eitaa logo
فیش های مطالعاتی یک طلبه
551 دنبال‌کننده
36 عکس
22 ویدیو
0 فایل
در این کانال، فیش هایی پراکنده از مطالعات خودم یا دیگر دوستان که جالب و مهم باشد، گذاشته میشود، در حیطه های مختلف. فیش های قرآنی و روایی در این کانال مستقلا گذاشته میشود: @AyatRevayatEjtemai ارتباط با بنده/سوالات، اشکالات و نقدها: @yahadi71
مشاهده در ایتا
دانلود
سقوط اسد- نسخه صوتی.mp3
82.2M
💠 «چرا اسد شکست خورد؟» 🔹 صوت کامل گفتگو پیرامون دلایل، درس‌ها و تبعات سقوط دولت سوریه؛ با حضور: 🔸هادی معصومی زارع 🔸علی صمدزاده
💠 چنین اشخاصی را باید تحقیر کرد... 🔺من یک وقت در چند سال قبل از این، حرفی زدم که بعضیها هم جنجال کردند. گفتم که ریاست دانشگاهها باید باشد یعنی آن کسی که در رأس دانشگاههاست، باید از لحاظ علمی هم طوری باشد که کسانی که آن‌جا هستند، این فرد را به عنوان رئیس قبول داشته باشند؛ اما علمِ با عمل، علمِ با اعتقاد. 🔺طوری نباشد که آدم بی‌اعتقادی که می‌خواهد سربه تن این نظام نباشد، اصلاً اعتقادی به ندارد، یا اسلام را می‌کند، یا را مسخره می‌کند، یا را مسخره می‌کند، این شخص در بیاید. نه، دستش را بگیرید، کنار بگذارید. 🔺می‌خواهد بیاید سر کلاسهای ما درس بدهد، حرفی نداریم. هر معلمی بیاید درس بدهد، ما قبول داریم. ما از علم همه کس استفاده می‌کنیم؛ ولو کسی که ما را قبول نداشته باشد. علمش را بگوید، ما با کمال تواضع می‌نشینیم و از علم او استفاده می‌کنیم، نظام از علم او استفاده می‌کند؛ 🔺اما آن‌جایی که بناست در تعیین‌کننده باشد، ابداً. اگر کسی به یک یا باحجاب، با نظر تحقیر نگاه می‌کند، ؛ ملاحظه نکنید. اگر کسی به که ریش دارد، با نظر تحقیر نگاه می‌کند و دورش می‌کند این را . 📚 بیانات در دیدار وزیر بهداشت و رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی، ۱۳۶۹/۸/۱ 💢 اندیشه اجتماعی متفکران مسلمان👇 https://eitaa.com/joinchat/1389690894C341de0b3be
گزارشی از تجربه ای تازه در تولید یک برنامه تلویزیونی بیژن عبدالکریمی 3 آذرماه 1403 روزهای پنجشنبه و جمعه 1 و 2 آذرماه 1403 به عنوان کارشناس و استاد داور برای شرکت در یک برنامۀ تلویزیونی با عنوان «جهت»، که موضوع آن تبیین ارزش ها و راه و روش شهید قاسم سلیمانی بود دعوت بودم. در این برنامه که قرار است طی یازده قسمت بر روی آنتن صدا و سیما رود، یازده تن از پژوهشگران علوم انسانی و اجتماعی، که جملگی مدافعان جوان گفتمان انقلاب و جبهۀ مقاومت بودند، به طرح و ارائۀ فهم و تفسیر خود از شخصیت حاج قاسم سلیمانی طی ده الی پانزده دقیقه پرداختند و هر یک از این ارائه ها توسط اینجانب و برخی دیگر از اساتید مدعو مورد نقد و بررسی قرار گرفت. تجربه این برنامه برایم بسیار شورانگیز بود. در این برنامه با چشمان خود دیدم و با تمام وجودم حس کردم که نیروهای جوان انقلاب چه سان رشد کرده و چه نیرومند برای دفاع از گفتمان انقلاب و جبهه مقاومت به کوشش های سترگ نظری و خلق نظریه می پردازند. آنها در ارائه هایشان به نقد غرب پرستی و غرب سالاری و عبور از تفکر اروپامحور (یوروپ سنتریسم)، مقابله با هژمونی آمریکا و دفاع از ایدۀ ظهور امپراتوری بزرگ ایران، بازگشت به خرد ایرانی و دفاع از فرهنگ پهلوانی و فتوت ما ایرانیان در چارچوب های گوناگون مطالعات جامعه شناختی، اسطوره شناختی، زبان شناختی، مطالعات ژئوپلیتیک، مطالعات رسانه و ... پرداختند و با ادبی بسیار زیبا و ستودنی کوشیدند به انتقادات بسیار تند و رادیکال بنده پاسخ داده یا با آنها صادقانه همدلی و همراهی نشان دهند. این تجربه بار دیگر مؤید همان نگرش پیشین و مناقشه برانگیز من بود که براستی «اصیل ترین و حقیقی ترین نیروی تاریخی ما در دهه های کنونی نیروهای اصیل گفتمان انقلاب هستند» و «تنها با آنها می توان از این سرزمین پاس داشت و بر مشکلات و بحران های سترگ آن فائق آمد». مقایسه این رستن و رشد یافتگی و بالیدن نیروهای جوان گفتمان انقلاب با لمپنیسم و بی فرهنگی و ابتذال بخشی از نیروهای اپوزیسیون و تکرارگویی و روزمرگی بخش دیگری از فعالان و کنشگران سیاسی و اجتماعی ما، حتی در حد شناخته شده ترین و سلبیریتی ترین آنها، برایم بسیار تأمل برانگیز بود و فاصلۀ عظیمی را میان این جوانان با رقبای سیاسی و فکری شان نشان می دهد. یقین دارم بیان این تجربه باز هم خشم کسانی را برخواهد انگیخت و مرا باز هم به ترس از حکومت، فرصت طلبی، وسط بازی و غیره متهم خواهند کرد (که این خود نشانه دیگری از همین ابتذال یا ماندن در سطح و ساحت روزمرگی این دسته از افراد بدگو و افترازن است). لذا از همه عزیزانی که عمیقاً و دردمندانه در باره تقدیر این کشور و سرنوشت مردم آن می اندیشند و راه نجاتی برای فائق آمدن بر مشکلات و بحران های آن جستجو می کنند صمیمانه می خواهم قبل از هر گونه ارزیابی درباره این تجربۀ اینجانب، برنامه «جهت» را ببینند و آنگاه قضاوت بنده را در خصوص نیروهای جوان گفتمان انقلاب ارزیابی نمایند. برنامه جهت در روزهای سوم الی سیزدهم دی ماه از شبکه افق و (اگر فرقه گرایی ها و جناح گرایی ها و کوچک بینی ها چشم مسئولان را در مواجهه با این برنامه کور نکند) شاید در شبکه یک صدا و سیما پخش شود.
مکاشفه شیر غران خوابیده بر ایران ☘سقوط و فروپاشی صفویه اتفاق مهم و عبرت انگیزی است. چطور یک ساختار مقتدر در مقابل حمله افغانها دوام نیاورد. احتمالا تحلیلهای متفاوتی در این باره شنیده اید، اما یکی از مهمترین دانشمندان همان دوران، تحلیلی عجیب با رویکرد عمیق معنوی درباره این واقعه کلان اجتماعی ارائه کرده که به نظرم بسیار درس آموز است؛ سید قطب الدین محمد حسینی نیریزی ☘تحلیل کلان سیاسی اجتماعی با رویکرد غلیظ معنوی و حکمی و فقهی درباره وقایع مهم تاریخی ایران از او بسیار مغتنم است. او در این باره کتابها و اشعار و نامه ها و سخنرانیهای بسیاری داشته ب که در کتابهایی مانند "طب الممالک"، "کنز الحکمه" و "فصل الخطاب" بیان شده. ☘او در رساله طب الممالک آیات و روایات بسیار درباره اهل علمی میآورد که جایی که باید سخن بگویند خفه شده اند، او معتقد است یکی از مهمترین ریشه های سقوط صفویه سکوت اهل علم است. آنها باید صحنه را پر از شناخت و راهبری کنند حال آنکه تماشاچی و بی خیالند. سید معتقد است آن رویکرد عرفانی و فقهی که مثلا در ارتباط معنوی و فکری شاه طهماسب با محقق کرکی نمود میکرد جایش را به جولان علمای دنیا گرای دوران شاه سلطان حسین میدهد. او میگوید کشور اساسا دچار "فتنه حسودانه اشباه علم" شده. ☘سید قطب الدین معتقد است کشور از توجه و فهم معنوی به عالم و تحلیل وقایع خالی شده، کار به جایی رسیده که مدیران فعلی آن سبک مدیریت معنوی و بر اساس نگرش عمیق معنوی به امور را لعن و نفرین میکنند. او میگوید من در رویای صادقه(یا مکاشفه) دیدم که این بی توجهی شما به آن مدیران معنوی چطور در مقابل دشمن بیچاره و ذلیلتان میکند. بعد به مکاشفه دیگری اشاره میکند که شیر بزرگی بر ایران خوابیده و وقتی دشمن میخواهد به کشور حمله کند او بر میخیزد و می‌غرد آنچنانکه خوف و ترس به جان دشمن میاندازد، او این شیر را قدرت ولایت اسداللهی معرفی میکند. از راه چاره ای که بیان میکند معلوم میشود چطور این شیر در ایران قدرت میگیرد. ☘او میگوید راه چاره تجمع اراده همه مردم حول انسانهای معنوی و سالک است است تا عزم کنند. او راه چاره حفظ کشور را شکل گیری یک هویت معنوی جمعی دارای عزم میداند( از این جهت میگویم عزم که او توجه به سوره فاتحه را در آن جمع معنوی ذکر میکند که اهل معنا آن را باعث عزم میدانند). دقت کنید، جمع، معنوی، دارای عزم . در واقع این همان ایجاد بسیج است برای حفظ کشور. همان هویت اسداللهی. ☘آری سید قطب الدین آن خالی شدن کشور از نگاه و فهم معنوی، آن سکوت اهل علم، آن جدایی کامل حاکمان از رویکرد و نگاه و سیره معنوی و فقهی، آن غرق شدن عموم مردم به غفلت و بی خیالی و بی توجهی،آن اختلاف درونی و آن نرفتن به سمت شکل گیری یک بسیج (جمع مردمی ایمانی و صاحب عزم حول مومنین ) را علل تفوق افغانهای جنایتکار ناصبی میداند. @ali_mahdiyan
⁉️ چرا دیگر ۱۹ دی " آفریده" نمی شود؟ • ۱۷دی۵۶ وقتی مقاله روزنامه اطلاعات در سالگرد کشف حجاب، روحانیت را کنار کمونیستها، مخالف توسعه ایران قرار داد و به امام خمینی توهین کرد، خیزشی از سر غیرت دینی نسبت به مرجعیت رخ داد که سلسله جنبانِ تکانه های بعد شد و به ۲۲بهمن رسید! ❗️ در سال جاری در کنار حوادث جانکاه غزه و لبنان، ترور سران مقاومت از جمله سید حسن نصرالله، اسرائیل رسما دو تن از مراجع شیعه (آیت الله خامنه ای و سیستانی) را تهدید به ترور کرد؛ اما اتفاقی از جنس ۱۹دی۵۶ رقم نخورد؛ نه در حوزه، نه در قم، نه بالتبع در کشور! • شاید عده ای به افول جایگاه روحانیت و مانند آن ربطش دهند! اما اقلا در مقیاسِ مقابله با اسرائیل و در درون خود حوزه چنین تحلیلی بیشتر خلاف واقع است! ❓ پس کمبود کجاست؟! ❗️"نداشتن پیوست اجتماعی مقاومت"! • همانطور که دیگر واقعه گوهرشاد تکرار نمی شود و متشرعان، مقابله با کشف حجاب را "فقط" از حاکمیت طلب می کنند؛ ۱۹ دی هم در آن خاستگاه، "تجدید" نمی شود و فقط سالگرد همان۵۶، "یادبود" می شود! با بزرگان حوزه هم که حرف بزنی این حرف ها را می شنوی: "رهبری هرچه صلاح بداند!" "درباره نوع و اندازه مواجهه با اسرائیل، نظام حکمرانی تصمیم می گیرد!"... لذا به بیانیه یا حداکثر مطالبه وعده صادق پس از نماز جمعه بسنده می شود! • هیچ یک از اینها "جنبش اجتماعی" ۱۹دی۵۶ نیست، "مراسم" و "کلیشه" است! تا مقاومت، "پیوست اجتماعی" و "عرصه خلّاق" نیابد؛ تا "نهاد اجتماعی" در کنار "سازمان حکومتی" جای درست خود -غیر از تکبیرگویی- نیابد؛ مثل آن ۱۹دی تولید نمی شود! محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
💠 تفاوت زن و مرد در نگاه فارابی حکیم (عدم تفاوت در قوه عقل) ▪️و لكل واحد منهما أعضاء تخصه: و هي الأعضاء المعروفة لهما، و سائر الأعضاء فيهما مشتركة. ▪️و كذلك يشتركان في قوى النفس كلها سوى هاتين. ▪️و ما يشتركان فيه من أعضاء: فانه في الذكر ، ▪️و ما كان منها فعله الحركة و التحريك: فانه في الذكر و تحريكا. ▪️و العوارض النفسانية، فما كان منها مائلا إلى القوة، مثل و ، فانها في الأنثى أضعف و في الذكر أقوى. ▪️و ما كان من العوارض مائلا إلى الضعف، مثل و ، فإنه في الأنثى أقوى. ▪️على أنه لا يمتنع أن يكون في ذكورة الانسان من توجد العوارض فيه شبيهة بما في الاناث، و في الاناث من توجد فيه هذه شبيهة بما هو في الذكور. ▪️فبهذه تفترق الاناث و الذكور في الانسان. ▪️و أما في القوة و في و في ، فليسا يختلفان. 📚 آرا اهل المدینه الفاضله، باب 21 📌پ.ن: 🔸خلاصه کلام در اینجا این است که بین زن و مرد هیچ تفاوتی از حیث قوای ، و نیست، الا در قوه . 🔸یعنی تنها فرق آنها از حیث قوه است که شامل دو بخش و میشود. در اینجا نیز آن بخش هایی که به قوت متمایل تر است(مانند ، قساوت و شدّت)، مرد در آنها قوی تر بوده و در آن بخش هایی که به ضعف نزدیک تر است(مانند ، و )، زن در آنها قوی تر است. 🔸این بحث به شدت در موثر است، هم در و هم در و هم در و سلوک. اینکه در خانواده جایگاه مرد و زن چیست و تقسیم کار باید به چه نحو باشد. اینکه در جامعه جایگاه مرد و زن چیست و اینکه نقش آفرینی زن در جامعه باید به چه نحو باشد. 🔸شاید کمتر متفکر مسلمانی باشد که تفاوت زن و مرد را چنین تقریر کند و خصوصا اینکه قائل باشد، زن و مرد ناظر به قوه هیچ تفاوتی ندارند و هر دو از این حیث، هستند لذا از این جهت، حرف جناب فارابی بسیار قابل توجه است. 💢 اندیشه اجتماعی متفکران مسلمان👇 https://eitaa.com/joinchat/1389690894C341de0b3be
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
روایت جناب عبدالعلی‌زاده نماینده رئیس جمهور در اقتصاد دریا محور، از اشتباه وزیر خاتمی در خرید ۸۰ کشتی از کره جنوبی: با اینکار او کره‌جنوبی به بزرگترین کشتی ساز جهان تبدیل شد. گفتمان مقاومت یعنی از چالش‌ها فرار نکنیم، به استقبالشان برویم و بر پایه آنها و تحمل سختی‌هایش، با فکر و تدبیر و صبر رشد کنیم. این گفتمان اصلاح‌طلب و اصول‌گرا نمی‌شناسد و جناب عبدالعلی‌زاده الان مبلغ آن است. @sharhe_hal
💠 امان از «بی عقلی» در عدم استفاده از «تجربه ها» 🔺(ع) در ابتدای نامه 31 نهج البلاغه خطاب به امام حسن(ع) میفرمایند: ▪️پیش از آنکه دلت سخت شده و ذهنت مشغول به چیزهای دیگر بشود، به تو پرداختم، تا با اندیشه ای استوار و عزمی راسخ وارد کارزار عمل بشوی. ▪️در ادامه حضرت میفرمایند: حالا که میخواهی وارد میدان عمل بشوی، یک گنجینه فوق العاده هم در پیش روی توست. آن گنجینه چیست؟ افراد پیش از تو. این تجربه ها، تو را از اینکه دوباره خودت بخواهی آنها را تجربه کنی بی نیاز کرده و تو را کفایت میکند. ▪️انسان های پیش از تو، کرده اند، و سختی و آسیب های تجربه مجدد دیگر از تو برداشته شده و حالا تو از این تجربه ها به راحتی استفاده کن. ▪️این تجربیات بدون هیچ زحمتی در اختیار توست و کسی است که این تجربیات را حفظ کرده و بکار میبندد. بدان که نیز آنچیزی است که تو را دهد. (الْعَقْلُ حِفْظُ التَّجَارِبِ وَ خَيْرُ مَا جَرَّبْتَ مَا وَعَظَك) 🔺آقای ! اینها سخن همان علی(ع) که او را الگوی خودت قرار داده ای. نیز چندین بار تاکید کرده اند که مسئولین ما از عبرت بگیرند. صحبت های ایشان در دیدار پایانی با دولت روحانی را ببینید. 🔺چقدر تاکید دارند که این مسئله تبدیل به یک برای مسئولین و مردم بشود. چرا بناست از یک سوراخ، این همه بار گزیده بشویم. بابا انسان عاقل در این مواقع چه میکند؟ آیا اینگونه برخورد میکند؟ 🔺آقای ! تجربه برجام برای برای سال های دور نیست، برای افراد غریبه هم نیست، توسط همین اطرافیان خود شما انجام شده، همین مشاورین شما. 🔺چرا اینقدر اصرار داریم که یک کار غلط را چندین بار تکرار کنیم؟ اصرار شما بر نیز مصداق همین ماجراست. چرا میخواهیم همه مشکلات و مسائل کشور را گره به این ماجرا بزنیم؟ چرا نسبت به اینقدر بی توجهیم؟ 🔺حضرت امیر در جای دیگری میفرمایند: کسی است که تجربه ها او را دهد. (العاقلُ مَن وعَظَتْهُ التَّجارِب) خب پس چرا این همه تجربه در با امریکا، آن هم تجربه ای مانند برجام، ما را پند نمیدهد؟ چرا این همه اصرار داریم که پند نگیریم؟ آیا ضررش غیر از این است که به خود ما و کشور ما و ما بازخواهد گشت؟ 🔺چرا دور اندیشی به خرج نمیدهیم؟ امیرالمومنین میفرمایند: با به دست مى‌آيد؛ و دورانديشى هم با استفاده از همین به دست می آید. (الظَّفَرُ بالحَزْمِ‌، و الحَزْمُ بالتّجارِب) 🔺رهبر انقلاب که از همان ابتدا فرمودند موافق این مذاکره نیستم، ، اما برجام را پذیرفتند، از این جهت که تجربه ای میشود که بواسطه این تجربه برای مردم و مسئولین ما حاصل میشود، همه متوجه خواهند شد که نتیجه اعتماد به امریکا چیزی نیست جز هیچ و . 🔺آقای ! امریکا و غرب اگر چه کار میکردند شما به این نتیجه میرسیدید که دیگر مذاکره با آنها ندارد؟ اصلا کاری هم مانده که آنها علیه ما نکرده باشند، تا ما بدانیم این مذاکرات تنها برای آنها سودمند است و برای ما جز ضرر چیزی ندارد؟ 🔺کشور را که کلا معطل مذاکره و برجام کردیم، بعد که همه تعهدات را انجام دادیم و خودشان هم تایید کردند، باز علنی برخلاف برجام رفتار کردند. بعد هم که امریکا از برجام یک طرفه خارج شد، اروپا هم که گفت من متعهد هستم، شما خارج نشوید. ما هم ماندیم اما از آنها هم بخاری بلند نشد و همه اش بد قولی و دبه کردن. 🔺کار به جایی رسید که دیگر خود حسن روحانی هم کسانی که مجدد حرف از مذاکره با امریکا میزدند را میکرد و میگفت اینها قابل اعتماد نیستند، حالا چه شده که مجدد خود همان ها حرف از مذاکره میزنند؟ 🔺آقای پزشکیان این بناست تا کی ادامه پیدا کند؟ بس کنید به خدا... مسیر رشد و کشور و مردم که شما هم به دنبال آن هستید، هرچه باشد، قطعا این مسیرش نیست... 💢 آیات‌ و‌ روایات‌ اجتماعی | 👇 https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
✳️ وقتی جلال ذوق‌زده شد! با جلال رفتیم قم. سر یک‌کوچه‌ نگه داشت و دوتا کتابش را برداشت: غربزدگی توی یک ‌دستش بود و یک کتاب دیگر توی دست دیگرش. گفتیم: «کجا داری می روی؟» گفت: «صدایش را در نیاورید، دارم می‌روم پیش خمینی!» -بعد از ۱۵ خرداد بود؟ بله توی آن اوضاع! گفتیم «آنجا چرا؟» گفت: «بعداً می‌گویم». خلاصه توی ماشین منتطر ماندیم. بعد از چند دقیقه‌ای آل‌احمد آمد. دیدیم یک کتابش را این‌طرفی پرت کرد، یکی را آن.طرفی. گفتیم: «پس چه شد؟» فریاد زد: «آی! [جگر] دارد این هوا!» دستش را به اندازهٔ یک هندوانه باز کرد و [ادامه داد]: « [جگر] دارد این.قدر!» و به اندازهٔ یک ارزن را نشان داد... [کتاب ماه] شماره سوم: شهریور، مهر و آبان‌ ۱۳۸۷ ؟ گفت‌وگو درباره مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران صفحه ۷۴. @Ab_o_Atash
💠 دیدگاه افلاطون درباره ممنوعیت هنر و چرایی آن 🔺یکی از شگفت انگیزترین ایده های معرفی شده در کتاب ، این ادعاست که در ، را باید ممنوع کرد. افلاطون می گوید و و و را باید دسته جمعی از جامعه کرد و در صورت لزوم، آن ها را مجبور کرد دست از کار خود بکشند. 🔺چه عاملی این فیلسوف روشن فکر و متمدن را واداشت که چنین پیشنهادی بدهد؟ آن هم پیشنهادی که ما آن را به رژیم ها و دیکتاتورهای دراکونی ربط می دهیم. اصلاً چرا باید کسی با گسترش بی مانع هنر مشکل داشته باشد؟ 🔺شاید این طور به نظر برسد که این ایده ناشی از یک مادی و نبود درک اجتماعی و بی احترامی قدرنشناسانه به هنر است. اما اصلاً چنین نیست. 🔺علت تمایل افلاطون به این نبود که او فکر می کرد هنر ابزاری ناموثر و بی خاصیت است؛ بلکه او از برای پیکربندی مجدد ذهن های ما وحشت داشت. 🔺افلاطون بیش از ، که خوش باورانه می خواستند همۀ خالقان واژه و تصویر را به حال خودشان واگذارند و گمان می کردند تقریباً هرچیزی را می توان دید و تحت تأثیرش قرار نگرفت، این موضوع را دریافته بود که هنر تا چه اندازه می تواند مهم باشد. 📚 کتاب «چگونه رسانه های مدرن ذهن ما را نابود میکنند؟» (مقدمه کتاب، ص43، نسخه الکترونیک) انتشارات آلاچیق، ترجمه زینب موحدی، نوشته «مدرسه زندگی» 💢 @Fishha
💠 بقّالی در حکومت خمینی، دوست داشتنی تر از مرجعیت در حکومت صدام 📝 شهید آیت الله سیدمحمدباقر صدر 🔺أن أكون بقّالًا في شيراز في ظلّ حكومة الإمام الخميني أحبُّ إليّ من مرجعيّة السيّد أبو الحسن الإصفهاني في ظلّ حكومة صدّام. 🔺من باشم در شیراز زیر سایه‌ ، برایم دوست‌ داشتنی‌تر است از سید ابوالحسن‌ اصفهانی زیر سایه‌ ! 📚 محمد باقر الصدر السيرة و المسيرة في حقائق و وثائق، ج‏4، ص6. 💢 @Fishha