک” در باره نقش کوهها در زمین نوشته شده است که : کوهها از ریشه به هم پیوسته اند و همچون زرهی کره زمین را در بر گرفته اند ، و این سبب می شود که از لرزشهای شدید زمین که بر اثر فشار گازهای درونی و عوامل زلزله ساز هر لحظه ممکن است رخ دهد تا حد زیادی جلوگیری شود . 7⃣در سایت Livesciences نیز در باره نقش کوهها در زمین نوشته شده است: مطالعات نشان داده است که در مناطقی که کوهها وجود دارند احتمال زلزله کمتر است و یک متخصص ژئوفیزیک که سی سال است در این زمینه فعالیت می کند میگوید که کوهها می توانند مانع از زمین لرزه های بزرگ شوند. 8⃣اینک با این پرسش مواجه می شویم که آیا این سخنان می تواند 1400 سال قبل از یک انسان درس نخوانده در محیطی که جاهلیت شاخصۀ مهم آن بود، صادر شده باشد؟ https://eitaa.com/Faryab110
یادداشت‌های اعتقادی _ فاریاب
8⃣4⃣📌اعجاز قرآن چگونه برای مردم عادی قابل اثبات است؟ ✍ پاسخ (۳) قسمت سوم و پایانی 👈در دو قسمت قبل،
سروران گرامی بنده برای اینکه به صحت مطالب مندرج در وبلاگ موردنظر اطمینان پیدا کنم، با چند تن از متخصصان رشته زمین شناسی در دانشگاه تهران، صحبت کردم و پس از اطمینان، آن را در کانال بارگزاری کردم. همچنین، موارد اعجاز علمی در قرآن کریم فراوان است که علاقمندان را به کتابهای مربوطه مانند «اعجاز علمی قرآن» نوشته دکتر زمانی ارجاع می‌دهیم. التماس دعا
📌هر شب، یک سوال آیا واقعا صدقه بلا را دفع می‌کند؟ کدام بلا را دفع می‌کند؟ چرا در ماجرای سیل و زلزله، صدقه بلا را دفع نمی‌کند؟ تا فرداشب ... دعا برای مردم غزه فراموش نشود.
9⃣4⃣📌 آیا واقعا صدقه بلا را دفع می‌کند؟ کدام بلا را دفع می‌کند؟ چرا در ماجرای سیل و زلزله، صدقه بلا را دفع نمی‌کند؟ ✍ پاسخ 1️⃣ خداوند متعال، نظام دنیا را بر اساس نظام اسباب و مسببات قرار داده است. هر عملی دارای اثر و خاصیتی خاص است. گاه اثر اعمال برای ما قابل تجربه حسی است مانند آنکه آتش می سوزاند و آب خیس می کند، گاه نیز اثر اعمال برای ما قابل تجربی حسی نیست، که در اینجا خداوند متعال از آن خبر داده است. چنانکه در قرآن کریم فرموده: استغفار موجب زیادی رزق، نزول باران و کثرت اولاد می شود. (نوح، 10ـ12) 2️⃣ اسباب، برای تأثیر سببیت خود، نیازمند شرایط خاصی هستند که بدون تحقق آن شرایط، سبب از سبببیت می افتد. چنین نیست که آتش همواره بسوزاند، گاه با وزش باد، آتش خاموش می شود. 3️⃣ بر اساس روایات، صدقه نیز سبب برای دفع بلایاست(الکافی، ج4، ص5 به بعد). از سوی دیگر، بلا گاه به منظور عذاب است و گاه به منظور آزمایش و امتحان؛ چنانکه بلایایی که بر پیامبرانی چون ایوب و ابراهیم وارد می‌شد، از باب سنت آزمایش و امتحان بود. صدقه، آن بلایی را دفع می کند که به قصد عذاب باشد و گرنه سنت آزمایش، از قوانین قطعی و حاکم بر هر قانون و سنتی است. 4️⃣ سبب بودن صدقه، مشروط به وجود شرایطی مانند خلوص نیت، رعایت تقوا و ... است. معنا ندارد که کسی صدقه دهد، آنگاه گناه کند، آنگاه انتظار داشته باشد که صدقه تأثیرگذار باشد، چراکه اگر صدقه سبب برای دفع بلاست، گناه نیز سبب برای نزول بلاست. مانند آنکه، کلاه ایمنی چنین نیست که در هر حالتی نقش بازدارندگی را ایفا کند. اگر شما بند کلاه ایمنی را محکم نبندید، نباید انتظار داشته باشید که بازدارندگی مورد انتظار را داشته باشید. 5️⃣ بنابراین، همانطور که سوزانندگی آتش با وجود شرایط، قطعی و تخلف بردار نیست، مگر به اذن الله، سببیت صدقه با وجود شرایط خاص خود، در دفع بلا قطعی است؛ چراکه وعده حتمی خداوند است. 6️⃣ تأثیرگذاری صدقه در دفع بلا، یکی از قوانین خداوند متعال است، ولی خداوند حکیم در نظام احسن خود، سنن و قوانین دیگری نیز دارد که این قوانین گاه در مقام تحقق، با یکدیگر تزاحم پیدا می کنند. برای نمونه، وقتی قومی دچار گناه می شود، سنت الهی بر عذاب این قوم تعلق می گیرد و این قانون می تواند بر سببیت صدقه بر دفع بلا غالب شود؛ هرچند در همین صورت نیز، افرادی از این قوم که اهل صدقه با شرایط خود بوده اند، نسبت به دیگران، به عذاب کمتری مبتلا می شوند. 7️⃣حاصل آنکه، اولاً تأثیرگذاری صدقه در دفع بلا، از آن جهت که متن دین از آن خبر داده، با حفظ شرایط خود، امری قطعی است. ثانیاً اگر کسانی با وجود دادن صدقه مشمول بلا شدند، نمی توان با قطعیت گفت که صدقه را با تمام شرایط خود پرداخت کرده اند. ثالثاً اگر هم بتوان احراز کرد که آنها با تمام شرایط صدقه را پرداخت کرده اند، عذاب های فراگیر مانند سیل و زلزله برای آنها، جنبه امتحان و آزمایش دارد نه عذاب. ضمن آنکه، ممکن است او نسبت به دیگرانی که اهل صدقه نبوده اند، به عذاب کمتری مبتلا می شوند. 8️⃣ممکن است گفته شود اگر کسی خانه اش در حاشیه رودخانه باشد، و اهل صدقه هم باشد، در هر حالت نسبت به کسی که خانه اش از رودخانه دور است و اهل صدقه هم نیست، آسیب بیشتری می‌بیند. 9️⃣ در پاسخ باید گفت، این مقایسه اساسا نادرست است‌‌. شما باید دو نفر که هر دو در حاشیه رودخانه هستند و یکی اهل صدقه است و دیگری نیست را با یکدیگر مقایسه کنید، در این صورت، چون صدقه قطعا با حفظ شرایطش، در دفع بلا اثر دارد، آن کسی که اهل صدقه است، آسیب کمتری می‌بیند و برای او، چنین آسیبی جنبه آزمایش دارد، تا عیار ایمان او سنجیده شود. https://eitaa.com/Faryab110