پژوهش های اصولی
#اصول_فقه ۸۷ #مقاصد_شریعت ۵ #مثال ۱ 🖋 نمونه هایی از نصوص بیان گر احکام شرعی (همان برنامه های عملی
#اصول_فقه ۸۸
#مقاصد_شریعت ۶
#مثال ۲
🖋 نمونه هایی از نصوص بیان گر احکام شرعی (همان برنامه های عملی که شارع حکیم برای هدایت بشریت، ابلاغ نموده است):
✅ البقره/43:
وَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّكَاةَ وَارْكَعُوا مَعَ الرَّاكِعِينَ.
ﻭ ﻧﻤﺎﺯ ﺭﺍ ﺑﺮ ﭘﺎ ﺩﺍﺭﻳﺪ ، ﻭ ﺯﻛﺎﺕ ﺑﭙﺮﺩﺍﺯﻳﺪ ، ﻭ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺭﻛﻮﻉ ﻛﻨﻨﺪﮔﺎﻥ ﺭﻛﻮﻉ ﻛﻨﻴﺪ [ ﻛﻪ ﻧﻤﺎﺯ ﺧﻮﺍﻧﺪﻥ ﺑﺎ ﺟﻤﺎﻋﺖ ﻣﺤﺒﻮﺏ ﺧﺪﺍﺳﺖ ] .
✅ البقره/183:
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِن قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ.
ﺍﻱ ﺍﻫﻞ ﺍﻳﻤﺎﻥ ! ﺭﻭﺯﻩ ﺑﺮ ﺷﻤﺎ ﻣﻘﺮّﺭ ﻭ ﻟﺎﺯم ﺷﺪﻩ ، ﻫﻤﺎﻥ ﮔﻮﻧﻪ ﻛﻪ ﺑﺮ ﭘﻴﺸﻴﻨﻴﺎﻥ ﺷﻤﺎ ﻣﻘﺮّﺭ ﻭ ﻟﺎﺯم ﺷﺪ ، ﺗﺎ ﭘﺮﻫﻴﺰﻛﺎﺭ ﺷﻮﻳﺪ .
✅ البقره/275:
الَّذِينَ يَأْكُلُونَ الرِّبَا لَا يَقُومُونَ إِلَّا كَمَا يَقُومُ الَّذِي يَتَخَبَّطُهُ الشَّيْطَانُ مِنَ الْمَسِّ ذَٰلِكَ بِأَنَّهُمْ قَالُوا إِنَّمَا الْبَيْعُ مِثْلُ الرِّبَا وَأَحَلَّ اللَّهُ الْبَيْعَ وَحَرَّمَ الرِّبَا فَمَن جَاءَهُ مَوْعِظَةٌ مِّن رَّبِّهِ فَانتَهَىٰ فَلَهُ مَا سَلَفَ وَأَمْرُهُ إِلَى اللَّهِ وَمَنْ عَادَ فَأُولَٰئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِيهَا خَالِدُون.َ
ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺭﺑﺎ ﻣﻰ ﺧﻮﺭﻧﺪ [ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﻣﺮﺩم ﻭ ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻣﺮ ﻣﻌﻴﺸﺖ ﻭ ﺯﻧﺪﮔﻲ ] ﺑﻪ ﭘﺎﻱ ﻧﻤﻰ ﺧﻴﺰﻧﺪ ، ﻣﮕﺮ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺑﻪ ﭘﺎﻱ ﺧﺎﺳﺘﻦ ﻛﺴﻲ ﻛﻪ ﺷﻴﻄﺎﻥ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺗﻤﺎﺱ ﺧﻮﺩ ﺁﺷﻔﺘﻪ ﺣﺎﻝ ﻛﺮﺩﻩ [ ﻭ ﺗﻌﺎﺩﻝ ﺭﻭﺍﻧﻲ ﻭ ﻋﻘﻠﻲ ﺍﺵ ﺭﺍ ﻣﺨﺘﻞ ﺳﺎﺧﺘﻪ ] ﺍﺳﺖ ، ﺍﻳﻦ ﺑﺪﺍﻥ ﺳﺒﺐ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﮔﻔﺘﻨﺪ : ﺧﺮﻳﺪ ﻭ ﻓﺮﻭﺵ ﻫﻢ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺭﺑﺎﺳﺖ . ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﺧﺪﺍ ﺧﺮﻳﺪ ﻭ ﻓﺮﻭﺵ ﺭﺍ ﺣﻠﺎﻝ ، ﻭ ﺭﺑﺎ ﺭﺍ ﺣﺮﺍم ﻛﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ . ﭘﺲ ﻫﺮ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺳﻮﻱ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺵ ﭘﻨﺪﻱ ﺑﻪ ﺍﻭ ﺭﺳﺪ ﻭ [ ﺍﺯ ﻛﺎﺭ ﺯﺷﺖ ﺧﻮﺩ ] ﺑﺎﺯ ﺍﻳﺴﺘﺪ ، ﺳﻮﺩﻫﺎﻳﻲ ﻛﻪ [ ﭘﻴﺶ ﺍﺯ ﺗﺤﺮﻳﻢ ﺁﻥ ] ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﺁﻭﺭﺩﻩ ، ﻣﺎﻝ ﺧﻮﺩ ﺍﻭﺳﺖ ، ﻭ ﻛﺎﺭﺵ [ ﺍﺯ ﺟﻬﺖ ﺁﺛﺎﺭ ﮔﻨﺎﻩ ﻭ ﻛﻴﻔﺮ ﺁﺧﺮﺗﻲ ] ﺑﺎ ﺧﺪﺍﺳﺖ . ﻭ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ [ ﺑﻪ ﻋﻤﻞ ﺯﺷﺖ ﺧﻮﺩ ] ﺑﺎﺯﮔﺮﺩﻧﺪ [ ﻭ ﻧﻬﻲ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺍﺣﺘﺮﺍم ﻧﻜﻨﻨﺪ] ﭘﺲ ﺁﻧﺎﻥ ﺍﻫﻞ ﺁﺗﺶ ﺍﻧﺪ ، ﻭ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺟﺎﻭﺩﺍﻧﻪ ﺍﻧﺪ .
🔆 فقهای عظام، از این آیه اول، وجوب نماز و زکات، از آیه دوم، وجوب روزه، و از آیه سوم، حرمت ربا را استنباط می نمایند و این احکام، نمونه هایی از هزاران برنامه شارع حکیم در راستای ایصال مکلفین به اهداف و مقاصد شریعت است.
✨ مقصد و هدف تشریع این احکام ممکن است در نصوص دیگری تبیین شده باشد که به آن علل الشرایع می گویند و علل الشرایع غیر از مقاصد شریعت است. گاهی اوقات، در یک نص، هم حکم شرعی بیان شده است و هم مقصد آن. نمونه آن نیز آیه دوم است که با عبارت «لعلکم تتقون»، هدف از تشریع صیام بیان شده است.
🔅مجموعه احکام معاملی شریعت نیز مانند مجموعه احکام عبادی اسلام، دارای اهداف و مقاصد کلانی است که لازم است مورد توجه قرار گیرد تا جایگاه این اهداف در روند استنباط احکام شرعی، روشن گردد.
روشن است که مقاصد معاملات و عبادات، همسو با مقاصد کلی شریعت است، چنان چه مقاصد ابواب سیاسات (حدود و دیات و قضاء و ...) نیز هم سو با اهداف کلان شریعت است.
🔹 نصوص بیان گر احکام شرعی، نه تنها منحصر در قرآن کریم نیست، بلکه اکثر این نصوص، در کتب روایی مانند کافی، من لا یحضره الفقیه، تهذیب، استبصار، وسائل الشیعه، مستدرک الوسائل، جامع احادیث الشیعه و ... آمده است.
ادامه دارد...
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
پژوهش های اصولی
#کتاب1 (خون دلی که لعل شد ۵۵) #فصل_ششم (سایه خورشید ۵) #زندانهای_طاغوت (بخش دوم) ضمنا بدنیست پیش از
#کتاب1 (خون دلی که لعل شد ۵۶)
#فصل_هفتم (حماسه اشک ۱)
#افشاگری_علیه_رژیم
در خرداد ماه سال۱۳۴۲ ه.ش (محرم ۱۳۸۳ ه.ق) که کشتار بزرگ تهران و برخی شهر های دیگر اتفاق افتاده بود و صدها تن از مردم به قتل رسیده بودند، من در بیرجند بودم. رفتن من به آن شهر و در آن هنگام، با هدف افشاگری و رسواسازی رژیم حاکم، بویژه هتک حرمت علما و روحانیون در مدرسه ی فیضیه ی قم، ونیز به قصد افشای برنامه هایی که رژیم برای نابود کردن هویت اسلامی ملت مسلمان ایران طراحی کرده بود، صورت گرفت.
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
پژوهش های اصولی
#اصول_فقه ۸۸ #مقاصد_شریعت ۶ #مثال ۲ 🖋 نمونه هایی از نصوص بیان گر احکام شرعی (همان برنامه های عملی
#اصول_فقه ۸۹
#مقاصد_شریعت ۷
#مثال ۳
🖋 نمونه هایی از نصوص بیان گر مقاصد شریعت:
✅ سوره مبارکه حدید، آیه شریفه 25:
لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَأَنزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ وَأَنزَلْنَا الْحَدِيدَ فِيهِ بَأْسٌ شَدِيدٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَلِيَعْلَمَ اللَّهُ مَن يَنصُرُهُ وَرُسُلَهُ بِالْغَيْبِ إِنَّ اللَّهَ قَوِيٌّ عَزِيزٌ.
ﻫﻤﺎﻧﺎ ﻣﺎ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺍﻥ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺩﻟﺎﻳﻞ ﺭﻭﺷﻦ ﻓﺮﺳﺘﺎﺩﻳﻢ ﻭ ﺑﺎ ﺁﻧﺎﻥ ﻛﺘﺎﺏ ﻭ ﺗﺮﺍﺯﻭ [ ﻱ ﺗﺸﺨﻴﺺ ﺣﻖ ﺍﺯ ﺑﺎﻃﻞ ] ﻧﺎﺯﻝ ﻛﺮﺩﻳﻢ ﺗﺎ ﻣﺮﺩم ﺑﻪ ﻋﺪﺍﻟﺖ ﺑﺮ ﺧﻴﺰﻧﺪ ، ﻭ ﺁﻫﻦ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺑﺮﺍﻱ ﻣﺮﺩم ﻗﻮﺕ ﻭ ﻧﻴﺮﻭﻳﻲ ﺳﺨﺖ ﻭ ﺳﻮﺩﻫﺎﻳﻲ ﺍﺳﺖ ، ﻓﺮﻭﺩ ﺁﻭﺭﺩﻳﻢ ﻭ ﺗﺎ ﺧﺪﺍ ﻣﺸﺨﺺ ﺑﺪﺍﺭﺩ ﭼﻪ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﺍﻭ ﻭ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺍﻧﺶ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻏﻴﺎﺏ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺍﻥ ﻳﺎﺭﻱ ﻣﻰ ﺩﻫﻨﺪ ; ﻳﻘﻴﻨﺎً ﺧﺪﺍ ﻧﻴﺮﻭﻣﻨﺪ ﻭ ﺗﻮﺍﻧﺎﻱ ﺷﻜﺴﺖ ﻧﺎﭘﺬﻳﺮ ﺍﺳﺖ.
🔆 بر اساس این آیه شریفه، هدف از ارسال رسل و انزال کتاب و میزان، قیام به قسط و عدل می باشد.
بنابراین، عدالت فردی و اجتماعی یکی از مقاصد شریعت است.
✨ نتیجه آن است که تمام احکام شرعی اعم از عبادات و معاملات و سیاسات، برای رسیدن به این هدف و مقصد وضع شده اند.
🔅 سوال این است که اگر یکی از نصوص بیان گر احکام شرعی، در تضاد با عدالت اجتماعی باشد، آیا می توانیم در صدور و سند آن تشکیک نماییم؟ آیا نباید متن آن را طرح یا تأویل نمود؟ آیا بر فرض قطعی بودن سند و دلالت آن، در جهت صدور آن، احتمال تقیه وجود ندارد؟
آیا...
ادامه دارد...
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
پژوهش های اصولی
#کتاب1 (خون دلی که لعل شد ۵۶) #فصل_هفتم (حماسه اشک ۱) #افشاگری_علیه_رژیم در خرداد ماه سال۱۳۴۲ ه.ش (
#کتاب1 (خون دلی که لعل شد ۵۷)
#فصل_هفتم (حماسه اشک ۲)
#قعلهی_علم
من بیرجند را از این جهت انتخاب کردم که این شهر دژ «امیر اسدالله علم» بود. اوظاهرا مقام وزارت دربار را داشت، اما در واقع جایگاهش خیلی از این مقام بالاتر بود. او یکی از رجال قدرتمند کشور بود. در جلد دوم خاطرات «فردوست» جایگاه علم در ایران بیان شده است.
خانواده ی علم به خاطر خدمات صمیمانه شان به انگلیسی ها این جایگاه را به دست آورده بودند.
آنها در شیوع و رواج تریاک در منطقه ی خراسان نقش مهمی داشتند. بنابراین، این خاندان در مزدوری و خدمت به بیگانگان، سابقه ی دیرینه دارد.
من پیش از این سفر دو بار به بیرجند رفته بودم و نفوذ و سلطه ی این شخص را در آن منطقه مشاهده کرده بودم. در مراسم و مناسبات دینی، خطبه به نام علم خوانده میشد. همه ی علمای دینی در مجلس شرکت میکردند و وای برکسی که شرکت نمیکرد! در محرم یکی از سالها که در بیرجند بودم، میشنیدم که سخنران در ابتدای سخنان خود، عباراتی در ستایش و حمد و ثنای علم به عربی میخواند! هنوز جمله ای را که سخنران باصدای کشیده میخواند! به یاد دارم:
صاحب السیف و القلم... امیر اسدالله علم!
بیشتر اعیان و بزرگان بیرجند، به طور مستقیم یا غیر مستقیم، جزو خدم و حشم و نوکران علم بودند. حتی چهره های معروفی مانند رئیس سابق جزیره کیش، از نوکران علم بودند. شاه وقتی میخواست برای مدتی استراحت کامل کند، به بیرجند میرفت و در یکی از باغهای علم اقامت میکرد. این باغهای ویژه، به شرابها و آشپزهای زبر دست خود مشهور بود.
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
هدایت شده از حسینیه امام خمینی
6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴 امشب | روضه حضرت علیاکبر علیهالسلام در حضور رهبر انقلاب
دومین شب مراسم عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین (علیهالسلام) در حسینیه امام خمینی. ۹۹/۶/۶
#محرم۱۴۴۲
#یا_علی_اکبر علیهالسلام
🚩 صفحه ویژه مراسمهای حسینیه امام خمینی
💻 @hoseinie_emamkhomeini
پژوهش های اصولی
#کتاب1 (خون دلی که لعل شد ۵۷) #فصل_هفتم (حماسه اشک ۲) #قعلهی_علم من بیرجند را از این جهت انتخاب کر
#کتاب1 (خون دلی که لعل شد ۵۸)
#فصل_هفتم (حماسه اشک ۳)
#گریهی_سیاسی
من در بیرجند دوستانی داشتم که طی دو سفر قبلی با آنها آشنا شده بودم. روز سوم محرم به بیرجند رسیدم. البته برای کسی که بخواهد در یک منطقه منبر برود، روز سوم محرم دیر است. سخنران باید اندکی پیش از محرم بیاید تا برایش مجلس مهیا کنند. در عین حال دوستان برای من فرصت منبر رفتن در چند مسجد را فراهم کردند.
روز هفتم محرم فرا رسید؛ و این همان روز موعودی بود که امام خمینی توصیه کرده بود سخنرانها افشاگری علیه رژیم شاه را آغاز کنند. روز هفتم مصادف با جمعه بود. کار را به گونه ای ترتیب دادم که به مجلس بزرگی در «مسجد مصلی» دعوت شوم. تا نزدیک مغرب فرصت شروع سخنرانی فراهم نشد، زیرا مقرر بود سخنران دیگری پیش از من به منبر برود. این سخنران به شکل غیر معمولی سخنانش را طول داد. من نگران بودم که این فرصت گرانبها از دست برود. اما او بیست دقیقه پیش از نماز مغرب وعظ خود را خاتمه داد و من منبر رفتم.
در این اجتماع انبوه، تمام آنچه را که در سینه داشتم، بیرون ریختم و همه چیز را گفتم. سخن را با بیان نقشه ی بیگانگان برای جدایی دین از زندگی آغاز کردم و با شرح توطئه ی رژیم شاه علیه اسلام و مسلمین و علمای دین، ادامه دادم؛ بعد هم با توصیف ماجرای مدرسه فیضیه، آن را به پایان رساندم.
حوادث روز دوم فروردین را که شرح دادم، مردم به گریه افتادند و شور عظیمی بر مجلس حاکم شد. سپس طبق معمول همیشگی، منبر را با ذکر مصیبت حسین بن علی(علیه السلام) پایان دادم. اما گریستن مردم بر امام حسین، از گریه ی آنها بر ذکر مصیبت فیضیه بیشتر نبود!
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
#حضرت_عباس #حضرت_زینب
💠 راوي ميگويد: وقتي بنا بود قافله آقا سيدالشهدا (علیه السلام) از مدينه به سمت مکه حرکت کند، شترهايي را دیدم که اثاث و مشک آب رويشان است و شترهايي که محمل رويشان است.
منتظر بودم ببينم چه کساني از بنيهاشم همراه قافله می شوند. ديدم در کمال عفت و بزرگي، خانمي سياهپوش قدم از خانه بيرون گذاشت. آقاي جواني، سي و چندساله ساعدش را گرفته، اين خانم دستش را روي ساعد آقا گذاشته است.
براي سوار شدن به نزديک محمل آمدند. اين آقا زانويشان را خم کردند تا آن خانم سوار شود. پرسيدم ايشان کیست؟ گفتند: زينب بنت علي (علیه السلام). گفتم: آن آقا که بود؟ گفتند: آقا قمر بني هاشم.
مانند پروانه دور خاندان آقا سيدالشهدا ميچرخيد. اين بود که وقتي اسرا را خواستند از کربلا حرکت دهند. بيبي همه را سوار کرد، رو به علقمه کرد، الوداع برادرم عباس «انت الذي اخرجتني من منزلي» برادرم برخيز خواهرت ميخواهد سوار محمل شود.
@nasery_ir
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
هدایت شده از MESBAHYAZDI.IR
🚩 زیارت امام حسین تا اربعین
▪️در ایام سوگواری سیدالشهداء (ع)، مخصوصا از روز عاشورا تا روز اربعین، این چهل روز را #زیارت_عاشورا بخوانید.
▪️با خواندن فقرات زیارت، توجه به اهداف آن شخصی که او را زیارت میکنید؛ پیدا کنید؛ ببنید هدف او چه بود؟ برای چه به شهادت رسید؟روشش برای رسیدن به آن هدف چه بود؟ برای اینکه وقتی رابطه عاطفی شما برقرار میشود؛ اهداف او هم بشود اهدف شما. آرمانهای او هم بشود آرمانهای شما؛ رفتار او هم در زندگی شما تجلی پیدا بکند؛ شما شیعه و پیرو او باشید و پا جای پای او بگذارید.
۷۸/۰۳/۱۵
🏴 @mesbahyazdi_ir
پژوهش های اصولی
#کتاب1 (خون دلی که لعل شد ۵۸) #فصل_هفتم (حماسه اشک ۳) #گریهی_سیاسی من در بیرجند دوستانی داشتم که
#کتاب1 (خون دلی که لعل شد ۵۹)
#فصل_هفتم (حماسه اشک ۴)
#اولین_تجربهی_بازداشت (بخش اول)
تا روز تاسوعا که دستگیر شدم، این قبیل سخنرانی ها را ادامه دادم. مرا به پاسگاه پلیس بردند، واین نخستین تجربه ی من از دستگاه تحقیقات پلیسی بود. تا پیش از آن روز، من درون پاسگاه پلیس را ندیده بودم. مرا نزد افسر جوانی با درجه ی ستوانی بردند. او با لحنی تند و رگ ها گردن برآمده، به سرزنش و توبیخ من پرداخت.
با آرامش به او پاسخ دادم: تو کاری بیش از اعدام من نمیتوانی انجام دهی. صلاحیت اعدام مرا هم نداری. آنچه در قدرت و اختیارات توست، کمتر از اعدام کردن است؛ پس هرکاری میخواهی، بکن؛ من آماده ام؛ زیرا وقتی از خانه بیرون آمدم، خود را برای مرگ آماده کردم؛ لذا خودت را خسته نکن!
آن افسر، انتظار چنین پاسخی را نداشت؛ لذا متعجب و بهت زده شد. خشم و خروشش فرونشست، لحن خود را تغییر داد و چند بار تکرار کرد: من به شما چه بگویم؟ بعد مدتی خاموش ماند و سپس گفت: شما پدر و مادر و همسر دارید؟ گفتم: پدرو مادر دارم، اما متاهل نیستم. باتحیر حرفش را تکرار کرد: من با شما چه بکنم؟ به او گفتم: من مامورم و شما هم مامورید؛ بنابراین شما وظیفه خودت را انجام بده من هم به وظیفه خود عمل میکنم.
تا ظهر عاشورا در پاسگاه پلیس ماندم. نمیدانستم که بیرون از بازداشتگاه چه میگذرد. بعدا مطلع شدم که اوضاع در سراسر ایران آبستن حوادث بزرگی است.
چنان که بعدا آیت الله تهامی _که شخصیت برجسته ای در میان علمای بیرجند و فقیه و ادیب و خطیب و شجاع بود_ برایم تعریف کرد، در همان بیرجند نیز هنگام دستگیری من اوضاع انفجار آمیز بوده. آقای تهامی به من گفت: مردم آماده شده بودند برای آزادکردن شما از بازداشتگاه، پاسگاه پلیس رامحاصره کنند و با پلیس درگیر شوند.
هیئتهای عزاداری نیز برای این امر به من مراجعه میکردند.
ظاهرا مقامات هم متوجه این مطلب شده بودند و ترسیده بودند آن قیامتهای خروشان مردمی در که تهران و دیگر شهرهای ایران اتفاق افتاده، در بیرجند هم اتفاق بیوفتد؛ برای همین، در شورای تامین شهر، جلسه فوق العاده تشکیل داده بودند.
این شورا صلاحیت صدور حکم تبعید را داشت؛ لذا حکمی مبنی بر تبعید من به مشهد(شهر خودم!) صادر کرد.
ظاهرا مقامات خواسته بودند پیش از تبعید من، خشم مردم را فروبنشانند؛ لذا مرا آزاد کردند و با من شرط کردند منبر نروم.
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
پژوهش های اصولی
#اصول_فقه ۸۹ #مقاصد_شریعت ۷ #مثال ۳ 🖋 نمونه هایی از نصوص بیان گر مقاصد شریعت: ✅ سوره مبارکه حدی
#اصول_فقه ۹۰
#مقاصد_شریعت ۸
#مثال ۴
🖋 نمونه هایی از نصوص بیان گر مقاصد شریعت:
✅ سوره مبارکه نحل، آیه شریفه 44:
... و أَنزَلْنَا إِلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَيْهِمْ وَلَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ.
... ﻭ ﻗﺮﺁﻥ ﺭﺍ [ ﻫﻢ ] ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﺗﻮ ﻧﺎﺯﻝ ﻛﺮﺩﻳﻢ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺑﺮﺍﻱ ﻣﺮﺩم ﺁﻧﭽﻪ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺑﺮﺍﻱ [ ﻫﺪﺍﻳﺘﺸﺎﻥ ] ﺑﻪ ﺳﻮﻳﺸﺎﻥ ﻧﺎﺯﻝ ﺷﺪﻩ ﺑﻴﺎﻥ ﻛﻨﻲ ﻭ ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻳﻨﻜﻪ [ ﺩﺭ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﻱ ﺗﻮ ﻭ ﺁﻧﭽﻪ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺣﻖ ﻧﺎﺯﻝ ﺷﺪﻩ ] ﺑﻴﻨﺪﻳﺸﻨﺪ.
🔆 بر اساس این آیه شریفه، هدف از نزول قرآن کریم، تعقل و تفکر می باشد.
بنابراین، تعقل و تفکر، یکی از مقاصد شریعت است.
✨ نتیجه آن است که تمام احکام شرعی اعم از عبادات و معاملات و سیاسات، باید با این مقصد، هم سو و سازگار باشند.
ادامه دارد...
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
#ولایت
#شهادت_سیدالساجدین علیه السلام
🔻اگر با همه مثل خانوادهات مهربان باشی زندگیات آسودهتر میشود!
🔸در میان راههایی که برای رسیدن به آسودگی هست؛ یکی از شاهراهها و راههای باعظمت «محبت» است. با محبت نهتنها راحتیها افزایش مییابد، بلکه سختیها هم بهتر تحمل میشود.
🔸امام سجاد(علیه السلام) به زُهْری فرمود: چرا مردم را مثل خانوادهات تلقی نمیکنی؟ یعنی بزرگترها را مانند پدر و مادرِ خود بدانی، کوچکترها را جای فرزند خودت بگذاری و همسالان را برادر خود بشماری. وقتی آنها را خانواده خودت بدانی به کدامیک از آنها دوست داری ظلم کنی؟! کدامشان را دوست داری نفرین کنی؟! آبروی کدامیک را حاضری ببری؟!
🔸بعد میفرماید: «وَ إِنْ عَرَضَ لَكَ إِبْلِيسُ...» وقتی ابلیس به تو القاء کرد که «بهتر از مسلمان دیگری هستی!» اگر او سنش بیشتر است، بگو ایمان و عمل صالح او بیشتر است، اگر سنش کمتر است، بگو گناه من بیشتر است و اگر همسن توست، بگو من به گناه خود یقین و به گناه او شک دارم؛ پس او بهتر از من است! اگر مردم به تو احترام گذاشتند، بگو «از خوبی آنهاست» اگر با تو نامهربانی کردند، بگو «بهخاطر بدیِ من است»
🔸اگر با همه مثل خانوادهات مهربان باشی، زندگیات آسودهتر میشود، دشمنانت کم و دوستانت زیاد میشوند؛ از خوبیشان خوشحال میشوی و از بدیشان ناراحت نمیشوی.
@Panahian_ir
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
پژوهش های اصولی
#کتاب1 (خون دلی که لعل شد ۵۹) #فصل_هفتم (حماسه اشک ۴) #اولین_تجربهی_بازداشت (بخش اول) تا روز تاسوع
#کتاب1 (خون دلی که لعل شد ۶۰)
#فصل_هفتم (حماسه اشک ۵)
#اولین_تجربهی_بازداشت (بخش دوم)
مردم بیرجند به من به چشم همدلی و محبت مینگریستند، و من خوشحال بودم که میدیدم مردم این شهر_علی رغم ترس از قدرت علم_ با مبلغان اسلام یک همچین همبستگی عاطفی دارند.
طی روزهایی که در بیرجند بودم_بین دستگیری تا تبعید (دهم تا پانزدهم محرم)_ اوضاع ایران با بک جنبش انفجار آمیز علیه قدرت حاکمه، آشفته و هیجانی بود. در تهران مجالس روضه امام حسین(علیه السلام) به مجالس نوحه خوانی های انقلابی تبدیل شد و طاغوت را به وحشت انداخت.
روز عاشورا، امام سخنرانی تاریخی خود را که آغازی بر پایان کار رژیم شاه بود، در قم ایراد کرد و دو سیزدهم خرداد سال۱۳۴۲ ایشان دستگیر شد.
در همان روزها، یک بازپرس نظامی با درجه سرهنگی از مشهد به بیرجند آمد و خواست مرا ببیند.
و من تا به امروز نمیدانم او چه ماموریتی در آن سفر داشت. او به من گفت: شمارا به مشهد خواهیم فرستاد، اما اوضاع آنجا ناآرام است و تعداد بسیاری دستگیر شده اند؛ به نحوی که زندان های مشهد دیگر جا ندارد.
او میکوشید با تصویرکردن اوضاع ناآرام مشهد، در دل من وحشت ایجاد کند؛ لذا به من گفت: بهتر است چند روزی در بیرجند بمانید تا اوضاع آرام شود!
به نظر میرسید ماموریت این سرهنگ، تنها همین بود که این عبارت را به من ابلاغ کند. اما چرا برای ابلاغ این حرف به من، فردی را از مشهد فرستادند؟ حال آنکه میشد مطلب را یکی از نظامیان بیرجند هم ابلاغ کند.
بعد هم چرا فردی با درجه سرهنگی؟ ظاهرا تشویش و اضطراب دستگاه های رژیم به حد اعلی رسیده بود و در مورد هر چیزی هزار گونه فکر و خیال میکردند.
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945