eitaa logo
فلسفه دین اسلامی
1.4هزار دنبال‌کننده
278 عکس
58 ویدیو
37 فایل
مدیریت محتوایی این کانال توسط حجت‌الاسلام دکتر سیدمصطفی میرباباپور انجام می‌شود. 🟦تلگرام https://t.me/Islamic_Philosophy_of_Religion 🟪اینستاگرام https://instagram.com/islamic_philosophy_of_religion?utm_medium=copy_link 🟩ارتباط با مدیر @IPR_Admin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از ساندویچ فلسفه
29.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🗂 | ابتکارات فلسفی علامه مصباح یزدی 2⃣ تقریر علامه مصباح از اصالت وجود 👤 استاد 📤 دانلود با کیفیت‌های مختلف 📚 | 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
هدایت شده از ساندویچ فلسفه
50.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🗂 | ابتکارات فلسفی علامه مصباح یزدی 3⃣ نوآوری‌های علامه مصباح در فلسفه اخلاق 👤 استاد 📤 دانلود با کیفیت‌های مختلف 📚 | 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
❇️مجمع عالی حکمت برگزار می‌کند: 🔰نشست تخصصی با موضوع: معجزه در حکمت متعالیه و امکان تبیین علمی آن ارائه دهنده: حجت‌الاسلام دکتر سیدمصطفی میرباباپور ⏰زمان: سه‌شنبه ۴ بهمن ۱۴۰۱، ساعت ۱۹ 🏣مکان: اتاق جلسات مجمع عالی حکمت لینک شرکت مجازی در جلسه https://b2n.ir/f.din ___________________ 📤کانال فلسفه دین اسلامی 🆔 @islamic_philosophy_of_religion
🍃 کتاب اثر علامه به همت استاد تحقیق و تنظیم شده و انتشارات دانشگاه تهران آن را منتشر کرده است. ▫️ ادامه _______________ 📤کانال فلسفه دین اسلامی 🆔 @islamic_philosophy_of_religion
معجزه و تبیین علمی.mp3
20.07M
نشست علمی: معجزه در حکمت متعالیه و امکان تبیین علمی آن ارائه توسط: حجت‌الاسلام دکتر سیدمصطفی میرباباپور ارائه شده در گروه فلسفه دین مجمع عالی حکمت اسلامی، ۴ بهمن ماه ۱۴۰۱ 📤کانال فلسفه دین اسلامی 🆔 @islamic_philosophy_of_religion در ذیل پاورپوینت این جلسه نیز تقدیم حضور می‌شود. 👇👇👇
هدایت شده از خبرگزاری ایکنا
🔰معجزه از نظر علامه طباطبایی امکان تبیین علمی ندارد 🔹حجت‌الاسلام میرباباپور، استاد فلسفه و حکمت حوزه علمیه: از نظر و اساساً حکمت متعالیه، معجزه تبیین علمی ندارد، زیرا منشأ آن قاهریت و قادریت خداوند شکست‌ناپذیر است؛ به عبارتی اگر معجزه واجد تبیین علمی بود، اعجاز آن از بین می‌رفت. 🔗 iqna.ir/00HH30 🆔 @iqnanews
💢 برگزاری همایش ملی «بنیادهای فلسفی علوم انسانی و اجتماعی (1)؛ مبانی انسان‌شناختی» 🔹به گزارش روابط عمومی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، همایش ملی «بنیادهای فلسفی علوم انسانی و اجتماعی (1)؛ مبانی انسان‌شناختی» با همکاری و حمایت ( پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی - مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی - پردیس البرز دانشگاه تهران ) در روزهای 25 و 26 بهمن‌ماه 1401 برگزار می شود. 📌محورهای این همایش عبارتند از: ◀️ چیستی و پیدایش انسان و نسبت آن با علوم انسانی ◀️ ویژگی‌های انسان و نسبت آن با علوم انسانی ◀️ سرنوشت انسان و نسبت آن با علوم انسانی 📚 فرهیختگان، پژوهشگران و علاقه‌مندان می توانند به صورت حضوری و مجازی در این همایش شرکت کنند . 🔅 برای شرکت کنندگان حضوری در همایش گواهی صادر می شود 🌐 لینک شرکت کنندگان مجازی https://www.irip.ac.ir/u/136 🏡محل برگزاری همایش : 25 بهمن ماه : نشانی تهران : خیابان نوفل لوشاتو، کوچه شهید آراکلیان، شماره ۴ 📞۰۲۱-۶۷۲۳۸۰۰۰ 26 بهمن ماه : قم، بلوار شهید صدوقی، خیابان حضرت ابوالفضل (ع)، خ دانش، کوچه دانش ۳، پلاک ۷۱ 📞۰۲۵-۳۲۹۴۱۲۵۱ 📤کانال فلسفه دین اسلامی 🆔 @islamic_philosophy_of_religion
بررسی انتقادی دیدگاه هراری درباره دین اسطوره‌ای و پیامدهای آن حجت الاسلام دکتر محمد عباسی سه‌شنبه، ۲ اسفند ۱۴۰۱ - ساعت ۱۹ لطفا با لینک زیر وارد جلسه شوید 👇👇 https://b2n.ir/f.din کانال فلسفه دین اسلامی @Islamic_Philosophy_of_Religion
کتاب «خداباوری و خداناباوری» از دکتر قاسم پورحسن و توسط نشر صراط منتشر شد این کتاب مشتمل بر پنج باب است که دو باب آن به بحث دین اختصاص دارد. همچنین به موضوعاتی چون «خدا در دوره مدرن» و «علم» و همه آثار کسانی که منتقد حضور خداوند و دین در جامعه بودند مانند ریچارد داوکینز یا استیون هاوکینگ پرداخته شده است. این کتاب با یک پرسش مهم شروع می‌شود؛ اینکه «آیا در دوره کنونی و در دوره علم، نیازی به خداوند و دین داریم یا نه؟». ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📬 کانال فلسفه دین اسلامی |ایتــــا | تلگرام | اینتساگرام | آپارات | یوتیوپ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
هدایت شده از مرکز تخصصی علم کلام
💢 کارگروه کلام جدید مرکز تخصصی علم کلام برگزار می کند: 🔵 طبیعت گرایی روش شناختی و رابطه علم و دین 🔴 ارائه دهنده: حجت الاسلام دکتر سیدمصطفی میرباباپور ✔️ مکان: پردیسان، موسسه آموزش عالی امام صادق علیه السلام، مدرس۶ ✔️ زمان: چهارشنبه، ۱۰ اسفند، بعد از نماز مغرب و عشا 📌کارگروه کلام جدید مرکز تخصصی علم کلام 🆔@modern_theology 🆔@kalamcenter
طبیعت‌گرایی روش‌شناختی ورابطه علم و دین.mp3
27.15M
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢 کارگروه کلام جدید موسسه امام صادق (ع) (مرکز تخصصی کلام) برگزار کرد: 💠 طبیعت‌گرایی روش‌شناختی و رابطه علم و دین 👤 حجت الاسلام دکتر سیدمصطفی میرباباپور 📆 تاریخ: چهارشنبه، ۱۰ اسفند ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📬 کانال فلسفه دین اسلامی |ایتــــا | تلگرام | اینتساگرام | آپارات | یوتیوپ .
طبیعت‌گرایی روش‌شناختی ورابطه علم و دین.pdf
265.1K
نشست علمی: 💠 طبیعت‌گرایی روش‌شناختی و رابطه علم و دین ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📬 کانال فلسفه دین اسلامی |ایتــــا | تلگرام | اینتساگرام | آپارات | یوتیوپ .
🎙 ضرورت آشنایی حوزویان با علوم جدید دکتر مهدی در پاسخ این سؤل « آیا در زمینه فلسفه علم، نظرات شما با دیگران که در حوزه علمیه یا جاهای دیگر کار می‌کنند، تفاوت دارد؟» بیان داشتند: من به یک حرف اساسی دارم و بارها هم به آن‌ها گفته‌ام. حوزویان باید را بیشتر فرا بگیرند. حتی بیست سال پیش من به مقام معظم رهبری پیشنهاد دادم پنج درصد از حوزویان بیایند و دکترای یا دکترای یا سایر علوم را کسب کنند. آن‌‌ها تا بر علوم مسلط نباشند، مسائل علوم را حس نمی‌کنند و اظهار نظرهای متقنی نمی‌توانند داشته باشند. باید علوم را یاد بگیرند، آن وقت می‌فهمند چقدر راحت می‌توانند جواب شبهات را بدهند. تجربه غرب چه بوده است؟ بگذارید مثالی بزنم. بهترین جواب‌ها به و را چه کسانی داده‌اند؟ یکی از بزرگ‌ترین کیهان‌شناسان زمان آقای پروفسور داده است. آقای پروفسور در دانشگاه کلمبیا داده است. آدم‌های تراز اول در علم جواب داده‌اند. چون آن‌ها در فیزیک تخصص دارند، با طرف مقابلشان زبان مشترک دارند و زبان همدیگر را می‌فهمند. آن‌ها می‌فهمند که طرف مقابل دارد یک فلسفه‌ای را به جای فیزیک می‌گذارد. اگر زبان مشترک نداشته باشید، نمی‌توانید آن‌ها را قانع کنید که بفهمند چیزی را که می‌گویند از فیزیک برنمی‌آید، بلکه از مفروضات فلسفی آن‌ها می آید. مصاحبه بطور کامل اینجا ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📬 کانال فلسفه دین اسلامی |ایتــــا | تلگرام | اینتساگرام | آپارات | یوتیوپ .
علوم شناختی و دین.mp3
34.97M
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💠 علوم شناختی و دین 👤 حجت‌الاسلام دکتر علیرضا قائمی‌نیا (عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و مدیر قطب فلسفه دین) 🔅توضیح اجمالی: ایشان در ابتدا به مباحث فلسفه ذهن و دانش‌های ناظر به شناخت ذهن می‌پردازد و هفت علم مرتبط را برمی‌شمرد. سپس علوم شناختی را توضیح می‌دهد و ارتباط آن را با مسائل دین بیان می‌کند. 📅 تاریخ: سه شنبه ۲ اسفند ۱۴۰۱ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📬 کانال فلسفه دین اسلامی |ایتــــا | تلگرام | اینتساگرام | آپارات | یوتیوپ .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴سلسله نشست های نسبت علم با الهیات و فلسفه 🔺نشست اول: بررسی نسبت مبانی فلسفی علم جدید با الهیات اسلامی 🎙با حضور: استاد‌ عبدالرسول‌ عبودیت دکتر‌‌ ابوالفضل‌ کیاشمشکی دکتر‌ امید اخوان‌ اشرفیه ✍️دبیرجلسه: دکتر سیدفخرالدین‌ طباطبایی 📅زمان: یکشنبه ۱۴۰۱/۱۲/۲۱ ⏰ساعت: ۱۹:۰۰ 🏢قم، چهار راه شهداء، ساختمان معاونت فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات، طبقه منفی1 💠مجری:کمیته مقابله با الحاد دفتر تبلیغات اسلامی با همکاری موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) و نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه ها و پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📬 کانال فلسفه دین اسلامی |ایتــــا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات | یوتیوپ
🔹 سلسله نشست های بررسی نقشه راه کلان حوزه هوش مصنوعی کشور ✅ با موضوع: ChatGPT فرصت ها و چالش 🎙 با حضور: حجت‌الاسلام دکتر مدیر قطب علمی فلسفه دین اسلامی پژوهشگاه 📅 پنجشنبه ۲۵ اسفند ماه۱۴۰۱، ساعت۱۴ 🏢 قم، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور 🆔 @iictchannel 📬 کانال فلسفه دین اسلامی |ایتــــا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات | یوتیوپ
🗨یاداشت قبلی معرفت‌شناسی ۳ 🔰 علم حضوری، راه‌حل شکاف عین و ذهن ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔹در نظام استاد مصباح کلید حل مسئله ، علم حضوری است. 🔸در ، خود واقع درک می‌شود و هیچ واسطه مفهومی میان عالم و معلوم وجود ندارد تا مسئله آن واسطه با واقعیت مطرح باشد. علم به خود‌ و نیز حالات و افعال خود از قبیل علوم حضوری هستند. 🔹همچنین بدون واسطه مفهوم دیگری درک می‌شوند و بنابراین علم به آنها نیز علم حضوری است. 🔸طبق الگوی در توجیه، باید با استدلال معتبر به برگردند. اما مسئله مطابقت با واقع و تطابق عین و ذهن در بدیهیات موجب می‌شود اعتبار تصدیقات نظری هم زیر سؤال باشد. 🔹اساسا مسئله اساسی در معرفت‌شناسی اعتبار است. در صورت حل این مشکل اعتباریابی معرفت‌های نظری مشکل چندانی ندارد. 🔸استاد با دغدغه حل مسئله اعتبار بدیهیات، پای علم حضوری را به میان می‌کشد و را مطرح می‌نماید. 🔹در این نظریه بدیهیات به علم حضوری ارجاع می‌یابند و یا به تعبیر بهتر از علم حضوری برمی‌آیند و از آنجا که علم حضوری یافت خود واقع است و خطا در آن معنا ندارد، تصدیقات بدیهی مبتنی بر علوم حضوری نیز خطاناپذیر خواهند بود. 🔸در حقیقت علم حضوری های ما هستند. تصدیقات نظری و بدیهی با بازگشت به علوم حضوری ارتباط به واقع پیدا می‌کنند و شکافی میان عین و ذهن در تصدیقات یقینی باقی نمی‌ماند. 🖋سیدمصطفی ، ۲۷ اسفند ۱۴۰۱ ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📬 کانال فلسفه دین اسلامی |ایتــــا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات | یوتیوپ| .
بررسی نسبت مبانی فلسفی علم جدید با الهیات اسلامی.mp3
45.57M
🔰 بررسی نسبت مبانی فلسفی علم جدید با الهیات اسلامی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🎙ارائه دهندگان: 🔹 استاد عبدالرسول عبودیت، استاد تمام فلسفه موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی رحمةالله 🔹 دکتر امید اخوان اشرفیه، دانشیار فیزیک دانشگاه صنعتی شریف 💢 أهم مطالب مطرح شده در جلسه: -جریان‌شناسی علم جدید -رابطه فیزیک مدرن و علیت -علل طبیعی از نظر اسلام -تفاوت دیدگاه ملاصدرا و ابن سینا در علت قریبه یا بعیده بودن خدا و بسیاری مطالب مهم دیگر... 📅 زمان: یکشنبه ۱۴۰۱/۱۲/۲۱ 💠 برگزار کنندگان: کمیته مقابله با الحاد دفتر تبلیغات اسلامی با همکاری موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) و نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📬 کانال فلسفه دین اسلامی |ایتــــا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات | یوتیوپ| .
🔸نشست علمی گونه‌شناسی خداناباوری در غرب 🔰 گروه غرب‌شناسی پژوهشگاه در راستای همایش معرفی، تحلیل و نقد فرهنگ غربی برگزار می‌کند: 🎙 با حضور: ⏰ سه‌شنبه 30 خردادماه 1402، ساعت 10 📡 ارتباط از طریق: 🌐 skyroom.online/ch/iict/farhang 🔍 مشروح خبر👇 🌐 iict.ac.ir/gkhoda 🆔 @iictchannel
✂️ 🔰 کار فلسفه دین چیست؟ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1️⃣ فیلسوفان دین در صدد یافتن فهمی جامع از دین هستند که یافته‌ها و هر گونه از دین را در خود جای دهد. از سوی دیگر، دل‌نگران به باورها و پیروی از سنت‌های خاصی هستند. آن‌ها به صرف شناخت درون‌مایه‌های مورد اعتقاد یک دین و تبیین آن بسنده نمی‌کنند، بلکه پذیرش آن دین را نیز ارزیابی می‌نمایند. 2️⃣ افزون بر این، در صددند تا ناسازگاری‌های میان باورهای یک دین را کشف کنند، چنان که می‌توان گفت، برای مثال، میان و ، نوعی ناسازگاری وجود دارد. 3️⃣ سومین نقش عمده فیلسوفان دین ارائه از ایمانی قابل قبول است. ❓اینک این پرسش مطرح می‌شود که چرا باید کسی خود را درگیر مباحث فلسفه دین کند ؟ برای مؤمنان معتقد، فلسفه دین اغلب به شکل تهدیدی ناخوشایند ظاهر می‌شود، زیرا بررسی آن‌ها ممکن است حتی به چیزهایی که قبلاً از استواری کافی برای اعتقاد ورزیدن به آن برخوردار بودند، آسیب رساند. از نگاه غیر مؤمنانْ هم فلسفه دین تضییع وقت است، زیرا معتقد نیستند که چیزی برای مطالعه در پس نهفته باشد، بنابراین، فیلسوفان دین از هر سو مورد بدگمانی‌اند. ✅ پاسخ فیلسوف دین این است که ایمان از چنان اهمیتی برخوردار است که نمی‌توان بدون بررسی رهایش کرد. موضوع ایمان آن چیزی است که همه چیز را می‌سازد و بر این اساس، به زندگی فردی و اجتماعی ما نیز معنا و جهت می‌بخشد. وانگهی، ایمان صرفا متکی به تصدیق عقلانی و انتزاعی یک داستان درباره واقعیت نیست. ارزش‌ها، داوری‌ها و سلوک ما در نهایت، با ما تعیین می‌شوند. 🔹هدف تحلیل‌ها و بازنگری‌هایی که در به دست می‌آید دست یافتن به "" است. اگر بخواهیم به جنبه‌های منفی این قضیه نگاه کنیم، این امر مستلزم طرح پرسش‌هایی درباره ، اهمیت و کارآیی به ارث رسیده است. بر این اساس، پرسش‌هایی نظیر این که آیا مردم این روزگار باید به باورهایی که اعتراف می‌کنند متعهد باشند و آیا این باورها می‌تواند به قدر کفایتْ ایمانی را که در عمل با آن زیست می‌کنند، بیان کند و پرسش‌هایی از این دست تماما در حوزه فلسفه دین مطرح می‌شوند. 🔸نکته دیگر این که رویکرد کاوش‌گرانه و پرسش‌گرانه‌ به ایمان که هرگز از کندوکاو باز نمی‌ایستد، در واقع واکنشی اصیل به به شمار می‌آید. شاهد آن این است که خدا از نگاه واقعیتی است که حقیقت نهایی همه اشیا متکی به اوست. بنابراین، به معنای دور شدن از خدا نیست، بلکه است که ایمان به خدا بر دوش مؤمنان می‌گذارد. اگر خدا عین حقیقت است، حقیقت‌جویی نمی‌تواند هرگز امری بیگانه با ایمان به خدا باشد. کسانی که به اسم ایمان پژوهش‌های عقلانیِ فلسفه دین را محکوم می‌کنند، نشان می‌دهند که با این همه تعصبی که به خرج می‌دهند ایمانی اصیل به خدا ندارند. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📘 کتاب مبانی فلسفه دین، دیوید پیلین، صفحات ١۴ تا ٢۴ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📬 کانال فلسفه دین اسلامی |ایتــــا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات | یوتیوپ| .
اختتاميه همايش علامه مصباح.mp3
5.06M
🔈 🔰سخنرانی پرفسور محمد لگنهاوزن در اختتامیه همایش بین‌اللمللی «علوم انسانی اسلامی در اندیشه علامه مصباح یزدی(ره)» 📅۲۶ خرداد ۱۴۰۲ 🕍قم، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📬 کانال فلسفه دین اسلامی |ایتــــا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات | یوتیوپ| .