eitaa logo
پژوهش های اصولی
284 دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
705 ویدیو
119 فایل
﷽ 📌نکات اخلاقی واعتقادی 📌تحلیل های سیاسی وبصیرت افزا در راستای آشنایی با مقتضیات زمان 📌آرشیوی از اهم علوم مقدماتی اجتهاد 📌آموزش اصول وفنون پژوهش از طریق ارائه سلسله مباحث علمی از اینکه بدلیل مشغله، توفیق پاسخگویی ندارم، عذر خواهم @HosseinMehrali
مشاهده در ایتا
دانلود
پژوهش های اصولی
#کتاب1(خون دلی که لعل شد ۸۲) #فصل_هشتم(قلعه سرخ ۱۸) #استوار_زمانی (بخش اول) همراه من یک قرآن، تسبیح
(خون دلی که لعل شد ۸۳) (قلعه سرخ ۱۹) (بخش دوم) دو پتو به من دادند. من برای نخستین بار در چنین اتاقک کوچکی بازداشت میشدم. مدتی متحیر نشستم. دورو برم را نگاه کردم، دیدم در سقف روزنه ی کوچکی هست که نگهبان برای مراقبت از زندانی، جلوی آن رفت و آمد میکند و به آن سر میزند. همچنین در بالای در، روزنه ی کوچکی دیدم که پوششی روی آن کشیده بودند. در گوشه دیگر، چراغ کم نوری سوسو میزد که بیش از پانزده وات روشنی نداشت. دقایقی پس از آنکه مرا در سلول انداختند، در سلول باز شد و یک نظامی وارد شد. بعدا فهمیدم که نامش «استوار زمانی» است. پنج مامور دیگر هم با همین درجه به طور نوبتی نگهبانی زندان را انجام میدادند. دو تن از آنها میان زندانیان خیلی معروف بودند؛ یکی همین «استوار زمانی» بود، و دیگری رئیس این گروه، یعنی «استوار ساقی» بود؛ که بعدا درباره ی او صحبت خواهم کرد. استوار زمانی وارد شد و گفت: با خودت چه داری‌؟ گفتم: میتوانی بگردی. او شروع کرد به بازرسی و گشتن. قرآن را بیرون آورد، به آن نگاهی انداخت و گفت: این قرآن است؛ اشکال ندارد، میتوانی آن را نگه داری. ظاهرا وقتی مبلغ پول ناچیز را در جیب من دید، متاثر شد و دلش سوخت. بعد راجع به کتاب تذکره المتقین پرسید و گفت: این کتاب دعا است؟ میخواست از من پاسخ مثبت بشنوند تا کتاب را هم پیش من بگذارد. اما به او گفتم: این کتابی در زمینه عرفان است و... سخنم را قطع کرد و گفت: بله، کتاب دعاست، کتاب دعا است؛ اشکالی ندارد، میتواند پیش شما بماند! این برخورد بروشنی نشان میداد که این مرد قصد کمک به من دارد. او بجز دفترچه تلفن که در جیبم بود، چیز دیگری از من نگرفت. رفت و من تنها ماندم. 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
پژوهش های اصولی
#ولایت #همرزمان_حسین_علیه‌السلام #گفتار_چهارم #ادوار_امامت #دوره_سوم (دوره ایجاد تشکیلات پنهانی برای
(دوره ایجاد تشکیلات پنهانی برای قیام) 💠 در این دوره، برای ایجاد یک تشکیلات پنهانی برای قیام، تلاش های بسیاری شد و نتیجه آن نیز قیام عاشورا بود. البته منظور از این تشکیلات، یک تشکیلات مجهز منظم مدرن قرن بیستمی نیست، بلکه مقصود، چیز دیگری است. 🔆 رهبر معظم انقلاب (مدّ ظلّه العالی) درباره مقصود از تشکیلات شیعه در این دوره می فرمایند: 🖋 بعد از آن که امام حسن علیه السلام این دستور را داد، این فرمان داده شد، مرکز که کوفه است، مرکز دیگر که مدینه است و در اطراف و اکناف اقطار اسلامی که این دو مرکز، شعبه هایی دارند، تشکیلات تشیع به وجود آمد. البته این را لازم است توضیح بدهم که ما وقتی می گوییم "تشکیلات شیعه" و می گوییم "حزب تشیع"، فورا یک تشکیلات مجهز منظم مدرن قرن بیستم به نظر نیاید که شما خیال می کنید که یک کادر رهبری هست و بعید نمی دانم یک جمعیتی ذیل آن؛ یک تشکیلاتی باشد به صورتی که امروز در قرن بیستم اگر کسی بخواهد حزبی درست کند، که البته بنده بلد نیستم؛ این به نظر نیاید، لزومی ندارد این جور باشد. تشکیلات شیعه که ما می گوییم، یعنی رهبری معین و مشخصی در راس به نام امام، یک عده خواصی که سخن او را خوب می فهمند و عمل می کنند و یک عده توده شیعه که گوش به فرمان امامند و آنچه او گفت، انجام می دهند. و اما آن خواص، لزومی ندارد که لحظه به لحظه از امام یک نامه ای بیاید، یک دستوری بیاید، در هر جزئیات کارشان به آن ها فرمان بدهد. نه، ممشی دستشان است، خط مشی را فهمیده اند و می دانند باید چگونه [عمل کنند]. این است که در مدت نه سال که امام حسن علیه السلام زنده بود، شیعه خودش را ساخت.‌ 📚 همرزمان حسین (علیه السلام)، گفتار چهارم، صفحه ۱۳۰. @Maaref_Enghelab_Eslami 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
بسم الله الرحمن الرحیم انا لله و انا الیه راجعون یکی از مصیب های بزرگی که از آغازین روزهای اسلام تا امروز، گریبان‌گیر امّت اسلامی است، ظهور افراد بدعت‌گزار و دروغ‌گویی است که اموری به دین نسبت می‌دهند که از دین نبوده و سخن را از جایگاه خود، منحرف ساخته و در دین الهی، مطالبی جعل کرده، به فریب و گمراهی و گمراه نمودن دیگران می‌پردازند. یکی از این بدعت‌گذاران دروغ‌گو، شخصی به نام «کمال حیدری» است که در سال های اخیر، هر از چند گاهی بدعت و تهمتی بر اسلام و مسلمانان بسته و بدین وسیله ساده‌دلان و ناآگاهان را گمراه می‌سازد، و به دنبال برپایی آشوب میان گروه‌ها و فرقه‌های مختلف امت اسلامی و افروختن آتش فتنه میان مسلمین است. وی اخیرا سر به طغیان عظیمی گذاشته و به علمای مذهب اهل بیت (علیهم السلام) نسبتی دروغین، جعلی، ظالمانه و از روی دشمنی داده است مبنی بر این‌که ایشان تمامی مسلمانان را تکفیر می کنند! والعیاذ بالله. به همین خاطر، بدین وسیله موارد زیر اعلام می گردد: اول: آن چه این شخص به علمای مذهب اهل بیت (علیهم السلام) نسبت داده است، دروغی بزرگ و تهمتی عظیم است، سبحانک اللّهم هذا افک و بهتان عظیم. یکی از روشن‌ترین واضحاتی که فقهای مذهب اهل بیت (علیهم السلام) بر آن اجماع نموده و یکی از ضروریّات مذهب ایشان گشته و خود در کتاب‌هایشان بر آن تصریح کرده، و نصّ روایاتی است که از ائمه‌ی خود (علیهم السلام) نقل کرده‌اند، این است که پیروان مذاهب شناخته شده‌ی اسلامی، همگی مسلمان بوده، خوردن ذبائح ایشان حلال، ازدواج با ایشان جایز، و تمامی احکام اسلامی در مورد ایشان جاری است. این فتوای علمای بزرگ شیعه در ایران و عراق و در رأس همه، فتوای رهبر معظم انقلاب و ولی فقیه امام سید علی خامنه‌ای و فقیه عظیم الشأن حضرت آیت الله سیستانی (أدام الله ظلهما) است که در مورد تعامل با اهل سنت، حکم نموده‌اند که می‌بایست تعاملِ یک برادرِ مسلمان با برادر مسلمانِ خود باشد و نیز به وجوب اتحاد کلمه مسلمانان از تمامی فرق و مذاهب، در رویارویی با چالش های بزرگ زمانه حکم نموده‌اند. شیعیان در اقصی نقاط سرزمین‌های اسلامی، همواره با دیگر برادران مسلمان خود با محبت، مودّت، تعامل، عطوفت و برادری زندگی نموده و این عادت، از قرن‌های آغازین اسلامی تا امروز، در میان ایشان جریان داشته است. دوم: جنایتی که این شخص از طریق بدعت‌ها و دروغ‌هایش مرتکب شده، ثابت می‌‎کند که او فاسق و بدعت‌گذار و دجّال بوده و در نتیجه بر تمامی مسلمانان لازم است از او برائت جسته و با او معامله‌ی فاسقان بدعت‌گذار نمایند. همکاری، معرفی، تأیید و حمایت از او به هر نحوی حرام بوده، و هر کس به این کار دست بزند، مجرم بوده و مشمول انتقام خداوند متعال است که فرمود: (إنّا مِن المُجرِمِینَ مُنتَقِمُونَ). سوم: تمامی شواهد و قراین دال بر آن است که وی، در دام سازمان‌های اطلاعاتی استکبار جهانی و سه‌گانه‌ی طغیانگر وهابی ـ صهیونیستی ـ غربی گرفتار آمده است. محوری که هیچ دغدغه‌ای جز افروختن آتش فتنه بین مسلمانان و جنگ‌افروزی و تفرقه‌افکنی بین فرق اسلامی و کشاندن آن‌ها به جنگ و برادرکشی ندارد. به ویژه در شرایطی که حملات علیه مسلمانان و مقدسات ایشان روزافزون، و توطئه‌ها گسترش و عظمت یافته است. علی الخصوص، توطئه‌ی فراموشی مسئله‌ی فلسطین و عادی‌سازی روابط با صهیونیست‌ها که دشمن خدا و رسول او هستند. بنابراین بر جوانان مؤمن واجب است در راه یاری خدا و رسول و ائمه اهل بیت (علیهم صلوات الله)، لباس علم از این شخص فاسق فروافکنده و حرمتی برای وی قائل نشده و او را از این جایگاه عزل نمایند. والسلام علی عباد الله الصالحین دوم ربیع الاول ۱۴۴۲ هجری قمری محسن اراکی https://hawzahnews.com/x9RT3
پژوهش های اصولی
#ولایت #همرزمان_حسین_علیه‌السلام #گفتار_چهارم #ادوار_امامت #دوره_سوم (دوره ایجاد تشکیلات پنهانی برای
(دوره ایجاد تشکیلات پنهانی برای قیام) 💠 در این دوره، امام مجتبی علیه السلام، با ایجاد تشکیلات پنهانی، کارخانه انسان سازی عظیمی به وجود آورد. 🔆 رهبر معظم انقلاب (مدّ ظلّه العالی) درباره کارخانه انسان سازی این دوره می فرمایند: 🖋 باری، امام حسن علیه السلام شروع کرد و جالب هم شروع کرد و افراد را ساخت؛ همان کسانی که در جبهه بندی میان امام مجتبی علیه السلام و معاویه تاب تحمل نیاورده بودند، و نتوانسته بودند یک جمعیت پر شور قابل اطمینانی را برای امام حسن علیه السلام درست کنند، این قدر این ها فرق کردند که ده سال بعد، دوازده سال بعد، تک تک در برابر معاویه بلند شدند و ماجرای حجر بن عدی و یاران حجر بن عدی را می دانید _ که حجر بن عدی یک نفر نبود و تنها نمرد و تنها بلند نشد [بلکه] عده ای بودند _ و رشید هجری و عمرو بن الحمق را و زن عمرو بن الحمق را و بسیاری دیگر را که در کوه ها و بر سر قله ها و در غارها و در راه ها و در زندان ها جنگیدند و به دست دژخیمان معاویه کشته شدند. این ها همه فرآورده های کارخانه آدم سازی امام حسن علیه السلام هستند. و نفر آخرشان کیست؟ می شناسید نفر آخر را؟ آخرین نفری که امام حسن علیه السلام مثل گلوله ای منفجر کرد و از آن ترکش الهی، تیری بیرون انداخت و به سینه دشمن زد را می شناسید؟ نفر آخر برادرش حسین بن علی علیه السلام است؛ یعنی قهرمان کربلا. 📚 همرزمان حسین (علیه السلام)،گفتار چهارم، صفحه ۱۳۲. @Maaref_Enghelab_Eslami 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
پژوهش های اصولی
#کتاب1(خون دلی که لعل شد ۸۳) #فصل_هشتم(قلعه سرخ ۱۹) #استوار_زمانی (بخش دوم) دو پتو به من دادند. من
(خون دلی که لعل شد 84) (قلعه سرخ 20) (بخش اول) به قرآن پناه بردم و با صدای بلند به قرآن خواندن پرداختم. در تلاوت من نشانه ای از لهجه فارسی نیست این شبهه را القا میکند که یک عرب درحال تلاوت است. همانطور که مشغول تلاوت بودم، دیدم فردی پوشش سوراخ کوچک در را پس زده و به من مینگرد. رفت و یکی دیگر آمد، و باز همینطور یکی دیگر. من گمان میکردم این افرادی که جلوی سوراخ در می آیند و میروند، از نگهبانان هستند؛ اما زمانی فهمیدم نگهبان نیستند که یکی از آنها با لهجه عربی مخصوص خوزستانی ها با من حرف زد. متوجه نشدم چه میگوید، و پاسخش را هم ندادم. یکی دیگر آمد و به عربی پرسید: تو اهوازی هستی؟ گفتم: نه، من مشهدی هستم. آنها رفتند و دیگر هم برنگشتند. بعدا فهمیدم آنها از تشکیلاتی بودند که «جبهه ی آزادی بخش عرب» نامیده میشد. ابتدا جمال عبدالناصر از آن جبهه حمایت میکرد، بعد بعثی های عراق آن را زیر چتر حمایت خود گرفتند و از آن برای رویارویی با انقلاب اسلامی استفاده کردند. در افتادن اینها با انقلابی که رژیم ضد عربی و ضد اسلامی شاه را برانداخته بود، شگفت آور است.البته باید توجه داشت که عربهای خوزستان متدین و دوست دار خاندان پیامبرند. من این تدین را در خوزستانی هایی که پیش از انقلاب با آنها آشنا شدم، دیدم، و پس از انقلاب نیز تدین آنها را بیشتر لمس کردم؛ بویژه پس از شروع جنگ تحمیلی که خوزستانی ها_زن و مرد_ برای دفاع از میهن اسلامی در برابر تجاوز رژیم بعثی، قهرمانانه ایستادگی کردند و بعثی هارا که به همکاری مردم خوزستان امید داشتند، نا امید کردند. 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
پژوهش های اصولی
#ولایت #همرزمان_حسین_علیه‌السلام #گفتار_چهارم #ادوار_امامت #دوره_سوم (دوره ایجاد تشکیلات پنهانی برای
(دوره ایجاد تشکیلات پنهانی برای قیام) 💠 حماسه عاشورا به عنوان مهم ترین حماسه تاریخ بشریت، همیشه از جهات گوناگون، مورد توجه اندیشمندان اسلامی بوده است. یکی از این جهات این است که قهرمان اصلی این حماسه، چه کسی است؟ 🔆 رهبر معظم انقلاب (مدّ ظلّه العالی) این باره می فرمایند: 🖋 شیخ آل یاسین یا سید شرف الدین، در مقدمه این کتاب می گوید امام حسن علیه السلام مثل آن سرداری که سربازان خود را یکی یکی فرا می خواند و مسئولیت هر کدام را به آن ها محول می کند، دانه دانه مسئولیت ها را به زبان بی زبانی، با زبان قرآن و با زبان تاریخ به یارانش حالی کرد. و در آخر حسین بن علی علیه السلام را مورد اشاره قرار داد و گفت: "لا یوم کیومک یا ابا عبدالله"؛ مسئولیت تو از همه سنگین تر است و کار بزرگ و کار آخر را تو باید انجام بدهی، و حسین علیه السلام انجام داد. اینجاست که به نظر شیخ آل یاسین و به نظر سید شرف الدین، قهرمان اول کربلا امام مجتبی علیه السلام است و قهرمان دوم امام حسین بن علی علیه السلام است؛ او بود که صحنه کربلا را درست کرد. 📚 همرزمان حسین (علیه السلام)، گفتار چهارم، صفحه ۱۳۳. @Maaref_Enghelab_Eslami 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
💠 حضرت امام خمینی (رضوان الله تعالی علیه): «مطلب دیگری که کراراً عرض کرده ام، مسئلۀ تدریس و فقه است که هر چه می توانید‏‎ ‎‏آن را تقویت کنید. اسلام با فقه و احکام فقه باقی مانده است، باید عده ای کارها را انجام‏‎ ‎‏داده و عده ای هم مشغول بحث و درس بشوند. خداوند همۀ شما را حفظ و سلامت‏‎ ‎‏فرماید.‏» 📚 صحیفه امام: ج ۱۹ ص ۳۰۴ 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
منتخبی از مجموعۀ اسناد حَلَقات «انسان ۲۵۰ساله» 🔘 قطعۀ بیستم: منشور حکومت علوی؛ «قاطعیت و سازش‌ناپذیری» 🗒 سخنرانی در دیدار با اقشار مختلف مردم ۱۳۷۰/۱/۲۶ ۲۵۰ساله @sahba_nashr1
پژوهش های اصولی
#ولایت #همرزمان_حسین_علیه‌السلام #گفتار_چهارم #ادوار_امامت #دوره_سوم (دوره ایجاد تشکیلات پنهانی برای
(دوره‌ی مبارزه‌ی تشکیلاتی با قدرتها و گسترش اسلام حقیقی) 💠 بعد از آنکه واقعه‌ی عاشورا پیش آمد، حکومت اموی ابتدا خیلی سرمست بود، خوشحال بودند که قال کنده شد؛ همه‌جا تبلیغ کردند و گفتند که دشمنان حکومت، دشمنان قدرت یزید، سرکوب شدند و از بین رفتند؛ تصوّر خودشان هم این بود. از این زمان بود که دوره چهارم امامت، آغاز گردید. 🔆 رهبر معظم انقلاب (مدّ ظلّه العالی) این باره می فرمایند: ... ولی ناگهان دیدند که نه، اشتباه کرده‌اند. اوّلاً در بازماندگان دودمان نبوّت کسی مثل زینب هست که کوفه را در یک جا و دربار فاسد و پلید و وحشی یزید را در یک جای دیگر منقلب میکند. در بازماندگان کشتگان کربلا علیّ‌بن الحسین ‌(علیه‌السّلام) هست که در شام، در مرکز قدرت یزید و زیر گوش تخت حکومت یزید و بر روی همان منبری که یزید میرود و ادّعای جانشینی پیغمبر میکند و سر مردم را کلاه میگذارد، و بین مردم شامی که چهل سال است زیر یوغ این خاندان دارند زندگی میکنند و هیچ نمیفهمند، از اسلام هیچ نمیدانند، در میان این جمعیّت و در میان این حصار پولادین جهل که معاویه و قبل از او برادرش یزیدبن ابی‌سفیان به‌وجود آوردند و دنبالش را هم یزیدبن معاویه گرفته، و در میان تیغها و تیرها و نیزه‌ها و کلاه‌خودها و جوشنها و دلهای دژخیم سنگ‌تر از سنگ، امام سجّاد، یک آدم تنها، یک جوان داغدار، ظاهراً یک شکست‌خورده، بر منبر میرود و حقایق را میگوید و اولویّت خودش را برای همین مقام تثبیت میکند و اسلام را به یاد مردم می‌آورد و فضلیت‌ها را در ذهن مردم بیدار میکند. یزید اینها را دید، فهمید که اشتباه کرده است؛ ماجرای نبوّت ختم نشد، دنباله‌ی علی (علیه السلام) هنوز در دنیا هست؛ اینجا یزید این را احساس کرد، فهمید. 📚 همرزمان حسین علیه السلام، گفتار پنجم، صفحه ۱۳۷. @Maaref_Enghelab_Eslami 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
| سیره امام حسن عسکری (ع)؛ الگوی جوانان 🔰حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درباره‌ی امام حسن عسکری‌(علیه‌السلام) فرمودند: «این روزها متعلق به امام عسکری (سلام‌اللّه‌علیه) است، که میتواند الگوی همه‌ی مؤمنان، بخصوص جوانان باشد. این امامی که موافقان و مخالفان، همه، اعتراف کردند به فضل او، به علم او، به تقوای او، به طهارت او، به عصمت او، به شجاعت او در مقابل دشمنان، به صبر و استقامت او در برابر سختیها.» ۱۳۹۰/۱۲/۱۰ 📌باتوجه به اهمیتی که شناخت سیره و زمانه امام حسن عسکری (علیه‌السلام) دارد و در این باره کمتر سخن به میان آمده است، بخش فقه و معارف پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR در این یادداشت ظرفیت پنهان سیره و زمانه امام حسن عسکری(علیه‌السلام) در الگودهی به جوانان را بررسی کرده است. 🔗 مطالعه متن کامل یادداشت: http://farsi.khamenei.ir/others-note?id=43916 💻 @khamenei_maaref
🔰 همرزمان حسین علیه‌السلام | امام حسن عسکری و برادران امام... 🔻 آیت‌الله خامنه‌ای: «امام حسن عسکری(علیه‌السلام) حزب طرف‌دار خود را نزدیک خودش میداند و میفرماید که میان ما و شما خویشاوندی نزدیک است. یعنی قوم‌وخویش درجه‌ی یک هستیم، مثل پدر و فرزند، مثل برادر؛ و مؤمن برادر مؤمن است! یعنی ارتباط میان دو مؤمن، پیوند برادریِ پدر و مادری است، نه برادریِ ناتنی. مراد از مؤمن کیست؟ آن کس که دنبال راه امام عسکری(علیه‌السلام) است، این همان ارتباط مستحکم تشکیلاتی است میان امام و پیروانش.» 🔻بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در جلسات هیات انصارالحسین علیه‌السلام تهران در سال ۱۳۵۱؛ کتاب همرزمان حسین علیه‌السلام 🔻پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR به مناسبت فرارسیدن شهادت حضرت امام حسن عسکری علیه‌السلام، پوستر «امام حسن عسکری و برادران امام...» را منتشر می‌کند. 💻 @Khamenei_ir
پژوهش های اصولی
#ولایت #همرزمان_حسین_علیه‌السلام #گفتار_پنجم #ادوار_امامت #دوره_چهارم (دوره‌ی مبارزه‌ی تشکیلاتی با ق
💠دو اقدام ائمه (علیهم السلام) در دوره چهارم امامت: ۱. احیای مبانی فکری اسلام ۲. تشکیل و اداره یک حزب مذهبی_سیاسی مخفی براى آن روزى که امام صادق ‌(علیه‏ السّلام) بنا است شمشیر را به دست بگیرد و بیاید بیرون و در مقابل دستگاه قدرت، حرکت کند، یک عدّه سرباز مسلّحِ مجهّزِ فداکار دورش داشته باشد. (همرزمان حسین (علیه السلام)، گفتار ششم، صفحه ۱۵۰) @Maaref_Enghelab_Eslami 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
پژوهش های اصولی
#کتاب1(خون دلی که لعل شد 84) #فصل_هشتم(قلعه سرخ 20) #زندانیان_عرب_نزد_ساواک(بخش اول) به قرآن پناه ب
(خون دلی که لعل شد 85) (قلعه سرخ 21) (بخش دوم) خوزستانی ها در جریان جنگ تحمیلی، پیوند مکتبی خود را با دین و نظام اسلامی به اثبات رساندند. آنها قهرمانانه مقاومت کردند، کاروان در کاروان شهید دادند، و رنج و مصیبت آوارگی از شهرهای بمب باران شده را صبورانه و بخاطر رضای خداوند به جان خریدند. به همین جهت، آن گروه قومی گرای لائیک وابسته به بعثی ها، از همان آغاز انقلاب اسلامی به سرعت از توده های مردم خوزستان جدا و منزوی شدند و دیگر وجود قابل توجهی نداشتند. چند روز پس از بازداشتم، برای خروج از سلول و آمدن در راهرو، نسبت به من سخت گیری نکردند؛ لذا با این افراد آشنا شدم و آنها با من بسیار مانوس شدند، من هم با آنها انس گرفتم. همه ی آنها چون ایرانی بودند، فارسی میدانستند؛ اما من بخاطر علاقه ویژه ای که به زبان عربی دارم، با آنها به این زبان صحبت میکردم. در میان آنها مردی علاقه مند به ادبیات بود، با شعر آشنایی داشت و اشعار بسیاری حفظ بود؛ که من ابیات بسیاری از اشعاری را که از او شنیدم، بخاطر سپردم. این مرد«سید باقر نزاری» نام داشت. همچنین برادران عرب در زندان، گونه ای شعر عامیانه را _که «ابوذیه» مینامیدند_ میخواندند. در میانشان جوانی روشن فکر و باسواد، با لقب «آل ناصر الکعبی» بود که که قبلا درباره او سخن گفتم. سید باقر نزاری، همچنین مرد متعبدی بود. به خاطر دارم او هر روز زیارت عاشورا را باصدای بلند میخواند، بر اهل بیت صلوات میفرستاد و دشمنانشان را لعن میکرد؛ بعد همچنان در حال قرائت اذکار خود، در راهرو قدم میزد و راه می رفت. 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
💠 دست های نا پاک... 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
پژوهش های اصولی
#ولایت #همرزمان_حسین_علیه‌السلام #گفتار_ششم #دو_اقدام_ائمه_در_دوره_چهارم_امامت 💠دو اقدام ائمه (علیه
💠 مبارزه همه جانبه در دوره چهارم امامت 🖋 بر طبقِ بررسى بسیار دقیقى که ما در زندگى این هشت امام کردیم _یعنى از امام سجّاد، بعد تا امام باقر و امام صادق تا برسد به امام هادى و امام عسکرى (علیهم‌السّلام)_ دیدیم که این هشت امام در تمام طول مدّت عمر خود، با دستگاه‌هاى خلافت معاصرِ خود مشغول مبارزه بوده‌اند؛ نه فقط مبارزه‏ فکرى و منطقى، بلکه مبارزه‏ سیاسى و مبارزه‏ تبلیغاتى و حتّى در پاره‏ اى از موارد، مبارزه نظامى. (همرزمان حسین (علیه السلام)، گفتار ششم، صفحه ۱۷۳) @Maaref_Enghelab_Eslami 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
پژوهش های اصولی
#کتاب1(خون دلی که لعل شد 85) #فصل_هشتم(قلعه سرخ 21) #زندانیان_عرب_نزد_ساواک(بخش دوم) خوزستانی ها در
(خون دلی که لعل شد 86) (قلعه سرخ 22) (بخش سوم) در سلول مجاور من، یکی از اینها به نام«شیخ حنش» بود. کلمه ی «شیخ» جایگاه او را در میان قبیله اش مشخص میکرد. همسایه سمت دیگر من هم جوانی از این گروه بود که بین بیست تا سی سال داشت؛ نامش شیخ عیسی، و خوش قیافه و موقر بود. فهمیدم که او تنها پسر مادرش است و در قبیله اش برای خود جایگاهی دارد. یکی دیگر از آنها، «شیخ دهراب الکعبی» بود؛ او هم شیخ قبیله اش بود و مورد احترام دیگر افراد. به خاطر دارم که برادران خوزستانی در ساعات گردش در هوای آزاد، گاهی به شوخی، با هم زدو خورد میکردند و وقتی یکی از آنها به دهراب پناه میبرد، دیگر کسی به او نزدیک نمیشد. یکی دیگر از آنها نیز«عبد الزهرا بهشتی» بود که در سلول روبروی سلول من جای داشت. من از این زندان، خاطراتی با برادران خوزستانی دارم که برخی را ذکر میکنم: من با «آل ناصر کعبی» جلساتی خصوصی داشتم. دیدم این مرد از بقیه متمایز است و همه او را احترام میکنند. وقتی از برابر اعضای تشکیلات میگذشت، به احترام او برمیخاستند. در شوخی ها و بگو بخند ها وبازی ها و سرگرمی های دوستانش شرکت نمیکرد، بلکه با آرامش و وقار_و نه با تکبر و برخورد تحقیر آمیز_ از آنها کنار میکشید و جدا میماند. جلسات من با او، با مکالمه ی زبان عربی، انگلیسی و ترکی آغاز شد.در این بین_ همچنانکه گفتم_ درسهایی در زمینه ی قواعد زبان عربی هم بود. بعد بحث ما به مشکلات اسلام در عصر حاضر، و سلطه ی طاقوت ها کشیده شد. سپس دامنه ی آن بحثها گسترده تر شد و موضوع ارتباطات تشکیلاتی را با او مطرح کردم. او از این مطلب استقبال کرد و آن را به فال نیک گرفت. البته رابطه ما تا حد طرح این موضوع پیشرفت نکرده بود، و ورود به این امر از طرف او و من برخلاف احتیاط بود. 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
121 (10.06.72) A.mp3
4.39M
💠 عنایات امام رضا علیه السلام و آثار و برکات زیارت عاشورا ✅ من اینها رو بگم، اخلاص شما و مراتب دوستی شما نسبت به ائمه فوق العاده میشه عزیز من!!! ✅ اعتقاد قلبی ندارین که حاجاتتون رو نمیدن ✅ زیارت عاشورا و قطع وبا ✅ زیارت عاشورا و نجات دختری که در زمان حکومت پهلوی خبیث دستگیر شده بود. ✅ زیارت عاشورا و روضه حضرت علی اصغر و شفای بیمار سرطانی، به عنایت امام رضا (علیهما السلام) ✅ شفای همسر آیت الله حق شناس به عنایت امام رضا علیه السلام 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
پژوهش های اصولی
#کتاب1(خون دلی که لعل شد 86) #فصل_هشتم(قلعه سرخ 22) #زندانیان_عرب_نزد_ساواک(بخش سوم) در سلول مجاور
(خون دلی که لعل شد 87) (قلعه سرخ 23) (بخش چهارم) پس از آزادی از زندان، در روزنامه ها خبر اعدام او و دهراب الکعبی و شیخ عیسی را خواندم، که تاثیر بسیار غم انگیزی بر من گذاشت. آل ناصر الکعبی لبریز از شخصیت و جوانمردی بود. از جمله ی حرفهای او که در خاطرم مانده، این عبارت است که خطاب به من میگفت: سیدنا! زن باید کاملا زن باشد؛ یعنی از هر جهت دارای ویژگی های زنانه باشد. این عبارت با توجه به معنایی که به خودی خود داشت و از زبان مردی با عقل و تبحر بیرون می آمد، در من تاثیر گذاشت. همسایه ام «شیخ حنش» نیز میان قبیله اش محترم بود. او با وقار و توسط القامه و شصت ساله بود. از جمله حرفهایش این را به یاد دارم که میگفت: من سه زن دارم! اخیرا یک زن چهارم هم گرفته ام!! که هنوز با او هم خانه نشده ام. تصمیم دارم اگر تا عید فطر آزاد نشوم، او را طلاق دهم تا معلقه نماند. البته او پیش از عید فطر آزاد شد. ضمنا یک روز از او معنای «حنش» را پرسیدم، ولی پاسخی نداد. سید باقر نزاری از من خواست که دیگر این سوال را از او نپرسم. با تعجب پرسیدم: چرا؟ گفت: چون «حنش» معنای خوبی ندارد. بیشتر تعجب کردم و علت نام گذاری را پرسیدم. گفت: مردم منطقه اعتقاد دارند که اگر پسر را با بدترین نامها نام گذاری کنند، زنده میماند و از حوادث روزگار جان سالم به در میبرد! این اعتقاد عجیبی است، اما عجیب تر اینکه برادران حنش همگی مرده اند و تنها او زنده مانده است! 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
پژوهش های اصولی
#اصول_فقه ۹۸ #مقاصد_شریعت ۱۶ #اقسام_مقاصد_شریعت ۱ 🖋 مقاصد شریعت را از جهات مختلفی تقسیم کرده اند که
۹۹ ۱۷ ۲ 🖋 مقاصد شریعت را از جهات مختلفی تقسیم کرده اند که برخی از اهم آن تقسیمات، عبارت است از: 💠 تقسیم دوم: مقاصد شریعت را می توان از حیث قوت ذاتی آن و تاثیر آن در جامعه و فرد، به اقسامی تقسیم نمود که اهم آن عبارت است از: ✅ ۱. ضروریات: اموری که قوام مصالح دنیوی و اخروی بدون آن ها امکان ندارد و نبود آن ها منجر به اختلال نظام در دنیا و خسران در آخرت خواهد شد. این امور عبارت است از: حفظ دین حفظ نفس حفظ نسل حفظ مال حفظ عقل. ✅ ۲. حاجیات: اموری که به آن ها برای رفع سختی و مشقت نوعیه، نیاز هست و نوع مکلفان بدون آن ها در عسر و حرج قرار می گیرند؛ اگر چه نبود آن ها موجب اختلال نظام اخروی و خسران اخروی نمی باشد. به عنوان مثال می توان از توسعه خیابان های باریک نام برد. ✅ ۳. تحسینیات: اموری که از مکارم اخلاق و محسنات محسوب می شوند و فقدان آن ها نه منجر به اختلال نظام و نه موجب عسر و حرج نخواهد شد. به عنوان نمونه می توان از حسن بودن لباس متعارف پوشیدن مرد ها نام برد؛ زیرا اگر چه لباس واجب بر مرد، مقدار مشخص و محدودی است، ولی خوب است که مرد ها نیز به حد و اندازه ای که متعارف است، لباس بپوشند. ادامه دارد... 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
فیلم محمد رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم را چند بار دیده ام. یکی از برترین سکانس های این فیلم، مربوط به شبی ست که ابوسفيان، جناب ابوطالب را به گفتگو دعوت می کند. دوران حصر و تحریم اقتصادی بنی هاشم در شعب ابی طالب است. پس از سه سال شرایط مسلمانان بسیار سخت شده. ابوسفیان ابتدا با تطمیع و سپس تهدید به جنگ سعی می کند ابوطالب را وادار به تسلیم و دست برداشتن از تبلیغ دین کند و اینکه دینشان را در دلشان نگه دارند. ابوطالب نگران و مغموم از تهدیدات ابوسفیان و اینکه عاقبت این تحریم چه می شود، نزد پیامبر صلی الله علیه و آله می آید تا نگرانی خود را با ایشان در میان بگذارد. ایشان در حال قرائت آیات سوره فیل هستند. آیاتی که یادآور می شود چگونه خداوند در عین نومیدی و خطر، لشکریان غیبی اش را برای یاری مؤمنان می فرستد. «آیا ندیدی که پروردگارت با اصحاب فیل چه کرد؟ آیا مکرشان را باطل نساخت؟...» سنت الهی همین است و دست یاری خداوند قدرتمند تر از دشمنان و نااهلان است. مؤمنان پاک نهاد این را خوب می دانند و هرگز در سختی و فشار و نزدیکی خطر، به یاری پروردگار را از دست نمی‌دهند. 🌹میلاد نبی اکرم صلی الله علیه و آله و سلم، پیامبر رحمت و اسوه امت، و میلاد فرزند گرامیشان رئیس مذهب تشیع بر شما گرامی باد.🌹 📝 http://eitaa.com/joinchat/3364487185Ca303041715
هدایت شده از KHAMENEI.IR
13990813_40515_128k.mp3
16.88M
🎙بشنوید | صوت کامل سخنرانی تلویزیونی رهبر انقلاب در سالروز ولادت پیامبر اعظم(ص) و امام صادق(ع). ۹۹/۸/۱۳ 💻 @Khamenei_ir
🔴 چرا برخی از انتخاب خوشحالند اگر پیروز شود؟ ✅ http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
پژوهش های اصولی
#اصول_فقه ۹۹ #مقاصد_شریعت ۱۷ #اقسام_مقاصد_شریعت ۲ 🖋 مقاصد شریعت را از جهات مختلفی تقسیم کرده اند که
۱۰۰ ۱۸ ۳ 🖋 مقاصد شریعت را از جهات مختلفی تقسیم کرده اند که برخی از اهم آن تقسیمات، عبارت است از: 💠 تقسیم سوم: مقاصد شریعت را می توان از حیث ملاحظه و عدم ملاحظه حظّ و بهره مکلف در آن، به دو قسم تقسیم نمود که عبارت است از: ✅ ۱. مقاصد اصلیه: اموری که حظّ و بهره مکلف در آن رعایت نشده است، بلکه از ضروریاتی است که در هر قوم و ملتی معتبر است و همیشه موجب مصلحت عمومی است و هیچ اختصاصی به حالت یا زمان خاصی ندارد. این قسم، نیز به دو قسم ذیل تقسیم می شود: الف: ضروریه عینیه؛ مانند حفظ دین، حفظ عقل و... . ب: ضروریه کفائیه؛ مانند قضاوت، فتوا دادن و ... . ✅ ۲. مقاصد تابعه: اموری که حظّ و بهره مکلف در آن رعایت شده است؛ مانند تمام اموری که با رعایت آن ها، مقتضیات فطری، شهوانی و نیاز های درونی انسان، برطرف می شود. حکمت این امور آن است که خالق حکیم انسان، می دانسته است که برای استمرار امور دنیوی و اخروی انسان، لازم است نیازهایی در درون او قرار داده شود تا خود او با سعی و تلاش، برای اشباع آن نیاز ها تلاش کند. به عنوان نمونه، نیاز جنسی را در درون او قرار داده است و ازدواج را نیز حلال نموده است تا نسل انسان، استمرار یابد و منقرض نشود. ادامه دارد... 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
پژوهش های اصولی
#کتاب1(خون دلی که لعل شد 86) #فصل_هشتم(قلعه سرخ 22) #زندانیان_عرب_نزد_ساواک(بخش سوم) در سلول مجاور
(خون دلی که لعل شد 87) (قلعه سرخ 23) (بخش چهارم) پس از آزادی از زندان، در روزنامه ها خبر اعدام او و دهراب الکعبی و شیخ عیسی را خواندم، که تاثیر بسیار غم انگیزی بر من گذاشت. آل ناصر الکعبی لبریز از شخصیت و جوانمردی بود. از جمله ی حرفهای او که در خاطرم مانده، این عبارت است که خطاب به من میگفت: سیدنا! زن باید کاملا زن باشد؛ یعنی از هر جهت دارای ویژگی های زنانه باشد. این عبارت با توجه به معنایی که به خودی خود داشت و از زبان مردی با عقل و تبحر بیرون می آمد، در من تاثیر گذاشت. همسایه ام «شیخ حنش» نیز میان قبیله اش محترم بود. او با وقار و توسط القامه و شصت ساله بود. از جمله حرفهایش این را به یاد دارم که میگفت: من سه زن دارم! اخیرا یک زن چهارم هم گرفته ام!! که هنوز با او هم خانه نشده ام. تصمیم دارم اگر تا عید فطر آزاد نشوم، او را طلاق دهم تا معلقه نماند. البته او پیش از عید فطر آزاد شد. ضمنا یک روز از او معنای «حنش» را پرسیدم، ولی پاسخی نداد. سید باقر نزاری از من خواست که دیگر این سوال را از او نپرسم. با تعجب پرسیدم: چرا؟ گفت: چون «حنش» معنای خوبی ندارد. بیشتر تعجب کردم و علت نام گذاری را پرسیدم. گفت: مردم منطقه اعتقاد دارند که اگر پسر را با بدترین نامها نام گذاری کنند، زنده میماند و از حوادث روزگار جان سالم به در میبرد! این اعتقاد عجیبی است، اما عجیب تر اینکه برادران حنش همگی مرده اند و تنها او زنده مانده است! 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945