eitaa logo
فرقان سایبری
1.5هزار دنبال‌کننده
2هزار عکس
764 ویدیو
17 فایل
کانال پاسخ به شبهات اعتقادی - سیاسی ، شایعات و روشنگری مدیر @Hablolmatin
مشاهده در ایتا
دانلود
⚫️ اینها همان فقرایی هستند که مرفهین بی درد روغنفکر ، فقط در محرم ، سنگ آنها را به سینه میزنند ▪️عشق حسین (ع) است چه ها میکند.. @ForqanCybery
🔴سوال: چرا قمه زنی حرام است ؟ برای عزای امام حسین سرشکستن و لطمه به بدن ایراد نداره، اگر داشت ، چرا حضرت زینب و امام سجاد سرشکستند؟؟ اگر این بزرگان سرسکستند پس ماشیعیان نیز تابعیم. 🔵پاسخ سوال: ✳️اولین سوالی که باید از طرفداران قمه زنی پرسید این است که ، درکدام روایت ، و یا لطمه زنی واجب و یا مستحب و یا توصیه شده ویاحتی عملی شمرده شده؟ ✅بله ،به طور قطع ، حتی یک مورد روایت درخصوص واجب یا مستحب بودن این عمل وجود ندارد. پس ، چه اصراریست به انجام عملی که هیچ توصیه ای به آن نشده؟؟!!! بنابراین در ابتدای کار ، این پیش زمینه را در ذهن خود داشته باشیم. ✳️ اکنون باید دید که این قمه زنها بر چه اساسی ، عمل خود را توجیه میکنند: 🔸چند موضوع را مدعی میشوند که پایه ی حرکت و عملکرد خود راآنها میدانند و عمل خود را وصل به این سه ادعا میکنند: 1⃣حضرت زینب (س) هنگام ورود به کوفه ورویت رأس امام ، سربه محمل کوبید وسرشکست. 2⃣امام سجاد(ع) وقتی رأس امام رادر دامن عمه دید ، برخواست وسربه دیوارکوبید وسرشکست. 3⃣امام زمان(عج) درزیارت ناحیه مقدسه میفرمایندکه بجای اشک ، خون میگریم. ✳️ این چند مورد را جواز عمل خود میدانند. اکنون به بررسی یکایک موارد میپردازیم: 🔸روایت سرشکستن حضرت زینب (س) تنها در یک منبع نقل شده ( آن از هم یک شخص گچکار به نام مسلم جصاص ، نه یک مورخ ویا یک راوی حدیث )، این یک مورد، تنها درکتابی به نام «نورالعین» نقل شده که نویسنده اش نامشخص است. البته برخی ، این کتاب رابه شخصی به نام ابراهیم بن محمدنیشابوری نسبت میدهند که اشعری مذهب و شافعی مسلک است. درضمن در تمامی روایات نقل است که اسرای کربلا را سوار شترهای بدون وجهاز سوارکرده بودند ، پس محملی نبوده که حضرت ، سربه آن بکوبد، مگراسرا را رابا عزت واحترام بردند که برمحمل سوارکنند؟؟؟ پس، روایتی بی پایه واساس است. 🔸روایت امام سجاد (ع) هم تنها دریک کتاب به نام دارالسلام مرحوم محدث نوری ذکرشده. مرحوم نوری کتابی به نام دارالسلام دارد که متشکل از معتبر وضعیف است. این روایت دراین کتاب ، بدون ذکر هیچ راوی وسند نقل شده تنها نوشته شده« عن علی ابن الحسین ع» روایتی معتبر است همه شخصیت های روایت کننده ی آن تا امام معصوم مشخص باشد وآن هم وثاقت راوی معلوم باشد، درصورتی که برای این روایت هیچ راوی ذکر نشده تا اعتبار وثاقت راوی بررسی شود. پس بعنوان یک نقل تاریخی یادشده. پس این روایت نیز معتبرنیست. 🔸امام زمان (عج) درزیات ناحیه مقدسه میفرمایند که در مصیبت امام حسین ع حتی اگر اشک چشمم تمام شود خون گریه خواهم کرد. 🔹اولا ، معنی خون گریه کردن دراصل نشان دهنده ی نهایت حزن و اندوه است، همانند خون دل خوردن که دراصل نهایت غصه خوردن را نشان میدهد. 🔹ثانیا، خون کردن چه ارتباطی به خون ریختن از سر با قمه دارد؟ اگر قمه زنها درنهایت حزن و اندوهند ، چرا همانند امام زمان عج خون گریه نمیکنند و سر میشکنند ؟؟ نکند که حزنشان بالاتر از امام معصوم است؟؟!! پس ، این هم ادعایی ساده لوحانه است. ✳️اکنون، این ماجرای قمه زنی و این روایات بی اساس را از منظری دیگر بررسی و رد میکنیم. 🔸اولا ،اگر براین روایات تاکید کنند ، دراصل به مقام والای حضرت زینب س و امام سجاد ع توهین کرده اند. چون نغوذبالله شخصیت این دوبزرگوار را چنان متزلزل نشان میدهند که در لحظه ای چنان صبوری و استقامت را ازدست میدهند که به خود لطمه وارد میکنند و بعد ،تخلیه ی روانی شده و آرام میشوند چون دیگر چنین موردی از آن دو بزرگوار درطول اسارت دیده نشد، مگر رأس امام را بارها رؤیت نکردند پس چرا دوباره سر نشکستند؟؟ یعنی دیگر حزنشان فرونشسته بود؟ مگر نفس امام معصوم همانند سایر انسانهاست که در مصیبت امام حسین ع لحظه ای بر آشفته شود و بعد تا آخر خاموش باشد. پناه برخدا. 🔸ثانیا؛ چرا امام سجاد و حضرت زینب ، سالهای بعد از واقعه ی عاشورا و حداقل در سالگرد آن ، سرنشکستند؟ یعنی از باگذر زمان از حزن واندوهشان کاسته شده بود؟ اگر نشکستند (که نشکستند) پس شما مدعیان چرا بعد از گذشت ۱۴۰۰ سال آن را تکرار میکنید؟ یا نکند که شما مصیبت را بیشتر از آن دوبزرگوار درک میکنید؟ پناه برخدا. ❓سوالی دیگر؟؟ آیا سایر ائمه علیهم السلام بعداز امام سجاد ، در سالگرد واقعه ی ، سرشکستند یا بر خود لطمه وارد کردند و یا بر روی ذغال و آتش راه رفتند ؟؟ ✅ قطعا نه شما چنین ادعایی میکنید، و نه در تاریخ چنین چیزی است. اگر امامان چنین کاری نکردند چگونه شیعه ی همان امامان به خود اجازه میدهد که عملی انجام دهند که امامش آن را انجام نداده است. ادامه پاسخ👇👇
ادامه پاسخ👇👇 ⁉️کدام امام معصوم در عزاداری جد خود ، امام حسین ع ، برهنه شده و سینه زده؟؟ اگر نشده پس باچه مجوزی شیعه آن امام برهنه میشود؟؟ ⁉️مگر این نیست که شیعه باید دقیقا همان کند که امامش میکند ، نه کمتر ونه بیشتر. آیا از امامان خود هم شیعه تریم ؟؟ پناه برخدا. ✳️درآخر باید از طرفداران قمه زنی پرسید که چرا آنقدر بر عملی پافشاری مکیکنند که نه عقل برآن صحه میگذارد و نه شرع. ✳️سیره ی امامان معیار عمل ماست. ما وقتی زینت اهل بیت (ع) میشویم که سیره و رفتارمان شبیه سیره ورفتار اهل بیت باشد. ✳️آنهمه امام معصوم فدا شدند وخون دادند تا استوار شود ، ائمه برای پیشبرد اهداف مکتب راستین تشیع، رنج و عذاب کشیدند. ⁉️ آیا سوال در ذهنتان ایجاد نمیشود که ، قلاده به گردن آویختن و پارس کردن، برهنه شدن، روی آتش دویدن، روی شیشه شکسته خزیدن ، همه و همه ، چه اندازه به استواری مکتب تشیع در دنیا کمک کرده است؟؟ چه اندازه در پیشبرد اهداف شیعه در جهان راهگشا بوده است؟؟ چقدر تبلیغ مثبتی برای تشیع در جهان بوده است؟؟ مگر اهداف اهل بیت ع اینها بوده است؟؟ اگر هدفمان اینها نیست ، بنابراین کل زحمات امامان را نادیده گرفته ایم ، پس چگونه اسممان را شیعه گذاشته ایم؟؟!! باید هدفش ، هدف امامانش باشد ولاغیر. ✳️آنچه که اکنون همه شواهد نشان دهنده آن است، این است که همه ی این اعمال به ضرر شیعه تمام شده است و اساس شیعه را تضعیف میکند، باعث بدبینی جوامع به تشیع میشود، باعث خدشه دار شدن نفس آیین اسلام میشود،آسیب به و عزت تشیع میشود، این همان «وهن دین و مذهب » است وآنچه وهن دین کند ،حرام میباشد. ✅کلام آخر. برفرض آخر، گیریم که قمه زنی امریست مستحب، آیامگر امام صادق (ع) نفرمودند که هرمستحبی که مانع عمل به واجب است را ترک کنید؟؟ مگر حفظ کرامت و عزت و استواری دین ، واجب نیست؟؟ خب اگر برفرض، عمل قمه زنی، امری مستحب باشد ، طبق این روایت و به حکم عقل ، باید آن را ترک کرد. 💠والسلام علی من التبع الهدی💠 تهیه شده در: 💠کانال @Forqancybery ✅پاسخ به شبهاتِ 📢📢📢💠 لطفا مطالب را با حفظ لینک کانال منتقل نمایید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 از تبلیغ قمه زنی تا تبلیغ علیه جمهوری اسلامی 🔺 با صاحب ۱۷ شبکه ماهواره ای بیشتر آشنا شوید!👆 #فرقه_تشیع_انگلیسی @ForqanCybery
🔴 شبهه : ادعایی دوباره توسط طرفداران قمه زنی ، برای توجیه عمل خود ، با استناد به دو روایت: این دوروایت جوازیست برای قمه زنی. چرا زنان حرم لطمه زدند و گریبان دریدند؟؟؟ 🔸قال الصادق علیه السلام : .... ولقد شققن الجیوب و لطمن الخدود الفاطمیات علی الحسین بن علی علیه السلام و علی مثله تلطم الخدود وتشق الجیوب.امام صادق علیه السلام میفرمایند:...وهمانا گریبان دریدند وبر گونه ها لطمه زدند فاطمیات(دختران زهرا علیها السلام)بر حسین بن علی علیه السلام وبر مثل چنین بزرگمردی باید لطمه زد و گریبان درید. (تهذیب الاحکام جلد ۸ صفحه ۳۲۵ و بحار الانوار ج82 ص 106 و عوالی اللالی ج3 ص 409) 🔸فى زیارة الناحیة:فَلَمَّا رَأَیْنَ النِّسَاءُ جَوَادَکَ مَخْزِیّاً وَ أَبْصَرْنَ سَرْجَکَ مَلْوِیّاً بَرَزْنَ مِنَ الْخُدُورِ لِلشُّعُورِ نَاشِرَاتٍ وَ لِلْخُدُودِ لَاطِمَاتٍ وَ لِلْوُجُوهِ سَافِرَاتٍ وَ بِالْعَوِیلِ دَاعِیَات ترجمه محتوایی:وقتی که زنان آل الله اسب امام حسین علیه السلام را دیدند در حالیکه زین واژگون بود از خیمه ها بیرون دویدند در حالیکه به سر و صورت میزدند... (زیارت ناحیه مقدسه از لسان مبارک امام زمان «عج») 🔵پاسخ شبهه: 1⃣ ﺳﻨﺪ ﺍﯾﻦ ﺭﻭﺍﯾﺖ ﺿﻌﯿﻒ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺑﺴﯿﺎﺭﯼ ﺍﺯ ﻓﻘﻬﺎﺀ ﺑﻪ ﺍﯾﻦ ﺍﻣﺮ ﺗﺼﺮﯾﺢ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﻧﺪ : 🔹ﺷﻬﯿﺪ ﺛﺎﻧﯽ ﺩﺭ ﻣﺴﺎﻟﮏ ﺍﻻ‌ﻓﻬﺎﻡ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺑﺎﺭﻩ ﻣﯽ ﮔﻮﯾﺪ : " ﺳﻨﺪ ﺍﯾﻦ ﺭﻭﺍﯾﺖ ﺿﻌﯿﻒ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ ، ﺯﯾﺮﺍ ﺧﺎﻟﺪ ﺑﻦ ﺳﺪﯾﺮ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺳﻨﺪ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﻓﺮﺩﯼ ﻏﯿﺮ ﻣﻮﺛﻖ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ . " (ﻣﺴﺎﻟﮏ ﺍﻻ‌ﻓﻬﺎﻡ ، ﺝ 10 ، ﺹ 27 ) 🔹ﺷﯿﺦ ﺻﺪﻭﻕ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﺍﻭ ﮔﻔﺘﻪ ﮐﻪ ﺭﻭﺍﯾﺎﺕ ﮐﺘﺎﺑﺶ ﺟﻌﻠﯽ ﺍﺳﺖ . 🔹ﻣﺤﻘﻖ ﺑﺰﺭﮔﻮﺍﺭ ﺁﻗﺎ ﺭﺿﺎ ﻫﻤﺪﺍﻧﯽ ﺩﺭ ﮐﺘﺎﺏ ﻣﺼﺒﺎﺡ ﺍﻟﻔﻘﯿﻪ ﻣﯽ ﻧﻮﯾﺴﺪ : ﺍﯾﻦ ﺭﻭﺍﯾﺖ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺿﻌﻒ ﺳﻨﺪﺵ ﻭ ﺍﻋﺮﺍﺽ ﺍﺻﺤﺎﺏ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺻﻼ‌ﺣﯿﺖ ﺑﺮﺍﯼ ﺩﻟﯿﻞ ﻭﺍﻗﻊ ﺷﺪﻥ ﺭﺍ ﻧﺪﺍﺭﺩ(ﻣﺼﺒﺎﺡ ﺍﻟﻔﻘﯿﻪ ، ﺝ 1 ، ﺹ 430) . 🔹 ﺁﯾﺖ ﺍﻟﻪ ﺍﻟﻌﻈﻤﯽ ﮔﻠﭙﺎﯾﮕﺎﻧﯽ ﻧﯿﺰ ﻣﯽ ﻧﻮﯾﺴﺪ : ﺑﺴﯿﺎﺭ ﺑﻌﯿﺪ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺟﻮﺍﺯ ﻟﻄﻢ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﻭ ﮔﺮﯾﺒﺎﻥ ﭼﺎﮎ ﺩﺍﺩﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻋﺰﺍﺩﺍﺭﯼ ﺍﻣﺎﻡ ﺣﺴﯿﻦ ( ﻉ ) ﺍﺧﺘﺼﺎﺹ ﺩﻫﯿﻢ ﺯﯾﺮﺍ ﻭﻗﺘﯽ ﮐﻪ ﺍﯾﻦ ﺩﻭ ﻓﻌﻞ ﺩﺭ ﺍﺳﻼ‌ﻡ ﺣﺮﺍﻡ ﺑﺎﺷﺪ ﻣﺤﻘﻘﺎً ﺯﻧﺎﻥ ﻓﺎﻃﻤﯽ ﻧﯿﺰ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻧﺪﺍﺩﻩ ﺍﻧﺪ ﺍﮔﺮ ﭼﻪ ﺍﯾﻦ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﻣﺎﻡ ﺣﺴﯿﻦ ( ﻉ ) ﺟﺎﯾﺰ ﺑﺎﺷﺪ ﺯﯾﺮﺍ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺍﯾﻦ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﻣﻮﺟﺐ ﺗﻨﻔﺮ ﻭ ﺑﯿﺰﺍﺭﯼ ﻧﻔﻮﺱ ﻣﺮﺩﻡ ﺍﺯ ﺁﻥ ﻋﻤﻞ ﻣﯿﺸﻮﺩ(ﮐﺘﺎﺏ ﺍﻟﻄﻬﺎﺭﻩ ﺍﻻ‌ﻭﻝ ، ﺹ 218) . 2⃣ ﻣﺘﻦ کامل ﺍﯾﻦ ﺭﻭﺍﯾﺖ ﺩﺍﺭﺍﯼ ﺗﻨﺎﻗﻀﺎﺗﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﻌﻀﯽ ﻓﻘﻬﺎ ﺑﻪ ﺁﻥ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﺍﻧﺪ : 🔹ﺁﯾﺖ ﺍﻟﻪ ﺳﯿﺪ ﺍﺣﻤﺪ ﺩﺭ ﮐﺘﺎﺏ ﺟﺎﻣﻊ ﺍﻟﻤﺪﺍﺭﮎ ﻣﯽ ﻧﻮﯾﺴﺪ : ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻭﺟﻮﺏ ﮐﻔﺎﺭﻩ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﺭﻭﺍﯾﺖ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺗﻨﺎﻗﻀﺎﺗﯽ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﻣﺸﮑﻞ ﺍﺳﺖ ﺯﯾﺮﺍ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﻧﻤﺎﺯ ﮐﺴﯽ ﮐﻪ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻋﺰﺍﯼ ﺯﻭﺝ ﯾﺎ ﻓﺮﺯﻧﺪﺵ ﭼﺎﮎ ﺩﻫﺪ ﺻﺤﯿﺢ ﻧﯿﺴﺖ ﺗﺎ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﮐﻔﺎﺭﻩ ﺑﺪﻫﺪ ﻭ ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﭼﯿﺰﯼ ﺩﺭ ﻟﻄﻤﻪ ﺯﺩﻥ ﺑﺼﻮﺭﺕ ﻏﯿﺮ ﺍﺯ ﺍﺳﺘﻐﻔﺎﺭ ﻭ ﺗﻮﺑﻪ ﻧﯿﺴﺖ ، ﭘﺲ ﭼﮕﻮﻧﻪ ﻣﯿﺘﻮﺍﻥ ﻣﻠﺘﺰﻡ ﺷﺪ ﮐﻪ ﻧﻤﺎﺯ ﺷﺨﺺ ، ﺑﺪﻭﻥ ﮐﻔﺎﺭﻩ ﺩﺍﺩﻥ ﻭ ﺗﻮﺑﻪ ﺻﺤﯿﺢ ﻧﺒﺎﺷﺪ ﻭ ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﭼﮕﻮﻧﻪ ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻥ ﻣﻠﺘﺰﻡ ﺑﻪ ﻭﺟﻮﺏ ﺍﺳﺘﻐﻔﺎﺭ ﻭ ﺗﻮﺑﻪ ﺩﺭ ﻟﻄﻢ ﺑﺮ ﺻﻮﺭﺕ ﺷﺪ ﺑﺎ ﻭﺟﻮﺩ ﺁﻧﭽﻪ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺫﯾﻞ ﺍﯾﻦ ﺭﻭﺍﯾﺖ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ " ﻭ ﻋﻠﯽ ﻣﺜﻠﻪ ﺗﺸﻖ ﺍﻟﺠﯿﻮﺏ " ﺯﯾﺮﺍ ﮐﻪ ﺍﺳﺘﻐﻔﺎﺭ ﻭ ﺗﻮﺑﻪ ﻓﺮﻉ ﺣﺮﻣﺖ ﺍﺳﺖ(ﺟﺎﻣﻊ ﺍﻟﻤﺪﺍﺭﮎ ، ﺝ 5 ، ﺹ 14) . 3⃣ ﮐﻠﻤﻪ " ﻟﻄﻢ " ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﯼ ﺯﺩﻥ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﺑﺎ ﮐﻒ ﺩﺳﺖ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ ﻧﻪ ﻭﺍﺭﺩ ﮐﺮﺩﻥ ﺧﺮﺍﺵ ﺑﺼﻮﺭﺕ ، ﺗﺎ ﺑﺘﻮﺍﻥ ﺑﺎ ﺁﻥ ﺑﺮ ﺟﻮﺍﺯ ﻗﻤﻪ ﺯﻧﯽ ﺍﺣﺘﺠﺎﺝ ﻧﻤﻮﺩ . ﮐﻪ ﺍﯾﻦ ﻣﻌﻨﯽ ﺭﺍ ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻥ ﺍﺯ ﺧﻮﺩ ﺭﻭﺍﯾﺖ ﻫﻢ ﻓﻬﻤﯿﺪ ﺯﯾﺮﺍ ﺩﺭ ﺻﺪﺭ ﺭﻭﺍﯾﺖ ﺑﺮﺍﯼ ﻭﺍﺭﺩ ﮐﺮﺩﻥ ﺧﺮﺍﺵ ﺑﺼﻮﺭﺕ ﮐﻔﺎﺭﻩ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻩ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ . ﻭﻟﯽ ﺩﺭ ﺍﺩﺍﻣﻪ ، ﻟﻄﻤﻪ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻣﻮﺍﺭﺩ ﻭﺟﻮﺏ ﮐﻔﺎﺭﻩ ﺧﺎﺭﺝ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﻭ ﺍﺳﺘﻐﻔﺎﺭ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﯼ ﺁﻥ ﮐﺎﻓﯽ ﻣﯽ ﺩﺍﻧﺪ ﮐﻪ ﺍﯾﻦ ﻋﻤﻞ ﺑﯿﺎﻧﮕﺮ ﺁﻧﺴﺖ ﮐﻪ ﻟﻄﻤﻪ ﭼﯿﺰﯼ ﻏﯿﺮ ﺍﺯ ﺧﺮﺍﺵ ﺍﺳﺖ . 4⃣ﺩﺭ ﺻﻮﺭﺕ ﺍﺛﺒﺎﺕ ﺗﻮﺳﻂ ﺯﻧﺎﻥ ﻓﺎﻃﻤﯽ ﻭ ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺍﺛﺒﺎﺕ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﺍﻣﺎﻡ ﺳﺠﺎﺩ ( ﻉ ) ﺑﺮ ﺍﯾﻦ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﺳﮑﻮﺕ ﻧﻤﻮﺩﻧﺪ ﻧﯿﺰ ﻧﻤﯽ ﺗﻮﺍﻥ ﺣﮑﻢ ﺁﻧﺮﺍ ﺑﺮﺍﯼ ﺩﯾﮕﺮﺍﻥ ﺟﺎﺭﯼ ﻧﻤﻮﺩ . ﭼﻮﻥ ﻣﻤﮑﻦ ﺍﺳﺖ ﺍﯾﻦ ﺣﮑﻢ ﻓﻘﻂ ﺍﺧﺘﺼﺎﺹ ﺑﻪ ﺯﻧﺎﻥ ﻓﺎﻃﻤﯽ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺷﺮﺍﯾﻂ ﺣﻀﻮﺭ ﺩﺍﺷﺘﻨﺪ ﻭ ﺩﺍﺭﺍﯼ ﺭﺍﺑﻄﻪ ﺧﻮیشاﻭﻧﺪﯼ ﺑﺎ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﺑﻮﺩﻧﺪ . 🔹ﻣﺮﺣﻮﻡ ﺁﯾﺖ ﺍﻟﻠﻪ ﺍﻟﻌﻈﻤﯽ ﺷﯿﺦ ﻣﺤﻤﺪ ﺣﺴﻦ ﺻﺎﺣﺐ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺑﺎﺭﻩ ﻣﯽ ﻧﻮﯾﺴﺪ : " ﺍﺳﺘﺪﻻ‌ﻝ ﺑﻪ ﺁﻧﭽﻪ ﮐﻪ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﻓﻌﻞ ﺯﻧﺎﻥ ﻓﺎﻃﻤﯽ ﻧﻘﻞ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺩﺭ ﺫﯾﻞ ﺧﺒﺮ ﺧﺎﻟﺪ ﺑﻦ ﺳﺪﯾﺮ ﺍﺯ ﺍﻣﺎﻡ ﺻﺎﺩﻕ ( ﻉ ) ﻧﯿﺰ ﺁﻣﺪﻩ ، ﻣﺘﻮﻗﻒ ﺑﺮ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻋﻤﻞ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﺮ ﻏﯿﺮ ﭘﺪﺭ ﻭ ﺑﺮﺍﺩﺭﺷﺎﻥ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﺣﻀﺮﺕ ﻋﻠﯽ ﺑﻦ ﺣﺴﯿﻦ ( ﻉ ) ﺑﺮ ﻋﻤﻞ ﺁﻧﻬﺎ ﻋﻠﻢ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﻭ ﺩﺭ ﻣﻘﺎﺑﻞ ﺁﻥ ﻧﯿﺰ ﺳﮑﻮﺕ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﺍﻧﺪ ﮐﻪ ﺍﯾﻦ ﺳﮑﻮﺕ ﻫﻢ ﺑﮕﻮﻧﻪ ﺍﯼ ﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ ﻧﺸﺎﻧﻪ ﺍﯼ ﺍﺯ ﺭﺿﺎﯾﺖ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﺍﺯ ﺁﻥ ﻋﻤﻞ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ ، ﮐﻪ ﭼﻨﮓ ﺯﺩﻥ ﺑﻪ ﺧﺎﺭﻫﺎﯼ ﺑﯿﺎﺑﺎﻥ ﺑﺮﺍﯼ ﮐﻨﺪﻥ ﺧﺎﺭﻫﺎﯼ ﺁﻥ ﺑﺎ ﺩﺳﺖ ﺍﺯ ﭘﺬﯾﺮﺵ ﺍﯾﻦ ﮔﻔﺘﻪ ﻫﺎ ﺁﺳﺎﻧﺘﺮ ﺍﺳﺖ " ادامه پاسخ👇👇
ادامه پاسخ👇👇 5⃣ﺩﺭ ﺗﻌﺪﺍﺩﯼ ﺍﺯ ، ﺍﻣﺎﻡ ﺣﺴﯿﻦ ( ﻉ ) ﺯﻧﺎﻥ ﻓﺎﻃﻤﯽ ﺭﺍ ﺍﺯ ﮔﺮﯾﺒﺎﻥ ﭼﺎﮎ ﺯﺩﻥ ﻭ ﻭﺍﺭﺩ ﮐﺮﺩﻥ ﺧﺮﺍﺵ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ، ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺷﻬﺎﺩﺗﺸﺎﻥ ﻧﻬﯽ ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ ﭼﻨﺎﻧﭽﻪ ﺩﺭ ﻟﻬﻮﻑ ﻭ ﺩﯾﮕﺮ ﻣﻘﺎﺗﻞ ﻣﻌﺘﺒﺮ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺍﻣﺎﻡ ﺣﺴﯿﻦ ( ﻉ ) ﺩﺭ ﺷﺐ ﻋﺎﺷﻮﺭﺍ ﺑﻪ ﺯﻧﺎﻥ ﺣﺮﻡ ﭼﻨﯿﻦ ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ: " ﺍﯼ ﺧﻮﺍﻫﺮﻡ ﺍﻡ ﮐﻠﺜﻮﻡ ، ﻭ ﺗﻮ ﺯﯾﻨﺐ ﻭ ﻫﻢ ﺗﻮ ﺍﯼ ﻓﺎﻃﻤﻪ ﻭ ﺗﻮ ﺍﯼ ﺭﺑﺎﺏ ﺗﻮﺟﻪ ﮐﻨﯿﺪ ! ﻫﺮ ﮔﺎﻩ ﮐﺸﺘﻪ ﺷﺪﻡ ، ﮔﺮﯾﺒﺎﻥ ﭼﺎﮎ ﻧﺰﻧﯿﺪ ﻭ ﺻﻮﺭﺕ ﻧﺨﺮﺍﺷﯿﺪ ﻭ ﺳﺨﻦ ﻧﺎﺭﻭﺍ ﺑﺮ ﺯﺑﺎﻥ ﺟﺎﺭﯼ ﻧﮑﻨﯿﺪ . " (ﺍﻟﻠﻬﻮﻑ ، ﺹ 141-140) 🔹ﺩﺭ ﮐﺘﺎﺏ ﮐﺎﻣﻞ ﺍﻟﺰﯾﺎﺭﺕ ﻧﯿﺰ ﺍﺯ ﺍﻣﺎﻡ ﻣﺤﻤﺪ ﺑﺎﻗﺮ ( ﻉ ) ﺭﻭﺍﯾﺖ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ ﮐﻪ ﻫﻨﮕﺎﻣﯽ ﮐﻪ ﺍﻣﺎﻡ ﺣﺴﯿﻦ ( ﻉ ) ﺩﺭ ﺻﺪﺩ ﮐﻮﭼﯿﺪﻥ ﺍﺯ ﻣﺪﯾﻨﻪ ﺑﺮﺁﻣﺪ ، ﺯﻧﺎﻥ ﺑﻨﯽ ﻋﺒﺪﺍﻟﻤﻄﻠﺐ ﺁﻣﺪﻧﺪ ﻭ ﺑﻪ ﻧﻮﺣﻪ ﺳﺮﺍﯾﯽ ﭘﺮﺩﺍﺧﺘﻨﺪ ﺗﺎ ﺁﻥ ﮐﻪ ﺍﻣﺎﻡ ﺣﺴﯿﻦ ( ﻉ ) ﻣﯿﺎﻧﺸﺎﻥ ﺭﻓﺖ ﻭ ﮔﻔﺖ ، ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺑﺨﺪﺍ ﺳﻮﮔﻨﺪ ﻣﺒﺎﺩﺍ ﮐﻪ ﻧﺎﻓﺮﻣﺎﻧﯽ ﺧﺪﺍ ﻭ ﺭﺳﻮﻝ ﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ ﺍﺯ ﺷﻤﺎ ﺳﺮ ﺑﺰﻧﺪ(ﮐﺎﻣﻞ ﺍﻟﺰﯾﺎﺭﺍﺕ ، ﺹ 195 ، ﺡ 275 ، ﺑﺎﺏ 29) . ﮐﻪ ﻣﺮﺍﺩ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﻻ‌ﺍﻗﻞ ﺷﻖ ﺟﯿﻮﺏ ﻭ ﺧﻤﺶ ﻭﺟﻮﻩ ﺭﺍ ﺷﺎﻣﻞ ﻣﯿﺸﻮﺩ . 6⃣ﻟﻄﻤﻪ ﺯﺩﻥ ﻫﻤﯿﺸﻪ ﻋﻤﻠﯽ ﺑﻮﺩﻩ ﮐﻪ ﺗﻮﺳﻂ ﺯﻧﺎﻥ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻣﯽ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﻭ ﺭﻭﺍﯾﺎﺗﯽ ﻫﻢ ﮐﻪ ﺩﺭ ﻧﻬﯽ ﺁﻥ ﻭﺍﺭﺩ ﺷﺪﻩ ﻫﻤﮕﯽ ﺧﻄﺎﺏ ﺑﻪ ﺟﻤﻌﯿﺖ ﻧﺴﺎﺀ ﺍﺳﺖ . ﭘﺲ ﺩﺭ ﺻﻮﺭﺗﯽ ﻧﯿﺰ ﮐﻪ ﺍﺯ ﺭﻭﺍﯾﺖ ﻓﻮﻕ ﺟﻮﺍﺯ ﻟﻄﻤﻪ ﺯﻧﯽ ﺩﺭ ﻣﺼﯿﺒﺖ ﺍﻣﺎﻡ ﺣﺴﯿﻦ ( ﻉ ) ﺑﺮﺩﺍﺷﺖ ﺷﻮﺩ ﺑﺎﯾﺪ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺍﺧﺘﺼﺎﺹ ﺑﻪ ﻫﻤﺎﻥ ﻗﺸﺮ ﺩﺍﺩ . ✳️ﭘﺲ ﻫﻤﺎﻧﮕﻮﻧﻪ ﮐﻪ ﺑﺮﺭﺳﯽ ﺷﺪ ﺍﺳﺘﺪﻻ‌ﻝ ﺑﻪ ﺍﯾﻦ ﺭﻭﺍﯾﺖ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﺛﺒﺎﺕ ﺟﻮﺍﺯ ﻗﻤﻪ ﺯﻧﯽ ﻫﻢ ﺍﺯ ﺣﯿﺚ ﺩﻻ‌ﻟﺖ ﻭ ﻫﻢ ﺍﺯ ﺣﯿﺚ ﺳﻨﺪ ﺁﻥ ﺑﯽ ﻣﻮﺭﺩ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ . ✅ سخن آخر را اختصاص میدهیم به کلامی از دانشمندبزرگ،ﻋﻼ‌ﻣﻪ ﺳﯿﺪ ﻣﺤﺴﻦ ﺍﻣﯿﻦ ( ﺭﻩ ) که ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺯﻣﯿﻨﻪ ﻣﯽ فرمایند: " ﭼﻪ ﻟﺰﻭﻣﯽ ﺩﺍﺭﺩ ﺩﺭ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺩﺍﺩﻥ ﮐﺎﺭﯼ ﻣﺜﻞ ﮐﻪ ﺍﮔﺮ ﻓﺮﺽ ﺷﻮﺩ ﺁﻥ ﻋﻤﻞ ﺟﺰﺀ ﻗﻄﻌﯽ ﺩﯾﻦ ﺍﺳﻼ‌ﻡ ﺍﺳﺖ ﻣﻮﺟﺐ ﻧﺴﺒﺖ ﺩﺍﺩﻩ ﺷﺪﻥ ﻋﺎﺭ ﻭ ﻧﻨﮓ ﺑﻪ ﺩﯾﻦ ﻭ ﺍﻫﻞ ﺁﻥ ﻣﯿﺸﻮﺩ . ﻭ ﻣﺮﺩﻡ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻣﺘﻨﻔﺮ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ . ﺁﯾﺎ ﺗﻘﻮﺍ ﻭ ﺍﺣﺘﯿﺎﻁ ﺍﯾﺠﺎﺏ ﻧﻤﯽ ﮐﻨﺪ ﮐﻪ ﺑﺎﯾﺪ ﺍﺯ ﻗﻤﻪ ﺯﻧﯽ ﺧﻮﺩﺩﺍﺭﯼ ﻧﻤﻮﺩ . ﺣﺘﯽ ﺍﮔﺮ ﻣﺎ ﻗﻤﻪ ﺯﻧﯽ ﺭﺍ ﻣﺒﺎﺡ ﻫﻢ ﺑﺪﺍﻧﯿﻢ ﺑﺎﯾﺪ ﺁﻧﺮﺍ ﺗﺮﮎ ﻧﻤﻮﺩ ﭼﻮﻥ ﺍﺯ ﻭﺍﺟﺒﺎﺕ ﻧﻤﯽ ﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ ﺑﺎ ﺗﺮﮎ ﺁﻥ ﺿﺮﺭﯼ ﺑﻪ ﺩﯾﻦ ﻭﺍﺭﺩ ﮐﻨﺪ . " تهیه شده در: @Forqancybery ✅پاسخ به شبهاتِ 📢📢📢💠 لطفا مطالب را با حفظ لینک کانال منتقل نمایید
⚫️رهبر معظم انقلاب:وقتی کمونیست‌ ها بر منطقه آذربایجان شوروی سابق مسلط شدند، همه آثار اسلامی را از آنجا محو کردند، فقط یک چیز را اجازه دادند و آن #قمه زدن بود @ForqanCybery
⚫️امشبی را شه دین در حرمش مهمان است عصر فردا بدنش زیر سم اسبان است مکن ای صبح طلوع....😭 @ForqanCybery
🔴🔴سوال: چرا امام حسن (ع) درمقابل حکومت ظلم ،صلح کردند ولی امام حسین (ع) قیام کردند و جنگیدند؟؟؟ 🔵🔵 پاسخ سوال ، در کلام امام خامنه ای : ✳️صلح امام حسن، صددرصد منطبق بر استدلال منطقى بود. 🔸مردم ما از امام حسن چيز زيادى نمى‌دانند؛ فقط چند تا كلمه‌ شعارى مى‌دانند؛ درحالى‌كه درباره اين صلح كتاب نوشته شده و بحث و تحليل شده است؛ درباره ، ذهن‌ها و فكرها بايد حرف نو بگويند؛ اما همانها هم گفته نمى‌شود؛ اينها مايه تأسف است. ✅عامل شكست امام حسن(ع)نبودن تحليل سياسي در مردم بود بنده در قضاياى تاريخ اسلام اين مطلب را مكررا گفته‌ام كه، چيزى كه امام حسن مجتبى عليه‌السلام را شكست داد، نبودن در مردم بود. مردم، تحليل سياسى نداشتند. چيزى كه فتنه‌ خوارج را به‌وجود آورد و اميرالمؤمنين عليه‌السلام را آن‌طور زير فشار قرار داد و قدرتمندترين آدم تاريخ را آن‌گونه مظلوم كرد، نبودن تحليل سياسى در مردم بود والا همه‌ى مردم كه بى‌دين نبودند. تحليل سياسى نداشتند. يك شايعه دشمن مى‌انداخت؛ فورا اين شايعه همه جا پخش مى‌شد و همه آن را قبول مى‌كردند! ۷۲/۸/۱۲ ✅غبارغليظ نفاق در زمان امام حسن(ع) دوران دشوار هر انقلابى، آن دورانى است كه حق و باطل در آن ممزوج بشود. ببينيد اميرالمؤمنين از اين مى‌نالد: "ولكن يؤخذ من هذا ضغث و من هذا ضغث فيمزجان فهنا لك يستولى الشّيطان على اوليائه ". در دوران پيامبر، اين‌طورى نبود. در دوران پيامبر، صفوف، صفوف صريح و روشنى بود. آن طرف، كفار و مشركان و اهل مكه بودند؛ كسانى بودند كه يكى‌يكى مهاجرين از اينها خاطره داشتند: او من را در فلان تاريخ زد، او من را زندانى كرد، او اموال من را غارت كرد؛ بنابراين شبهه‌يى نبود. يهود بودند؛ توطئه‌گرانى كه همه‌ى اهل مدينه - از مهاجر و انصار - با توطئه‌هاى آنها آشنا بودند. جنگ بنى‌قريظه اتفاق افتاد، پيامبر دستور داد عده‌ كثيرى آدم را سر بريدند؛ خم به ابروى كسى نيامد و هيچ‌كس نگفت چرا؛ چون صحنه، صحنه‌ روشنى بود؛ غبارى در صحنه نبود. اين‌طور جايى، جنگ آسان است؛ حفظ ايمان هم آسان است. اما در دوران اميرالمؤمنين، چه كسانى در مقابل على(ع) قرار گرفتند؟ خيال مى‌كنيد شوخى است؟ خيال مى‌كنيد آسان بود كه "عبداللَّه‌بن‌مسعود "، صحابى به اين بزرگى - بنا به نقل عده‌يى - جزو پابندهاى به ولايت اميرالمؤمنين نماند و جزو منحرفان به حساب آمد؟ همين "ربيع‌بن‌خثيم " و آنهايى كه در جنگ صفين آمدند گفتند ما از اين قتال ناراحتيم، اجازه بده به مرزها برويم و در جنگ وارد نشويم، در روايت دارد كه "من اصحاب عبداللَّه‌بن‌مسعود "! اين‌جاست كه قضيه سخت است. 👈وقتى غبار غليظ‌تر مى‌گردد، مى‌شود دوران امام حسن؛ و شما مى‌بينيد كه چه اتفاقى افتاد. باز در دوران اميرالمؤمنين، قدرى غبار رقيقتر بود؛ كسانى مثل عمار ياسر - آن افشاگر بزرگ دستگاه اميرالمؤمنين - بودند. هرجا حادثه‌‌اى اتفاق مى‌افتاد، عمار ياسر و بزرگانى از صحابه‌ پيامبر بودند كه مى‌رفتند حرف مى‌زدند، توجيه مى‌كردند و لااقل براى عده‌اى غبارها زدوده مى‌شد؛ اما در دوران امام حسن، همان هم نبود. در دوران شبهه و در دوران جنگ با كافر غيرصريح، جنگ با كسانى كه مى‌توانند شعارها را بر هدفهاى خودشان منطبق كنند، بسيار بسيار دشوار است؛ بايد هوشيار بود. ۷۰/۶/۲۷ ✅اگر امام حسن(ع) مي جنگيد و شهيد مي شد ، خونش به هدر مي‌رفت امام حسن مجتبى عليه‌السلام مى‌دانست كه اگر با همان عده‌ى معدود اصحاب و ياران خود با بجنگد و به شهادت برسد، انحطاط اخلاقى زيادى كه بر خواص جامعه‌ى اسلامى حاكم بود، نخواهد گذاشت كه دنبال خون او را بگيرند! تبليغات، پول و زرنگيهاى معاويه، همه را تصرف خواهد كرد و بعد از گذشت يكى دو سال، مردم خواهند گفت "امام حسن عليه‌السلام بيهوده در مقابل معاويه قد علم كرد. " لذا، با همه‌ى سختيها ساخت و خود را به ميدان نينداخت؛ زيرا مى‌دانست خونش هدر خواهد شد. 👈گاهى شهيد شدن آسان‌تر از زنده ماندن است! حقا كه چنين است! اين نكته را اهل معنا و حكمت و دقت، خوب درك مى‌كنند. گاهى زنده ماندن و زيستن و تلاش كردن در يك محيط، به مراتب مشكلتر از كشته شدن و شهيد شدن و به لقاى خدا پيوستن است. امام حسن عليه‌السلام اين مشكل را انتخاب كرد. وضع آن زمان چنين بوده است. تسليم بودند و حاضر نمى‌شدند حركتى كنند. يزيد كه بر سر كار آمد، جنگيدن با او امكان‌پذير شد. ادامه پاسخ👇👇
ادامه پاسخ👇👇 👈به تعبيرى ديگر: كسى كه در جنگ با يزيد كشته مى‌شد، خونش، به دليل وضعيت خرابى كه يزيد داشت، پامال نمى‌شد. امام حسين عليه‌السلام به همين دليل قيام كرد. وضع دوران يزيد به گونه‌اى بود كه قيام، تنها انتخاب ممكن به نظر مى‌رسيد. اين، به‌خلاف دوران امام حسن عليه‌السلام بود كه دو انتخاب "شهيد شدن " و "زنده ماند " وجود داشت و زنده ماندن، ثواب و اثر و زحمتش بيش از كشته شدن بود. لذا انتخاب سخت تر را امام حسن (ع) کردند . اما در زمان امام حسين عليه‌السلام، وضع بدان گونه نبود. يك انتخاب بيشتر وجود نداشت. زنده ماندن معنى نداشت؛ قيام نكردن معنى نداشت و لذا بايستى قيام مى‌كرد. حال اگر در اثر آن قيام به مى‌رسيد، رسيده بود. كشته هم مى‌شد، شده بود. بايستى راه را نشان مى‌داد و پرچم را بر سر راه مى‌كوبيد تا معلوم باشد وقتى كه وضعيت چنان است، حركت بايد چنين باشد. ۷۵/۳/۲۰ ✅امام حسن (ع) و امام حسين فرقي با هم ندارند اگر در زمان معاويه، امام حسين مى‌خواست قيام كند، پيام او دفن مى‌شد. اين به خاطر وضع حكومت در زمان است. به گونه‌اى بود كه مردم نمى‌توانستند حقانيت سخن حق را بشنوند. لذا همين بزرگوار، ده سال در زمان معاويه، امام بود، ولى چيزى نگفت؛ كارى، اقدامى و قيامى نكرد؛ چون موقعيت آن‌جا مناسب نبود. قبلش هم امام حسن عليه‌السلام بود. ايشان هم نكرد؛ چون موقعيت مناسب نبود. نه اين‌كه امام حسين و امام حسن، اهل اين كار نبودند. امام حسن و امام حسين، فرقى ندارند. امام حسين و امام سجاد، فرقى ندارند. امام حسين و امام على النقى و امام حسن عسكرى عليهم‌السلام فرقى ندارند. البته وقتى كه اين بزرگوار، اين مجاهدت را كرده است، مقامش بالاتر از كسانى است كه نكردند؛ اما اينها از لحاظ مقام امامت يكسانند. براى هر يك از آن بزرگواران هم كه پيش مى‌آمد، همين كار را مى‌كردند و به همين مقام مى‌رسيدند. درباره‌ى ، ذهنها و فكرها بايد حرف نو بگويند مردم ما از امام حسن چيز زيادى نمى‌دانند؛ فقط چند تا كلمه‌ى شعارى مى‌دانند؛ درحالى‌كه درباره‌ى اين صلح كتاب نوشته شده و بحث و تحليل شده است. من خودم چندين سال قبل از اين، كتابى از شيخ راضى آل ياسين - از بزرگان علماى عراق - ترجمه كردم. ترجمه‌ى اين كتاب در سال 1348 منتشر شده است؛ الان بايد محتواى آن كهنه باشد. درباره‌ى امام حسن، ذهنها و فكرها بايد حرف نو بگويند؛ اما همانها هم گفته نمى‌شود؛ اينها مايه‌ى تأسف است! تهیه شده در: 💠کانال @ForqanCybery ✅پاسخ به شبهاتِ
🚩🏴 رمز جاودانگی قیام #عاشورا @ForqanCybery
⚫️ مقلدین آیات عظام وحیدخراسانی و سیستانی آگاه باشند که طبق نظر این بزرگواران ، #قمه_زنی حرام است @Forqancybery
🔴🔴 سوال: آیا جمله ی « کل یوم عاشورا وکل ارض کربلا» حدیث است وسند روایی دارد؟؟؟ مفهوم آن چیست؟؟ آیا این جمله با حدیث « لایوم کیومک یا ابا عبدلله» مغایرت دارد؟؟ 🔵موضوع: 🔵🔵پاسخ سوال: ✳️ابتدا باید گفت که جمله ی « کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا» حدیث نیست اما بخاطر اینکه معنی ومفهوم والایی دارد ، برخی به اشتباه فکر میکنند که حدیث و روایت است ، حتی اشخاصی مثل مرحوم علی شریعتی آن را بعنوان حدیث از امام صادق (ع) در کتاب خود آورده است. 🔸اما هیچ سند روایی برای آن وجود ندارد. بلکه این جمله در اشعار شعرای هم عصر ائمه (ع) دیده میشود، علامه سید محسن امین در کتاب «الدرالنفید» این جمله را درقالب قصیده ای از یکی از شعرای قدیمی نقل کرده اند. 🔸اما آن چیزی که باعث شده این جمله در متون وفرهنگ شیعه جای بگیرد ، مفهوم والا و عمیق آن است. ✅این جمله بعنوان یک شعار است در مکتب تشیع ، که برگرفته از آموزه های اسلامی وقرآنی ست. شعاری است که برگرفته از اهداف عاشوراست. این جمله ی پرمفهوم را حضرت امام خمینی (ره) وامام خامنه ای (مدظله العالی) بدین گونه تفسیر میکنند: ✳️«ﺍﻣﺎﻡ ﺧﻤﯿﻨﯽ ﻗﺪﺱ ﺳﺮﻩ» ﺍﯾﻦ ﻣﻄﻠﺐ ﺭﺍ ﭼﻨﯿﻦ تفسیر ﻣﯽ‌ﻓﺮﻣﺎﯾﻨﺪ: «ﺍﯾﻦ ﮐﻠﻤﻪ ﮐﻞ ﯾﻮﻡ ﻋﺎﺷﻮﺭﺍ ﻭ ﮐﻞ ﺍﺭﺽ ﮐﺮﺑﻼ‌،ﯾﮏ ﮐﻠﻤﺔ ﺑﺰﺭﮔﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺍﺷﺘﺒﺎﻫﯽ ﺍﺯ ﺍﻭ ﻣﯽ‌ﻓﻬﻤﻨﺪ. ﺁﻥ‌ﻫﺎ ﺧﯿﺎﻝ ﻣﯽ‌ﮐﻨﻨﺪ ﮐﻪ ﯾﻌﻨﯽ ﻫﺮ ﺭﻭﺯ ﺑﺎﯾﺪ ﮔﺮﯾﻪ ﮐﺮﺩ ﻟﮑﻦ ﺍﯾﻦ ﻣﺤﺘﻮﺍﯾﺶ ﻏﯿﺮ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﺍﺳﺖ. ﮐﺮﺑﻼ‌ ﭼﻪ ﮐﺮﺩ ﻭ ﺍﺭﺽ ﮐﺮﺑﻼ‌ ﺩﺭ ﺭﻭﺯ ﻋﺎﺷﻮﺭﺍ ﭼﻪ ﻧﻘﺸﯽ ﺭﺍ ﺑﺎﺯﯼ ﮐﺮﺩ ﻋﺪﻩ ﺍﯼ ﻣﻌﺪﻭﺩ ﺁﻣﺪﻧﺪ ﮐﺮﺑﻼ‌ ﻭ ﺍﯾﺴﺘﺎﺩﻧﺪ ﻭ ﺩﺭ ﻣﻘﺎﺑﻞ ﻇﻠﻢ ﯾﺰﯾﺪ ﻭ ﺩﺭ ﻣﻘﺎﺑﻞ ﺩﻭﻟﺖ ﺟﺒّﺂﺭ ﺩﺭ ﻣﻘﺎﺑﻞ ﺍﻣﭙﺮﺍﻃﻮﺭ ﺯﻣﺎﻥ ﺍﯾﺴﺘﺎﺩﻧﺪ ﻭ ﻓﺪﺍﮐﺎﺭﯼ ﮐﺮﺩﻧﺪ ﻭ ﮐﺸﺘﻪ ﺷﺪﻧﺪ ﻭﻟﮑﻦ ﻇﻠﻢ ﺭﺍ ﻗﺒﻮﻝ ﻧﮑﺮﺩﻧﺪ ﻭ ﺷﮑﺴﺖ ﺩﺍﺩﻧﺪ ﯾﺰﯾﺪ ﺭﺍ، ﻫﻤﻪ ﺟﺎ ﺑﺎﯾﺪ ﺍﯾﻦ‌ﻃﻮﺭ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﻫﻤﻪ ﺭﻭﺯ ﻫﻢ ﺑﺎﯾﺪ ﺍﯾﻦ‌ﻃﻮﺭ ﺑﺎﺷﺪ ﻫﻤﻪ ﺭﻭﺯ ﺑﺎﯾﺪ ﻣﻠﺖ ﻣﺎ ﺍﯾﻦ ﻣﻌﻨﺎ ﺭﺍ ﺩﺍﻧﺴﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ ﺍﻣﺮﻭﺯ ﻋﺎﺷﻮﺭﺍ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻣﺎ ﺑﺎﯾﺪ ﻣﻘﺎﺑﻞ ﻇﻠﻢ ﺑﺎﯾﺴﺘﯿﻢ ﻭ ﻫﻤﯿﻦ ﺟﺎ ﻫﻢ ﮐﺮﺑﻼ‌ﺳﺖ ﻭ ﺑﺎﯾﺪ ﻧﻘﺶ ﺭﺍ ﻣﺎ ﭘﯿﺎﺩﻩ ﮐﻨﯿﻢ ﺍﻧﺤﺼﺎﺭ ﺑﻪ ﯾﮏ ﺯﻣﯿﻦ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﻣﻨﺤﺼﺮ ﺑﻪ ﯾﮏ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺧﺎﺹ ﻧﻤﯽ‌ﺷﻮﺩ ﻗﻀﯿﻪ ﮐﺮﺑﻼ‌ ﻣﻨﺤﺼﺮ ﺑﻪ ﯾﮏ ﺟﻤﻌﯿﺖ ﻫﻔﺘﺎﺩ ﻭ ﭼﻨﺪ ﻧﻔﺮﯼ ﻭ ﯾﮏ ﺯﻣﯿﻦ ﮐﺮﺑﻼ‌ ﻧﺒﻮﺩ. ﻫﻤﻪ ﺯﻣﯿﻦ‌ﻫﺎ ﺑﺎﯾﺪ ﺍﯾﻦ ﻧﻘﺶ ﺭﺍ ﺍﯾﻔﺎ ﮐﻨﻨﺪ ﻭ ﻫﻤﻪ ﺭﻭﺯﻫﺎ(ﻣﻮﺳﻮﯼ ﺧﻤﯿﻨﯽ، ﺭﻭﺡ ﺍﻟﻠﻪ، ﺻﺤﯿﻔﺔ ﻧﻮﺭ، ﺝ9، ﺹ202). ✳️امام خامنه ای نیز چنین میفرمایند: ﺍﯾﻦ ﮐﻪ ﮔﻔﺘﻨﺪ: «ﮐﻞ ﯾﻮﻡ ﻋﺎﺷﻮﺭﺍ ﻭ ﮐﻞ ﺍﺭﺽ ﮐﺮﺑﻼ‌» ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﯼ ﺍﯾﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺯﻣﺎﻥ ﻣﯽ‌ﮔﺬﺭﺩ، ﺍﻣﺎ ﺣﻮﺍﺩﺙ ﺟﺎﺭﯼ ﺩﺭ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﺑﺸﺮ، ﺣﻘﺎﯾﻖ ﺁﻓﺮﯾﻨﺶ ﺩﺳﺖ ﻧﺨﻮﺭﺩﻩ ﺍﺳﺖ. ﺩﺭ ﻫﺮ ﺩﻭﺭﻩ‌ﺍﯼ ﺍﻧﺴﺎﻥ‌ﻫﺎ ﻧﻘﺸﯽ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﮐﻪ ﺍﮔﺮ ﺁﻥ ﻧﻘﺶ ﺭﺍ ﺑﺪﺭﺳﺘﯽ، ﺩﺭ ﻟﺤﻈﻪ ﻣﻨﺎﺳﺐ، ﺩﺭ ﺯﻣﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﺍﯾﻔﺎ ﮐﻨﻨﺪ، ﻫﻤﻪ ﭼﯿﺰ ﺑﻪ ﺳﺎﻣﺎﻥ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺭﺳﯿﺪ، ﻣﻠﺖ‌ﻫﺎ ﺭﺷﺪ ﺧﻮﺍﻫﻨﺪ ﮐﺮﺩ، ﺍﻧﺴﺎﻧﯿﺖ ﮔﺴﺘﺮﺩﻩ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺷﺪ.۸۸/۱/۲۶ ✅بنابراین این جمله «کل یوم عاشورا...» دقیقا مطابق با آموزه های اصیل تشیع است و مسئولیت و وظیفه ی شیعیان را در هر عصری یادآور میشود ، یادآور میشود که هر انسانی در هر نقطه ای از زمین ، در هر روزش ، وظیفه اش همانند امام حسین (ع) ویارانش در روز در زمین کربلا است. مسئولیت شان برای ظلم ستیزی، سکوت نکردن در مقابل ظلم واسکتبار، بیعت نکردن با استکبار و زیر سلطه ی آنان نرفتن. پس هیچ مغایرتی با « لایوم کیومک یا اباعبدالله » ندارد. تهیه شده در: 💠کانال @ForqanCybery ✅پاسخ به شبهاتِ
4_642804450699771944.mp3
9.68M
🔵حیات نورانی امام سجاد (ع) و مبارزات سیاسی حضرت در دوران اختناق و نقش ایشان در زنده نگهداشتن اهداف نهضت عاشورا و اسلام ناب ، در بیانات امام خامنه ای . 🔹قابل توجه افرادی که امام سجاد (ع) را امامی منزوی وبدوراز فعالیت های سیاسی میدانند. کانال #فرقان_سایبری @ForqanCybery پاسخ به شبهات #اعتقادی #سیاسی و #شایعات
🔵 دشمنان اسلام و دشمان ‌مقاومت اسلامی و همه کسانی که تلاش برای تفرقه میکردند ، هرچه رشته بودند ، پنبه شد. 🔹 حضور #مقتدی_صدر در بیت رهبری و ادای احترام وی به مقام معظم‌ رهبری #ما_تركناك_يابن_الحسين @ForqanCybery
🔴چرا تجمع ، همچون ، مهم است و هدف از سنگ اندازی ها در این دو اجتماع بزرگ اسلامی چیست؟! ، بنیانگذار «صهیونیسم» در کتاب معروفش «دولت یهود» که در حکم «انجیل صهیونیستها»ست با حسرت میگوید «یهود نیاز به یک اجتماع با شکوه مثل حج محمدیون (مسلمانان) دارد.. مکانی برای تجمع، برای ابراز نیازهای دینی ملت و تبلیغ خاخام ها و.. » 🔺حملات به حجاج از جمله کشتار منا، سقوط فرمالیته جرثقیل و تجاوز به نوجوانان ایرانی در فرودگاه عربستان، همگی راهی برای مخدوش کردن عظمت و شکوه و البته تزلزل در حج شیعیان و ایرانیان بود. که بدست خادمان یهود، ، این شجره خبیثه صورت گرفت. چنانکه مراسم از مشرکین یکی از عمده ترین دلایل کشتار خونین حجاج در سال ۶۶ بود و تغییر به در رمی جمرات، برای جلوگیری از همگرایی علیه سمبل . 🔺از آن سو، چند سالی است، دومین اجتماع بزرگ و باشکوه مسلمانان، خاری در چشم دشمنان اسلام شده است. تجمع پرشور و شگفت انگیز حسینی که در واقع «حج فقرا»ست، کانون بشریت از مذاهب، ادیان و نژادهای گوناگون است. اربعین، بزرگترین یکتاپرستان جهان علیه دشمنان اسلام و انسانیت است. درست به همین دلیل، همه سنگ اندازی ها مقابل راهپیمایی اربعین، اقدام مشترک سربازهای پیاده صهیونیسم است. آنها این خواب را برای صهیونیسم دیده بودند و اربعین، خواب آشفته اجتماع فرزندان ابلیس را آشفته کرده است و چه هنری از این بالاتر؟! این است دلیل کینه ها.. ✔️ وعده ما ، امسال ، پرشورتر از هرسال / ان شالله / @ForqanCybery
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴در پاسخ به برخی #شایعات روشنفکرنماهای ضد اسلام ⭕️ نحوه اسلام آوردن ایرانیان به روایت استاد دانشگاه کالیفرنیا با توجّه به مدارک جدید: 🔺 میگویند: تعداد ارتش اعراب زیاد نبود. آنها به هزاران شهر و روستا اصلا وارد نشده اند و طبق اسناد و مدارک معتبری که جدیدا در طبرستان و قم مربوط به دوره عبّاسیان یافت شده، میبینیم که قوانین زرتشتی کاملا رایج بوده و اسلامیزه شدن ایران قرن ها طول کشیده. 🔹 حتّی صیغه هم قبل از اسلام وجود داشته و چیزی نبوده که توسّط دیگران وارد فلات ایران شده باشد. @ForqanCybery
🔴 مفسدین در قالب 👆👆 @ForqanCybery
🔴 این مفسدین اقتصادی که در دادگاه ، ظاهر عوض میکنند و ظاهری مذهبی به خود میدهند ، باید یک بار به جرم فساد اقتصادی محاکمه شوند و یکبار به جرم @ForqanCybery
🔹 کشف حجاب رضاخانی با افزایش بی رویه قیمت چادر 🔺 آنچه رضاخان نتوانست انجام دهد ، نفوذی های اجنبی انجام تکلیف میکنند @ForqanCybery
🔴 تیتر اول « نشریه آمریکایی فارین پالیسی » : « چگونه رهبر فوق العاده هوشمند ایران ، ترامپ را پشت سر گذاشت ؟» 🔹 «رائول مارک گرشت» افسر سابق سازمان سیا وکارشناس اندیشکده صهیونیستی «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» که تحلیلگر مسائل ایران است ، در مصاحبه اخیر خود با این نشریه گفت : ۳۰ سال است که درباره رهبر جمهوری اسلامی ایران مطالعه کرده ام . رهبر انقلاب اسلامی ایران، با کیاستی خاص با آمریکا روبه‌رو شده و آنها را مقهور خود کرده است. ✔️ او موفق‌ترین رهبر خاورمیانه در ۷۵ سال گذشته است «فکر می‌کنم رهبر عالی ایران درپی کشاندن ترامپ به یک نبرد سیاسی است. بدون شک او یک قهرمان جدی است. من فکر می‌کنم او موفق‌ترین رهبر خاورمیانه از جنگ جهانی دوم به این سو است. او فوق‌العاده باهوش بوده و از مهارت‌های ممتاز و استعدادهای عالی برخوردار است» @ForqanCybery
🔴 ادعای مضحکی که هیچ سندی برای آن وجود ندارد ، حتی ربع پهلوی هم ناشیانه این ادعا را کرده. 🔹بررسی ادعا ، در 👇👇 💠کانال #فرقان_سایبری @Forqancybery
🔵 جناب خائن به وطن ، آقای ربع پهلوی ❗️ شماهنوز تاریخ مرگ پدرت را دقیقا به تاریخ شمسی ایران نمیدانید ، بلکه به میلادی بلدید نمیدانید که آغاز جنگ ایران و عراق ، ۳۱ شهریور بود ، نه ۵ آبان نمیدانید که دقیقا آن نامه ادعایی را در چه تاریخی نوشته اید نمیداند که دقیقا آنرا از کدام سفارت ارسال کرده اید نمیداند که دقیقا آنرا به کدام ارگان نوشته اید و خلاصه برای یک دقیقه صحبت کردن و دروغ بافی ، چندین _ اما واگر و شاید و فکرکنم و احتمالا _ آوردید لااقل قبل از ادعا ، کمی تمرین میکردید بگذریم..... 🔹اکنون بصورت مختصر به این ادعا میپردازیم؛ 🔴 اولا اینکه در زمان آغاز جنگ ایران و عراق ، رضاپهلوی ۲۰ ساله بود وی بعداز فرار از ایران درسال ۵۷ که تازه مدرک دیپلمش را اخذ کرده بود، تنها حدود یکی دو سال در آمریکا مشغول آموزش برای خلبانی جنگنده شد که با مرگ پدرش در سال ۵۹ ، این آموزش را ترک کرد و‌در رشته علوم سیاسی تحصیل کرد. بنابراین زمان جنگ ایران و عراق ، وی مشغول تحصیل علوم سیاسی بود نه خلبانی. چطور شخصی که فقط یکی دو سال آموزش خلبانی دیده بود و هنوز مبتدی بود میخواست بعنوان خلبان حرفه ای در جنگ‌شرکت کند ؟ آیا امکان چنین چیزی وجود داشت؟!گویا خلبانی در جنگ را با خلبانی تفریحی در کیش ، اشتباه گرفته. درصورتی که در دوران جنگ تحمیلی ، متبحرترین خلبانان ارتش و پیشکسوتان این عرصه ، حضور داشتند 🔺دوما ، هیچ سند و‌مدرکی برای ادعای چنین نامه ای از طرف وی به ایران وجود ندارد. اگر هست ارائه دهند! حتی همچنان که در حرفایش معلوم شد ، تناقضاتی در این ادعا وجود دارد 🔹درضمن اگرهم فرض را براین بگذاریم که وی درآن زمان خلبانی ماهری بوده و اصلا چنین درخواستی هم ازایران کرده بود ، سوال؛ آیا جمهوری اسلامی میتوانست به چنین شخصی که پدر وپدربزرگش و همه بستگانش به ایران و‌ملت خیانت کرده بودند ، اعتماد کند؟! آنهم در جنگی که پشتوانه اش آمریکا و دنیای غرب بود و خاندان سلطنتی هم ساکن آن کشورها بودند؟! چه تضمینی بود که با حضورش درجنگ ، به نفع دشمن کار نکند؟ آنها که چندین دهه گوش به فرمان آمریکا وانگلیس بودند ، و خودشان هم پناهنده و درآغوش آنها بودند ، چطور امکان داشت که در جنگ ، به ضررآنها کارکنند؟! وابسته های رژیم پهلوی در کودتای نوژه ، قصد داشتند به ارتش و نظام خیانت کنند ، چطور برای زاده ی دربار پهلوی میتوان اعتماد کرد 🔹اگر واقعا قصد داشتند اشتباهات گذشته خود را جبران کنند؛ میلیاردها دلاری که از ایران سرقت کرده بودند را بازپس میدادند. 🔹ربع پهلوی چگونه میتواند ادعا کند که میخواسته با حضورش در جایگاه خلبان ، به مردم ایران خدمت کند ؟! با وجودی که در سال ۵۷ به خلبانهای خود دستور میدادند تا با جنگنده و بالگرد ، مردم کشورش را تیرباران کنند 🔺 باید تاسف خود به حال کسانی که چنین دروغهایی را باور میکنند. تهیه شده در: 💠کانال @Forqancybery ✅پاسخ به شبهاتِ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👤دکتر جان آندرو مورو محقق و پژوهشگر #کانادایی - #آمریکایی #اربعین بزرگترین فستیوال #عدالت و #شرافت خواهی ست. ____ It is #JohnAndrewMarrow Canadian-American scholar and scholar #Arbaeen is the largest #festival of #justice and #honor ____________ #ماترکتک_یاحسین #حب_الحسين_يجمعنا #لبيك_يا_حسين @ForqanCybery
🔴پیاده روی اربعین؛هزینه یا سرمایه گذاری؟! 🔴 ✳️در دنیا امری پذیرفته شده است که خرج کردن در برخی زمینه ها,هزینه محسوب نمی شود بلکه سرمایه گذاری است. 🔹یکی از این زمینه ها امر بهداشت است. در مسائل بهداشتی،کم خرج کردن لزوما به معنی صرفه جویی نیست و اگر بیشتر خرج کردید به این معنی نیست که پول خود را از کف داده اید! بلکه شما سرمایه گذاری کرده اید و دیر یا زود محصول آن را خواهید چید. 🔹یکی دیگر از زمینه ها،مقوله آموزش است. با خرج کردن در امر آموزش شما برای آینده خود و فرزندانتان سرمایه اندوخته اید. 🔹در حیطه ورزش نیز دولت ها و ملت ها معمولا نگران مخارج خود نیستند؛ زیرا می دانند که صرفِ وقت و مال در راه ورزش،سرمایه گذاری در زمینه سلامت جسم و روان است. ✳️بر این قیاس؛ جای بسی تعجب است که عده ای از افرادِ بی توجه،تحت تأثیرِ القائاتِ تعدادی اندک از عناصرِ مغرض،صرف وقت و هزینه در امر پیاده رویِ اربعین را نوعی اتلاف ِ وقت و هدر دادنِ سرمایه به حساب می آورند! ⁉️می پرسند: جمع شدنِ اجتماعی عظیم در مقیاسِ ده ها میلیونی ,به مناسبتِ شهادتِ کسی که بیش از هزار و سیصد سال پیش می زیسته است،با صرفِ هزینه هایِ هنگفتِ دولتی یا مردمی ,چه توجیهی دارد؟! و از مخارجِ مادی که بگذریم،در شرایطی که در دنیای سرعت به سر می بریم و مردمِ جهان در کارهایِ جاری خود, برای کاستن از ثانیه ها با یکدیگر در رقابت اند و در روزگاری که سریع ترین وسایل نقلیه به دستِ بشر ساخته و به کار گرفته شده است; پیاده راه افتادن و مسافت های طولانی را در طی چندین شبانه روز طی کردن,چه منطقی دارد؟! ‼️از آنجا که با چنین جماعتی با منطقِ معنویت و دیانت و عشق و عرفان سخن گفتن،بی فایده به نظر می رسد،می خواهیم با همان منطقِ مادی و از منظرِ عقلِ حسابگر و "چرتکه انداز "با ایشان حرف بزنیم . ✅می پرسیم: چگونه است که صرفِ پول و وقت،در امر بهداشت و آموزش و ورزش،در مقیاس های کلان در شما حساسیتی بر نمی انگیزد؟! 🔸به عنوان مثال: اگر دوچرخه سواری تصمیم بگیرد که دور دنیا را رکاب بزند,معمولا به هر شهری که وارد می شود,برایش مراسم استقبال ترتیب می دهند ؛حلقه های گل به گردنش می آویزند ؛رسانه ها حرکت او را انعکاس می دهند و به عنوان یک قهرمان از او تجلیل می کنند؟! 🔸البته چنین تجلیلی رواست؛ زیرا شخصی، از راحتی های روز مره خود چشم پوشیده و برای امری پسندیده، در راهی دشوار قدم نهاده و به علاوه, در جهت امری مفید " فرهنگ سازی" کرده است. 🔸مخارجی که او و دیگران در این راه متحمل می شوند و وقتی که صرف می کنند "هزینه"نیست،بلکه "سرمایه گذاری" است. 🔸از نقدِ انواعِ مراسمِ بی خاصیت که در دنیای غرب رایج است؛ همچون: گوجه پرتاب کنی، پرتقال پرانی و گِل بازی،تا مراسمِ سخیف و ضد انسانی همچون "گاو بازی"(اسپانیا) و "نهنگ کشی"(دانمارک)که بعید است حساسیتِ شما را تحریک کند،می گذریم. 🔸اما به راستی آیا مراسمِ که زیباترین جلوه هایِ : معنویت،اخلاص،وحدت،اخوت، صمیمیت،صلح،نفیِ خشونت،ایثار،تعاملِ بین الملل،حماسه،استقامت،تجربه زندگیِ جمعی، و از جمله ورزشِ همگانی را در خود دارد،نوعی سرمایه گذاریِ معنوی برای ساختنِ جهانی بهتر و زیباتر نیست؟! 🔸آیا مخارجِ عمدتا مردمی و خالصانه این حرکتِ عظیم انسانی در برابرِ بهره ها و فوایدِ پایدار و ماندگار آن،به راستی ناچیز نیست؟! ✅و خلاصه؛آیا تلاشِ عده ای اندک در جهتِ مخدوش ساختنِ این حرکت را ،نه بر اساس منطقِ دیانت،حتی بر مبنایِ منطقِ عقلِ حسابگر،نباید ناشی از کوته فکری یا احیانا عقده حقارت برشمرد؟! 💠ڪانال پاسخ به شبهات فرقان سایبرے @ForqanCybery