⭕️اندر مصائب شکلگیری منسکی دیگر؛ این بار #ایام_مسلمیه | بخش اول
🗓وقتی مریدان شاه صفی الدین اردبیلی برای به دست آوردن قدرت میجنگیدند، استفاده از یک عقیده مذهبی همچون یک کنشیار (کاتالیست) برای آنان عمل کرد. ترکهای قزلباش که علیه آققویونلوها میجنگیدند، شیعه امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب بودند و استفاده از قطبیّت علی (ع) مستمسکی بود برای بهخطکردن سربازانی که در مسلک صوفیگری طیّ طریق میکردند.
⚜این مبارزات به سرکردگی اسماعیل که توانست اردبیل و تبریز را به تصرف درآورد و در مدت کوتاهی ایران را به صورت یکپارچه ذیل حکومت خود گنجاند. و مذهب رسمی ایران پس از آن #تشیع شد.
⏺«به قدرت رسیدن صفویان پس از آشوبهای متعددی که در ایران آن روز وجود داشت از طرفی نتیجه تلاشهای شاهان صفوی و سربازان و سرداران قزلباش بوده است و از دیگر سو مرهون حمایتها، تلاشها و فعالیتهای علمای شیعی آن دوران میباشد. اما کار به همین جا ختم نمیگردد و علمای آن دوران خواست خود و درخواست شاهان صفوی به کمک دربار آمده و در شکلدهی به ساختار دیوانسالاری و حمایت از مردم و شریعت نقش اصلی را ایفا کردهاند» (بوذرینژاد و ایرانپور، 1401الف: 3).
💢«در زمان صفویه پس از آن که با تلاشهای شاه اسماعیل و شاهطهماسب و مساعدتهای محقق کرکی و شاگردان او دولت صفویه تشکیل و تثبیت شد، نوبت به شاهعباس رسید. در این زمان و بهخاطر اقتضائات خاص دوران وی برخی از علما با دربار در تعامل بودند، اما این به معنای تأیید تمامی احوالات و تصمیمگیریهای شاهعباس نبود و همواره مخالفتهای علما با امور مخالف با شریعت وجود داشت» (بوذرینژاد و ایرانپور، 1401ب: 52).
منابع:
1. بوذرینژاد، یحیی و حسین ایرانپور (1401الف)، «اعتبارسنجی فرضیات تأثیر منفی نهاد دین در زوال صفویه»، پژوهشهای علوم تاریخی، دورهی 14، شمارهی 1، صص: 15-1.
2. بوذرینژاد، یحیی و حسین ایرانپور (1401ب)، «پیامدهای سیاسی و اجتماعی اخباریگری در دورهی صفوی»، پژوهشهای ایرانشناسی، دورهی 12، شمارهی 1، صص: 66-45.
✍🏻حسین ایرانپور
#سرگشته
https://eitaa.com/Hossein_iranpour
⭕️اندر مصائب شکلگیری منسکی دیگر؛ این بار #ایام_مسلمیه | بخش دوم
🔒پس از مدتی در درون حرکت علمی نهاد علمی شیعیان جریانی به نام #اخباریگری شروع شد. «در زمان رشد چشمگیر و بیش از انتظار اخباریگری، مردم ایران به تازگی به مذهب تشیع گرویده بودند. در این حالت، مجتهدان در تلاش بودند تا مردم را بر اساس اجتهادات و فتاوی هدایت کنند و به مسیر درست و ولایتالله رهنما باشند.
در جانب دیگر ماجرا، جریان اخباریگری با تخطئۀ عقل انسانی سخنانی دربارۀ تکیه به عقول معصومان مطرح ساختند و مردمی که تازه شیعه شده بودند و محبت اهلبیت را در دل داشتند، به سمتوسوی تعطیلی عقل خود و مجتهد کشاندند و سعی در قبولاندن اخباریگری به کل اجتماع کردند و تا حدودی هم موفق شدند. بدین صورت این جریان، هم جنبۀ سیاسی پیدا کرد و هم جنبۀ اجتماعی، و همین مسئله باعث شد در زمان بسیار اندکی، این جریان به نحوی گسترش یابد که تا حدود دویست سال بر حوزههای علمیه و جامعۀ شیعی ایران چنبره داشت و سبب اتفاقات عدیدهای شد» (بوذرینژاد و ایرانپور، 1401: 54).
✂️«ظاهر گرایی و بی اعتنایی به علوم عقلی منجلابی است که اگر گریبانگیر جامعهای شود، بازار هر گونه خرافهپرستی داغ و رواج اعتقادات بی اساس را تند میکند. در زمان صفویه، خرافاتی نه تنها در میان مسلمین بلکه در میان هندوها و ارمنیهای ایران پدید آمد (تاورنیه، 1336: 445؛ دلاواله، 1380: 74). در این دوره در میان مسلمین نیز برخی از شیوههای عزاداری شکل و طرح تازهای به خود گرفت. از همه مهمتر شیوههای عزاداری برای سیدالشهدا (علیه السلام) است که در این دوره دچار دگردیسی عجیبی شد.
شیوههای غیر معمولی همانند #قمهزنی از این دوره است که بدعتگذاری میشود و عزاداری ابا عبدالله الحسین ( علیه السلام) را به انحراف میکشاند (آژند 1358: 444-441). این نکته را نیز باید در نظر داشت که از این زمان است که به عزاداری ابا عبدالله «روضه خوانی» اطلاق شده و بسیاری از نقلهای ضعیف و بیاساس به مقاتل حضرت وارد میشود و سرمنشأ بسیاری از انحرافات بعدی میگردد. علاوه بر شیوههای غیرمعمولی که در میان عزاداریها شکل گرفته است، برگزاری مراسم و آیینهایی همانند «عمر کشان» و «عیدالزهرا» که به نوعی وهن دین محسوب میشود نیز ریشه در همین تاریخ دارد (کارری، 1348: 126)» (بوذرینژاد و ایرانپور، 1401: 64-63).
منابع:
1. آژند، یعقوب (1358)، نمایش در عصر صفوی، تهران: فرهنگستان هنر.
2. بوذرینژاد، یحیی و حسین ایرانپور (1401)، «پیامدهای سیاسی و اجتماعی اخباریگری در دورهی صفوی»، پژوهشهای ایرانشناسی، دورهی 12، شمارهی 1، صص: 66-45.
4. تاورنیه، ژان (1336)، سفرنامه تاورنیه، ترجمهی ابوتراب نوری، اصفهان: سنائی.
5. دلاواله، پیترو (1380)، سفرنامه پیترو دلاواله، ترجمهی محمود بهفروزی، تهران: قطره.
6. کارری، جملی (1348)، سفرنامه کارری، ترجمهی عباس نخجوانی و عبدالعلی کارنگ، تبریز: اداره کل فرهنگ و هنر آذربایجان شرقی.
✍🏻حسین ایرانپور
#سرگشته
https://eitaa.com/Hossein_iranpour
⭕️اندر مصائب شکلگیری منسکی دیگر؛ این بار #ایام_مسلمیه | بخش سوم
🔻این رویکرد در دوره #قاجار پیگیری شد و به مجالس عزاداری بدون حد و مرز و زیارترفتنهای خارج از شماره منتهی شد که یادداشت دیگری را میطلبد.
🔸قبل از انقلاب اسلامی در ایران جریاناتی همانند #انجمن_حجتیه در صدد ایجاد مناسکهایی همانند قرائت #دعای_ندبه و جشنهای #نیمه_شعبان در ضریب کشوری و پرحجم بودند و تا حدود زیادی هم موفق عمل کردند.
💢پس از انقلاب اسلامی تلاش برخی از متدینین احیای برخی از سنتهای دورههای گذشته است و در برخی موارد عبور از آنان هدف شده است. #دهه_محرم قرنها است توسط شیعیان گرامی داشته و در آن عزاداری میشود، اما پس از انقلاب اسلامی دهههایی همانند #فاطمیه ، #محسنیه ، #کرامت ، #ولایت و اخیرا #غدیریه و #ملسمیه باب شده است.
⭕️راقم این سطور کاری با وجه بدیعیّت و بدعت بودن یا نبودن این مناسک و وجوه فقهی آنها ندارد. تنها وجه اجتماعی این جریانات برای او مهم است. به راستی شرایط اجتماعی ایران از لحاظ چینش قومیتی مختلف و گرایشات جدید غیرمذهبی و رویکردهای #پست_مدرن جدید توان و تابآوری ایجاد این مناسک جدید را دارد؟
🖇پینوشت: در تاریخ 1403/03/26 جمعی از هیئات مذهبی سالروز شهادت جناب مسلم بن عقیل را در حرم مطهر حضرت معصومه در برنامهای با طول و تفصیل بسیار برگزار کردند و هنوز هم مراسماتی ذیل عنوان #ایام_مسلمیه در حال برگزاری است.
✍🏻حسین ایرانپور
#سرگشته
https://eitaa.com/Hossein_iranpour
⭕️اندر احوالات گفتمان #شتر_گاو_پلنگ
🟧روی صحبتم با گفتمان دکتر #پزشکیان است.
🔸او از جانب جبههی اصلاحات برای تصدی منصب ریاستجمهوری معرفی شد و از او انتظار میرفت در باب #آزادی سخن بگوید.
🔸مشاورانش وزرا و نزدیکان اعتدالیون هستند، کسانی که سالها میگفتند راه ما از اصلاحطلبان جدا است.
🔸او آیه و روایت میخواند، آیه و روایتی که رفیق شفیقش مهرعلیزاده، بخاطر عالم بودن به همان آیه و روایت #شهید_رئیسی را بیسواد میخواند.
🔸در ستادهایش چادری و بیحجاب حضور دارند.
🔸در جواب همه چیز میگوید کارشناس نیست. حتی در میزگرد اقتصادی در مورد وزارت بهداشت و تعیین موارد مربوط به پزشکان از او سوال شد و در کمال طنّازی گفت کارشناس نیست😳. پس تو چیستی ای مرد؟
🟦در میزگرد سیاسی وقتی دکتر #فؤاد_ایزدی داشت کولاک میکرد، او دست و پا میزد که نمودارهای #ظریف را بگیرد و نشان دهد.
🔹همان نمایش مضحک #روحانی و #جهانگیری در مناظرات سال 1396. و نمودارهایی که تا سال 2020 بودند.
🔹طبق گفته آنتونی بلینکن بیشترین تحریم های نفتی در دولت بایدن انجام شد اما ایرانیها مصمم به فروش نفت هستند. حال آیا پیچ را بایدن شُل کرده است؟
🟨به نظر میرسد گفتمان دکتر #پزشکیان -اگر بتوان آن را گفتمان خواند- بیشتر یک #شتر_گاو_پلنگ است و چنگ زدن به صندلی قدرت تا راه برای نجات ایران...
💢به نمودارهای واقعی مؤسسه #شناخت در مورد آمار #تورم و #رشد_اقتصادی توجه کنید. #شهید_رئیسی تازه داشت #تورم دوستان، یاران و همراهان همیشگی جناب #ظریف را میخواباند.
#دروغ_نگوییم
✍🏻حسین ایرانپور
#سرگشته
https://eitaa.com/Hossein_iranpour
*▀▄█▌ اصلاحاتچی عصبانی*
دکتر حامد حاجیحیدری؛ فقط ایدهای برای تأمل بیشتر
▬ هر گاه، یک اصلاحاتچی عصبانی میبینم، یاد «صبوحی» میافتم...
▬ یادم هست نیکمرد زیباروی و خوشفکری به نام آقای صبوحی، ورودی ۱۳۷۳ دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، از جبهه و اسارت، بدون فک پایین برگشته بود؛ از آنها بود که به قول ابراهیم حاتمیکیا، «تیپ رفته بودند و گردان برگشته بودند»، و پس از بازگشت، ...
▬ در همان اوان خیز اصلاحات، در سال ۱۳۷۵، دریافته بودند که گویا، جوانی و سلامت خود را برای «رهایی» برخی دختران و پسران در برقراری روابط ناسالم گذاشتهاند، لااقل مطابق «قرائت»ی که کارگزاران و اصلاحاتیان از حجاب و اخلاق و قواعد حکمرانی ولنگار مردمسالار، به نام «سروش» عرضه میکردند. آن موقع هم، اصلاحاتیان، با چنگ انداختن به حکم قرآنی «حجاب»، قصد داشتند به حیات سیاسی نفاقآلود و دروغین خویش، تنفسی مصنوعی ببخشند ... خلاصه، حس بدی برای امثال آقای «صبوحی» بود؛ از دست رفتن جوانی و سلامت و ... فقط به قیمت «رهایی» برخی دختران و پسران... همین؟! آنها تیپ رفته بودند و گردان برگشته بودند، و پیکر خونین برادران خود را در آغوش خویش برگردانده بودند، و حالا میدیدند که آرمانها به قیمت بقای یک جریان سیاسی عمیقاً نفاقآلود حراج شدهاند... و در گرماگرم اولین «فتنه» کلاسیک پس از انقلاب در سال ۱۳۷۸، هیچ چیز، به خوبی فیلم «آژانس شیشهای» وضع و حال امثال آقای صبوحی را آشکار نمیکرد ...
▬ و در آن وضع،...
▬ اصلاحاتچیها امثال «صبوحی» را به «آرامش» و «رفتار مدنی» دعوت میکردند...
▬ «صبوحی»، جوانی و سلامت خودشان و از آن مهمتر، دوستان و همرزمان خود را از دست داده بودند و پس از بازگشت از جبهه، همه آنچه برای آن جنگیده بودند را در حال چپاول اصلاحاتچیها میدیدند، و مدام به «آرامش» و «رفتار مدنی» دعوت میشدند...
▬ حالا، یک «اصلاحاتچی» پیدا شده که نه فوج فوج پیکر بیجان برادرانش را به دست خود برگردانده، نه فک پایین خود را از دست داده، ... بلکه حداکثر «از دانشگاه اخراج شده» و این اخراج هم برایش بدجوری نون کرده و سر و شکلش مطلقاً به بیکارهای بیپول و فلکزده نمیخورد و از قرار معلوم خون دلار به زیر پوستش خزیده و خوب آب و رنگی به صورت دارد...
▬ خلاصه...، روزگار چرخید و چرخید، تا کسانی که روزی انقلابیهای مظلوم و مقتدر را متهم به رفتار غیرمدنی میکردند، به غیرمدنیترین رفتارها آلوده شوند؛
▬ معجزه الهی را ببینید که انقلابیهای مظلوم و مقتدر که حاصل هزاران خون مقدس را در خطر میدیدند، و با خون دل، تاب از کف داده بودند ولی به «آرامش» و رفتار «مدنی» دعوت میشدند، امروز را دیدند که این «مدنی»های پیشین، اینچنین «غیرمدنی» هستند و «غیرمدنی» بودن خود را فریاد میزنند...
هو العلیم
www.PhiloSociology.com
✍🏻دکتر حامد حاجی حیدری؛ عضو هيئت علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران
#سرگشته
https://eitaa.com/Hossein_iranpour
24.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️آیتالله میرباقری در برنامه جریان:
🔰تفسیر آیات مورد استناد #محمدجواد_ظریف برای صلح و برقراری عهد با کسانی که عهد خود را مرتبا نقض میکنند!
#سرگشته
https://eitaa.com/Hossein_iranpour
6.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️فرق میکند چه کسی #رئیس_جمهور باشد.
🔰آری جناب #ظریف! فرق میکند بر کرسی #ریاست_جمهوری تکیه بزند. فرق میکند همانند پرزیدنت #روحانی بر صندلیاش تکیه بزند و زخم بستر بگیرد یا همانند #شهید_خدمت خود را وقف مردم کند.
🔰آری جناب #ظریف! فرق میکند وزیر امور خارجهای امضای #جان_کری را تضمین بداند یا همچون #شهید_امیرعبداللهیان برای مردم مظلوم #غزه هستیاش را در میان بگذارد.
🔰آری جناب #ظریف! فرق میکند شما به دنبال #فتنه و #آشوب باشید و گلوی خود را #جر بدهید یا دنبال این نباشید! فرق میکند جردادن گلو را برای #گولزدن مردمِ از همهجا بیخبر خرج کنی یا برای حمایت از مظلومین جهان.
🔰آری جناب #ظریف! فرق میکند غربزدگانِ مدهوش غرب و تجملاتش در رأس قدرت باشند یا پرورشیافتگان مکتب #خمینی...
🔰آری جناب #ظریف! فرق میکند مغزهای خشک بیرگ و شیفتهی غرب راهی پاستور شوند یا متّکیان به قدرت روحافزای اسلام و مردم مقتدر #ایران!
✍🏻حسین ایرانپور
#سرگشته
https://eitaa.com/Hossein_iranpour
2.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 انتشار ویدئو سخنان محمدجواد ظریف در جلسه هیئت دولت ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ برای اولینبار
🔹این جلسه پیش از تشکیل کابینه جدید با حضور شهید رئیسی و مخبر برگزار شده است
🔹ظریف: با وجود گذشت ۵ ماه از درخواست، فقط برای ۵ میلیون واکسن از چین تأمین ارز شده است و برای درخواست مرحله دوم هم چینیها هیچ تعهدی ندادهاند.
🔹کاری که الان میتوانیم بکنیم این است که التماس چین را بکنیم تا به ما واکسن بدهد.
#سرگشته
https://eitaa.com/Hossein_iranpour
🔰به هنگام شهادت آیتالله رئیسی و همراهان ایشان این سوالات را مطرح کردم👇👇👇
هدایت شده از سرگشته | حسین ایرانپور
#تحلیل_اجتماعی
♨️آیا با شهادت آیتالله رئیسی شرایط خیلی تغییر خواهد کرد؟
⭕️حدود 2 میلیون خانواده (بخوانید حدود ۷ میلیون نفر) درگیر پروژههای مسکن هستند.
⭕️هزاران خانواده خودروهای خود را فروختهاند که خودروی ثبتنامی خود را تحویل بگیرند.
⭕️هزاران خانواده تنها درآمدشان یارانه است که از 45 هزار به 400 هزار افزایش یافت.
⭕️هزاران خانواده چشم شان به طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک بود.
⭕️صدها هزار کارگر با احیای واحدهای تولیدی امیدوار به دارابودن شرایط کار بودند و زندگی آنان به تحریمها گره زده نشد.
⭕️صدها دانشمند هستهای به کار و تخصص خود بازگشتند و ایران توانست با تکیه بر توان هستهای خود تهدید به تغییر دکترین هستهای خود کند.
⭕️دو میلیون فلسطینی در غزه پشتگرم به حمایت معنوی ایران بود.
⭕️صدها مدیر بیلیاقت برکنار شد که در کنارش امید میلیونها نفر از مردم بی پناه که کارشان در گرو آن بی لیاقت ها بود، زنده شد.
⭕️با رشد واحدهای صنعتی هزاران دانشجو به داشتن آینده متناسب با تخصص و تحصیلاتشان امیدوار شدند و مشغول به کار.
⭕️هزاران جوان نخبه در دستگاههای مختلف به کارگیری یا امیدوار به داشتن تأثیری در آینده کشور شدند.
⭕️میلیونها نفر از محرومین پس از سالهای متمادی خرسند از دیدار مقام عالیرتبه خود یعنی خادم (بخوانید رئیس) جمهور خود شدند.
⭕️میلیونها انسان از درد و رنجهای خود با مسؤولین عالیرتبه کشور سخن گفتند و هیچ کدام با جملاتی همانند «خودت بمال» مواجه نشدند.
⭕️یک انسان به نام رهبر نظام جمهوری اسلامی به پشتوانه مقام معتمد اجرایی خود به مسائل راهبردی کشور پرداخت و مجبور به نوشیدن «جام زهر» نبود.
🔰آیا پس از 50 روز تمامی این شرایط تغییر خواهد کرد؟ یا فردی اصلح جانشین فردی صالح خواهد شد؟
💢ان شاء الله به حکم آیه «مَا نَنْسَخْ مِنْ آيَةٍ أَوْ نُنْسِهَا نَأْتِ بِخَيْرٍ مِنْهَا أَوْ مِثْلِهَا ۗ أَلَمْ تَعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ» (بقره/106) امید میلیونها انسان ناامید نشود.
✍🏻حسین ایرانپور
#سرگشته
#تحلیل_اجتماعی
https://eitaa.com/Hossein_iranpour