قرارگاه فرهنگی مه شکن
📝 💢 حلقۀ شهید زرگری 📚 سیر مطالعاتی 🗓 پنجشنبه ششم دی 🌷 پایگاه شهید چمران 🌴 حوزۀ شهید ورزنده @Gharar
🍀 ورقی از کتاب
🔰 مسئله نفخ روح
خداوند در باب خلقت آدمِ اول میفرماید: فَإذا سَوَّیتُهُ وَ نَفَخْتُ فیهِ مِنْ رُوحی فَقَعُوا لَهُ ساجِدینَ«حجر/29» آنگاه که خلقتِ جسمی او را تکمیل کردم و از روح خودم در او دمیدم بر او سجده کنید. این «رُوحی» خیلی معنی میدهد، حال کلمه «روح» را به هرچه بخواهیم تفسیر کنیم.
این آیه نشان میدهد که برخلاف آنچه که فلسفه مادی و نیمه مادی عصر اخیر درباره انسان میگوید که انسان هرچه هست همین ترکیبات مادی است، چنین نیست. قرآن بعد از «سَوَّیتُهُ» که تمام شدن اعضا و جوارح و ترکیبات ظاهری و جسمانی و مادی است، در سرشت این موجود یک عنصر دیگری را هم وارد کرده است که آن را «روح خدا» مینامد؛ چیزی از روح خدا در این موجود دمیده شده است.
البته شک ندارد که روح خدا معنایش این نیست که - العیاذ بالله - خداوند در ذات خود جسمی دارد و روحی، و چیزی از روح خودش [در انسان] آمده است. قرآن از یک حقیقت ماورائی در ردیف فرشتگان نام میبرد که آن را «روح» مینامد: تَنَزَّلُ الْمَلائِکةُ وَ الرُّوحُ یا: ینَزِّلُ الْمَلائِکةَ بِالرُّوحِ مِنْ أَمْرِهِِ«نحل/2». قرآن در مورد این حقیقت ماورائی (روح) میگوید از جنس این حقیقت ماورائی چیزی در انسان دمیدیم، که مسئله روح مصطلح هم از همین جا میآید که این را باید جداگانه بحث کرد.
❓ آیا این مسئله «نفخ روح» فقط مربوط به آدم اول است؟ آن چیزی که از روح خدا دمیده شد، فقط در آدم اول دمیده شد و این استثنائاً برای او بود یا در همه آدمها چنین است؟
✅ جواب این است که در همه آدمها چنین است. حتی از بعضی آیات قرآن استفاده میشود که مسئله سجده ملائکه هم اختصاص به شخص آدم اول ندارد و در واقع سجده به مقام آدم و آدمیت است، که بعد عرض میکنیم.
در یک آیه که در سوره سجده است این طور میفرماید: اَلَّذی أحْسَنَ کلَّ شَیءٍ خَلَقَهُ وَ بَدَأ خَلْقَ اْلإنْسانِ مِنْ طینٍ«سجده/ 7» آن کسی که هر چیزی را که آفرید زیبا آفرید و خلقت انسان را از گِل آغاز کرد. ثُمَّ جَعَلَ نَسْلَهُ مِنْ سُلالَةٍ مِنْ ماءٍ مَهینٍ«سجده/ 8» سپس نسل انسان را از عصارهای از آبی پست - که مقصود «منی» است - قرار داد. ثُمَّ سَوّاهُ سپس او را تسویه کرد؛ یعنی تعدیل کرد و خلقت جسمیاش را تکمیل کرد. این «سَوّاهُ» به چه برمیگردد؟ به انسان برمیگردد یا به نسل؟ میگوید ما نسل او را از «ماء مهین» قرار دادیم و سپس او را تعدیل کردیم. ضمیر در « سَوّاهُ» به اولاد انسان [یعنی «نسل»] بر میگردد نه آدم اول. فرضاً هم این ضمیر به انسان برگردد، انسان غیر از آدم اول است. میفرماید: بَدَأَ خَلْقَ اْلإنْسانِ مِنْ طینٍ. این که «خلقت انسان را از گل آغاز کرد» غیر از این است که خلقت آدم را از گل آغاز کرد.
میخواهم بگویم اگر ضمیر به انسان هم برگردد مدعای ما ثابت میشود. ثُمَّ سَوّاهُ بعد انسان را به طور کلی، یا نسل را -که اگر نسل بگوییم، آدم اول اصلاً از این بیان خارج میشود - تسویه کرد. وَ نَفَخَ فیهِ مِنْ رُوحِهِ«سجده/ 9» و در او از روح خود دمید. اگر ضمیر به نسل برگردد، همان طور که عدهای از مفسرین گفتهاند، دیگر خیلی صریح است در این که در همه انسانها از روح خدا دمیده شده، و اگر هم به انسان برگردد باز مطلقِ انسان است [و بر همه افراد صدق میکند].
بنابراین مسئله نفخ روح از مختصات آدم اول نیست و البته کسی هم خلاف آن را نگفته است؛ چون ممکن است کسی چنین احتمالی بدهد، عرض کردیم. به هر حال قرآن میخواهد بگوید در خلقت همه انسانها از روح الهی چیزی هست.
📘 انسان شناسی قرآن
🌷 #شهید_مطهری
@Gharargah_mehshekan
📝 گزارش
💢 حلقۀ شهید جابری
📚 سیر مطالعاتی کتب شهید مطهری
🗓 جمعه هفتم دی
🌷 پایگاه شهید چمران
🌴 حوزۀ شهید ورزنده
@Gharargah_mehshekan
قرارگاه فرهنگی مه شکن
📝 گزارش 💢 حلقۀ شهید جابری 📚 سیر مطالعاتی کتب شهید مطهری 🗓 جمعه هفتم دی 🌷 پایگاه شهید چمران 🌴 حوزۀ ش
حجت الاسلام حسین سلیمانی.mp3
8.68M
🎧🎧
🎙 حجت الاسلام حسین سلیمانی
🔷 نقش رسانه در جنگ بین حق و باطل
🔻برای ساخت ابر روایت به یک سری شتاب دهند هایی نیازمندیم...
⏪یکی از شتاب دهنده ها ترس است.
ترس دو نوع است:
ترس از خداوند که یک نوع ترس خوب است.
هر ترسی غیر از ترس از خداوند ترس نکوهیده است...
ترسی که اسرائیل در جان دیگران میافکند، از همین نوع است.
@Gharargah_mehshekan
قرارگاه فرهنگی مه شکن
📝 گزارش 💢 حلقۀ شهید جابری 📚 سیر مطالعاتی کتب شهید مطهری 🗓 جمعه هفتم دی 🌷 پایگاه شهید چمران 🌴 حوزۀ ش
📸
💢 حلقۀ شهید جابری
📚 سیر مطالعاتی کتب شهید مطهری
🗓 جمعه هفتم دی
🌷 پایگاه شهید چمران
🌴 حوزۀ شهید ورزنده
@Gharargah_mehshekan
قرارگاه فرهنگی مه شکن
📝 گزارش 💢 حلقۀ شهید جابری 📚 سیر مطالعاتی کتب شهید مطهری 🗓 جمعه هفتم دی 🌷 پایگاه شهید چمران 🌴 حوزۀ ش
🍀 ورقی از کتاب
🔰 توأم بودن نماز با امور دیگر:
🔹 1 و 2. نظافت ، حقوق اجتماعی
مثلًا نماز، جنبه اخروی خالصش همین است که انسان به یاد خدا باشد، خوف خدا داشته باشد. برای حضور قلب و توجه به خدا که این همه آداب ضرورت ندارد؛ برو وضو بگیر، شستشو کن، خودت را پاکیزه کن. مگر برای نزد خدا رفتن، شستشو کردن هم تأثیر دارد؟ از نظر پیش خدا رفتن تأثیر ندارد که صورت انسان شسته باشد یا نه، ولی خداوند میفرماید: اذا قُمْتُمْ الَی الصَّلوةِ فَاغْسِلوا وُجوهَکمْ وَ ایدِیکمْ الَی الْمَرافِقِ وقتی که میخواهی به نماز بایستی اول وضو بگیر، صورتت را بشوی، دستهایت را بشوی، بعد مشغول نماز شو. میبینیم نظافت را با عبادت توأم کرده است. وَ انْ کنْتُمْ جُنُباً فَاطَّهَّروا «مائده/ 6» اگر جُنُب هستی باید تمام بدنت را شستشو دهی.
اینجا نظافت مقرون به عبادت است. میخواهی نماز بخوانی، محل عبادتت باید مباح باشد، غصبی نباشد؛ آن قالیچهای که رویش نماز میخوانی، آن لباسی که با آن نماز میخوانی باید حلال و مباح باشد. اگر یک نخ غصبی در لباس تو باشد نمازت باطل است. باز اینجا عبادت با حقوق توأم میشود. در ضمن اینکه میگوید باید خدا را پرستش کنی، میگوید حقوق را باید محترم بشماری. یعنی اسلام میگوید من پرستشی را که در آن حقوق اجتماعی محترم نباشد اساساً قبول ندارم. آن وقت یک نمازگزار وقتی میخواهد نماز بخواند، اول فکر میکند این خانهای که من در آن هستم آیا به زور از مردم گرفتهام یا نه؟ اگر به زور گرفتهام، نمازم باطل است.
پس اگر میخواهد نماز بخواند مجبور است که خانهاش را طوری ترتیب بدهد که برایش حلال باشد، یعنی از صاحب اصلیاش خریده باشد و یا او را راضی نگه دارد؛ فرش زیر پایش همینطور، لباسی که به تن دارد همینطور، و حتی اگر حقوقی از فقرا به او تعلق گرفته است، خمس یا زکات آن را باید بدهد و اگر ندهد باز نمازش باطل است.
🔹3. جهت شناسی
همچنین به ما میگویند اگر میخواهید نماز بخوانید باید همهتان رو به کعبه بایستید.
کعبه کجاست؟ اولین معبدی که برای پرستش خدا در دنیا ساخته شده است (انَّ اوَّلَ بَیتٍ وُضِعَ لِلنّاسِ لَلَّذی بِبَکةَ مُبارَکاً) « آل عمران/ 96». همهتان باید رو به اولین معبد و مسجدی که به دست پیغمبر بزرگ خدا ابراهیم و فرزندش اسماعیل ساخته شده بایستید. حالا چرا ما رو به آنجا بایستیم؟ مگر خدا آنجاست؟ مگر خدا در خانه کعبه است (العیاذ بالله)؟ قرآن که میگوید: فَأَینَما تُوَلّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللهِ «بقره/ 115» رو به هر طرف بایستید، چهره خدا آنجاست. رو به این طرف بایستی یا رو به آن طرف، رو به خدا ایستادهای. رو به بالا نگاه کنی یا رو به پایین، به طرف خدا نگاه کردهای. و پیغمبر فرمود: اگر شما را با ریسمانی تا هفتمین طبقه زمین هم فرو ببرند باز هم به سوی خدا رفتهاید، به مشرق بروید به سوی خدا رفتهاید، به مغرب بروید به سوی خدا رفتهاید، اینجا هم که نشستهاید با خدا هستید. خدا که جهت ندارد، پس چرا ما باید رو به کعبه بایستیم؟ میگوید شما که دارید عبادت انجام میدهید، در عین حال باید یک تعلیم و تربیت اجتماعی هم بگیرید. همهتان رو به یک نقطه بایستید. اگر اینجور نباشد، یکی از این طرف بایستد یکی از آن طرف، این مظهر تفرّق و تشتّت است. اما اگر رو به یک نقطه ایستادید، جهتشناس هستید؛ همه مسلمین یک جهت را تعقیب میکنند. حالا کدام نقطه را انتخاب کنیم که اساساً بوی شرک نداشته باشد؟ میگوید آن نقطهای را انتخاب کن که اگر رو به آنجا بایستی باز عبادت را احترام کردهای، رو به جایی میایستی که اولین معبد است. احترام معبد، احترام عبادت است.
🔹4. انضباط وقت
باز میگوید عبادت که میخواهی بکنی، یک وقتِ مشخص و معینی دارد و دقیقهاش هم حساب میشود. وقت نماز صبح از اول طلوع صبح تا اول طلوع آفتاب است و اگر عمداً یک دقیقه قبل از طلوع صبح یا بعد از طلوع آفتاب شروع کنی، نمازت باطل است، درست نیست. باید بین این دو باشد. نمیشود بگویی من فعلًا خوابم میآید، الآن یک ساعت به طلوع صبح مانده، خدا که خواب و بیداری ندارد، مگر خدا در بین الطلوعین- العیاذبالله- لباس رسمیاش را میپوشد و آماده قبول کردن نمازها میشود؟! برای خدا که تمام ساعات و همه لحظات علی السویه است، لا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلا نَوْمٌ «بقره/ 255»، من دیشب بیدارخوابی کشیدهام، خیلی خوابم میآید، میخواهم نیم ساعت زودتر نمازم را بخوانم! انضباط وقت را باید بشناسی.
📘 آزادی معنوی
🌷 #شهید_مطهری
@Gharargah_mehshekan
May 11
هدایت شده از قرارگاه فرهنگی مه شکن
8.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🛑 خطاب امام باقر(علیه السلام) به یک ایرانی عاشق اهل بیت(علیهم السلام)؛ دلانگیز و امیدبخش
✅ سالروز ولادت شکافنده علوم و حلول ماه مبارک رجب تهنیت باد!
•┈••••✾•🌿💐🌿•✾•••┈•
@Gharargah_mehshekan
هدایت شده از قرارگاه فرهنگی مه شکن
✳️ حضرت امام باقر عليه السلام :
🔷 من تَوَكَّلَ علَى اللّه ِ لا يُغلَبْ ،ومَنِ اعتَصمَ باللّه ِ لا يُهزَمْ
🔹 آنكه به خدا توكّل كند، مغلوب نشود و آنكه به خدا توسّل جويد، شكست نخورد.
📚 جامع الأخبار ؛322/907
•┈┈••••✾•🌿💠🌿•✾•••┈┈•
@Gharargah_mehshekan