eitaa logo
یادداشت‌های اعتقادی _ فاریاب
4هزار دنبال‌کننده
185 عکس
38 ویدیو
6 فایل
قدمی کوتاه برداشتیم بلکه نظری افتد. محمدحسین فاریاب دکترای کلام اسلامی، دانشیار موسسه امام خمینی (ره) کپی مطالب بدون ذکر لینک، هیچ مانعی ندارد. سردار سلیمانی: باید به این بلوغ برسیم که نباید دیده شویم. آنکس که باید ببیند، می‌بیند. @faryab110 @Mh_faryab
مشاهده در ایتا
دانلود
7⃣3⃣📌آیا حکم به جواز تزویج دختر خردسال با مرد بالغ؛ عقل ستیز نیست؟ ✍پاسخ( ۱) 👈قسمت اول: تبیین اصل حکم 1⃣ ولی دختر می تواند دختر نوزاد خود را با رعایت مصلحت به عقد مرد بالغی در آورد، ولی تا قبل از آنکه دختر شرایط هم بستری را پیدا نکرده، نمی توان با او هم بستر شد. این اصل حکم است. 2⃣این حکم، مشروط به دو چیز است: وجود مصلحت در این ازدواج؛ قدرت تشخیص مصلحت برای ولی دختر. بنابراین، اگر ولی دختر فاقد صلاحیت باشد، نمی تواند اجازۀ چنین عقدی را بدهد. 3⃣به طور طبیعی هیچ پدری خلاف مصلحت فرزند خود کاری نمی کند و با دست خود دخترش را بدبخت نمی کند؛ هرچند در تشخیص مصلحت می تواند اشتباه کند؛ چنانکه در سایر موارد حتی در دختر بالغ و رشید نیز احتمال اشتباه در تشخیص مصلحت وجود دارد. 4⃣تجویز این کار، به منظور نشان دادن قدرت و تایید زورگویی پدر یا همان پدرسالاری مذموم نیست، بلکه به جهت از دست نرفتن یک مصلحت مهم و واقعی از دختر است.(دقت شود) 5⃣اگر واقعا در ازدواج این دختر خردسال مصلحتی وجود داشته باشد؛ یعنی آنکه به نفع او باشد و نیز ولی دختر، قدرت تشخیص مصلحت را داشته باشد؛ حقیقتاً این ازدواج چه ایرادی دارد؟ آیا به سود دختر است یا به ضررش؟ چند سوال در قسمت دوم... https://eitaa.com/Faryab110
8⃣3⃣📌 آیا حکم به جواز تزویج دختر خردسال با مرد بالغ با عقل سازگار است؟ ✍پاسخ (۲) قسمت دوم: پاسخ به پرسش ها پرسش اول: واقعا چه مصلحتی در ازدواج دختر نابالغ و نوزاد با مرد بالغ وجود دارد؟به نظر می رسد در شرایط کنونی، هیچ مصلحتی برای چنین ازدواج هایی وجود ندارد. پاسخ: چنانکه گفته شد، صحت چنین ازدواجی مشروط به وجود مصلحت برای دختر است. اگر مصلحتی برای دختر در این ازدواج نباشد، اسلام نیز اجازۀ چنین ازدواجی را نمی دهد، پس این حکم هم محل اجرا ندارد. در عین حال، دربارۀ مصلحت توجه به یک نکته بسیار حائز اهمیت است: مصلحت از اموری است که با شرایط فرهنگی و اجتماعی متغیر می شود. ممکن است چیزی که چند سال قبل مصلحت به شما می رفته، الان دیگر مصلحت نباشد و بالعکس. ما نیز نمی توانیم با ملاحظه شرایط کنونی جامعه، حکم قطعی دهیم که هیچ وقت هیچ مصلحتی برای دختر در این ازدواج نمی تواند وجود داشته باشد. 👈بیان چند نمونه برای وجود مصلحت در عقد دائم. 👌در جوامع قدیم: فرض بگیرید زمانی در کشوری زلزله بیاید و از یک خانواده، فقط یک دختر نوزاد با پدربزرگش باقی بماند که پدربزرگ هم با توجه به وضعیت جسمانی، چندان عمرش به دنیا نیست. مراکز سرپرستی کودکان بی سرپرست یا خانواده ای که سرپرستی او را به نحوی بر عهده بگیرد، نیز وجود ندارد. در اینجا یا باید این دختر را رها کرد یا آنکه او را به عقد مردی در آورد. روشن است که مصلحت دختر در اینجا ایجاب می کند که او به عقد مردی در آید. 👌در جوامع کنونی: گاهی پیرمرد ثروتمندی وجود دارد که وارثی ندارد و از آن طرف، دختر فقیری وجود دارد که والدینش را از دست داده. پدربزرگش نیز توانایی مخارج او را ندارد. پیرمرد نیز به دلایلی نمی خواهد تا زنده است، از اموالش کم شود؛ در عین حال می خواهد که این دختر نوزاد را غنی سازد. در اینجا راه تحقق این کار آن است که این دختر بی سرپرست به عقد او در آید تا پس از مرگ پیرمرد، به عنوان همسر، وارث او شود. 👈در فرض عقد موقت نیز مثال های فراوانی وجود دارد. برای نمونه، تصور کنید که زن باید به وسیلۀ پزشک مرد عمل جراحی شود که مستلزم لمس و نگاه به بدن همسر است. در اینجا هرچند گفته می شود که چون اضطرار وجود دارد، حرمتی نیز نیست؛ ولی یکی از راه های پیش رو برای برداشتن مانع نامحرمیت آن است که زن، دختر نابالغی دارد، از شوهرش بخواهد که آن را به عقد موقت پزشک در آورد که در این صورت، آن زن، مادرزن و محرم پزشک خواهد شد. یا آنکه در مسايل مربوط به فرزند خواندگي، گاه تنها راه ايجاد محرميت بين والدين و فرزند خوانده استفاده از اجراي صيغه عقد موقت توسط پدر بزرگ دختر نوزاد است. ادامه دارد ... https://eitaa.com/Faryab110
9⃣3⃣📌آیا حکم به جواز تزویج دختر خردسال با مرد بالغ با عقل سازگار است؟ ✍پاسخ (۳) قسمت سوم: پاسخ به پرسش ها سوال دوم: بنا بر فتوای فقها، با چنین ازدواجی، شوهر می تواند تمام لذتها غیر از هم بستری را با دختر انجام دهد. آیا این پذیرفتنی است؟ پاسخ: متأسفانه بیشتر شبهات ناشی از عدم تصور صحیح حکم دین است. چنانکه پیشتر گفتیم، ازدواج با تمام متعلقات آن، اگر به مصلحت دختر باشد، صحیح است و گرنه صحیح نیست. اینک اگر متعلقات ازدواج ـ مانند لذت جویی از این دختر ـ برای او مفسدۀ روحی یا جسمی دارد، می توان ضمن عقد، شرط کرد که مرد تا سن بلوغ حق چنین کارهایی را ندارد؛ چنانکه در عقد موقت، زن حق دارد شرط عدم هم بستری را داشته باشد و نیز امروزه شرایط متعددی در عقدنامۀ ازدواج دائم میان مرد و زن بالغ هم وجود دارد. بدیهی است که اگر مرد زیر بار این شرط نرود، این ازدواج چون برای دختر مفسده دارد، از اساس باطل است. 👈👈نکته جدید گفتنی است در روایات، دربارۀ جواز کامجویی از دختر نوزاد، سخنی به میان نیامده است و تنها از هم بستری به معنای خاص آن، نهی شده است. در این میان، چنانکه برخی فقهای معاصر به حق، تصریح کرده اند، این کامجویی ها ـ دست کم برخی از آنها ـ مصداق مفسده و ضرر است و قبح عقلایی دارد؛ ازاین رو، این موارد نیز همجون اصل هم بستری به معنای خاص آن، حرام است.(مکارم شیرازی، کتاب النکاح، ج2، ص135؛ سیدمصطفی خمینی، مستند تحریر الوسیله، ج2، ص344) ادامه دارد ... # https://eitaa.com/Faryab110
با سلام خدمت سروران گرامی در مسجد مقدس جمکران دعاگویتان هستم. 🌹🌹
0⃣4⃣📌 چگونه حکم به جواز تزویج دختر خردسال با مرد بالغ با عقل سازگار است؟ ✍ پاسخ (۴) قسمت چهارم و پایانی: پاسخ به پرسش ها. 👈پرسش سوم: گفته شد که اگر ولی دختر تشخیص داد که این ازدواج به مصلحت دختر است، می‌تواند آن را به عقد مرد بالغ درآورد. آیا امکان ندارد که او در تشخیص مصلحت اشتباه کند؟ 👌پاسخ بله، امکان چنین اشتباهی وجود دارد. ولی اگر بخواهیم به دلیل این مسأله، این حکم را نادرست بدانیم، هیچ کاری نباید انجام دهیم. برای مثال شما قصد ازدواج دارید، تشخیص میدهید که طرف شما، انسان مناسبی است، پس مصلحت شما در ازدواج با چنین فردی است. ولی آیا شما علم غیب دارید که او به شما خیانت نمی‌کند؟ آیا احتمال ندارد، شما در تشخیص مصلحت خود اشتباه کرده باشید؟ آیا بخاطر این احتمال، از ازدواج منصرف می‌شوید؟ قطعاً خیر. انسانها در دایره معلومات ظاهری خود، به تشخیصی می‌رسند و عمل میکنند و هیچ کسی به این دلیل که از آینده خبر ندارد، بیکار نمی‌نشیند. 👈پرسش چهارم: امکان سواستفاده از این حکم بسیار است، چنانکه در برخی کشورها، برای به دست آوردن پول، دختران خردسال را به عقد مردان ثروتمند در می آورند. 👌پاسخ امکان سواستفاده از هر حکمی وجود دارد. این دلیل نمی‌شود که اصل حکم را زیر سوال ببریم. مثال: دادن وام ازدواج به زوجین، مورد تأیید همه است. ولی در این میان، برخی افراد با ثبت یک ازدواج صوری، این وام را دریافت می‌کنند. آیا میتوان به خاطر سوء‌استفاده برخی، این قانون را نادرست بدانیم؟ قطعاً خیر. اگر کسی بخواهد، به این حکم ایراد بگیرد، باید ثابت کند که ازدواج دختر خردسال، در صورت مصلحت دختر، به نفع دختر نیست. اگر پدری به خاطر مصلحت خودش، نه مصلحت دختر، دخترش را به عقد مردی درآورد، طبق حکم خدا عمل نکرده و نمی‌توان آن را به دین نسبت دهید. https://eitaa.com/Faryab110
📌هر شب یک سوال آیا تقلید در اعتقادات جایز است؟ اگر کسی از راه تقلید به عقاید صحیح ایمان آورد، از او قبول نمی‌شود؟ تا فرداشب... دعا برای مردم غزه فراموش نشود 🌹🌹
1⃣4⃣📌آیا تقلید در اعتقادات، صحیح است؟ ✍ پاسخ 1⃣ دین دارای سه بخش اعتقادات، اخلاق و احکام است که اعتقادات، بخش ریشه‌ای و مبنایی آن را تشکیل می‌دهد. 2⃣ اعتقادات اسلام، دارای بخشهای متعدد اصلی و فرعی است. از اعتقاد به خدا، صفات و افعال او گرفته تا معاد و جزییات آن و نیز نبوت و امامت عامه و خاصه و پس از آن، ولایت فقیه و ... همه و همه در لیست اعتقادات قرار دارند. 3⃣تقلید در برابر تحقیق است. تقلید یعنی پذیرش یک سخن بدون آنکه خودمان برای آن دلیل داشته باشیم. 4⃣ تحقیق در اعتقادات گاه نیازمند تأملات عقلی است و گاه نیازمند جستجو در آیات و روایات.(مانند بخش‌هایی از نبوت، امامت و معاد). 5⃣انسان‌ها توانایی های متفاوتی در عرصه تحقیق دارند. برخی افراد بر همه بخش‌های اعتقادات قدرت تحقیق دارند، ولی روشن است که همگان نمی‌توانند در همه حوزه‌های اعتقادات تحقیق کنند. برخی نیز ممکن است در هیچ عرصه ای از اعتقادات، توانایی تحقیق و یافتن دلیل نداشته باشند. 6⃣بدیهی است که عقل، انسان را به تحقیق در عرصه اعتقادات و دوری از تقلید فرامیخواند؛ چرا که زندگی صحیح انسان، در گروی داشتن اعتقادات صحیح است. 7⃣قرآن کریم، مشرکانی را که به جای شنیدن سخن حق پیامبران، صرفاً از پدران خود تقلید کرده و مشرک شده بودند، مذمت می‌کند. روشن است که تقلید در چنین امری، مذموم است، چراکه می‌تواند به شقاوت ابدی منجر شود 8⃣در عین حال، اگر کسی اعتقادات صحیح را از راه تقلید پذیرفت و به آن یقین پیدا کرد و بر طبق آن، عمل کرد، چنین کسی مومن به شمار می‌رود و وارد بهشت می‌شود. قرآن می‌فرماید: هر كس از مرد يا زن كار شايسته كند و مؤمن باشد قطعا او را با زندگى پاكيزه‏ اى حيات [حقيقى] بخشيم و مسلما به آنان بهتر از آنچه انجام مى‏ دادند پاداش خواهيم داد. (نحل، ۱۶) بله. اگر او توانایی بر تحقیق داشته و به خود زحمت تحقیق نداده، بابت ترک تحقیق، در آخرت مستحق مواخذه خواهد بود. 9⃣توجه به این نکته نیز ضروری است که عمده ما انسانها بخش هایی از اعتقادات را با تقلید پذیرفته ایم. برای نمونه، اثبات امامت دوازده امام پس از پیامبر اسلام(ص)، نیازمند مراجعه به ادله قرآنی و حدیثی و تحقیق در سند و دلالت روایات دارد که عمدتا ما، غیر از امامت امام علی علیه السلام، درباره دیگر امامان علیهم السلام چنین کاری انجام نداده ایم. همچنین است، جزییات مسأله معاد. چرا؟؟؟ https://eitaa.com/Faryab110
📌هر شب یک پرسش 👈امام سجاد علیه السلام در دعای هشتم صحیفه سجادیه می‌فرماید: خدایا! به تو پناه می‌آورم از طوفان حرص و تندی و شدّت خشم و چیرگی حسد و ناتوانی صبر و کمی قناعت و ناسازگاری اخلاق و پافشاری بر شهوت و ... پیروی از هوای نفس. این سخنان، چگونه با اعتقاد به عصمت امامان علیهم السلام سازگار است؟ تا فرداشب... دعا برای مردم غزه فراموش نشود. 🌹🌹
یادداشت‌های اعتقادی _ فاریاب
9⃣3⃣📌آیا حکم به جواز تزویج دختر خردسال با مرد بالغ با عقل سازگار است؟ ✍پاسخ (۳) قسمت سوم: پاسخ به
با سلام خدمت سروران و همراهان گرامی نسبت به این مطلب، نکتۀ جدیدی افزوده شده است که توجه به آن خالی از لطف نیست.
یادداشت‌های اعتقادی _ فاریاب
📌هر شب یک پرسش 👈امام سجاد علیه السلام در دعای هشتم صحیفه سجادیه می‌فرماید: خدایا! به تو پناه می‌آ
2⃣4⃣📌آیا پناه بردن امام علیه السلام به خدا از پیروی هوای نفس و اصرار بر شهوت با اعتقاد به عصمت ایشان سازگار است؟ ✍ پاسخ 1⃣امام سجاد علیه السلام در دعای هشتم از صحیفه سجادیه برای در امان ماندن از پیروی هوای نفس و اصرار بر شهوت و ورود در رذایل اخلاقی به خدا پناه می برد. این حقیقت چگونه با عصمت ایشان از گناه سازگار است؟ 2⃣عصمت از گناه یک امر موهبتی است که خداوند متعال به بندگان شایستۀ خود ارزانی می دارد و آنها با بهره مندی از آن، از روی اختیار از گناه محفوظ و مصون می مانند. 3⃣ اگر تصور کنیم که خداوند متعال، عصمت را یک بار ـ مثلا همان ابتدای عمر یا ابتدای امامت ـ به امام داده باشد و از آن پس، امام با داشتن آن، گناه نمی کند، نمی توان چنین امری را با کلماتی که از امام سجاد علیه السلام نقل شد، سازگار دانست. 4⃣ تصور صحیح از موهبتی بودن عصمت آن است که بگوییم، خداوند متعال لحظه به لحظه امر عصمت را به امام موهبت می کند و ارزانی می دارد و امام لحظه به لحظه به لطف و عنایت خداوند متعال نیازمند است؛ ازاین رو است که امام در سخنان خود، از اینکه بخواهد به ورطۀ گناه بیفتد، به خدا پناه می برد. 5⃣اثبات ین نظریه: 👈الف. قرآن کریم دربارۀ حضرت یوسف علیه السلام می فرماید: «آن زن قصد او كرد و او نيز- اگر برهان پروردگار را نمی‏ديد- قصد وى می‏نمود! اينچنين كرديم تا بدى و فحشا را از او دور سازيم چرا كه او از بندگان مخلص ما بود». (یوسف، 24) مطابق با این آیه، اگر لطف و عنایت خدا در آن لحظه نبود، یوسف علیه السلام نیز قصد زلیخا می کرد. یوسف علیه السلام خود نیز فرمود: «وَ ما أُبَرِّئُ نَفْسي‏ إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ إِلاَّ ما رَحِمَ رَبِّي إِنَّ رَبِّي غَفُورٌ رَحيمٌ؛ من هرگز خودم را تبرئه نمیكنم، كه نفس (سركش) بسيار به بديها امر می‏كند مگر آنچه را پروردگارم رحم كند! پروردگارم آمرزنده و مهربان است.» (یوسف: 53) 👈ب. امام علی علیه السلام نیز فرمود: «فَإِنِّي لَسْتُ‏ فی نفسی بفوقٍ أَنْ أُخْطِئَ وَ لَا آمَنُ ذَلِكَ مِنْ فِعْلِي إِلَّا أَنْ يَكْفِيَ اللَّهُ مِنْ نَفْسِي مَا هُوَ أَمْلَكُ بِهِ مِنِّي؛ خود را برتر از آن كه خطا كنم‏ و از آن ايمن باشم نمی‏دانم، مگر آن كه خداوند مرا حفظ فرمايد. ...» (نهج البلاغة، ص 335) 👈ج. امام سجاد علیه السلام در دعای چهل و هشتم عبارت صریح تری را بیان می فرماید: «از تو خواهم كه مرا از گناه مصون دارى، پس بر محمد و خاندانش درود بفرست و مرا از گناه مصون دار، كه اگر مشيّت تو باشد، هرگز به كارى كه تو آن را نپسندى باز نگردم.» بنابراین، چنین نیست که خداوند عصمت را به پیامبر و امام داده باشد و آنها در ترک گناهان بی نیاز از خداوند متعال باشند؛ بلکه آنها دمادم به موهبت عصمت از جانب خداوند متعال نیازمندند. سخنان امام سجاد در دعای هشتم از صحیفه سجادیه نیز در همین قالب قابل فهم است. https://eitaa.com/Faryab110
📌هر شب یک پرسش بر اساس آیه ۶۷ سوره مائده، ترک اعلام جانشینی حضرت علی علیه السلام به منزله آن است که پیامبر اساسا رسالتش را انجام نداده است. این در حالی است که پیامبر خدا قبل از روز غدیر هم بارها جانشینی او را اعلام کرده بود. دلیل تعبیر به کار رفته در آیه ۶۷ سوره مائده (... فما بلغت رسالته) چیست؟ تا فرداشب دعا برای مردم غزه فراموش نشود
یادداشت‌های اعتقادی _ فاریاب
📌هر شب یک پرسش بر اساس آیه ۶۷ سوره مائده، ترک اعلام جانشینی حضرت علی علیه السلام به منزله آن است که
3⃣4⃣📌با وجود آنکه، قبل از روز غدیر پیامبر، در مواضع متعدد، حضرت علی علیه السلام را به جانشینی معرفی کرده بود، چرا بر پایه آیه ۶۷ سوره مائده، عدم معرفی ایشان در روز غدیر، مستلزم عدم انجام رسالت پیامبر اسلام به شمار می‌رفت؟ ✍ پاسخ 1⃣ بر پایۀ آیات قرآن کریم و روایات ذیل آن، آنچه موجب اکمال دین و ناامیدی مشرکان از دین اسلام می شود، وجود امام پس از وفات رسول گرامی اسلام است(مائده،۳) چراکه اگر امام معرفی نشود، از آنجا که دین حقیقی بدون نگهبان و حافظ خواهد ماند و کسی نیست که آن دین حقیقی را بیان و تفسیر کند، دین اسلام در معرض نابودی قرار خواهد گرفت و تمام زحمات پیامبر گرامی اسلام بر باد خواهد رفت و گویی که اصلا رسالتی از سوی ایشان انجام نشده است. 2⃣ معرفی امام باید به گونه ای باشد که همگان از آن آگاه شوند و گرنه آگاهی برخی و عدم آگاهی دیگران، خود موجب اختلاف و فتنۀ بزرگتری خواهد بود. 3⃣ هرچند قبل از روز غدیر نیز، پیامبر اکرم (ص) در موارد متعددی به معرفی امام علی علیه السلام به عنوان جانشین پرداخته بود، ولی آن معرفی ها در جمع های بسیار محدودی صورت گرفته بود که شاید بزرگترین آنها همان حدیث یوم الانذار بوده است که در جمع حدود 40 نفری بیان شده است. ازاین رو، می توان گفت که عدۀ فراوانی از مسلمانان هنوز با موضوع جانشینی امام علی علیه السلام آشنا نبودند. روشن است که این وضعیت، نه تنها موجب ناامیدی مشرکان از اسلام نمی شود، که موجب امیدواری آنها به وقوع فتنه و جنگ داخلی میان خود مسلمانان می شود. حال آنکه، آنگاه هدف از معرفی امام محقق می شود که همگان یا بخش عظیمی از مردم از موضوع جانشینی امام خبردار شوند و ثانیا بر امامت آن امام، بیعت گرفته شود. معرفی امام علی علیه السلام به عنوان جانشین در روز غدیر این خاصیت را داشت که یک ابلاغ همگانی در جمعی چندهزار نفره بود، ثانیاً بر امامت امام علی علیه‌السلام بیعت گرفته شد و ثالثا پیامبر تأکید داشت که حاضران این واقعه را به غایبان خبر دهند. 👌بلی، اینگونه معرفی بود که موجب ضمانت بقای دین حقیقی می شود و ترک آن به منزلۀ از بین رفتن دین است، گویی که اصلا پیامبر رسالتش را انجام نداده است. https://eitaa.com/Faryab110
سلام خدمت سروران گرامی وقتتون بخیر برای اینکه دوستان فرصت مطالعه مطالب پایانی را داشته باشند، طرح پرسش را به فرداشب موکول می‌کنم. التماس دعا
📌هرشب یک پرسش آیا آمدن منجی برای رهایی بشر از ظلم در یک مقطع خاص، با عدالت خدا در تضاد نیست؟ توضیح آنکه، قرن‌ها مردم جهان در بی‌عدالتی زندگی کردند، آمدن منجی در یک مقطع خاص زمانی با عدالت خداوند ناسازگار است. چرا خدا باید فردی را بیاورد که عدالت را فقط در حق یک عده از مردم برقرار کند؟
این عکس از دیروز روحم رو زخمی کرده هر بار که این عکس رو دیدم... ولی حتماً اون پدر حاضر بوده خودش بارها بمیره و زنده بشه ، اما پسرش آسیب نبینه حتماً اون پدر لحظه شهادتش فقط به فکر پسرش بوده ، مطمئنم 💔
هدایت شده از یا ارحم الراحمین
🔹‌‌السلام علیکَ حین تُصَلّی و تَقْنُت... 🔹‌‌سلام بر تو آن هنگام که از محراب نماز به معراج می روی و در خلوت با خدا و در قنوت عاشقانه ات، برای دعاگویانت دعا می کنی
یادداشت‌های اعتقادی _ فاریاب
📌هرشب یک پرسش آیا آمدن منجی برای رهایی بشر از ظلم در یک مقطع خاص، با عدالت خدا در تضاد نیست؟ توضی
4⃣4⃣📌آمدن منجی موعود در یک مقطع خاص برای اجرای عدالت، آیا با عدالت سازگار است؟ ✍ پاسخ 1⃣عدالت آرزوی تمام انسان هایی است که هنوز بر فطرت پاک خود باقی مانده اند. 2⃣خداوند متعال کار خود را در دنیا از طریق اسبابی که تعیین کرده انجام می دهد و نادیده گرفتن این اسباب منجر به بی نظمی در این دنیا می شود. برای مثال شمشیر تیز باید ببرد، آتش باید بسوزاند و آب باید خیس کند، اگر خداوند متعال مانع از بریدن شمشیر، سوزاندن آتش و خیس کردن آب شود، سنگ روی سنگ بند نمی شود. آری، در موارد بسیار نادر و خاصی به دلیل مصالح بسیار خاصی که وجود دارد، خداوند متعال اسباب مادی را از کار می اندازد؛ چنانکه آتش به اذن خداوند ابراهیم علیه السلام را نسوزاند. 3⃣قانون خداوند متعال دربارۀ مسئلۀ عدالت نیز آن است که مظلومان و مستضعفان عالم به پا خیزند و با ظالمان مقابله کنند و ظلم را از بین ببرند. در این صورت است که امداد الهی نیز به یاری آنها می آید و اینگونه مظلوم بر ظالم چیره می شود. 4⃣ فرستادن امام زمان علیه السلام، همان امداد خاص الهی است که خداوند متعال او را با نصرت خود برای نجات بشر از ظالمان به سوی آنها می فرستد. 5⃣ بنابراین، مادامی که مظلومان و مستضعفان عالم خود ارادۀ مقابله با ظالمان را نداشته باشند و به پا نخیزند، از امداد الهی خبری نیست و جای اعتراضی نیز باقی نمی ماند. 6⃣ممکن است گفته شود، امروز بخش عظیمی از مردم طالب مقابله با ظلم هستند، چرا منجی موعود نمی آید؟ در پاسخ باید گفت که اینکه چه زمانی این شرط محقق شد، از حیطۀ علم ما خارج است و خداوند آن را می داند. 7⃣ بنابراین، تحقق عدالت مهدوی دارای شرایطی است که امروز محقق نشده است و هرگاه محقق شد، عدالت مهدوی نیز حکمفرما خواهد شد. حاصل آنکه، عدالت یعنی آنکه هرچیزی سر جای صحیح خود قرار گیرد. اگر عدالت مهدوی، در شرایطی که هنوز زمینه برای آن فراهم نشده، بخواهد پیاده شود، چنین چیزی خود خلاف عدالت است و عدالت آن است که این امر مهم در شرایطی محقق شود که زمینه های آن نیز محقق شده باشند. https://eitaa.com/Faryab110
📌هر شب یک سوال. معجزه بودن قرآن کریم برای مردم عادی و حتی بسیاری از دانشمندان دینی و غیردینی قابل فهم نیست، چگونه میتوان برای نامسلمانان، معجزه بودن قرآن را ثابت کرد؟ تا فرداشب... دعا برای مردم غزه فراموش نشود. 🌹🌹🌹
5⃣4⃣📌زینب؛ مرد میدان 1️⃣تفاوت کوفیان جامانده از کربلا با عاشوراییان حاضر در کربلا آن بود که کوفیان، فقط عزادار حسین علیه‌السلام بودند و عاشوراییان وسط میدان بودند. 2️⃣ مهمترین میدان، میدان حفظ دین است. 3️⃣ زینب سلام الله علیها در جریان عاشورا که برای حفظ دین اتفاق افتاد مرد میدان بود، اما چگونه؟ 4️⃣ پس از عاشورا، زینب سلام الله علیها مرد میدان بود، ولی میدان؟ میدان تبیین و روشنگری. 5️⃣ شام پنجاه سال تربیت اموی ضد علوی را به خود دیده بود، ازاین‌رو بود که دردناکترین اتفاقات برای اسرای اهلبیت علیهم‌السلام در شام اتفاق افتاد. 6️⃣ حاصل تبیین و روشنگری زینب سلام الله علیها این شد که مردم شام، در شام برای شهادت امام حسین علیه‌السلام عزاداری کردند. 7️⃣ امروز میدان اصلی در فلسطین است و چنانکه ولی امر مسلمین فرمودند، در مسأله فلسطین، تقابل اسلام و کفر است. 8️⃣ مرد میدان بودن، در این روزها حمایت همه جانبه از غزه است، چه با مال و چه با حضور در تجمعات و راهپیمایی ها و چه حضور فیزیکی اگر حکم جهاد صادر شود. باشد که چون زینب سلام الله علیها مرد میدان باشیم. https://eitaa.com/Faryab110