#راه_و_رسم_طلبگی
✅ درس را خوب بخوانید؛ مبارزه را هم جدی بگیرید.
🔆 رهبر معظم انقلاب اسلامی (حفظه الله تعالی):
🔹در دوران مبارزات طولانی در آن سالهای اختناق (که شماها در دنیای مخصوص آخوندی و طلبگی ماها نبودید)، یکی از کارهایی که معمول بود، این بود که روحانیون مبارز را به بی سوادی رمی کنند؛ در صورتی که اینها از خیلی از آنها باسوادتر بودند!
ما در مشهد، مسجدی به نام مسجد کرامت داشتیم، که اجتماع عظیمی از جوانان و نوجوانان در آنجا گرد میآمدند.
من یک وقت در آنجا در خلال صحبت، به یکی از این حرفهایی که دربارهی ما گفته شده بود، اشاره میکردم، این شعر - که ظاهراً متعلق به میرزا حبیب است - به زبانم آمد:
زین علم که رسمی است پی بحث وجدل
افزون ز تو چندین ورق باطله داریم
🔹 بعد گفتم اگر نوشتههای علمی و نوشتههای فقه و اصولیم را به سر هر کدامتان بزنم، سرتان میشکند؛ اینقدر زیاد است!
ببینید، یک وقت هست که من احساس میکنم که ای داد، من سرگرم مبارزه شدم، آنها درس را خواندند و بردند و من ماندم. اگر این احساس وارد ذهن من شد، این خوره است؛ این همان حل سیاسی است - یعنی در مبارزه حل شده است - باید مواظب بود که این پیش نیاید.
۱۳۷۰/۰۹/۰۴
@Hoseinmehrali
12.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#نکات
📹 تعیین کنندهترین عامل در مقدرات بشر
✅ اگر حاجتی داشته باشیم و برای برآورده شدن آن، تلاش و نذر و نیاز و دعا، به اندازه لازم و کافی، انجام دهیم، آیا این حاجت، حتما بر آورده می شود؟
👈🏻 همه چیز زندگی ما به این عامل بستگی دارد ...
@Hoseinmehrali
طوبای_هدایت_پاسخی_به_شبهات_وهابیت.pdf
حجم:
2.89M
#ولایت
#معرفی_کتاب
📙کتاب طوبای هدایت پاسخی به شبهات وهابیت📙
💠مدتی قبل کتابی با عنوان "سوالاتی که باعث هدایت جوانان شد" دیدیم که یکی از نویسندگان وهابی در رد عقاید شیعه و سست نمودن پایه های اعتقادی جوانان نوشته و با کمال تأسف رایگان در بین حجاج و معتمرین توزیع میگردد.
اعتقاد بر این است که بر شیعیان لازم است در این عصر ارتباطات با شبهات وهابیون و جواب آنها آشنا شوند.
_________
✅کانال اطلاع رسانی سایت استبصار
🆔 @Estebsar_ir
پژوهش های اصولی
#اصول_فقه #سیره_عقلائیه #ادله_حجیت_سیره #دلیل 5 🖋دلیل 5: استدلال به ادله وجوب امر به معروف و نهی از
#اصول_فقه
#سیره_عقلائیه
#ادله_حجیت_سیره
#دلیل 6
🖋دلیل 6: استدلال به ادله وجوب دفع منکر.
🔸 تفاوت دفع منکر و رفع آن: تفاوت این دو، با دقت در تعریف آن ها، مشخص می شود.
🔹تعریف دفع منکر:
مراد از دفع منکر آن است که با قول یا عمل، قبل از آن که منکر یا مقدمات آن، ارتکاب شود، مانعیت برای آن، ایجاد شود.
🔹 تعریف رفع منکر:
مراد از رفع منکر آن است که بعد از ارتکاب منکر، از ادامه آن، جلوگیری شود.
🔅 تقریب استدلال:
دفع منکر نیز مانند رفع آن، واجب است، بنابراین، هر گاه معصوم علیه السلام، از طرق عادی یا غیبی، بداند که سیره عقلائیه در آینده، بر امری مستقر خواهد شد، ولی با این حال، آن را پیشاپیش، با قول یا فعل، دفع نکرده باشد، پس حتما آن را امضا نموده است، زیرا معصوم علیه السلام، هرگز ترک واجب نمی کند.
✅ نتیجه آن است که از عدم ردع معصوم علیه السلام، امضاء و حجیت سیره، کشف خواهد شد.
🔆 نقد و بررسی:
اولا: هیچ دلیلی بر وجوب دفع منکر وجود ندارد.
ثانیا: بر فرض آن که ادله وجوب نهی از منکر را عام بدانیم، به گونه ای که شامل دفع منکر هم باشد، باز هم فایده ای ندارد، زیرا در مقام بررسی استدلال به ادله وجوب نهی از منکر، اشکالات متعددی ذکر شد، که در این جا نیز، وارد است.
ادامه دارد...
@Hoseinmehrali
#نکات
✅ شش توصیه مهم حضرت آیت الله العظمی مظاهری (حفظه الله تعالی) در رابطه با ویروس کرونا
@Hoseinmehrali
پژوهش های اصولی
#اصول_فقه #سیره_عقلائیه #ادله_حجیت_سیره #دلیل 6 🖋دلیل 6: استدلال به ادله وجوب دفع منکر. 🔸 تفاوت دف
#اصول_فقه
#سیره_عقلائیه
#ادله_حجیت_سیره
#دلیل 7
🖋دلیل 7: وجوب ارشاد جاهل
🔹 تقریب استدلال:
ارشاد جاهل، بر هر مکلفی به حکم آیات کریمه و احادیث شریفه و عقل عملی، واجب است.
🔅 نتیجه آن است که اگر معصوم علیه السلام (که بر او نیز این تکلیف وجوبی ثابت است)، از سیره ای ردع نکرد، امضای آن و حجیت آن ثابت است.
🔆 نقد و بررسی:
بر فرض پذیرش وجوب ارشاد جاهل بر معصوم علیه السلام، به هیچ وجه نمی توان از عدم ردع، امضای آن را استکشاف نمود، زیرا احتمالات ذیل، وجود دارد:
✅ 1. رعایت واجب مزاحم اهم یا مساوی.
✅ 2. رعایت عنوان ثانوی.
✅ 3. رعایت مصلحت تدریجی بودن بیان احکام.
ادامه دارد...
@Hoseinmehrali
#اصول_فقه
#سیره_عقلائیه
#ادله_حجیت_سیره
#دلیل 8
🖋دلیل 8: وجوب تبلیغ شریعت
🔹 تقریب استدلال:
تبلیغ شریعت و رساندن آن به نسل های بعدی، بر هر معصوم علیه السلام ، واجب است، و اساسا یکی از شئون امامت است، لذا اگر حتی از طرق غیر عادی و علم غیب، بداند که در آینده، سیره عقلائیه، بر چیزی که مخالف با شریعت است، مستقر خواهد شد، بر او واجب است که آن را بیان کند و این بیان را از طرق متعارف، به آن ها برساند.
🔅 نتیجه آن است که اگر معصوم علیه السلام، از سیره ای ردع نکرد، امضای آن و حجیت آن ثابت است.
🔆 نقد و بررسی:
بر فرض پذیرش وجوب تبلیغ شریعت به همان گونه ای که ادعا شد بر معصوم علیه السلام، به هیچ وجه نمی توان از عدم ردع، امضای آن را استکشاف نمود، زیرا احتمالات ذیل، وجود دارد:
✅ 1. رعایت واجب مزاحم اهم یا مساوی.
✅ 2. رعایت عنوان ثانوی.
✅ 3. رعایت مصلحت تدریجی بودن بیان احکام.
ادامه دارد...
@Hoseinmehrali
3.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#ولایت
🎥⭕️سخنان امید آفرین و بیم دهنده امام خامنه ای حفظه الله تعالی در مورد حوادث قبل از ظهور.
🔺چقدر شبیه این روزهاست
@Hoseinmehrali
پژوهش های اصولی
#اصول_فقه #سیره_عقلائیه #ادله_حجیت_سیره #دلیل 8 🖋دلیل 8: وجوب تبلیغ شریعت 🔹 تقریب استدلال: تبلیغ
#اصول_فقه
#سیره_عقلائیه
#ادله_حجیت_سیره
#دلیل 9
🖋دلیل 9: استحاله نقض غرض
🔹 تقریب استدلال:
بدون شک، شارع حکیم، در هر حکمی از احکام خویش، اغراض واقعیه ای را لحاظ نموده است.
بنابراین، اگر عقلاء، سیره ای را در پیش گیرند که مانع از حصول این اغراض باشد، بر معصوم علیه السلام واجب است که از آن ردع کند، زیرا در غیر این صورت، نقض غرض است و محال است که حکیم، نقض غرض نماید.
🔆 نقد و بررسی:
ممکن است عدم ردع معصوم علیه السلام، به دلایل مختلفی مانند بیان تدریجی احکام بوده باشد، بنابراین، لازمه عدم ردع، نقض غرض نیست.
ادامه دارد...
@Hoseinmehrali
3.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#فیلم
مداحی حاج مهدی رسولی پیرامون تسبیحات حضرت زهرا (سلام الله علیها)
✅ شهید #سلیمانی، خیلی به حضرت صدیقه کبری سلام الله علیها ارادت داشت. گاهی می دیدیم وسط جنگ، به دنبال روضه خوان می گردد. سوال می کردیم که الان چه وقت این کار است. جواب می داد: فقط روضه حضرت زهرا (سلام الله علیها) در شرایط پیچیده کنونی، می تواند گره جنگ را باز کند...
@shahid_soleimani_ir
پژوهش های اصولی
#اصول_فقه #سیره_عقلائیه #ادله_حجیت_سیره #دلیل 9 🖋دلیل 9: استحاله نقض غرض 🔹 تقریب استدلال: بدون شک
#اصول_فقه
#سیره_عقلائیه
#ادله_حجیت_سیره
#دلیل 10
🖋دلیل 10: قاعده لا ضرر
🔹 تقریب استدلال:
از یک سو، وقتی سیره عقلائیه، بر چیزی مستقر شود، در عرف، آن را معتبر می دانند و نقض آن را، نقض حق می دانند.
و از سوی دیگر، روایات شریفه ای که از آن «قاعده لا ضرر»، استفاده می شود، عام است، و در نتیجه، شامل ضرر هایی که در عرف بر اثر پایمال کردن حقوق، به وجود می آید نیز می باشد.
بنابراین، طبق این روایات، چنین ضرر هایی یا احکامی که منجر به چنین ضررهایی میشود، نفی شده است و حقوق عرفی را در صورت عدم ردع، حق شرعی می داند.
✅ نتیجه: طبق این روایات، هرگاه سیره عقلائیه ای، ردع نشده باشد، امضا شده است و رعایت آن لازم است تا حق کسی پایمال نشود.
🔆 نقد و بررسی:
این روایات، هیچ دلالتی بر این که هر جا در عرف، حقی را قائل باشند، حق شرعی نیز ثابت است، ندارد؛ زیرا لازمه اش این است که حکم شارع، تابع حکم عقلاء باشد و با تغییر سیره عقلائیه، تغییر کند؛ در حالی که چنین چیزی، قطعا باطل است.
اساسا مرتکز در اذهان عرف، این است که احکام الهی، تابع احکام مردم نیست و این ارتکاز، آن قدر قوی است که مانند قرینه متصله عمل می کند و موجب می شود که روایات مذکور، عمومیت مذکور را نداشته باشند و از جعل حق شرعی، انصراف داشته باشند.
ادامه دارد...
@Hoseinmehrali