eitaa logo
استاد فیاض بخش
15.1هزار دنبال‌کننده
366 عکس
207 ویدیو
34 فایل
🔹پاسخ به سوالات: @JelvehnoorAdmin 🔹ادمین موسسه و امور کلاس‌ها: @JelvehAdmin 🔸بخش فروش: @JelvehAdmin ▫️سایت موسسه جلوه نور علوی: www.jelveh.org ▫️تلگرام: https://t.me/Jelvehnooralavi ▫️بله: https://ble.ir/Jelvehnooralavi
مشاهده در ایتا
دانلود
استاد فیاض بخش
📌 محل برگزاری جلسه شرح حدیث معراج روی نقشه مجتمع فرهنگی سرچشمه (شهدای انقلاب اسلامی)
استاد فیاض بخش
📍در این ایام اربعین موسوی، حتما مجموعه برنامه‌های «این چهل شب» را مشاهده فرمایید که سال گذشته منتشر
In40Shab.pdf
599K
📖 جزوه متن کامل مجموعه برنامه «این چهل شب»| خوشه‌ای از خرمن معارف اربعین موسوی، به بیان استاد محمدتقی فیاض‌بخش 🔸 برخی عناوین جزوه: ▪️فصل اول: پیرامون اربعین موسوی ▫️حکمت اربعینیات ▫️حملات مضاعف شیطان در پایان اربعینیات ▪️فصل دوم: طریق بهره‌مندی از اربعین موسوی ▫️«عزم» و اراده و تعیین هدف ▫️راه و رسم نیل به لقای الهی دستور اول: اعلان آتش‌بس به محبوب کل دستور دوم: تعجیل و شتاب دستور سوم: محاسبه و یافتن نقاط ضعف اصلی دستور چهارم: مراقبه دستور پنجم: استغفار دستور ششم: عزلت ▫️اوقات طلایی اربعین موسوی ۱- دهۀ آخر اربعین موسوی ۲- روز عرفه ۳- عید قربان 👈 فیلم و صوت و متن خلاصه برنامه‌ها در کانال‌های تلگرام، ایتا و بله موسسه قرار دارد که با هشتک می‌توانید آن را در کانال جستجو کنید. 👈 فایل‌های صوتی برنامه در سایت موسسه بارگذاری شده است. 🌐 لینک سایت موسسه 👈 فیلم برنامه‌ها با کیفیت HD در کانال آپارات موسسه منتشر شده است. 🌐 لینک کانال آپارات ☑️ کانال جلوه نور علوی @jelvehnooralavi
📍معرفی کتاب 📚 ملاحظاتی درباره منطق سنجش حدیث تاملاتی حول شیوه اعتبارسنجی رجالی در مواجهه با احادیث توحیدی و اخلاقی 🔸 نحوه مواجهه با احادیث یکی از مسائلی است که علمای اسلام همواره بر سر آن مناقشات و مطارحاتی داشته‌اند. خصوصا درباره احادیث اخلاقی و سلوکی که بسیاری از آن‌ها فاقد اسناد صحیح‌اند، شیوه مواجهه و نحوه اعتبارسنجی همواره محل پرسش بوده است. کتاب منطق سنجش حدیث کوشیده است با تاکید بر مضمون احادیث اخلاقی و با استناد به تاریخ احادیث شیعه و نیز سیره علمای سلف در برخورد با احادیث، راهی به حلّ این مسئله باز کند. این پژوهش با مقدمه نسبتا مفصلی از استاد محمدتقی فیاض‌بخش درباره همین موضوع عرضه شده است. ▫️نویسنده: حمیدرضا میررکنی بنادکی ▫️تعداد صفحات: ۱۳۹ ▫️قطع: پالتویی ▫️نوبت چاپ: اول، سال ۱۴۰۰ ▫️تیراژ: ۱۰۰۰ نسخه 🌐 لینک آشنایی بیشتر و خرید کتاب ☑️ کانال جلوه نور علوی @jelvehnooralavi
استاد فیاض بخش
📚 معرفی کتاب «ملاحظاتی درباره منطق سنجش حدیث؛ تاملاتی حول شیوه اعتبارسنجی رجالی در مواجهه با احادیث توحیدی و اخلاقی» 🔸 نحوه مواجهه با احادیث یکی از مسائلی است که علمای اسلام همواره بر سر آن مناقشات و مطارحاتی داشته اند. خصوصا درباره احادیث اخلاقی و سلوکی که بسیاری از آن ها فاقد اسناد صحیح اند، شیوه مواجهه و نحوه اعتبارسنجی همواره محل پرسش بوده است. کتاب منطق سنجش حدیث کوشیده است با تاکید بر مضمون احادیث اخلاقی و با استناد به تاریخ احادیث شیعه و نیز سیره علمای سلف در برخورد با احادیث، راهی به حلّ این مسئله بازکند. این پژوهش با مقدمه نسبتا مفصلی از استاد محمدتقی فیاض بخش درباره همین موضوع عرضه شده است. 🔸 در قسمت‌هایی از مقدمه مولف چنین می‌خوانیم: «روش مواجهه ما با احادیث فقهی به جهت اشتمال این احادیث بر احکام ظاهری، نمی‌تواند عین روش ما در مواجهه با احادیث باطنی و توحیدی باشد؛ چراکه مورد دومی از مسیر دشوارتر و با محدودیت‌های بیشتری به دست ما رسیده‌است؛ از این رو، باید بر آن میراث خدشه‌ها و ضعف‌های شدیدتری نسبت به میراث فقهی وارد شده باشد. پرسش این بود که با وجود این محدودیت‌ها -که جزو واقعیات حتمی میراث حدیثی شیعه است- آیا شیوه برخورد رجالیون در اعتبارسنجی احادیث می‌تواند شیوه‌ای بسنده و کافی باشد؟ به‌ نظر می‌رسد با عطف توجه به آن محدودیت‌ها، شیوه رجالی شیوه‌ای بسنده و کافی نیست و لازم است در مواجهه با احادیث به شیوه‌ای محکم‌تر اتّکا کنیم. به‌نظر می‌رسد این شیوه محکم‌تر هرچه باشد می‌باید در پرتو توجّه به «مضمون» حدیث صورت بندد.» (بریده‌ای از نتیجه‌گیری) 🔸 در مقدمه استاد فیاض‌بخش بر این کتاب، پس از مرور مقدماتی، چنین آمده است: «همه این مطالب لازم می‌آورد تا در خصوص منطق سنجش حدیث یک‌بازنگری انجام گیرد و مضمون حدیث نقش اساسی در آن سنجش ایفا کند؛ به عبارتی، اعتبار حدیث در سند آن خلاصه نشود و آنچه ماهیت اصلی حدیث بر آن متکّی است -یعنی مضمون آن- مورد اهتمام بیشتر قرار گیرد. تحقیق پیش رو قدمی -هرچند کوچک- در راستای این بازنگری است؛ و به دنبال پیشنهاد راهی است که در عین حفظ ضوابط علمی و عقلانی در مطالعه حدیث، از این گنجینه پُر رمز و راز ولایی نهایت استفاده را به عمل آوریم و از مطاوی آن بی‌بهره نمانیم.» ▪️نویسنده: حمیدرضا میررکنی بنادکی ▫️تعداد صفحات: ۱۳۹ ▫️قطع: پالتویی ▫️نوبت چاپ: اول ▫️تیراژ: ۱۰۰۰ نسخه 🌐 لینک خرید کتاب ☑️ کانال جلوه نور علوی @jelvehnooralavi
هدایت شده از استاد فیاض بخش
42.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 ببینید| این چهل شب خوشه‌ای از خرمن معارف اربعین موسوی، به بیان استاد محمدتقی فیاض‌بخش 🌙 ذی‌قعده و ذی‌حجه ۱۴۴۲ 🔸 قسمت دوم: قدم‌ در راه بگذار... ☑️ کانال جلوه نور علوی 🆔‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌@JelvehNoorAlavi
هدایت شده از استاد فیاض بخش
In 40 Shab-002.mp3
5.63M
🔉 بشنوید| فایل صوتی کامل برنامه این چهل شب خوشه‌ای از خرمن معارف اربعین موسوی، به بیان استاد محمدتقی فیاض‌بخش 🌙 ذی‌قعده و ذی‌حجه ۱۴۴۲ 🔸 قسمت دوم: قدم در راه بگذار ☑️ کانال جلوه نور علوی 🆔‌‌‌‌‌@jelvehnooralavi
استاد فیاض بخش
📹 ببینید| این چهل شب خوشه‌ای از خرمن معارف اربعین موسوی، به بیان استاد محمدتقی فیاض‌بخش 🌙 ذی‌قعده و
📝 خلاصه مطالب برنامه دوم: 🔺بحث در مورد لوازم جدی برای بهره‌مندی بیشتر از اربعین موسوی ▫️حضرت موسی(ع) همواره انتظار لقای الهی را میکشید و از خداوند متعال درخواست لقاء می‌کرد تا اینکه وعده لقاء در اربعین موسوی به او داده شد: (وَوَاعَدْنَا مُوسَىٰ ثَلَاثِينَ لَيْلَةً وَأَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِيقَاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِينَ لَيْلَةً وَقَالَ مُوسَىٰ لِأَخِيهِ هَارُونَ اخْلُفْنِي فِي قَوْمِي وَأَصْلِحْ وَلَا تَتَّبِعْ سَبِيلَ الْمُفْسِدِينَ) (اعراف، 142) ▫️نکته مهم این است که در همین دوران کوتاه عمر باید انسان بهره کافی ببرد وگرنه اگر انسان بهره ای نبرد و یا بهره کمی ببرد برای او در روز حساب حسرت ابدی در پی خواهد داشت و همین امر هم همواره باعث دلشوره اولیای الهی بوده است. از رباط تن چو بگذشتی دگر معموره نیست زاد راهی بر نمی‌داری ازین منزل چرا ▫️حضرت امیرالمومنین(ع) با بعضی از اصحاب خاص خود مانند نوف بکالی برخی از اسرار الهی را در میان می‌گذاشتند و در بیانی به او فرمودند: برای علاج آرزوها، انانیت‌ها، شهوات و صفات رذیله‌ای که مانع حرکتت می‌شود به پناهگاه و کهف خوف پناهنده شو. وبه او خواندن این دعا را سفارش فرمودند: (إِلَهِي إِنَّهُ مَنْ لَمْ يَشْغَلْهُ الْوُلُوعُ بِذِكْرِكَ وَ لَمْ يَزْوِهِ السَّفَرُ بِقُرْبِكَ كَانَتْ حَيَاتُهُ عَلَيْهِ مِيتَةً وَ مِيتَتُهُ عَلَيْهِ حَسْرَة) ▫️اولین قدم در رسیدن به میقات موسوی، اراده جدی است، زیرا اموری مانند نماز شب، مراقبه، ذکر و ... اراده جدی می‌خواهد و این اراده زمانی محقق خواهد شد که شخص ارزش هدف را بداند و چه هدفی بالاتر از لقاء محبوب کل و محبوب عالم. ▫️در مکتب مولی حسینقلی همدانی(ره) و به تبع ایشان علامه طباطبایی(ره) و استاد سعادت‌پرور(ره) سیر به سوی محبوب از طریق معرفت‌النفس است و عبد در درجه اول باید بداند محبوب درون اوست و نزدیک تر از هر کس به اوست و مهم این است که او را بیابد: سال‌ها دل طلب جام جم از ما می‌کرد و آنچه خود داشت ز بیگانه تمنا می‌کرد ▫️یکی از نکات مهم دیگر این است که این لقاء برای هرکس متناسب با مرتبه او رخ ‌می‌دهد و قطعا مشاهده حسی نیست کما اینکه ابابصیر به طور مادرزاد نابینا بود و از امام صادق(ع) در مورد رویت خداوند در قیامت پرسید: که حضرت فرمودند نه تنها در قیامت بلکه برای برخی قبل از قیامت هم حاصل می‌شود. و پس از اندکی تأمل فرمودند: ابابصیر؛ آیا تو خدا را نمی‌بینی؟ 📍البته در اینجا سخن در لقاء عقل و دل و چشم باطن است ... ☑️ کانال جلوه نور علوی 🆔‌‌‌‌‌‌‌@jelvehnooralavi
هدایت شده از استاد فیاض بخش
34.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 ببینید| این چهل شب 🌙ویژه برنامه اربعین موسوی ۱۴۴۲ استاد فیاض‌بخش 🔸 قسمت سوم: یا امام رضا(علیه‌السلام) مدد ☑️ کانال جلوه نور علوی 🆔‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌@JelvehNoorAlavi
هدایت شده از استاد فیاض بخش
In 40 Shab-003.mp3
12.98M
🔉 بشنوید| فایل صوتی کامل برنامه این چهل شب خوشه‌ای از خرمن معارف اربعین موسوی، به بیان استاد محمدتقی فیاض‌بخش 🌙 ذی‌قعده و ذی‌حجه ۱۴۴۲ 🔸 قسمت سوم: یا امام رضا(علیه‌السلام) مدد ☑️ کانال جلوه نور علوی 🆔‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌@jelvehnooralavi
استاد فیاض بخش
📹 ببینید| این چهل شب 🌙ویژه برنامه اربعین موسوی ۱۴۴۲ استاد فیاض‌بخش 🔸 قسمت سوم: یا امام رضا(علیه‌ال
📝 این چهل شب خوشه‌ای از خرمن معارف اربعین موسوی 🌙ذی‌قعده و ذی‌حجه ۱۴۴۲ استاد فیاض‌بخش 🔸 خلاصه قسمت سوم: یا امام رضا (علیه‌السلام) مدد ▫️اولین چیزی که در کتاب‌های اخلاقی و بیانات اهل‌بیت علیهم السلام وجود دارد این است که کسی تصور نکند خودش می‌تواند راهی به لقاء الهی پیدا کند؛ بلکه محبوب است که میل به هر که داشته باشد؛ به او اجازه ورود می‌دهد. ▫️امیرالمومنین(ع) نیز متذکر این نکته می‌شوند که کسی گمان نکند خود توفیق ذکر و توجه به باری متعال پیدا می‌کند بلکه محبوب است که او را متوجه خود کرده و اذن ورود می‌دهد. ▫️بنابراین سالک همانند کسی است که آماده مهمانی می‌شود تا به محضر مولا برسد. ▫️مرحوم علامه می‌فرمایند: تو مپندار که مجنون سر خود مجنون گشت از سَمَک تا به سُهایش کشش لیلی برد من به سرچشمه خورشید نه خود بردم راه ذرّه‌ای بودم و مِهــــر تو مــرا بالا برد من خَسی بی سر و پایم که به سیل افتادم او که می‌رفت مرا هـــم به دل دریا برد ▫️بنابراین اولین قدم سالک این است که خود را مستعد و لایق تشرف به حضور محبوب کند تا حضرت حق او را به حضور بپذیرد. ▫️در این ایام که مصادف با ولادت حضرت علی بن موسی الرضا (علیه السلام) شده بهترین فرصت است تا با توسل به ایشان و پیشکش کردن هدایایی به محضرشان و جلب توجه حضرت که به عنوان میانبر و تاجی بر سر سالکین در اربعین موسوی است، بیشترین بهره را برد. ▫️جناب سیدبن طاووس در کتاب اقبال‌الاعمال در لطیفه‌ای ماه رمضان را اول سال سلوکی می‌داند؛ به همین مبنا ماه ذی‌القعده اولین ماه حرام است که مومن می‌بایست به گونه‌ای باشد که گویا در این ماه به میقات الهی و حرم امن الهی وارد شده است و در نتیجه اول دستور سلوکی و اولین قدم سیر به سوی محبوب در اربعین موسوی اعلان آتش بس به محبوب می‌باشد. ☑️ کانال جلوه نور علوی 🆔‌‌‌‌‌‌‌‌@jelvehnooralavi
‍ ‍ ‍ 📍توجه ویژه اساتید اخلاق به غسل و نماز توبه روز یکشنبه ماه ذی قعده 🔹 مرحوم سید بن طاووس در کتاب اقبال، غسل و نمازی را ذکر نموده که در میان اساتید اخلاق به «غسل و نماز توبه» معروف شد، که مناسب است هر کس در آغاز منزلی از منازل سلوک و یا ایام خاص -مثل آغاز ورود به ماه رجب و یا شعبان و ماه رمضان- این نحو توبه را انجام دهد. در اربعین موسوی نیز بهتر است در همه یکشنبه‌های ماه ذی‌القعده غسل و نماز توبه انجام شود. 🔹اما دلیل این توجه ویژه چیست؟ متن کامل روایت را نقل می‌کنیم: 👈 «رسول خدا(ص) در یكشنبه ماه ذی‏‌القعده میان مردم آمد و فرمود: ای مردم، كدام‏یك از شما می‏‌خواهد توبه كند؟ عرض كردیم: همه می‏‌خواهیم توبه كنیم. فرمود: غسل كنید و وضو بگیرید و چهار ركعت نماز - در هر ركعت یک بار «فاتحة الكتاب»، سه بار «قل هو الله أحد» و هر كدام از دو سوره‏ «معوّذتین» (سوره ‏های ناس و فلق) را یک بار - بخوانید، سپس هفتاد بار استغفار كنید و آن را به «لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ إلّا بِاللهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیم» ختم كنید، آن گاه دست‏‌ها را بالا آورید و بگویید: «یا عَزِیزُ یَا غَفَّارُ، اِغْفِرْ لِی ذُنُوبِی وَ ذُنُوبَ جَمِیعِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْمُؤْمِناتِ، فَإِنَّهُ لا یَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلاّ أَنْتَ.» سپس فرمود: هر بنده‏‌ای از امت من این عمل را انجام دهد، از آسمان به او ندا می‏‌شود: «ای بنده خدا، عمل خود را از نو آغاز كن؛ زیرا توبه‏ تو پذیرفته و گناه تو آمرزیده شد.» و فرشته‌ای از زیر عرش به او خطاب می‏‌كند: «ای بنده، خجسته باد بر تو و خاندان و فرزندان تو!» و فرشته‏‌ای دیگر ندا می‏‌كند: «ای بنده، دشمنان تو در روز قیامت از تو راضی خواهند گردید.» و فرشته‏‌ای دیگر ندا می‏‌كند: «ای بنده، تو مؤمن از دنیا می‏‌روی و دین تو از تو گرفته نمی‏‌شود و قبر تو گشوده و نورانی می‏‌شود.» و فرشته‏‌ای دیگر ندا می‏‌كند: «ای بنده، پدر و مادر تو از تو راضی خواهند گردید، اگر چه از تو ناخشنود باشند و پدر و مادر و فرزندان تو آمرزیده شدند و روزی تو در دنیا و آخرت گسترده و فراوان خواهد بود.» و جبرئیل ندا می‏‌كند: «من همراه با فرشته‏ مرگ می‏‌آیم و به او سفارش می‏‌كنم كه با تو به نرمی رفتار كند و اثر مرگ حتی خراشی در تو ایجاد نخواهد كرد، و فقط روح تو به آرامی از بدنت خارج خواهد شد.» عرض كردیم: ای رسول خدا، اگر بنده‏‌ای این عمل را در غیر این ماه انجام دهد، چه اثری خواهد داشت؟ فرمود: «همانند آن‏چه توصیف كردم برای او خواهد بود و این سخنان را جبرئیل آن گاه كه خداوند مرا به آسمان [معراج] برد، به من آموخت.» کیفیت این نماز در مفاتیح‌الجنان، ذیل اعمال ماه ذی‌قعده آمده است. ☑️ کانال جلوه نور علوی @jelvehnooralavi
❇️ نقش شب در اربعينيّات 🔻در آيات ميقات موسوی(ع)، سخن از مواعده الهی در چهل شبانه روز است؛ ولی خداوند در اين ايام، بر شب‌های آن تأکيد می‌کند: «وَ إِذْ واعَدْنا مُوسى‏ أَرْبَعينَ لَيْلَةً» «وَ واعَدْنا مُوسى‏ ثَلاثينَ لَيْلَةً وَ أَتْمَمْناها بِعَشْرٍ فَتَمَّ ميقاتُ رَبِّهِ أَرْبَعينَ لَيْلَةً» ▫️با توجه به معنای «ليل»، برخی از اسرار ديگر اربعينيّات در قرآن روشن می‌گردد. «ليل» به معنای سياهی و ظلمت، مقابل «نهار» به معنای روشن و نورانی بودن است. اين در حالی است که «يوم» اعم از نهار است و به معنای زمان طلوع تا غروب خورشيد است و برخی معنای آن را کلّی‌تر دانسته و به مجموعه‌ شبانه‌روز و يا دوره‌ای معين معنا کرده‌اند. ▫️ بنابراين، در معنای ليل، بر تاريکی تکيه می‌شود. به همين دليل، از اين واژه افعالی ساخته شده که به تاريکی اشاره دارد؛ مثلاً هنگامی که شب در تاريکی مطلق فرو می‌رود، گفته می‌شود: «اللَّيْلُ‏ يَليلُ‏» و ‏يا به شب بسيار ظلمانی و يا طولانی و سخت «ليلٌ‏ أَلْيَلُ» و «ليلةٌ لَيْلَاءُ» و «ليْلٌ‏ لائل‏» می‌گويند. ▫️غرض آنکه، هرچند اصل در واژه‌ ليل تاريکی است، ولی لوازم آن از يک سو به آرامش و سکون و سکوت و خلوت شبانه و در نتيجه، تحقق زمينه‌ انس و مناجات خالصانه با پروردگار اشاره دارد و از سوی ديگر، به اسرار پنهان فراوانی که در دل شب واقع می‌شود، توجه می‌دهد. ▫️به همین دلیل است که خداوند از ظرف نزول قرآن به شب یاد می‌کند: «إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ» «إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةٍ مُبَارَكَةٍ إِنَّا كُنَّا مُنْذِرِينَ» خداوند دهه‌ اوّل ذی‌الحجه -که دهه‌ آخر اربعین موسوی است- را نیز «لیالی عشر» می‌نامد: «وَالْفَجْرِ، وَلَيَالٍ عَشْرٍ» معراج رسول خدا(ص) نیز در شب بود: «سُبْحَانَ الَّذِي أَسْرَى بِعَبْدِهِ لَيْلًا...» ▫️همچنین خداوند در روزگار پرمشغله‌ آغاز رسالت نبوی، به رسول خویش(ص) امر فرمود که برای تحمل بار سنگین كتاب الهی، به شب‌خیزی و زنده نگاه داشتن اوقات شب بپردازد: «قُمِ اللَّيْلَ إِلَّا قَلِيلًا... إِنَّا سَنُلْقِي عَلَيْكَ قَوْلًا ثَقِيلاً» ▫️خداوند دلیل این امر را شکوفایی روح و استعدادهای فطری سالک در انس شبانه با خداوند یکتا بیان می‌دارد: «إِنَّ نَاشِئَةَ اللَّيْلِ هِيَ أَشَدُّ وَطْئًا وَأَقْوَمُ قِيلاً» ▫️زیرا برای تطهیر درون و خالص شدن دل، فرصتی بهتر از شب نیست؛ چون غبارروبی ‏دل نیاز به خلوت و آرامش دارد كه تحصیل آن در روز، بر اثر تلاش مستمر و طولانی و مشاغل فراوان طی آن دشوار است: «إِنَّ لَكَ فِي النَّهَارِ سَبْحًا طَوِيلاً» ▫️به همين ترتيب، از ايام اربعين موسوی نيز که چهل شبانه‌روز بود، بر شب‌های آن تأکيد می‌شود: «وَ إِذْ واعَدْنا مُوسى‏ أَرْبَعينَ لَيْلَةً» ▫️بنابراين، سالک در اربعينيّات بايد بيشترين اهتمام را بر شب‌های آن بنهد؛ که هر آنچه از علم و حکمت و اسرار توحيد نصيب کسی می‌شود، از برکت احيای شبانه و نماز شب است. ▫️«أَمَّنْ هُوَ قانِتٌ آناءَ اللَّيْلِ ساجِداً وَ قائِماً يَحْذَرُ الْآخِرَةَ وَ يَرْجُوا رَحْمَةَ رَبِّهِ قُلْ هَلْ يَسْتَوِي الَّذينَ يَعْلَمُونَ وَ الَّذينَ لا يَعْلَمُونَ إِنَّما يَتَذَكَّرُ أُولُوا الْأَلْبابِ» 🔺نتيجه آنکه، در ميقات موسوی نيز خداوند با ارزش نهادن بر شب‌های آن، به اهميت تهجّد و شب‌خيزی در عبادت و مناجات با محبوب عالم تأکيد می‌نمايد. 👈 به نقل از ادب حضور (دفتر چهارم)؛ اسرار اربعین موسوی، ص۲۳. ➖➖➖ 🌐 لینک‌های آشنایی بیشتر با کتاب ادب حضور (دفتر چهارم) «اسرار اربعین موسوی»: نسخه چاپی دفتر چهارم| نسخه چاپی دوره ۵جلدی| دانلود نسخه الکترونیکی (رایگان). ☑️ کانال جلوه نور علوی @Jelvehnooralavi
HadiseMeraj- 1401.03.18- Site.mp3
28.56M
🔉 بشنوید| فایل صوتی کامل جلسه شرح حدیث معراج- ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ استاد فیاض بخش ☑️ کانال جلوه نور علوی @jelvehnooralavi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببینید| هدف سالک در اربعین موسوی، همان است که حضرت موسی(ع) به سوی آن شتافت؛ لقای محبوب... استاد فیاض‌بخش @jelvehnooralavi
📍جلسه شرح حدیث معراج ان‌شاءالله این هفته برگزار می‌گردد. ▫️جلسات علمی- تربیتی شرح حدیث معراج چهارشنبه این هفته (۱ تیر) برگزار خواهد شد‌. ▫️ جلسات بصورت یک هفته در میان برگزار می‌شود. ▫️شروع برنامه از ساعت ۱۸:۳۰ خواهد بود. ▫️آدرس: میدان بهارستان، خیابان شهید مصطفی خمینی، نرسیده به چهارراه سرچشمه، کوچه شهید صیرفی‌پور، مجتمع فرهنگی سرچشمه 📌موقعیت جلسه بر روی نقشه گوگل 👇 https://maps.app.goo.gl/ynyprEi5nvtBXKTu9 ☑️ کانال جلوه نور علوی @jelvehnooralavi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 ببینید| وقتی به مشاهد حضرات ائمه(ع) مشرف می‌شویم، باید چه آدابی را رعایت کنیم؟ استاد فیاض‌بخش 📍انتشار به مناسبت ۲۳ ذی‌قعده، روز زیارتی حضرت علی بن موسی الرضا(ع) @jelvehnooralavi
استاد فیاض بخش
📽 ببینید| وقتی به مشاهد حضرات ائمه(ع) مشرف می‌شویم، باید چه آدابی را رعایت کنیم؟ استاد فیاض‌بخش 📍ان
📍به مناسبت ۲۳ ذی‌قعده، روز زیارتی حضرت امام علی بن موسی الرضا علیه‌السلام: 🔻در روایات آمده که هرگاه به یکی از مشاهد حضرات ائمه(ع) مشرف می‌شوید، ابتدا که وارد حریم می‌شوید ۳۳ بار تکبیر بگویید. سپس وقتی که هنوز وارد فضای روضه نشده‌اید و ضریح را مشاهده نکرده‌اید، چند قدم در مسیر به سمت روضه منوره جلوتر بروید و باز هم ۳۳ بار تکبیر بگویید. سپس وقتی که چشمتان به ضریح افتاد، بایستید و ۳۴ بار تکبیر بگویید. ▫درباره دلیل این مطلب، هم شیخ عباس قمی در مفاتیح الجنان بیان فرموده‌اند و هم استاد نقل می‌فرمودند که برخی از مضامین زیارات ما آن قدر بلند است که برای مردم عوام شبهه غلو پیش می‌آید که نکند ائمه(ع) خدا هستند و ما نمیدانیم! لذا دستور آمده که تکبیر بگوید که شبهه غلو پیش نیاید. این یک منظر از مطلب است. ▫اما از یک منظر دیگر می‌توان گفت که عبد باید خشوع و رقت قلب پیدا کند تا به محضر مولایش وارد شود لذا استاد می فرمودند: انسان زود شروع به خواندن زیارت‌نامه نکند؛ مانند اینکه مهمان بر شخص بسیار بزرگی وارد شود و زود سخن را آغاز کند که این خلاف ادب است؛ بلکه باید کمی تأمل کند و حریم ادب را رعایت نماید، محضر را درک کند و خودش را کمی جمع و جور کند و بعد ابراز ارادت کند. ▫همان طور که در خطبات اولیاء(ع) بسیار آمده که ابتدا با حمد شروع می‌کردند که من گواهی می‌دهم که... و مقامات ایشان را بیان می‌نمودند و بعد درخواست‌های خود را مطرح می‌کردند. ▫لذا انسان باید خود را دریابد که در مشهد کدام امام است و معرفت به مقام امام داشته باشد. 🔺و همه اینها مقدمه است برای رقت قلب؛ و زمانی که انسان دریافت که آرام آرام گویی قلبش دارد انس می‌گیرد و قلبش رقیق می‌گردد، آن گاه آرام آرام شروع به سخن کند. ☑ کانال جلوه نور علوی @jelvehnooralavi
هدایت شده از استاد فیاض بخش
‍ ‍ ‍ 📍توجه ویژه اساتید اخلاق به غسل و نماز توبه روز یکشنبه ماه ذی قعده 🔹 مرحوم سید بن طاووس در کتاب اقبال، غسل و نمازی را ذکر نموده که در میان اساتید اخلاق به «غسل و نماز توبه» معروف شد، که مناسب است هر کس در آغاز منزلی از منازل سلوک و یا ایام خاص -مثل آغاز ورود به ماه رجب و یا شعبان و ماه رمضان- این نحو توبه را انجام دهد. در اربعین موسوی نیز بهتر است در همه یکشنبه‌های ماه ذی‌القعده غسل و نماز توبه انجام شود. 🔹اما دلیل این توجه ویژه چیست؟ متن کامل روایت را نقل می‌کنیم: 👈 «رسول خدا(ص) در یكشنبه ماه ذی‏‌القعده میان مردم آمد و فرمود: ای مردم، كدام‏یك از شما می‏‌خواهد توبه كند؟ عرض كردیم: همه می‏‌خواهیم توبه كنیم. فرمود: غسل كنید و وضو بگیرید و چهار ركعت نماز - در هر ركعت یک بار «فاتحة الكتاب»، سه بار «قل هو الله أحد» و هر كدام از دو سوره‏ «معوّذتین» (سوره ‏های ناس و فلق) را یک بار - بخوانید، سپس هفتاد بار استغفار كنید و آن را به «لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ إلّا بِاللهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیم» ختم كنید، آن گاه دست‏‌ها را بالا آورید و بگویید: «یا عَزِیزُ یَا غَفَّارُ، اِغْفِرْ لِی ذُنُوبِی وَ ذُنُوبَ جَمِیعِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْمُؤْمِناتِ، فَإِنَّهُ لا یَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلاّ أَنْتَ.» سپس فرمود: هر بنده‏‌ای از امت من این عمل را انجام دهد، از آسمان به او ندا می‏‌شود: «ای بنده خدا، عمل خود را از نو آغاز كن؛ زیرا توبه‏ تو پذیرفته و گناه تو آمرزیده شد.» و فرشته‌ای از زیر عرش به او خطاب می‏‌كند: «ای بنده، خجسته باد بر تو و خاندان و فرزندان تو!» و فرشته‏‌ای دیگر ندا می‏‌كند: «ای بنده، دشمنان تو در روز قیامت از تو راضی خواهند گردید.» و فرشته‏‌ای دیگر ندا می‏‌كند: «ای بنده، تو مؤمن از دنیا می‏‌روی و دین تو از تو گرفته نمی‏‌شود و قبر تو گشوده و نورانی می‏‌شود.» و فرشته‏‌ای دیگر ندا می‏‌كند: «ای بنده، پدر و مادر تو از تو راضی خواهند گردید، اگر چه از تو ناخشنود باشند و پدر و مادر و فرزندان تو آمرزیده شدند و روزی تو در دنیا و آخرت گسترده و فراوان خواهد بود.» و جبرئیل ندا می‏‌كند: «من همراه با فرشته‏ مرگ می‏‌آیم و به او سفارش می‏‌كنم كه با تو به نرمی رفتار كند و اثر مرگ حتی خراشی در تو ایجاد نخواهد كرد، و فقط روح تو به آرامی از بدنت خارج خواهد شد.» عرض كردیم: ای رسول خدا، اگر بنده‏‌ای این عمل را در غیر این ماه انجام دهد، چه اثری خواهد داشت؟ فرمود: «همانند آن‏چه توصیف كردم برای او خواهد بود و این سخنان را جبرئیل آن گاه كه خداوند مرا به آسمان [معراج] برد، به من آموخت.» کیفیت این نماز در مفاتیح‌الجنان، ذیل اعمال ماه ذی‌قعده آمده است. ☑️ کانال جلوه نور علوی @jelvehnooralavi
HadjseMeraj- 1401.04.01- site.mp3
16.03M
🔉 بشنوید| فایل صوتی کامل جلسه شرح حدیث معراج- ۱ تیر ۱۴۰۱ استاد فیاض بخش ☑️ کانال جلوه نور علوی @jelvehnooralavi
📍عکس‌نوشته| اهمیت عزلت در اربعینیات @jelvehnooralavi
استاد فیاض بخش
📍عکس‌نوشته| اهمیت عزلت در اربعینیات @jelvehnooralavi
🔸 مراتب عزلت 🔻«عزلت» به معنای کناره‌گیری و کم کردن ارتباط با دیگران است و مراتب آن، بنا بر اربعینیّات گوناگون، متفاوت است. ▫️اولین مرتبه عزلت که ابتدایی‌ترین آن است و برای همه ضروری است، کناره‌گیری از اهل گناه و معصیت است؛ زیرا ارتباط با آنان و نَفَس مسموم گناهکار، انسان را به گناه دعوت می‌کند. امیر مؤمنان حضرت علی(ع) در وصیت خود به امام مجتبی(ع) فرمودند: «قَارِنْ أَهْلَ الْخَيْرِ تَكُنْ مِنْهُمْ وَ بَايِنْ أَهْلَ الشَّرِّ تَبِنْ عَنْهُمْ‏.» (با نيكان معاشرت كن تا از ايشان شوی و از بدان دوری ورز تا در شمار آنان در نيايی.) همچنین رسول اکرم(ص) از حضرت عیسی(ع) نقل می‌کنند که حواریّون درباره مؤانس از ایشان پرسیدند و حضرت فرمود: «تَقَرَّبُوا إِلَی اللَّهِ بِالْبُعْدِ مِنْ‏ أَهْلِ‏ الْمَعَاصِي‏ وَ تَحَبَّبُوا إِلَيْهِ بِبُغْضِهِمْ وَ الْتَمِسُوا رِضَاهُ بِسَخَطِهِمْ.» (با دوری از اهل معصیت، به خدا نزدیک شوید و با دشمنی آنان، به دوستی خدا بپیوندید و با خشمناک ساختن آن‌ها، رضایت پروردگار را به دست بیاورید.) از جناب لقمان حکیم نقل شده که به فرزندش فرمود: «ای پسرم، از اشرار و افراد نادان دوری کن؛ چه بسا که خداوند بر آنان عذابی آورد و تو نیز، با وجود نیکوکار بودن، به آن گرفتار شوی. خداوند سبحان چه نیکو فرمود که: «إِذَا سَمِعْتُمْ آيَاتِ اللَّهِ يُكْفَرُ بِهَا وَيُسْتَهْزَأُ بِهَا فَلَا تَقْعُدُوا مَعَهُمْ حَتَّىٰ يَخُوضُوا فِي حَدِيثٍ غَيْرِهِ ۚ إِنَّكُمْ إِذًا مِثْلُهُمْ» (چون آیات خدا را شنیدید که بدان کافر شوند و استهزا کنند، پس با آن گروه مجالست مکنید تا در حدیثی دیگر داخل شوند، که (اگر با آنان همنشین شوید) آن گاه شما هم مانند آنان هستید. همچنین خداوند فرمود: «وَلَا تَرْكَنُوا إِلَى الَّذِينَ ظَلَمُوا فَتَمَسَّكُمُ النَّارُ» (به كسانی كه ستم كرده‏‌اند متمايل نشويد كه جهنمی می‏‌شويد.)» ▫️مرتبه دوم عزلت، پرهیز از حشر و نشر با اهل دنیا است؛ که انس با آن‌ها انسان را علاقه‌مند به دنیا و زخارف آن می‌کند . مرحوم علامه طباطبائی می‌فرمود: «گوشه‌نشینی، ملازم با معرفت و یا موجب آن نیست؛ ولی کسی که می‌خواهد اهل معرفت شود، باید معاشرتش را مخصوصاً با اهل غفلت و اهل دنیا کم کند و فرش هر مجلسی نباشد و کار شبانه‏‌روزی او در مجالس بیهوده صرف نشود و از معاشرت‏های بی‌فایده و بی‏‌مغز تا می‌تواند اجتناب نماید و طوری نشود که با همه و در هر مجلسی حاضر شود.» از حقیقت بر تو نگشاید دری زین مجازی مردمان تا نگذری 🔺مرتبه‏ سوم عزلت، کم کردن مطلق ارتباطات است. این مرتبه سخت‌تر از دو مرحله قبل است و برای افراد خاص و اوقات خاص توصیه شده؛ چنان‌که رسول اکرم(ص) اوقاتی را به غار حرا می‌رفتند و یا خداوند در قرآن از عزلت‌های موقت انبیای الهی از قبیل حضرت مریم(س) و یا زکریا(ع) و یا حضرت موسی(ع) و ابراهیم(ع) خبر می‌دهد. البته در اربعینیّات، حد و حدود این مرتبه از عزلت باید با نظر استاد باشد. 👈 به نقل از: ادب حضور (دفتر چهارم)؛ اسرار اربعین موسوی. ➖➖➖ 🌐 لینک‌های آشنایی بیشتر با کتاب ادب حضور (دفتر چهارم) «اسرار اربعین موسوی»: نسخه چاپی دفتر چهارم| نسخه چاپی دوره ۵جلدی| دانلود نسخه الکترونیکی (رایگان). ☑️ کانال جلوه نور علوی @Jelvehnooralavi
هدایت شده از استاد فیاض بخش
36.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 ببینید| این چهل شب 🌙ویژه برنامه اربعین موسوی ۱۴۴۲ استاد فیاض‌بخش 🔸 قسمت هفتم: والفجر، و لیال عشر ☑️ کانال جلوه نور علوی 🆔‌‌‌‌‌‌‌@JelvehNoorAlavi