eitaa logo
لحظاتی با احکام
4.5هزار دنبال‌کننده
617 عکس
34 ویدیو
2 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
💎 امام زین العابدین (علیه السلام): « اِیـّاکَ وَالاِْبْتـِهاجَ بالِذَّنْبِ، فاِنَّ الاِْبْتِهاجَ بِهِ اَعْظَمُ مِنْ رکُوُبِهِ _ مبادا به گناهی که انجام داده ای خوشحال باشی، زیـرا اظـهار شـادی بخـاطـر گـناه از انجام آن «گناه» بزرگتر است». ➖➖➖➖➖ 📔👈 کشف الغمه، ج ۲، ص ۱۰۸. ◦•●◉✿🍃 🍃✿◉●•◦ ╭═━⊰🍃🌺🌹🌺🍃⊱━═╮ https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97 ╰═━⊰🍃🌺🌹🌺🍃⊱━═╯ ╔═➖→💐←➖ ═╗ 🆔 https://eitaa.com/e_va_m ╚═ ➖→💐←➖ ═╝
💢 💍 دارای احکامی است که عبارتند از:🔰 1⃣➖ کسی که مُحرم شده نباید برای زینت انگشتر بپوشد ولی پوشیدن آن برای استحباب اشکال ندارد مثل انگشتر عقیق . (۱) 2⃣➖ اگر روی انگشتر آیات قرآن یا اسم خدا و معصومین (ع) نوشته شده، نباید دست بی وضو به آن نوشته ها بخورد و همین طور نباید به هیچ جای بدن برسد. همچنین است در حال جنابت و حیض و نفاس(۲) 3⃣➖ اگر پدر از دنیا برود انگشتر او مال پسر بزرگترش است و به بقیه ارث نمی رسد. (۳) 4⃣➖ هنگام وضو گرفتن باید انگشتر را بیرون آوریم یا بچرخانیم تا آب به زیر آن برسد.(۴) 5⃣➖ هنگام تیمم گرفتن باید انگشتر را بیرون آوریم.(۵) 6⃣➖ انگشتر طلا بر مردان حرام است.(۶) ➖➖➖➖➖ (۱) مناسک محشی، ص۱۸۶. (۲) روض الجنان فی شرح ارشاد الاذهان، ص۵۰. (۳) الخلاف، ج۴، ص۱۱۵. (۴) توضیح المسائل محشی، ج۱، ص۱۷۸. (۵) همان، ص۳۸۸. (۶) همان ، ص۴۸۱. ◦•●◉✿🍃 🍃✿◉●•◦ ╭═━⊰🍃🌺🥀🌺🍃⊱━═╮ https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97 ╰═━⊰🍃🌺🥀🌺🍃⊱━═╯
🖊 دختری قبل از ازدواج کرده حال بعد از ازدواج، شوهرش مخالف انجام این نذر است، تکلیف چیست❓🔰 ✅👈 پاسخ این سوال دو حالت دارد: ↘️ ✔️ اگر صیغه نذر را نخوانده (که غالبا همینگونه است) لازم نیست به آن نذر عمل کند. ✔️ اگر صیغه نذر را خوانده، دو صورت دارد: 1⃣➖ مخالف حقوق شوهر نباشد: عمل به آن نذر واجب است. 2⃣➖ مخالف حقوق شوهر باشد: (مثل روزه) به نذر عمل نکند. 🛎مورد توجه زنان شوهردار: اگر زن با اجازه شوهر نذر كند دیگر شوهر نمی‌تواند نذر او را به هم بزند. ➖➖➖➖➖ 🔺👈 رساله ۱۷ مرجع، م ۲۶۴۴ و ۲۶۴۵. ◦•●◉✿🍃 🍃✿◉●•◦ ╭═━⊰🍃🌺🌷🌺🍃⊱━═╮ https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97 ╰═━⊰🍃🌺🌷🌺🍃⊱━═╯
👁👁 حاج آقا می‌شه یه چیزی بهم یاد بدین که با خوندنش برای نماز بیدار بشم❓🔰 📌 زودتر خوابیدن 🛌 📌 شب غذای سبک🍛 خوردن و مایعات🥛 کمتر مصرف کردن. 📌 عمل کردن به این حدیث معتبر از امام صادق (علیه السلام)، که ایشون می‌فرمایند: «هر كس موقع خوابيدن آیه آخر سوره کهف رو بخونه، هر وقت از شب كه بخواد، بيدار مى‌شه».(۱) 📖 آیه آخر سوره کهف هم اینه: «قلْ إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ مِّثْلُكُمْ يُوحَى إِلَىَّ أَنَّمَا إِلَـهُكُمْ إِلَـهٌ وَاحِدٌ فَمَنْ كَانَ يَرْجُوا لِقَاءَ رَبِّهِ فَلْيَعْمَلْ عَمَلاً صَالِحًا وَلاَ يُشْرِکْ بِعِبَادَةِ رَبِّهِ أَحَدًا» (سوره كهف، آيه ۱۱۰). ➖➖➖➖➖ 📕👈(۱) الكافى، ج۲، ص۵۴۰، ح۱۷؛ كتاب من لايحضره الفقيه، ج۱، ص۲۹۸، ح۱۳۵۹. ◦•●◉✿🍃 🍃✿◉●•◦ ╭═━⊰🍃🌺💐🌺🍃⊱━═╮ https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97 ╰═━⊰🍃🌺💐🌺🍃⊱━═╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 نحوه بستن برای در امان ماندن از گرد و غبار و آفتاب در هنگام پیاده روی . 🌺 التماس دعا ➖➖➖➖➖ ◦•●◉✿🍃 🍃✿◉●•◦ ╭═━⊰🍃🌺💐🌺🍃⊱━═╮ https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97 ╰═━⊰🍃🌺💐🌺🍃⊱━═╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
همراه با یک صفحه از ( امروز صفحه۴۷۹) 🌹🆔https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97 🤲🤲🤲🤲🤲
💎 امیرالمومنین (علیه السلام): «لا تُؤيِسْ مُذنِباً، فَكَم مِن عاكِفٍ على‏ ذَنبِهِ خُتِمَ لَهُ بخَيرٍ، وكَم مِن مُقبِلٍ على‏ عَمَلِهِ مُفسِدٌ في آخِرِ عُمُرِهِ، صائرٌ إلَى النارِ، نَعوذُ بِاللَّهِ منها _ هيچ گنهكارى را نااميد نكن؛ ➖ چه بسا كسى كه عمرى گناه کرده، ولی نهایتا عاقبت بخیر شده، ➖ و اى بسا كسى كه عمرى عمل [خير] کرده ولی در پايان عمرش اهل فساد گشته و راهی جهنم شده؛ پناه به خدا از آتش دوزخ». ➖➖➖➖➖ 📔👈 تحف العقول، ص۹۱. ◦•●◉✿🍃 🍃✿◉●•◦ ╭═━⊰🍃🌺🌹🌺🍃⊱━═╮ https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97 ╰═━⊰🍃🌺🌹🌺🍃⊱━═╯ ╔═➖→💐←➖ ═╗ 🆔 https://eitaa.com/e_va_m ╚═ ➖→💐←➖ ═╝
🟢 نام (به هر زبانی که باشد) دارای احکامی است که برخی از آنها عبارتند از:↘️ 1⃣➖ نام خدا به هر زبانی که نوشته شود ، نباید جایی از بدن بی وضو به آن برسد و رساندن جایی از بدن در حال حیض یا نفاس نیز همین حکم را دارد. (۱) 2⃣➖ در نذر باید نام خدا برده شود و گرنه عمل به آن واجب نخواهد بود. ( مثلا: این که بگوید برای خدا، بر من است که فلان کار خیر را انجام بدهم ). (۲) 3⃣➖ قَسَمی واجب العمل است و ترک عمل بر طبق آن کفاره دارد که در آن، نام خدا برده شود (مثل این که بگوید قسم به خدا، سیگار کشیدن را ترک می کنم). و همچنین است نام هایی همچون خالق و رازق. 🔸 پس قسم خوردن به قرآن یا پیامبران یا ائمه (ع) یا کعبه و امثال اینها واجب العمل نیست و کفاره ندارد. (۳) ✔️ و نیز کسی که در دادگاه می خواهد قسم بخورد فقط باید به خدا یا اوصاف خاص به خداوند قسم بخورد. (۴) 4⃣➖ هنگام ذبح حیوانات باید نام خدا برده شود و اگر عمداً نام خدا ترک شود آن حیوان حرام می گردد. (۵) 5⃣➖ حفظ حرمت نام خدا واجب است . پس نجس شدن آن جایز نیست و همچنین نشستن روی آن حرام است چه روی فرش نوشته شده باشد یا غیر آن . ➖➖➖➖➖ (۱) نجاة العبا د، ج۱، ص۱۸۷. (۲) همان، ج۲، ص۶۱۰. (۳) تحریر الوسیلة، ج۲، ص۹۹. (۴) همان، ص ۳۸۵. (۵) توضیح المسائل محشی، ج۲، ص۵۷۵. ◦•●◉✿🍃 🍃✿◉●•◦ ╭═━⊰🍃🌺🥀🌺🍃⊱━═╮ https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97 ╰═━⊰🍃🌺🥀🌺🍃⊱━═╯
🗣 صداى آقایون به وسيله خانم‌ها و برعكس چه حکمی داره❓🔰 ✅👈 همه مراجع عظام تقلید: اگه باعث مسخره‌شدن یا مسخره‌کردن یا اذیت و بی‌احترامی به ديگران نباشه یا مفسده دیگه‌ای نداشته باشه، اشكال نداره. ➖➖➖➖➖ 🔺👈 آيت‌الله خامنه‏‌اى، اجوبةالاستفتائات، س۱۲۱۹؛ آيت‌اللّه نورى، استفتائات، ج‏۱، س۴۶۱؛ دفتر همه مراجع. ◦•●◉✿🍃 🍃✿◉●•◦ ╭═━⊰🍃🌺🌷🌺🍃⊱━═╮ https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97 ╰═━⊰🍃🌺🌷🌺🍃⊱━═╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
👁👁 چرا خدای متعال بجای حذف 👺و ... ، ۱۲۴ هزار تا پیامبر فرستادند❓🔰 ⬅️ اولا) عامل اصلی تمایل به خطا و گناه در انسان، اوست نه شیطان. شیطان نهایتا یک عامل تقویتی است (وسوسه‌گر). بنابراین اینگونه نیست که با حذف شیطان مشکل حل شود و انسان از پیامبر بی‌نیاز گردد. ⬅️ ثانیا) بر فرض، هیچ عاملی باعث گناه کردن انسان نمی شد، اما باز هم ما انسان ها برای رسیدن به ، نیازمند پیامبر بودیم. 💥 فرض کنید یک ماشینی اصلا خراب نمی شود، آیا این به این معناست که به مقصد هم می‌رسد؟ خیر؛ این ماشین: راننده می‌خواهد، نقشه راه می‌خواهد، بنزین می خواهد و .... ⬅️ ثالثا) وجود نفس اماره و شیطان، در و انسان ها موثر است. رشد و پیشرفت همواره در کنار چالش و مبارزه اتفاق می‌افتد. انسان هم اگر نفس اماره نداشته باشد و دشمنی به نام شیطان (و دیگر عوامل انحراف) نداشته باشد و سالم زندگی کند، هنر نکرده است. ارزش و فضیلت در وقتی است که با وجود این موانع، راه صحیح را انتخاب کند و در آن قدم بردارد و تا آخر ثابت قدم بماند. 💥 پس وجود شیطان، برای انسان‌های با ایمان و آنها که می‌خواهند راه حق را بپیمایند، مضر نیست، بلکه وسیله‌ی پیش‌رفت و تکامل است؛ چرا که پیش‌رفت و ترقی و تکامل، همواره در میان تضادها صورت می‌گیرد. و از این جهت، خلق چنین موجودی در نظام احسن، بیهوده و بی‌جهت تلقی نمی‌شود، بلکه جلوه‌ای از رحمانیت و خیریت محض الاهی است. ⬅️ رابعا) نقش شیطان در انحراف و گمراهی انسان در این جهان فقط در حد است. یعنی شیطان فقط انسان‌ها را به گمراهی و انحراف دعوت می‌کند. خداوند به او قدرت تصرف در نفوس و سلطه‌ی بر آنها نبخشیده است: «إِنَّهُ‏ لَیْسَ‏ لَهُ‏ سُلْطانٌ‏ عَلَى‏ الَّذِینَ‏ آمَنُوا وَ عَلى‏ رَبِّهِمْ‏ یَتَوَکَّلُون َ‏_ بی‌گمان او را بر کسانی که ایمان آورده‌اند و به پروردگارشان توکل می‌کنند، تسلطی نیست». (۱) ⬅️ خامسا) خداوند شیطان را، شیطان خلق نکرد. به دلیل این‌که او سال‌ها (۶ هزار سال) هم‌نشین فرشتگان و اهل عبادت بود، ولی بعداً به خواست خود و بر اثر راه طغیان و انحراف را در پیش گرفت و از رحمت خداوند دور شد. ➖➖➖➖➖ (۱) نحل، ۹۹. ◦•●◉✿🍃 🍃✿◉●•◦ ╭═━⊰🍃🌺💐🌺🍃⊱━═╮ https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97 ╰═━⊰🍃🌺💐🌺🍃⊱━═╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
همراه با یک صفحه از ( امروز صفحه۴۸۰) 🌹🆔https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97 🤲🤲🤲🤲🤲
💎 رسول خدا (صلی الله عليه واله) می فرمایند: 👈 إذا مٰاتَ الإنسٰانُ إنقَطَعَ عَمَلُهُ إلاّ مِن ثَلاٰثٍ: إلاّ بِصَدَقَةٍ جٰارِیَةٍ أو عِلمٍ یُنتَفَعُ بِهِ أو وَلَدٍ صٰالِحٍ یَدعوُ لَهُ. 👈 با مرگ انسان عملش قطع می‌شود، مگر در سه چیز: ➖ صدقۀ ماندگار، ➖ دانشی که مردم از آن بهره‌مند شوند ➖ و فرزند شایسته‌ای که برایش دعا کند. 👉When a person dies his deeds are finished save in three ones: a permanent charity, a knowledge from that people benefit, and a pious child who prays for him. ➖➖➖➖➖ 📔👈 میزان الحکمه، حدیث ۱۴۲۸۷. ◦•●◉✿🍃 🍃✿◉●•◦ ╭═━⊰🍃🌺🌹🌺🍃⊱━═╮ https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97 ╰═━⊰🍃🌺🌹🌺🍃⊱━═╯ ╔═➖→💐←➖ ═╗ 🆔 https://eitaa.com/e_va_m ╚═ ➖→💐←➖ ═╝
🖊 برخی از احکام 🕌: 1⃣➖ نجس كردن زمين و سقف و بام و طرف داخل ديوار مسجد حرام است و هركس بفهمد كه نجس شده است بايد فورا نجاست آن را برطرف كند. و احتياط واجب آن است كه طرف بيرون ديوار مسجد را هم نجس نكنند و اگر نجس شود نجاستش را برطرف نمايند.(۱) 2⃣➖ بردن عين نجاست و متنجس به مسجد در صورت هتک و بى ‏احترامى حرام است. (۲) 3⃣➖ تميز كردن مسجد و روشن كردن چراغ آن مستحب است، و كسى كه مى ‏خواهد مسجد برود، مستحب است خود را خوشبو كند و لباس پاكيزه و مناسب بپوشد و ته كفش خود را وارسى كند كه نجاستى به آن نباشد. (۳) ➖➖➖➖➖ (۱) توضيح المسائل مراجع، ج ۱، ص۵۲۳، م ۹۰۰. (۲) همان، ص ۵۰۵، م ۹۰۶. (۳) همان، م۹۱۲. ◦•●◉✿🍃 🍃✿◉●•◦ ╭═━⊰🍃🌺🥀🌺🍃⊱━═╮ https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97 ╰═━⊰🍃🌺🥀🌺🍃⊱━═╯
سلام علیکم حاج آقا💐 لطفا احکام رو هم برامون تو کانال بگذار😅 سلام علیکم🌹 💠 اگر مقدار گندم و خرما و کشمش از حدود ۸۴۷ ﮐﻴﻠﻮﮔﺮﻡ بیشتر شد زکات داره، مقدار زکاتش هم بستگی داره به این که برای آبیاری اش از چه آبی استفاده شده: ↘️ 1⃣➖ آب باران یا نهر یا قنات: زکات اون یک دهم (یعنی ۱۰ درصد) 2⃣➖ آب چاه یا رودخونه که به وسیله پمپ آب یا دلو (سطل) یا تلمبه و مانند اون از چاه یا رودخانه آب بکشند و آبیاری کنند: زکات اون یک بیستم (یعنی 5 درصد) 💠 و اما احکام و که در این مدت خرج کردید:🔰 ✅👈 آیت‌الله خامنه‌ای: بنابر احتیاط واجب اگر محصول تون به حد نصاب رسید، زکات بهتون واجب می شه اما قبل از پرداخت زکات می‌تونید هزینه هایی که ﺑﺮﺍﯼ کاشت و برداشت محصولات شده رو ﮐﺴﺮ ﮐﻨید، بعد زکات بقیه اش رو بدید. ✅👈 آیات عظام سیستانی و شبیری: بنابر احتیاط واجب مخارج رو نمی‌تونید کسر کنید و اگر مقدار محصول به حد نصاب رسید باید زکاتش رو بدید. ✅👈 آیات عظام مکارم، نوری: ﻣﺨﺎﺭج و هزینه هایی که ﺑﺮﺍﯼ کاشت و برداشت محصولات شده رو می تونید ﺍﺯ ﺣﺎﺻﻞ ﮐﺴﺮ ﮐﻨید و بعد اگر اضافه به حد نصاب رسید زکاتش رو بدید. ✅👈 آیت الله وحید: بنابر احتیاط واجب مخارجی که قبل از تعلق زکات انجام شده رو نمی توانید کسر کنید و اگر مقدار محصول به حد نصاب رسید باید زکاتش رو بدید. 💡 مقلدین حضرات آیات عظام وحید، شبیری و سیستانی ( که در موضوع کم کردن مخارج احتیاط واجب دادن)، می تونن به نظر سایر مراجع مراجعه کنن. ➖➖➖➖➖ 📚👈 امام خمینی، م ۱۸۶۴، ۱۸۷۵ و ۱۸۸۰؛ سیستانی، جامع المسائل، ج۲ م ۹۰۱؛مکارم؛ رساله، م۱۶۰۷؛ شبیری؛ رساله، م۱۸۸۹؛ نوری؛ رساله، م ۱۸۷۷؛ وحید؛ رساله، م ۱۸۹۸. ◦•●◉✿🍃 🍃✿◉●•◦ ╭═━⊰🍃🌺🌷🌺🍃⊱━═╮ https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97 ╰═━⊰🍃🌺🌷🌺🍃⊱━═╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
😡 در بین مردم شایع و معروف گشته که نحس و شوم است، آیا بر اساس روایات، نحوست ماه صفر حقیقت دارد❓🔰 ✅👈 ماه صفر بعد از ماه‌های «ذی القعده، ذی‌الحجه و محرم» قرار گرفته است، این سه ماه، از جمله ماه‌های حرام هستند که در دین اسلام احکام خاصی را هم دارا می‌باشند. ماه صفر در میان مردم به نحس و شوم بودن شهرت دارد، اما در منابع دینی اشاره‌ای به نحوست این ماه نشده است و در نتیجه هیچ دلیل متقنی بر این موضوع وجود ندارد. البته کسانی که معتقد به نحس بودن این ماه هستند، در چرایی آن، دلائلی از جمله «ورود کاروان اسرای کربلا به شهر شام، رحلت رسول الله صلی الله علیه و آله، شهادت امام حسن و امام رضا علیهما السلام» را ذکر می‌کنند. ⬅️ الف) نحوست برخی از ایام: 💥 در بین آیات و روایات اشاراتی به بحث نحوست برخی از ایام شده است. به عنوان مثال قرآن کریم در دو مورد از نحوست ایام یاد کرده که مربوط به قوم عاد است. (۱) 💥همچنین روایات متعددی نیز وجود دارد که سعد و نحس بودن برخی از روزهای و ماه‌ها را بیان کرده‌اند. (۲) ✅ البته در این که مراد از نحس بودن روزها در این آیات و روایات چیست بحث‌ها و نظریات مختلفى وجود دارد، اما به صورت کلی بعضی از مفسران در تفسیر آیات مربوط به قوم عاد، به معانی و اعتبار برخی از این روایات اعتنا کرده‌اند. (۳) ⬅️ ب) نحوست ماه صفر: 💥یکی از باورهای شایع در میان مردم این است که ماه صفر را نحس و شُوم می‌دانند، به همین جهت برای امان ماندن از بلا و شر، توصیه به دادن صدقه و قرائت برخی از دعاها می‌شود. کسانی که بر نحوست این ماه باور دارند عقیده خود را بر چند دلیل استوار کرده‌اند:↘️ 1⃣➖ رخدادهای ماه صفر 🔺 برخی افراد معتقد هستند که به دلیل وقایعی که در این ماه اتفاق افتاده یعنی ورود کاروان اسرای کربلا به شهر شام، رحلت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله)، شهادت امام حسن و امام رضا (علیهما السلام)، پس این ماه شوم و نامبارکی است. مرحوم علامه مجلسی در این باره می‌گوید: «وَ هَذَا الشَّهْرُ مَشْهُورٌ بِالنُّحُوسَةِ وَ الشُّؤم، وَ یُمْکِنُ أنْ یَکُونَ لِذَلِکَ وَجْهَانِ... »؛ یعنی ماه صفر به نحس بودن و شومی شهرت یافته است. ممکن است علت این مطلب یکی از این دو وجه باشد: 🌱 الف) بنابر نظر علمای شیعه وفات پیامبر اعظم (صلّى اللّه عليه و آله) در این ماه بوده و همین باعث نحس قلمداد شدن این ماه شده است. 🌱 ب) ماه صفر بعد از ذی القعده و ذی الحجة و محرّم قرار گرفته است و این سه ماه جزء ماه‌‌های حرامند و کسی در آن‌ها به قتل و جنایت نمی‌پرداخت، بعد از این سه ماه حرام، در ماه صفر جنایت و قتل و جنگ آغاز می‌گردید و به همین سبب، مردم این ماه را منحوس قلمداد کرده‌اند. 👀 البته ایشان تاکید می‌کند که در بین روایات شیعی روایتی که دلالت بر شومی و نحسی این ماه داشته باشد، ندیده‌‌ام و در روایات غیر معتبر عامی مواردی وجود دارد که اعتباری به آن‌ها نیست. (۴) ✅ بر فرض پذیرش این که وقایع اتفاق افتاده می‌تواند دلیل بر نحوست ایام شود، اما سرایت دادن چند روز به تمام روزهای ماه، نیازمند دلیل محکم‌تری است. علاوه بر آن که پس مصیبت‌های دهه اول محرم و یا شهادت امیرالمومنین (علیه السلام) نیز باید موجب نحوست ماه محرم و ماه رمضان شود! در حالی که کسی چنین ادعایی نکرده است. به عبارت دیگر اگر چنین مبنایی را بپذیریم، تفاوتی بین ماه صفر و ماه‌های دیگر نیست و به جزء «ماه شعبان» که خالی از وفات معصومان (علیهم السلام) است، همه ماه‌‌ها ممکن است همه یا بخشی از آن ها شوم شمرده شود. (۵) 👁👁 البته لازم به ذکر است که برخی از اندیشمندان در این که نحوست به طور مستقیم متوجه زمان باشد، تردید کرده‌اند و این نحوست را ناظر به وقایع رخ داده در آن ایام دانسته‌اند. به عنوان مثال در دو آیه‌ مربوط به قوم عاد، استفاده می‌شود که نحس و شُوم بودن مربوط به آن زمانى است که باد به عنوان عذاب بر آنها به طور مستمر وزید، اما از این آیات بر نمی‌آید که این تأثیر و دخالت زمان به نحوى بوده که با گردش هفته‌ها دوباره آن زمان نحس برگردد. (۶) 2⃣➖میرزا جواد ملکی تبریزی (ره) نیز نحوست ماه صفر را مشهور دانسته و می‌گوید: 🔺 معروف است که ماه صفر، به خصوص چهارشنبه آخر آن، نحس می‌باشد که در این مورد روایتی نداریم. وی در ادامه می‌نویسد: شاید این نحوست به خاطر رحلت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) در این ماه و نیز سخن پیامبر باشد که فرمودند: «من بشرنی بخروج الصفر بشرته بالجنه» یعنی کسی که مرا به تمام شدن ماه صفر مژده دهد، او را به بهشت بشارت می دهم. (۷)
✅ وی در ابتدا تصریح می‌کند که هیچ دلیل روایی بر نحوست ماه صفر وجود ندارد در نتیجه ظاهرا خود ایشان نیز در سند و دلالت این خبر تردید دارد. علاوه بر آن که این روایت منتسب به پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) در هیچ منبع معتبر روایی نیامده است؛ حتی برخی از نویسندگان نیز که این سخن را ذکر کرده‌اند هیچ سندی برای آن نقل ننموده و همچنین از آن هیچ استفاده‌ای برای نحوست ماه صفر نکرده‌اند. (۸) 🔺 شیخ عباس قمی هم با آن که بحث نحوست ماه صفر را نقل نموده، اما آن را مستند به هیچ روایتی نکرده است و چه بسا خود ایشان نیز اطمینان به نحوست این ماه ندارد بلکه از باب احتیاط دعایی را نقل می‌کند و چنین می‌نویسد: «بدان که این ماه (صفر) معروف به نحوست است و برای رفع نحوست هیچ چیز بهتر از صدقه و دعا و استعاذه وارد نیست و اگر کسی خواهد که محفوظ ماند از بلاهای نازله در این ماه، در هر روز ده مرتبه بخواند، چنان که محدث فیض و غیره فرموده اند: یا شَدیدَ الْقُوی‏ وَ یا شَدیدَ الْمِحالِ یا عَزیزُ یا عَزیزُ یا عَزیزُ ذَلَّتْ بِعَظَمَتِکَ جَمیعُ خَلْقِکَ فَاکْفِنی‏ شَرَّ خَلْقِکَ یا مُحْسِنُ یا مُجْمِلُ یا مُنْعِمُ یا مُفْضِلُ یا لا اِلهَ اِلاّ اَنْتَ سُبْحانَکَ اِنّی‏ کُنْتُ مِنَ الظَّالِمینَ فَاسْتَجَبْنا لَهُ وَنَجَّیْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَکَذلِکَ نُنْجِی الْمُؤْمِنینَ وَصَلَّی اللَّهُ عَلی‏ مُحَمَّدٍ وَ الِهِ‏ الطَّیِّبینَ الطَّاهِرینَ». (۹) ✅ لازم به ذکر است که این دعا نیز در هیچ یک از منابع حدیثی و دعایی معتبر وجود ندارد و برخی از کتاب‌ها مانند «تذکره اولی الالباب» در قرن ۱۰ این دعا را بدون سند ذکر کرده‌اند، البته بدون آن که دلالتی بر نحوست ماه صفر از آن برداشت کنند. (۱۰) 3⃣➖ برخی برای اثبات نحوست ماه صفر به حدیث «مَنْ بَشَّرَنِي بِخُرُوجِ آذَارَ فَلَهُ الْجَنَّة» استناد کرده اند. 🔺آنان واژه «آذار» را ناظر به ماه صفر دانسته و واژه «بشرنی» را منحصر در خبر دادن از خیر و نیکی گرفته‌اند و بدین گونه دلالت روایت را بر بدی و شومی ماه صفر، تمام دانسته‌اند. ✅ حدیث مزبور در منابع حدیثی شیعه نقل شده است؛ (۱۱) اما این روایت در قالب ماجرایی بیان شده که این جمله «مَنْ بَشَّرَنِي بِخُرُوجِ آذَارَ فَلَهُ الْجَنَّة» بخشی از آن است و هیچ ارتباطی به ماه صفر و نحوست آن نیز ندارد. شیخ صدوق (ره) متن کامل حدیث به همراه ماجرایی که اتفاق افتاده است را چنین ذکر می‌کند: 💥 ابن عبّاس می‌گويد: روزى پيغمبر (صلى اللَّه عليه و آله) با اصحاب خود در مسجد قبا نشسته بود و به آنان فرمود: «نخستين شخصى كه اكنون بر شما وارد می‌شود از اهل بهشت است»، برخی افراد چون اين سخن را شنيدند، برخاسته و بيرون رفتند و هر يک از آنان قصد داشت كه سريعتر برگردند و به سبب این خبر از بهشتیان باشند. پيامبر (صلى اللَّه عليه و آله) متوجه شد و به آنان که باقی مانده بودند فرمود: «اکنون چند نفر بر شما وارد می شوند كه هر یک از دیگری سبقت می جوید؛ از میان آنها، هر کسی به من خبر دهد که ماه آذار، تمام می شود اهل بهشت است». پس آنان كه بيرون رفته بودند بازگشتند و ابوذر نيز همراهشان بود، حضرت به آنها فرمود: «ما اكنون در كدام يک از ماه‌هاى رومى هستیم؟» ابوذر پاسخ داد: يا رسول اللَّه «آذار» به پايان رسيده است. پيامبر (صلى اللَّه عليه و آله) فرمود: «اى ابوذر این را می ‏دانستم، اما دوست داشتم که امتم بدانند تو از اهل بهشت ‏هستی ... .» ✅ همان گونه که از متن کامل حدیث مشخص است، هیچ ارتباطی به نحوست ماه صفر ندارد و اساسا «آذار» ماه قمری نیست. علاوه بر آنکه مقصود اصلی رسول الله (صلی الله علیه و آله) بیان جایگاه بهشتی ابوذر بود نه مشخص کردن ابتدا یا انتهای ماه. ✔️✔️ پس هیچ دلیل روایی بر نحوست ماه صفر وجود ندارد. ممکن است اعتقاد به شوم و نحس بودن صفر به سبب ارتباط دادن برخی حوادث پیش آمده در این ماه باشد در حالی که هیچ ارتباطی بین آنها وجود ندارد و رخدادهای ماه صفر را نمی‌توان دلیل بر نحس بودن آن دانست و سپس آن را به کل ماه سرایت داد. از سوی دیگر حدیث «من بشرنی بخروج الصفر بشرته بالجنه» از صحت سندی برخوردار نیست و حدیث «مَنْ بَشَّرَنِي بِخُرُوجِ آذَارَ فَلَهُ الْجَنَّة» نیز هیچ دلالتی بر نحوست ماه صفر ندارد. البته انجام دادن امور نیک مانند صدقه چه در این ماه و چه در ماه‌های دیگر امر پسندیده و مورد سفارش دین اسلام می‌باشد. ➖➖➖➖➖ (۱) سوره قمر، آیه ۱۹؛ سوره فصلت، آیه۱۶./ (۲) مجلسی، محمد باقر، بحار الأنوار، «باب ۱۵ ما روی فی سعادة أیام الأسبوع و نحوستها»، بیروت: دار إحیاء التراث العربی، چاپ دوم، ۱۴۰۳ق، ج۵۶، ص ۱۸ –۱۱۲./ (۳) طباطبايى، سيد محمد حسين، الميزان فى تفسير القرآن، قم: دفتر انتشارات اسلامى جامعه ‏ى مدرسين حوزه علميه قم، چاپ پنجم،۱۴۱۷ق، ج ۱۹، ص۷۲؛ مكارم شيرازى، ناصر، تفسير نمونه‏، تهران: دار الكتب الإسلامية، چاپ دهم،
۱۳۷۱ش، ج ۲۳، ص ۴۲./ (۴) مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، زاد المعاد، محقق/مصحح: اعلمى، علاءالدين‏، بیروت: موسسة الأعلمي للمطبوعات‏، چاپ اول، ۱۴۲۳ق، ص ۲۴۷./ (۵) مسعودی، عبدالهادی، مقاله «پنداره نحوست ماه صفر»، مجله حدیث حوزه، ش۶، بهار و تابستان۱۳۹۲، ص۲۰./ (۶) طباطبايى، سيد محمد حسين، الميزان فى تفسير القرآن، قم: دفتر انتشارات اسلامى جامعه ‏ى مدرسين حوزه علميه قم، چاپ پنجم، ۱۴۱۷ق، ج ۱۹، ص۷۱./ (۷) ملکی تبریزی، میرزا جواد، المراقبات، تحقیق: محمد الموسوی، سیدعبدالکریم، قم: مهر، ۱۴۱۶ق، ص۳۷./ (۸) نمازی شاهرودی، علی، مستدرک سفینه البحار، قم: موسسه النشر الاسلامی، ۱۴۱۱ق، ج۶، ص۲۹۳./ (۹) قمی، شیخ عباس، مفاتیح الجنان، قم: البعثه، ۱۳۸۵ش، اعمال ماه صفر./ (۱۰) مسعودی، عبدالهادی، مقاله «پنداره نحوست ماه صفر»، مجله حدیث حوزه، ش۶، بهار و تابستان۱۳۹۲، ص۷./ (۱۱) ابن بابويه، محمد بن على (شیخ صدوق)‏، ‏معاني الأخبار، محقق/مصحح: غفارى، على اكبر، قم: دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسين حوزه علميه قم‏، چاپ اول، ۱۴۰۳ق، ص۲۰؛ ابن بابويه، محمد بن على (شیخ صدوق)‏، علل الشرائع، قم: داوری، چاپ اول، ۱۳۸۵ش، ج‏۱، ص۱۷۵. ◦•●◉✿🍃 🍃✿◉●•◦ ╭═━⊰🍃🌺💐🌺🍃⊱━═╮ https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97 ╰═━⊰🍃🌺💐🌺🍃⊱━═╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
همراه با یک صفحه از ( امروز صفحه۴۸۱) 🌹🆔https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97 🤲🤲🤲🤲🤲