🌱
⁉️ عدم مطابقت تقویم شمسی با مناسبتهای مذهبی
چرا روزهای مذهبی مطابق فصول سال نیست؟ حضرت على(علیه السلام) در نوزدهم ماه مبارک رمضان که (مثلا) در زمستان بوده ضربت خورده است، (این را هم مى دانیم که سال قمرى با شمسى در حدود یازده روز تفاوت دارد) ولى حالا ملاحظه مىکنیم که نوزده رمضان گاهى در زمستان و گاهى در تابستان و گاهى در پاییز و بهار واقع مى شود، پس در این صورت ماه قمرى صحیح نیست و تاریخ دقیق را نشان نمىدهد و همچنین در موارد سایر روزهاى سوگوارى و عیدهاى مذهبى این اشکال پیش مىآید که گاهى در پاییز و گاهى در بهار و یا در فصول دیگر واقع مىشود.
.
.
.
⭕ پاسخ:
اساساً سال و ماه یک موضوع قراردادى براى منظّم شدن امور اجتماعى است، منتها براى این که قرارداد ریشه طبیعى هم داشته باشد و اشتباهى در آن واقع نشود آن را منطبق بر حرکت کواکب آسمان کردهاند.
بعضى مقیاس محاسبه سال و ماه را گردش آفتاب (یا صحیح تر گردش زمین به دور آفتاب) قرار دادهاند و نتیجه آن همان «سال شمسى» است که منطبق بر فصول چهارگانه مىباشد.
بعضى هم مبدأ آن را «گردش ماه» به دور زمین قرار دادهاند که با فصول چهارگانه که نتیجه مستقیم گردش آفتاب است، منطبق نمىشود.
نتیجه این که، اگر ماههاى قمرى بر فصول سال تطبیق نکند ایرادى بر آن نیست؛ زیرا مقیاس سنجش آن، گردش آفتاب و فصول چهارگانه نبوده است.
و اگر ما در برگزارى مراسم سوگوارى و جشن، رعایت فصول را نمىکنیم براى این است که مقیاس ما در این مراسم همان ماههاى قمرى است که مطابق با گردش ماه است و آنچه مورد نظر ماست این است که حادثه مزبور در چه روزى از ماه قمرى واقع شده است، نه فصلى که در آن واقع شده است.
این را هم مى دانیم که تنظیم تمام تواریخ اسلامى بر طبق همین ماه قمرى است.
اتّفاقاً ماههاى قمرى که ماه مذهبى ماست از جهاتى بر ماههاى شمسى امتیاز دارد:
از جمله، محاسبه ماههاى قمرى است که براى اکثر مردم از ماههاى شمسى آسانتر است، بطورى که حتّى مردم بیابانگرد مىتوانند حساب ماههاى قمرى را داشته باشند ولى براى محاسبه ماههاى شمسى حتماً «تقویم» لازم است.
به عبارت دیگر: معمولا مىتوان به وسیله ماههاى قمرى آغاز و پایان و حدود تقریبى هر ماه را تعیین نمود به طورى که اگر به قرص ماه نگاه کنیم تقریباً مىتوانیم بدانیم چند شب از ماه گذشته است،
ولى در ماههاى شمسى (برجها) تعیین ایّام ماه براى کسانى که تقویم ندارند به هیچ وجه ممکن نیست حتّى آغاز و پایان ماه نیز بدون آن، امکان ندارد؛ فقط محاسبات نجومى از عهده این کار برمى آید؛
در حالى که تقویم ماههاى قمرى صفحه آسمان است و مطالعه طلوع و غروب ماه و هلال و تربیع و بدر براى همگان ممکن است و اگر این ماهها بر فصول سال تطبیق نمىکند، در برابر آن همه مزایا، ایرادى بر آن نمىتواند باشد.
🌻
📕 پاسخ به پرسشهاى مذهبی، ص۶۴۵
#پرسش_پاسخ
💢 @Hadis_Shia 💢
✨
سَيِّدي مَنْ لي وَمَنْ يَرْحَمُني اِنْ لَمْ تَرْحَمْني،
ای آقای من كه را دارم و چه كسی بر من رحم میكند اگر تو به من رحم نكنی؛
وَفَضْلَ مَنْ اُؤَمِّلُ اِنْ عَدِمْتُ فَضْلَكَ يَوْمَ فاقَتي،
و احسان كه را آرزو كنم اگر احسان تو را روز بيچارگیام نداشته باشم...
🤲
📘 مفاتیح الجنان، دعای ابوحمزه ثمالی
#نیایش
💢 @Hadis_Shia 💢
🍃 ﷽ 🍃
«وَلَقَدْ زَيَّنَّا السَّمَاءَ الدُّنْيَا بِمَصَابِيحَ وَجَعَلْنَاهَا رُجُومًا لِلشَّيَاطِينِ وَأَعْتَدْنَا لَهُمْ عَذَابَ السَّعِيرِ»
ما آسمان پایین (نزدیک) را با چراغهای فروزانی زینت بخشیدیم، و آنها [= شهابها] را تیرهایی برای شیاطین قرار دادیم، و برای آنان عذاب آتش فروزان فراهم ساختیم!
🌺
📗 سوره ملک، آیه ۵
#قرآن
💢 @Hadis_Shia 💢
🌿
امامـ صـادق عليهالسلامـ
الحاسِدُ مُضِرٌّ بنَفْسِهِ قَبلَ أنْ يَضُرَّ بالمَحسودِ، كإبْليسَ أوْرَثَ بحَسَدِهِ لِنَفْسِهِ اللَّعْنَةَ و لآدمَ عليه السلام الاجْتِباءَ.
حسود، پيش از آن كه به محسود زيان رساند، به خود زيان مىزند؛ مانند ابليس،
كه با حسد ورزى، براى خود نفرين خريد و براى آدم عليه السلام برگزيدگى .
🌷
📚 بحار الأنوار، ج٧٣، ص٢۵۵، ح٢٣
#حدیث
💢 @Hadis_Shia 💢
🌱 امیرالمؤمنین عـلـے عليه السلامـ
علَيكَ بالإحْسانِ، فإنَّهُ أفْضَلُ زِراعَةٍ، و أرْبَحُ بِضاعَةٍ.
بر تو باد نيكوكارى،
كه آن بهترين كشت، و سود آورترين كالاست.
🌹
📚 غرر الحكم، حدیث ۶١١٢
#حدیث
💢 @Hadis_Shia 💢
🍂 پيامبر خـدا صلىاللهعليهوآله
هر كس مىتواند با بيمارى خود، سر كند، از درمان بپرهيزد؛
زيرا بسا دارويى كه خود، بيمارى بر جاى مىنهد.
🥀
📚 نثر الدرّ، ج١، ص١٨١
#سلامت
💢 @Hadis_Shia 💢
🌱
⁉️ نظم جهان هستى
از نگاه به جهان هستى چگونه پى به وجود خدا میبریم؟
.
.
.
⭕ پاسخ:
با یک نگاه ساده به جهانى که در آن زندگى مى کنیم به این حقیقت مى رسیم که جهان هستى درهم و برهم نیست، بلکه تمام پدیده ها بر خط سیر معینى در حرکتند و دستگاه هاى جهان همچون لشکر انبوهى هستند که به واحدهاى منظم تقسیم شده و به سوى مقصد معینى در حرکتند.
نکات ذیل مى تواند هر ابهامى را در این زمینه برطرف سازد:
١. براى پدید آمدن و باقى ماندن هر موجود زندهاى باید یک سلسله قوانین و شرائط خاص دست به دست هم بدهند مثلا براى پدید آمدن یک درخت: زمین، آب و هواى مناسب و حرارت معین لازم است که دانه را بکاریم و خوب تغذیه و تنفس کند، سبز شود و رشد نماید.
در غیر این شرائط رشد آن ممکن نیست، انتخاب این شرائط و فراهم کردن این مقدمات نیاز به عقل و علم و دانش دارد.
۲. هر موجودى اثرى مخصوص به خود دارد، آب و آتش هر کدام اثرى مخصوص به خود دارند که از آنها جدا نمى شود و همواره از قانون ثابتى پیروى مى کنند.
۳. تمام اعضاى موجودات زنده با یکدیگر همکارى دارند، به عنوان نمونه همین بدن انسان که خود عالمى است، در وقت عمل تمام اعضایش خود آگاه و ناخودآگاه با هماهنگى خاصّى کار مى کنند، مثلا اگر خطرى پیش آید همگى براى دفاع بسیج مى شوند، این ارتباط و همکارى نزدیک، نشانه دیگرى از نظم در جهان هستى است.
۴. یک نگاه به صحنه جهان آشکار مى سازد که نه تنها اعضا و پیکر یک موجود زنده بلکه تمام موجودات مختلف جهان نیز هماهنگى مخصوصى با هم دارند، مثلا براى پرورش موجودات زنده آفتاب مى تابد، ابر مى بارد، نسیم مى وزد و زمین و منابع زمینى نیز کمک مى کنند، اینها نشانه وجود یک نظام معیّن در عالم هستى است.
این حقیقت در برابر وجدان همه کس ظاهر است که نظم در هر دستگاهى باشد حکایت از «عقل و فکر و نقشه و هدف» مى کند.
زیرا انسان هر کجا نظم و حساب و قوانین ثابتى دید مى داند که در کنار آن مبدأ علم و قدرتى را باید جستجو کند و در این درک وجدانى خود نیاز چندانى به استدلال نمى بیند.
او مى داند هرگز یک آدم نابینا و بى سواد نمى تواند با ماشین تایپ یک انشاءِ خوب، یا یک مقاله اجتماعى و انتقادى بنویسد و هرگز یک کودک دوساله نمى تواند با گردش دادن نامنظم قلم روى کاغذ، تابلوى زیبا و پرارزشى به وجود آورد؛
بلکه اگر ما یک انشاء خوب یا مقاله با ارزشى را دیدیم مى دانیم آدم با سواد و با عقل و هوشى آن را به وجود آورده و یا اگر در یکى از موزهها تابلوى بسیار زیبا و جالبى را مشاهده کردیم شک نخواهیم کرد که دست نقّاش هنرمند و چیره دستى در ایجاد آن به کار رفته؛ اگر چه هرگز آن نویسنده و نقّاش هنرمند را ندیده باشیم.
بنابراین هرجا دستگاه منظمى است در کنار آن هم عقل و هوشى وجود دارد و هر قدر آن دستگاه بزرگ تر، دقیق تر و جالب تر باشد علم و عقلى که آن را ایجاد کرده است به همان نسبت بزرگ تر خواهد بود.
قرآن مجید مى فرماید:
«سَنُرِیهِمْ آیاتِنا فِى الْآفاقِ وَ فِی أَنْفُسِهِمْ حَتّى یَتَبَیَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ أَ وَ لَمْ یَکْفِ بِرَبِّکَ أَنَّهُ عَلى کُلِّ شَىْءٍ شَهِیدٌ» (فصلّت، ۵۳)
(ما نشانه هاى خود را در نظام آفرینش، در سراسر جهان در درون وجود خود انسان ها به آنها نشان مى دهیم تا بدانند او بر حق است، آیا براى اثبات وجود او همین کافى نیست که او عالم به اسرار همه چیز است).
🌻
📕 پنجاه درس اصول عقائد برای جوانان، ص۴١
#پرسش_پاسخ
💢 @Hadis_Shia 💢
🍂 خدایا!
دعای مرا اجابت فرما، آنگاه که میخوانمت؛
و صدایم را بشنو، هنگامی که صدایت میکنم؛
و به حالم توجّه فرما، هنگامیکه با تو مناجات مینمایم؛
🍁
📘 مفاتیح الجنان، مناجات شعبانیه
#نیایش #امام_علی
💢 @Hadis_Shia 💢
🍃 ﷽ 🍃
«مَتَاعُ الدُّنْيَا قَلِيلٌ وَالْآخِرَةُ خَيْرٌ لِمَنِ اتَّقَىٰ»
سرمایه زندگی دنیا، ناچیز است؛ و آخرت، برای کسی که پرهیزگار باشد، بهتر است.
🌺
📗 سوره نساء، آیه ۷۷
#قرآن
💢 @Hadis_Shia 💢
🌿
پيامبر خـدا صلىاللهعليهوآله
يَكْفيكَ مِنها (أيْ مِن الدُّنيا) ما سَدَّ جُوعَكَ و وارى عَوْرَتَكَ، فإنْ يَكُن بَيتٌ يَكُنُّكَ فَذاكَ، و إنْ تَكُنْ دابَّةٌ تَرْكَبُها فبَخٍ بَخٍ، و إلاّ فالخُبزُ و ماءُ الجَرِّ، و ما بَعدَ ذلكَ حِسابٌ علَيكَ أو عَذابٌ.
از دنيا همان اندازه كه گرسنگى تو را برطرف سازد و بدنت را بپوشاند، تو را بس است.
اگر خانهاى باشد كه تو را محفوظ دارد، چه خوب و اگر مركبى باشد كه سوارش شوى، كه به به!
و اگر اينها را نداشتى به همان نان و آب سبو بسنده كن، كه بيش از آن، يا سبب بازخواست تو خواهد شد، يا مايه عذاب تو خواهد گشت.
🌷
📚 بحار الأنوار، ج٧٠، ص٣١٣، ح١۵
#حدیث
💢 @Hadis_Shia 💢
🌱 امیرالمؤمنین عـلـے عليه السلامـ
في وصِيَّةٍ لابنِهِ الحَسَنِ عليه السلام: و ألْجِئْ نَفسَكَ في اُمورِكَ كُلِّها إلى إلهِكَ؛ فإنّكَ تُلجِئُها إلى كَهفٍ حَريزٍ، و مانِعٍ عَزيزٍ.
در سفارش خود به فرزندش امام حسن عليه السلام فرمود: در همه كارهايت خود را در پناه خداى خويش در آور؛ زيرا با اين كار، خويشتن را در پناهگاهى نفوذ ناپذير و در پسِ مانعى استوار در آوردهاى.
🌹
📚 نهج البلاغه، نامه ٣١
#حدیث
💢 @Hadis_Shia 💢
🔹 امامـ صـادق عليهالسلامـ
شَكا نَبِيٌّ مِنَ الأَنبِياءِ عليهم السلام إلَى اللّهِ عزوجل قِلَّةَ النَّسلِ. فَقالَ: كُلِ اللَّحمَ بِالبَيضِ.
يكى از پيامبران، از كمىِ فرزندان به درگاه خداوند عزوجل شكايت بُرد. خداوند فرمود: «گوشت با تخممرغ بخور».
💠
📚 الکافي، ج۶، ص٣٢۵، ح٣
#سلامت
💢 @Hadis_Shia 💢
🌱
⁉️ «تشکیک» در «اعتقادات»
آیا «تشکیک» و ایجاد «شبهه» در مسائل اعتقادی صحیح است؟
.
.
.
⭕ پاسخ:
مسلما آنچه در ابتدا به نظر مى رسد این است که «شک در دین» بد بوده و نشانه سیاهى قلب است؛ زیرا هدف این است که انسان به یقین برسد؛ آری ایمان بایستى توأم با یقین باشد ولى شک و شبهه در جایى که دالان و معبر خوبى براى رسیدن به ایمان و یقین باشد پسندیده است.
ایمان چیزى است که انسان باید به آن دسترسى پیدا کند، اما این ایمان از همان ابتدا در انسان وجود ندارد؛ زیرا تا شک نکند به یقین نمى رسد.
قرآن مى خواهد در اعتقادات وراثتى انسان شک ایجاد کند تا او را به یقین برساند لذا مى فرماید: «اَوَ لَوْ کَانَ آبَاؤُهُم لَایَعْقِلُونَ شَیْئاً وَ لَایَهْتَدُونَ» (آیا بایستی آنها تابع پدران باشند در صورتى که آنها بى عقل و نادان بودند) (بقره، ۱۷۰)
شهید مطهرى در این مورد مى فرماید: «...اگر این تشکیکات وارد جامعه نشود خطر است. اگر وارد نشود کم کم مردم آن حالت دینى شان رو به تحجر، و نه تحجر که رو به عفونت مى رود، درست مثل آب کاملاً صافى که آن را در حوض قرار مى دهیم و اگر مدتى بماند مى گندد. اگر در مردم یک حالت آرامشى باشد و بر معتقدات دین و مذهبى تازیانه شک نخورد در آن صورت عوام پیشتاز آن معتقدات مى شوند. وقتى عوام پیشتاز بشوند دائم از خودشان چیزى مى سازند...»
البته واضح است که برخى شک ها نوعى بیمارى است؛ مانند وسوسه، شک کثیرالشک در نماز، وضو و سایر عبادات و طهارت و نجاست. این گونه شک ها و شبهه ها نوعى بیمارى و مرض است و باید آنها را درمان کرد و الاّ باعث ایجاد انحراف در اعتقادات می شود. آری در هر کاری زیاد شک کردن نوعى بیمارى است.
🌻
📕 موعود شناسی و پاسخ به شبهات، ص۱۳
#پرسش_پاسخ
💢 @Hadis_Shia 💢