eitaa logo
کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
1.9هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
123 ویدیو
973 فایل
کانون علمی منطق و فلسفه موسسه آموزش عالی امام خمینی (ره) فارس پیشنهادات و انتقادات @Avicenna
مشاهده در ایتا
دانلود
جیستی معنا فیاضی.pdf
357.9K
چیستی معنا (مقاله در باب تفکیک میان مفهوم و معنا و مصداق) غلامرضا فیاضی هادی ملک زاده محمد جواد پاشایی
[ Photo ] 📣 انجمن علمی - دانشجویی دانشکده الهیات دانشگاه شیراز برگزار می کند:📣 💠 دوره شرح مثنوی معنوی💠 📌جلسه 99📌 ✅ با ارائه حجت الاسلام والمسلمین دکتر قاسم کاکایی ⏳زمان برگزاری: سه شنبه 8 خرداد ماه ساعت ۱۶ 🖇لینک شرکت آنلاین در دوره : https://vroom.shirazu.ac.ir/elmi23 📌(شرکت برای عموم آزاد است ) @anjomanelmielahiat
الدخول تحت التضاد.
ميزگرد دکتر حسین زاده و دکتر عبدی.mp3
45.67M
. 🥇 صوت «همایش ملی واقع‌گروی معرفتی در فلسفه اسلامی و چالش‌های پيش روی آن» 🎧 ميزگرد علمی آقای دکتر محمد حسین‌زاده و دکتر حسن عبدی ✅ موضوع: جایگاه ادراکات اعتباری در واقع گروی معرفت شناختی علامه طباطبایی ⏰ تاريخ: 1403/02/24 🆔 @hekmatfalsafe
فلسفه ذهن جلسه ۱۱ پارت اول.mp3
29.04M
▫️ درسگفتار فلسفه ذهن 👤 دکتر پیروز فطورچی 📣 صوت جلسه‌ی یازدهم پارت اول ♦️♦️♦️ 🔮 t.me/nutqiyyat 🔮 t.me/loghatsaz 🔮 instagram.com/nutqiyyat 🔮 https://youtube.com/@nutqiyyat
فلسفه ذهن جلسه ۱۱ پارت دوم.mp3
31.3M
▫️ درسگفتار فلسفه ذهن 👤 دکتر پیروز فطورچی 📣 صوت جلسه‌ی یازدهم پارت دوم و آخر ♦️♦️♦️ 🔮 t.me/nutqiyyat 🔮 t.me/loghatsaz 🔮 instagram.com/nutqiyyat 🔮 https://youtube.com/@nutqiyyat
4_6050730036611255213.mp3
11.18M
فرمایشات استاد حشمت پور درباره شیخ اشراق https://t.me/nabardb
4_874540377523093509.pdf
7.2M
صراط مستقیم 🔺نویسنده استاد محمد حسن وکیلی 📍 مبانی مکتب تفکیک ( بر اساس تقریر استاد سید جعفر سیدان)
🔰جلسه گروه عرفان اخلاق(جلسه۲۱۹) ⬅️ تحلیل مسئله عینیّت خلق و حق در عرفان اسلامی با رویکرد ارزیابی اشکالات منتقدان 🎤حجت‌الاسلام دکتر وحید واحد‌چوان 🗓 چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۳/۰۹ ساعت۱۷:۴۵ 🖇حضوری و مجازی 💻لینک حضور در جلسه https://b2n.ir/g.erfan 🏢 قم، خیابان ۱۹ دی، کوچه ۱۰، فرعی اول سمت چپ، اتاق جلسات مجمع عالی حکمت اسلامی 🆔@hekmateislami
هدایت شده از 🌿 ••[ وجیزه ]••
ميزگرد دکتر حسین زاده و دکتر عبدی.mp3
45.67M
جایگاه ادراکات اعتباری در واقع گروی معرفت شناختی علامه طباطبایی ▫️ميزگرد علمی دکتر محمد حسین‌زاده دکتر حسن عبدی ➖➖➖➖➖➖ 🗳@vajeazeh
🔰ﻫﺮ ﭼﻪ روی اﺳﻔﺎر ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ‌ﮔﺬاری کنید ﻣﻔﯿﺪ اﺳﺖ... استاد یزدان پناه: 🔹ﻫﺮ ﭼﻪ روی اﺳﻔﺎر ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ‌ﮔﺬاری کنید ﻣﻔﯿﺪ اﺳﺖ. ﺑﻨﺪه ﺟﻠﺪ اول اﺳﻔﺎر را دوﺑﺎر ﺧﻮاﻧﺪه‌ام. ﺟﻠﺪ دوم را ﻫﻢ ﺗﻘﺮﯾﺒﺎ دو ﺑﺎر (ﻏﯿﺮ از اواﺧﺮش) ﺧﻮاﻧﺪه‌ام. ﯾﮏ دور در درس اﺳﺘﺎد ﺣﺴﻦ‌زاده و ﯾﮏ دور درس اﺳﺘﺎد ﺟﻮادی آﻣﻠﯽ. در دوره اول ﻣﺒﺎﺣﺜﻪ داﺷﺘﯿﻢ و در دوره دوم ﺑﻌﻀﯽ از ﺟﺎﻫﺎ را ﻣﺒﺎﺣﺜﻪ ﮐﺮدﯾﻢ. ﺟﻠﺪ ﺷﺶ اﺳﻔﺎر ﻫﻢ ﻫﻤﯿﻦ ﻃﻮر ﻣﻬﻢ اﺳﺖ. 🆔@hekmateislami
🌷غایت حکمت از نظر ملاصدرا🌷 ✍توغّل در فلسفه برای ملاصدرا فقط یک مشغله و سرگرمی عقلانی نیست. حتی تحصیل معرفت و کشف حقیقت هم به‌تنهایی مقصود او نبوده است. غرض او صرف دانستن فلسفه هم نیست (فلسفه برای فلسفه)، بلکه برای رفع نقایص نفسانی و تحصیل کمال انسانی و کسب سعادت جاودانی است. چنین غایتی تنها با تفکر نظری حاصل نمی‌شود. سلوک باطن هم بدون پشتوانه عقلانی و هدایت وحیانی کامل نیست. اینجاست که به حکمت متعالیه می‌رسیم. در این مسلک هم تفکر لازم است و هم تعبد، هم فکرت و هم عزلت و عبادت، هم سلوک عقلانی و هم سفر روحانی. جمع غیب و شهود، معرفت به خدای سبحان و اسماء، صفات و افعال او، شناخت نفس، راه تکمیل آن، نهایت و رستاخیزش، و تهذیب آن، غلبه بر هوی، رهایی از تعلقات، انس با خدا، ریاضت، عبادت، تضرع و زاری در بارگاه حضرت باری است که طالب سالک را به‌سوی آنچه که غایت حکمت است نزدیک می‌کند. در‌های ملکوت را به‌سوی سالک می‌گشاید و او را جلیس عرشیان می‌کند. لذا در حکمت متعالیه صدرایی بین حکمت نظری و عملی پیوندی نظام‌مند و ضروری بر قرار است. فقر وجودی ماسوی مبنای فقر سلوکی عبد است. وحدت عینی هستی مبنای وحدت غایت و توجه به مراتب عالم، مبنای منازل و مدارج قرب است. 🍀🍀🍀 باید توجه داشت که حکیم اشراقی و بهره‌مند از حکمت متعالیه کسی است که خود اهل شهود است، نه کسی که فقط فلسفه شیخ اشراق و ملاصدرا را خوب می‌داند و در آن صاحب‌نظر است. بنابر این نمی‌توان گفت همه فیلسوفانی که پس از ملاصدرا آمده‌اند و فلسفه او را پذیرفته‌اند، حکیم اشراقی و دارای حکمت متعالیه هستند. حکیم اشراقی و صاحب حکمت متعالیه کسی است که علاوه بر قوت نظری، از تجربه شهودی نیز برخوردار است و دست‌کم حقایق کلان هستی‌شناختی‌اش را شهود می‌کند. اما کسی که خود اهل شهود نیست، بلکه حکمت متعالیه را می‌پذیرد و با آن موافق است و شهود را معتبر می‌داند و از شهود عرفا در فلسفه‌اش استفاده می‌کند، تنها می‌توان گفت که پیرو و طرفدار حکمت اشراقی و متعالیه است. 💐💐💐 🔰برگرفته از کتاب تفکر فلسفی نوشته محمد فنائی اشکوری @dr_fanaei