حضرت شهیدة الحُزن و البکاء، رقیه بنت الحسین (سلام الله علیها) در منزل شام بلا، هنگامیکه رأس آغشته به خون پدر را در دامن گرفته و درد دل می نمود، فدایی بودن و فدایی شدن خویش را اینگونه ابراز نمودند:
يا أبتاه ليتني كنت لك الفدى. يا أبتاه ليتني كنت قبل هذا اليوم عميا. يا أبتاه ليتني وسّدت الثرى، و لا أرى شيبك مخضبا بالدما
ای پدر! کاش من فدایت می شدم! کاش قبل از این روز نابینا می شدم و زیر خاک می رفتم و محاسن آغشته به خونت را نمی دیدم!
🖋آنچه که در کلام حضرت عقیلة بنی هاشم، زینب الکبری (سلام الله علیها) به «يا لَيْتَني مِتُّ قَبْلَ هذا» (شریفه ۲۳ سوره مبارکه مریم) بیان گردیده، دلالت دارد بر اینکه این آيه شریفه در خصوص مصائب کربلاء و مصائب منازل السبایا، مصداق اتم و اکمل و مطلق می یابد؛ که هر یک از آنها آنقدر عظیم و ثقیل ، عمیق و طاقت فرسا هستند که چیزی جز «موت» نمی تواند حُرم و داغی آن را التیام بخشد؛ شأن و قدرشان، چیزی جز فدا شدن نیست و جبرانی ندارند جز بذل مهجه (دادن خون قلب) (۱۵)؛ همچنان که حضرت مولانا و صاحبنا بقیة الله الأعظم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) در مصائب سنگین و جانکاه جد شریفشان اباعبدالله الحسین (علیه السلام)، هر صبح و شام، مهجة قلب مبارکشان، بدون اینکه استحاله گردیده و تبدیل به اشک شود، به همان صورت خون از چشمان مبارکشان جاری می گردد و این حال بر حضرتشان ادامه دارد تا جایی که می فرمایند از این داغ، جان می سپارم! : حَتَّى أَمُوتَ بِلَوْعَةِ الْمُصَابِ وَ غُصَّةِ الِاكْتِيَاب.
منابع: موسوعة كربلاء ج۲ ص۴۸۵؛ المنتخب فی جمع المراثی و الخطب طریحی، صص ۱۳۶ و۱۳۷؛ فرازی از زیارت ناحیه مقدسه.
#محرم
@Ghalamzaniii
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
اصلاً من غذا نمی خوام
به خدا تلخه روزگارم...
اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا سَیِّدَتَنـا رُقَیَّةَ، عَلَیْکِ التَّحِیَّةُ وَاَلسَّلامُ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَکاتُهُ
#پیشنهاد_تماشا
#روضه
@Ghalamzaniii
🏴در کربلا چه گذشت...
▪️چهارم محرم الحرام | فتوای شریح قاضی به قتل امام حسین علیه السلام
▪️در این روز ابن زیاد با استناد به فتوائی که از شریح قاضی گرفته بود، در مسجد کوفه خطبه خواند و مردم را به کشتن امام حسین علیه السّلام حریص کرد.
#محرم_الحرام
#لبیک_الحسین
@Ghalamzaniii
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
«وَتَنَقَّبَتْ»
اسب به عنوان یک حیوان بسیار باهوش، تواناییهایی مانند یادگیری، حافظه، تشخیص افراد و صداهای مختلف، هماهنگی با سایر اسبها و انسانها، توانایی حل مسائل پیچیده و ارتباط برقرار کردن با انسانها را دارا است؛ در واقع ویژگیهایی مانند شجاعت، خودباوری، قدرت، سرعت، ظرافت و هوشیاری اسب باعث شده، تا از آن به عنوان یک حیوان نجیب یاد شود.
در واقعه ی کربلا این حیوان نجیب، نقش قابل توجه ای داشته است و در این باره نقل قول هایی وجود دارد؛ اما در پایان صحنه ی عاشورا، بر طبق نقل مقتل الحسین علیه السلام، اسب ها بر بدن های مطهر شهدا سلام الله تاختند و این سوال، گاه مطرح می شود؛ که چرا اسبان با وجود فراست و هوش بالایی که از آنها انتظار می رود، بر پیکر انسان قدم نهادند و چنین رفتاری از خود صادر کرده اند!
بنا بر پژوهش جالب آقای عباس موزون، پاسخ این مطلب در زیارت عاشورا آمده است؛ «و لَعَنَ الله اُمّةً اسْرَجَتْ وَ اَلْجَمَتْ وَتَنَقَّبَتْ لِقِتالِکَ»
این فراز از زیارت اشاره به کسانی دارد که
اسبان خویش را اسرجت؛ یعنی زین کردند، الجمت؛ یعنی لگام کردند و تنقبت؛ یعنی نقاب زدند؛ تا اسب چشمانش نبیند که بر کجا لگد می نهد!
صلی الله علیک یا ابا عبدالله…
✍🏻فاطمه شکیب رخ
#روز_چهارم_محرم_الحرام
#لبیک_یا_حسین
@Ghalamzaniii
《واقعه ای بسترساز》
واقعه گوهرشاد، یک حادثه مهم با دو کارکرد متفاوت بود، چراکه در نگاه اول این واقعه رامی توان نشان دهنده ی ظرفیت بالای همراهی مردم با علما تا سرحد جان، در دفاع از مقدسات دانست و در نگاه دوم سرکوب قیام توسط دولت پهلوی اول را می شود یک مقدمه چینش شده برای تثبیت آزادی در حجاب برداشت نمود که این اقدام دو اثر مهم در جامعه برجای نهاد؛ اول اینکه پیام حاکمیت در جدیت از حمایت حجاب اختیاری به مردم مذهبی و مدافعان حجاب همگانی منتقل شد، دوم اینکه با ایجاد رعب و وحشت در بین اقشار مذهبی، بساط امر به معروف و مبارزه با بی حجابی حداقل در ملا عام، جمع گردید!
در حالی که کارکرد اول این قیام به دلیل بالا بودن اثرات جنایت در اذهان مردم، به صورت مقطعی جای خود را به کارکرد دوم آن یعنی محدویت مطالبات مذهبی جامعه سپرد و تا مدت ها خاطره ی این جنایت هولناک در بین مردم با تلخی یاد می شد، با گذشت زمان، این تجربه ی تلخ، آغازی برای مخالفت های جمعی به رهبری علماء، و مقابله با سیاست گذاری های سلطنت پهلوی قرار گرفت. از این منظر، واقعه گوهر شاد را می توان حادثه ای بسترساز در وقوع انقلاب اسلامی دانست.
فاطمه شکیب رخ
#روز_عفاف_و_حجاب
@Ghalamzaniii
فرمود اگرچه نبودم تا با آنانکه با تو جنگیدند بجنگم و با کسانی که با تو دشمنى کردند خصومت نمایم، پس بجای آن صبح و شام بر تو مویِه می کنم و به جاى اشک، برایت خون می گریم، تا در حسرت و تأسّف و افسوس مصائب تان از فرط اندوهِ مصیبت و شدّتِ حزن، جان سپارم…
مولای غریبم آجرک الله، روحی و اروحناه فداک💔
و از این اندوه بی پایان شما است که در این سال ها قلوب محبانتان، از مصیبت عاشورا، سوخته است؛ گاهی بر خدا، اشک هایت را کوتاه کن، که شیعیان شما به اندوه جان شما نیز مبتلایتد…
#روز_ششم_محرم_الحرام
#لبیک_یا_حسین
#فاطمه_شکیبرخ
@Ghalamzaniii