🔰اگر حکومت پیامبر ادامه پیدا میکرد، آنچه که بنا بود در قرنها بعد در زمان ظهور امام زمان پدید آید، در همان زمان پدید آمده بود.
اگر بخواهیم ماجرای امام حسین را در سطوری خلاصه کنیم، اینطور میشود: بشریت، دچار ظلم و جهل و تبعیض بود. حکومتهای بزرگ دنیا، که حکومت قیصر و کسرای آن زمان است -چه در ایران آن روز، چه در امپراتوری روم آن روز- حکومت اشرافیگیری و حکومت غیرمردمی و حکومت شمشیر بیمنطق و حکومت جهالت و فساد بود. حکومتهای کوچکتر هم -مثل آنچه که در جزیرةالعرب بود- از آنها بدتر بودند و مجموعاً جاهلیتی دنیا را فرا گرفته بود.
در این میان، نور اسلام به وسیله پیامبر خدا و با مدد الهی و مبارزات عظیم و توانفرسای مردمی توانست اوّل یک منطقه از جزیرةالعرب را روشن کند و بعد بتدریج گسترش یابد و شعاع آن همه جا را فرا گیرد.
وقتی پیامبر از دنیا میرفت، این حکومت، حکومت مستقری بود که میتوانست الگوی همه بشریت در طول تاریخ باشد؛ و اگر آن حکومت با همان جهت ادامه پیدا میکرد، بدون تردید تاریخ عوض میشد؛ یعنی آنچه که بنا بود در قرنها بعد از آن -در زمان ظهور امام زمان در وضعیت فعلی- پدید آید، در همان زمان پدید آمده بود.
🗓 بیانات در خطبههای نماز جمعه تهران ۱۳۷۹/۰۱/۲۶
#مهدویت
#امام_زمان عجلاللهفرجهالشریف
#امام_حسین علیهالسلام
@qom_khamenei_ir
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸امام در دل تو مُرده!🔸
در زمان حیات امام راحل، کسی به من گفت دیشب خواب دیدم حضرت امام از دنیا رفته و خیلی ناراحت بود برای امام. به او گفتم غیبت امام را کرده ای؟ گفت تو از کجا فهمیدی؟! گفتم: «از خوابت! امام در دل تو مرده، برو استغفار کن تا امام در تو زنده بشود. امام در خارج نمرده، امامی که در تو بود، مُرده»!
گفت کجای این خواب می گوید من غیبت امام را کردم؟
گفتم: «وقتی از امام ناراضی و گله مند می شوی، از او می بُری، و وقتی از او راضی می شوی، با او یکی می شوی، متصل می شوی. «إنَّما يَجمَعُ النّاسَ الرِّضا و السُّخطُ». آن بخش از امام که در تو تجلی داشت از کَفَت رفت». این آقا علاقه مند به امام بود، با این علاقه، امام در او تجلی کرده بود. اما وقتی غیبتش را کرد، این جلوه را از دست داد.
گاهی توسلاتی به امام زمان (علیه السلام) می کنی، توسلت می گیرد. وقتی می خواهند به تو بگویند که دعایت را مستجاب کردیم و توسلت موثر شد، خواب رهبر بزرگوار را می بینی. این خواب، معنایش همین است. ایشان مظهر است. گاهی انسان یک سیدی را می بیند نه رهبری را. این هم مظهر است.
خواب دیدن یک «اسم»، بعضی اوقات نشانۀ «مسمّی» است. یکی آمد خدمت امام عرض کرد که یکی از اموات را خواب دیدم که اسمش حسین است. امام گفت به همین زودی زیارت امام حسین (ع) نصیبت می شود.
@haerishirazi
هدایت شده از KHAMENEI.IR
2_144189955755114182.mp3
17.09M
🎧 صوت کامل بیانات صبح امروز رهبر انقلاب در دیدار کارکنان و خانوادههای ناوگروه ۸۶ ارتش جمهوری اسلامی ایران. ۱۴۰۲/۰۵/۱۵
💻 Farsi.Khamenei.ir
پژوهش های اصولی
#فقه_اقتصادی ۸۴ #بخش ۱ (احکام کسب های حرام) #فصل ۲ (سایر کسب های حرام) #گفتار ۳ (غش در معامله) #ادله
#فقه_اقتصادی ۸۵
#بخش ۱ (احکام کسب های حرام)
#فصل ۲ (سایر کسب های حرام)
#گفتار ۳ (غش در معامله)
#ادله
#سنت
💠 حرمت غش در معامله با ادله اربعه ثابت شده است.
دلیل روایی عبارت است از:
🔆 عن الامام الرضا علیه السّلام: لَيسَ مِنّا مَن غَشَّ مُسلِماً أو ضَرَّهُ أو ماكَرَهُ.
هر كه به مسلمانى خيانت كند يا بدو زيان رساند و يا بدو نيرنگ زند، از ما نيست.
📚 وسائل الشیعه، ج ۱۷، ص ۲۸۴.
@feghtesad_ir.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰چرا جهاد تبیین درست جلو نمیرود؟
📽 جهاد تبیین بدیل امر به معروف و نهی از منکر نیست؛ اگر دشمن نداشتیم باز هم نیاز به امر تبیین داشتیم!
▫️شمشیر اسلام هیچوقت سمت ملتها نمی رود.
🔹ستایش عجیب از یک موسیقی اپرا در برنامه صداتو صرفا نمونه ای از موفقیت دشمن در جنگ شناختی می تواند باشد...
▫️در شرایط جنگ شناختی و تحریف واقعیتها، جهاد تبیین اولویت بیشتری
🎙در گفتگو با صدای حوزه درباره موانع جهاد تبیین
#سعید_صلح_میرزایی
#جهاد_تبیین
@hamim1
پژوهش های اصولی
#فقه_اقتصادی ۸۵ #بخش ۱ (احکام کسب های حرام) #فصل ۲ (سایر کسب های حرام) #گفتار ۳ (غش در معامله) #ادله
#فقه_اقتصادی ۸۶
#بخش ۱ (احکام کسب های حرام)
#فصل ۲ (سایر کسب های حرام)
#گفتار ۳ (غش در معامله)
#ادله
#سنت
💠 حرمت غش در معامله با ادله اربعه ثابت شده است.
دلیل روایی عبارت است از:
🔆 عن النبی الاعظم صلى الله عليه و آله : مَن غَشَّ أخاهُ المسلِمَ نَزَعَ اللّه ُ مِنهُ برَكةَ رِزقِهِ ، و أفسَدَ علَيهِ مَعيشَتَهُ ، و وَكَلَهُ إلى نَفسِهِ.
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : هر كس سرِ برادر مسلمان خود كلاه بگذارد، خداوند بركت را از روزى او بگيرد و زندگى او را تباه و پريشان سازد و او را به خودش وا گذارد.
📚 وسائل الشیعه، ج ۱۷، ص ۲۸۳.
@feghtesad_ir.
هدایت شده از الهادی
* #سلوک #آیت_الله_قاضی
💠 جمله طلایی آیت الله قاضی
🔻از آنجا كه روح انسان سالک حساس مى شود؛ هيچ چيزى براى او ضررش به اندازه آزردن نيست.
🔸 يک نفر از مرحوم آیت الله قاضى سوالی مى پرسد ايشان جواب می دهند كه: مى دانم تو اهل عمل نيستى ولى اگر بخواهم به تو يک جمله بگويم: «ميازار و آزرده مشو»
🔹 واقعا اين جمله را باید با طلا نوشت. گاهی بعضی توفيق نماز شب و گرفتن روزه زیاد و عبادت را دارند اما بر اثر يک آزردن همه را از دست مى دهند.
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir
پژوهش های اصولی
#فقه_اقتصادی ۸۶ #بخش ۱ (احکام کسب های حرام) #فصل ۲ (سایر کسب های حرام) #گفتار ۳ (غش در معامله) #ادله
#فقه_اقتصادی ۸۷
#بخش ۱ (احکام کسب های حرام)
#فصل ۲ (سایر کسب های حرام)
#گفتار ۳ (غش در معامله)
#ادله
#سنت
💠 حرمت غش در معامله با ادله اربعه ثابت شده است.
دلیل روایی عبارت است از:
🔆 عن النبی الاعظم صلى الله عليه و آله : مَن غَشَّ المُسلمينَ حُشِرَ مَعَ اليَهودِ يومَ القِيامَةِ؛ لِأنَّهُم أغَشُّ الناسِ للمُسلِمينَ.
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : هر كه [در معامله] با مسلمانان دغلكارى كند، روز قيامت با يهود محشور شود؛ زيرا اين جماعت دغلكارترين مردم نسبت به مسلمانان هستند.
📚 من لا یحضره الفقیه، ج ۴، ص ۱۴.
@feghtesad_ir
هدایت شده از خبرگزاری رسا
پاسداری از سرمایهها و عدم حضور فتنه گران
حجت الاسلام و المسلمین حاج ابوالقاسم دولابی مشاور ریاست جمهور در واکنش به استعفای مجری برنامه پاورقی نوشت: برادر عزیز جناب آقای شهبازی (مجری محترم برنامه پاورقی)، غیرت به خرج دادند و اقدامی به موقع انجام دادند؛ اما صدا و سیما وظیفه دارد: #اولا از این سرمایه ها پاسداری کند #ثانیا اجازه بازگشت فتنه گران را بدون عذرخواهی علنی، ندهد. هنوز داغ شهیدان فتنه در قلبهایمان زنده است.
💯 #ما_صدای_رسای_حوزهایم
🆔 @rasanewsagency
پژوهش های اصولی
#فقه_اقتصادی ۸۷ #بخش ۱ (احکام کسب های حرام) #فصل ۲ (سایر کسب های حرام) #گفتار ۳ (غش در معامله) #ادله
#فقه_اقتصادی ۸۸
#بخش ۱ (احکام کسب های حرام)
#فصل ۲ (سایر کسب های حرام)
#گفتار ۳ (غش در معامله)
#حکم_وضعی
💠 در صورتی که غش، به نشان دادن چیزی بر خلاف جنس آن باشد، (مانند آبکاری آهن با طلا و فروختی آن به عنوان طلا،) معامله باطل است.
اما نسبت به دیگر موارد، در بطلان معامله اختلاف نظر وجود دارد و بسیاری از فقها معامله را صحیح دانسته اند، ولی قائل به حق فسخ برای مشتری شده اند؛ یعنی مشتری پس از اطلاع می تواند معامله را بر هم بزند.
البته نوع خیار نیز به حسب نوع غش، متفاوت است. مثلا اگر غش به نشان دادن وصفی بر خلاف واقع باشد، "خیار تدلیس"، و اگر از نوع مخلوط کردن شیر با آب باشد، "خیار عیب" ثابت است.
@feghtesad_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴خداحافظی شهبازی از تلویزیون و برنامه پاورقی!
🔹 من نمیتوانم بغض پدر شهید عجمیان را ببینم و در یک قاب با کسانی که از اغتشاشات حمایت کردند باشم. خون بسیجی این قدر بی ارزش نیست.
🔹الان صداوسیمای زمان شاه نیست که ما به دنبال یک ربع برنامه در آن باشیم، صداو سیمای جمهوری اسلامی است!ما اگر کاسب بودیم پیام و تعریف رهبرانقلاب از برنامه خودمان را علنی می کردیم ولی کاسب نبودیم.
🎴به کانال #اخبار2020 بپیوندید 👇
@bisto20_irib @bisto20_irib
@bisto20_irib @bisto20_irib
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سوال مسابقه شبکه افق: کدام یک از فرزندان هاشمی رفسنجانی از تحریمهای ترامپ علیه ایران حمایت کرد
۱. یاسر
۲. فاطمه
۳. فائزه
۴. مهدی
پن: این عالی بود😂
ان شاءالله بساط آقازاده های متکبر رو جمع میکنیم از کشور شهدا ✌️
پژوهش های اصولی
#فقه_اقتصادی ۸۸ #بخش ۱ (احکام کسب های حرام) #فصل ۲ (سایر کسب های حرام) #گفتار ۳ (غش در معامله) #حکم_
#فقه_اقتصادی ۸۹
#بخش ۱ (احکام کسب های حرام)
#فصل ۲ (سایر کسب های حرام)
#گفتار ۴ (گران فروشی در حد اجحاف)
💠 در اسلام میزان خاصی برای سود در معامله در نظر گرفته نشده است، و قیمت کالا در شرایط عادی بازار، تابع توافق طرفین است؛ ولی اگر میزان سود به حد بالا باشد که به اجحاف منتهی شود، حرام است.
تاکید می شود که اگر به هر دلیل (مانند آن نه در شرایط غیر عادی بازار قرار گرفته باشیم) نظام اسلامی برای میزان سود، مقدار معینی تعیین کرده باشد، تبعیت از آن لازم است.
ملاک در تشخیص اجحاف نیز نظر عرف است.
@feghtesad_ir
جای نگرانی نیست ان شاالله
🔹پاسخ پیمان جبلی رییس رسانه ملی در خصوص انتقادات بازگشت بعضی اشخاص :در رسانه ملی مسیر تحولی بازگشت پذیر نیست. یک سال اخیر و تحول مشهود در محتوا و رویکرد بهترین دلیل است. در این دوره تحولی، مدیریت باج بگیر و باج بده به تاریخ می پیوندد! جای نگرانی نیست ان شاالله.
@hajabolghasem_ir
💥رییس صدا و سیما در پاسخ به یکی از کاربران ویراستی از ادامه برنامه پاورقی و اجرای برنامه با حضور آقای شهبازی خبر داد.
اینکه رییس صدا و سیما نسبت به واکنشهای مردمی حساسیت به خرج میدهد و پاسخگویی دارد، دغدغه نیروهای انقلاب را درک میکند و تلاش میکند آنها را برطرف کند، نکته ارزشمندی است.
وی همچنین در آخرین پست ویراستی خود نوشت: "در رسانه ملی مسیر تحولی بازگشت پذیر نیست. یک سال اخیر و تحول مشهود در محتوا و رویکرد بهترین دلیل است. در این دوره تحولی، مدیریت باج بگیر و باج بده به تاریخ می پیوندد! جای نگرانی نیست ان شاالله."
☑️ @Tollabe_pasokhgoo
📝نامه سرگشاده به جناب آقای جبلی رئیس محترم سازمان صدا و سیما:
سه شرط قرآن کریم را برای جذب چهرههای مشهور رسانهای در نظر بگیرید.
✅به: رئیس محترم سازمان صدا و سیما
برادر ارجمند و انقلابی
جناب آقای جبلی زيد عزه
سلام علیکم
🔵با آرزوی توفیق الهی به استحضار میرساند:
هدایت، ایجاد تغییر در رفتار و مواضع شخصیتهای مشهور رسانه ای یعنی سیاست جذب حداکثری عناصری که در توفانهای سیاسی ایجاد شده در جامعه، توسط دشمن قسم خورده اسلام و انقلاب از کشتی نجات انقلاب و جمهوری اسلامی پیاده شده اند، سیاستی اصولی و در عمق مفاهیم دینی جای دارد و رکن غیر قابل انکاری از سیره بزرگان دینی، از جمله رهبر عزیز انقلاب امام خامنهای حفظه الله است.
🔴ولی لازم است جنابعالی که جزو فرهیختگان دغدغه مند و متشرع و جزو سرمایه های انقلاب اسلامی هستید به این نکته توجه داشته باشید که این جذب دارای شروطی شفاف و روشن است که اگر از آن تخطی شده و محقق نشود، در عمل جذب این عناصر به خط انقلاب و اسلام اتفاق نیافتاده است بلکه مجددا امکانات و تریبون جمهوری اسلامی ایران در اختیار افرادی قرار گرفته که از دیدگاهها یا عملکرد نادرست و فتنه آفرین پیشین خود تبری نجسته اند.
🟦این شروط به شکل آشکار در آیه ۱۶۰ سوره بقره بیان شده است:
۱. توبه از سوء پیشینه سیاسی و فتنه انگیزی گذشته
۲. اصلاح مفاسدی که انجام داده اند.
۳. تبیین و روشنگری حقایقی که پیشتر عکس آن را در رسانه های خود بیان کردند.
🟨حال به جامعه فرهیخته کشور حق دهید که از جنابعالی این پرسش و مطالبه را داشته باشند: آیا در تصمیم اتخاذ شده برای بازگشت برخی چهره های مشهور رسانه ای به صدا و سیما، این شرایط محقق شده است یا خیر؟
در صورتی که شروط بیان شده، عملی شده است لازم است اطلاع رسانی درباره آن انجام بشود.
🔰در پایان، توجه جنابعالی را به سخنی از مقام معظم رهبری حضرت امام خامنهای حفظه الله در همین موضوع جلب کرده، برای توفيق شما در انجام وظایف سنگینتان دعاگو خواهم بود.
برادر شما
حمیدرضا غریب رضا
✳️رهبر حکیم انقلاب:
این بسیار بد است که در نظام اسلامی عدّهای دل به دشمن بدهند؛ اکتفا به این هم نکنند، به تکرار حرفهای دشمن بپردازند؛ به این هم اکتفا نکنند، مقدّسات نظام را زیر سؤال ببرند؛ به این هم اکتفا نکنند، همان کاری را که دشمن میخواهد، عیناً انجام دهند؛ یعنی آن ایمان را – که شرط اوّلی بود – در مردم متزلزل کنند؛ آن شجاعت و اعتماد به نفس را در دل جوانها از بین ببرند؛ تیشه بردارند به دیوارهی این نظام بزنند، تا رخنه ایجاد کنند! این کارها را بکنند، بعد نظام با آنها برخورد کند و طبق قوانین، مجرمشان بشناسد؛ که مجرم شدن در نظام اسلامی، یک لکّهی ننگ ابدی است، مگر آنکه «الّا الّذین تابوا و اصلحوا و بیّنوا»؛(۱) کسی توبه کند؛ چیزی را که افساد کرده، اصلاح کند؛ ابهامی را که ایجاد کرده، تبدیل به تبیین کند؛ خطای گذشتهی خودش را روشن کند؛ آن وقت خدای متعال از او خواهد گذشت و جرمش تبدیل به صلاح میشود. ولی مادامی که این کارها را نکرده، یک مجرم است؛ آن وقت کسانی برخلاف قانون، به حمایت از این مجرم بپردازند که این جزو بدترین کارهاست!۱۳۷۹/۰۸/۱۱
بیانات در دیدار پاسداران، جانبازان، دانشجویان و دانشآموزان
📖سوره مبارکه البقرة آیه ۱۶۰
إِلَّا الَّذينَ تابوا وَأَصلَحوا وَبَيَّنوا فَأُولٰئِكَ أَتوبُ عَلَيهِم ۚ وَأَنَا التَّوّابُ الرَّحيمُ
ترجمه:
مگر آنها که توبه و بازگشت کردند، و (اعمال بد خود را، با اعمال نیک،) اصلاح نمودند، (و آنچه را کتمان کرده بودند؛ آشکار ساختند؛) من توبه آنها را میپذیرم؛ که من توّاب و رحیمم.
🔗 آدرس مطلب در سایت غریب رضا:
http://gharibreza.com/?p=3234
———————————
🔗برای آشنایی بیشتر با ظرفیتهای جهان اسلام و امکان و فرصتهای گفتگوی دینی با رویکرد وحدت گرایانه و تمدن ساز اسلامی، کانال غریب رضا را در ایتا در آدرس زیر دنبال بفرمایید:
🆔 @gharibreza1
پژوهش های اصولی
#فقه_اقتصادی ۸۹ #بخش ۱ (احکام کسب های حرام) #فصل ۲ (سایر کسب های حرام) #گفتار ۴ (گران فروشی در حد اج
#فقه_اقتصادی ۹۰
#بخش ۱ (احکام کسب های حرام)
#فصل ۲ (سایر کسب های حرام)
#گفتار ۵ (احتکار)
#تعریف
مقدمه و ضرورت بحث
هر ساله مقدار زیادی مرکبات و در مواردی گوشت و تخم مرغ و سایر اقلام ضروری مورد نیاز مردم در شهرستانهای مختلف ذخیره میشود و هنگام فرا رسیدن عید به بازار عرضه میگردد. همچنین دولت جمهوری اسلامی ایران، هر ساله آذوقه گندم یک سال کشور را در سیلوها ذخیره میکند. از سوی دیگر به کرات مشاهده میشود که برخی اجناس بدون جهت برای مدتی در بازار کمیاب و گاهی نایاب میگردد. مثلا بسیار اتفاق افتاده است در حالی که برخی مصالح ساختمانی در بازار یافت نمیشود، عدهای با مراجعه به دلالان و پرداخت هزینه بیشتر، مصالح مورد نیاز را از بازار سیاه تهیه میکنند. برخی محصولات مانند میوه جات فصلی میباشند و قیمت آنها پس از گذشت فصل برداشت افزایش مییابد، اما علت نوسانات قیمت برخی از محصولات صنعتی، هنگامی که هزینه و میزان واردات و تولیدات داخلی آنها تغییر چندانی نکرده است، روشن به نظر نمیرسد.
برای تحلیل این پدیدهها و تبیین اینکه کدامیک از آنها مصداق احتکار هستند و کدامیک را میتوان جزو خدمات مفید و مشروع انبارداری به حساب آورد ضروری است ابتدا تعریفی از احتکار ارائه گردد.
💠 تعریف لغوی: احتکار از ماده "حکر" است و حکر به معنای ذخیره کردن طعام به امید و انتظار چیزی است.
💠 تعریف اصطلاحی: احتکار به معنای ذخیره و نگهداری کالای کمیاب در بازار و مورد نیاز مردم، به انتظار گران شدن بهای آن است.
✅ برخی قید خرید را در تعریف اصطلاحی آن افزوده و گفته اند: خرید کالا و خودداری از عرضه آن به بازار، در صورت کمیاب شدن و نیاز مردم به آن، احتکار نامیده می شود.
✅ برخی دیگر حبس کالا را به صورت مطلق (از هر راهی به دست آورده باشد، مانند زراعت و تجارت) احتکار می دانند.
✅ برخی نیز احتکار را این گونه تعریف نموده اند:
احتکار عبارت است از کاهش دادن یا متوقف کردن جریان توزیع کالا توسط همه یا برخی از فروشندگان به طور موقت. این اقدام فروشندگان با توجه به وضع بازار و به خصوص تقاضای تحریک شده خریداران به منظور بالا بردن قیمت و درآمد حاصل از افزایش قیمت کالا صورت میگیرد.
✅ سیدمصطفی محقق داماد نیز در کتاب خویش با عنوان “تحلیل و بررسی احتکار از نظرگاه فقه اسلام”، ابتدا واژه احتکار را به لحاظ لغوی ریشه یابی میکند. واژه “احتکار” از نظر لغوی از ریشه “حکر” اشتقاق یافته که به معانی ظلم، عسر و سوء معاشرت آمده است. وی سپس در تعریف اصطلاحی احتکار چنین مینویسد: “فقها در تعریف احتکار، کلمات مختلفی دارند.
✅ مرحوم شیخ انصاری، به پیروی از بسیاری از فقهای پیشین، مسئله را اصولا تحت عنوان “احتکار الطعام” مطرح نموده و تعریف آن را از اهل لغت بدین گونه نقل میکند: “احتکار الطعام و هو جمع الطعام و حبسه یتربص به الغلاء”؛ احتکار طعام جمع کردن و یا حبس کردن آن به منظور گران شدن است.
✅ همچنین ابن حجر در کتاب تحف خویش احتکار را اینگونه تعریف میکند: احتکار آن است که کسی آذوقه مردم را در هنگام گرانی، خریداری و آن را نگهداری کند تا به علت مضیقه و سختی به قیمت گزاف به فروش رساند.
✅ تفاوت احتکار با انبارداری
باید توجه داشت که معیار در احتکار حرام ایجاد بازار سیاه است به گونهای که موجب تضییق و دشواری مردم مسلمان فراهم گردد و گرنه در موارد فراوانی که عرضه بی رویه کالا چه بسا موجب تضییع و اتلاف ما گردد، نه تنها حرام نیست، بلکه از جهاتی منطبق با موازین عقلایی است.
مثلا در هنگام به دست آمدن میوه در اواخر تابستان، اگر باغداران محصول خویش را یکباره به بازار عرضه کنند، از آنجا که در آن فصل عوامل عرضه و تقاضا با یکدیگر تناسب ندارد، این عمل نتیجهای جز ضایع شدن و از بین رفتن محصولات نخواهد داشت و عواقب سوء اقتصادی دیگری نیز پیامد آن خواهد بود زیرا به علت ضرر و زیانی که فروشندگان، به خاطر فروش جنس خود به بهای ارزان، متحمل میشوند توازن اقتصادی نیز آشفته میگردد درحالی که اگر در همان ایام به مقدار مایحتاج عمومی و فروش به نرخ عادله، متناسب با قیمت تمام شده و سود منصفانه، دسترنج خویش را به بازار عرضه کنند و بقیه محصول به نحو صحیح، از جمله نگهداری در سردخانه، انبار گردد و به تدریج به موازات مصرف توزیع شود، عملی خردمندانه خواهد بود.
@feghtesad_ir
📣 آغاز درس اخلاق و معنویت آیتالله یزدانپناه در شهر تهران
📖 با موضوع سلوک اجتماعی (فصل اول از سلسله جلسات معنویت دینی)
زمان: چهارشنبهها، ساعت ۲۰:۳۰
مکان: تهران، میدان شهدا، مسجد خیّر
📱پخش آنلاین:
@ostad_yazdanpanah
🏷 لازم به ذکر است که جلسه برای برادران و خواهران بوده و مهدکودک برای کودکان نیز فراهم است.
#درس_اخلاق
#سلوک_اجتماعی
#استاد_یزدان_پناه
💠 https://eitaa.com/ostad_yazdanpanah
هدایت شده از KHAMENEI.IR
4_5978848196930047607 (2).mp3
20.1M
🎧 صوت کامل بیانات صبح امروز رهبر انقلاب در دیدار فرماندهان سپاه پاسداران. ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
💻 Farsi.Khamenei.ir
پژوهش های اصولی
#فقه_اقتصادی ۹۰ #بخش ۱ (احکام کسب های حرام) #فصل ۲ (سایر کسب های حرام) #گفتار ۵ (احتکار) #تعریف مقد
#فقه_اقتصادی ۹۱
#بخش ۱ (احکام کسب های حرام)
#فصل ۲ (سایر کسب های حرام)
#گفتار ۵ (احتکار)
#ادله
#کتاب
💠 علمای اهل سنت به آیه ۲۹ سوره نساء در زمینه حرمت احتکار استدلال کردهاند: “يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَأْكُلُوا أَمْوَالَكُمْ بَيْنَكُمْ بِالْبَاطِلِ إِلَّا أَنْ تَكُونَ تِجَارَةً عَنْ تَرَاضٍ” و بیان کردهاند که اکل مال به باطل عبارت است از هر روشی که مالی را به مصرفی برسانند که خدای تعالی اجازه نداده و یااز آن نهی کرده باشد، مانند دغل بازی (غش در معامله) و رشوه و قمار و احتکار.
✅ نقد و بررسی:
با توجه دقیق به آیه شریفه معلوم میشود که این آیه درصدد بیان حرمت معاملات غیر شرعیه است و ربطی به حرمت احتکار ندارد. چون احتکار عملی است که معمولا قبل از معامله و داد و ستد انجام میگیرد و محتکر برای اینکه سود بیشتری در معامله ببرد، اشیاء را احتکار و جمع آوری کرده و سپس به دلخواه خود و هر وقت که خواست، آنها را میفروشد.
ولکن آیه شریفه به قرینه کلمه “بینکم” (که حاکی از این است که آیه شریفه از حالتی نهی میکند که این حالت بین بیش از یک نفر محقق میشود، در حالی که احتکار به وسیله یک نفر هم تحقق پیدا میکند) و همچنین جمله الا ان تکون تجاره عن تراض (که تجارت کردن از روی رضایت طرفین، از جمله قبلی استثناء شده است، پس جمله قبلی هم مربوط به تجارت و معامله خواهد بود) ناظر به معاملات غیرشرعی است یعنی معاملاتی که اجتماع بشری را از رسیدن به سر منزل سعادت و خوشبختی مانع بوده و او را به مهلکه فساد و تباهی سوق میدهد، مثل ربا و قمار و معاملات غرری و در قالب عبارت فنی و فقهی میتوان گفت که حرف “باء” در کلمه “بالباطل” یا از برای سببیت است، یعنی اموال خود را به وسیله اسباب - عقود و ایقاعات - باطله، مثل ربا و قمار و غیره رد و بدل نکنید، چون هر چند که قمار و ربا و دیگر اسباب باطله میتواند پیش عرف سبب و علت انتقال بوده و عرف این چنین انتقالاتی را به رسمیت بشناسد، ولکن از دید شرعی باطل و حرام بوده و نمیتواند عامل انتقال اموال باشد و یا از برای مقابله: یعنی اموال خود را در موقع خرید و فروش در مقابل اشیائی که از نظر شرعی مالکیت ندارند نفروشید، مثل مشروبات الکلی و گوشت خوک و امثال اینها، چون از نظر شرعی مالکیت ندارند و نمیتوان در ازای آنها پول پرداخت کرد، پس آیه شریفه بنابراین فرض از پرداخت پول در مقابل اشیا بی ارزش - از نظر شرعی - نهی میکند.
@feghtesad_ir
💢 ما نزدیک قلّهایم؛ خستگی ممنوع!
آیتالله خامنهای: «ما فصل مُفصلّی را حرکت کردیم. این سربالایی، این شیب تند را عبور کردیم، به قلهها نزدیک شدیم. نباید خسته بشویم. امروز روز خسته شدن نیست، روز ناامید شدن نیست. امروز روز شوق است، روز امید است، روز حرکت است.» 💢 ۱۴۰۲/۵/۲۶