eitaa logo
پژوهش های اصولی
298 دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
723 ویدیو
119 فایل
﷽ 📌نکات اخلاقی واعتقادی 📌تحلیل های سیاسی وبصیرت افزا در راستای آشنایی با مقتضیات زمان 📌آرشیوی از اهم علوم مقدماتی اجتهاد 📌آموزش اصول وفنون پژوهش از طریق ارائه سلسله مباحث علمی از اینکه بدلیل مشغله، توفیق پاسخگویی ندارم، عذر خواهم @HosseinMehrali
مشاهده در ایتا
دانلود
به تو از دور سلام .mp3
5.66M
💠 به تو از دور سلام... ✅ محمد حسین پویانفر. 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
هدایت شده از سلمان رئوفی
باسمه تعالی دو نفر از اساتید بزرگوار حوزه محتاج دعای دوستان هستند یک بزرگوار بیماری قلبی گرفته و دیگری مبتلی به کرونا شده خواهش میکنم برای این عزیزان حمد شفا بخوانید و برای سلامتی همه ی مریض ها خصوصا این دو استاد مبرز حوزه دعا کنید متشکر 🔆اجتهاد روشمند 🔆 @salmanraoofi
پژوهش های اصولی
#کتاب1(خون دلی ک لعل شد ٥٢) #فصل_ششم(سایه خورشید ۲) #روزهای_نخست_نهضت (بخش دوم) لذا اتاقهای منزل ام
(خون دلی که لعل شد ٥٣) (سایه خورشید ٣) من و برخی از دوستان در امور تشکیلاتی، که در قم کاری جالب و ابتکاری بود سرامد بودیم. نخستین تشکیلات بین علما را در قم پی ریزی،‌ و آیین نامه داخلی آن را تدوین کردیم. من به اتفاق برادرم سید محمد در تنظیم این آیین نامه داخلی مشارکت داشتیم. برادرم در تدوین این قبیل امور ذوق ویژه ای دارد. در خلال نهضت، از زمان آغاز تا خروج ‌من از قم(‌حدود یک سال و نیم)چند تشکیلات ایجاد کردیم که برخی همزمان باهم بودند و برخی هم در توالی یکدیگر: ‌_ گروه علمای قم که شمار بسیاری از علما را در برداشت. همین تشکیلات بود که بعدها نام «جامعه مدرسین» به خود گرفت. ̶̶‌بسیاری از اعضای کنونی این جامعه از نقش من در تاسیس این تشکیلات بی خبر بودند. هنگامی که آقای امینی این موضوع را به آنها گفت شگفت زده شدند. _‌تشکیلات دیگر،‌ گروه یازده نفره بود. این یازده نفر عبارت بودند از: ‌من،‌ آقای هاشمی رفسنجانی، ‌برادرم آسد محمد،‌ آقای مصباح یزدی(‌که کاتب این جلسات بود)، ‌آقای امینی،‌ آقای مشکینی، آقای منتظری، آقای قدوسی،‌ آقای آذری قمی، ‌آقای حائری تهرانی، ‌آقای ربانی شیرازی. اقای مصباح یزدی صورت این جلسات را در یک دفتر به زبان رمزی_ که خود،‌ آن را اختراع کرده بود و به خطوط علوم غریبه شباهت داشت_ مینوشت؛‌ و برای اینکه بیشتر رد گم کند، در آغاز دفتر نوشته بود:‌ کتابی در زمینه علوم غریبه یافتم و آن را رونویسی کردم. شاید آن نوشته ها الان نیز موجود باشد. یک گروه دیگر هم بود که شامل برخی اعضای گروه قبلی،‌ به اضافه ی آقای ربانی املشی و شیخ علی اصغر مروارید میشد. ماموریت این گروه،‌ تصمیم گیری درباره ی مسائل تبلیغی بود؛ از جمله،‌ طراحی برنامه ای برای منبر رفتن طلاب در شهر های مختلف،‌ در نخستین ماه رمضان بعد از قیام پانزده خرداد، به منظور افشای جنایات رژیم شاه در قم. من در این برنامه تصمیم گرفتم به زاهدان بروم؛ همانجایی که برای بار دوم بازداشت و زندانی شدم. 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
پژوهش های اصولی
#اصول_فقه ۸۶ #مقاصد_شریعت ۴ #بیان_مساله ۴ 🖋 در رابطه با اهداف و مقاصد شارع حکیم، چهار حیطه قابل بحث
۸۷ ۵ ۱ 🖋 نمونه هایی از نصوص بیان گر احکام شرعی (همان برنامه های عملی که شارع حکیم برای هدایت بشریت، ابلاغ نموده است): ✅ سوره مبارکه آل عمران، آیه شریفه 97: فِيهِ آيَاتٌ بَيِّنَاتٌ مَّقَامُ إِبْرَاهِيمَ وَمَن دَخَلَهُ كَانَ آمِنًا وَلِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطَاعَ إِلَيْهِ سَبِيلًا وَمَن كَفَرَ فَإِنَّ اللَّهَ غَنِيٌّ عَنِ الْعَالَمِينَ. ﺩﺭ ﺁﻥ ﻧﺸﺎﻧﻪ ﻫﺎﻳﻲ ﺭﻭﺷﻦ [ ﺍﺯ ﺭﺑﻮﺑﻴّﺖ ، ﻟﻄﻒ ، ﺭﺣﻤﺖ ﺧﺪﺍ ﻭ ﺍﺯ ﺟﻤﻠﻪ ]ﻣﻘﺎم ﺍﺑﺮﺍﻫﻴﻢ ﺍﺳﺖ؛ ﻭ ﻫﺮ ﻛﻪ ﻭﺍﺭﺩ ﺁﻥ ﺷﻮﺩ ﺩﺭ ﺍﻣﺎﻥ ﺍﺳﺖ؛ ﻭ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺣﻘّﻲ ﺛﺎﺑﺖ ﻭ ﻟﺎﺯم ﺑﺮ ﻋﻬﺪﻩ ﻣﺮﺩم ﺍﺳﺖ ﻛﻪ [ ﺑﺮﺍﻱ ﺍﺩﺍﻱ ﻣﻨﺎﺳﻚ ﺣﺞ ] ﺁﻫﻨﮓ ﺁﻥ ﺧﺎﻧﻪ ﻛﻨﻨﺪ ، [ ﺍﻟﺒﺘﻪ ] ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ [ ﺍﺯ ﺟﻬﺖ ﺳﻠﺎﻣﺖ ﺟﺴﻤﻰ ﻭ ﺗﻮﺍﻧﻤﻨﺪﻱ ﻣﺎﻟﻲ ﻭ ﺑﺎﺯ ﺑﻮﺩﻥ ﻣﺴﻴﺮ ]ﺑﺘﻮﺍﻧﻨﺪ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﺁﻥ ﺭﺍﻩ ﻳﺎﺑﻨﺪ ، ﻭ ﻫﺮ ﻛﻪ ﻧﺎﺳﭙﺎﺳﻲ ﻭﺭﺯﺩ [ ﻭ ﺍﺯ ﺭﻓﺘﻦ ﺑﻪ ﺁﻧﺠﺎ ﺧﻮﺩﺩﺍﺭﻱ ﻛﻨﺪ ، ﺑﻪ ﺧﻮﺩ ﺯﻳﺎﻥ ﺯﺩﻩ ]؛ ﺯﻳﺮﺍ ﺧﺪﺍ ﺍﺯ ﺟﻬﺎﻧﻴﺎﻥ ﺑﻲ ﻧﻴﺎﺯ ﺍﺳﺖ. 🔆 فقهای عظام، از این آیه کریمه، وجوب حج را استنباط می نمایند و این حکم شرعی، یکی از هزاران برنامه شارع حکیم در راستای ایصال مکلفین به اهداف و مقاصد شریعت است. ✨ مقصد و هدف تشریع این حکم ممکن است در نصوص دیگری تبیین شده باشد که به آن علل الشرایع می گویند و علل الشرایع غیر از مقاصد شریعت است. 🔅مجموعه احکام عبادی شریعت دارای اهداف و مقاصد کلانی است که لازم است مورد توجه قرار گیرد تا جایگاه این اهداف در روند استنباط احکام شرعی، روشن گردد. ادامه دارد... 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
پژوهش های اصولی
#کتاب1(خون دلی که لعل شد ٥٣) #فصل_ششم (سایه خورشید ٣) #مسئولیتهای_تشکیلاتی من و برخی از دوستان در ا
(خون دلی که لعل شد ۵۴) (سایه خورشید ۴) (بخش اول) وقتی در عنفوان جوانی، ندای امام خمینی را از همان آغاز نهضت ایشان لبیک گفتم و راه مقاومت در برابر قدرت حاکمه ی ستمگر را در پیش گرفتم، میدانستم این راه، راهی پر از اشک و خون است؛ لذا از نظر روحی، برای همه گونه زجر و شکنجه آمادگی داشتم. وقتی با نخستین تجربه ی بازداشت در شهر بیرجند روبرو شدم، این آمادگی در من آشکارا ظهور یافت. در نتیجه همین آمادگی_علی رغم زندانها و بازداشت ها و تهدیدعا و انواع جنگ روانی و شکنجه بدنی_ توانستم به لطف و فضل و توفیق خداوند، راه را ادامه دهم. از آغاز نهضت اسلامی در سال۱۳۴۱ تا پیروزی انقلاب اسلامی، شش بار بازداشت و زندانی شدم. یک بار هم بازداشت و سپس تبعید شدم. دفعات بیشماری هم برای بازجویی و تحقیق به مقر «ساواک» فراخوانده شدم. مقدمتا باید بگویم که نظام ها و قوانین موجود، بر اساس حکمت و مصلحت انسانی، از موضوع «زندان» غافل نبوده اند. در شریعت اسلامی نیز زندان احکام خاص خود را دارد. در جمهوری اسلامی هم زندان هست، اما _بدون آنکه بخواهم منکر وجود برخی اشتباهات شوم_ در جهت اصلاح زندانیان و باز پروری و گاه آموزش کار به آنها، تا پس از خروج افراد از زندان، بتوانند زندگی آبرومندی را در پیش بگیرند. ولی در زندانهای شاه وضع چنین نبود؛ زیرا آن زندانها یا برای انتقام جویی بود، یا به این هدف بود که شخص در توقیف بماند تا نتواند کاری انجام دهد. این واقعیت را من شخصا در تمام دوران رنج و زجری که در زندان های طاغوت کشیدم، لمس کردم. 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
12_Sibsorkhi_shab_23_Ramezan_93-04_(rasekhoon.net).mp3
10.07M
💠 من اومدم بشم، فدای تو حسین میخوام که سر بدم، به پای تو حسین من هر چی باشم آخرش بازم یه نوکرم می دونی از کنار عشق تو نمیگذرم چی میشه روی قبر من نوشته شه یه روز شهید راه کربلا مدافع حرم... ✅ حاج حسین سیب سرخی 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
پژوهش های اصولی
#کتاب1 (خون دلی که لعل شد ۵۴) #فصل_ششم (سایه خورشید ۴) #زندانهای_طاغوت (بخش اول) وقتی در عنفوان جوا
(خون دلی که لعل شد ۵۵) (سایه خورشید ۵) (بخش دوم) ضمنا بدنیست پیش از بیان خاطرات زندان ها و بازداشتگاه ها، مطالبی را یاد آور شوم: یکی اینکه در بازداشتگاه های روحانیون، در آغاز کار، چندان سختگیری نمیشد؛ یعنی افراد روحانی زیاد در آنجا نمی ماندند، شکنجه ی بزنی هم نبود؛ اما تمام ویژگی هایی که برای زندانهای شاه برشمردم، وجود داشت. رفته رفته همراه با اوج گیری نهضت اسلامی، بازداشت روحانیون نیز سخت و سخت تر شد و شکنجه و انواع فشارها و احکام طویل المدت و این گونه برخوردهای سخت و خشن را در کار آوردند. دیگر اینکه، در شانزده سالی که با نخستین زندانی شدنم آغاز شد و با بیرون آمدن از تبعیدگاه درجریان انقلاب اسلامی پایان یافت، روحانیون به صورت گسترده ای بازداشت شدند. تعداد روحانیون بازداشتی در این مدت_به نسبت_ از تعداد بازداشتی های هریک از گروه های سیاسی دانشگاهی یا بازاری، بیشتر بود. حتی گاهی تعداد آنها از تعداد بازداشتی های سیاسی کل گروه ها بیشتر میشد. همچنین مجموع زمانی که در سالهای یاد شده در زندان گذراندم، کمی بیش از دوسال میشود. اما این زمان را چندین برابر باید حساب کرد، زیرا در اغلب این موارد، من در سلول بودم و هیچگاه در بندهای عمومی نبودم. سلول در مقایسه با بند عمومی، مثل زندان در مقایسه با بیرون زندان است. انسان در سلول روزشماری میکند تا بلکه به بند عمومی منتقل شود؛ گویی دارد به سمت آزادی از زندان میرود. ولی من هرگز روی بند عمومی را ندیدم. باتوجه به مطالبی که از دوستانم راجع به بند عمومی می شنیدم_که در آنجا فرصتی برای آموزش دادن و آموزش گرفتن بین خودشان، و معاشرت باهم، وانجام برخی ورزشها دارند؛ که من غالبا از آن چیزها محروم بودم_ خیلی اشتیاق دیدن آنجا را داشتم. پس از این مقدمات، خاطرات نخستین زندان را شروع میکنم. 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
پژوهش های اصولی
#اصول_فقه ۸۷ #مقاصد_شریعت ۵ #مثال ۱ 🖋 نمونه هایی از نصوص بیان گر احکام شرعی (همان برنامه های عملی
۸۸ ۶ ۲ 🖋 نمونه هایی از نصوص بیان گر احکام شرعی (همان برنامه های عملی که شارع حکیم برای هدایت بشریت، ابلاغ نموده است): ✅ البقره/43: وَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّكَاةَ وَارْكَعُوا مَعَ الرَّاكِعِينَ. ﻭ ﻧﻤﺎﺯ ﺭﺍ ﺑﺮ ﭘﺎ ﺩﺍﺭﻳﺪ ، ﻭ ﺯﻛﺎﺕ ﺑﭙﺮﺩﺍﺯﻳﺪ ، ﻭ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺭﻛﻮﻉ ﻛﻨﻨﺪﮔﺎﻥ ﺭﻛﻮﻉ ﻛﻨﻴﺪ [ ﻛﻪ ﻧﻤﺎﺯ ﺧﻮﺍﻧﺪﻥ ﺑﺎ ﺟﻤﺎﻋﺖ ﻣﺤﺒﻮﺏ ﺧﺪﺍﺳﺖ ] . ✅ البقره/183: يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِن قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ. ﺍﻱ ﺍﻫﻞ ﺍﻳﻤﺎﻥ ! ﺭﻭﺯﻩ ﺑﺮ ﺷﻤﺎ ﻣﻘﺮّﺭ ﻭ ﻟﺎﺯم ﺷﺪﻩ ، ﻫﻤﺎﻥ ﮔﻮﻧﻪ ﻛﻪ ﺑﺮ ﭘﻴﺸﻴﻨﻴﺎﻥ ﺷﻤﺎ ﻣﻘﺮّﺭ ﻭ ﻟﺎﺯم ﺷﺪ ، ﺗﺎ ﭘﺮﻫﻴﺰﻛﺎﺭ ﺷﻮﻳﺪ . ✅ البقره/275: الَّذِينَ يَأْكُلُونَ الرِّبَا لَا يَقُومُونَ إِلَّا كَمَا يَقُومُ الَّذِي يَتَخَبَّطُهُ الشَّيْطَانُ مِنَ الْمَسِّ ذَٰلِكَ بِأَنَّهُمْ قَالُوا إِنَّمَا الْبَيْعُ مِثْلُ الرِّبَا وَأَحَلَّ اللَّهُ الْبَيْعَ وَحَرَّمَ الرِّبَا فَمَن جَاءَهُ مَوْعِظَةٌ مِّن رَّبِّهِ فَانتَهَىٰ فَلَهُ مَا سَلَفَ وَأَمْرُهُ إِلَى اللَّهِ وَمَنْ عَادَ فَأُولَٰئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِيهَا خَالِدُون.َ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺭﺑﺎ ﻣﻰ ﺧﻮﺭﻧﺪ [ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﻣﺮﺩم ﻭ ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻣﺮ ﻣﻌﻴﺸﺖ ﻭ ﺯﻧﺪﮔﻲ ] ﺑﻪ ﭘﺎﻱ ﻧﻤﻰ ﺧﻴﺰﻧﺪ ، ﻣﮕﺮ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺑﻪ ﭘﺎﻱ ﺧﺎﺳﺘﻦ ﻛﺴﻲ ﻛﻪ ﺷﻴﻄﺎﻥ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺗﻤﺎﺱ ﺧﻮﺩ ﺁﺷﻔﺘﻪ ﺣﺎﻝ ﻛﺮﺩﻩ [ ﻭ ﺗﻌﺎﺩﻝ ﺭﻭﺍﻧﻲ ﻭ ﻋﻘﻠﻲ ﺍﺵ ﺭﺍ ﻣﺨﺘﻞ ﺳﺎﺧﺘﻪ ] ﺍﺳﺖ ، ﺍﻳﻦ ﺑﺪﺍﻥ ﺳﺒﺐ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﮔﻔﺘﻨﺪ : ﺧﺮﻳﺪ ﻭ ﻓﺮﻭﺵ ﻫﻢ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺭﺑﺎﺳﺖ . ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﺧﺪﺍ ﺧﺮﻳﺪ ﻭ ﻓﺮﻭﺵ ﺭﺍ ﺣﻠﺎﻝ ، ﻭ ﺭﺑﺎ ﺭﺍ ﺣﺮﺍم ﻛﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ . ﭘﺲ ﻫﺮ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺳﻮﻱ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺵ ﭘﻨﺪﻱ ﺑﻪ ﺍﻭ ﺭﺳﺪ ﻭ [ ﺍﺯ ﻛﺎﺭ ﺯﺷﺖ ﺧﻮﺩ ] ﺑﺎﺯ ﺍﻳﺴﺘﺪ ، ﺳﻮﺩﻫﺎﻳﻲ ﻛﻪ [ ﭘﻴﺶ ﺍﺯ ﺗﺤﺮﻳﻢ ﺁﻥ ] ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﺁﻭﺭﺩﻩ ، ﻣﺎﻝ ﺧﻮﺩ ﺍﻭﺳﺖ ، ﻭ ﻛﺎﺭﺵ [ ﺍﺯ ﺟﻬﺖ ﺁﺛﺎﺭ ﮔﻨﺎﻩ ﻭ ﻛﻴﻔﺮ ﺁﺧﺮﺗﻲ ] ﺑﺎ ﺧﺪﺍﺳﺖ . ﻭ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ [ ﺑﻪ ﻋﻤﻞ ﺯﺷﺖ ﺧﻮﺩ ] ﺑﺎﺯﮔﺮﺩﻧﺪ [ ﻭ ﻧﻬﻲ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺍﺣﺘﺮﺍم ﻧﻜﻨﻨﺪ] ﭘﺲ ﺁﻧﺎﻥ ﺍﻫﻞ ﺁﺗﺶ ﺍﻧﺪ ، ﻭ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺟﺎﻭﺩﺍﻧﻪ ﺍﻧﺪ . 🔆 فقهای عظام، از این آیه اول، وجوب نماز و زکات، از آیه دوم، وجوب روزه، و از آیه سوم، حرمت ربا را استنباط می نمایند و این احکام، نمونه هایی از هزاران برنامه شارع حکیم در راستای ایصال مکلفین به اهداف و مقاصد شریعت است. ✨ مقصد و هدف تشریع این احکام ممکن است در نصوص دیگری تبیین شده باشد که به آن علل الشرایع می گویند و علل الشرایع غیر از مقاصد شریعت است. گاهی اوقات، در یک نص، هم حکم شرعی بیان شده است و هم مقصد آن. نمونه آن نیز آیه دوم است که با عبارت «لعلکم تتقون»، هدف از تشریع صیام بیان شده است. 🔅مجموعه احکام معاملی شریعت نیز مانند مجموعه احکام عبادی اسلام، دارای اهداف و مقاصد کلانی است که لازم است مورد توجه قرار گیرد تا جایگاه این اهداف در روند استنباط احکام شرعی، روشن گردد. روشن است که مقاصد معاملات و عبادات، همسو با مقاصد کلی شریعت است، چنان چه مقاصد ابواب سیاسات (حدود و دیات و قضاء و ...) نیز هم سو با اهداف کلان شریعت است. 🔹 نصوص بیان گر احکام شرعی، نه تنها منحصر در قرآن کریم نیست، بلکه اکثر این نصوص، در کتب روایی مانند کافی، من لا یحضره الفقیه، تهذیب، استبصار، وسائل الشیعه، مستدرک الوسائل، جامع احادیث الشیعه و ... آمده است. ادامه دارد... 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
پژوهش های اصولی
#کتاب1 (خون دلی که لعل شد ۵۵) #فصل_ششم (سایه خورشید ۵) #زندانهای_طاغوت (بخش دوم) ضمنا بدنیست پیش از
(خون دلی که لعل شد ۵۶) (حماسه اشک ۱) در خرداد ماه سال۱۳۴۲ ه.ش (محرم ۱۳۸۳ ه.ق) که کشتار بزرگ تهران و برخی شهر های دیگر اتفاق افتاده بود و صدها تن از مردم به قتل رسیده بودند، من در بیرجند بودم. رفتن من به آن شهر و در آن هنگام، با هدف افشاگری و رسواسازی رژیم حاکم، بویژه هتک حرمت علما و روحانیون در مدرسه ی فیضیه ی قم، ونیز به قصد افشای برنامه هایی که رژیم برای نابود کردن هویت اسلامی ملت مسلمان ایران طراحی کرده بود، صورت گرفت. 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
پژوهش های اصولی
#اصول_فقه ۸۸ #مقاصد_شریعت ۶ #مثال ۲ 🖋 نمونه هایی از نصوص بیان گر احکام شرعی (همان برنامه های عملی
۸۹ ۷ ۳ 🖋 نمونه هایی از نصوص بیان گر مقاصد شریعت: ✅ سوره مبارکه حدید، آیه شریفه 25: لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَأَنزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ وَأَنزَلْنَا الْحَدِيدَ فِيهِ بَأْسٌ شَدِيدٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَلِيَعْلَمَ اللَّهُ مَن يَنصُرُهُ وَرُسُلَهُ بِالْغَيْبِ إِنَّ اللَّهَ قَوِيٌّ عَزِيزٌ. ﻫﻤﺎﻧﺎ ﻣﺎ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺍﻥ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺩﻟﺎﻳﻞ ﺭﻭﺷﻦ ﻓﺮﺳﺘﺎﺩﻳﻢ ﻭ ﺑﺎ ﺁﻧﺎﻥ ﻛﺘﺎﺏ ﻭ ﺗﺮﺍﺯﻭ [ ﻱ ﺗﺸﺨﻴﺺ ﺣﻖ ﺍﺯ ﺑﺎﻃﻞ ] ﻧﺎﺯﻝ ﻛﺮﺩﻳﻢ ﺗﺎ ﻣﺮﺩم ﺑﻪ ﻋﺪﺍﻟﺖ ﺑﺮ ﺧﻴﺰﻧﺪ ، ﻭ ﺁﻫﻦ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺑﺮﺍﻱ ﻣﺮﺩم ﻗﻮﺕ ﻭ ﻧﻴﺮﻭﻳﻲ ﺳﺨﺖ ﻭ ﺳﻮﺩﻫﺎﻳﻲ ﺍﺳﺖ ، ﻓﺮﻭﺩ ﺁﻭﺭﺩﻳﻢ ﻭ ﺗﺎ ﺧﺪﺍ ﻣﺸﺨﺺ ﺑﺪﺍﺭﺩ ﭼﻪ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﺍﻭ ﻭ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺍﻧﺶ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻏﻴﺎﺏ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺍﻥ ﻳﺎﺭﻱ ﻣﻰ ﺩﻫﻨﺪ ; ﻳﻘﻴﻨﺎً ﺧﺪﺍ ﻧﻴﺮﻭﻣﻨﺪ ﻭ ﺗﻮﺍﻧﺎﻱ ﺷﻜﺴﺖ ﻧﺎﭘﺬﻳﺮ ﺍﺳﺖ. 🔆 بر اساس این آیه شریفه، هدف از ارسال رسل و انزال کتاب و میزان، قیام به قسط و عدل می باشد. بنابراین، عدالت فردی و اجتماعی یکی از مقاصد شریعت است. ✨ نتیجه آن است که تمام احکام شرعی اعم از عبادات و معاملات و سیاسات، برای رسیدن به این هدف و مقصد وضع شده اند. 🔅 سوال این است که اگر یکی از نصوص بیان گر احکام شرعی، در تضاد با عدالت اجتماعی باشد، آیا می توانیم در صدور و سند آن تشکیک نماییم؟ آیا نباید متن آن را طرح یا تأویل نمود؟ آیا بر فرض قطعی بودن سند و دلالت آن، در جهت صدور آن، احتمال تقیه وجود ندارد؟ آیا... ادامه دارد... 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
پژوهش های اصولی
#کتاب1 (خون دلی که لعل شد ۵۶) #فصل_هفتم (حماسه اشک ۱) #افشاگری_علیه_رژیم در خرداد ماه سال۱۳۴۲ ه.ش (
(خون دلی که لعل شد ۵۷) (حماسه اشک ۲) من بیرجند را از این جهت انتخاب کردم که این شهر دژ «امیر اسدالله علم» بود. اوظاهرا مقام وزارت دربار را داشت، اما در واقع جایگاهش خیلی از این مقام بالاتر بود. او یکی از رجال قدرتمند کشور بود. در جلد دوم خاطرات «فردوست» جایگاه علم در ایران بیان شده است. خانواده ی علم به خاطر خدمات صمیمانه شان به انگلیسی ها این جایگاه را به دست آورده بودند. آنها در شیوع و رواج تریاک در منطقه ی خراسان نقش مهمی داشتند. بنابراین، این خاندان در مزدوری و خدمت به بیگانگان، سابقه ی دیرینه دارد. من پیش از این سفر دو بار به بیرجند رفته بودم و نفوذ و سلطه ی این شخص را در آن منطقه مشاهده کرده بودم. در مراسم و مناسبات دینی، خطبه به نام علم خوانده میشد. همه ی علمای دینی در مجلس شرکت میکردند و وای برکسی که شرکت نمیکرد! در محرم یکی از سالها که در بیرجند بودم، میشنیدم که سخنران در ابتدای سخنان خود، عباراتی در ستایش و حمد و ثنای علم به عربی میخواند! هنوز جمله ای را که سخنران باصدای کشیده میخواند! به یاد دارم: صاحب السیف و القلم... امیر اسدالله علم! بیشتر اعیان و بزرگان بیرجند، به طور مستقیم یا غیر مستقیم، جزو خدم و حشم و نوکران علم بودند. حتی چهره های معروفی مانند رئیس سابق جزیره کیش، از نوکران علم بودند. شاه وقتی میخواست برای مدتی استراحت کامل کند، به بیرجند میرفت و در یکی از باغهای علم اقامت میکرد. این باغهای ویژه، به شرابها و آشپزهای زبر دست خود مشهور بود. 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
هدایت شده از حسینیه امام خمینی
6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴 امشب | روضه حضرت علی‌اکبر علیه‌السلام در حضور رهبر انقلاب دومین شب مراسم عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین (علیه‌السلام) در حسینیه امام خمینی. ۹۹/۶/۶ ۱۴۴۲ علیه‌السلام 🚩 صفحه ویژه مراسم‌های حسینیه امام خمینی 💻 @hoseinie_emamkhomeini