eitaa logo
فلسفه دین اسلامی
1.4هزار دنبال‌کننده
278 عکس
58 ویدیو
37 فایل
مدیریت محتوایی این کانال توسط حجت‌الاسلام دکتر سیدمصطفی میرباباپور انجام می‌شود. 🟦تلگرام https://t.me/Islamic_Philosophy_of_Religion 🟪اینستاگرام https://instagram.com/islamic_philosophy_of_religion?utm_medium=copy_link 🟩ارتباط با مدیر @IPR_Admin
مشاهده در ایتا
دانلود
برای دانلود ویژه‌نامه‌های کتاب نقد با موضوع علم دینی مربوط به آیت‌الله جوادی آملی، آیت‌الله مصباح یزدی و استاد شهید مطهری به پست‌ها قبلی با لینک‌های زیر مراجعه کنید: 📔کتاب نقد ۶۹- نقد و بررسی نظریه علم دینی حضرت آیت‌الله جوادی آملی 📘 کتاب نقد ۷۶- نظریه حضرت آیت‌الله مصباح یزدی در قلمرو و ماهیت علم دینی 📗کتاب نقد ۷۷ و ۷۸ - علم دینی و روش اکتشاف آن از آثار و آرای استاد شهید مرتضی مطهری 📥کانال فلسفه دین اسلامی @Islamic_Philosophy_of_Religion
📘 نام کتاب: درآمدی به نظام حکمت صدرایی 👤 مؤلف: عبدالرسول عبودیت 🔶 ناشر: انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت) 📚 تعداد جلد: ۳ جلد 📑 تعداد صفحات: ۱۲۰۰ صفحه ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔹کتاب «درآمدی به نظام حکمت صدرایی» به منظور معرفی نظام فلسفی حکیم بزرگ، صدرالمتالهین شیرازی نگاشته شده است. فیلسوفان نظام ساز خود در بند معرفی نظام فلسفی خویش نیستند. آنها غالبا انبوهی از مطالب را در آثاری متعدد، در نظم و نسقی ابتدایی ارائه می کنند بی آن که مسائلی را که سازه اصلی نظام را تشکیل می دهند از سایر مسائل متمایز کنند و نقش آنها را در سازه مذکور مشخص نمایند. 🔸آنها بیشتر به اثبات مدعیات فلسفی اهتمام دارند و کمتر به تصویر آنها می پردازند. آنها خود را با مخاطبان خاص روبرو می دانند. مخاطبانی که هم صاحبنظرند هم از اطلاعات وسیع فلسفی برخوردارند ، هم با رای یا آراء مشهور در هر مسئله ای آشنایند و هم نحوه اثبات یا نفی آن را می دانند به طوری که درک درست آراء آنها و تصویر دقیق نظامشان برای چنین مخاطبانی میسر است نه برای دیگران. 🔹این کتاب در سه جلد برای دانشجویان رشته فلسفه به عنوان کتاب مبنایی در حکمت متعالیه تدوین شده است. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1️⃣جلد اول: هستی‌شناسی و جهان‌شناسی فصل اول: صدرالمتألین فصل دوم: حکمت متعالیه فصل سوم: اصالت وجود و اعتباریت ماهیت فصل چهارم: وجود رابط معلول فصل پنجم: حرکت فصل ششم: حرکت جوهری ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 2️⃣جلد دوم: معرفت‌شناسی و خداشناسی فصل اول: علم حصولی فصل دوم: علم حضوری فصل سوم: وجود ذهنی فصل چهارم: اثبات ذات الهی فصل پنجم: توحید فصل ششم: علم خداوند به اشیاء (علم مع‌الفعل) فصل هفتم: علم خداوند به اشیاء (علم پیشین مغایر) فصل هشتم: علم خداوند به اشیاء (علم پیشین ذاتی) ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 3️⃣جلد سوم: انسان‌شناسی فصل اول: مزاج فصل دوم: وجود نفس فصل سوم: چیستی نفس فصل چهارم: تجرد نفس فصل پنجم: قوای نفس فصل ششم:مراتب نفس فصل هفتم: حدوث نفس فصل هشتم: بدن و نفس فصل نهم: انفعال نفس ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ کانال فلسفه دین اسلامی @Islamic_Philosophy_of_Religion
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 آسیب‌های فلسفه دین رایج (عدم ارتباط نظام‌مند و منطقی موضوعات) ✅ ۷ 🔸در ادامه بیان اجمالی مشکلات فلسفه دین رایج به عدم ارتباط منطقی و نظام‌مند مباحث فلسفه دین می‌پردازیم. 🔹عدم ارتباط نظام‌مند به این معناست که هیچ ارتباط منطقی و روشنی میان موضوعات مختلف فلسفه دین ایجاد نشده است و موضوعات به‌صورت جزیره‌ای مطرح شده‌اند. به‌طور مثال در کتاب عقل و اعتقاد دینی ترتیب موضوعات به‌صورت زیر است: 🔸فصل اول: تأمل در باب خداوند؛ فصل دوم: تجربه دینی؛ فصل سوم: ایمان و عقل؛ فصل چهارم: صفات خداوند؛ فصل پنجم: براهین خداشناسی؛ فصل ششم: مسأله شر؛ فصل هفتم: شناخت خداوند بدون توسل به برهان؛ فصل هشتم: زبان دین؛ فصل نهم:‌ معجزات؛ فصل دهم: حیات پس از مرگ؛ فصل یازدهم: علم و دین؛ فصل دوازدهم:‌ کثرت‌گرایی دینی؛ فصل سیزدهم: اخلاق دینی؛ فصل چهاردهم: فلسفه و آموزه‌های الهیات‏(پترسون و دیگران ۱۳۸۸) 🔹چنانچه مشاهده می‌شود غیر از فصول چهارم تا ششم، نمی‌توان ارتباطی هرچند اندک میان مباحث برقرار کرد. این مشکل فقط به این کتاب محدود نمی‌شود و در دیگر آثار فلسفه دین نیز وجود دارد.‏(ر.ک: وین‌رایت ۱۳۹۰ ؛ پیلین ۱۳۸۳ ؛ گیسلر ۱۳۹۱ ؛ هیک ۱۳۷۶) 🔸البته در برخی آثار مانند «فلسفه دین در قرن بیستم» تلاش شده تاحدی این مشکل کاهش یاید، ولی توفیق چندانی مشاهده نمی‌شود.‏(ر.ک: تالیافرو ۱۳۸۲) ۲۹ مرداد ۱۴۰۰- سیدمصطفی میرباباپور ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ کانال فلسفه دین اسلامی @islamic_philosophy_of_religion
پاورپوینت‌های کتاب بنیادی‌ترین اندیشه‌ها 🔻🔻🔻🔻🔻
ان شا الله بزودی صوت و فیلم تدریس این کتاب نیز در کانال قرار می‌گیرد.
هدایت شده از فلسفه اسلامی
📣 به مناسبت روز بزرگداشت ابن سینا، دبیرخانۀ همایش بین‌المللی «انسان‌شناسی در حکمت ابن‌سینا» دومین نشست تخصصی از سلسله نشست های همایش را برگزار می‌کند. 🎙 سخنرانان همایش : دکتر محمد جواد اسماعیلی ( عضو هیئت علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران ) دکتر تومازو آلپینا ( عضو هیئت علمی دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ ) دکتر مصطفی زالی ( عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ) 🟧 عنوان سخنرانی ها به قرار زیر است: دکتر محمد جواد اسماعیلی: (سخنرانی به فارسی و انگلیسی) Avicenna's "Sciences of the Ancients and their Divisions": A Table of Contents of al-Ḥāṣil wal-maḥṣūl? دکتر تومازو آلپینا: (سخنرانی به انگلیسی) Avicenna’s Science of the Soul between Tradition and Innovation دکتر مصطفی زالی: (سخنرانی به فارسی) اتحاد عاقل و معقول: مسأله ای ارسطویی، ردیه ای سینوی و پاسخی صدرایی ​🗓 روز دوشنبه ۱ شهریورماه ۱۴۰۰، ساعت ۱۵ الی ۱۸ و به صورت مجازی در لینک اختصاصی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران 👇👇 (https://www.skyroom.online/ch/irip/ib) . @mt_falsafeh 🎙🎙🎙🎙🎙🎙🎙🎙 https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
1.mp3
16.67M
🔰 معنویت سکولار؛ آب یا سراب 👤 سخنران: حجت‌الاسلام دکتر حسین مظفری 👤 ناقد: حجت‌الاسلام دکتر محمد جعفری 📆 زمان: ۷ تیر ۱۴۰۰ ⛪️ مکان: موسسه‌ آموزش و پژوهشی امام خمینی 🌐 لینک این مطلب در تلگرام https://t.me/Islamic_Philosophy_of_Religion/262 کانال فلسفه دین اسلامی @islamic_philosophy_of_religion
﷽ 📄 🔷 مفهوم‌شناسی طبیعت‌گرایی روش‌‌شناختی به‌مثابه یک ابر پارادایم برای علم مدرن ✍🏻 نویسنده: سیدمصطفی میرباباپور 📗منتشر شده در مجله علمی پژوهشی تأملات فلسفی، شماره ۱۹، پاییز و زمستان ۹۶ 🌐 لینک دانلود مقاله: http://phm.znu.ac.ir/article_30140.html ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔻چکیده: طبیعت‌گرایی روش‌شناختی مهم‌ترین ویژگی‌ علم معاصر است که بر اساس آن شناخت و تبیین جهان طبیعی فقط از طریق علل طبیعی موجه است و استفاده از هرگونه امر ماورائی مانند خدا و فعل او در شناخت طبیعت ممنوع است. در حال حاضر این خصیصه به عنوان یک قالب و ابرپارادایم برای علم مدرن شناخته می‌شود. بر اساس این ابرپارادایم، هر فعالیت معرفتی که بخواهد شایسته عنوان علم شود، باید این روش را رعایت کند. مفهوم‌شناسی طبیعت‌گرایی روش‌شناختی برای فهم بهتر پدیده پیچیده علم و نیز نظریه‌پردازی در مورد علم دینی مهم و حیاتی است؛ طبیعت‌گرایی روش‌شناختی معمولاً با برخی از مقولات مانند پوزیتیویسم یا طبیعت‌گرایی علمی اشتباه گرفته می‌شود. در این نوشتار بیان خواهد شد که هرچند طبیعت‌گرایی روش‌شناختی شباهت‌هایی با روش‌تجربی، تجربه‌گرایی فلسفی و علمی، پوزیتیویسم، پوزیتیویسم منطقی، علم‌گرایی، طبیعت‌گرایی علمی و طبیعت‌گرایی هستی‌شناختی دارد، اما با آنها متفاوت است. هدف از این مقاله جلوگیری از برخی خلط‌ها در فضای علمی کشور در بیان ویژگی‌های علم است. 🔻کلیدواژه‌ها: ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔷 عنوان مقاله [English] The Concept of Methodological Naturalism as a Superparadigm for Modern Science ✍🏻 نویسنده [English] Seyyed Mostafa Mirbabapoor Ph.D. student of philosophy of religion at Imam Khomeini Institute of Education and Research 🔻چکیده [English] Methodological naturalism is The most important feature of modern science is based on understanding and explaining the natural world is justified only by natural causes or use of any supernatural would like to recognize the nature of God and his action is prohibited. Now this feature as a template and Abrparadaym known to modern science. According to the Abrparadaym, each activity as science knowledge that he deserves, we need to follow the procedure. Conceptual and methodological naturalism to better understand the complex phenomenon of critical theorizing about religious science is methodological naturalism usually with some categories such as positivism or scientific naturalism confused. In this article we will explain that although methodological naturalism parallels with Rvshtjrby, philosophical and scientific empiricism, positivism, logical positivism, scientism, ontological naturalism scientific naturalism, but they are different. The purpose of this article Khltha avoid some of the country's space science in speech features. 🔻کلیدواژه‌ها [English] Methodological naturalism Science and Religion Religious Science Scientific Naturalism Empiricism Philosophical Naturalism ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📤کانال فلسفه دین اسلامی @Islamic_Philosophy_of_Religion
﷽ 📄 🔷 فرایند تکوّن طبیعت‌گرایی روش‌شناختی در تاریخ تفکر غرب ✍🏻نویسندگان: سیدمصطفی میرباباپور و یوسف دانشور نیلو 📔 منتشر شده در پژوهشنامه فلسفه دین، شماره ۳۴، پاییز و زمستان ۹۸ 📮DOI: 10.30497/PRR.2020.2720 🌐 لینک دانلود مقاله: https://prrj.journals.isu.ac.ir/article_2720.html ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔻چکیده طبیعت‌گرایی روش‌شناختی، یعنی حذف علل ماورائی در تبیین طبیعت، چه وضعیتی در تاریخ تفکر غرب دارد و در چه فرایندی به عنوان اصلی‌ترین ویژگی علم جدید (science) شناخته شد؟ با بررسی تاریخی تفکر غرب مشخص می‌شود که ریشۀ طبیعت‌گرایی روش‌شناختی به پایان دوره اسطوره و آغار تفکر فلسفی می‌رسد. در یونان باستان،‌ به استثنای فلوطین و تا حدی افلاطون، گفتمان غالب در شناخت طبیعت اکتفا به علل طبیعی بود. در اوایل قرون وسطی، به دلیل گرایش به افلاطون و فلوطین، ماوراءگرایی و استناد به معرفت وحیانی روش دانشمندان در شناخت طبیعت بود. اما در اواخر قرون وسطی، به دلیل نفوذ ارسطو، روش طبیعت‌گرایانه به فضای علمی غرب بازگشت. با نقد ارسطو در رنسانس و انقلاب علمی در قرون شانزدهم و هفدهم شیوۀ جدیدی از طبیعت‌گرایی روش‌شناختی به عنوان روش علم پذیرفته شد. فیزیک کلاسیک با نگاه دئیستی به عالم و نظریۀ تکامل با طرد هر گونه طرح و نظم الهی طبیعت‌گرایی جدید را در فضای علمی تثبیت کردند و همچنان این مشخصه به عنوان پارادایم علم شناخته می‌شود. 🔹کلیدواژه‌ها ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🟦 The Process of Developing Methodological Naturalism in Western Thought ✍🏻نویسندگان [English]: Seyed Mostafa Mirbabapoor Yosef Daneshvar Niloo 🔻چکیده [English] The methodological naturalism, ie, the elimination of the Supernatural causes in the explanation of nature, what is the situation in the history of Western thought, and in which process was recognized as the main feature of the new science? With the historical study of Western thinking, it becomes clear that the roots of methodological naturalism reach the end of the period of myth and the beginning of philosophical thinking. In ancient Greece, with the exception of Plotinus and, to a certain extent, Plato, the dominant discourse in the recognition of nature, was a natural cause. In the early Middle Ages, due to the tendency toward Plato and Plotinus, supra-nationalism and the revelation of knowledge were the method of scientists in understanding nature. But in the late Middle Ages, for the sake of Aristotle's influence, the naturalistic approach returned to the scientific space of the West. With the critique of Aristotle in the Renaissance and the scientific revolution in the sixteenth and seventeenth centuries, a new method of methodological naturalism was accepted as a method of science. Classic physics, with a deistic view of the universe and the theory of evolution, with the exclusion of any divine design and discipline, established new naturalism in the scientific space, and this characteristic is still recognized as the paradigm of science. 🔹کلیدواژه‌ها [English] History of Science Modern Science Methodological Naturalism God and Nature the Relationship of Science and Religion ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📤کانال فلسفه دین اسلامی @Islamic_Philosophy_of_Religion
29.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹استدلال تکاملی بر علیه طبیعت‌گرایی (Evolutionary Argument against Naturalism) برهانی فلسفی است که به باور داشتن هم زمان تکامل و طبیعت‌گرایی فلسفی مرتبط می‌شود. 🔸این استدلال ابتدا توسط آلوین پلانتینگا در ۱۹۹۳ میلادی پیش نهاده شد و «مسائل جالب توجهی را برای معرفت‌شناسان، فیلسوفان ذهن، زیست‌شناسان فرگشتی، و فیلسوفان دین مطرح کرد» 🔹استدلال تکاملی بر علیه طبیعت‌گرایی استدلال می‌کند که باور هم‌زمان به تئوری تکامل و طبیعت‌گرایی، به لحاظ معرفتی خودشکننده است. 🔸برآمد استدلال این است که اگر تکامل و طبیعت‌گرایی هر دو درست باشند، آن‌گاه احتمال داشتن قوه‌های شناختی قابل اتکا بسیار کم است. 🔹در این ویدئوی کوتاه پلانتینگا این استدلال را به صورت ساده و روان را بیان می‌کند و در واقع او با این استدلال، طبیعت‌گرایی تکاملی را به شکل جالبی خلع سلاح می‌کند. 📤کانال فلسفه دین اسلامی @Islamic_Philosophy_of_Religion
استغنای دین در هدایت مرحوم آقای حکیمی –به‌حق- معتقد بود، اسلام در هدایت و تفهیم پیام خود، وابسته‌ به هیچ مکتب بشری نیست یعنی کامل‌‌ترین مفاهیم هدایت‌گر و بهترین شیوه‌های تبیین و استدلال را در خود دارد، از این‌رو می‌تواند؛ بدون این‌که به ضمیمه‌کردن معارف بشرساخته، نیازی داشته باشد، انسان را از «عقلانیت فطری» به «عقلانیت دینی» تعالی بخشیده و حتی «عقلانیت بشری» را نیز نقد کند. ایشان از این نظریه دو نتیجه گرفتند؛ (1) انسان‌ها برای فهم هیچ‌کدام از لایه‌های دین، نیازی به معارف تخصصیِ بشری؛ فلسفی و غیرفلسفی ندارند.(استغنای بالذات دین) (2) برای فهم دین، هیچ‌یک از معارف بشرساخته را نباید به کار گرفت تا خلوص معارف دینی از بین نرود، گر‌چه دانستن آن‌ها لازم است.(تفکیک معارف بشری از معارف وحیانی) این نظریه‌ی مرحوم آقای حکیمی بود و نتایجی که از آن گرفت. اصل جامعیتِ مفهومی، روشی و ساختاریِ دین، گرچه سخنی به‌غایت صحیح و متعالی است اما نتایج گرفته شده، محل تأمل است. مرحوم علامه‌ی طباطبائی در این زمینه می‌گوید: «این معارف، طریق به فهم دین هستند و طریق غیر از تکمیل است» (بررسی‌های اسلامی ج2 ص85) پس گرچه دین در هدایت، کامل، مستغنی و مکتفی بالذات است اما هم‌چنان‌که مفاهیم عرفی، طریقی به سوی فهم لایه‌‌ی عرفی دین‌اند، مفاهیم تخصصی نیز طریقی به سوی فهم لایه‌ی متعالی دین‌اند، و هم‌چنان‌که مفاهیم عرفی، محتاج به وضع لغات خاصی‌اند(عرف‌عام)، مفاهیم تخصصی نیز محتاج به وضع لغات خاصی‌اند(عرف‌خاص) و هم‌چنان‌که لغات عرف عام، زبان تفاهم عرفی‌اند، لغات عرف خاص نیز زبان تفاهم علمی‌اند و بشر برای فهم دین محتاج به این مبادی است. معارف بشری، طریق فهم دین‌اند، نه ضمیمه‌هایی که دین را تکمیل کنند. خدا ایشان را با اولیاء الهی محشور فرماید. ✍️ یادداشت از حجت الاسلام فربهی https://eitaa.com/farbehi 📤کانال فلسفه دین اسلامی @Islamic_Philosophy_of_Religion
🔰 آسیب‌های فلسفه دین رایج (ناتوانی در نظام‌سازی) ✅ ۸ 🔸در قسمت قبلی اشاره شد که مباحث فلسفه دین رایج صورت نظام‌مند و منطقی ندارند. روشن است بدون ارائه نظام محتوایی مناسب، توان نظام‌سازی برای فلسفه دین نیز قابل تصور نیست. نباید توقع داشت مخاطب این فلسفه دین، در مورد باورهای دینی و حقیقت دین به نظام فکری مناسبی دست یابد. در حالی که بنا بر بیان دیوید پیلین یکی از نقش‌های فلسفه دین ارائه طرح‌هایی کلی از ایمانی قابل قبول است.‏(پیلین ۱۳۸۳، 17) 🔹در اینجا ممکن است تصور شود نقش فلسفه دین به نقش الهیات نزدیک شده است، ولی اینگونه نیست. الهیات در پی ارائه طرح کلی از دین متبوع خود است ولی فلسفه دین از قبل تصمیمی برای ارائه طرح کلی برای دین خاصی ندارد، اما باید نظام محتوایی‌اش به‌گونه‌ای باشد که طرحی کلی برای مبانی و چارچوب‌های دین حق ارائه نماید. 🔸فلسفه دین زمانی امکان ارائه طرح کلی و نظام‌سازی فکری دارد که اولاً در هر مسئله سعی کند به نتیجه مشخصی برسد و ثانیاً بنا بر آن نتیجه، مرحله بعدی را به‌طور مناسب انتخاب نماید تا بتواند در یک سیر مشخص و منطقی به شناخت دین یا ادیان حق نائل شود. 🔹در فلسفه دین فعلی مخاطب دچار سرگشتگی می‌شود و در خوش‌بینانه‌ترین حالت به نتیجه مناسبی در هر مسئله می‌رسد، اما این فلسفه دین نمی‌تواند نظام فکری منسجمی را برای مخاطب خود فراهم کند. در حالی که فلاسفه و الهیدانان کلاسیک همیشه تلاش می‌کرده‌اند تا یک نظام فلسفی یا الهیاتی ارائه دهند و یک سیستم فکری برای مخاطب خود بسازند. فلاسفه دین نیز باید این مزیت را به فلسفه دین اضافه نمایند. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۵ شهریور ۱۴۰۰- سیدمصطفی میرباباپور ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ کانال فلسفه دین اسلامی @islamic_philosophy_of_religion
🌀پروفسور مهدی گلشنی میهمان نشست هم‌اندیشی اساتید و نخبگان دانشگاه‌های استان اصفهان 🔺«جایگاه خداباوری در دهه‌های اخیر در غرب و نسخه‌ای برای ایران» 📅 دوشنبه 8 شهریورماه ⏰ ساعت ۱۶:۰۰ 🌐 لینک ورود به جلسه: http://www.skyroom.online/ch/nahad110/hamandishi دفتر هم‌اندیشی اساتید و نخبگان دانشگاه صنعتی اصفهان 🔴 @prof_golshani کانال فلسفه دین اسلامی @Islamic_Philosophy_of_Religion
📘 تاریخ فلسفه معاصر غرب؛مارکسیسم، پراگماتیسم، پدیدارشناسی و اگزیستانسیالیسم ✍️نویسندگان: یارعلی کردفیروزجایی حسن عبدی منتشر شد. 🟪ناشر: سازمان سمت با همکاری موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی 🔴کتاب حاضر برای دانشجویان رشته فلسفه برای درس‌های «تاریخ فلسفه قرن نوزدهم» و «تاریخ فلسفه معاصر» و دانشجویان رشته فلسفه و حکمت اسلامی برای درس «فلسفه معاصر» در مقطع کارشناسی قابل استفاده است. 🟢تاریخ فلسفه معاصر غرب می‌کوشد به اختصار و با نثری ساده و روشن به برخی اندیشه‌های فلسفی معاصر غربی نگاهی بیفکند. این نوشتار در دو بخش است: ♦️بخش نخست به توضیح مکاتب ، ، و نیز اندیشه‌های ♦️ بخش دوم به می‌پردازد. کانال فلسفه دین اسلامی @Islamic_Philosophy_of_Religion
جایگاه خداباوری ... - دکتر گلشنی 1.mp3
44.75M
🔶 جایگاه خداباوری در دهه های اخیر در غرب (نسخه ای برای تعمیق خداباوری در دانشگاه های ایران) 👤پروفسور مهدی ۸ شهریور ۱۴۰۰ کانال فلسفه دین اسلامی @Islamic_Philosophy_of_Religion
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 🔹 🔰 نقد نظریه‌ی رویا انگاری وحی دکتر . 🔻دکتر 🔸بخش اول: ▪️ساحت‌های متفاوت وحی شناسی. ▪️نظریه اندیشمند مصری. ▪️پدیدارشناسی در حوزه وحی. کانال فلسفه دین اسلامی @Islamic_Philosophy_of_Religion
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 🔹 🔰 نقد نظریه‌ی رویا انگاری وحی دکتر . 🔻دکتر 🔸بخش دوم: ▪️در این بخش دکتر خسروپناه بعد از گذر از مقدمات به بیان و توضیح نقود اساسی به این نظریه میپردازد. کانال فلسفه دین اسلامی @Islamic_Philosophy_of_Religion
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 🔹 🔰 نقد نظریه‌ی رویا انگاری وحی دکتر . 🔻دکتر 🔸بخش سوم: ▪️تبین مفهمومی آیات و رویات مرتبط با وحی. ▪️ بیان چند نقد دیگر و تبین نظریه. کانال فلسفه دین اسلامی @Islamic_Philosophy_of_Religion
﷽ 📄 🔷 بررسی تبیین تکاملی الحاد مدرن از دین ✍🏻نویسندگان: روح‌الله رحيمي كفراني و يوسف دانشور 📔 منتشر شده در معرفت کلامی ۲۴، بهار و تابستان ۹۹ 🌐 لینک دانلود مقاله: http://kalami.nashriyat.ir/node/908 ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔻چکیده نظریة تکامل از زمان طرح آن توسط چارلز رابرت داروین زمینة مساعدی را برای اندیشه‌های الحادی فراهم كرده و بسیاری از ملحدان، از آن برای دفاع از الحاد با پشتوانة علمی بهره جسته‌اند. ازجمله استفاده‌های ضِددینی از این نظریه، نفی انسان‌شناسی دینی با توسل به تبیین‌های تکاملی انسان و ویژگی‌های او بوده است. یکی از ویژگی‌های انسان که برای آن تبیین ‌تکاملی و الحادی ارائه‌‌شده، دین‌داری است. ما در این مقاله، از باب نمونه، به بررسی یکی از جدیدترین و قوی‌ترین تبیین‌های تکاملی و الحادی از دین ـ که به برجسته‌ترین چهرة الحاد مدرن، ریچارد کلینتون داوکینز تعلق دارد ـ خواهیم پرداخت و روشن خواهیم کرد كه این تبیین از قوت کافی و شأن علمی برخوردار نیست و نمی‌تواند نگاه دینی به مقولة دین را به‌ چالش بکشد. این داوری، اگر دربارة جدیدترین و قوی‌ترین این تبیین‌ها صادق باشد، در مورد تبیین‌هاي ديگر نیز صادق است. 🔹کلیدواژه‌ها ، ، ، ، ، ، . ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📤 کانال فلسفه دین اسلامی @Islamic_Philosophy_of_Religion
36.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❇️ روان‌شناسی الحاد ❓ آیا تصمیمی و یا علمی محض است؟ ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔷 بر اساس تحقیقات منتشر شده به نقل از یکی از معتبرترین سایت های روان‌شناسی جهان یعنی psychologytoday مشخص شده است که بی‌خدایی تا حد زیادی دلیل روانی دارد!! برای مثال احساساتی مثل ناامیدی ، آسیب دیدن ، ترس ، از خود بیگانگی ، بی‌اعتمادی ، خشم ، و دیگر احساسات منفی باعث شده بود که آنها بی‌خدا شوند!!..... 🔶 در مرحله اول از ۱۷۱ آمریکایی از دلایل آنها و همچنین احساسات آنها برای بی باوری آنها پرسیده شد و نتایج نشان داد که ۵۴ درصد از به دلایل روانی الحاد را انتخاب کرده بودند!! در مطالعه دوم نیز ۷۴ درصد از آنها گفتند که بخاطر دلایل روانی به بی‌خدایی رسیده بودند!! در هر دو مطالعه به اثبات رسیده است که احساسات روانی ( نه دلایل عقلی) بیش از هر چیز در بی‌خدایی افراد نقش دارد!! ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🌐 منبع: https://www.psychologytoday.com/blog/the-pursuit-peace/201603/the-new-psychology-atheism ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📤 کانال فلسفه دین اسلامی @Islamic_Philosophy_of_Religion
به نام خدا 📢📢 *استفاده رایگان از محتواهای علمی مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری(isc) برای دانشجویان و اساتید تا پایان شهریور 1400 در لینک زیر👇 https://ricest.ac.ir 🌹🌹🌹🌹🌹 لطفا به دانشجویان و اساتید اطلاع رسانی کنید. 📤 کانال فلسفه دین اسلامی @Islamic_Philosophy_of_Religion
🔰 آسیب‌های فلسفه دین رایج (نبود دغدغه برای اثبات یا رد دین خاص) ✅ ۹ 🔹با اینکه فلسفه دین در میان رشته‌های دین‌پژوهی از آن دسته علومی است که به‌دنبال صدق و کذب ادیان و آموزه‌های آنهاست، اما به‌ندرت مشاهده می‌شود که فیلسوف دین، حکم به حقانیت یا عدم حقانیت دین خاصی نماید. 🔸این اشکال به امثال جان هیک که پلورالیست هستند، وارد نیست، ولی فیلسوفان دینی که را نمی‌پذیرند، علی‌القاعده باید، در مورد متعددی که در عالم مطرح است، بر اساس تأملات عقلی، اتخاذ موضع نمایند. 🔹اگر فلسفه دین نتواند در مورد صدق یا کذب دین مشخصی اظهارنظر نماید، یکی از نقش‌های اساسی خود را ایفا نکرده است. 🖊 فلسفه دین تا آن‌جا که در عمل و نظر به بررسی توجیه عقلانی پذیرش می‌پردازد برای مؤمنان نقشی مهم بر عهده دارد. توجه و اعتنای فلسفه دین به حقیقت‌سنجی، امری زاید و اختیاری نیست که تنها به حال افراد اندیشه‌گرایی که می‌خواهند ایمان آورند، مفید باشد. این دغدغه‌ها دارای اهمیتی اساسی برای همه کسانی است که می‌خواهند با مسئولیت‌پذیریِ آگاهانه، نقش انسانی خود را به طور کامل در مسیر زندگی ایفا کنند. اگرچه ایمان صرفاً در گرو رسیدن به نتیجه‌ای بر پایه شواهد و استدلال نیست، لیکن حالتی از تعهد یا شیفتگی است که یافتن توجیه عقلانی برای آن مناسب است.‏(پیلین ۱۳۸۳، 21) 🔸اساساً حکم در مورد صدق یا کذب ادیان در حیطه صلاحیت هیچ علم دیگری غیر از فلسفه دین نیست؛ چون فلسفه به کلیت هستی می‌پردازد و موضوع مطالعه‌اش ادیان یا دین مشخصی نیست. الهیات نیز با فرض صدق یک دین خاص شکل می‌گیرد و طبیعتاً صلاحیت اظهارنظر در مورد حقانیت را ندارد. اگرچه قبل از پیدایش رشته فلسفه دین، سیستم‌های الهیاتی ادیان مدعی ایفای این نقش بودند، اما با توجه به عدم بی‌طرفی این سیستم‌های الهیاتی، نمی‌توان از نیل به حقیقت اطمینان داشت. بنابراین هیچ رشته علمی دیگری غیر از فلسفه دین چنین صلاحیتی ندارد. 🔹حتی اگر فیلسوف دین را ترجیح می‌دهد، باید توضیح دهد که چرا ایمان به دین «الف» بهتر از ایمان به دین «ب» است. 🔻پس فیلسوف دین در مورد صدق و کذب ادیان باید یکی از مواضع زیر را اتخاذ کند: ✔️ همه ادیان صادق و حق هستند؛ ✔️ یکی از ادیان صادق است و آن، دین «الف» است؛ ✔️ بعضی از ادیان صادق و حق هستند و آنها عبارت‌اند از: «الف»،‌ «ب» و ...؛ ✔️ هیچ‌یک از ادیان حق و صادق نیستند. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۱۹ شهریور ۱۴۰۰- سیدمصطفی میرباباپور ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ کانال فلسفه دین اسلامی @islamic_philosophy_of_religion
🔹چهاردهمین درسنامه مجمع عالی حکمت اسلامی سال تحصیلی 1401-1400 منتشر شد. ✅http://hekmateislami.com/?p=12229 @hekmateislami
✳️ سی و هفتمین شماره فصلنامه تخصصی علوم انسانی اسلامی صدرا منتشر شد 🔵 بررسی اندیشه‌های جامعه‌شناختی، روان‌شناختی، سیاسی، فلسفی، عرفانی، تفسیری و تمدنی حضرت علامه آیت‌الله مصباح یزدی(ره) 🔷 مدیر مسئول: جناب حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر رضا غلامی 🔶 سردبیر: آقای دکتر امیر سیاهپوش ✅ فهرست مطالب این شماره: 🔷 پرونده آشنایی با آثار علامه مصباح یزدی(ره) 🔷 پرونده عرفان از منظر علامه مصباح یزدی(ره) 🔷 پرونده علامه مصباح؛ فلسفه و علوم انسانی اسلامی 🔷 پرونده اندیشه قرآنی علامه مصباح یزدی(ره) 🔷 پرونده اندیشه سیاسی علامه مصباح یزدی(ره) 🔷 پرونده اندیشه های جامعه شناختی و روان شناختی علامه مصباح یزدی(ره) 🔷 پرونده فلسفه نظری تاریخ و تمدن از منظر علامه مصباح یزدی(ره) 🌐 اطلاعات بیشتر در👇👇👇 http://scih.ir/CCSVx کانال فلسفه دین اسلامی @islamic_philosophy_of_religion