هدایت شده از آیت الله لطف الله دژکام
🔰 نشست علمی امتداد حکمت اسلامی در تحقق تمدن نوین اسلامی
🔻 نشست علمی امتداد حکمت اسلامی در تحقق تمدن نوین اسلامی صبح امروز به همت مجمع عالی حکمت و دانشکده الهیات با حضور آیت الله دژکام، آیت الله کلانتری، جمعی از اساتید و دانشجویان در دانشگاه شیراز برگزار شد.
📸تصاویر بیشتر:
🌐 http://emamat-jomeh.ir/?p=58753
هدایت شده از موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
دکتر تجویدی- همایش واقعگروی.mp3
18.72M
.
🥇 صوت «همایش ملی واقعگروی معرفتی در فلسفه اسلامی و چالشهای پيش روی آن»
🎧 سخنرانی علمی حجتالاسلام آقای دکتر تجويدی
✅ موضوع: واقعگروی در نگاه معرفتی شهيد صدر
⏰ تاريخ: 1403/02/24
🆔 @hekmatfalsafe
هدایت شده از نشستهای علومانسانیاسلامی
#کرسی_ترویجی
💠عنوان: «روش شناسی و سنجش کارآمدی الهیات توماس آکویناس و کلام خواجه نصیرالدین طوسی»
🔶 ارائه دهنده:
🎤دکتر مهدی قاسمی
🕒 زمان: چهارشنبه 9 خرداد، ساعت 12🌐لینک ورود به جلسه :
👉 https://bbb01.dte.ir/b/rfk-ofo-c3r-xjs
🏫 مکان: چهارراه خسروی، دفتر تبلیغات اسلامی خراسان، طبقه سوم اتاق جلسات
@Enoensani
هدایت شده از مجمع عالی حکمت اسلامی
#ملاصدرا
🌀بزرگداشت حکیم ملاصدرا شیرازی
🔰گفتمان صدرایی در نگاه شهید مطهری
🎤حجتالاسلام سیدمحمد عیسی نژاد -ساعت ۹ تا ۹:۴۵
🔰ملاصدرا و پاسخ به هفت شبهه ابلیس
🎤استاد حسین لطیفی -ساعت ۹:۴۵ تا ۱۰:۳۰
🔰ارتباط کاشفیت وحدت مفهوم از وحدت مصداق و وحدت سنخی در حکمت متعالیه
🎤حجتالاسلام دکتر سیدمجید میردامادی -ساعت ۱۰:۳۰ تا ۱۱:۳۰
🎙دبیر علمی: دکتر عباسعلی نصرآبادی
———————————-
📅 پنجشنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۳
⏰ ۹ الی ۱۱:۳۰
💻لینک حضور در جلسه
http://dte.bz/ici
#سالروز_بزرگداشت_ملاصدرا
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
فلسفه ذهن جلسه ۱۲ پارت اول.mp3
43.44M
▫️ درسگفتار فلسفه ذهن
👤 دکتر پیروز فطورچی
📣 صوت جلسهی دوازدهم
پارت اول
#فلسفه_ذهن
#فطورچی
#صوتی
♦️♦️♦️
🔮 t.me/nutqiyyat
🔮 t.me/loghatsaz
🔮 instagram.com/nutqiyyat
🔮 https://youtube.com/@nutqiyyat
فلسفه ذهن جلسه ۱۲ پارت دوم.mp3
41.36M
▫️ درسگفتار فلسفه ذهن
👤 دکتر پیروز فطورچی
📣 صوت جلسهی دوازدهم
پارت دوم و آخر
#فلسفه_ذهن
#فطورچی
#صوتی
♦️♦️♦️
🔮 t.me/nutqiyyat
🔮 t.me/loghatsaz
🔮 instagram.com/nutqiyyat
🔮 https://youtube.com/@nutqiyyat
رهاورد اسفار عقلانی و روحانی ملاصدرا
✍ازآنجاکه روش اتخاذشده توسط ملاصدرا در حکمت بدیع است، دستآوردهایش نیز بدیع است.
مهمترین نکته که به روش او مربوط میشود این است که او با سیره علمی و عملی خود به منازعات دیرینه «عقل و عشق»، «عقل و دین» و «تعقل و ایمان» پایان داد و نشان داد که نهتنها این روشها و منابع ناسازگار و متعارض نیستند، بلکه هماهنگ و مؤید یکدیگر بوده و نتایج و دستآوردهای آنها نیز با هم سازگار است.
تعارض «عقل و ایمان»، «عقل و عشق» و «علم و دین» که در برخی فرهنگها مطرح است، در حکمت اسلامی ملاصدرا جای خود را به هماهنگی و یگانگی داده است.
مبنای مابعدالطبیعی این تلفیق این است که جهان حقیقت واحدی است؛ هر چند چهرهها و مراتب مختلف دارد. یک حقیقت است که در مظاهر مختلف جلوه کرده است: «و کل الی ذاک الجمال یشیر».
بهحق باید گفت که روش ملاصدرا با روح تعالیم اسلامی بسیار نزدیکتر از سایر مشربهاست. قرآن بر عقل، قلب، تدبر در آفاق و انفس و تهذیب ظاهر و باطن و تبعیت از خدا و رسول تأکید میکند. این روشها را نه معارض، بلکه مؤید و مکمل یکدیگر میشمارد.
بسیاری از عناصر فلسفه ملاصدرا در مکتبهای پیش از وی دیده میشود. اما اینها اولاً در جایگاه طبیعی و واقعی خود نیستند، ثانیاً وحدت یگانه و نظاممندی را که در فلسفه او یافتند، در مکتبهای پیشین ندارند.
بسیاری از آراء ویژه ملاصدرا ملهم از تعلیمات عرفاست؛ اعم از تصریحات، فحاوی و استلزامات مقالات آنان.
در اینگونه موارد هنر او دریافت هوشمندانه، برهانی نمودن و تفسیر عقلانی کردن و در یک نظام منسجم فلسفی گنجاندن آنهاست.
اصالت وجود و وحدت آن اساس و استن مابعدالطبیعه ملاصدرا است.
سهروردی از مجعولیت ماهیات سخن میگوید و میرداماد به اصالت ماهیت قائل میشود. اما ملاصدرا اصالت را از آن وجود اعلام میکند. اصالت وجود رأی ابتکاری اوست.
وحدت وجود در عرفان ریشه کافی دارد، اما تفسیر ملاصدرا از وحدت وجود ویژه اوست.
تشکیک را سهروردی در نور مطرح میکند، اما ملاصدرا آن را تنقیح میکند و در وجود قرار میدهد. هر چند منطقاً اصالت وجود مقدم بر وحدت وجود است، اما شاید بتوان در مقام انتقال، اصالت وجود را از تأمل در وحدت وجود عرفانی استنباط کرد. اگر شهود عرفانی وحدت وجود را افاده میکند و کثرات را کسراب میبیند، پس آن حقیقت واحد اصیل وجود است (و ما سوی ذلک اسماء سمّیتموها انتم و آبائکم).
بهعبارت دیگر، اصالت ماهیت مستلزم تحقق کثرت محض است و چون عارف وحدت را دیده است، پس ماهیت نباید اصیل باشد.
🍀🍀🍀
#ملاصدرا
#حکمت_متعالیه
🔰برگرفته از کتاب
تفکر فلسفی
نوشته محمد فنائی اشکوری
@dr_fanaei
هدایت شده از یادداشت های فلسفی من
معقول ثانی.mp3
14.28M
#معقول_ثانی منطقی و فلسفی قسیم یکدیگر نیستند بلکه دو اصلاح هستند.
معقول ثانی فلسفی اعم از منطقی و فلسفی است که مشهور متاخرین استعمال می کنند و این نگاه لازم است تا نسبت مفاهیمی که در منطق استفاده می شود و در فلسفه نیز می آید، مشخص شود.
#استاد_کرمانشاهانی
﷽
🎙نکاتی از جلسهٔ14، جلد 3 اسفار، استاد جوادی آملی
🔷حکما بر این هستند که حرکت قطعیه در خارج نیست و حرکت توسطیه در خارج است.
🔷حکما گفته اند:حرکت، خروج شی من القوه الی الفعل علی التدریج.
🔷صدرا راه رو تغییر داده و گفته که:حرکت قطعیه کاملا در خارج موجود است.
🔷حرکت توسطیه امر ثابتی است و تدریج ندارد.
🔷حرکت توسطیه عبارت است از:کون الشی بین المبدأ و المنتهی
🔷فخر رازی:شیی که تغییر پذیر است تغیرش باید حتما دفعی باشد، تدریجی معنا ندارد.
🔷حرکت کجا وجود دارد، میشود بحث الحرکةُ هل هي.
🔷هر حادث، اول و ابتدا دارد..و قبلا نبود..ولی نه اینکه یعنی جزء اول دارد.. جزء اول دارد یعنی شما به اولین جزء می رسید که دیگه نمی تونید آن رو تقسیم کنید در حالی که ما جزء لا یتجزی را محال می دانیم.
🔷حرکت قطعی عبارت از خروج شی من القوه الی الفعل یسرا یسرا لا دفعتا، تدریجا.
🔷از حرکت توسطیه که کون الشی بین المبدأ و المنتهی هست به آن سیال تفسیر می کنند.
🔷حرکت، زمان، این امور تدریجی را میگن نسبت به گذشته: منقضی و متصرم است؛نسبت به آینده لاحق و متجدد است(حرف قدما).
🔷کل اجزا دارد و هر جزئی در یک آن است.
@HEKMATELAHI110