eitaa logo
پژوهش های اصولی
284 دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
705 ویدیو
119 فایل
﷽ 📌نکات اخلاقی واعتقادی 📌تحلیل های سیاسی وبصیرت افزا در راستای آشنایی با مقتضیات زمان 📌آرشیوی از اهم علوم مقدماتی اجتهاد 📌آموزش اصول وفنون پژوهش از طریق ارائه سلسله مباحث علمی از اینکه بدلیل مشغله، توفیق پاسخگویی ندارم، عذر خواهم @HosseinMehrali
مشاهده در ایتا
دانلود
50.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 نقد استاد خسروپناه به سخنان استاد علوی بروجردی درباره اقتصادی اسلامی جلسه فقه حکومتی ۱۰مهر۹۹ 🆔 @khosropanah_ir
هدایت شده از javedan.ir
در روز اربعین چه دعایی کنیم؟ آیت الله جاودان: در مورد کشورتان و رهبرتان حتما دعا کنید. در این کشور یک دانه ستون وجود دارد. فقط هم یک دانه، یکی و نصفی هم نیست. این کشور روی دوش آن ستون است. دعا کنیم برای سلامتیشان، برای طول عمرشان؛ ایشان بماند با سلامت و قدرت کامل. تا وقتی که حضرت ولیعصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) تشریف می آوردند. دعای فرج و ظهور هم اصل الاصول است. سایت : www.javedan.ir صفحه اینستاگرام instagram.com/javedan.ir صفحه توئیتر : twitter.com/newjavedan_ir کانال آپارات aparat.com/javedan_ir کانال سروش : Sapp.ir/javedan_ir کانال بله: Ble.im/javedan_ir كانال ايتا: eitaa.com/javedan_ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
▫️ قرائت زیارت اربعین، همنوا با رهبر انقلاب 📅 پنجشنبه ۱۷ مهر، ساعت ۱۰ 📲 پخش زنده از شبکه یک و شبکه‌های اجتماعی KHAMENEI.IR
پژوهش های اصولی
#اصول_فقه ۹۷ #مقاصد_شریعت ۱۵ #مثال ۱۱ 🖋 نمونه هایی از نصوص بیان گر مقاصد شریعت: ✅ تا کنون، نمونه
۹۸ ۱۶ ۱ 🖋 مقاصد شریعت را از جهات مختلفی تقسیم کرده اند که برخی از اهم آن تقسیمات، عبارت است از: 💠 تقسیم اول: مقاصد شریعت را می توان از حیث تعلق آن به جامعه یا فرد، به دو قسم ذیل تقسیم نمود: ✅ ۱. مقاصدی که متعلق به تمام جامعه یا بخش عظیمی از آن است؛ مانند دفاع از سرزمین های اسلامی، و نیز مانند حفظ وحدت جامعه اسلامی. ✅ ۲. مقاصدی که متعلق به افراد جامعه اسلامی است؛ مانند تشریع معاملات. ادامه دارد... 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
پژوهش های اصولی
#فقه_مضاف 💠 آیا اقتصاد اسلامی یک شوخی است!؟ ✅دیدگاه های استاد سید محمد جواد علوی بروجردی 📚 کانال
پاسخ به اظهارات آقای ! و پاسخ به شبهات در نگاه یک / آیا پیامبر(ص) فقط است یا متکفل تمام شوون اجتماعی؟! 💥اختصاصی/پست ویژه @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔹 شهید سیدمصطفی خمینی در زمره فقیهان مبارز معاصر است که به حق می توان او را از اسوه های نام برد؛ به رغم تلاش های قابل تقدیر در یادکرد ایشان، همچنان منزلت علمی، معنوی و سیاسی آن فقیه مجاهد، مغفول مانده است. بعد از طرح برخی مباحث مناقشه برانگیز پیرامون جایگاه رسالت و فروکاهی نقش نبی اکرم(ص) به مرشد معنوی، بازخوانی بخشی از اندیشه عالمان مبارز، بسیار بایسته است. 🔹علامه شهید وظیفه الهی پیامبر(ص) را منحصر هدایت معنوی(امور اخروی) نمی‌داند بلکه با تمسک به برخی روایات معتقد است آن حضرت همزمان به امور مادی و معنوی اهتمام داشته‌اند و در هیچ کدام از امور دنیوی و اخروی، به صورت یکجانبه ممحض نبوده است. 🔹در مباحث ایشان، به سه گانه در باب《انحصار اسلام به امور أُخروی》پاسخ داده شده است. 🔻شبهه نخست اینکه انسان و غریزه‌های او، برای اصلاح امور آن‌ها کافی است و با در نظر گرفتن مدنی الطبع بودن انسان، نیاز به پیامبر برای تصدی امور سیاسی ندارد. شهید این شبهه را سست و واهی دانسته، و بخاطر وضوح این مطلب، بر این باور است که محال است یک مسلمان برنامه اسلام را در امور اخروی و معنوی منحصر بداند و محال است فرد مسلمانی پیامبران الهی را تنها طبیب جان و عهده‌دار امور معنوی بداند و و حکام عهده‌دار اداره امور دنیوی و نظم در جامعه باشند! ایشان می‌پذیرند که گرایش ذاتی و طبیعی انسان به امور دنیوی و مادی موجب تذکر و نیاز به تنبه بیشتر در امور معنوی و آخرت است اما این مطلب را ملازم با این معنا نمی‌دانند که خاتم پیامبران(ص) قابلیت رهبری جامعه بشری در امور دنیوی را نداشته و یا اینکه به این کار نبوده‌اند. 🔻دومین شبهه اینکه فلسفه تشکیل حکومت توسط پیامبر(ص) و غرض از رهبری ایشان گسترش و معرفی اسلام در عصر نزول وحی، و رساندن پیام الهی به جامعه بشری تا روز قیامت بوده، تا با رحلت پیامبر(ص)، دین از جامعه رخت بر نبندد. و اگر اسلام با نظر موافق حکمرانان، در سرزمینهای مختلف نشر می‌یافت، چه بسا پیامبر(ص) در عرصه تأسیس حکومت و امر رهبری وارد نمی‌شدند. 🔹شهید سیدمصطفی خمینی این شبهه را با این بیان بی‌وجه می‌داند که اسلام در بردارنده قوانینی فراگیر، برای عرصه‌های گوناگون حیات بشری (اعم از فردی و اجتماعی) است و به تمام موضوعات خرد و کلان زندگی بشری التفات داشته است. این قوانین عهده‌دار سعادت بشر در همه شئون و ابعاد انسانی هستند. 🔻 سومین شبهه در مورد انحصار دین در امور معنوی و أُخروی است که کلمه دین فقط شامل آنچه که انسان را منحصراً متوجه آخرت نماید، می‌شود. ایشان در پاسخ به این شبهه معتقد است که این معنا یک تبادر ابتدائی بوده و دین یک حقیقت بلندمرتبه‌ای است که عهده‌دار تمام جهات سعادت زندگی بشر در امور جزئی، کلی، دنیوی و أُخروی و دربردارنده همه مسائل روحی، مادی، فردی و اجتماعی است. 🔹در ادامه بخشی از متن مباحث ایشان در پاسخ به شبهات مذکور خواهد آمد: [خاتم] الأنبياء و الرسل إذا كانت وظيفته الإلهية، غير محصورة بسور الشريعة و الهداية إلى دار الآخرة، و كان يجمع بين [الروحية و المادّية] و لا يكون حسب بعض الأخبار متمحّضاً في أمر الآخرة و لا في أمر الدنيا، كبعض الأسلاف من الرسل و الأنبياء (عليهم السّلام)، بل هو الحدّ الوسط و الميزان المقتصد. 🔻 أنّ الزعامة و تشكيل الحكومة كان لبسط الإسلام و تعريفه إلى المجتمع في ذلك اليوم، و إصغاء الآخرين إلى يوم‌ القيامة؛ حتّى لا يزول بزوال النبي (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم)، فهو (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم) قد تكفّل بهذه الأُمور السياسية لحفظ الديانة من الاندراس، و لو كان الإسلام يمشي في البلاد بموافقة ملوك الأمصار، لما كان (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم) ينظّم الحكومة و يُشكّل الزعامة و السلطنة، فإنّ هذا التوهّم باطل غير سديد جدّاً؛ لما نجد في القوانين الإسلامية ما يفي بسعادة البشر في جميع شؤونه و في كافّة أُموره؛ ضرورة أنّ الإسلام له قوانين في شتّىٰ المراحل و المنازل، و في مختلف الجهات المرتبطة. 🔻و ليس كلمة الدين كما يتبادر منه بدواً ما كان يوجّه البشر إلى الآخرة محضاً، بل الدين هي السياسة العظمى الكافلة لجميع أنحاء السعادات الجزئية و الكلّية، الدنيوية و الأُخروية، و لذلك نجد أنّ الإسلام جامع شتات المسائل الروحية و المادّية و الفردية و الاجتماعية؛ ، فإنّ عن الأحكام الفردية و الروحية، بل هي قواصر حتّى في أُمور دنياهم، و التفصيل يطلب من مواقف أُخر.(ولايةالفقیه، صص 5 - 3) @rozaneebefarda
♨️ مراتب 🔰علامه طباطبایی ✅مراقبه، سه مرتبه دارد: آنکه سالک کارهای خود را برای رضای خدا انجام دهد و از لغو نیز کناره گیرد. اینکه چون از مرحله اول، حضور و مرتبه ای برایش پیدا شد خود را در تمام افعال نزد خدا حاضر ببیند. اینکه چون قدری [در این مرحله] قوی تر شد، خدا را ناظر اعمال و کردار خود بداند؛ نه چون شخصی که ناظر است؛ بلکه به این نحو که: "داخل فی الاشیاء لابالممازجه و خارج عن الاشیاء لا بالمزایله". به این مرتبه و به اعتبار حضور حق در نزد سالک، «ذکر» گفته می شود. آیات نیز ناظر به این معنای از ذکر است؛ نه ذكر لفظی. ويكون هذا الحال مربيا لصاحبها. تا به جایی می رسد که هیچ امری از او بی ذکر و یاد خدا صادر نمی شود، بلکه اگر سالک آنی از آنات عمر از حق غفلت کند، آن را منافی با ذکر می داند. کم کم با انجام عبادات، شعله آن برافروخته تر می شود تا آنکه گاه منجذب گشته و تمام کارهای خود را از دست می دهد؛ اما این حال، كالبرق الخاطف می باشد و می گذرد. 📚ثمرات حیات ج1ص54 @almorsalaat
پژوهش های اصولی
#کتاب1(خون دلی که لعل شد ۷۸) #فصل_هشتم(قلعه سرخ ۱۴) #پادگان_سلطنت_آباد از پلکان هواپیما پایین آمدیم
(خون دلی که لعل شد ۷۹) (قلعه سرخ ۱۵) (بخش اول) از پنجره بیرون را نگاه کردم، دیدم برف همه جارا پوشانیده است. وقتی ما به تهران رسیدیم، برف کمی می آمد، اما در تمام شب، لباس سفید و تمیزی بر تن زمین کرده بود. بعد دیدم افسری میرود و می آید. فهمیدم که اتاقم مجاور زندان است و او افسر نگهبان بود. ساعتی بعد مرا صدا کردند. همان دو مامور همراه آمده بودند. با آنها در ماشینی نشستیم و به ساختمانی در جاده ی قدیم شمیران(خیابان شریعتی کنونی) رفتیم. آنجا از ساختمانهای سری ساواک بود. آن دو مامور با من خداحافظی کردند و من در چهره ی آنها سایه ای از مهر و شفقت دیدم. از من پرسیدند: سفارشی دارید؟ گفتم: سلام مرا به آقای کفعمی برسانید. من از این طریق میخواستم ایشان بفهمد که من در تهران هستم. مرا به اتاق بزرگی بردند، مدتی آنجا بودم. در آن اثنا فردی آمد در را باز کرد و چپ چپ به من نگاه کرد و رفت. فرد دیگری آمد و همان کار اولی راکرد. این کار چند بار تکرار شد، تا اینکه یکی از آنها آمد و گفت: بیا. 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
(دوره صبر) 💠 این دوره از زمان شهادت پیامبر عظیم الشأن اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) و غصب خلافت، آغاز می شود و تا ۲۵ سال ادامه دارد و تا آغاز خلافت مولی الموحدین امیرالمومنین علی بن ابی طالب (علیه السلام)، ادامه دارد. 🔆 رهبر معظم انقلاب (مدّ ظلّه العالی) درباره این دوره می فرمایند: 🖋 ... و علی (علیه السلام ) ۲۵ سال سکوت کرد. البته در همین جا تعبیر های زشت و ناشایستی از طرف دوستان نادان علی می شود که شایسته او نیست؛ از جمله این که می گویند علی (علیه السلام) ۲۵ سال خانه نشین شد و علی یک روز هم خانه نشین نشد. آن کسانی که برنامه شان خانه نشینی است و زندگی شان با خانه نشینی می گذرد، سکوت علی را، از سطح عالی فرود آمدن علی را "خانه نشینی" نام داده اند، ولی این خانه نشینی نبود؛ این را مکرر شاید گفته ایم. علی در همان روزی هم که صحبت خلافتش بود، می گفت من هم چنان که تا کنون مورد مشورت بودم، فرد دوم قدرت بودم، حالا هم همان جور باشم؛ پس علی در ۲۵ سال، فرد دوم قدرت بود. در تمام مسائل حساس علی وارد بود، همه تصمیم های مهم، با نظر علی گرفته می شد، در همه غزوات، نظر علی جلب میشد و سوال میشد، در همه شوراهای نظامی، علی رای قاطع داشت و از نظر علی استفاده میشد و نظر میداد. یک عضوی از اعضای جامعه اسلامی بود و آن هم آن چنان عضوی بزرگ، آن چنان نیرومند، آن چنان روشن بین؛ و یک چنین عضوی حق ندارد خانه نشین باشد. خانه نشین بود یعنی چه؟ یعنی می آمد در مسجد نمازش را میخواند بعد بر می گشت خانه، مشغول عبادت میشد یا مشغول خانه داری میشد؟ این جوری بود؟ نه، زندگی علی این را گواهی نمیکند؛ خانه نشینی نبود. [فقط] در راس قدرت قرار نگرفت. البته دشمنان مخصوصی داشت که سعی میکردند او را کنار بزنند و به بازی نگیرند و کار دستش ندهند، اما مگر هر چه دشمن خواست آدم مجبور است آن را تحمل کند؛ علی تحمل نمی کرد. در صحنه اجتماع [بود]. 📚 همرزمان حسین (علیه السلام)، گفتار چهارم، صفحه ۱۲۱. @Maaref_Enghelab_Eslami 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🚩تببین معنای دقیق عقلانیت توسط رهبر انقلاب: 🔰ترسوها حق ندارند اسم عقلانیت را بیاوردند 🔻رهبر انقلاب صبح امروز: 🔸بعضی‌ها اسم عقل و عقلانیت را که می‌آورند، منظورشان از عقلانیت ترسیدن است؛ وقتی میگویند عاقل باشید، یعنی بترسید، یعنی منفعل باشید، یعنی از مقابل دشمن فرار کنید؛ نه این درست نیست، ترسوها حق ندارند اسم عقلانیت را بیاورند. اسم ترسیدن و فرار کردن و میدان را خالی کردن عقلانیت نیست، اسمش همان ترس و فرار و مانند اینها است. عقلانیت یعنی محاسبه‌ی درست؛ و البته دشمن سعی میکند عقلانیت به آن معنای غلط را تلقین کند، بعضی هم نادانسته گاهی حرفهای دشمن را تکرار میکنند. 🔹اینکه شما می‌بینید علیه امکانات موشکی ما، علیه تشکیلات نظامی ما کارهایی میشود، تبلیغاتی میشود و علیه توانایی‌های منطقه‌ای ما که برای قدرت دفاعی ما بسیار حائز اهمیت است تبلیغات میشود، حرف میزنند، این یاوه‌گوهای آمریکایی که ملاحظه میکنید ــ واقعاً اراذل یاوه‌گو که هر حرفی به دهنشان می‌آید بی‌محابا و بی‌محاسبه میزنند ــ هرجا میروند می‌نشینند علیه جمهوری اسلامی حرف میزنند، اینها به‌خاطر همین است که این امکانات اساسی ما با محاسبه‌ی دقیق به‌وجود آمده و ان‌شاءاللّه پیش خواهد رفت و تبلیغات دشمنان ناشی از عقب‌ماندگی آنها در این میدان و ناشی از ترس آنها است. 🔸 بنابراین مهم این است که دستگاه محاسباتی را حفظ کنیم، سالم نگه داریم، نگذاریم دچار اختلال بشود. ۹۹/۷/۲۱ 🏷 💻 @khamenei_ir
پژوهش های اصولی
#کتاب1(خون دلی که لعل شد ۷۹) #فصل_هشتم(قلعه سرخ ۱۵) #آن_روز_برفی(بخش اول) از پنجره بیرون را نگاه کر
(خون دلی که لعل شد ۸۰) (قلعه سرخ ۱۶) (بخش دوم) من تعجب کردم وقتی مرا دوباره به همراه دو مامور ساواک در اتومبیلی نشاندند. اتومبیل، از خیابانهای شهر عبور کرد، بدون آنکه بدانم به کجا میرویم. متوجه شدم که اتومبیل از طریق خیابان کرج_ که بعدا«بلوار الیزابت» نامیده شد و پس از انقلاب «بلوار کشاورز» نام گرفت_ به سمت غرب تهران در حرکت است. من این خیابان را خوب می شناختم، چون سفارت عراق در آن قرار دارد و من در سال ۱۳۳۶ برای گرفتن روادید سفر به عراق، به آنجا مراجعه کرده بودم. از این خیابان گذشتیم و اتومبیل به طرف شمال غربی پیچید. تا اینکه به منطقه ای رسیدیم که هیچ ساختمانی در آن نبود. تعجب من بیشتر شد و بیشتر از خود میپرسیدم که چه سرنوشتی در انتظار من است. اتومبیل پس از طی مسافتی، به راست پیچید و ما از کنار یک مانع بلند که نگهبانی بغل آن ایستاده بود، عبور کردیم. در آن سوی مانع، میدانی پوشیده از برف دیدم. اتومبیل در نقطه ای از میدان ایستاد. دو مامور پیاده شدند و من نیز با آنها پیاده شدم. در گوشه از میدان، قلعه ی بزرگی دیدم که با دیواری تقریبا ده متری احاطه شده بود. در یک سو، ساختمانهایی کم ارتفاع با رنگ زرد نظامی دیده میشد؛ و در سوی دیگر، ساختمان جدیدی قرار داشت. یکی از این دو مامور به داخل ساختمان جدید رفت و دومی مشغول بررسی موتور ولاستیکهای اتومبیل شد. از گفت و گوهای بین راه آنها متوجه شدم که ترک زبانند. من هم ترکی بلدم. خواستم بدانم آنجا، کجاست؛ لذا به ماموری که پیش من مانده بود، به ترکی گفتم:« بورا هاردی؟»، یعنی اینجا کجاست؟ این سوال به ترکی، اثر خود را در طرف گذاشت. با نگرانی واحتیاط، نگاهی به چپ و راست انداخت و با لهجه ترکی گفت:«گیزیل گلعه»؛ یعنی:«قزل قلعه». «قزل» در ترکی به معنای قرمز یا طلایی است. بنابراین ما اکنون در زندان معروف قزل قلعه بودیم. من راجع به این زندان چیزهایی شنیده بودم. معروف بود که در آنجا زندگی دشوار است و با زندانیان با بی رحمی و قساوت رفتار میکنند. 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠عکس العمل توحیدی مادر شهید رادمهر از شنیدن خبر پیدا شدن پیکر شهید. 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
پژوهش های اصولی
#کتاب1(خون دلی که لعل شد ۸۰) #فصل_هشتم(قلعه سرخ ۱۶) #آن_روز_برفی(بخش دوم) من تعجب کردم وقتی مرا دوب
(خون دلی که لعل شد ۸۱) (قلعه سرخ ۱۷) (بخش سوم) ماموری که به داخل رفته بود، برگشت. هردو به راه افتادند و من هم پشت سرشان به سمت قلعه حرکت کردم. در دیوار خارجی قلعه باز شد، یک سرباز از آن بیون آمد و شتابان از روی برفها به سمت ما دوید. با اشاره به من، پرسید: همین است؟ مامورها پاسخ دادند: بله، خودش است. بعد سرباز رو به من کرد و گفت: با من بیا. من به دنبال او رفتم، و بعدا هم با او آشنایی پیدا کردم. جوان شیرازی خوبی بود که دوران خدمت سربازی اش را در آنجا میگذرانید. از در اصلی که وارد شدم، خود را در برابر دیوار بلند دیگری در فاصله ی چند متری یافتم، که آن هم در دیگری داشت. این در دوم باز شد. میدان بزرگی را دیدم که در میان آن، ساختمانهای زندان قرار داشت. به سمت قلعه ی زندان رفتیم. در قلعه_ که در آهنی بزرگ و مهیبی بود و با زنجیرهای آهنی بسته شده بود_باز شد. بعد از این در، راهروی تنگی بود که در دو طرف آن سلولها در کنار هم قرار داشت. مرا وارد یکی از این سلولها کردند. 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
پژوهش های اصولی
#ولایت #همرزمان_حسین_علیه‌السلام #گفتار_چهارم #ادوار_امامت #دوره_اول (دوره صبر) #تعابیر_زشت 💠 این د
(دوره صبر) 💠 جهاد را به دو صورت غلط و یک صورت صحیح می توان تفسیر کرد. یک تفسیر غلط از جهاد این است که هر تلاشی را جهاد بدانیم. تفسیر غلط دیگر این است که فقط مبارزه مسلّحانه را جهاد بدانیم. تفسیر صحیح از جهاد، به صورت مختصر عبارت است از: "درگیری با یک دشمن (این دشمن هر که می خواهد باشد) به یکی از اشکال و شقوق ممکن". به عبارت دیگر _برای این که این تعریف، با معنای لغو جهاد هم تناسبی داشته باشد_ جهاد عبارت است از تلاش و کوشش در راه پیشبرد هدف، منتها آن تلاش و کوششی که با درگیری با دشمن همراه است. آن تلاش و کوششی که با درگیری با دشمن همراه نیست، اسمش جهاد نیست. در تمام لحظات حیات انسان ۲۵۰ ساله، ائمه اطهار (علیهم السلام)، مشغول جهاد و مبارزه بوده اند و البته شکل و روش جهاد، در هر زمانی، متناسب با مقتضیات زمان و مکان بوده است. تنها دوره ای که استثناء است و به دلیل نو پا بودن اسلام و لزوم حفظ نهال نورس حکومت اسلامی، مبارزه و جهاد صورت نگرفته است، دوره اول است که ۲۵ سال به طول می انجامد و استراتژی متفاوتی اتخاذ شده است. 🔆 رهبر معظم انقلاب (مدّ ظلّه العالی) درباره این استراتژی می فرمایند: 🖋 ۲۵ سال گذشت و علی (علیه السلام) با قدرت های زمان مبارزه نکرد. این تنها نقطه ای است که در تاریخ ۲۵۰ ساله ائمه ما، یک جا می بینیم که امام، مبارزه به معنای درگیری نداشته؛ تبلیغ میکرد، فضائل خود را بیان میکرد، شایستگی های خود را به رخ می کشید، اما درگیری نداشت؛ این یک نقطه است. البته هر چه از آغاز این دوره به پایان این دوره نزدیک می شود، هر چه زمان به طرف [خلافت] عثمان نزدیک می شود، وضع علی (علیه السلام) تدریجا عوض می شود. البته صورت مبارزه ای که من در امام صادق (علیه السلام) یا در امام موسی بن جعفر (علیه السلام) می بینم، در امیرالمومنین (علیه السلام) تا آخر ۲۵ سال هم نمی بینم. این دوره اول از زندگی ائمه است؛ یعنی دوره ۲۵ ساله آغاز امامت که امیرالمومنین (صلوات الله علیه) با دشمن، مبارزه به معنای درگیری ندارد، جهاد _به آن معنایی که دیروز گفتم_ با دشمنی که قدرت را در دست گرفته است، ندارد. 📚 همرزمان حسین (علیه السلام)، گفتار چهارم، صفحه ۱۲۲. @Maaref_Enghelab_Eslami 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
🔰 شکل‌گیری نظامات اجتماعی با فقه استکشافی/ در فقه استکشافی عنصر عقلانیت اسلامی نقش کلیدی دارد 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین در نشست علمی «جایگاه دانش فقه در شکل‌گیری نظامات اجتماعی» تأکید کرد؛ 📚 مقصود از جایگاه دانش فقه در شکل‌گیری نظامات اجتماعی چیست؟ 1 - آیا نقشی در ساخت مکتب اجتماعی دارد؟ 2 - آیا نقشی در ساخت نهاد، سازمان و ساختار اجتماعی دارد؟ 1️⃣ پاسخ پرسش نخست: بله دارد. چون شهید صدر انجام داده و در کتاب اقتصادنا مکتب، مذهب و نظام اقتصادی را نوشتند. 2️⃣ پاسخ پرسش دوم: فقه شیعه از یک منظر چهار مرحله را طی کرده است؛ فقه استظهاری(استفهامی)، فقه استنباطی، فقه استنطاقی و فقه استکشافی. 🔶 اگر منظور از فقه، فقه استظهاری باشد که اخباریون استفاده می‌کردند، از این فقه نه نظام به عنوان مکتب اجتماعی و نه نظام به عنوان نهاد، ساختار و سازمان اجتماعی بیرون نمی‌آید. 🔷 فقه استنباطی که فقه اصولیون بود تا حدودی می‌تواند نظام اجتماعی به معنای مکتب اجتماعی را به ما بدهد، البته کامل نیست. 🔶 از فقه استنطاقی به راحتی می‌توان مکتب اجتماعی را استخراج کرد، همان‌گونه شهید صدر استخراج کرده است. 🔷 وقتی می‌خواهیم فقه ساختاری بسازیم و در حقیقت نهاد، ساختار و سازمان شکل بگیرد، نیازمند فقه استکشافی هستیم. 🔶 در فقه استکشافی عنصر عقلانیت اسلامی نقش بسیار مهمی دارد. یعنی نیازمند توجه به مقاصد الشریعه، علل الشرائع و مصلحت اسلام و مسلمین هستیم. 🆔 @iictchannel 🆔 @khosropanah_ir
پژوهش های اصولی
#ولایت #همرزمان_حسین_علیه‌السلام #گفتار_چهارم #ادوار_امامت #دوره_اول (دوره صبر) #جهاد 💠 جهاد را به
(دوره تشکیل حکومت اسلامی) 💠 این دوره، پس از تمایل و هجوم و اصرار بی سابقه مردم به حکومت امیرالمومنین (علیه السلام) آغاز شد؛ ولی علی رغم این هجمه بی سابقه، پس از دیدن حکومت انقلابی علوی، مخالفین فراوانی پیدا کرد. 🔆 رهبر معظم انقلاب (مدّ ظلّه العالی) درباره این مخالفت ها می فرمایند: 🖋 حکومت علی (علیه السلام)، یک حکومت انقلابی است. یک حکومتی که جامعه قبل از خود را از بنیان تغییر می دهد. جامعه عثمانی را با جامعه علوی قیاس نمی شود کرد؛ نمی شود گفت همان جامعه است منتها اصلاح شده؛ نه، تغییر بنیادی پیدا کرده، لذا مخالف دارد. مخالفین چه کسانی هستند؟ همه کسانی که از انقلاب رنج می برند و صدمه می خورند؛ یعنی ضد انقلاب؛ این ها مخالفین حکومت انقلابی علی هستند؛ قدرتمندانی که سعی می کردند قدرت را در دست بگیرند و در راس قرار بگیرند، اشراف و ثروتمندانی که از بغل حکومت ها می خواستند بخورند، لاشه خوارانی که عادت کرده بودند در سایه قدرت و حکومت خلفای پیشین، تبعیض ها را به نفع خود مستحکم باقی نگه دارند، مقدس مآب هایی که در نظام قبلی برایشان ارزش وجود داشت، اگر چه کار نمی کردند، اما در این نظام هیچ ارزشی برایشان ملحوظ نیست. 📚 همرزمان حسین (علیه السلام)، گفتار چهارم، صفحه ۱۲۴. @Maaref_Enghelab_Eslami 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
پژوهش های اصولی
#کتاب1(خون دلی که لعل شد ۸۱) #فصل_هشتم(قلعه سرخ ۱۷) #آن_روز_برفی(بخش سوم) ماموری که به داخل رفته ب
(خون دلی که لعل شد ۸۲) (قلعه سرخ ۱۸) (بخش اول) همراه من یک قرآن، تسبیح، دفترچه تلفن دفتر «سفینه غزل» بود، به اضافه ی کتاب تذکره المتقین که حاوی مجموعه ی رسائل و اذکار عده ای از علما و فقهای بزرگ است و همگی پیرامون عرفان شرعی است. این کتاب را آقا سید کمال شیرازی در کرمان به من داده بود و در زاهدان انیس من بود. همچنین چهار تومان و دو قران هم در جیب داشتم. چون در زاهدان که بودم، همه ی پول من پنج تومان بود، که با هشت قران آن وقتی در ساواک زاهدان بودم، نان و تخم مرغ خریده بودم. مرا به سلولی بردند. این سلول، مربعی دو متر در دو متر بود. نیمی از آن کمی بلند تر بود که به عنوان سکویی برای نشستن و خوابیدن در نظر گرفته بودند. روی آن هم تشکی پر شده از کاه قرار داشت. 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
پژوهش های اصولی
#ولایت #همرزمان_حسین_علیه‌السلام #گفتار_چهارم #ادوار_امامت #دوره_دوم (دوره تشکیل حکومت اسلامی) #مخال
(دوره ایجاد تشکیلات پنهانی برای قیام) 💠 این دوره، بیست سال به طول انجامید و در سال ۴۱ هجری، با صلح امام مجتبی (علیه السلام) آغاز شد و در سال ۶۱ هجری، با شهادت امام حسین (علیه السلام) به پایان رسید. 🔆 رهبر معظم انقلاب (مدّ ظلّه العالی) درباره چگونگی آغاز این دوره می فرمایند: 🖋 ... همین ناصری که آن روز علی علیه السلام داشت، امروز حسن علیه السلام نداشت؛ همین. ماجرای امام حسن علیه السلام خلاصه می شود در این. در یک تنگنای عجیب قرار گرفت، در یک مضیقه ای که هیچ انسان بزرگی از این مضیقه نمی تواند به سلامت رد بشود، اما امام حسن علیه السلام به سلامت رد شد. تفسیر صلح هم در جای خودش هست و بحث دیگری دارد. و امام حسن علیه السلام وقتی خود را در این مضیقه دید، یک قدمی برداشت، یک ابتکاری کرد که با این ابتکار؛ مرحله سوم امامت آغاز شد. این ابتکار چه بود؟ این ابتکار این بود که صحنه مبارزه حق و باطل را، یعنی صحنه مبارزه قرآن و ابوسفیان را، و علی و معاویه را، از روی زمین منتقل کرد به زیر زمین. تا کنون مبارزه در میدان جنگ بود، شمشیر ها کشیده می شد، بر سر هم می کوبیدند، رجز ها می خواندند، این به دشمنی با او و او به دشمنی با این، مباهات ها می کردند؛ ناگهان امام حسن علیه السلام وضع جنگ را به سود خود تغییر داد، یعنی چهره دوستان خود را بست. شمشیرها را از دست آن ها نگرفت _اشتباه نکنید!_ تصمیم های آن ها را متزلزل نکرد، [بلکه] میدانشان را عوض کرد. به آن ها تفهیم کرد که با معاویه، در میدان بارز و آشکار نمی شود جنگید؛ بروید پشت پرده‌. 📚 همرزمان حسین (علیه السلام)، گفتار چهارم، صفحه ۱۲۷. @Maaref_Enghelab_Eslami 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
1960733_264.mp3
7.27M
💠 شهادت پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله و سلم) را تسلیت عرض می نمایم. 🚩🚩🚩 ✅ حاج میثم مطیعی 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
هدایت شده از فقه و معارف
🏴امام حسن(علیه‌السّلام) دنبال ایجاد حکومت اسلامی در آینده کوتاه مدت بود 🔰رهبر انقلاب: ائمّه از لحظه‌ی وفات رسول‌الله‌ تا سال ۲۶۰ درصدد بودند که حکومت الهی را به ‌وجود بیاورند؛ البتّه برای آینده‌های میان‌مدّت و بلندمدّت و در مواردی نزدیک‌مدّت. مثلاً در زمان امام مجتبی (علیه السّلام)، به نظر ما تلاش برای ایجاد حکومت اسلامی در آینده‌ی کوتاه‌مدّت بود؛ امام مجتبی در جواب مسیّب‌بن‌نجبه و دیگران که میگفتند چرا شما سکوت کرده‌اید فرمود: وَ اِن اَدری لَعَلَّهُ فِتنَةٌ لَکُم وَ مَتاعٌ اِلیٰ‌ حِین. ۱۳۶۵/۰۴/۲۸ 🔎مطالعه متن کامل بیانات: https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=45992 💻 @khamenei_maaref
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🏴پیامبر یک‌دانه یک‌دانه مردم را اصلاح نمیکرد ▫️خط مشی پیغمبر ایجاد جامعه‌ موحدپرور بود 👈 رهبر انقلاب: نجات بشر از دیدگاه پیغمبر این ‏جور نبود که یک‌دانه‏‌یک‌دانه آدم درست کند؛ نه، خطّ‏‌مشى پیغمبر از اوّل عبارت بود از اینکه یک جامعه‏‌اى به ‏وجود بیاورد که آن جامعه مردم را موحّد بپروراند و با ارزشهاى اسلامى آنها را رشد بدهد و به تعالى مورد نظر اسلام برساند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠حقیقت توحید را در زندگی شخصی و اجتماعی استقرار ببخشیم 🔸گزیده‌ای از بیانات رهبرانقلاب درباره حدیث سلسلةالذهب امام رضا (علیه‌السلام) ۱۳۹۶/۰۵/۱۲ 💻 @khamenei_maaref
🔻ترسیم کلی از مبارزه‌ی ائمه: 🔰محبت مردم نسبت به اهل‌بیت در دوران ولایتعهدی امام رضا(علیه‌السّلام) بسیار بالا بوده است 💠حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: آنچه در دوران ولایتعهدى علىّ‏‌بن‌‏موسى‏‌الرضا پیش آمد نشان‏‌دهنده‌‏ى این است که وضع علاقه‌‏ى مردم و جوشش محبّتهاى مردم نسبت به اهل‌بیت در دوران امام رضا، خیلى بالا بوده؛ به‌‏هرحال، بعد هم که اختلاف امین و مأمون و جنگ و جدال بین خراسان و بغداد پنج سال طول کشید، همه‏‌ى اینها موجب شد که علىّ‏‌بن‌‏موسى‏‌الرضا بتوانند کار خوبى بکنند که اوجش رسید به مسئله‌‏ى ولایتعهدى، منتها متأسّفانه با آن حادثه‌‏ى شهادت قطع شد. ۱۳۶۵/۰۴/۲۸ 🔗 مطالعه متن کامل بیانات: https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=45992 💻 @khamenei_maaref
پژوهش های اصولی
#ولایت #همرزمان_حسین_علیه‌السلام #گفتار_چهارم #ادوار_امامت #دوره_سوم (دوره ایجاد تشکیلات پنهانی برا
(دوره ایجاد تشکیلات پنهانی برای قیام) 💠 در این دوره، ایجاد تشکیلات شیعی آغاز می شود و منشا آثار و برکات فراوانی می گردد. در نگاه اول، به ذهن می رسد که با توجه به این که این دوره، با صلح امام مجتبی علیه السلام آغاز می شود، بنابراین ایجاد تشکیلات شیعی نیز، از ابتکارات ایشان است. رهبر معظم انقلاب (مدّ ظلّه العالی) نیز در ابتدا همین نظر را داشتند، ولی پس از تحقیقات و مطالعات فراوان، به نتیجه ای دیگر می رسند. 🔆 رهبر معظم انقلاب (مدّ ظلّه العالی) درباره مبتکر این دوره می فرمایند: 🖋 بنده سابقا تصورم این بود که ابتکار حزبی کردن و تشکیلاتی کردن تشیع، مال امام حسن (علیه السلام) است، و از طه حسین، نویسنده مصری هم مویدی برایش داشتم؛ [اما] همین اواخر در این چند روز محرم که می آمدم اینجا، ناگهان دیدم که این دستور امیرالمومنین است. علی (علیه السلام) به یاران نزدیکش، به خوبانی که اطرافش را گرفته بودند، دستور داد و در یک جمله کوتاه و موجز و معنا داری گفت بعد از آن که من بروم، وقتی که وضع چنین بشود و آن طاغوت بر شما تسلط بیابد، شما بایستی این جوری عمل کنید: باید کتمان و در خفا، و با تعبیر ائمه بعد و همان امام بزرگوار، با تقیه [عمل کنید]، که یک روز بحث ما درباره تقیه است و توضیح خواهم داد که تقیه اصلا چگونه چیزی است؛ که بزرگترین تحریف ها هم درباره تقیه و واژه تقیه است. امام حسن علیه السلام این کار را کرد، صحنه مبارزه را عوض کرد، شمشیر ها را تیز تر کرد، دل ها را مالامال از خصومت و کینه با ضد انقلاب کرد؛ یعنی با معاویه؛ نه با شخص معاویه، که با راه معاویه، و نه با شام، که با هر سرزمینی که در آن خدا عبادت نشود؛ و نه با شرک جلی، که با شرک خفی؛ یعنی آن سمی که در ظاهری بسیار فریبنده و زیبا و شیرین و خوش طعم در حلق انسان ها افکنده می شود؛ مبارزه با این.‌ 📚 همرزمان حسین (علیه السلام)، گفتار چهارم، صفحه ۱۲۸. @Maaref_Enghelab_Eslami 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
پژوهش های اصولی
#کتاب1(خون دلی که لعل شد ۸۲) #فصل_هشتم(قلعه سرخ ۱۸) #استوار_زمانی (بخش اول) همراه من یک قرآن، تسبیح
(خون دلی که لعل شد ۸۳) (قلعه سرخ ۱۹) (بخش دوم) دو پتو به من دادند. من برای نخستین بار در چنین اتاقک کوچکی بازداشت میشدم. مدتی متحیر نشستم. دورو برم را نگاه کردم، دیدم در سقف روزنه ی کوچکی هست که نگهبان برای مراقبت از زندانی، جلوی آن رفت و آمد میکند و به آن سر میزند. همچنین در بالای در، روزنه ی کوچکی دیدم که پوششی روی آن کشیده بودند. در گوشه دیگر، چراغ کم نوری سوسو میزد که بیش از پانزده وات روشنی نداشت. دقایقی پس از آنکه مرا در سلول انداختند، در سلول باز شد و یک نظامی وارد شد. بعدا فهمیدم که نامش «استوار زمانی» است. پنج مامور دیگر هم با همین درجه به طور نوبتی نگهبانی زندان را انجام میدادند. دو تن از آنها میان زندانیان خیلی معروف بودند؛ یکی همین «استوار زمانی» بود، و دیگری رئیس این گروه، یعنی «استوار ساقی» بود؛ که بعدا درباره ی او صحبت خواهم کرد. استوار زمانی وارد شد و گفت: با خودت چه داری‌؟ گفتم: میتوانی بگردی. او شروع کرد به بازرسی و گشتن. قرآن را بیرون آورد، به آن نگاهی انداخت و گفت: این قرآن است؛ اشکال ندارد، میتوانی آن را نگه داری. ظاهرا وقتی مبلغ پول ناچیز را در جیب من دید، متاثر شد و دلش سوخت. بعد راجع به کتاب تذکره المتقین پرسید و گفت: این کتاب دعا است؟ میخواست از من پاسخ مثبت بشنوند تا کتاب را هم پیش من بگذارد. اما به او گفتم: این کتابی در زمینه عرفان است و... سخنم را قطع کرد و گفت: بله، کتاب دعاست، کتاب دعا است؛ اشکالی ندارد، میتواند پیش شما بماند! این برخورد بروشنی نشان میداد که این مرد قصد کمک به من دارد. او بجز دفترچه تلفن که در جیبم بود، چیز دیگری از من نگرفت. رفت و من تنها ماندم. 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945