هدایت شده از درسهای استاد شریفی
🔴 برنامه درسی استاد احمدحسین شریفی در سال تحصیلی ۱۴۰۱- ۱۴۰۲
به اطلاع همه علاقمندان به درسهای استاد شریفی میرساند، درسهای استاد در سال جاری به این صورت در کانال «درسهای استاد شریفی»👇👇👇
eitaa.com/ostad_sharifi
بارگذاری خواهد شد
🔷عناوین دروس:
✅ فلسفه سیاسی از افلاطون تا علامه مصباح؛ (روزهای یکشنبه، سهشنبه و پنجشنبه)
✅الفائق فی الاصول (روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه)
✅ درسهای اخلاق اجتماعی (روزهای چهارشنبه)
🆔eitaa.com/ostad_sharifi
💠 چهاردهمین شماره مجله خردورزی منتشر شد
🔸به همت مؤسسه فرهنگی ـ هنری شناخت چهاردهمین شماره مجله «خردورزی»، ویژهنامه «مذهب و جهان معاصر» در شهریورماه ۱۴۰۱ منتشر شد. این شماره از «خردورزی» به تبیین اندیشهها، مسائل، انگارهها، و چالشهای «مذهب و جهان معاصر» میپردازد.
📌 فایل مجله را اینجا دانلود کنید
#خردورزی #دین #مذهب
📍کانال مجله خردورزی:
@kheradvarzi_ir
#معرفی_نرمافزار
❇️مجموعه آثار استاد عبدالرسول عبودیت
📚متن 14 عنوان کتاب در 18 جلد از آثار استاد عبدالرسول عبودیت به زبان فارسی در موضوع فلسفه و حکمت اسلامی
ارائه کتابهایی همچون:
📙هستیشناسی
📘فلسفه مقدماتی
📗درآمدی بر فلسفه اسلامی
📕درآمدی به نظام حکمت صدرایی (3 جلد)
📒خطوط کلی حکمت متعالیه
📗حکمت صدرایی به روایت علامه طباطبایی
📙شرح نهایة الحکمه اثر آیتالله مصباح؛ تحقیق و نگارش از استاد عبودیت (3 جلد)
🔈دسترسی به دروس صوتی استاد عبدالرسول عبودیت در موضوع حکمت صدرایی
لینک خرید پستی نرمافزار
📤کانال فلسفه دین اسلامی
🆔 @islamic_philosophy_of_religion
🔴سخنی با لیبرالهای وطنی! (۱)
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔻یکی از «خطاهای بزرگ» علمی و تاریخی یکصد ساله اخیر در کشور ما این است که عدهای گمان میکنند فیلسوفان لیبرال و #فلسفه_سیاسی لیبرالی واقعاً مدافع آزاداندیشی و طرفدار «به رسمیت شناختن» علمی و عملی «مخالفان»اند! با تحقیق عرض میکنم هیچ شاهدی نه در «تاریخ لیبرالیسم» و نه در اندیشه و عمل «تئوریپردازان اصیل لیبرالیسم» و نه در «حکومتهای لیبرالی» برای چنین پنداری نمیتوان اقامه کرد.
🔻«دیکتاتوری علمی و عملی لیبرالیسم» و «حقکشیهای حکومتهای لیبرالی» آشکارتر از آن است که نیازی به اثبات داشته باشد. فیلسوفان و حاکمان لیبرال هرگز «اندیشه» و «دانش» و حتی «رفتار»ی را که خلاف آرمانها و ارزشهای اومانیستی و لیبرالیستی باشد برنتافته و برنمیتابند.
🔶ذکر مصادیق و شواهد این مدعا نیازمند «هفتاد من کاغذ» است.
✔️آیا این دولت فرانسه، مهد #لیبرالیسم، نیست که در سایه حمایت تمامعیار فیلسوفانش، نه تنها اجازه ورود «دختران و زنان محجبه» را به کلاسهای درس نمیدهد؛ بلکه آنان را از ابتداییترین حقوق شهروندی محروم میکند؟!و البته این همه خفقان و دیکتاتوری و ظلم آشکار را «به نام آزادی» و «به افتخار آزادی»! انجام میدهند!
✔️آیا این دولتهای لیبرال غربی نیستند که در سایه تئوریپردازیهای فیلسوفان لیبرال و حمایتهای «سلبرتیهای هنریشان» هرگونه جسارت و توهین را به مقدسات سایر ادیان از جمله «مقدسات اسلامی» تجویز میکنند و مورد حمایت قرار میدهند؟!
✔️آیا این دانشگاههای غربی نیستند که به هیچ کس (تأکید میکنم هیچ کس) اجازه تحقیق درباره «هولوکاست» و بررسی اسناد تاریخی آن را نمیدهند! (و الا به سرنوشت روژه گاروردی، فیلسوف و تاریخپژوه بزرگ فرانسوی، مبتلا خواهد شد. آن هم به نام آزادی و برای آزادی!)
✔️آیا این مراکز دانشگاهی و پژوهشی آمریکایی نیستند که حق حضور در دانشگاهها را از مدافعان «نظریه خلقت» و ناقدان جدی «تئوری تکامل» سلب میکنند؟!
🔹از مدعیان آزادی علمی و پژوهشی در دنیای غرب میپرسم:
جرم دکتر «ویلیام دمبسکی» چی بود که از دانشگاه اخراج شد؟ جز «مخالفت نظری» با «فرضیه تکامل» داروین؟! استادان و دانشمندان بزرگ دیگری مثل
جاناتن ولز (دکترای زیستشناسی مولکولی و سلولی و دکترای مطالعات دینی)؛ ریچارد ون استرن برگ (دکترای زیستشناسی نظری و تکامل مولکولی)؛ کارولین کروکر ( دکترای ایمونوفارماکولوژی) ؛ دیوید برلینسکی ( فوق دکترای ریاضی و زیستشناسی مولکولی)؛ گویلرمو گونزالس(دکترای نجوم)؛ پاول نلسون (دکترای فلسفه)؛ استفان مایر (دکترای تاریخ و فلسفه علم) و مایکل اگنور (دکترای پزشکی از دانشگاه کلمبیا) چه جرم و جنایتی مرتکب شده بودند که از دانشگاه اخراج شدند؟ آیا جز آن بود که اینان با مستندات علمی و ارائه تحقیقات کاملاً آکادمیک، نقدهایی جدی بر «فرضیه #تکامل» داروین وارد کردند و بعضاً دفاعهایی از «نظریه خلقت» بیان کردند؟!
🔻این یک حقیقت مستند و آشکار است که «لیبرالیسم» در لوای شعار فریبنده آزادی، بدترین خفقانها را اعمال کرده و میکند! هر اندیشه مخالفی را با بدترین شیوهها به لجن میکشاند! به تعبیر دقیق دکتر شوارتز (از دانشگاه کالیفرنیا) در آمریکا و حکومتهای لیبرالی:
«اگر اعتقاد به خدا داشته باشید و معتقد به نظم ذاتی در جهان باشید، و بر این باور باشید که این وظیفه علم است که برای پیجویی کردن و فهمیدن بهتر آن نظم تلاش کند، شما از حقوق اجتماعی محروم خواهید شد.»
#روشنفکری
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
📤کانال فلسفه دین اسلامی
🆔 @islamic_philosophy_of_religion
🔴سخنی با لیبرالهای وطنی! (۲)
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
علیرغم همه اندیشهورزیها و ادعاهای بزرگ و دهانپرکن، بنده هیچ فیلسوف و اندیشمند لیبرالی را در میان غربیان نمیشناسم که حقیقتاً و عملاً پایبند به لیبرالیسم بوده باشد.
بزرگ فیلسوفان لیبرال بریتانیایی در دوران معاصر ما «کارل #پوپر» بود، همو که کتاب بسیار مشهوری با عنوان «جامعه باز و دشمنان آن» دارد و همو که از خداوندان فلسفه سیاسی لیبرال و از بتهای فکری برخی از مدعیان #روشنفکری در ایران بود. آیا عضویت رسمی او در «انجمن سلطنتی» فلسفه بریتانیا را قبول کنیم یا دفاع او از «جامعه باز» و مبارزه با «مخالفان جامعه باز»ش را؟! چطور میتوان ادعای دموکراسیخواهی او را قبول کرد در حالی که به پاس خدمات بینظیرش به «دستگاه سلطنتی» و «حکومت موروثی» پادشاهی انگلستان از دست ملکه الیزابت دوم مفتخر به دریافت لقب «سِر/ Sir» و «مصاحب افتخاری» ملکه و «فیلسوف محبوب» «دستگاه پادشاهی» شد؟
خواسته من از مدافعان غرب و لیبرالهای وطنی این است که سادهلوحی را کنار بگذارید. قدری در اعماق افکار و اندیشههای مدافعان لیبرالیسم بیاندیشید! و قدری به رفتارهایی که به نام لیبرالیسم و تحت حمایت فیلسوفان لیبرال میشود بنگرید.
#روشنفکری
#لیبرالیسم
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
📤کانال فلسفه دین اسلامی
🆔 @islamic_philosophy_of_religion
🔴سخنی با لیبرالهای وطنی(۳)
🔶نژادپرستی لیبرالی
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔻تصور بسیاری از غربگرایان در کشور ما این است که در فلسفه و حقوق و اخلاق لیبرالی، احترام و کرامت آدمیان و حقوق بشر به معنای دقیق کلمه نه تنها تئوریزه شده است بلکه در مقام عمل نیز همه نظامهای لیبرالیستی چنین اموری را ارزش میدانند و به آنها پایبندند!
🔹در حالی که واقعیت هرگز چنین تصوری را تأیید نمیکند. محض نمونه به سخنان دو تن از مشهورترین اندیشمندان و معماران غرب مدرن در این مورد اشاره میکنم:
✔️#منتسکیو، از خداوندان غرب جدید و نظامهای سیاسی و حقوقی مدرن، در مشهورترین کتاب خود یعنی روح القوانين که از مهمترين و مؤثرترین کتابها در حوزة آزادي، حقوق طبيعي، برابري، تفکيک قوا و امثال آن است، هیچ حقی از حقوق انسانی را برای غیرسفیدپوستان قائل نیست! بلکه اساساً سیاهپوستان را انسان نمیداند!
در فصل پنجم از کتاب پانزدهم روح القوانین مینویسد:
«اين موجودات که يکسره به رنگ سياه هستند با چنان بيني پهن کمتر ميتوانند مورد ترحم قرار گيرند. من باور نميکنم خدا با شعوري که دارد اين موجود کريه را با آن موهاي وزوزي و لبهاي کلفت و بيني پهن به عنوان انسان خلق کرده باشد. ... اگر آنان را انسان بدانيم اين سوء ظن پديد ميآيد که پس ما دودمان مسيحي نيستيم.»
با توجه به چنین نگاهی بود که بردگی سیاهان را از حقوق سفیدپوستان میدانست و در توجیه بردهداری مینوشت: «اروپاييان پس از آنکه [بوميان آمريکايي] را ريشه کن ساختند ناچار بودند که آفريقاييها را به بردگي کشند تا بتوانند آن سرزمين پهناور را آماده سازند.» [همان]
✔️ديويد #هيوم، یکی دیگر از بزرگترین و مؤثرترین فیلسوفان غرب جدید، در کتاب به اصطلاح اخلاقی! خود به عنوان جستاری در باب اصول اخلاق (ص۴۲) ميگويد:
«موقعيت انسانها در ارتباط با جانوران، آشکارا به همين ترتيب است. اينکه جانوران چقدر از عقل برخوردارند، مطلبي است که روشن کردن آن را به ديگران وا ميگذاريم. برتري آشکار اروپاييهاي متمدن به سرخپوستان وحشي، ما را وسوسه ميکند آنها را نيز در همين وضعيت قلمداد کنيم، و ما را واميدارد در رفتار با آنها قيد عدالت و حتي انسانيت را کنار بگذاريم.»
#روشنفکری
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
📤کانال فلسفه دین اسلامی
🆔 @islamic_philosophy_of_religion
🔴سخنی با لیبرالهای وطنی(۴)
🔶پاردوکس «لیبرالیسم» و «دفاع از زنان»
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
يکي از بدترین پيامدهاي عملي ليبراليسم، هنجار شدن «بيبند و باري» و «بيحيايي عمومی» جوامع ليبرال بوده است.
«زاد و ولدهاي نامشروع»، «طلاق و زندگيهاي مجردي»، «صنعت پرنوگرافي» و درآمدهای نجومي ابرسرمایهداران دنياي فيلم و سينما از این صنعت؛ «رواج همجنسبازي»؛ «رواج روسپيگري»، «اصالت فرديت»، و «لذتگرايي لجامگسیخته» از جمله دیگر پیامدهای عملی لیبرالیسم بوده است. اموری که نه کرامتی برای زنان باقی گذاشته است و نه جایگاهی جز ابزارهای برای ارضای شهوتهای حیوانی عدهای از مردان و وسایلی برای کسب ثروت برای سرمایهداران.
لطفا به این آمارها و گزارشها که مربوط به سال ۲۰۱۲ است (و الان به مراتب بیشتر شده است) توجه کنید:
فقط در ایالات متحده آمریکا:
✔️در هر ساعت 78 زن و در هر روز 1872 زن و در هر سال بيش از 638 هزار زن مورد تجاوز به عنف قرار ميگيرند!
✔️بر اساس گزارش «سازمان مبارزه با خشونت»، در هر 9 ثانيه يک زن آمريکايي مورد ضرب و شتم قرار ميگيرد. و طبق برخي از گزارشهاي ديگر، روزانه بيش از 3 زن آمريکايي به دست شوهران خود کشته ميشوند.
✔️براساس گزارشي که «شبکة ملي بررسي تجاوز، آزار و زناي با محارم» در چند سال گذشته ارائه داد، قريب به 60 درصد از تجاوزات جنسي هرگز به پليس گزارش نميشود.
✔️براساس گزارشي ديگر سالانه حدود 20 هزار نفر براي بردگي جنسي به آمريکا قاچاق ميشوند. افزون بر اينها، تعداد زيادي نيز با مليت آمريکايي به بردگي جنسي گرفته ميشوند. از اين بردهها در تجاوزات دستهجمعي و رفتارهاي ساديسمگونة جنسي استفاده ميشود.
🔻آیا هیچ زن یا مرد خردمندی علاقمند به چنین سرنوشت و چنین سبکی از زندگی هست؟ مع الاسف قدرت رسانهای غرب و فرهنگ مهاجم لیبرالی اجازه تفکر و تأمل را به قربانیان خود نمیدهد!
#زن
#روشنفکری
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
📤کانال فلسفه دین اسلامی
🆔 @islamic_philosophy_of_religion
✅ #نشست_علمی
فلسفه حق در اندیشه علامه مصباح یزدی(ره)
👤 ارائهکننده: حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر محمدحسین طالبی
👤 ناقد اول: حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر مجتبی_مصباح
👤 ناقد دوم: حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر سیداحمد غفاری
👤 مدیر کرسی: حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر امینرضا عابدی نژاد
🗓 یکشنبه 22 آبان 1401 ⏰ 18.30
🏢قم، خیابان صدوقی، خیابان حضرت ابوالفضل، مؤسسه حکمت و فلسفه ایران
🌐 حضور مجازی👇
🌐 http://iki.ac.ir/live
🆔 https://eitaa.com/IHSAM_ir
📤کانال فلسفه دین اسلامی
🆔 @islamic_philosophy_of_religion
#نشست_علمی
موضوع:
آیا وجود خدا در قرآن اثبات شده است؟
🔰ارائه دهندگان: 🔹احسان کردی اردکانی(عضو هیئت علمی دانشگاه اردکان)
🔹احمد شه گلی(عضو هیئت علمی موسسه حکمت و فلسفه ایران)
🔹ناقد: دکتر محمد جواد فلاح( عضو هیئت علمی دانشگاه معارف اسلامی)
🔹دبیر علمی: روح الله سوری ( عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی)
⌚️زمان: شنبه 21 آبان ساعت 13
🔸حضوری و مجازی
آدرس (قم، بلوار شهید صدوقی، خیابان حضرت ابوالفضل (ع)، خ دانش، کوچه دانش 3، پلاک 71)
📌لینک کرسی 👇
🆔www.irip.ac.ir/u/136
📤کانال فلسفه دین اسلامی
🆔 @islamic_philosophy_of_religion
#نشست_علمی (کرسی علمی-ترویجی)
💠 بررسی تحلیلی نسبت نظریه تکامل با خداباوری و الحاد
👤ارائهدهنده:
حجتالاسلام دکتر امامی فر
👥ناقدان:
دکتر یوسف دانشور
دکتر علیرضا پسرکلو
⏰ زمان: دوشنبه ۱۴۰۱/۸/۲۳ ساعت ۱۰ صبح
🏢 مکان: دانشگاه اراک، پردیس سردشت
📤کانال فلسفه دین اسلامی
🆔 @islamic_philosophy_of_religion
#یادداشت معرفتشناسی ۱
🔰نسبت فلسفه دین و معرفتشناسی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
❓دو مسئله:
1️⃣آیا فلسفه دین ماهیتی معرفتشناختی دارد؟
2️⃣اگر خیر آیا ارتباطی میان این دو دانش برقرار است؟ چه ارتباطی؟
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
✅ پاسخ مسئله اول:
🔸#فلسفه_دین همان #معرفتشناسی یا معرفتشناسی مقید نیست، اگرچه برخی از مباحثش چنین خصلتی دارند. فلسفه دین همانطور که در تعریف آن گفته شد، تأمل عقلانی در مورد مهمترین #موضوعات_دینی است و بهخودی خود تداخلی با معرفتشناسی ندارد.
🔹ولی اگر برخی موضوعات دینی زمینهمعرفتشناختی داشته باشند، مانند مباحث «#زبان_دین»، «#عقل_و_دین» و «#علم_و_دین»، این موضوعات نیز خصلت معرفتشناختی مییابند.
🔸برخی موضوعات فلسفه دین نیز اساسا ماهیت معرفتشناختی ندارند، مانند «#براهین_اثبات_خدا»، «#صفات_خدا» و «#مسئله_شر». لذا این موضوعات خصلت معرفتشناختی پیدا نمیکنند، اگرچه حتما از مباحث معرفتشناختی متأثر میشوند.
🔹بنابراین خلاصه پاسخ مسئله اول این است که بخشی از فلسفه دین ماهیت معرفتشناختی دارد و بخشی ندارد ولی با آن در ارتباط است.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
✅ پاسخ مسئله دوم:
🔸تاثیر معرفتشناسی بر بخش اول فلسفه دین که ماهیت معرفتشناختی دارند، مشخص است. اما در مورد بخش دوم که ماهیت معرفتشناسی ندارد و در عین حال از آن متأثر است، نکات زیادی میتوان ذکر کرد؛ لکن اجمالا میدانیم که معرفتشناسی در هر علمی تأثیرگذار است.
🔹در یادداشتهای قبلی هم اشاره شد که یکی از اشکالات فلسفه دین رایج، پذیرش #واقعگرایی_انتقادی است که به نوعی #نسبیت میانجامد یا اساساً حق و باطل معرفتی برایش مهم تلقی نمیشود.
🔸در صورتی که فلسفه دین بر یک معرفتشناسی مستحکم تکیه داشته باشد، میتواند مهمترین مدعیات دینی را بررسی کرده و در مورد آنها داوری قطعی نماید.
ان شاء الله در یادداشتهای بعدی به مهمترین مباحث معرفتشناسی اشاره خواهیم کرد.
🖋#میرباباپور ۲۰ آبان ۱۴۰۱
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
#فلسفه_اسلامی #فلسفه #فلسفه_دین_اسلامی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📤کانال فلسفه دین اسلامی
🆔 @islamic_philosophy_of_religion
گروه فلسفه دین مجمع عالی حکمت برگزار میکند:
#نشست_علمی
کارکردگرایی دین از منظر علامه طباطبائی
ارائهدهنده:
دکتر احمد کریمی
زمان: ۲۴ آبان ساعت ۱۸:۳۰
به صورت مجازی
https://b2n.ir/f.din
📤کانال فلسفه دین اسلامی
🆔 @islamic_philosophy_of_religion
هدایت شده از پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
💢🔰
در آستانه #روز_جهانی_فلسفه،
گروه فلسفه و کلامپژوهشگاه حوزه و دانشگاه برگزار می نماید: نشست #بین_المللی: «نقش ملاصدرا در رشد عقلانیت اسلامی» با سخنرانی: 🔸پروفسور مولیادی کارتانکارا، استاد فلسفه و عرفان اسلامی دانشگاه اسلامی جاکارتا؛ 🔸دکتر محمد فتحعلیخانی، رئیس پژوهشکده علوم اسلامی پژوهشگاه؛ 🔸حجه الاسلام دکتر علی شیروانی، مدیر گروه فلسفه و کلام پژوهشگاه ؛ 🔸دکتر حسینعلی شیدانشید، هیئت علمی گروه فلسفه و کلام پژوهشگاه ؛ 🔸دکتر محمدهادی توکلی، هیئت علمی گروه فلسفه و کلام پژوهشگاه؛ زمان: 🗓چهارشنبه 25 آبانماه 1401، ساعت 9-12 🌐لینک برگزاری جلسه: https://vc.rihu.ac.ir/ch/meeting ...................... 🔻پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در ایتا: https://eitaa.com/rihu_ac_ir
📕#معرفی_کتاب
🔰کتاب «شیعه» شامل مجموعه مذاکرات و مکاتبات پروفسور #هانری_کربن با #علامه_سید_محمدحسین_طباطبایی در سال 1338 است.
📖مباحثات این دو متفکر در سه فصل کلی «مکتب تشیع»، «بیانات ائمه شیعه و اندیشه فلسفی» و «رسالت تشیع در دنیای امروز» تنظیم و تدوین شده است.
1️⃣ مهم ترین مباحث مطرح شده در فصل نخست به این شرح است: «شیعه چگونه به وجود آمد؟»، «نظرات مخالفین درباره پیدایش شیعه»، «معرفی واقعی شیعه و مذهب تشیع»، «روش شیعه در علوم»، «حدیث از نظر شیعه»، «موفقیت شیعه در پیشرفت دادن به علوم» و «اختلاف نظر علمی در میان شیعه».
2️⃣ «شناخت خدا»، «طرز تفکر فلسفی در بیانات پیشوایان شیعه»، «مساله قضا و قدر»، «مساله ولایت» و «ارتباط نبوت و ولایت» از مهم ترین مباحث طرح شده در فصل دوم کتاب است.
3️⃣ در نهایت «بشارت مذهب تشیع برای بشریت چیست؟»، «راه های ارشاد انسان»، «طریق ارشاد مولوی»، «طریق استدلال منطقی»، «نتایج مستقیم و غیر مستقیم اعتبار طریق تعقل در اسلام»، «مسیر خلافت پس از پیامبر»، «معادشناسی از نظر شیعه»، «پیدایش سیر معنوی و عرفان»، «منشا پیدایش سیر معنوی»، «ظهور روش معنوی و سیر و سلوک باطنی» و «دعوت اسلام به سوی حیات معنوی و نوید ظهور آن» نیز از مهم ترین مباحث طرح شده در فصل سوم و انتهایی کتاب است.
در این کتاب بسیاری از مباحث #فلسفه_دین مطرح شده و برای دانشپژوهان و اساتید این رشته بسیار مفید است.
📤کانال فلسفه دین اسلامی
🆔 @islamic_philosophy_of_religion
برای #دانلود_کتاب به پست بعدی مراجعه کنید👇👇👇
شیعه؛ مکاتبات هانری کربن با علامه طباطبایی - سید محمدحسین طباطبایی & هانری کربن.pdf
5.84M
#دانلود_کتاب
«شیعه»؛ مذاکرات و مکاتبات پروفسور #هانری_کربن با #علامه_سید_محمدحسین_طباطبایی
📤کانال فلسفه دین اسلامی
🆔 @islamic_philosophy_of_religion
هدایت شده از ساندویچ فلسفه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💎 هانری کُربَن وقتی آزادی علامه طباطبایی را دید فهمید او کجا و هایدگر کجا؟!
هانری کربن هنری که داشت این بود که فیلسوفی در جهان امروز نبود که او ندیده باشد؛ هایدگر، ژیلسون و امیلبریه را دیده بود و نزدشان درس خوانده بود.
👤 گفتگو با دکتر #غلامحسین_ابراهیمی_دینانی
📮 @Philosophy_Sandwich
1401.mp3
8.2M
⬅️ بیانات حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در سیزدهمین گردهمایی اساتید علوم عقلی
چهارشنبه 25 آبان 1401
📤کانال فلسفه دین اسلامی
🆔 @islamic_philosophy_of_religion
🔻آیتاللهالعظمی جوادی آملی:
❇️ اگر عقل از اسارت نفس درآمد، چشمه جوشان خواهد شد
◻️ قرآن از مردم خواسته قائم بالعقل باشند
◻️ اگر یک نفر عاقل باشد برای جامعه برکت دارد، اما اگر قائم به عقل باشد، برکات آن خیلی بیشتر است.
اگر جامعه قائم بالعقل شد، جامعه عاقل نه بیراهه می رود و نه راه کسی راه می بندد.
◻️ بسیاری از آیات قرآن پاسخ به شبهاتی هستند که مادّیون مطرح کردند و آن شبهات امروز نیز مطرح میشوند لذا ما باید به قرآن مسلط شویم تا بتوانیم آن شبهات را پاسخ دهیم.
◻️ علامه طباطبایی وقتی مشاهده کردند که در حوزه به فقه و اصول به خوبی پرداخته میشود اما تفسیر و فلسفه مهجور مانده، ایشان لازم دیدند تا به تفسیر و فلسفه نیز به خوبی پرداخته شود و همت خود را بر آن گذاشتند.
📤کانال فلسفه دین اسلامی
🆔 @islamic_philosophy_of_religion
کنگره بینالمللی علامه طباطبایی
#نشست_علمی
نقش علامه طباطبایی در رشد عقلانیت اسلامی
حجت الاسلام دکتر علی شیروانی
زمان: ۲۸ آبان، ساعت ۱۹:۳۰
به صورت مجازی
https://www.skyroom.online/ch/aq2aq2/jalaseh
📤کانال فلسفه دین اسلامی
🆔 @islamic_philosophy_of_religion
نشست فلسفه فرهنگ.mp3
21.01M
#نشست_علمی
🔰بررسی و نقد کتاب «چیستی و نحوه وجود فرهنگ» اثر استاد یزدانپناه
👥با حضور اساتید پارسانیا، رشاد و یزدانپناه
🔻#فرهنگ همیشه مهم ترین ساحت حیات جمعی در میان ساحات دیگر بوده است چرا که انسان در فرهنگ انسان میشود یا از انسانیت فاصله می گیرد.
🔻وضعیت فرهنگی این روزها نیز حاکی از اهمیت این موضوع است. اما برای سیاستگذاری و برنامه ریزی فرهنگی لازم است نکات غامض و پیچیده فرهنگ حل شود.
🔻تلاش استاد سید یدالله یزدان پناه در تألیف کتاب چیستی و نحوه وجود فرهنگ باعث شد ایشان و دو استاد گرانقدر دیگر یعنی استاد حمید پارسانیا و علی اکبر رشاد گرد هم آیند و در باب فرهنگ و این کتاب گفتگو کنند.
#فلسفه #فلسفه_دین #فلسفه_دین_اسلامی #فلسفه_فرهنگ #دین_و_فرهنگ #دین_و_تمدن
📤کانال فلسفه دین اسلامی
🆔 @islamic_philosophy_of_religion
#پاورپوینت های دروس ۱ تا ۴۰ کتاب #آموزش_فلسفه تالیف #علامه_مصباح در کانال قرار گرفته بود.👇
https://eitaa.com/Islamic_Philosophy_of_Religion/325
در ادامه پاورپوینت های دروس ۴۱ تا ۵۰ (بخش مجرد و مادی) نیز در اختیار دانشجویان، طلاب و اساتید قرار میگیرد.
👇👇👇
💢 برگزاری مراسم «روز جهانی فلسفه» با پیگیری مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و همکاری دانشگاه تهران
✨ با پیگیری دبیرخانه روز جهانی فلسفه در مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و همکاری خوب دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران، بزرگداشت روز جهانی فلسفه با عنوان «فلسفه و اخلاق اجتماعی»، در تاریخ سیام آبانماه ۱۴۰۱ در دانشگاه تهران برگزار میگردد.
🗓روز سهشنبه ۳۰ آبانماه ۱۴۰۱
⏰ساعت ۱۰ تا ۱۲
سخنرانان مراسم:
🔅دکتر حمیدرضا آیتاللهی، استاد دانشگاه علامه طباطبایی
🔅دکتر زینب برخورداری، دانشیار گروه کلام و فلسفه اسلامی دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران
🔅دکتر علی عسگری یزدی، دانشیار دانشکده معارف و اندیشه اسلامی دانشگاه تهران
🔅دکتر اسماعیل علیخانی، معاون پژوهشی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
🏘مکان برگزاری همایش: تالار شهید مدنی دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران
🆔 @irip_ir
پرسشی از استاد دکتر محمد فنائی اشکوری
سوال: کدام تاریخ فلسفه غرب را بخوانیم؟
برای مطالعه یا تدریس تاریخ فلسفه آیا تاریخ فلسفه کاپلستون بهتر است یا تاریخ فلسفه راتلج؟
پاسخ. هردو.
منظور از این پاسخ طنزگونه این است که خوب است هر دو مطالعه شوند. تاریخ فلسفه کاپلستون در 1964 و راتلج بین سالهای 1993 تا 1998 منتشر شد؛ یعنی حدود 30 سال پس از کاپلستون و همچنین هر قسمت آن توسط متخصص آن قسمت تالیف شده و از این جهت قطعا امتیاز دارد. اگر امر دائر باشد بین انتخاب یکی از این دو، راتلج رجحان دارد. اما معنای این سخن این نیست که با آمدن راتلج کاپلستون بی اعتبار شده یا همه قسمت های راتلج لزوما بهتر از کاپلستون است. شاهکار کاپلستون همچنان معتبر و خواندنی است.
@dreshkevari
📤کانال فلسفه دین اسلامی
🆔 @islamic_philosophy_of_religion
هدایت شده از مجتبی مصباح
نقش نیت در ارزش اخلاقی.pdf
782.7K
📝 #مقاله | نقش نیت در ارزش اخلاقی
تعریف و تحلیل نیت
تبیین دقیق تر رابطه نیت و فعل اختیاری
تاثیر نیت در کمال و نقض انسان
آیات و روایات مربوط به نقش نیت در ارزش اخلاقی
✏️ استاد #مجتبی_مصباح
📚 #فلسفه_اخلاق | #تخصصی
✅ @mojtabamesbah_ir
هدایت شده از ساندویچ فلسفه
نقش نیت در ارزش اخلاقی.mp3
27.87M
📿 نقش نیت در ارزش اخلاقی
تبیین دقیق تر رابطه نیت و فعل اختیاری
تاثیر نیت در کمال و نقض انسان
آیات و روایات مربوط به نقش نیت در ارزش اخلاقی
👤 استاد #مجتبی_مصباح
📚 #فلسفه_اخلاق | #تخصصی
📮 @Philosophy_sandwich